آزمون CAE یا C1 Advanced چیست؟
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مدرک زبان

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    آزمون C1 Advanced که قبلا با عنوان CAE (مخفف Cambridge Advanced: English) شناخته می‌شد، نوعی امتحان بین‌المللی در سطح پیشرفته است که بیش از ۲۵ هزار دانشگاه‌، کالج‌، موسسه، شرکت و سازمان‌ از سرتاسر دنیا از آن برای سنجش مهارت‌های زبانی افراد استفاده می‌کنند. این امتحان مانند اکثر آزمون‌های زبان مانند آیلتس و تافل از ۴ بخش Speaking، Listening، Reading و Writing تشکیل شده و در مجموع نیز دارای ۸۶ سوال و تسک مختلف است که برای پاسخ به آن‌ها تقریبا ۴ ساعت زمان در اختیار دارید. نمرات ۱۸۰ و ۱۹۹ نیز به ترتیب کمترین و بیشترین نمره‌ این آزمون هستند و بررسی‌های انجام ‌شده نشان می‌دهند که دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا، استرالیا و آمریکا بهتر است به طور میانگین حداقل نمره ۱۷۶ را در آزمون کمبریج مورد نظرشان کسب کنند. سطح این آزمون نیز C1 یا همان پیشرفته است و در نتیجه برای کسب نمره بالا در آن باید به خوبی از قبل خود را برای امتحان آماده کنید.

    اما آزمون CAE از چه بخش‌هایی تشکیل شده و مناسب چه کسانی است؟ مزایا و معایب آن کدامند؟ کدام دانشگاه‌ها مدارک آن را قبول دارند؟ نمرات آن به چه صورتی محاسبه می‌شوند؟ بهترین منابع این امتحان کدامند و چگونه در آن ثبت‌نام کنیم؟ در ادامه به صورت کامل به تمام این سوالات و تعدادی سوال دیگر پاسخ می‌دهیم و در پایان نیز به مقایسه CAE و مهم‌ترین آزمون زبان انگلیسی در جهان یعنی IELTS خواهیم پرداخت.

    مزایا شرکت در آزمون CAE

    CAE یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان در کشورهایی انگلیسی زبان است و دانشجویان با داشتن مدرک آن می‌توانند از مزیت‌های مختلفی بهره‌مند شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    • مدرک آن هیچ وقت منقضی نمی‌شود.
    • بسیاری از دانشگاه‌های انگلیسی زبان مدرک آن را قبول دارند.
    • می‌توانید از آن برای نشان دادن مهارت‌های زبانی خود استفاده کنید.
    • کسب نمره خوب در آن می‌تواند به شما در اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کمک کند.
    • مورد پذیرش بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی است.
    • داشتن آن به یافتن شغل مورد نظر شما می‌تواند کمک فراوانی کند.

    معایب آزمون CAE

    این آزمون با وجود مزایای اشاره شده دارای معایبی نیز است که از بین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

    • کسب نمره قبولی در آن نسبتا دشوار است.
    • این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود.
    • محبوبیت و مقبولیت پایین‌تری نسبت به آیلتس و تافل دارد.

    کاربردهای آزمون CAE

    آزمون CAE برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه جزئیات هر یک را مشاهده می‌کنید:

    اخذ پذیرش دانشگاه‌ها: اپلای تحصیلی در واقع رایج‌ترین کاربرد این آزمون بین‌المللی است و دانشجویان با کسب نمره مورد نیاز در CAE می‌توانند از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش دریافت کنند. البته توجه داشته باشید که داشتن مدرک زبان تنها یکی از شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها و کالج‌ها است.

    اخذ ویزای تحصیلی: برخی از کشورهای انگلیسی زبان مانند استرالیا و بریتانیا برای ارائه ویزای تحصیلی به افراد مهاجر از آن‌ها مدرک زبان می‌خواهند که از میان آن‌ها می‌توان به مدرک IELTS، TOEFL، PTE و CAE اشاره کرد. توجه داشته باشید که اداره مهاجرت استرالیا اخیرا اعلام کرده است که از تاریخ ۱۲ فوریه ۲۰۲۴ تنها مدرک کاغذی آزمون C1 Advanced را برای اخذ ویزا و امور مرتبط با آن قبول دارد.

    استخدام در شرکت‌های بین‌المللی: تقریبا تمام شرکت‌های جهان برای استخدام افراد از آن‌ها مدرک زبان با نمره‌ای خاص را درخواست می‌کنند. همانطور که اشاره شد C1 Advanced از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است که می‌توانید از آن برای اثبات توانایی‌های زبانی خود به سازمان‌ها و شرکت‌های بین‌المللی استفاده کنید. با این وجود بهتر است از قبل مطمئن شوید که شرکت مورد نظر شما مدارک آزمون کمبریج را قبول دارد.

    نمونه مدرک آزمون CAE

    آزمون CAE مناسب چه کسانی است؟

    CAE‌ در مجموع مناسب:

    • کسانی است که قصد ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان را دارند.
    • کسانی که می‌خواهند به کشورهایی مانند استرالیا و کانادا مهاجرت کنند.
    • کسانی که شرکت در آزمون‌هایی مانند آیلتس و تافل برای آن‌ها دشوار است.

    چه کسانی نباید در آزمون CAE شرکت کنند؟

    شرکت در آزمون CAE در مجموع به افراد زیر توصیه نمی‌شود:

    • کسانی که سطح زبان انگلیسی آن پایین‌تر از C1 است.
    • افرادی که دانشگاه یا کالج مورد نظرشان مدرک CAE را قبول ندارد.
    • افرادی که خود را برای آزمون آماده نکرده و هیچ آشنایی با آن ندارند.

    انواع آزمون CAE

    انواع آزمون CAE

    آزمون CAE دارای ۳ فرمت دیجیتال، کامپیوتری و کاغذی است که در ادامه به صورت خلاصه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

    آزمون CAE کاغذی: آزمون سنتی CAE است که به صورت کاغذی در مراکز مورد تایید موسسه کمبریج و برای تمام سطوح (A1 تا C2) برگزار می‌شود. برای انجام تست کاغذی تنها نیاز به مداد (یا خودکار) و پاک‌کن دارید.

    آزمون CAE کامپیوتری: این آزمون دیگر برگزار نمی‌شود و از ماه مارس ۲۰۲۴ فرمت دیجیتال جایگزین آن خواهد شد. آزمون کامپیوتری از لحاظ فرمت و محتوا مانند نسخه کاغذی بود اما به صورت کامپیوتری برگزار می‌شد و در نتیجه داوطلبان به جای خودکار و مداد باید از کامپیوتر و هدفون استفاده می‌کردند. نتایج این آزمون بین ۱۰ تا ۱۵ روز کاری در اختیار داوطلبان قرار می‌گرفت و افراد تا ۵ روز مانده تا روز امتحان می‌توانستند در آن ثبت‌نام کنند.

    آزمون CAE دیجیتال: فرمت جدید آزمون است و با وجود اینکه مانند CAE کامپیوتری برگزار می‌شود اما نسبت به آن دارای مزیت‌های مختلفی است. به عنوان مثال نتایج آن ۵ روز زودتر و در ۵ تا ۱۰ روز کاری به دست شما می‌رسند. یا مثلا می‌توانید در هر ۳۶۵ روز سال در امتحان شرکت کنید. هدفون‌های آزمون دارای کیفیت بهتری هستند. علاوه بر این سوالات امتحان‌ به منظور جلوگیری از تقلب و افزایش امنیت به صورت رندوم در اختیار افراد شرکت‌کننده در آزمون قرار می‌گیرد.

    توجه: آزمون کاغذی بر خلاف کامپیوتری همچنان توسط موسسه کمبریج مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

    آزمون CAE از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

    همانطور که در ابتدا اشاره شد؛ آزمون CAE از ۴ بخش Reading، Listening، Speaking و Writing تشکیل شده که هر یک دارای تعداد سوالات و ویژگی‌های مخصوص به خود بوده و جزئیات آن‌ها به صورت زیر است:

    بخش Reading: بخش ریدینگ آزمون C1 Advanced در کل شامل ۲ قسمت درک مطلب و کاربرد زبان انگلیسی (Reading and Use of English) می‌شود. بخش درک مطلب در مجموع از ۸ قسمت مختلف در قالب ۵۶ سوال تشکیل شده که برای پاسخ به آن‌ها ۹۰ دقیقه زمان در اختیار شما قرار می‌گیرد. با انجام قسمت Reading می‌توان متوجه شد که آیا داوطلبان می‌توانند به آسانی و بدون هیچ مشکلی متون مختلف زبان انگلیسی (بخشی از روزنامه، رمان، مقاله، مجله و ...) را درک کنند یا خیر. در قسمت Use of English نیز میزان تسلط شما به گرامر و لغات زبان انگلیسی مورد سنجش قرار می‌گیرد. متون این بخش در مجموع شامل ۳،۰۰۰ تا ۳،۵۰۰ کلمه می‌شود.  در ادامه جزئیات ۸ بخش مرتبط با مهارت ریدینگ را مشاهده می‌کنید:

    بخش اول: در این بخش تعدادی جاخالی وجود دارد که باید با استفاده از لغات و اصطلاحات مناسب آن‌ها را پر کنید. این قسمت دارای ۸ سوال است و به صورت ۴ گزینه‌ای انجام می‌شود.

    بخش دوم: در این قسمت ۸ جاخالی وجود دارد که باید با یک عبارت مناسب آن‌ها را پر کنید و تفاوت آن با بخش قبلی این است که به صورت چهارگزینه‌ای انجام نمی‌شود و در نتیجه تنها باید از معلومات خود استفاده کنید.

    بخش سوم: این قسمت نیز از ۸ جاخالی تشکیل شده که در کنار هر یک لغتی داخل پرانتز وجود دارد. شما باید به شکلی صحیح لغت داده شده را تغییر داده و سپس با استفاده از آن جمله را کامل کنید.

    بخش چهارم: در این بخش ابتدا به شما یک جمله به همراه یک واژه کلیدی نمایش داده می‌شود. کمی پایین‌تر جمله‌ دیگری را با یک جاخالی مشاهده می‌کنید که برای تکمیل آن باید به شکلی مناسب از عبارتی ۳ تا ۶ کلمه‌ای که شامل واژه کلیدی اشاره شده است، استفاده کنید. توجه داشته باشید که معنی جمله دوم دقیقا باید مشابه جمله اول باشد. تعداد سوالات این بخش نیز ۶ عدد است.

    بخش پنجم: این بخش شامل یک متن طولانی به همراه ۶ سوال چندگزینه‌ای می‌شود.

    بخش ششم: در این بخش ۴ متن کوتاه (A تا D) به همراه ۴ پرسش چندگزینه‌ای داده می‌شود که پس از مطالعه متون داده شده باید بهترین پاسخ را انتخاب کنید.

    بخش هفتم: در این بخش یک متن طولانی با ۶ قسمت خالی وجود دارد که هر یک را باید با یکی از ۶ پاراگراف داده شده تکمیل کنید.

    بخش هشتم: آخرین بخش ریدینگ است که شامل تعدادی متن و ۱۰ سوال چندگزینه‌ای می‌شود.

    چگونه خود را برای بخش ریدینگ آزمون CAE آماده کنیم؟

    با استفاده از تکنیک‌های زیر می‌توانید نمره خوبی در بخش ریدینگ بدست آورید:

    • به تمرین واژگان، اصطلاحات، کالوکیشن‌ها، افعال عبارتی، متدرادف‌ها و متضاد‌ها و سایر موارد مشابه بپردازید.
    • گرامر زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.
    • به مطالعه متون پیشرفته پرداخته و جزئیات آن‌ها را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهید.
    • رویکردها و دیدگاه‌های ارائه‌شده در متون مختلف را با هم مقایسه کنید.
    • با ساختار جملات در زبان انگلیسی آشنا شوید.

    نمونه سوال بخش رایتینگ

    بخش :Writing بخش نوشتاری یا رایتینگ آزمون CAE ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد و در طی این مدت باید ۲ تسک مختلف را انجام دهید که در مجموع می‌تواند شامل مواردی مانند نوشتن مقاله، نامه، ایمیل، پروپوزال، گزارش و... شود. توجه داشته باشید که ارزش امتیازی هر دو تسک رایتینگ برابر است.

    تسک اول: در این تسک شما باید ابتدا متنی را خوانده و سپس با توجه به آن یک مقاله بنویسید. در این تسک از شما خواسته می‌شود تا با ارائه دلایل مختلفی ۲ نکته یا موضوع مهم‌ متن را مشخص کنید. انجام این تسک اجباری است و متنی که می‌نویسید باید بین ۲۲۰ تا ۲۶۰ لغت داشته باشد.

    تسک دوم: این تسک از ۳ سوال تشکیل شده که می‌توانید به دلخواه یکی را انتخاب کرده و متنی را برای آن بنویسید. در تسک دوم رایتینگ؛ انتخاب فرمت متنی (نامه، ایمیل، پروپوزال، گزارش و ...) که می‌خواهید بنویسید با شماست. در این بخش نیز طول متن نوشته شده باید بین ۲۲۰ تا ۲۶۰ لغت باشد.

    چگونه در بخش رایتینگ CAE نمره بالا بگیریم؟

    برای کسب نمره بالا در بخش رایتینگ آزمون می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

    • با انواع متون زبان انگلیسی آشنا شوید.
    • گرامر خود را تقویت کرده و به حفظ واژگان انگلیسی بپردازید.
    • زمانی از برنامه مطالعاتی خود را به نوشتن فرمت‌های مختلف رایتینگ بپردازید.

    نمونه سوال بخش رایتینگ

    بخش Listening: بخش شنیداری یا لیسنینگ از ۴ قسمت و ۳۰ سوال تشکیل شده و در مجموع حدود ۴۰ دقیقه به طول می‌انجامد. هدف از انجام این بخش سنجش توانایی داوطلبان در درک شفاهی زبان انگلیسی است که در آن باید به فایل‌های صوتی مختلفی در رابطه با مکالمات روزمره، گزارشات خبری، ارائه و سخنرانی و ... گوش دهید.

    بخش اول: ۳ فایل مکالمه انگلیسی برای شما پخش می‌شود که در آن افراد مختلفی مشغول به صحبت هستند و باید برای هر یک به ۲ سوال چندگزینه‌ای پاسخ دهید. تعداد سوالات این تسک ۶ عدد است.

    بخش دوم: یک مونولوگ (Monologue) ۳ دقیقه‌ای پخش می‌شود که در پایان باید بر روی کاغذ و با توجه به فایل صوتی مربوطه ۸ جمله را تکمیل کنید.

    بخش سوم: یک مکالمه حدودا ۴ دقیقه‌ای پخش می‌شود که در آن ۲ یا تعداد افراد بیشتری مشغول به صحبت هستند و دارای ۶ پرسش ۴ گزینه‌ای است.

    بخش چهارم: پنج مونولوگ حدودا ۳۰ ثانیه‌ای با مضمون‌های مختلف پخش می‌شود و در آن باید ۲ تسک انجام دهید. در هر تسک ۵ پرسش ۸ گزینه‌ای وجود دارد که باید آن‌ها را با مونولوگ‌های پخش شده تطبیق دهید.

    چگونه خود را برای بخش لیسنینگ CAE آماده کنیم؟

    در ادامه مهم‌ترین روش‌های آمادگی برای بخش لیسنینگ را مشاهده می‌کنید:

    • به فایل‌های صوتی پیشرفته در فرمت‌های مختلف (مصاحبه، مکالمه و ...) گوش دهید.
    • با دقت جزئیات مکالمات انگلیسی و دیدگاه‌های موجود در آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

    نمونه سوال بخش لیسنینگ

    بخش :Speaking بخش اسپیکینگ یا گفتاری شامل ۴ تسک مختلف می‌شود که برای انجام آن‌ها بین ۱۵ تا ۲۳ دقیقه فرصت دارید. بخش Speaking به صورت رو در رو و همراه با ۱ یا ۲ داوطلب و همچنین ۲ فرد ارزیاب انجام می‌شود که در آن باید در یک جلسه مکالمه مبتنی بر پرسش و پاسخ شرکت کنید. در حین انجام این بخش از آزمون؛ یکی از افراد ارزیاب با شما در حین امتحان مشغول به صحبت شده و ارزیاب دیگر نیز با دقت به صحبت‌های شما گوش می‌دهد.

    بخش اول: مکالمه‌ای ۲ دقیقه‌ای میان داوطلبان و فرد مصاحبه‌کننده انجام مي‌شود که در آن فرد ارزیاب تعدادی سوال از شما می‌پرسد که معمولا باید در رابطه با مواردی مانند علایق، سوابق تحصیلاتی و کاری خود صحبت کنید.

    بخش دوم: فرد مصاحبه‌کننده ۳ تصویر را در اختیار فرد داوطلب قرار داده و از او می‌خواهد تا به انتخاب خود در رابطه با ۲ عدد از آن‌ها صحبت کند. شما باید بدون توقف و برای مدت ۱ دقیقه مشغول به صحبت شوید. در مرحله بعد؛ فرد مصاحبه‌کننده از داوطلب دیگر می‌خواهد تا برای مدت ۳۰ ثانیه نظر خود را در رابطه با صحبت‌های شما بگوید. سپس داوطلب دیگری مجموعه‌ای از عکس‌ها را دریافت کرده و حال شما باید به صحبت‌های او در رابطه با تصاویر نظر بدهید. پرسش‌های مرتبط با تصاویر در قسمت بالای برگه آزمون نوشته می‌شوند که با مرور آن‌ها می‌توانید کمی آمادگی خود را بالا ببرید. 

    بخش سوم: در این بخش شما باید برای مدت ۲ دقیقه با داوطلب دیگر مشغول به مکالمه شوید که این میزان برای ۳ داوطلب ۳ دقیقه است. فرد آزمون‌گیرنده قبل از شروع تسک؛ موضوعات مکالمه و راهنمایی‌هایی موجود را در اختیار شما قرار می‌دهد. در پایان مکالمه فرد آزمون‌گیرنده از شما یک سوال می‌پرسد که باید به همراه داوطلب دیگر و در رابطه با موضوع انتخابی یک تصمیم بگیرید.

    بخش چهارم: در مدت ۵ دقیقه باید با داوطلب دیگر در رابطه با موضوعات ارائه‌شده در بخش سوم مکالمه کنید. آزمون‌گیرنده از هر یک از شما تعدادی سوال می‌پرسد و از شما می‌خواهد در رابطه با آن‌ها صحبت کنید.

    چگونه در بخش اسپیکینگ CAE نمره خوب بگیریم؟

    با کمک نکات زیر می‌توانید در بخش اسپیکینگ CAE نمره خوبی بگیرید:

    • به صورت تمرینی سعی کنید در رابطه با موضوعات مختلفی نظرات خود را بیان کنید.
    • به دفعات در قالب یک مکالمه مونولوگ؛ دو مورد خاص را با هم مورد مقایسه قرار دهید.
    • یک پارتنر زبان نیتیو با سطح پیشرفته پیدا کنید.
    • با دیگران در رابطه با موضوعات مختلفی مکالمه انگلیسی کنید.
    • دایره واژگان خود را به سطح پیشرفته برسانید. 

    مهارت

    تعداد سوالات یا تسک‌ها

    زمان

    Reading and Use of English

    ۵۶ سوال

    ۹۰ دقیقه

    Writing

    ۲ تسک

    ۹۰ دقیقه

    Listening

    ۳۰ سوال

    حدود ۴۰ دقیقه

    Speaking

    ۴ تسک

    ۱۵ تا ۲۳ دقیقه

    نحوه ثبت‌نام در آزمون CAE

    نحوه ثبت‌نام در آزمون CAE

    تمام داوطلبان برای ثبت‌نام در آزمون CAE باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهند:

    ۱. ابتدا قوانین و شرایط آزمون را مطالعه کنید.

    ۲. وارد وب‌سایت کمبریج شوید و یک حساب کاربری ایجاد کنید.

    ۳.‌ نوع آزمون مورد نظر خود را انتخاب کنید.

    ۴. اقدام به انتخاب یکی از مراکز برگزار کننده امتحان کنید.

    ۵. اطلاعات و مدارک مورد نیاز را تکمیل کرده و با پرداخت هزینه آزمون فرآیند ثبت‌نام را نهایی کنید.

    نحوه لغو و تغییر زمان آزمون

    دانشگاه کمبریج این امکان را به داوطلبان می‌دهد تا اقدام به لغو آزمون کنند یا زمان آن را تغییر دهند. برای انجام اینکار ابتدا باید درخواستی را برای لغو یا تغییر زمان آزمون ایجاد کرده و سپس فرم‌های مربوطه را پر کنید و در پایان نیز آن‌ها را از طریق ایمیل به موسسه کمبریج ارسال کنید. اگر درخواست لغو آزمون حداقل تا ۲ هفته مانده به روز امتحان ایجاد شود؛ در این صورت می‌توانید تمام هزینه پرداختی را پس بگیرید. در غیر این صورت هزینه امتحان به شما بازگردانده نخواهد شد؛ مگر اینکه به خاطر دلایل مانند ابتلا به بیماری، اعزام به خدمت سربازی و ... نتوانید در امتحان شرکت کنید که در چنین  شرایطی با ارائه دلایل و مدارک محکم می‌توانید ۷۰% از هزینه پرداخت شده را دریافت کنید. افرادی که قبل از بسته شدن پنجره ثبت‌نام و دو هفته بعد از تاریخ ثبت‌نام اقدام به کنسلی آزمون کنند نیز می‌توانند از این گزینه بهره‌مند شوند.

    نحوه دریافت نتایج آزمون

    دریافت نتایج آزمون C1 Advanced بسیار آسان است و برای انجام آن کافیست با استفاده از مراحل زیر سرویس دریافت نتایج کمبریج را فعال‌سازی کنید:

    ۱. وارد بخش "Online Results Service" وب‌سایت کمبریج شوید و بر روی دکمه "Register" کلیک کنید.

    ۲. شماره داوطلبی (Candidate ID) و سکرت نامبر (Secret Number) موجود در تاییدیه ثبت‌نام را وارد کنید.

    ۳. ایمیل خود را وارد کرده و یک گذرواژه ایجاد کنید.

    ۴. نتیجه آزمون به محض آماده شدن به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    ۵. در صورت عدم دریافت نتیجه آزمون با بخش پشتیبانی موسسه کمبریج تماس بگیرید.

    تاریخ برگزاری آزمون CAE در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵

    در ادامه تاریخ برگزاری آزمون در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را به تفکیک فرمت مشاهده می‌کنید:

    آزمون C1 Advanced کاغذی در سال ۲۰۲۴

    ۱۳ ژانویه

    ۳ فوریه

    ۲۱ فوریه

    ۹ مارس

    ۱۶ مارس

    ۲۰ آوریل

    ۴ می

    ۱۴ می

    ۱۸ می

    ۱ ژوئن

    ۵ ژوئن

    ۱۵ ژوئن

    ۶ جولای

    ۲۶ جولای

    ۲۳ آگوست

    ۷ سپتامبر

    ۱۹ اکتبر

    ۹ نوامبر

    ۱۶ نوامبر

    ۲۷ نوامبر

    ۷ دسامبر

    ۱۴ دسامبر

    آزمون C1 Advanced دیجیتال در سال ۲۰۲۴

    ۲۰ ژانویه (کامپیوتری)

    ۲۳ فوریه

    ۲۴ فوریه

    ۸ مارس

    ۱۵ مارس

    ۲۳ مارس

    آزمون C1 Advanced کاغذی در سال ۲۰۲۵

    ۱۱ ژانویه

    ۱ فوریه

    ۱۹ فوریه

    ۸ مارس

    ۲۲ مارس

    ۱۲ آوریل

    ۱۰ می

    ۱۳ می

    ۱۷ می

    ۱۷ می ‍

    ۳۱ می

    ۴ ژوئن

    ۲۱ ژوئن

    ۵ جولای

    ۲۵ جولای

    ۲۲ آگوست

    ۶ سپتامبر

    ۱۸ اکتبر

    ۱۵ نوامبر

    ۲۶ نوامبر

    ۲۹ نوامبر

    ۶ دسامبر

    ۱۳ دسامبر

    توجه: آخرین آزمون کامپیوتری در ۲۰ ژانویه برگزار شد.

    هزینه آزمون CAE

    تا لحظه نگارش این مقاله در فوریه سال ۲۰۲۴؛ هزینه آزمون CAE حدود ۱۵۰ یورو است که برای پرداخت آن باید از درگاه‌های معروفی مانند ویزا (VISA) و مسترکارت (MASTERCARD) استفاده کنید. توجه داشته باشید که هزینه آزمون بسته به نوع امتحان و محل برگزاری می‌تواند تغییر کند و بنابراین با دقت در هنگام ثبت‌نام هزینه‌ آزمون‌ها را با دقت مورد بررسی قرار دهید.

    مقایسه نمرات CAE و سایر آزمون‌های زبان انگلیسی

    در جدول زیر می‌توانید به آسانی نمرات CAE را با ۷ آزمون زبان بین‌المللی دیگر و شاخص CLB مقایسه کنید:

    نام امتحان

    نمرات امتحان

    C1 Advanced

    ۱۹۹ - ۱۸۰

    IELTS

    ۷.۵ - ۶.۵

    TOEFL iBT

    ۱۲۰ - ۹۵

    PTE

    ۸۸ - ۷۶

    Duolingo

    ۱۵۰ - ۱۲۰

    CAEL

    ۷۵ - ۶۰

    TOEIC

    ۹۹۰ - ۹۴۵

    EF SET

    ۷۰ - ۶۱

    Level CLB

    ۸ و ۹

    حداقل نمره CAE مورد نیاز برای اخذ پذیرش

    هر دانشگاهی برای پذیرش دانشجویان حداقل نمره C1 Advanced خاصی را درخواست می‌کند؛ با این حال بهتر است به طور میانگین برای اخذ پذیرش تحصیلی حداقل نمره ۱۷۶ را در این آزمون بدست آورید. در ادامه شرط نمره CAE در برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کانادا، استرالیا و بریتانیا را مشاهده می‌کنید:

    نام دانشگاه

    رتبه جهانی

    شهر

    حداقل نمره CAE

    دانشگاه‌های برتر کانادا

    دانشگاه تورنتو

    ۲۱

    تورنتو

    ۱۸۰

    دانشگاه مک‌گیل

    ۳۰

    مونترال

    ۱۸۰

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    ۳۴=

    ونکوور

    ۱۸۰

    دانشگاه آلبرتا

    ۱۱۱

    ادمونتون

    ۱۸۰

    دانشگاه واترلو

    ۱۱۲

    واترلو

    ۱۸۰

    دانشگاه وسترن

    ۱۱۴

    لندن کانادا

    ۱۷۶

    دانشگاه کلگری

    ۱۸۲

    کلگری

    ۱۸۰ تا ۲۰۰

    دانشگاه مک ‌مستر

    ۱۸۹=

    همیلتون

    ۱۸۰

    دانشگاه کوئینز کینگستون

    ۲۰۹

    کینگستون

    ۱۷۵

    دانشگاه دالهاوزی

    ۲۹۸

    هالیفاکس

    ۱۸۰

    دانشگاه سایمون فریزر

    ۳۱۸

    برنابی

    ۱۷۶

    دانشگاه ساسکاچوان

    ۳۴۵=

    ساسکاتون

    ۱۷۶

    دانشگاه یورک

    ۳۵۳

    تورنتو

    ۱۷۶

    دانشگاه‌های برتر استرالیا

    دانشگاه ملبورن

    ۱۴

    پارک ویل

    ۱۷۶

    دانشگاه نیو ساوت ولز

    ۱۹=

    سیدنی

    ۱۷۶ تا ۱۸۵

    دانشگاه سیدنی

    ۱۹=

    سیدنی

    ۱۷۶

    دانشگاه ملی استرالیا

    ۳۴=

    کانبرا

    ۱۷۶

    دانشگاه موناش

    ۴۲

    ملبورن

    ۱۷۶

    دانشگاه استرالیای غربی

    ۷۲

    پرت

    ۱۸۰

    دانشگاه آدلاید

    ۸۹

    آدلاید

    ۱۷۶

    دانشگاه فناوری سیدنی

    ۹۰

    های مارکت

    ۱۷۶ تا ۱۸۴

    دانشگاه مک‌کواری

    ۱۳۰=

    سیدنی

    ۱۶۹ تا ۱۹۱

    دانشگاه‌های برتر بریتانیا

    دانشگاه کمبریج

    ۲

    کمبریج

    ۱۹۳

    دانشگاه آکسفورد

    ۳

    آکسفورد

    ۱۹۱

    کالج سلطنتی لندن

    ۶

    لندن

    ۱۷۶ تا ۱۸۵

    دانشگاه UCL

    ۹

    لندن

    ۱۷۶

    دانشگاه ادینبرو

    ۲۲

    ادینبرو

    ۱۷۶

    کالج کینگز لندن

    ۴۰

    لندن

    ۱۷۶ تا ۱۹۱

    مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن

    ۴۵

    لندن

    ۱۸۵ تا ۱۹۱

    دانشگاه بریستول

    ۵۵

    بریستول

    ۱۷۶

    دانشگاه وارویک

    ۶۷

    کاونتری

    ۱۷۰ تا ۱۹۰

    نکته: هر دانشگاهی معمولا برای هر مهارت نیز یک نمره حداقلی در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال برای اخذ پذیرش از دانشگاه آدلاید نیاز به نمره CAE ۱۷۶ دارید اما نمره هیچ یک از مهارت‌های شما نباید زیر ۱۶۹ باشد.

    نکاتی در رابطه با روز امتحان

    نکاتی در رابطه با روز امتحان

    افراد بهتر است حتما در روز امتحان به نکات زیر توجه کنند. علاوه بر این عدم رعایت برخی از این موارد ممکن است مانع از حضور شما در جلسه آزمون یا محرومیت شما شود:

    • حداقل ۳۰ دقیقه قبل از شروع آزمون در محل برگزاری آزمون حضور پیدا کنید.
    • تحت هیچ شرایطی فرد دیگری را جای خود به جلسه امتحان نفرستید.
    • از تقلب و نگاه کردن به برگه یا صفحه مانیتور سایر افراد شرکت‌کننده در امتحان خودداری کنید.
    • شما هر تعداد که بخواهید می‌توانید در آزمون ‌های کمبریج شرکت کنید.
    • تمام بخش‌های آزمون به صورت یکجا و در یک روز برگزار می‌شوند.
    • نرخ آزمون ممکن است منطقه به منطقه متفاوت باشد.
    • از افرادی که دیرهنگام اقدام به ثبت‌نام می‌کنند؛ ممکن است هزینه اضافه دریافت شود.
    • افرادی که با قصد مهاجرت در امتحان شرکت می‌کنند؛ باید در هنگام ثبت‌نام این موضوع را به مرکز برگزار کننده اطلاع دهند.
    • کارت‌های شناسایی دیجیتال مورد پذیرش مراکز برگزار کننده آزمون نیست.
    • مراکز مورد تایید به منظور تایید هویت داوطلبان از آن‌ها تست بیومتریک می‌گیرند.
    • عدم رعایت قوانین آزمون باعث اخراج شما از جلسه امتحان می‌شود.

    مقایسه آزمون‌های کمبریج

    با استفاده از جدول زیر می‌توانید بازه نمرات و سطح زبانی مربوط به آزمون‌های کمبریج را با هم مورد مقایسه قرار دهید:

    نام آزمون

    سطح بر اساس

    CEFR

    بازه نمرات کمبریج

    سطح زبان

    C2 Proficiency

    C2

    ۲۳۰ - ۲۰۰

    تسلط بالا

    C1 Advanced

    C1

    ۲۰۰ - ۱۸۰

    پیشرفته

    B2 First

    B2

    ۱۸۰ - ۱۶۰

    متوسط رو به بالا

    B1 Preliminary

    B1

    ۱۶۰ - ۱۴۰

    متوسط

    A2 Key

    A2

    ۱۴۰ - ۱۲۰

    مبتدی

    A1 Movers

    A1

    ۱۱۹ - ۱۰۰

    خیلی مبتدی

    روز قبل از آزمون CAE

    رعایت موارد زیر در روز قبل از امتحان زبان CAE می‌تواند میزان موفقیت شما در این آزمون را تا حدی افزایش دهد:

    • بهتر است در روز قبل از امتحان به مرور مطالب یادگرفته شده نپردازید.
    • خواب کافی داشته باشید.
    • با دقت آدرس، تاریخ و قوانین آزمون رو مرور کنید.
    • تمام وسایل مورد نیاز برای ورود به جلسه را داخل کیف یا کوله بگذارید.
    • در صورت امکان از تکینک‌های کاهش استرس استفاده کنید.
    • کمی زودتر از منزل خود خارج شوید.

    منابع آزمون CAE

    موارد زیر بهترین منابع آنلاین و کاغذی موجود برای امتحان زبان CAE هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید شانس خود برای کسب نمره بالا را تا حد زیادی افزایش دهید:

    منابع کاغذی

    Ready for C1 Advanced

    Cambridge English Advanced 1

    Complete Advanced

    Objective Advanced

    Advanced Trainer

    وب‌سایت‌ها

    Cambridge English

    GlobalExam

    Flo-Joe

    CAE Exam Tips

    English Revealed

    کانال یوتیوب

    Cambridge English Teacher Rory

    English with Cambridge

    To The Point English with Ben

    سیستم نمره‌دهی آزمون CAE

    هر یک از ۴ بخش آزمون CAE و قسمت‌های مرتبط با آن‌ها دارای نمره یا همان ارزش امتیازی مخصوص به خود هستند که جزئیات آن‌ها به صورت زیر است:

    سیستم نمره‌دهی بخش ریدینگ و کاربردهای انگلیسی

    ریدینگ

    تعداد سؤالات

    نمره هر سؤال

    جمع نمرات

    بخش ۱

    8

    1

    8

    ۵

    6

    2

    12

    بخش ۶

    4

    2

    8

    بخش ۷

    6

    2

    12

    بخش ۸

    10

    1

    10

    تعداد کل سؤالات

    ۳۴ سؤال

    جمع نمرات

    ۵۰ نمره

    حداقل نمره قبولی

    ۳۲ نمره

    کاربردهای انگلیسی

    تعداد سؤالات

    نمره هر سؤال

    جمع نمرات

    بخش ۲

    8

    1

    8

    بخش ۳

    8

    1

    8

    بخش ۴

    6

    ۱ یا ۲

    12

    تعداد کل سؤالات

    ۲۲ سؤال

    جمع نمرات

    ۲۸ نمره

    حداقل نمره قبولی

    ۱۶ نمره

     

    سیستم نمره‌دهی بخش رایتینگ

    رایتینگ

    تعداد تسک‌ها

    نمره هر تسک

    جمع نمرات

    بخش اول

    1

    20

    20

    بخش دوم

    1

    20

    20

    جمع نمرات

    ۴۰ نمره

    حداقل نمره قبولی

    ۲۴ نمره

     

    سیستم نمره‌دهی بخش لیسنینگ

    لیسنینگ

    تعداد سوالات

    نمره هر سوال

    جمع نمرات

    بخش اول

    6

    1

    6

    بخش دوم

    8

    1

    8

    بخش سوم

    6

    1

    6

    بخش چهارم

    10

    1

    10

    تعداد کل سوالات

    ۳۰ سوال

    جمع نمرات

    ۳۰ نمره

    حداقل نمره قبولی

    ۱۸ نمره

     

    سیستم نمره‌دهی بخش اسپیکینگ

    نام مهارت

    توضیحات

    توضیح نمرات

    امتیاز کلی

    گرامر انگلیسی

    میزان و کیفیت استفاده از گرامر

    حداکثر ۵ ضربدر ۲

    10

    تلفظ انگلیسی

    درست بودن تلفظ کلمات انگلیسی، استرس کلمات، تن صدا و ...

    حداکثر ۵ ضربدر ۲

    10

    واژگان انگلیسی

    میزان و کیفیت استفاده از واژگان انگلیسی

    حداکثر ۵ ضربدر ۲

    10

    کیفیت گفتمان

    سرعت بیان جملات، میزان برقراری ارتباط صحیح میان جملات، شفافیت در هنگام بیان نظرات و ...

    حداکثر ۵ ضربدر ۲

    10

    کیفیت تعامل

    سطح تعامل با داوطلب دیگر، قدرت مذاکره و ...

    حداکثر ۵ ضربدر ۲

    10

    دستاور کلی

    توانایی صحبت در رابطه با طیف وسیعی از موضوعات

    حداکثر ۵ ضربدر ۵

    25

    ارتباط با مرکز برگزار کننده آزمون CAE

    ارتباط با مرکز برگزار کننده آزمون CAE

    با استفاده از روش‌های ارتباطی زیر می‌توانید به آسانی و به صورت مستقیم با سازمان برگزار کننده آزمون‌های کمبریج ارتباطات برقرار کنید:

    شماره تلفن

    ۵۵۳۳۱۱ ۱۲۲۳(۰)۴۴+

    آدرس ایمیل

    directcs@cambridge.org

    ساعت تماس

    دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر به وقت گرینویچ

    چگونه خود را برای آزمون CAE آماده کنیم؟

    روش‌های مختلفی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید خود را برای آزمون CAE آماده کنید. توجه داشته باشید که سطح این آزمون پیشرفته است و در نتیجه کسب نمره خوب در آن نیاز به تلاش و آمادگی بالایی دارد:

    • از یک فرد متخصص در آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی مشورت بگیرید.
    • در صورت نیاز در کلاس‌های آمادگی آزمون C1 Advanced شرکت کنید.
    • به خوبی با فرمت سوالات آشنا شوید.
    • سوالات و پاسخ‌های آزمون‌های سالیان قبل را مرور کنید.
    • از منابع آنلاین و کاغذی معتبر و به‌روز استفاده کنید.
    • یک برنامه‌ مطالعاتی جامع ایجاد کنید و به انجام آن متعهد بمانید.
    • در صورت امکان در آزمون‌های ماک شرکت کنید.
    • مطالعه زبان انگلیسی را به روزها و هفته‌های نزدیک به امتحان موکول نکنید.
    • به مطالعه گرامر زبان انگلیسی پرداخته و دایره واژگان خود را افزایش دهید.
    • با جدیدترین متدهای تست‌زنی و مدیریت زمان آشنا شوید.
    • شرایط برگزاری امتحان را در صورت امکان شبیه‌سازی کنید.

    آیلتس یا کمبریج؟ کدام آزمون برای من بهتر است؟

    این موضوع به نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی، رشته و کشوری بستگی دارد که می‌خواهید در آن ادامه تحصیل دهید. برخی دانشگاه‌ها تنها مدارک آزمون‌ آیلتس، برخی آیلتس و تافل و تعدادی نیز طیف گسترده‌ای از آزمون‌های دیگر مانند CAE، CAEL و CPE را نیز قبول دارند. علاوه بر این؛ باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که کسب نمره خوب در امتحان CAE برای برخی افراد دشوارتر و برای تعدادی از داوطلبان نیز آسان‌تر از سایر آزمون‌ها است. در ادامه ویژگی‌ها، تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو آزمون بین‌المللی را مشاهده می‌کنید:

    مورد مقایسه

    آزمون CAE

    آزمون IELTS

    هزینه دلاری

    ۱۶۵ تا ۱۹۵ دلار

    بین ۲۱۰ تا ۲۵۰ دلار

    هزینه به تومان (سال ۱۴۰۲)

    ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان

    حدود ۹ میلیون تومان‌ (این هزینه احتمالا به زودی افزایش پیدا می‌کند.)

    مدت امتحان

    تقریبا ۴ ساعت

    حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

    میزان دشواری

    مشابه کسب نمره ۷ در آیلتس

    مشابه کسب نمره ۱۹۰ در CAE

    سازمان برگزارکننده

    دانشگاه کمبریج

    سه موسسه British Council، IDP Education  و Cambridge Assessment English

    بخش اسپیکینگ

    بین دو داوطلب و یک فرد آزمون‌گیرنده انجام می‌شود.

    بین فرد و آزمون‌گیرنده انجام می‌پذیرد.

    بخش لیسنینگ

    می‌توانید دو بار به هر فایل صوتی گوش دهید.

    تنها یکبار می‌توانید به هر فایل صوتی گوش دهید.

    بخش ریدینگ

    دارای ۲ قسمت درک مطلب و کاربرد زبان انگلیسی است.

    تنها دارای قسمت درک مطلب است.

    بخش رایتینگ

    کمی آسان‌تر از آزمون آیلتس است.

    نسبت به آزمون CAE‌ کمی دشوارتر است.

    میزان اعتبار

    مدرک آن منقضی نمی‌شود.

    مدرک آن ۲ سال اعتبار دارد.

    مناسب برای

    بیشتر مناسب اخذ پذیرش تحصیلی است.

    اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی و کاری

    نمره قبولی

    برای قبولی باید حداقل ۶۵% از نمرات را بدست آورید. حدود ۶۰% از افراد در این آزمون نمره قبولی می‌گیرند.

    فاقد نمره قبولی یا مردودی است.

    میزان محبوبیت

    نسب به آیلتس از محبوبیت کمتری برخوردار است.

    محبوب‌ترین آزمون زبان انگلیسی در جهان است.

    تعداد سوالات

    ۸۶ سوال و ۶ تسک

    ۸۰ سوال و ۵ تسک

    مهارت‌ها

    ۴ مهارت اصلی به علاوه گرامر مورد سنجش قرار می‌گیرد.

    افراد با شرکت در این آزمون می‌توانند ۴ مهارت اصلی زبان انگلیسی خود را مورد سنجش قرار دهند.

    دشوارترین مهارت

    معمولا رایتینگ دشوارترین مهارت است.

    معمولا رایتینگ دشوارترین مهارت است.

    دفعات برگزاری

    هر تعداد که بخواهید می‌توانید در امتحان شرکت کنید.

    ۴۸ بار در سال برگزار می‌شود و محدودیت در رابطه با تعداد دفعات شرکت در آزمون وجود ندارد.

    حداقل نمره برای تحصیل در کانادا

    حداقل ۱۶۹

    حداقل ۶

    حداقل نمره برای تحصیل در استرالیا

    حداقل ۱۶۹

    حداقل ۶

    حداقل نمره برای تحصیل در بریتانیا

    حداقل ۱۶۹ تا ۱۸۰

    حداقل ۶ تا ۷

    حداقل نمره برای تحصیل در آمریکا

    حداقل ۱۷۵

    حداقل ۶.۵

    برگزاری در ایران

    در حال حاضر در ایران برگزار نمی‌شود.

    در حال حاضر در ایران برگزار می‌شود.

    سوالات متداول آزمون CAE یا C1 Advanced چیست؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت