دانشگاه سیدنی | The University of Sydney
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه سیدنی (با عنوان اختصاری USYD)، همچنین شناخته شده با عنوان Sydney Uni، یک دانشگاه تحقیقاتی و دولتی واقع شهر در سیدنی و ایالت نیو ساوت ولز استرالیا می‌باشد. این دانشگاه که در سال 1850 میلادی تاسیس شد، قدیمی ترین دانشگاه در کل کشور استرالیا به حساب می‌آید و همچنین عضو یکی از شش دانشگاه ماسه سنگ این کشور می‌باشد. این دانشگاه یکی از اولین دانشگاه‌های جهان بود که عموما پذیرش دانشجو را بر اساس شایستگی علمی دانشجو انجام می‌داد و همچنین جزء یکی از اولین دانشگاه‌های جهان بود که درهای خود را به روی زنان نیز مانند مردان گشود. این دانشگاه شامل هشت دانشکده و مدرسه دانشگاهی می‌باشد که از طریق آن‌ها مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان اعطاء می‌شود.

    پنج برنده جایزه نوبل و دو برنده جایزه کرافورد از جمله فارغ التحصیل دانشگاه سیدنی بوده‌اند. همچنین هشت نخست وزیر استرالیا، از جمله نخست وزیر فعلی (2023) آنتونی آلبانیز در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند. دو فرماندار کل استرالیا، سیزده نخست وزیر ایالت نیو ساوت ولز، 26 قاضی عالی رتبه و بزرگ دادگاه عالی استرالیا، از جمله 5 قاضی ارشد، 110 محقق رودز و 19 محقق گیتس نیز از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند. دانشگاه سیدنی به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در استرالیا تلقی می‌گردد.

    دانشگاه سیدنی یکی از اعضای گروه هشت، CEMS، انجمن دانشگاه‌های حاشیه اقیانوس آرام و انجمن دانشگاه‌های مشترک المنافع نیز می‌باشد. این دانشگاه در مجموع در حدود 69 هزار نفر دانشجو دارد که از این بین بیش از 16 هزار نفر یعنی در حدود 22 درصد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. نرخ پذیرش دانشگاه 30 درصد بوده و دانشگاه از یک پردیس اصلی به علاوه‌ی 12 پردیس و مرکز وابسته به خود دیگر در سراسر این کشور و جهان تشکیل شده است که مساحت پردیس اصلی، 72 هکتار است. از بین 69 هزار دانشجو، حدود 39 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی کارشناسی و بیش از 30 هزار نفر دانشجوی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند. در این مقاله به معرفی کامل دانشگاه سیدنی استرالیا، معرفی محیط، دانشکده‌ها و پردیس‌های دانشگاه، میزان شهریه، هزینه خوابگاه، شرایط پذیرش، امکانات رفاهی و... در این دانشگاه خواهیم پرداخت.

    مشخصات دانشگاه سیدنی

    مشخصات دانشگاه سیدنی

    تاریخ تاسیس دانشگاه

    سال 1850 میلادی

    شهر و ایالت

    سیدنی، ایالت نیو ساوت ولز

    نوع دانشگاه

    دولتی، عمومی و تحقیقاتی

    تعداد کل دانشجویان

    در حدود 69 هزار نفر

    تعداد دانشجویان بین‌المللی

    بیش از 16 هزار نفر (22 درصد)

    نرخ پذیرش

    30 درصد

    مساحت

    72 هکتار (پردیس اصلی در سیدنی)

    تعداد پردیس‌ها و دانشکده‌ها

    1 پردیس اصلی + 12 مرکز وابسته‌ی دیگر، 8 دانشکده

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    43 به 57

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    دانشجویان مقطع کارشناسی و مقاطع بالاتر

    حدود 39 هزار دانشجویی کارشناسی و بیش از 30 هزار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری

    مدیر دانشگاه

    پروفسور مارک اسکات

    آدرس دانشگاه

    Sydney, New South Wales, Australia, 33°53′S 151°11′E

    سایت دانشگاه

    sydney.edu.au

    تاریخچه دانشگاه سیدنی استرالیا

    در سال 1848 میلادی، ویلیام ونتورث که فارغ التحصیل دانشگاه کمبریج بود به همراه سر چارلز نیکلسون که وی هم فارغ التحصیل رشته پزشکی از دانشکده پزشکی دانشگاه ادینبورگ بود، هر دو طرحی را برای گسترش کالج ابتدایی سیدنی به دانشگاهی بزرگتر در شورای قانونگذاری ایالت نیو ساوت ولز پیشنهاد کردند. ویلیام ونتورث، که عضو شورای حاکم کالج سیدنی بود، استدلال داشت که وجود یک دانشگاه سکولار دولتی برای رشد جامعه‌ای که آرزوی خودگردانی و استقلال از جمله استقلال علمی و فرهنگی داشته، به طور قطع ضروری می‌باشد و این فرصت باید برای شخص و از هر طبقه‌ایی از جامعه فراهم گردد تا به عظمت مد نظرمان برسیم. و در مقدرات کشور مفید و کوشا باشیم. البته او نظر داشت که دسترسی بر اساس شایستگی ترویج گردد.

    دانشگاه سیدنی از طریق تصویب قانون دانشگاه سیدنی در ایالت نیو ساوت ولز در سال 1850 سرانجام در تاریخ 24 سپتامبر 1850 میلادی تاسیس شد و در تاریخ 1 اکتبر 1850 توسط فرماندار سر چارلز فیتزرویبه تایید رسید. ونت ورث از اولین اعضای مجلس سنای دانشگاه بود که در اعلامیه فرمانداری در کنار 3 وزیر مذهبی آن زمان حضور داشت. دو سال بعد از آن، دانشگاه سیدنی در تاریخ 11 اکتبر 1852 در مدرسه بزرگ گرامر سیدنی افتتاح شد. اولین مدیر این دانشگاه جان وولی و اولین استاد شیمی و فیزیک تجربی دانشگاه هم جان اسمیت بود. شخصی به نام سر ویلیام چارلز وندیر نیز اولین فارغ التحصیل این دانشگاه بود. دانشگاه سیدنی اولین دانشگاه استرالیا و همچنین یکی از اولین دانشگاه‌های دولتی، غیر مذهبی و سکولار در امپراتوری بزرگ بریتانیا بوده است. در تاریخ 27 فوریه 1858، دانشگاه سیدنی توانست منشور سلطنتی را از ملکه ویکتوریا دریافت نماید که به وسطه‌ی آن درجات اعطا شده توسط رتبه دانشگاه و همچنین به رسمیت شناختن عادلانه و برابر با مدارک ارائه شده توسط دانشگاه‌های انگلستان تحقق یافت.

    در سال 1858 بنا به تصویب قانون انتخابات، دانشگاه به حوزه‌ای برای مجلس قانونگذاری ایالت نیو ساوت ولز تبدیل شد و آن هم به محض آنکه 100 فارغ التحصیل از دانشگاه دارای مدارک بالاتر واجد شرایط نامزدی بودند. این کرسی در مجلس قانونگذاری نیو ساوت ولز برای اولین بار در سال 1876 پر شد، اما در سال 1880 یعنی یک سال پس از انتخاب دومین عضو آن به نام سر ادموند بارتون بود که بعدها به عنوان اولین نخست وزیر استرالیا انتخاب گردید.

    دانشگاه سیدنی یکی از اولین دانشگاه‌های در کل جهان بود که زنان را به طور برابر با مردان پذیرفت و این پذیرش پیشگامانه را از سال 1881 میلادی انجام داد. در سال 1885 اولین زنانی که مدرک کارشناسی را از دانشگاه سیدنی دریافت کرد، مری الیزابت براون و ایزولا فلورانس تامپسون بودند، در حالی که تامپسون اولین زنی بود که ادامه تحصیل داده و در سال 1887 با مدرک کارشناسی ارشد از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

    بیشتر دارایی جان هنری چالیس به دانشگاه واگذار شد که دانشگاه مبلغی بالغ بر 200 هزار پوند انگلیس در سال 1889 میلادی دریافت نمود. این اتفاق تا حد زیادی به خاطر سر ویلیام مونتاگو منینگ (صدر اعظم در طی سال‌های 1878-1895 میلادی) بود که علیه ادعاهای کمیسیون‌های مالیاتی بریتانیا استدلال کرد.  در سال 1924، دانشگاه اولین مدرک دکترای علوم خود را در مهندسی به شخصی به نام جان بردفیلد اعطا نمود. موضوع و پژوهش پایان نامه او "راه آهن برقی شهر و حومه شهر و پل بندرگاه سیدنی" بود. و جالب نکه برادفیلد بعدها مهندس اصلی ساخت پل بندرگاه سیدنی شد که یکی از معروف‌ترین سازه‌ها در سیدنی می‌باشد.

    استاد فلسفه دانشگاه سیدنی از سال 1927 تا 1958، که جان اندرسون نام داشت، شخصیت مهمی به شمار می‌رفت که از وی به عنوان یکی از معروف ترین چهره‌های دانشگاهی سیدنی یاد می‌شود. دیدگاه‌های بحث برانگیز اندرسون که اصالتا اهل اسکاتلند می‌باشد، به عنوان یک ملحد خودخوانده و مدافع تفکر آزاد در همه موضوعات، خشم بسیاری را برانگیخت، حتی تا حدی که توسط قانونگذار ایالتی در سال 1943 مورد انتقاد قرار گرفت.

    مدرک دکترا در دانشگاه سیدنی برای اولین بار در سال 1944 مورد بحث قرار گرفت و تعلیم و اعطای مدرک در این مقطع تحصیلی در سال 1947 آغاز شد. دانشگاه اولین دکترا را در سال 1951 به ویلیام اچ ویتریک از دانشکده مهندسی در 28 آوریل 1951 اعطا نمود و دو مدرک بعدی در همین مقطع تحصیلی به Eleanora C. Gyarfas و جورج اعطا شد. کالج دانشگاه نیوانگلند در ابتدا به عنوان بخشی از دانشگاه سیدنی در سال 1938 تاسیس شد و در سال 1954 از آن جدا شده و به دانشگاه نیوانگلند امروزی در استرالیا تبدیل شد.

    در اواخر دهه 1960، دانشگاه سیدنی در مرکز ردیف‌هایی قرار داشت که دروسی درباره مارکسیسم و ​​فمینیسم در دانشگاه‌های بزرگ استرالیا معرفی می‌کردند. در یک مرحله، خبرنگاران روزنامه برای پوشش نزاع‌ها، تظاهرات، یادداشت‌های مخفیانه و خروج دیوید آرمسترانگ، فیلسوفی که از سال 1959 تا 1991 کرسی فلسفه Challis را بر عهده داشت، پس از اینکه دانشجویان در یکی از سخنرانی‌هایش آشکارا خومی‌باشدار شدند، به دانشگاه رفتند. دوره ای در مورد فمینیسم. دپارتمان فلسفه بر سر این موضوع به دپارتمان فلسفه سنتی و مدرن، به ریمی‌باشد آرمسترانگ و پیروی از رویکرد سنتی تر به فلسفه، و دپارتمان فلسفه عمومی، که از رویکرد قاره ای فرانسه پیروی می کند، تقسیم شد. فدراسیون کارگران ساختمانی پس از اینکه دو معلم زن اجازه تدریس در یک دوره را نداشتند، این دانشگاه را ممنوع کرد، اما این مسئله به سرعت در داخل حل شد.

    تحت شرایط قانون ادغام آموزش عالی ایالت نیو ساوت ولز در سال 1989، سرانجام نهادهای زیر در سال 1990 میلادی به دانشگاه سیدنی ملحق شدند:

    • شعبه سیدنی کنسرواتوریوم موسیقی سیدنی
    • کالج علوم بهداشتی کامبرلند
    • کالج هنر سیدنی مؤسسه هنر
    • موسسه آموزش سیدنی کالج آموزش پیشرفته سیدنی (قبل از سال 1981، به نام کالج معلمان سیدنی).
    • موسسه مطالعات پرستاری کالج آموزش پیشرفته سیدنی
    • مرکز صنفی کالج آموزش پیشرفته سیدنی.
    • کالج کشاورزی اورنج (OAC)

    در سال 2001، رئیس دانشگاه سیدنی، دیم لئونی کرامر، توسط هیئت حاکمه دانشگاه مجبور به استعفا شد. در سال 2003، نیک گرینر که نخست‌وزیر سابق ایالت نیو ساوت ولز بود به دلیل اعتراضات آکادمیک به ریاست همزمان وی در شرکت British American Tobacco از سمت خود به عنوان رئیس دانشکده مدیریت فارغ‌التحصیل دانشگاه استعفا داد. در سال 2007، دانشگاه موافقت کرد که بخشی از زمین اعطا شده به کالج سنت جان که یک کالج مسکونی برای این دانشگاه بوده را برای توسعه موسسه تحقیقات بهداشتی و پزشکی سیدنی، که اکنون به نام مرکز چارلز پرکینز می‌باشد، خریداری کند. 

    پردیس‌های دانشگاه سیدنی استرالیا

    پردیس‌های دانشگاه سیدنی استرالیا

    دانشگاه سیدنی به عنوان یکی از گزینه‌های برتر برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا همانطور که پیش‌تر اشاره شد، دارای یک پردیس اصلی به مساحت 72 هکتار بوده و همچنین دارای 12 پردیس و مرکز وابسته دیگر به خود در خود استرالیا و دیگر نقاط جهان می‌باشد.

    دارلینگتون و کمپرداون (پردیس اصلی)

    پردیس اصلی دانشگاه سیدنی در سراسر حومه شهری کمپرداون و دارلینگتون واقع در شهر سیدنی گسترده شده و به دلیل معماری زیبا و منحصر به فرد خود بسیار مورد توجه قرار گرفته می‌باشد.

    این پردیس در ابتدا در محل مدرسه گرامر سیدنی کنونی مقرر بود تا اینکه در سال 1855 دولت ایالتی، زمینی را در مزرعه گروس به دانشگاه در سه کیلومتری مرکز شهر که اکنون میزبان پردیس اصلی دانشگاه یعنی کمپرداون می‌باشد، اعطا نمود. در سال 1854 میلادی، معماری به نام ادموند بلکت دعوت سنا را برای اولین ساختمان‌هایی که در همین منطقه طراحی می‌شد را پذیرفت. در سال 1858 ساخت تالار بزرگ به پایان رسید و در سال 1859 ساختمان اصلی ساخته شد. او ساختمان‌های مختلف و برج بزرگ به سبک معماری نئوگوتیک را ساخت که در سال 1862 میلادی ساخت آن‌ها کامل شد. گسترش سریع دانشگاه در اواسط قرن بیستم منجر به تصاحب زمین در دارلینگتون و در سراسر آن ناحیه شد. پردیس کمپرداون/دارلینگتون دفتر مرکزی دانشگاه و میزبان دانشکده‌های هنر، علوم، آموزش و مددکاری اجتماعی، داروسازی، علوم دامپزشکی، اقتصاد و تجارت، معماری و مهندسی در خود می‌باشد. همچنین این پردیس پایگاه اصلی دانشکده پزشکی سیدنی می‌باشد که بیمارستان‌های آموزشی متعددی در سراسر ایالت دارد.

    پردیس اصلی همچنین کانون زندگی دانشجویی و میزبان اقامتگاه‌های دانشجویی دانشگاه سیدنی می‌باشد، اتحادیه دانشگاه سیدنی (که  اکنون به عنوان "USU" شناخته می شود) دارای سه ساختمانمی‌باشد. این ساختمان‌ها بخش بزرگی از مراکز پذیرایی دانشگاه را در خود جای داده و فضایی را برای اتاق‌های تفریحی، بارها و مراکز فعالیت فراهم می‌کنند. یکی از بزرگترین فعالیت‌هایی که اتحادیه سازماندهی می‌کند، هفته خوش‌آمدگویی برای دانشجویان جدیدالورود می‌باشد که یک جشنواره سه روزه در آغاز سال تحصیلی را شامل می‌شود. هفته خوش آمدگویی بر غرفه‌هایی متمرکز می‌باشد که توسط باشگاه‌ها و انجمن‌ها در جبهه چمن‌ها برپا شده‌اند. پردیس اصلی مجموعه‌ای از مجسمه‌ها، آثار هنری و بناهای تاریخی است؛ از جمله مجسمه گیلگمش و مجسمه کنفوسیوس می‌باشد.

    برخی دیگر از معماران مرتبط با ساخت این پردیس عبارتند از: والتر لیبرتی ورنون، والتر برلی گریفین، لزلی ویلکینسون، و معمار دولتی نیو ساوت ولز. این ساختمان مطابق با نقشه اصلی دانشگاه توسط معمار و رئیس موسس دانشکده معماری همین دانشگاه یعنی لزلی ویلکینسون طراحی شد که خود او از یک طرح جامع که قبلا استفاده نشده الهام گرفت اما بعدها از همین طرح توسط والتر برلی گریفین در سال 1915 برای محوطه دانشگاهی دیگر الهام گرفته شد.

    طرح حفاظتی دانشگاه در سال 2002 بیان کرد که ساختمان اصلی، ساختمان اندرسون استوارت، لژهای دروازه، کالج سنت پل، کالج سنت جان و کالج سنت اندرو "شامل مهمترین گروه معماری سبک معماری گوتیک و احیای سبک تودور در استرالیا هستند و چشم‌انداز و ویژگی‌های زمین مرتبط با این ساختمان‌ها، از جمله پارک ویکتوریا، به وجود و قدردانی از کیفیت‌های معماری و جایگاه ویژه از بابت زیبایی شناختی آن‌ها کمک می‌نماید. در سال 2015 میلادی، دپارتمان برنامه‌ریزی و محیط زیست نیوساوت ولز برنامه 1.4 میلیارد دلاری بهبود پردیس اصلی دانشگاه سیدنی را تایید کرده که شامل تعدادی ساختار جدید و نوسازی بوده است.

    از سال 2016، دانشگاه در حال اجرای برنامه کارهای سرمایه ای بزرگ با هدف احیای پردیس و فراهم کردن فضای اداری، آموزشی و دانشجویی بیشتر می‌باشد. این برنامه شاهد ادغام کتابخانه‌های علمی و فنی کوچکتر در یک کتابخانه بزرگتر و ساخت یک ساختمان اداری مرکزی و خدمات دانشجویی در امتداد جاده‌ی منتهی به شهر خواهد بود. در این پردیس یک ساختمان جدید برای دانشکده فناوری اطلاعات در اواخر سال 2006 افتتاح شد که در منطقه‌ای در مجاورت مرکز سیمور واقع شده می‌باشد. گذرگاه شلوغ خیابان شرقی این پردیس به یک میدان عابر پیاده تبدیل شده است و یک پل عابر پیاده جدید بر روی جاده شهر ساخته شده است. خانه جدید دانشکده حقوق سیدنی، واقع در کنار کتابخانه فیشر در این پردیس و در محل ساختمان‌های قدیمی اجورث دیوید و استفان رابرتز، تکمیل شده می‌باشد. این دانشگاه در اوایل سال 2016 ساختمان جدیدی به نام "ساختمان ابرکرومبی" را برای دانشجویان دانشکده بازرگانی افتتاح کرد.

    دولت ایالتی نیو ساوت ولز ارتباطات حمل و نقل را به محوطه قدیمی و نزدیک‌ترین ایستگاه راه‌آهن ردفرن کاهش داده است و دسترسی اصلی به اتوبوس‌ها را در جاده همسایه Parramatta و City Road ایجاد می‌کند و رشد روز افزون دانشگاه‌ سیدنی را در اولویت قرار می‌دهد. از سال 2007، دانشگاه از فضایی در محوطه‌های راه آهن سابق Eveleigh، درست در جنوب دارلینگتون، برای اهداف امتحانی استفاده کرده است.

    در سال 2018، وزیر میراث نیو ساوت ولز، گابریل آپتون، موافقت کرد که دانشگاه سیدنی و برخی از مکان‌های مجاور را در فهرست میراث ایالتی قرار دهد، و یک منطقه حفاظت‌شده را ایجاد کرد که شامل محوطه کمپرداون و پارک ویکتوریا در نزدیکی آن می‌شد. همچنین در آغاز سال 2021، پس از آنکه پردیس کامبرلند بسته شد، تعدادی از رشته‌های بهداشتی به پردیس کمپرداون در ساختمان بهداشتی "سوزان واکیل" منتقل شدند.

    پردیس‌ها و مراکز دیگر

    • بیمارستان دندانپزشکی سیدنی واقع در Surry Hills و مرکز بهداشت دهان وست‌مید که به بیمارستان وست‌مید متصل است.
    • کنسرواتواریوم موسیقی سیدنی: کنسرواتواریوم موسیقی سیدنی که قبلا کنسرواتوار موسیقی ایالتی نیو ساوت ولز بود، کنسرواتوریوم موسیقی سیدنی (SCM) در مرکز تجاری شهر سیدنی مقرر در لبه باغ گیاه‌شناسی سلطنتی سیدنی و در فاصله کوتاهی از خانه اپرای سیدنی قرار دارد. این مرکز در دهه 1990 به یکی از دانشکده‌های دانشگاه سیدنی تبدیل شد و بخش موسیقی پردیس اصلی را که موضوع فیلم مستند Facing the Music بود، در خود جای داد.
    • پردیس کامدن واقع در یکی از مناطق حاشیه نشین شهری در جنوب غربی سیدنی قرار دارد؛ ناحیهه‌ای که به سرعت در حال رشد است. پردیس کامدن دارای تئاترهای سخنرانی، موسسات تحقیقاتی، کلینیک‌های دامپزشکی و مزارع تحقیقاتی برای علوم زیستی، علوم محیطی، کشاورزی و علوم دامپزشکی است.
    • پردیس مرکز تجاری سیدنی که پردیس مرکز تجاری مدرسه بازرگانی دانشگاه سیدنی واقع در خیابان Castlereagh در قلب مرکز تجاری شهر سیدنی و نزدیک به ایستگاه تاون هال می‌باشد.
    • دانشکده پزشکی سیدنی دارای هشت دانشکده بالینی در بیمارستان‌های وابسته به خود است که مسئول آموزش بالینی در بیمارستان‌ها هستند.
    • دانشکده داروسازی سیدنی یکی از کوچک‌ترین دانشکده‌های دانشگاه سیدنی است و با ساختمان اختصاصی خود، ساختمان داروخانه و ساختمان بانک، با آزمایشگاه‌های مرتبط و محل استقرار کارکنان دانشگاهی در اطراف آن قرار دارد.
    • جزیره One Tree جزیره‌ای است که در پارک دریایی Great Barrier Reef Site و در حدود 20 کیلومتری شرق-جنوب جزیره Heron و حدود 90 کیلومتری شرق و شمال شرقی گلادستون در ساحل ایالت کوئینزلند واقع شده است که میزبان یک ایستگاه تحقیقاتی دریایی گرمسیری مدرسه و مطالعات علوم زمین می‌باشد.
    • مرکز تحقیقات IA Watson واقع در نارابری در شمال مرکزی ایالت نیو ساوت ولز، ایستگاه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی و محیط زیست دانشگاه سیدنی می‌باشد.
    • رصدخانه مولونگلو که در هاسکینستاون و در نزدیکی شهر کانبرا پایتخت این کشور قرار دارد.
    • مانینگریدا که یک کمپ پایه برای اکتشافات علمی در قلمرو شمالی می‌باشد.
    • مرکز آرتورسلی که یک املاک کشاورزی است و در نزدیکی گولبرن قرار دارد. یک استودیوی هنری واقع در شهر پاریس فرانسه است، در حالی که مرکز باستان شناسی استرالیا در شهر آتن کشور یونان واقع شده است.
    • کالج تیلورز واقع در منطقه در واترلو شهر سیدنی که توسط این دانشگاه برای برنامه بنیادی اداره شده و به دانشجویان بین المللی که مایل به ورود به این دانشگاه هستند خدمات ارائه می‌دهد.

    دانشکده‌های دانشگاه سیدنی استرالیا

    دانشکده‌های دانشگاه سیدنی استرالیا

    دانشگاه سیدنی در مجموع شامل هشت دانشکده و مدرسه اصلی در خود می‌باشد:

    دانشکده هنر و علوم اجتماعی

    بیش از 40 تخصص در این دانشکده تدریس می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به اقتصاد، زبان‌شناسی و فرهنگ، ادبیات، هنر، رسانه، فلسفه، تاریخ، علوم سیاسی و اجتماعی، آموزش، مددکاری و هنرهای تجسمی اشاره کرد. حوزه‌های پژوهشی این دانشکده طیف وسیعی را از اکتشافات باستان‌شناسانه تا اخلاق در حقوق، یادگیری زبان و هوش مصنوعی در بر می‌گیرد.

    دانشکده تجارت سیدنی

    دانشکده تجارت را می‌شود یکی از مشهورترین دانشکده‌های دانشگاه سیدنی دانست که اعتبار جهانی بالایی دارد. رشته‌های حسابداری، بانکداری، تحلیل اقتصادی، سیستم‌های اطلاعات تجاری، حقوق تجاری، تجارت، امور مالی، مدیریت منابع انسانی، تجارت بین‌الملل، لجستیک، مدیریت و مارکتینگ همگی در این دانشکده تدریس می‌شوند. دانشجویان دانشگاه سیدنی در این حوزه‌ها با انواع مهارت‌های عملی، سیاستگذاری و رویه‌های اقتصادی در استرالیا و سراسر جهان آشنا می‌شوند.

