راهنمای جامع آمادگی برای آزمون تافل
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مدرک زبان

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    تافل یک آزمون استاندارد بین المللی است که توانایی زبان انگلیسی فرد را در چهار مهارت ارتباطی از جمله خواندن، گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن می‌سنجد. هدف آزمون تافل ارائه بازتابی منصفانه، بی‌طرفانه و دقیق از توانایی‌های فرد در درک مهارت زبان برای استفاده در روزمره است.

    آزمون تافل در قالب تافل اینترنتی (TOEFL iBT)، تافل کاغذی (TOEFL PBT) یا تافل در کلاس درس (TOEFL ITP) برگزار می‌شود. با توجه به اهمیت این آزمون در اخذ پذیرش از بیش از 11500 دانشگاه در جهان، آمادگی برای تافل برای دانشجویانی که مایل به مهاجرت تحصیلی و ورود به دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی زبان هستند ضروری است. در این بررسی به طور کامل در مورد آزمون تافل و راهنمای آمادگی برای شرکت در این آزمون صحبت می‌کنیم.

    آزمون تافل چیست؟

    آزمون تافل چیست؟

    تافل (Test of English as a Foreign Language) آزمونی برای سنجش میزان مهارت زبان انگلیسی است که اغلب برای درخواست پذیرش از دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی زبان مانند آمریکا، کانادا، انگلیس و حتی کشورهای غیر انگلیسی زبان است. این آزمون در کنار آیلتس یکی از دو آزمون اولیه زبان انگلیسی است.

     ETS(سرویس تست آموزشی) صاحب برند تافل است که در نیوجرسی کشور ایالات متحده آمریکا قرار دارد. ساختار، شرایط و هزینه‌های آزمون تافل توسط ETS انجام می‌شود. در حال حاضر،ETS  تنها آزمون TOEFL iBT (آزمون مبتنی بر اینترنت) را ارائه می‌دهد. آزمون تافل کاغذی یا PBT از 11 آوریل 2021 برگزار نمی‌شود و در حال حاضر (ابتدای 2023) تافل IBT مورد قبول است. با این حال، نمرات تافل PBT تا دو سال پس از تاریخ آزمون شما معتبر خواهد بود.

    آزمون تافل مناسب دانشجویانی است که قصد دارند تحصیلات خود را در خارج از کشور دنبال کنند. شرکت در آزمون تافل و اخذ نمره خوب به دانشجویان این امکان را می‌دهد که واجد شرایط دریافت چندین بورسیه باشند. این آزمون برای داوطلبانی که به دنبال کار در خارج از کشور هستند در روند درخواست ویزا کمک می‌کند.  پس اگر قصد شرکت در آزمون تافل را دارید، ضروری است که درک کاملی از فرمت آزمون، شرایط واجد شرایط بودن، روند ثبت نام و هزینه‌ها و همچنین الگوی آزمون داشته باشید.

    ساختار آزمون تافل

    ساختار آزمون تافل

    آزمون تافل می‌تواند آنلاین و مبتنی بر کامپیوتر بوده و یا کاغذی باشد که در حال حاضر آزمون آنلاین یا همان تافل IBT رواج دارد. این آزمون توانایی شما را در استفاده و درک زبان انگلیسی در سطح کالج ارزیابی می‌کند. ریدینگ (خواندن)، لیسنینگ (گوش دادن)، اسپیکینگ (صحبت کردن) و ریدینگ (نوشتن) چهار بخشی هستند که کل این آزمون را تشکیل می‌دهند. مدت زمان آزمون به طور کامل نزدیک به چهار ساعت است. ساختار آزمون برای آزمون زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (TOEFL) برای ارزیابی مهارت‌های انگلیسی داوطلبان به روشی جامع و عینی در نظر گرفته شده است. ساختار آزمون تافل به شرح زیر است:

    1- ریدینگ

    بخش ریدینگ تافل از شما می‌خواهد که انواع مقالات دانشگاهی از جمله مقالات علمی و رمان‌های نوشته شده برای دانشجویان در سطح دانشگاه را بخوانید و درک کنید. شما بین 54 تا 75 دقیقه فرصت دارید تا این مرحله از امتحان را به پایان برسانید و در طی آن از شما خواسته می‌شود تا بر اساس متن‌هایی که خوانده‌اید به سوالات پاسخ دهید.

    2- لیسنینگ

    بخش لیسنینگ آزمون تافل از شما می‌خواهد به طیف وسیعی از موارد ضبط شده مانند سخنرانی‌های آکادمیک و مکالمات بین افراد در محیط‌های مختلف گوش دهید. شما بین 40 دقیقه تا 60 دقیقه فرصت دارید تا این مرحله از امتحان را به پایان برسانید و در طی آن از شما خواسته می‌شود تا بر اساس صوتی که گوش داده‌اید به سوالات پاسخ دهید.

    3- اسپیکینگ

    در بخش اسپیکینگ آزمون تافل از شما خواسته می‌شود که دیدگاه‌ها و نظرات خود را در مورد موضوعات مختلف از جمله تجربیات شخصی و موضوعات تحصیلی بیان کنید. 20 دقیقه برای اتمام این مرحله از امتحان فرصت خواهید داشت که در طی آن از شما خواسته می‌شود، نظرات مختصری و همچنین بحث‌های طولانی در مورد یک موضوع خاص ارائه دهید.

    4- رایتینگ

    بخش رایتینگ آزمون تافل از شما می‌خواهد که یک مقاله در مورد یک موضوع از پیش تعیین شده بنویسید. این بخش از آزمون 25 درصد از نمره کلی شما را به خود اختصاص می‌دهد. بخش رایتینگ در مجموع 50 دقیقه به شما فرصت می‌دهد تا آن را کامل کنید. عملکرد شما بر این اساس که چگونه می‌توانید متنی را به زبان انگلیسی به شیوه‌ای منسجم، دقیق و متقاعد کننده بنویسید.

    الگوی آزمون تافل

    الگوی آزمون تافل

    هر بخش آزمون از طریق کامپیوتر انجام می‌شوند و ممتحنین، مسئول نظارت و ارزیابی هر بخش هستند. نتایج آزمون تافل در مقیاسی از صفر تا 120 گزارش می‌شود که صفر نشان دهنده وضعیت عدم شرکت یا پاسخ ندادن به هیچ سوال و 120 نشان دهنده متخصص بودن متقاضی از نظر دانش زبان انگلیسی است.

    شرایط و ثبت نام در آزمون تافل

    شرایط و ثبت نام در آزمون تافل

    شرکت در آزمون تافل نیازی به رعایت شرایط خاصی برای انجام این کار ندارد. با این حال، برای عضویت باید حداقل 16 سال سن داشته باشید و به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشید. برای شروع مراحل ثبت نام در آزمون تافل، به وب سایت رسمی تافل مراجعه کرده و یک حساب کاربری ایجاد کنید. شما باید برخی از اطلاعات شخصی مانند نام، آدرس و سایر اطلاعات تماس مرتبط را وارد کنید. علاوه بر این، از شما خواسته می‌شود تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید در نسخه iBT یا PBT آزمون تافل شرکت کنید و همچنین مکان و تاریخ آزمونی که برای شما مناسب است را انتخاب کنید.

    هزینه شرکت در آزمون تافل

    هزینه شرکت در آزمون تافل

    هزینه آزمون تافل از یک مرکز برگزاری آزمون و کشوری به کشور دیگر متفاوت خواهد بود. هزینه شرکت در آزمون تافل ممکن است به طور متوسط از 165 تا 250 دلار متغیر باشد. با بازدید از وبسایت رسمی تافل می‌توانید از آخرین هزینه‌ها اطلاع پیدا کنید. این وبسایت بهترین منبع برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمون تافل است. اما کشور مقصد، دانشگاه و... هیچ ربطی به هزینه، نوع و هیچ چیز دیگر پیرامون آزمون نخواهد داشت. برای مثال با داشتن مدرک تافل، می‌توانید برای تحصیل در کانادا، آمریکا، استرالیا، انگلیس، نیوزلند، سنگاپور و هر کشوری که دوره درسی به زبان انگلیسی ارائه داده، اقدام نمایید.

    نحوه محاسبه نمره تافل

    نحوه محاسبه نمره تافل

    برای محاسبه نمرات تافل، هم از روش‌های ارزیابی انسانی و هم از روش‌های نمره‌دهی خودکار استفاده می‌شود. این کار برای ارائه تصویری کامل و دقیق از توانایی متقاضی انجام می‌شود. در حالی که روش امتیازدهی خودکار مزیت بی‌طرفی بودن را دارد، اما اثربخشی زبان و محتوا را اندازه گیری نمی‌کند. همچنین از شما انتظار می‌رود که حداقل به یک سوال در تمام بخش‌ها پاسخ دهید. برای خواندن و شنیدن، باید حداقل به یک سوال جواب دهید.

    هنگام شرکت در آزمون تافل هیچ نمره خوب یا بدی وجود ندارد. داوطلبان باید نمره تافل را که توسط دانشگاه‌ها تعیین می‌شود، کسب کنند. هر چیزی که در جدول زیر ذکر شده استُ شانس متقاضیان را برای پذیرش در دانشگاه افزایش می‌دهد و نمره کمتر از محدوده می‌تواند به عنوان یک مانع در روند پذیرش عمل کند.

    مهارت/امتیاز

    سطح

    ریدینگ (محدوده امتیاز صفر تا 30)

    پیشرفته (24-30)

    بالا متوسط (18-23)

    کم متوسط (4 تا 17)

    کمتر از حد متوسط (صفر-3)

    لیسنینگ (محدوده امتیاز صفر تا 30)

    پیشرفته (22-30)

    بالا متوسط (17-21)

    کم متوسط (9-16)

    کمتر از حد متوسط (صفر-8)

    اسپیکینگ (محدوده امتیاز صفر تا 30)

    پیشرفته (25-30)

    بالا متوسط (20-24)

    کم متوسط (16-19)

    پایه (10-15)

    زیر پایه (صفر–9)

    رایتینگ (محدوده امتیاز صفر تا 30)

    پیشرفته (25-30)

    بالا متوسط (20-24)

    کم متوسط (16-19)

    پایه (10-15)

    زیر پایه (صفر–9)

    امتیاز کل

    نمره کل صفر-120 است.

    بهترین برنامه آمادگی برای آزمون تافل

    بهترین برنامه آمادگی برای آزمون تافل

    آماده شدن برای تافل اغلب به ترجیحات شخصی و سبک یادگیری بستگی دارد، به همین دلیل است که پیدا کردن استاد راهنما می‌تواند در شناسایی زمینه‌های رشد شخصی شما بسیار مفید باشد. برای آمادگی آزمون تافل سه اصل اساسی وجود دارند که در ادامه شرح می‌دهیم:

    اصل آشنایی: با قالب آزمون آشنا شوید

    تافل به چهار بخش تقسیم می‌شود که بین قسمت‌های دوم و سوم 10 دقیقه استراحت دارد. این آزمون با ریدینگ شروع می‌شود که از داوطلبان می‌خواهد که متن‌ها را بخوانند و بسته به تعداد دقیق سوالات، در عرض 54 تا 72 دقیقه به 30 تا 40 سوال پاسخ دهند. بخش لیسنینگ تافل می‌تواند شامل 41 تا 57 دقیقه برای پاسخ به 28 تا 39 سوال در مورد سخنرانی‌های مختصر و بحث‌های کلاسی باشد.

    پس از استراحت 10 دقیقه‌ای، بخش اسپیکینگ 17 دقیقه‌ای، دانشجویان را به گفتگو در مورد یک موضوع آشنا و بحث در مورد مطالب بخش های ریدینگ و لیسنینگ دعوت می‌کند. این آزمون با یک تمرین رایتینگ 50 دقیقه‌ای به پایان می‌رسد که در آن دانشجویان یک قسمت از متن را می‌خوانند یا به یک محتوای صوتی را گوش می‌دهند تا پاسخی را برای آن آماده کنند.

    اصل تمرکز: هدفی تعیین کنید و به آن پایبند باشید

    قبل از شروع مطالعه، مهم است که اهداف واقع بینانه برای خود تعیین کنید. مهارت‌های فعلی زبان انگلیسی و دلایل شرکت در آزمون تافل را در نظر بگیرید. چقدر زمان برای مطالعه دارید؟ برای رسیدن به اهدافتان به چه امتیازی از آزمون نیاز دارید؟ با تعیین اهداف و بررسی اینکه تا چه اندازه می‌توانید به این اهداف برسید، این امکان را خواهید داشت تا تلاش‌های خود را متمرکز کنید و در طول فرآیند مطالعه، انگیزه خود را حفظ کنید.

    طبق تحقیقات روانشناسان، تعیین هدف نه تنها به شکل گیری عادات و شیوه‌های صحیح مطالعه کمک می‌کند، بلکه شانس موفقیت شما را نیز در آزمون تافل افزایش می‌دهد. هنگام آماده شدن برای تافل، مهم است که شرایط پذیرش و نمره مورد نیاز کالج‌ها و دانشگاه‌های مورد نظر خود آشنا شوید. تافل از صفر تا 120 نمره‌دهی می‌شود که از مجموع نمرات هر بخش به دست می‌آید که هر کدام 30 امتیاز است. از آنجایی که هر دانشگاه الزامات خود را برای نمره تافل دارد، شرکت کنندگان در آزمون باید از حداقل نمره مورد نیاز برای اخذ پذیرش آگاه باشند.

    اصل آینده نگری: یک برنامه مدون تهیه کنید

    اکنون که درک بهتری از آزمون و اهداف خود دارید، وقت آن است که یک برنامه مطالعاتی قوی ایجاد کنید. همچنین سبک یادگیری و نقاط قوت و ضعف خود را در نظر بگیرید. آیا برای آموزش باید در یک آموزشگاه ثبت نام کنید یا ترجیح می‌دهید خودتان تنهایی در منزل زبان بخوانید؟ آیا باید زمان بیشتری را صرف تمرین مهارت‌های گفتاری یا درک مطلب خود کنید یا اسپیکینگ شما ضعیف است؟

    با توجه به دشواری بخش‌های اسپیکینگ و لیسنینگ، تمرین‌های آنلاین می‌توانند روشی موثر برای اطمینان از آمادگی در آزمون باشند. مطالعات نشان می‌دهند که مکالمه با دوستان در گروه‌های مختلف، درک زبان آموزان از معنا و اهداف جملات را بهبود می‌بخشند. تمرین با یک دوست یا یک معلم آنلاین انگلیسی می‌تواند به تقویت مهارت زبان شما کمک کند. با ایجاد یک برنامه مطالعاتی قوی که مناسب شرایط فعلی شماست، احتمال بیشتری وجود دارد که به آن برنامه پایبند باشید و پیشرفت کنید.

    آمادگی آزمون تافل برای چهار مهارت اصلی زبان

    آمادگی آزمون تافل برای چهار مهارت اصلی زبان

    چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی باید به طور جداگانه بررسی شوند. هر بخش نیازهای مطالعاتی مختلفی دارد و شما باید بسته فرمت هر بخش، خود را برای آزمون آماده کنید. در ادامه به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید در هر چهار بخش، مهارت خود را تقویت کنید:

    ریدینگ

    آزمون ریدینگ تافل متون آکادمیک سطح بالا را پوشش می‌دهد، بنابراین مجلات، وبلاگ‌های شخصی و شبکه‌های اجتماعی ممکن است منابع خوبی نباشند. در عوض، مقالات دانشگاهی و متون علمی که بر موضوعات مرتبط با دوره دبیرستان هستند، مانند علوم زیستی و فیزیکی، علوم انسانی و علوم اجتماعی مفیدتر خواهند بود. مقالات خبری علمی نیز گزینه‌ای عالی برای به دست آوردن واژگان سطح بالاتر هستند.

    لیسینیگ

    در حالی که تماشای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به زبان انگلیسی به طور کلی می‌تواند مهارت‌های گوش دادن فعال را بهبود بخشد، اما مهم است به خاطر داشته باشید که مانند بخش خواندن، بخش شنیداری تافل دانشجویان را در مورد انگلیسی آکادمیک آنها آزمایش می‌کند.

    اگرچه استفاده از زبان انگلیسی مکالمه در تمرین روزانه شما ضرری ندارد، اما توجه داشته باشید که رسانه‌های محبوب همیشه از قوانین دستور زبان مناسب پیروی نمی کنند و می‌توانند شامل عامیانه ای باشند که ممکن است در زمینه آکادمیک مناسب نباشد. همانطور که گفته شد، گوش دادن به پادکست‌هایی در مورد موضوعات تست شده تافل و تماشای اخبار و مستندها هر دو راه‌های عالی برای آشنایی با واژگان تافل و بالا بردن سطح شنیداری شما هستند.

    اسپیکینگ

    از آنجایی که بخش اسپیکینگ بر مهارت‌های قوی خواندن و شنیدن تکیه دارد، داشتن یک پایه قوی در هر دو برای موفقیت در بخش گفتاری آزمون بسیار مهم است. در حالی که مدیران آزمون از شما انتظار ندارند که بر همه واژگان تسلط داشته باشید، درک اینکه کدام واژگان در آزمون مهمتر هستند بسیار مهم است. پس سعی کنید روی واژگانی تمرین کنید که به مهارت اسپیکینگ شما کمک می‌کند. واژگان محبوب می‌توانند شامل عبارت‌هایی باشند که در دوره دبیرستان یا زندگی روزمره با آنها سروکار دارید.

    رایتینگ

    موثرترین نکات رایتینگ تافل آنهایی هستند که به شما امکان می‌دهند واژگان خود را در عین حفظ گرامر گسترش دهید. با یادگیری اینکه کدام واژگان برای توصیف افعال، صفت‌ها و قیدها مفیدتر است، شروع کنید. سپس بررسی کنید که هنوز در بیان کدام موضوعات به زبان انگلیسی مشکل دارید، سپس فهرستی از لغات واژگانی تهیه کنید که می‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند. در حین تمرین، می‌توانید از ابزارهای آنلاین رایگان مانند Grammarly و GrammarLookup.com استفاده کنید تا ساختار دستور زبان متون خود را ارزیابی کرده است.

    سه نکته مهم در آمادگی آزمون تافل

    سه نکته مهم در آمادگی آزمون تافل

    در حالی که آماده شدن برای تافل برای تحصیل در استرالیا، کانادا و... یا هر روش مهاجرتی دیگر به جز تحصیل، می‌تواند سخت باشد، خبر خوب این است که استفاده از برخی ترفندها و نکات می‌تواند به آمادگی بیشتر در آزمون کمک کند. در ادامه به 3 نکته مهم برای آمادگی در آزمون تافل اشاره می‌کنیم:

    1- تمرین، تمرین و باز هم تمرین!

    کلید موفقیت در آزمون تافل «تمرین» است. هرچه بیشتر تمرین کنید، با فرمت و محتوای آزمون راحت‌تر خواهید بود. شما می‌توانید مطالب تمرینی و نمونه سوالات را به صورت آنلاین پیدا کرده یا این امکان را دارید راهنمای مطالعه جامع آزمون تافل یا کتاب‌های مرور دوره‌ای را خریداری کنید. همچنین می‌توانید با تعامل و ارتباط گرفتن با افرادی که به انگلیسی مسلط هستند یا با پیوستن به گروه‌های آموزش انگلیسی زبان، صحبت کردن و نوشتن را تمرین کنید.

    2- در آزمون آزمایشی تافل شرکت کنید

    یکی از بهترین راه‌ها برای آمادگی در آزمون تافل، شرکت در آزمون‌های آزمایشی است. تست‌های تمرینی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قالب و محتوای امتحان واقعی را شبیه سازی کنند، بنابراین می‌دانید که در روز امتحان باید انتظار چه چیزی را داشته باشید. شما می‌توانید تست‌های تمرینی را به صورت آنلاین یا از طریق ثبت نام در کلاس‌های تقویتی آزمون تافل انجام دهید.

    3- مرور کردن را فراموش نکنید

    پس از اتمام یک آزمون آزمایشی، مهم است که عملکرد خود را مرور کرده و در مورد چیزهایی که یاد گرفتید فکر کنید. اشتباهات خود را بررسی کرده و سعی کنید بفهمید که چرا آن‌ها را مرتکب شده‌اید. آیا یک قاعده گرامری را نمی‌دانید یا در حفظ کردن واژگان مشکل دارید؟ آیا در درک صداهای ضبط شده یا درک متون مشکل دارید؟ با شناسایی نقاط ضعف خود، می‌توانید روی آن‌ها تمرکز کنید و امتیاز خود از آزمون را بهبود ببخشید.

    کلام آخر

    تافل آزمونی است که توانایی افراد غیر بومی را برای برقراری ارتباط موثر به زبان انگلیسی مورد سنجش قرار می دهد. با تقویت مهارت زبان در هر چهار بخش، آشنایی نسبت به فرمت آزمون، شرایط لازم، فرآیند ثبت نام و هزینه‌ها می‌توانید خود را برای آزمون تافل آماده کنید و امتیاز لازم برای رسیدن به اهدافتان را کسب نمایید. توصیه ما این است که به مطالعه در منزل بسنده نکنید، سعی کنید در محیط‌های آموزشگاهی شرکت کنید و آزمون‌های تافل را پشت سر بگذارید تا بتوانید مهارت خود را بیشتر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با گروه مهاجرتی ادب تماس بگیرید.

    سوالات متداول راهنمای جامع آمادگی برای آزمون تافل

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت