تفاوت مدرک آیلتس آکادمیک و جنرال
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مدرک زبان

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (به اختصار IELTS) برای ارزیابی مهارت یک فرد در زبان انگلیسی بر اساس چهار عامل لیسنینگ (گوش دادن)، اسپیکینگ (صحبت کردن)، ریدینگ (خواندن) و رایتینگ (نوشتن) طراحی شده است. آزمون‌های آیلتس به دو دسته آکادمیک و جنرال تقسیم می‌شوند. برای دانشجویان مهم است که تفاوت‌های بین آموزش آیلتس آکادمیک و جنرال را درک کنند، زیرا آزمون بر اساس هدف داوطلب برگزار می‌شود که ممکن است در جهت مهاجرت تحصیلی یا کاری یا دیگر روش‌های مهاجرتی باشد. داوطلبانی که برای آزمون آیلتس حاضر می‌شوند، باید نمره مورد نظر را طبق نیاز دانشگاه‌ها یا سایر سازمان‌ها به دست آورند. شرکت کنندگان پس از اتمام آزمون یک گواهی دریافت می‌کنند که برای دو سال اعتبار دارد. در این بررسی به طور کامل در مورد تفاوت مدرک آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال صحبت می‌کنیم.

    درباره مدرک آیلتس آکادمیک و جنرال

    درباره مدرک آیلتس آکادمیک و جنرال

    سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) یک آزمون محبوب مهارت زبان انگلیسی است که توسط افراد برای اهداف مختلف مانند تحصیل در خارج از کشور، مهاجرت و اشتغال استفاده می‌شود. این آزمون دو نوع دارد که شامل آیلتس آکادمیک (IELTS Academic) و آیلتس جنرال (IELTS General) هستند.

    هزاران دانشگاه و کالج معتبر نمرات آزمون آیلتس آکادمیک را به عنوان مدرکی بر سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی می‌پذیرند. اکثر دانشگاه‌های کانادا، استرالیا، آمریکا و کشورهای اروپا آزمون آیلتس را اجباری می‌دانند. آیلتس در بیش از 100 هزار دانشگاه، دفاتر مهاجرتی، سازمان‌ها و شرکت‌های حرفه‌ای در 140 کشور جهان پذیرفته شده است. کشورهایی که نمره آیلتس را می‌پذیرند، عبارتند از:

    • کانادا: آیلتس توسط تمامی دانشگاه‌ها، کالج‌ها و سازمان‌های کانادا پذیرفته می‌شود. اگر دانشجویان قصد دارند برای تحصیل، کار یا زندگی به کانادا مهاجرت کنند، باید در این آزمون شرکت کنند. علاوه بر این، دانشجویان به حداقل نمره شش یا از شش بالاتر در هر چهار بخش اصلی نیاز و نمره Overall حداقل 6.5 دارند.
    • آمریکا: بیش از 3 هزار کالج در آمریکا این آزمون را می‌پذیرند. حداقل نمره از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است، اما در بدترین حالت، دیگر نباید کمتر از شش باشد. برای داوطلبان لازم است که نمره بهتری کسب کنند تا بتوانند به راحتی مجوزهای لازم برای ویزای آمریکا را دریافت کنند؛ به ویژه برای شهروندان برخی کشورهای خاص از جمله ایران
    • استرالیا: آیلتس توسط موسسات آموزشی و سیستم مهاجرت استرالیا پذیرفته می‌شود. همچنین اعتبار نمره آیلتس 2 سال از تاریخ حضور در آزمون می‌باشد. متقاضیان در هر بخش به حداقل نمره شش و به نمره کلی و Overall 6.5 یا بیشتر نیاز دارند.

    پس اگر هدف اصلی شما تحصیل است، باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید به کشور انگلیسی جهت کار یا اهداف دیگر مهاجرت کنید، آموزش آیلتس جنرال توصیه می‌شود. همچنین آموزش آیلتس جنرال برای دانشجویان زیر سطح مدرک لیسانس مناسب است و اغلب مورد پذیرش قرار می‌گیرد (اما نه در 100 در 100 مواقع). اگر بخواهید در دبیرستانی در یک کشور مقصد پذیرفته شوید، در این آزمون شرکت کنید.

    انتخاب نوع مدرک آزمون آیلتس بر اساس هدف

    انتخاب نوع مدرک آزمون آیلتس براساس هدف

    هدف

    نوع آزمون

    مقطع کارشناسی

    آیلتس آکادمیک

    مقطع کارشناسی ارشد

    آیلتس آکادمیک

    مقطع دکتری

    آیلتس آکادمیک

    فوق دکتری

    آیلتس آکادمیک

    سطح کمتر از دانشگاه (در اغلب موارد)

    آیلتس جنرال

    اهداف کاری

    آیلتس جنرال

    موارد دیگر مهاجرتی

    آیلتس جنرال

    سازمان‌های حرفه‌ای

    آیلتس آکادمیک

    اقامت دائم

    آیلتس جنرال

    شباهت‌های آیلتس جنرال با آیلتس آکادمیک

    شباهت‌های آیلتس جنرال با آیلتس آکادمیک

    آزمون آیلتس یک فرد را بر اساس مهارت‌های عامل لیسنینگ، اسپیکینگ، ریدینگ و رایتینگ ارزیابی می‌کند. هیچ تفاوتی در بخش لیسنینگ و اسپیکینگ آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک وجود ندارد، اما تفاوت در موضوعات هستند.

    آیلتس اسپیکینگ

    اسپیکینگ در هر دو آیلتس آکادمیک و جنرال از نظر ساختار مشابه هستند، اما در موضوعات متفاوت خواهند بود. موضوعات آیلتس آکادمیک به موضوعات آکادمیک مانند علم، فناوری و فرهنگ مرتبط هستند. موضوعات اسپیکینگ آیلتس جنرال به زندگی روزمره مانند کار، خانواده و اوقات فراغت مربوط می‌شوند.

    فرمت آزمون اسپیکینگ یک مصاحبه حضوری است که 11 تا 14 دقیقه طول می‌کشد. آزمون شامل 3 بخش است:

    • قسمت 1: برگزار کننده آزمون در مورد موضوعات مرتبط با تحصیل، خانواده و کار از متقاضی سوالاتی می‌پرسد. مدت زمان مصاحبه چهار تا پنج دقیقه است.
    • قسمت 2: در این بخش از داوطلب خواسته می‌شود در مورد موضوع خاصی صحبت کند. متقاضی یک دقیقه فرصت خواهد داشت تا در مورد آن فکر کند و سپس دو دقیقه صحبت کند. ممتحن و برگزار کننده آزمون مجددا در مورد همان موضوع سؤال می‌پرسد.
    • قسمت 3: در بخش آخر، داوطلب باید ایده‌ها و چالش‌های مربوط به آزمون قبلی را مورد بحث قرار دهد. این قسمت حداکثر پنج دقیقه طول می‌کشد.

    آیلتس لیسنینگ

    هر دو آزمون لیسنینگ آیلتس آکادمیک و جنرال از نظر ساختار مشابه هستند، اما موضوعات و مواد مورد استفاده در این بخش متفاوت هستند. لیسنینگ آیلتس آکادمیک بیشتر بر روی سخنرانی‌های آکادمیک متمرکز است، در حالی که لیسنینگ آیلتس جنرال بیشتر بر موقعیت‌های اجتماعی و مکالمات در زندگی روزمره متمرکز است.

    از داوطلب خواسته می‌شود که به 4 قطعه ضبط شده به زبان انگلیسی گوش دهد و سپس به یک سری سوالات پاسخ دهد. آزمون نیم ساعت طول می‌کشد و هدف آن بررسی مهارت‌های درک مطلب است. متقاضی شرکت در آزمون باید ابتدا ایده اصلی و اطلاعات واقعی را درک کند:

    • ضبط 1: گفتگو دو نفره و مربوط به مسائل اجتماعی است.
    • ضبط 2: متقاضی باید به یک مونولوگ گوش دهد.
    • ضبط 3: این مکالمه ضبط شده بین چهار نفر است که در مورد آموزش بحث می‌کنند.
    • ضبط 4: این آخرین بخش است که در آن داوطلب باید به مونولوگ در مورد موضوعات دانشگاهی گوش دهد.

    تفاوت بین مدرک آیلتس آکادمیک و جنرال

    تفاوت بین مدرک آیلتس آکادمیک و جنرال

    هدف اصلی آیلتس آکادمیک در برابر آیلتس جنرال بررسی توانایی داوطلب در خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن به زبان انگلیسی است. فرمت آزمون بخش اسپیکینگ و لیسنینگ برای داوطلبانی که در آزمون‌های جنرال و آکادمیک آیلتس شرکت می‌کنند یکسان است. با این حال، بخش رایتینگ و ریدینگ متفاوت است.

    ریدینگ و رایتینگ در آیلتس آکادمیک و پیچیده است و موضوعات مربوط به موضوعات دانشگاهی مانند علم، فناوری و تاریخ را شامل می‌شود. ریدینگ و رایتینگ در جنرال آیلتس بیشتر بر روی سناریوهای مربوط به زندگی روزمره و محل کار مانند آگهی‌های شغلی، نامه‌ها و ایمیل‌ها متمرکز است.

    ماژول‌های رایتینگ، لیسنینگ و ریدینگ آزمون‌های آیلتس در یک روز بدون وقفه برگزار می‌شوند. بخش اسپیکینگ که در واقع یک مصاحبه حضوری است، می‌تواند قبل یا بعد از آزمون‌های دیگر تکمیل شود. این بستگی به در دسترس بودن اسلات در مرکز آزمون دارد. کل مدت زمان آزمون دو ساعت و 45 دقیقه است. در ادامه به تفاوت بین مدرک آیلتس آکادمیک و جنرال بر اساس بخش‌های اصلی آزمون اشاره می‌کنیم:

    آزمون ریدینگ آیلتس آکادمیک

    برخی از تفاوت‌های آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش ریدینگ است. این بخش برای ارزیابی توانایی‌های ریدینگ متقاضی طراحی شده است که 40 سوال را شامل می‌شود. زمان در نظر گرفته شده برای آزمون 60 دقیقه است. از داوطلب خواسته می‌شود که قسمت‌های مختلف را بخواند و بر اساس آن به سوالات پاسخ دهد.

    آزمون ریدینگ آیلتس آکادمیک برای آزمایش داوطلبان تحصیلات عالی یا متخصصان مربوط به مشاغل طراحی شده است. این آزمون شامل ریدینگ سه پاراگراف طولانی است که می‌تواند واقعی، تحلیلی یا توصیفی باشد. این پاراگراف‌ها از مجلات، آثار تحقیقاتی، روزنامه‌ها یا کتاب‌ها گرفته شده‌اند. داوطلب باید پس از مطالعه قسمت‌ها به سوالات مرتبط پاسخ دهد.

    آزمون ریدینگ آیلتس جنرال

    این بخش برای بررسی مهارت‌های ریدینگ متقاضی طراحی شده است که 40 سوال را شامل می‌شود. سوالات باید ظرف یک ساعت پاسخ داده شوند. متن‌های مربوط به دستورالعمل‌های شرکت، تبلیغات، بروشورها و غیره در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرند. اعتقاد بر این است که این آزمون نسبتا ساده‌تر از آزمون آکادمیک باشد. متن‌ها حاوی کلماتی هستند که مرتبا با آن‌ها برخورد می‌شود.

    آزمون رایتینگ آیلتس آکادمیک

    در این آزمون از داوطلبان خواسته می‌شود تا در موضوعات مختلف مرتبط با تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مطالبی را بنویسند. آن‌ها موظفند آزمون را در یک ساعت کامل کنند. در اولین کار یک مقاله حاوی جداول یا نمودارها به داوطلب داده می‌شود و از متقاضیان خواسته شود تا فلوچارت را توضیح دهند. در سایر وظایف، نامزدها باید یک مقاله بر اساس اطلاعات موجود بنویسند. آن‌ها همچنین باید اطلاعات را با مثال‌های صحیح همراه کنند. سبک نوشتن باید کاملا رسمی باشد.

    آزمون رایتینگ آیلتس جنرال

    آزمون رایتینگ آیلتس جنرال

    داوطلب باید در مورد موضوعات مطرح شده در آزمون جنرال شروع به نوشتن کند. آزمون باید ظرف یک ساعت تکمیل شود. برای اولین کار، نامزد باید یک نامه رسمی، نیمه رسمی یا شخصی در مورد موقعیتی که به آن‌ها ارائه می‌شود، بنویسد. متقاضی باید درخواست یا استدلال داده شده را توضیح دهد.

    از دیگر تفاوت بین مدرک آیلتس آکادمیک و جنرال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • هدف آزمون: آیلتس آکادمیک در درجه اول برای دانشجویانی طراحی شده است که مایل به تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در یک کشور انگلیسی زبان هستند (مثلا برای تحصیل در کانادا، آمریکا و...). از طرف دیگر، آیلتس جنرال برای افرادی مناسب است که می‌خواهند برای کار به کشوری مهاجرت کنند یا برنامه‌های آموزشی غیر آکادمیک را در کشورهای انگلیسی زبان انجام دهند.
    • معیارهای امتیازدهی: معیارهای نمره دهی آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان هستند. آزمون آیلتس مهارت افراد را در مقیاس 0 تا 9 ارزیابی می‌کند. نمره 0 نشان دهنده عدم مهارت است، در حالی که نمره 9 نشان دهنده بالاترین سطح کارشناسی مهارت است.
    • مدت زمان آزمون: مدت زمان آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است. هر دو آزمون دو ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشند. با این حال، زمان در نظر گرفته شده برای هر بخش در هر دو آزمون متفاوت است.
    • سختی آزمون: سطح دشواری آیلتس آکادمیک و جنرال متفاوت است. آیلتس آکادمیک سخت‌تر از آیلتس جنرال است. اسپیکینگ و رایتینگ پیچیده‌تر است و موضوعات آن‌ها مربوط به مسائل درسی و آکادمیک هستند. وظایف لیسنینگ و اسپیکینگ در آیلتس آکادمیک نیز چالش‌های بیشتری نسبت به آزمون جنرال دارند.
    • فرمت تست: فرمت آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال یکسان است. هر دو آزمون کاغذی هستند و پرسش‌ها به صورت سؤالات چندگزینه‌ای، پاسخ کوتاه و سؤالات توضیحی دارند.

    مهاجرت تحصیلی با ادب ویزا

    آیلتس آکادمیک و جنرال از نظر هدف، چهار بخش آزمون، معیارهای نمره دهی، مدت زمان آزمون، سختی آزمون و فرمت آزمون متفاوت هستند. شناسایی هدفی که برای آن در آزمون شرکت می‌کنید و انتخاب آزمون مناسب ضروری است. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان را دارید، بهتر است آیلتس آکادمیک را امتحان کنید. اگر قصد مهاجرت، کار یا اجرای برنامه‌های آموزشی غیر آکادمیک در یک کشور انگلیسی زبان را مد نظر دارید، به دنبال اخذ مدرک آیلتس جنرال باشید.

    ذکر این نکته ضروری است که هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال برای ارزیابی مهارت زبان انگلیسی افراد طراحی شده‌اند. برای کسب نمره خوب، تمرین منظم و درک مبانی از زبان انگلیسی ضروری است. با درک تفاوت بین مدرک آیلتس آکادمیک و جنرال می‌توانید تصمیمی آگاهانه بگیرید و شانس موفقیت خود را برای دستیابی به اهدافتان افزایش دهید. برای طرح هرگونه سوال و استفاده از خدمات مهاجرتی با مشاوران ما از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول تفاوت مدرک آیلتس آکادمیک و جنرال

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت