مقایسه کامل آزمون آیلتس با تافل
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مدرک زبان

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    اگر به تحصیل در خارج از کشور در انگلستان، ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا یا هر کشور انگلیسی زبان فکر می‌کنید و در حال برنامه‌ریزی برنامه‌ریزی برای مهاجرت تحصیلی هستید، به احتمال زیاد با آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی «آیلتس» و «تافل» آشنا هستید. اگرچه هر دو آزمون به ارزیابی سطح زبان در چهار مهارت مهم اعم از خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیداری می‌پردازند اما ساختار، رویکرد، نمره دهی و معیارهای آموزشی متفاوت دارند. در این مقاله قصد داریم به تفاوت این دو نوع آزمون زبان انگلیسی بپردازیم. علاوه بر این، در مورد آزمونی که برای شما مناسب است نیز به شما مشاوره خواهیم داد.

    آزمون آیلتس (IELTS) چیست؟

    آزمون آیلتس (IELTS) چیست؟

    تعداد بسیار کمی آزمون مهارت انگلیسی وجود دارند که در هزاران دانشگاه در بیش از 140 کشور پذیرفته شده‌اند. آیلتس یکی از این آزمون‌هاست در ایران محبوبیت زیادی دارد. آیلتس مخفف عبارت (International English Language Testing System) است. این آزمون دارای دو فرمت علمی و عمومی است. اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید، آیلتس آکادمیک آزمونی است که باید در آن شرکت کنید. این به معنای برنامه ریزی برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری است.

    در یک کشور انگلیسی زبان، آموزش آیلتس جنرال نشان دهنده مهارت‌های انگلیسی در محیط کار در یک زمینه شغلی خاص را مشخص می‌کند. اگرچه زبان انگلیسی انواع مختلفی دارد اما آیلتس از انگلیسی بریتانیایی استفاده می‌کند. این نوع آزمون دارای چهار بخش است که چهار مهارت یادگیری را ارزیابی می‌کند. به طور کلی، به هر داوطلب فقط دو ساعت و 45 دقیقه فرصت داده می‌شود تا آزمون را تکمیل کند. شاید در مورد سایر آزمون‌های مهارت انگلیسی شنیده باشید.

    آزمون تافل (TOEFL) چیست؟

    آزمون تافل (TOEFL) چیست؟

    همانطور که قبلا ذکر شد، آیلتس و تافل از محبوب‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی هستند که در خارج از کشور پذیرفته می‌شوند. قبلاً در مورد آیلتس صحبت کردیم، حال نوبت تافل است. تافل مخفف عبارت (Test of English as a Foreign Language) است. تافل یک آزمون برای مهارت انگلیسی است که توسط یک شرکت آمریکایی  به نام «ETS» توسعه یافته است. مانند آیلتس، این آزمون مهارت خواندن، صحبت کردن، نوشتن و گوش دادن به زبان انگلیسی آمریکایی را اندازه گیری می‌کند.

    نمرات تافل برای بیش از 900 دانشگاه و موسسه دیگر در بیش از 130 کشور الزامی هستند. دو روش برای شرکت در این آزمون وجود دارند. داوطلب می‌تواند در تافل به صورت آزمون کاغذی (TOEFL PBT) یا آزمون مبتنی بر اینترنت (TOEFL IBT) شرکت کند. جالب اینجاست که تافل IBT محبوبیت بیشتری دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در مراکز مشخص شده تافل ثبت نام و شرکت کنید. این آزمون در چهار ساعت انجام می‌شود. تافل IBT در استرالیا و انگلستان پذیرفته می‌شود و دانشگاه‌های آمریکایی نیز این آزمون را نسبت به آزمون آیلتس ترجیح می‌دهند‌.

    تفاوت آزمون آیلتس با تافل

    تفاوت آزمون آیلتس با تافل

    برای انگلستان، فقط آزمون آیلتس «UKVI» که برای پشتیبانی از درخواست ویزا و مهاجرت بریتانیا نیز استفاده شده، پذیرفته می‌شود. اما برای تحصیل در کانادا، ایالات متحده و استرالیا یا تافل یا آیلتس پذیرفته خواهند شد. داوطلبانی که به دنبال شرکت در آزمون هستند، می‌توانند مراکز و موسساتی که در آن آزمون برگزار می‌شوند را پیدا کنند. آنها چندین بار در سال تافل را برگزار می‌کنند.

    هر دو آزمون شامل چهار بخش است که مهمترین جنبه‌های زبان را از جمله صحبت کردن (اسپیکینگ)، شنیداری (لیسنینگ)، نوشتاری (رایتینگ) و خواندن (ردینگ) را ارزیابی می‌کنند. با این حال، تافل چندگزینه‌ای است، در حالی که آیلتس ترکیبی از پاسخ‌های مختصر و سؤالات می‌باشد. آزمون تافل به صورت کاغذی در دسترس است اما آزمون تافل که مبتنی بر اینترنت است، محبوبیت بیشتری دارد.

    قبل از سال 2016، آیلتس فقط به عنوان یک آزمون کاغذی در دسترس بود اما اکنون آزمون مبتنی بر کامپیوتر نیز معرفی شده است. تافل مبتنی بر اینترنت می‌تواند تا چهار ساعت طول بکشد، در حالی که آیلتس اینترنتی دو ساعت و 45 دقیقه طول خواهد کشید. با این حال، آیلتس ممکن است یک روز طول بکشد زیرا آزمون اسپیکینگ با مدرس به صورت جداگانه انجام می‌شود. در ادامه در مورد تفاوت آزمون آیلتس با تافل در چهار مهارت مختلف بحث خواهیم کرد:

    صحبت كردن (Speaking)

    آزمون اسپیکینگ در آیلتس و تافل کاملاً متفاوت است. در آیلتس شما با استاد جهت ارزیابی اسپیکینگ به صورت حضوری و رودررو صحبت می‌کنید اما در تافل به صورت آنلاین آزمون می‌دهید. اگر فکر می‌کنید به جای میکروفون، با کسی راحت‌تر صحبت می‌کنید، آیلتس برای شما بهترین گزینه است. در طول امتحان، فقط شما و استاد داخل اتاق خواهید بود و آزمون طوری انجام می‌شود که گویی شما دو نفر در حال گفتگوی عادی هستید.

    همانطور که شما پاسخ خود را می‌دهید، استاد صدای شما را روی نوار ضبط می‌کند و چند سوال کلی از شما می‌پرسد. برای تکمیل آزمون اسپیکینگ آیلتس حداقل ۱۱ دقیقه و حداکثر 14 دقیقه زمان نیاز است. آزمون اسپیکینگ دارای 3 قسمت خواهد بود. سوالات می‌توانند در مورد خانه، خانواده، تحصیل و غیره باشند. در قسمت دوم آزمون، کارتی با موضوع مشخص به شما نشان داده می‌شود و حدود دو دقیقه فرصت دارید تا آماده شوید. پس از آن، استاد با شما در مورد موضوع روی کارت صحبت می‌کند.  

    این در حالی است که آزمون اسپیکینگ تافل دارای شش بخش و مدت زمان آزمون 20 دقیقه است. دو بخش از شش بخش در مورد موضوعات روزمره و به صورت مستقل سوال پرسیده می‌شود. چهار بخش دیگر بر روی صحبت کردن یکپارچه تمرکز خواهند کرد. در مکالمه یکپارچه، شما باید به چیزی گوش دهید یا موضوعی را بخوانید و سپس پاسخ دهید. برای هر بخش، قبل از دادن پاسخ خود در میکروفون، مدتی به شما فرصت داده می‌شود تا آماده شوید.

    نکته: مطمئن شوید که خوب صحبت می‌کنید و پاسخ‌های خود را به وضوح با صدای بلند بیان می‌کنید.

    شنیداری (Listening)

    برای آزمون لیسنینگ آیلتس، هر داوطلب باید در حین پخش صدا به 10 سوال پاسخ دهد. همه این سوالات در مورد موضوعات روزمره زندگی و مربوط به موقعیت‌های مربوط به یک زمینه آموزشی است. در این بخش از آزمون، فرمت سوال ممکن است شامل پر کردن جای خالی، تکمیل جمله و پاسخ صحیح یا غلط باشد.

    داوطلب باید امتحان لیسنینگ آیلتس را تنها در 40 دقیقه تمام کند که شامل 30 دقیقه برای آزمون و 10 دقیقه دیگر برای انتقال پاسخ در پاسخنامه رسمی هستند. در مقایسه، آزمون تافل اسپیکینگ یک ساعت طول می‌کشد. در بخش شنیداری تافل، هر داوطلب باید به چهار تا شش قطعه ضبط شده گوش دهد و سپس بر اساس شنیده‌هایش به سوالات پاسخ دهد.

    این سوالات توانایی داوطلب را در درک محتوایی که به اشتراک گذاشته می‌شود، نشان می‌دهند. او همچنین باید توانایی خود را در درک احساسات و انگیزه‌های گوینده نشان دهد. در این بخش از آزمون شنیداری تافل، دو نوع ضبط را می‌شنوید که شامل ضبط مکالمه و ضبط سخنرانی هستند.

    نوشتاری (Writing)

    آزمون رایتینگ برای هر دو آیلتس و تافل شامل دو بخش هستند. در آیلتس در قسمت اول یک نمودار به شما داده می‌شود. در طول آزمون، شما 20 دقیقه فرصت خواهید داشت تا بر اساس آن اطلاعات، یک مقاله کوتاه 150 کلمه‌ای بنویسید. در قسمت دوم آیلتس یک استدلال یا دیدگاهی به شما ارائه می‌شود که باید حداقل یک پاسخ 200 تا 250 کلمه‌ای به مدت 40 دقیقه بنویسید.

    با این حال، آزمون رایتینگ تافل از شما می‌خواهد که یک متن کوتاه در مورد یک موضوع خاص بخوانید و سپس به یک سخنرانی دو دقیقه‌ای در مورد این موضوع گوش دهید. سپس در پاسخ به سوالی در مورد این موضوع باید 300 تا 350 کلمه بنویسید. قسمت دوم از شما می‌خواهد که یک مقاله کوتاه دیگری بنویسید.

    نکته: به پادکست‌های مختلف گوش دهید و زمان بیشتری را به خواندن مقالات اختصاص دهید و سپس خلاصه کردن آنچه شنیده یا خوانده‌اید را تمرین کنید.

    خواندن (Reading)

    هر دو آزمون ارائه شده در بخش ریدینگ آیلتس و تافل ماهیت آکادمیک دارند. شما با مقالات طولانی و به دنبال آن سوالاتی مواجه خواهید شد که درک مطلب شما را نشانه گرفته‌اند. در آیلتس، این بخش شامل 40 سوال در سه بخش با سبک سوالات متفاوت است. این امتحان شامل پاسخ‌های کوتاه و پر کردن سوالات خالی است که جنبه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد.

    برخی از موضوعات رایج در مورد ریدینگ ممکن است برای جزئیات و موضوعات کلیدی و شناخت نظرات و اهداف نویسنده و غیره باشند. در تافل، سوالات چند گزینه‌ای خواهند بود و به سه تا پنج قسمت تقسیم می‌شوند. لازم است قبل از پاسخ دادن به 12 تا 14 سوال، قسمت‌های مختلف را بخوانید. سوالات ممکن است جهت بیان یک کلمه (تست واژگان) و ایده (آزمون درک مطلب) تدوین شوند.

    تفاوت نمره دهی آزمون آیلتس و تافل

    تفاوت نمره دهی آزمون آیلتس و تافل

    وقتی صحبت از سیستم نمره دهی به میان می‌آید، آزمون می‌شود، آیلتس و تافل کمی متفاوت هستند. در این ادامه به تفاوت این دو می‌پردازیم:

    سیستم نمره دهی در آزمون آیلتس

    آیلتس فقط توسط انسان نمره دهی می‌شود در حالی که نمره دهی آزمون تافل توسط انسان و ماشین انجام می‌شود. داوطلب آزمون آیلتس در هر بخش نمرات جداگانه‌ای کسب می‌کند. این بدان معناست که آزمون در هر مهارت دارای امتیاز مربوطه از 1 تا 9 و امتیاز کلی نهایی از همه بخش‌ها است. بنابراین اگر در یکی از بخش‌ها خوب عمل نکردید، امتیاز شما بر میانگین نمره نهایی تأثیر می‌گذارد.

    نمره آیلتس به شما کمک می‌کند تا سطح مهارت انگلیسی خود را به راحتی شناسایی کنید. به عبارت ساده، نمره غیرکاربر (Non-user) 1 و نمره متخصص 9 است. از طرفی، میانگین نمره که یک داوطلب باید برای پذیرش در دانشگاه کسب کند، بسته به ملیت او و محل تحصیلش متفاوت است. به عنوان مثال، فیلیپینی‌هایی که قصد تحصیل در استرالیا یا کانادا را دارند، برای پذیرش در دانشگاه باید حداقل نمره متوسط ​​​​7 یا 7.5 آیلتس را کسب کنند.

    سیستم نمره دهی در آزمون تافل

    در مقایسه با آیلتس، تافل هم توسط انسان و هم یک سیستم نمره دهی ماشینی نمره دهی می‌شود. یک تفاوت دیگر می‌تواند ساختار نمره‌های باشد، به این صورت 1 امتیاز برای هر سوال و نمره نهایی تا 120 نمره دهی می‌شود. علاوه بر این، داوطلب برای هر بخش از صفر تا 30 نمره دریافت می‌کند. همراه با نمرات تافل، یک گزارش بازخورد عملکرد نیز دریافت خواهید کرد.

    این گزارش دامنه نمرات آزمون شنیداری معمولی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به شما ارزیابی بهتری از عملکردتان در امتحان در مقایسه با نمره میانگین می‌دهد. داوطلب باید حداقل 10 روز برای دریافت نمرات خود صبر کند. پس از آن، مرکز آزمون نتایج را در مدت زمان کوتاهی پس از تاریخ آزمون برای شما ارسال خواهد کرد.

    کدام آزمون برای من بهتر است؟

    کدام آزمون برای من بهتر است؟

    همانطور که قبلاً ذکر شد، یکی از نیازهای اصلی که باید داشته باشید، نمره بسیار خوب در آزمون آیلتس است. حال اگر قصد تحصیل در انگلستان را دارید، در آزمون آیلتس  UKVI باید نمره خوبی بگیرید. با این حال، اگر قصد تحصیل در استرالیا، کانادا یا ایالات متحده را دارید، می‌توانید انتخاب کنید که در کدام آزمون راحت هستید، مشروط بر اینکه مؤسسات دانشگاهی در آن کشورها باید هر دو یا یکی را بپذیرند.

    اما سوالی که مطرح می‌شود این است: «کدام آزمون برای من مناسب‌تر است؟» پاسخ ساده است. اگر سوالات چند گزینه‌ای را ترجیح می‌دهید و دوست دارید با میکروفون صحبت کنید، تافل برای شما مناسب‌تر است. اگر صحبت با یک شخص واقعی بهتر است و شما انواع مختلفی از سوالات را ترجیح می‌دهید، آیلتس برای شما بهتر است. در نهایت، کشور و دانشگاه محل تحصیل شما هستند که نوع آزمون و نمره مورد نیاز را مشخص می‌کنند.

    نکات مهم هنگام آمادگی در آزمون مهارت زبان آیلتس و تافل

    نکات مهم هنگام آمادگی در آزمون مهارت زبان آیلتس و تافل

    در زیر به برخی از مهمترین نکات در آزمون مهارت زبان آیلتس و تافل اشاره می‌کنیم:

    1- انجام تست‌های آزمایشی و تمرینی

    قبل از شرکت در آزمون‌های واقعی آیلتس و تافل، بسیار مهم است که پاسخ دادن به آزمون‌های آزمایشی و تمرینی را به یک عادت برای خود تبدیل کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا شرایط امتحان را تمرین کرده تا نقاط قوت و ضعف خود را بررسی کنید. برخی از آزمون‌های تمرینی آیلتس یا تافل چندان دقیق نیستند.

    این بدان معناست که برخی از تست‌های تمرینی توسط افراد و موسسات غیرمعتبر تدوین شده‌اند. بهترین کار این است که آزمون‌های آیلتس و تافل را در مرکز و آموزشگاه‌های معتبر انجام دهید. به هر روی، سعی کنید به طور منظم در آزمون‌های تمرینی شرکت کنید تا بتوانید به طور مداوم تست زدن و سنجش مهارت‌های خود را تمرین کنید.

    2- پیدا کردن بهترین منابع آزمون

    منابع آزمون بسیار مهم هستند زیرا معیاری عالی در مورد سنجش نقاط قوت و ضعف‌تان خواهند بود. با منابع موثق می‌توانید درک کنید که کدام بخش از آزمون‌های آیلتس و تافل مهمتر و سخت‌تر هستند. شما می‌توانید منابع معتبر آزمون را به عنوان معیار اصلی هدف خود در نظر بگیرید. همچنین بخش‌های مهم هر منبع آموزشی را بررسی کنید. اینها بخش‌هایی از آزمون خواهند بود که برای مطالعه بیشتر باید آنها را هدف قرار دهید.

    کلام آخر

    آیلتس و تافل آزمون‌هایی هستند که میزان مهارت شما در زبان انگلیسی را ارزیابی می‌کنند. این دو آزمون از مهمترین آزمون‌ها برای مهارت زبان انگلیسی در جهان هستند. اما با وجود محبوبیت، هر دو آزمون از نظر ساختار، رویکرد و معیارهای آموزشی متفاوت می‌باشند. شما با مقایسه کامل آزمون آیلتس با تافل درک خواهید کرد که هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند و شما برای کشور و دانشگاه محل تحصیل خود باید در کدام شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمون های مهارت زبان انگلیسی با تیم مهاجرتی ادب تماس بگیرید.

    سوالات متداول مقایسه کامل آزمون آیلتس با تافل

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