    دانشکده مهندسی

    مهندسین، مدیران پروژه و متخصصین محاسباتی راه‌حل‌هایی خلاقانه، نوآورانه و پایدار را طراحی می‌کنن تا تغییراتی مثبت را در جهان ایجاد کنند. این دانشکده در انواع شاخه‌های مهندسی، علوم کامپیوتر، سیستم‌های پیچیده، مدیریت پروژه و حمل و نقل در تمامی مقطع تحصیلی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند. دانشگاه سیدنی در حوزه رباتیک، سیستم‌های هوشمند و هوش مصنوعی در جهان پیشتاز است.

    دانشکده پزشکی و سلامت

    بخش قابل توجهی از پردیس دانشگاه سیدنی به ساختمان‌ها و مراکز درمانی مربوط به دانشکده پزشکی اختصاص دارد. انواع رشته‌های پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، داروسازی و دیگر حوزه‌های پیراپزشکی در این دانشکده تدریس می‌شوند. حوزه پژوهشی و تحقیقاتی این دانشکده به دنبال دستیابی به سلامت جهانی و پیشرفت‌های روزافزون در حوزه تکنولوژی پزشکی و روش‌های درمان است. دانشجویان این دانشکده بخشی از دوران تحصیل خود را در مراکز درمانی و بیمارستان‌های وابسته به دانشکده سیدنی گذرانده و با مهارت‌های عملی در این حوزه آشنا می‌شوند.

    دانشکده علوم

    برخورداری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی و علمی یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت دانشکده علوم دانشگاه سیدنی است. رشته‌های کشاورزی، محیط زیست، علوم دریایی، دامپزشکی، فیزیک، علوم تغذیه، ریاضی، روانشناسی، شیمی و علوم پایدار از جمله گروه‌های درسی اصلی در دانشکده علوم دانشگاه سیدنی هستند.

    دانشکده معماری، طراحی و نقشه‌کشی

    دانشکده معماری دانشگاه سیدنی در زمره 20 دانشکده معماری برتر در جهان است. رشته‌های معماری در تمامی شاخه‌ها، طراحی، نگهداری آثار باستانی، طراحی شهری و شهرسازی از جمله گروه‌های درسی دانشگاه سیدنی هستند. این دانشکده می‌کوشد دانشجویان را ترغیب سازد تا با کنار گذاشتن هنجارها و قالب‌های جا افتاده در این رشته، به سمت طراحی و روش‌های ساخت نوآورانه در حوزه معماری قدم بردارند.

    دانشکده موسیقی

    دانشکده موسیقی داشگاه سیدنی از تئوری تا اجرا را در تمامی سبک‌ها و ژانرهای موسیقی در بر می‌گیرد. دانشجویان این دانشکده می‌توانند برای انواع بورسیه‌های تحصیلی، ساخت آلبوم و حتی اجرای زنده درخواست دهند. این دانشکده با در اختیار داشتن چندین سالن آمفی تئاتر و اجرای موسیقی خارق‌العاده، جذابیت تحصیل در رشته موسیقی را دوچندان ساخته و امکان ارتباط با انواع مشاغل این حوزه را برای دانشجویان فراهم کرده است.

    دانشکده حقوق

    مشهورترین دانشکده دانشگاه سیدنی، دانشکده حقوق، محل پرورش برخی از مشهورترین و مهم‌ترین چهره‌های حقوقی استرالیا بوده است. علاقه‌مندان به تحصیل حقوق در کشور استرالیا بهتر است از مقطع کارشناسی اپلای کرده تا مدرک JD دریافت کرده و برای تحصیلات تکمیلی یا مشاغل حقوقی در این کشور واجد شرایط شناخته شوند. رشته حقوق در این دانشگاه به شاخه‌های مختلفی چون حقوق دولتی، حقوق تجاری، جرم‌شناسی، حقوق محیط زیست، حقوق سلامت، حقوق بین‌الملل، علوم قضایی، حقوق کار و مالیات تقسیم می‌شود.

    شهرت، رتبه و اعتبار دانشگاه سیدنی

    شهرت، رتبه و اعتبار دانشگاه سیدنی

    رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2024، دانشگاه سیدنی را در رتبه 19 جهانی، و در رتبه 2 ملی در کنار دانشگاه نیو ساوت ولز قرار داد. علاوه بر این، دانشگاه سیدنی از نظر شهرت علمی در رتبه 27 جهانی قرار دارد. بر اساس موضوعات تحصیلی و علمی، رتبه بندی QS دانشگاه سیدنی را در 50 دانشگاه برتر در هر پنج حوزه موضوعی گسترده و اصلی بدین ترتیب قرار داده است.

    • رتبه 15 جهان در رشته هنر و علوم انسانی
    • رتبه 39 جهان در مهندسی و فناوری
    • رتبه 15 جهان در علوم زیستی و پزشکی
    • رتبه 43 جهان در علوم طبیعی
    • رتبه 14 جهان در رشته علوم اجتماعی و مدیریت

    علاوه بر این، دانشگاه سیدنی در رشته‌های مرتبط با ورزش رتبه دوم، در آناتومی و فیزیولوژی رتبه دهم، در علوم دامپزشکی رتبه یازدهم، در آموزش و پرورش رتبه دوازدهم، در رشته حقوق و مطالعات حقوقی رتبه چهاردهم، در پرستاری رتبه پانزدهم، در معماری رتبه شانزدهم، در حسابداری و مالی رتبه هجدهم، رتبه هجدهم در زبان و ادبیات انگلیسی، رتبه هجدهم در رشته پزشکی و رتبه هجدهم در رشته داروسازی و فارماکولوژی را از آن خود نمود است رتبه بندی اشتغال فارغ التحصیلان QS در سال 2020، فارغ التحصیلان دانشگاه سیدنی را در رتبه چهارم بیشترین استخدام در جهان و در جایگاه اول در استرالیا و منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار داده است.

    علاوه بر این، رتبه‌بندی شهرت جهانی تایمز تایمز، دانشگاه سیدنی را در رتبه‌بندی 51 تا 60 معتبرترین‌های دنیا و رتبه 35 در جهان در رتبه‌بندی جهانی اشتغال‌پذیری دانشگاه‌ها در سال 2020، رتبه‌بندی کرد. بر اساس رتبه‌بندی تاثیرگذاری سال 2020 توسط Times Higher Education، این دانشگاه در رتبه دوم جهان قرار داشته است. بهترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی در گزارش اخبار و گزارش جهانی ایالات متحده در سال 2021، دانشگاه سیدنی را در رتبه 27 جهانی و در رتبه دوم کشوری قرار داد. در رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان در سال 2022 که توسط رتبه‌بندی شانگهای منتشر شده است، دانشگاه سیدنی در رتبه 60 و جزء 0.6 درصد از 1000 دانشگاه‌ برتر جهان قرار گرفت.

    دانشگاه سیدنی در رتبه اول استرالیا و رتبه 29 در رتبه بندی CWTS Leiden در سال 2017 برای تاثیر تحقیقاتی خود قرار گرفت. در سال 2019، دانشگاه سیدنی بر اساس رتبه بندی موسسات SCImago در رتبه 33 در میان دانشگاه‌های سراسر جهان قرار گرفت. همچنین در سال 2019، رتبه بندی عملکرد مقالات علمی برای دانشگاه‌های جهان توسط دانشگاه ملی تایوان، دانشگاه سیدنی را در رتبه 26 جهان و در رتبه دوم در استرالیا قرار دارد. دانشگاه سیدنی بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌هی سال تحصیلی 2021 2022 بر اساس عملکرد آکادمیک، رتبه اول استرالیا و رتبه بیستم را در جهان از آن خود نمود.

    مدرسه بازرگانی دانشگاه سیدنی جایگاه خود را در میان ارائه دهندگان پیشروی آموزش بازرگانی در جهان با داشتن تاییدیه های AACSB، AMBA و EQUIS تثبیت کرده و بدین وسیله به جایگاه برتر 1 درصدی ملبق "سه تاج" در جهان دست یافته است. همچنین برنامه کارشناسی ارشد مدیریت (MMgt) این دانشگاه از نظر "پیشرفت شغلی" توسط فارغ التحصیلان آن در سال 2019 در رتبه 5 برتر جهان قرار گرفت. از نظر ثروت فارغ التحصیلان، تعداد فارغ التحصیلان ثروتمند دانشگاه سیدنی در خارج از ایالات متحده پس از آکسفورد، بمبئی، کمبریج و مدرسه اقتصاد لندن نیز در رتبه پنجم قرار دارند. مجله تجاری Spear's دانشگاه سیدنی را در رتبه 44 جهان و در رتبه دوم استرالیا در جدول "100 دانشگاه برتر جهان برای تعلیم میلیونر" قرار داد.

    چندی از معروف ترین رتبه بندی‌های تخصیص داده شده به دانشگاه سیدنی همانطور که اشاره شد عبارتند از:

    معیار رتبه بندی

    رتبه

    رتبه در استرالیا

    1

    رتبه جهانی کیو اس (QS)

    19

    رتبه بندی شانگهای

    60

    رتبه جهانی THE

    54

    رتبه جهانی Usnews

    28

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه سیدنی استرالیا

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه سیدنی استرالیا

    دانشگاه سیدنی نیز محل اقامت و خوابگاه دانشجویی و کلیه خدمات مربوط به آن با بهترین کیفیت را از جمله سرویس غذا، اماکن اقامت، امکانات رفاهی، تفریحی، ورزشی و... را برای دانشجویان خود ارائه می‌دهد. خدمات مربوط به خوابگاه و محل اسکان دانشگاه برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که از کشورهای دیگر مهاجرت به استرالیا می‌کنند، بسیار مهم و در واقع می‌توان گفت که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های آنان و در اکثر مواقع حتی امری حیاتی و ضروری تلقی می‌شود.

    این دانشگاه دارای تعدادی تالار اقامتی بر اساس اصول پژوهشی و مدیریت آموزش پویا و کالج‌های مسکونی می‌باشد که هر کدام سبک و امکانات متمایز خود را دارند. همه این‌ها طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و رهبری همراه با حمایت علمی هدفمند در یک محیط اجتماعی حمایتی را ارائه می‌دهند. تالارهای اقامت تحت مالکیت و اداره خدمات اسکان دانشگاه هستند. از سال 2013، دانشگاه متعهد به ایجاد 4 الی 6 هزار تالارهای اقامتی جدید با هزینه مقرون به صرفه شد تا تجربه آموزشی زندگی در محوطه دانشگاه را افزایش دهد و به دانشجویان بیشتری یک محیط آکادمیک غنی برای زندگی ارائه دهد.

    خدمات اسکان دانشجویی و خدمات پشتیبانی دانشجویی مانا یورا برای اولین بار در استرالیا ضمانت بورسیه تحصیلی بومیان و جزیره نشینان تنگه تورس  در سالن‌های اقامتی دانشگاه را اجرا کردند. اماکن مسکونی دانشجویی دانشگاه سیدنی عبارتند از:

    • خانه بین المللی
    • کالج سنت جان
    • کالج سنت اندرو
    • کالج سنت پل
    • کالج سانتا سوفیا
    • کالج وسلی
    • کالج زنان
    • خانه ماندلباوم

    شرایط پذیرش در دانشگاه سیدنی استرالیا

    برای اخذ پذیرش از دانشگاه سیدنیی استرالیا در مقاطع تحصیلی مختلف باید شروط عمومی و کلی زیر را به تفکیک مقطع تحصیلی داشته باشید:

    شرایط اخذ پذیرش برای مقطع کارشناسی:

    • ارائه مدرک معتبر دیپلم 12 ساله 
    • حداقل معدل 16 و ترجیحا 17 به بالا
    • ارائه مدرک مهارت زبان آیلتس 6.5 و ترجیحا 7 به بالا
    • انگیزه‌نامه، کاور لتر و دیگر مدارک بدیهی مورد نیاز مانند مدارک هویتی و...

    شرایط اخذ پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

    • ارائه مدارک مقاطع تحصیلی ماقبل با حداقل معدل 16 و ترجیحا 18 به بالا برای شانس بیشتر
    • ارائه مدرک مهارت زبان آیلتس 6.5 و ترجیحا 7 به بالا
    • ارائه انگیزه‌نامه، کاور لتر، 2 الی 3 توصیه‌نامه معتبر، رزومه تحصیلی، مقالات ISI معتبر برای مقطع دکتری، نتایج پروژه، تحقیقات، پایان‌نامه و دیگر دستاوردهای علمی...
    • دیگر مدارک بدیهی مورد نیاز مانند مدارک هویتی و...

    فارغ‌التحصیلان مشهور دانشگاه سیدنی

    فارغ‌التحصیلان مشهور دانشگاه سیدنی

    فارغ التحصیلان دانشگاه سیدنی در 173 سال گذشته کمک‌های قابل توجهی به استرالیا و جهان کرده اند. فارغ‌التحصیلان برجسته سیدنی شامل هشت نخست‌وزیر از جمله نخست وزیر فعلی (2023) آنتونی آلبانیز، رئیس بسیاری از دانشگاه‌ها، پنج قاضی دیوان عالی کشور، چهار رهبر اپوزیسیون فدرال، دو فرماندار کل، نه دادستان کل فدرال، 13 نخست‌وزیر ایالت نیو ساوت ولز و 26 قاضی برجسته دادگاه می‌باشد. این دانشگاه همچنین 110 محقق رودز و 19 محقق گیتس را تحویل جامعه داده است. در سطح بین‌المللی نیز باید گفت که فارغ‌التحصیلان دانشکده حقوق سیدنی شامل سومین رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری می‌شوند.

    پنج برنده جایزه نوبل نیز فارغ التحصیل از دانشگاه سیدنی هستند :

    • در شیمی جان کورنفورث
    • رابرت رابینسون در اقتصاد
    • جان هرسانی در فیزیولوژی یا پزشکی
    • جان اکلس
    • برنارد کاتز 

    دیگر فارغ‌التحصیلان قابل توجه در حوزه‌های علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و... از دانشگاه سیدنی عبارتند از:

    • روبی پین اسکات (فیزیکدان)
    • ران بریسول (فیزیکدان)
    • برنارد میلز (فیزیکدان)
    • ادوین سالپیتر (فیزیکدان)
    • فیلیپ کی چاپمن (اولین فضانورد متولد استرالیا)
    • پل اسکالی پاور (فضانورد)
    • رابرت می (پیشگام نظریه آشوب و برنده جایزه کرافورد)
    • سوپرانو جوآن ساترلند (هنرمند)
    • جان بل بازیگر شکسپیر (هنرمند)
    • دولف لاندگرن (هنرمند)
    • ژاکلین فرناندز (هنرمند)
    • آخیله یداو (وزیر سابق اوتار پرادش)
    • جان هورگان (نخست‌وزیر استان بریتیش کلمبیای کانادا)
    • چارلی پرکینز (فعال بومی)
    • ایوا کاکس
    • ژرمین گریر
    • و...

    سوالات متداول دانشگاه سیدنی | The University of Sydney

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت