آشنایی کامل با آزمون دولینگو
  • نویسنده: ملیکا برزوئی
  • مدرک زبان

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:

    آزمون دولینگو یکی از آزمون‌های زبان محبوب بین افرادی است که قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری به کشورهای انگلیسی زبان را دارند. اکثر مردم دنیا پلتفرم دولینگو را بهعنوان یک آزمون یادگیری زبان میشناسند؛ آزمون زبانی که در سطح بین المللی معتبر بوده و میتواند جایگزین خوبی برای آزمونهای آیلتس، تافل، GRE و... بهخصوص برای ایرانیان باشد. اما شرایط شرکت در این آزمون چیست و چگونه باید برای آن آماده شد؟ در این مطلب از گروه ادب ویزا راهنمای جامعی برای شرکت در آزمون دولینگو آماده کرده‌ایم.

    آزمون دولینگو چیست؟

    آزمون زبان انگلیسی دولینگو Duolingo English Test (DET) نوعی آزمون آنلاین برای سنجش مهارتهای زبان انگلیسی است. این آزمون مهارت انگلیسی شما را در چهار بخش خواندن (Reading)، نوشتن (Writing)، صحبتکردن (peakingS) و گوش دادن (Listening) میسنجد. آزمون دولینگو کمتر از یک ساعت طول میکشد و نتایج آن بعد از 2 روز قابل مشاهده هستند.

    مقیاس نمرهدهی در این آزمون بین 10 تا 160 بوده و نتایج بهدست آمده از آن تا دو سال اعتبار دارد. اگر زبان مادری شما انگلیسی نیست و قصد دارید برای مهاجرت یا تحصیل در کشور دیگر تسلط خود به زبان انگلیسی را ارزیابی کنید، شرکت در آزمون دولینگو راه حل مناسبی برای شما است. در حال حاضر بیش از 3500 دانشگاه در بیش از 50 کشور نتایج آزمون دولینگو را قبول دارند.

    نکته مهم در رابطه با آزمون دولینگو، تطبیقی بودن این آزمون است؛ یعنی سوالاتی که از شما پرسیده میشود، براساس نحوه عملکرد شما است. هرچه به سوالات بیشتری پاسخ صحیح بدهید، پرسشهای بعدی دشوارتر طرح میشوند و بالعکس.

    بررسی مزایا و معایب آزمون دولینگو

    بررسی مزایا و معایب آزمون دولینگو

    پیش از انتخاب آزمون دولینگو برای سنجش مهارت زبان انگلیسی بهتر است با جوانب مختلف آن آشنا شوید. در ادامه مزایا و معایب این آزمون را بهصورت جداگانه بررسی میکنیم.

    مزایای شرکت در آزمون دولینگو

    مقرون به صرفه بودن: این آزمون در مقایسه با آزمونهای آیلتس و تافل بهصرفهتر است.

    شرکت در آزمون در زمان و مکان دلخواه: بزرگترین حسن آزمون دولینگو، نداشتن محدودیت زمانی و مکانی است. به این صورت که شما حتی میتوانید از خانه یا محل دلخواهتان تنها با فراهم کردن شرایطی ساده، در این آزمون شرکت کنید. زمان برگزاری آزمون را نیز میتوانید بهصورت دلخواه قبل از ثبتنام تعیین کنید.

    امکان شرکت مجدد در آزمون و دارای آزمون آزمایشی: اگر در یک آزمون عملکرد ضعیفی داشته باشید، این امکان وجود دارد که مجدداً در آزمون دولینگو شرکت کنید و به نتایج دلخواهتان دست یابید.

    کوتاه بودن مدت زمان آزمون: شرکت در آزمون دولینگو نهایتاً یک ساعت طول میکشد. این در حالی است که برای شرکت در آزمونهای مشابه دیگر مثل آیلتس و تافل باید نزدیک به 3 ساعت زمان در نظر بگیرید.

    ارزیابی سریع نتیجه آزمون: نتیجه آزمون شما طی 2 روز آماده میشود. کارنامه آزمون زبان دولینگو، سطح تسلط ما به زبان انگلیسی را مشخص میکند. نتیجه آزمون دولینگو در موسساتی که این آزمون را تایید میکنند، درک شما از زبان انگلیسی را نشانمیدهد.

    معایب شرکت در آزمون دولینگو

    مشکلات مربوط به مسائل فنی: سرعت اینترنت برای شرکت در این آزمون باید بالا و بدون قطعی باشد. این موضوع بهخصوص در ایران و شهرهای کوچک ممکن است مشکلی جدی باشد. همچنین برای شرکت در آزمون نیاز به دوربین و میکروفون با کیفیت دارید و سیستم شما باید حافظه کافی برای دانلود اپلیکیشن را داشته باشد. همه این مسائل در کیفیت برگزاری آزمون تاثیرگذار هستند.

    کوتاه بودن زمان پاسخ به تستهای Speaking: برای جواب دادن به تستهای Speaking زمان زیادی به شما نمیدهند که البته شرایط آزمون تافل نیز به همین صورت است.

    منابع آموزشی محدود آزمون دولینگو: برای آزمونهای آیلتس و تافل منابع بسیار متنوعی در دسترس هستند. در حالی که آزمون دولینگو، منابع مشخصی برای خواندن ندارد.

    ساختار آزمون زبان دولینگو

    ساختار آزمون زبان دولینگو

    آزمون Duolingo، نوعی آزمون تطبیقی است که در آن ترتیب سوالات و سختی آن برای هر شرکت کننده متفاوت خواهد بود. مراحل آزمون دولینگو بهصورت زیر است:

    1. معرفی خودتان و فضا: شرکت کنندگان در این آزمون 5 دقیقه زمان دارند که از صحت کار دوربین، میکروفون و رایانه خود مطمئن شوند. همچنین باید شناسنامه عکسدار خود را نشان دهند و قوانین و الزامات قانون آزمون بررسی شود.
    2. شروع آزمون تطبیقی: مهارتهای زبان انگلیسی شرکت کنندگان در این آزمون بهمدت 45 دقیقه توسط سوالات مختلف محک میخورد. در ضمن دشواری سوالات براساس عملکرد شما تغییر خواهد کرد.
    3. آزمون Writing و Speaking: در این بخش به شرکت کنندگان در آزمون موضوع داده شده و از آن‌ها خواسته میشود که به مدت 1 تا 3 دقیقه درباره موضوع صحبت کنند. همچنین 3 تا 5 دقیقه زمان خواهید داشت که نمونه متن Writing خود را بنویسید.

    آمادگی برای آزمون دولینگو

    آمادگی برای آزمون دولینگو

    با افزایش تعداد دانشگاهها و کشورهایی که آزمون زبان انگلیسی دولینگو را تایید میکنند، بسیاری از دانشجویان و مهاجران به شرکت در این آزمون روی آوردهاند. در واقع بسیاری از افراد ترجیح میدهند که بهجای شرکت در آزمونهای تافل، آیلتس، PTE و... در آزمون دولینگو شرکت کنند. قبل از فرا رسیدن روز آزمون، باید آمادگی لازم جهت شرکت در آزمون دولینگو را داشتهباشید. اما چگونه باید برای آزمون دلینگو آماده شویم؟

    با ساز و کار آزمون آشنا شوید

    بهتر است حتی قبل از اینکه شروع به مطالعه کنید، با سازوکار آزمون، سوالات، نحوه ثبتنام و... آشنا شوید. به این منظور در وب سایت دولینگو ویدئو کوتاه قرار داده شده است که بهطور کامل شما را با این آزمون آشنا میکند.

    در آزمون آزمایشی دولینگو شرکت کنید

    با مراجعه به سایت دولینگو میتوانید در آزمونهای آزمایشی این وب سایت شرکت کنید. این کار بهترین روش برای آشنایی با نمونه سوالات و ارزیابی عملکرد خودتان است. از آنجا که هیچ دو آزمون آزمایشی دولینگو شبیه بههم نیستند، بسیار سخت است که بدون آشنایی با نمونه سوالات برای این آزمون آماده شوید.

    آشنایی با سنجش تطبیقی کامپیوتری (CAT)

    نحوه عملکرد سنجش تطبیقی آزمون دولینگو به این صورت است که وقتی در آزمون دولینگو به سوالی پاسخ صحیح بدهید، سوال بعدی بهصورت خودکار چالش برانگیزتر خواهد بود. اگر پاسخ شما نادرست باشد، سوال بعدی کمی آسانتر طرح میشود. Duolingo با این عملکرد، درک بهتری از سطح زبان شما بهدست میآورد. بنابراین اگر با سوال خیلی سختی مواجه شدید، نگران نشوید؛ این سوال نشان میدهد که تا آن مرحله عملکرد خوبی داشتهاید.

    انواع سوالات دولینگو را بشناسید

    بهتر است انواع سوالاتی که در این آزمون مطرح میشوند را بشناسید:

    • جاهای خالی با کلمات مناسب پر کنید.
    • به یک جمله گوش کنید و آن را تایپ کنید.
    • جملات را با صدای بلند بخوانید.
    • یک تصویر را با جزئیات توصیف کنید. (بنویسید یا صحبت کنید)
    • متن کوتاه (50 کلمهای) در مورد یک موضوع مطلب بنویسید.
    • بهمدت 1 تا 3 دقیقه براساس موضوع تعیین شده صحبت کنید.
    • 3 تا 5 دقیقه در مورد یک موضوع مطلب بنویسید.

    تمرینات Speaking دولینگو را جدی بگیرید

    در آزمون باید بهمدت 1 تا 3 دقیقه در مورد موضوع خاصی صحبت کنید. این کار حتی برای خود انگلیسی زبانان هم کار سادهای نیست! اما جای نگرانی وجود ندارد و میتوان با تمرین برای این بخش نیز آماده شد. اما چگونه؟

    در قدم اول باید یک موضوع را برای خودتان مشخص کنید که میتواند هر چیزی باشد: از موضوعات سیاسی گرفته تا برنامه تلویزیونی مورد علاقهتان، غذا، محیط زیست یا هر چیز دیگر. در قدم بعدی به آنچه میخواهید درباره آن صحبت کنید فکر کرده و در ادامه با صدای بلند صحبت کنید. حتماً صدای خود را ضبط کنید و بارها به آن گوش دهید تا متوجه اشتباهاتتان شوید. اگرچه ممکن است این کار کمی سخت باشد، اما قطعاً ارزشش را دارد و شما را برای سریع صحبتکردن آماده میکند.

    تا روز آزمون بی وقفه تمرین کنید

    یک ماه تا 6 هفته قبل از شرکت در آزمون، تمرین کردن را شروع کنید. به این ترتیب کمتر تحت فشار و استرس قرار میگیرید ذهن شما فرصت کافی برای هضم اطلاعات جدید را خواهد داشت. اگر احساس میکنید که هنوز آمادگی کافی برای شرکت در این آزمون را ندارید، میتوانید هر زمان که مطمئن شدید در آزمون شرکت کنید.

    تسلط به زبان انگلیسی دنیای واقعی مهم است

    در بین آزمونهای زبان انگلیسی، هیچکدام بهاندازه دولینگو روی صحبت به زبان انگلیسی روزمره تاکید ندارد. سوالات این آزمون کاملاً غیرقابل پیش بینی هستند و نمیتوان از قبل جوابها حفظ کرد. بهترین کاری که میتوانید برای تقویت زبان خود برای مکالمات روزمره انجام دهید این است که به پادکستها، آهنگها و ویدئوهای زبان انگلیسی گوش دهید و سعی کنید هر آنچه میشنوید را بنویسید.

    با قوانین روز آزمون آشنا شوید

    از آنجا که آزمون دولینگو در خانه و بهصورت آنلاین برگزار میشود، قوانین و مقرراتی برای آن تعیین شده است که ملزم به رعایت آنها هستید. قوانین روز آزمون زبان انگلیسی دولینگو شامل موارد زیر هستند:

    • شما باید در اتاقی که نور کافی دارد، تنها باشید.
    • گوشهای شما باید قابل مشاهده بوده و پوشیده نشده باشند.
    • در طول آزمون صورت شما قابل مشاهده باشد.
    • از هدفون سیمی یا بدون سیم استفاده نکنید.
    • بهغیر از لپ تاپ از هیچچیز دیگری مثل کتاب، یادداشت و گوشی تلفن استفاده نکنید.
    • به هیچعنوان نباید صفحه آزمون را ترک کنید.
    • نباید بهغیر از صفحه مانیتور بهجای دیگری نگاه کنید.
    • نباید برنامه دیگری روی سیستم شما باز باشد.
    • حق استفاده از قابلیت پیشگویی متن را ندارید.
    • دوربین و میکروفون کامپیوتر یا لپ تاپ باید فعال باشد.

    شرایط و مدارک لازم برای آزمون زبان دولینگو

    برای روز آزمون دولینگو لازم است که مدارک و شرایط خاصی را فراهم کنید:

    • کارت شناسایی عکسدار مثل پاسپورت، کارت ملی یا گواهینامه
    • فضایی ساکت با نور کافی
    • یک ساعت زمان بدون مزاحمت
    • اینترنت پرسرعت
    • کامپیوتر، لپ تاپ یا هر سیستمی که دوربین، میکروفون و بلندگو دارد

    نحوه ثبتنام در آزمون دولینگو

    نحوه ثبت‌نام در آزمون دولینگو

    برای ثبتنام در آزمون دولینگو، مراحل زیر را دنبال کنید:

    1. در قدم اول باید به سایت رسمی دولینگو مراجعه کرده و روی عبارت ثبتنام کلیک کنید.
    2. اطلاعات لازم برای ایجاد حساب کاربری را ثبت کنید.
    3. بعد از ایجاد حساب کاربری، وارد صفحه ثبتنام شوید و از بین گزینههای «Try the test»، «Purchase the test» و «Take the test» انتخاب کنید.
    4. با انتخاب گزینه «Try the test»، آزمون تمرینی 15 دقیقهای شروع میشود که میتوانید قبل از امتحان اصلی به آن پاسخ دهید.
    5. با انتخاب گزینه «Purchase the test» میتوانید آزمون دولینگو را خریداری کنید. با خرید آزمون 21 روز زمان دارید که خود را برای شرکت در آزمون آماده کنید.
    6. اما اگر قصد دارید که بلافاصله بعد از ثبتنام، آزمون بدهید باید گزینه «Take the test» را انتخاب کرده و در آزمون شرکت کنید.

    کارنامه و نحوه نمره دهی آزمون دولینگو

    پس از شرکت در آزمون دولینگو، نتایج آزمون نهایتا 48 ساعت بعد اعلام می‌شوند. نتایج به دست آمده از این آزمون نمره‌ای بین 10 تا 160 خواهد بود که در مضرب‌هایی از 5 اعلام می‌شوند. نمرات این آزمون به گونه‌ای هستند که با استانداردهای بین المللی تطابق دارند.

    بخش‌های مختلف کارنامه آزمون دولینگو

    Literacy

    این بخش توانایی شما را در خواندن و نوشتن ارزیابی می‌کند.

    Comprehension

    این بخش توانایی شما در گوش دادن، خواندن و درک مطلب را بررسی می‌کند.

    Conversation

    در این بخش از نظر شنیداری و صحبت کردن ارزیابی خواهید شد.

    Production

    این بخش نشان دهنده توانایی فرد در نوشتن و صحبت کردن است.

    Overall

    این بخش نتیجه کلی آزمون را نمایش می‌دهد. 

    تفاوت آزمون دولینگو با آیلتس و تافل

    آیلتس، تافل و دولینگو سه مورد از محبوبترین آزمونهای زبان برای افرادی هستند که قصد مهاجرت دارند. اما این سه آزمون چه تفاوتهایی دارند و کدام یک برای شما گزینه بهتری است؟

    ویژگی آزمون

    دولینگو (Duolingo)

    آیلتس (IELTS)

    تافل (TOEFL)

    مدت زمان

    حدود 60 دقیقه

    حدود 165 دقیقه

    حدود 180 دقیقه

    روش برگزاری آزمون

    کامپیوتری

    کتبی

    کامپیوتری

    کامپیوتری

    ساختار آزمون

    بخش انطباقی (خواندن، نوشتن، صحبتکردن و شنیدن)

    مصاحبه تصویری

    خواندن

    نوشتن

    صحبتکردن

    شنیدن

    خواندن

    نوشتن

    صحبتکردن

    شنیدن

    نحوه نمره دهی

    10-160

    0-9

    0-120

    اعتبار مدرک

    2 سال

    2 سال

    2 سال

    محیط آزمون

    آنلاین، از خانه

    حضوری، در مرکز آزمون

    حضوری، در مرکز آزمون

    هزینه آزمون

    حدود 59 دلار

    حدود 245 دلار

    حدود 220 دلار

    مدت زمان اعلام نتیجه آزمون

    48 ساعت

    3 تا 5 روز کامپیوتری

    14 روز کتبی

    6 تا 10 روز

    پذیرش جهانی

    در حال افزایش، اما محدودتر از آیلتس و تافل

    بسیار زیاد، مورد پذیرش بسیاری از دانشگاهها و کشورها

    بسیار زیاد، مورد پذیرش بسیاری از دانشگاهها و کشورها

     

    در کدام یک از آزمونهای دولینگو، آیلتس یا تافل شرکت کنیم؟

    در وهله اول باید هدف خود از شرکت در آزمون زبان را مشخص کنید. آزمون زبان مورد تایید دانشگاهها و کشورها با یکدیگر متفاوت است و باید دقت کنید که کشوری که به آن مهاجرت میکنید، کدام آزمون را قبول دارد. بهطور سطح آزمون دولینگو سادهتر از آیلتس است. در آزمون دولینگو، مهارتهای پایه زبان مثل واژگان و گرامر مورد توجه هستند. در حالی که آزمون آیلتس نیاز به درک عمیق تری از زبان انگلیسی دارد.

    نحوه معادل سازی نمره دولینگو با آیلتس و تافل

    امتیازدهی در آزمون دولینگو متفاوت از آیلتس و تافل است. اگر قصد دارید بدانید نمرهای که در آزمون دولینگو کسب کردهاید برابر با چه نمرهای در آزمون آیلتس و تافل است، نمره خود را با جدول زیر تطابق دهید.

    جدول معادل سازی نتایج آزمون دولینگو با آیلتس

    نمره آزمون دولینگو

    نمره آزمون آیلتس

    سطح متقاضی

    160

    8.5-9

    تسلط کامل

    150 - 155

    8

    خیلی خوب

    140 - 145

    7.5

    خوب

    130 - 135

    7

    خوب

    120 - 125

    6.5

    نسبتاً خوب

    105 - 115

    6

    نسبتاً خوب

    95 - 100

    5.5

    متوسط

    80 - 90

    5

    متوسط

    65 - 75

    4.5

    ضعیف

    10 - 60

    4

    بسیار ضعیف

     

    جدول معادل سازی نتایج آزمون دولینگو با تافل

     

    نمره آزمون تافل

    نمره آزمون تافل

    160

    120

    155

    119

    150

    117 - 118

    145

    113 - 116

    140

    109 - 112

    135

    104 - 108

    130

    98 - 103

    125

    93 - 97

    120

    87 - 92

    115

    82 - 86

    110

    76 - 81

    105

    70 - 75

    100

    65 - 69

    125

    93 - 97

    120

    87 - 92

    115

    82 - 86

    110

    76 - 81

    105

    70 - 75

    100

    65 - 69

    95

    59 - 64

    90

    53 - 58

    85

    47 - 52

    80

    41 - 46

    75

    35 - 40

    70

    30 - 34

    65

    24 - 29

    10 - 60

    0 - 23

     

    لیست دانشگاه های کانادا که آزمون دولینگو را قبول دارند

    برخی از دانشگاههای کانادا، استرالیا و آمریکا در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسیارشد مدرک زبان دولینگو را بهعنوان مدرک زبان انگلیسی معتبر قبول دارند. برخی از دانشگاه‌های کانادا که در سال 2024 آزمون دولینگو را قبول دارند شامل موارد زیر هستند:

    • دانشگاه بریتیش کلمبیا
    • دانشگاه آلبرتا
    • دانشگاه کلگری
    • دانشگاه واترلو
    • دانشگاه مک گیل
    • دانشگاه تورنتو
    • دانشگاه کوئینز
    • دانشگاه اتاوا
    • دانشگاه مونترال
    • دانشگاه دالهاوزی
    • دانشگاه سایمون فریزر
    • دانشگاه ویکتوریا
    • دانشگاه وسترن
    • دانشگاه ساسکاچوان
    • دانشگاه مموریال نیوفاندلند
    • دانشگاه وینیپگ
    • دانشگاه نیوبرانزویک
    • دانشگاه ویلفرد لوریر
    • دانشگاه لاوال
    • دانشگاه کارلتون
    • دانشگاه کنکوردیا
    • دانشگاه یورک
    • دانشگاه مک مستر
    • دانشگاه مانیتوبا

    لیست دانشگاه های استرالیا که آزمون دولینگو را قبول دارند

    اگرچه بیشتر دانشگاه‌های استرالیا تنها آزمون های زبان آیلتس و PTE را قبول دارند، اما این احتمال وجود دارد که برخی از دانشگاه‌ها آزمون دولینگو را نیز تایید کنند. برای اطمینان از این موضوع حتما از شرایط دانشگاه مدنظرتان اطلاع یابید. دانشگاه‌هایی که در سال 2024، آزمون دولینگو را برای پذیرش دانشجو قبول دارند، به شرح زیر هستند:

    • دانشگاه سیدنی
    • دانشگاه ملبورن
    • دانشگاه کوئینزلند
    • دانشگاه استرالیای غربی
    • دانشگاه ملی استرالیا (ANU)
    • دانشگاه آدلاید
    • دانشگاه فناوری سیدنی (UTS)
    • دانشگاه مک کواری
    • دانشگاه نیو ساوت ولز (UNSW)
    • دانشگاه کرتین
    • دانشگاه سیدنی

    سوالات متداول آشنایی کامل با آزمون دولینگو

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (2 پاسخ)
    2022-12-28

    من برای قسمت identify آزمون دولینگو عکس کارت ملی رو آپلود کردم ایمیل اومد که idnetify موفقیت آمیز نبود و یک هفته فرصت دارین دوباره انجام بدین. متاسفانه پاسپورتم هنوز چاپ نشده ممنون میشم راهنمایی کنید که چیکار کنم

    2023-01-01

    سلام. از سوی پشتیبانی خود سایتشون جویا بشید و اقدام کنین

    2021-11-04

    مهاجرت

    2021-11-06

    سلام. اگر سوالی دارید لطفا بطور کامل مطرح کنید تا راهنماییتون کنیم

    مشاوره رایگان مهاجرت