نرخ پذیرش دانشگاه چیست؟
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    شاید شما هم مانند بسیاری از دانشجویان اصطلاحی به نام نرخ پذیرش را شنیده باشید اما معنی دقیق آن را نمی‌دانید. نرخ پذیرش (Acceptance Rate) به طور خلاصه عددی است که به صورت درصد بیان می‌شود و از تقسیم تعداد افراد پذیرفته‌شده در یک دانشگاه به تعداد کل متقاضیان تحصیل در آن بدست می‌آید. هر دانشگاهی دارای نرخ پذیرش مخصوص به خود است و نمی‌توان یک نسخه کلی برای تمام دانشگاه‌ها در نظر گرفت. به عنوان مثال در سال ۲۰۲۴ دانشگاه‌های تورنتو، آدلاید و مک‌گیل به ترتیب دارای نرخ پذیرش۴۳، ۷۳ و ۴۹ درصد هستند.

    دانشگاه‌های با رتبه جهانی برتر معمولا نرخ پذیرش پایینی دارند و این یعنی ورود به ‌آن‌ها دشوارتر است. البته اعتبار جهانی یکی از عوامل موثر بر این نرخ است و در ادامه به طور کامل به سایر موارد نیز خواهیم پرداخت. اما نرخ پذیرش دقیقا به چه شکلی محاسبه می‌شود؟ کدام دانشگاه‌های جهان دارای پایین‌ترین و کمترین نرخ هستند؟ تحصیل در دانشگاه‌های با نرخ پذیرش بالا یا پایین چه مزایایی دارد؟ آیا دانشگاه‌های با نرخ پذیرش بالا عملکرد ضعیفی دارند؟ این نرخ در دانشگاه‌های کانادا و استرالیا به چه صورتی است؟ در ادامه به تمام این پرسش‌ها و یک سری سوالات دیگر پاسخ داده شده و با تمام جنبه‌های مرتبط با این معیار مهم آشنا می‌شوید.

    نحوه محاسبه نرخ پذیرش

    برای درک بهتر نرخ پذیرش به این مثال توجه کنید. فرض کنید هر سال ۶۰،۰۰۰ دانشجو درخواستی را برای دریافت پذیرش تحصیلی به دانشگاه هاروارد ارسال می‌کنند و در نهایت پس از بررسی درخواست‌ها‌، به ۱،۸۰۰ نفر از آن‌ها پذیرش داده می‌شود. برای بدست آوردن نرخ پذیرش دانشگاه هاروارد کافیست ۱،۸۰۰ را بر ۶۰،۰۰۰ تقسیم و سپس در عدد ۱۰۰ ضرب کنیم که میزان آن در نهایت می‌شود ۳ درصد. البته هاروارد یکی از سخت‌ترین دانشگاه‌ها برای اخذ پذیرش است و چه بسا بسیاری از دانشگاه‌های جهان دارای نرخ بالای ۷۰٪  هستند.

    عوامل تاثیرگذار بر نرخ پذیرش

    عوامل مختلفی می‌توانند بر نرخ پذیرش تأثیر بگذارند که در ادامه با مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌شوید:

    میزان اعتبار جهانی: دانشگاه‌های با اعتبار بالا و رتبه برتر جهانی معمولا از نرخ پذیرش پایین یا بسیار پایینی برخوردار هستند. به عنوان مثال ۵ دانشگاه معروف MIT، کمبریج، هاروارد و کالج سلطنتی لندن به ترتیب دارای نرخ پذیرش ۷.۴، ۱۹، ۳.۵۹ و ۱۵ درصد می‌باشند. البته این موضوع همیشه درست نیست. برای مثال دانشگاه ملبورن استرالیا با وجود داشتن رتبه ۱۴ جهانی دارای نرخ پذیرش ۷۰% است.

    سیاست‌های کلی: برخی دانشگاه‌ها در رابطه با پذیرش دارای یک سیاست کلی هستند و معمولا هر ساله تنها یک تعداد خاصی دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرند.

    کیفیت آموزش: معمولا هر چه کیفیت آموزش، سطح اساتید و میزان توجه به پژوهش‌های علمی در دانشگاهی بیشتر باشد، نرخ پذیرش آن کمتر است.

    تجهیزات و امکانات: سطح و نوع تجهیزات و امکانات تحصیلی و تفریحی یکی دیگر از عوامل موثر بر نرخ پذیرش است.

    نوع دانشگاه: نرخ پذیرش در دانشگاه‌های دولتی به طور میانگین ۸ درصد بالاتر از دانشگاه‌های خصوصی است.

    کشور مبدا: برخی کشورهای دنیا سیاست‌های پیچیده‌ای در رابطه با پذیرش دانشجویان دارند که این امر می‌تواند به صورت مستقیم بر نرخ پذیرش دانشگاه‌های آن‌ها تاثیر بگذارد.

    سوابق تحصیلی: بسیاری از دانشگاه‌ها شرایط و قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با سوابق تحصیلی دارند. به عنوان مثال ممکن است برخی دانشگاه‌ها تنها دانشجویان با معدل و نمره زبان بالا و سوابق پژوهشی برجسته را بپذیرند. توجه داشته باشید که این نوع دانشگاه‌ها لزوما از لحاظ رتبه جزء برترین‌ها در جهان نیز نیستند.

    آزمون‌های ورودی: برخی دانشگاه‌ها آزمون‌های ورودی دشواری را از دانشجویان می‌گیرند که همین امر باعث پایین آمدن نرخ پذیرش می‌شود. به عنوان مثال ممکن است دانشگاهی تنها به دانشجویان با نمره SAT یا GRE بالا مجوز تحصیل بدهد.

    زمان ایجاد درخواست: حتی اگر دانشگاهی دارای نرخ پذیرش پایینی باشد؛ باز هم اپلای زودهنگام می‌تواند شانس شما برای تحصیل در آن را افزایش دهد. بنابراین به محض باز شدن پنجره ثبت‌نام فرآیند اپلای را آغاز کنید.

    میزان معروف بودن: فرض کنید دو دانشگاه هر ساله ۱۰،۰۰۰ دانشجو را پذیرش می‌کنند. یکی از آن‌ها در سطح جهان بسیار معروف بوده و دیگری نیز چندان شناخته‌شده نیست. دانشگاه معروف به دلیل محبوبیت بالای خود سالانه حدود ۱۰۰،۰۰ هزار درخواست دریافت می‌کند اما این میزان برای دانشگاه دیگر ۲۰،۰۰۰ نفر است. بنابراین با توجه به فرمولی که در ابتدا به آن اشاره کردیم؛ دانشگاه با سطح محبوبیت بالا دارای نرخ پذیرش ۱۰ درصد است و دانشگاه دیگر نیز ۵۰ درصد از دانشجویان را مورد پذیرش قرار می‌دهد. در نتیجه میزان پرستیژ و معروف بودن یک دانشگاه نیز می‌تواند باعث کم یا زیاد شدن نرخ پذیرش شود.

    نکته مهم: لزوما تمام افرادی که با درخواست پذیرش آن‌ها موافقت شده اقدام به ثبت‌نام نمی‌کنند. در نتیجه بهتر است در صورت امکان و برای افزایش شانس خود نسبت تعداد ثبت‌‌نام کنندگان نهایی به کل افراد پذیرفته شده را مورد ارزیابی قرار دهید زیرا ممکن است تعداد افرادی که از تحصیل در دانشگاه مورد نظر شما منصرف شده‌اند، قابل توجه بوده و بتوانید جایگزین آن‌ها شوید.

    توجه: موارد فوق حالت کلی داشته و لزوما تمام آن‌ها تاثیری بر نرخ پذیرش هر دانشگاهی ندارند.

    دسته‌بندی نرخ پذیرش

    نرخ‌پذیرش دانشگاه‌ها را می‌توان از لحاظ دشواری به ۶ دسته مختلف تقسیم کرد:

    نرخ پذیرش

    دشواری اخذ پذیرش

    ۸۰ تا ۱۰۰ درصد

    آسان

    ۷۰ تا ۸۰ درصد

    نسبتا آسان

    ۵۰ تا ۷۰ درصد

    متوسط

    ۳۰ تا ۵۰ درصد

    نسبتا دشوار

    ۱۰ تا ۳۰ درصد

    دشوار

    زیر ۱۰ درصد

    بسیار دشوار

    مزایای تحصیل در دانشگاه‌های با نرخ پذیرش پایین

    اکثر کسانی که صرفا در دانشگاه‌های با نرخ پذیرش بالا اپلای می‌کنند معمولا در نهایت موفق به برآورده کردن شرایط آن نمی‌شوند که این امر می‌تواند بر آینده شغلی و تحصیلی آن‌ها تاثیر منفی داشته باشد. آسان‌سازی مهاجرت یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اپلای در دانشگاه‌های با نرخ پذیرش پایین است. این دانشگاه‌ها معمولا شرایط سختی برای پذیرش افراد ندارند و گزینه بسیار مناسبی برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌آیند. علاوه بر این افراد نخبه یا کسانی که از سوابق تحصیلی برجسته‌ای برخوردار هستند می‌توانند با حضور در چنین دانشگاه‌هایی که رقابت آکادمیک چندانی در آن‌ها وجود ندارد، بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی مختلفی را دریافت کنند زیرا قطعا کسب افتخارات علمی توسط این افراد می‌تواند به افزایش اعتبار دانشگاه‌های نه چندان معتبر کمک فراوانی کند. همچنین بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که شهریه این دانشگاه‌ها به طور میانگین پایین‌تر از دانشگاه‌های با نرخ پذیرش پایین است.

    مزایای تحصیل در دانشگاه‌های با نرخ پذیرش بالا

    مزایای تحصیل در دانشگاه‌های با نرخ پذیرش پایین

    تحصیل در دانشگاه‌های با نرخ پذیرش پایین نیز دارای مزیت‌هایی است. به عنوان مثال چنین کالج‌ها و دانشگاه‌هایی معمولاً دارای اعتبار بالایی هستند و از میان آن‌ها می‌توان به دانشگاه‌های سیدنی، RMIT، پرینستون، کمبریج، زوریخ و آکسفورد اشاره کرد. همچنین حضور در دانشگاه‌های رقابتی می‌تواند به آینده شغلی و تحصیلی شما کمک فراوانی کند. قطعا افرادی که در چنین دانشگاهی تحصیل کرده‌اند شانس بیشتری برای استخدام در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی را دارند. البته توجه داشته باشید که سوابق تحصیلی تنها یکی از عوامل مهم بر این موضوع است.

    این افراد علاوه بر این می‌توانند معمولا به آسانی وارد مؤسسات تحقیقاتی یا سایر دانشگاه‌ها شوند. دانشجویانی که از چنین دانشگاه‌هایی فارغ‌التحصیل می‌شوند اغلب به طور میانگین حقوق بیشتری نیز دریافت می‌کنند. شما با حضور در این دانشگاه‌ها همچنین می‌توانید به اساتید نخبه، امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته، کتابخانه‌های بزرگ، آزمایشگاه‌ها و وسایل و مقالات پژوهشی حرفه‌ای دسترسی داشته باشید.

    آیا دانشگاه‌های با نرخ پذیرش پایین عملکرد خوبی دارند؟

    شاید ابتدا اینگونه به نظر آید که تمام دانشگاه‌های رقابتی از عملکرد بسیار خوبی برخوردار هستند. اما همیشه این استدلال درست نیست. به عنوان مثال دانشگاه ملبورن که بهترین دانشگاه استرالیا است دارای نرخ پذیرش ۷۰% است اما دانشگاه سیدنی غربی در رتبه ۲۱ این کشور قرار دارد و نرخ پذیرش آن ۳۰% است. علاوه بر این علت اصلی پایین بودن نرخ پذیرش برخی از دانشگاه‌ها بالا بودن تعداد اپلای‌ها می‌باشد که حتما باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید. دانشگاه‌های با نرخ پذیرش بالا نیز لزوما عملکرد ضعیفی ندارند و چه بسا بسیاری از آن‌ها جزء بهترین‌ها در دنیا به شمار می‌آیند. به عنوان مثال دانشگاه لاتروب با وجود داشتن نرخ پذیرش ۱۰۰% یکی از بهترین‌ها در کشور استرالیا و جهان است.

    تاثیر نرخ پذیرش بر اپلای تحصیلی

    بله نرخ پذیرش می‌تواند به صورت مستقیم بر شانس شما برای ادامه تحصیل در دانشگاه مورد نظرتان تاثیر بگذارد. همانگونه که اشاره شد شانس اخذ پذیرش از دانشگاه‌های با نرخ پذیرش پایین کمی دشوار است و برعکس ادامه تحصیل در دانشگاه‌های با نرخ پذیرش بالا نیز تقریبا به آسانی امکان‌پذیر می‌باشد. اما در اینجا نکته‌ای است که حتما باید به آن توجه کنید. شاید امکان ثبت‌نام در دانشگاهی مانند هاروارد که نرخ پذیرش ۳ درصد دارد در نگاه اول بسیار دشوار به نظر آید اما این بدان معنی نیست که تعداد دانشجویان ورودی آن نیز پایین است.

    طبق آخرین آمارها ۵۶،۳۹۷ نفر در هاروارد اپلای کردند که دانشگاه با درخواست ۱،۹۶۶ موافقت کرد. حال فرض کنید دانشگاه دیگری هر سال تنها ۴،۰۰۰ درخواست دریافت می‌کند و به دلیل داشتن نرخ پذیرش ۵۰%‌ نزدیک به ۲ هزار نفر را مورد پذیرش قرار می‌دهد. در نتیجه این دو دانشگاه با وجود تفاوت بسیار زیاد در نرخ پذیرش بازهم افراد تقریبا یکسانی در آن‌ها ثبت‌نام می‌کنند. بنابراین اگر مطمئنید که از شرایط بسیار خوبی هستید و واقعا می‌توانید از دانشگاه‌های معروفی مانند هاروارد، MIT و ... پذیرش بگیرید؛ در این صورت حتما در آن‌ها اپلای کنید.

    نرخ پذیرش خوب چقدر است؟

    نرخ خوب یا بدی وجود ندارد و هر دانشگاهی با توجه به عوامل مختلفی که پیشتر به آن‌ها اشاره شد؛ میزانی را برای آن تعیین می‌کند. اگر از شرایط تحصیلی خوب، تمکن مالی بالا، سوابق کاری مرتبط با رشته تحصیلی انتخابی، انگیزه‌نامه حرفه‌ای، افتخارات علمی، نمره زبان بالا برخوردار هستید؛ در این صورت می‌توانید با شانس بیشتری از یک دانشگاه با نرخ پذیرش پایین اپلای بگیرید. کسانی که دارای چنین شرایطی هستند می‌توانند برای افزایش چند برابری شانس خود در دانشگاه‌های با نرخ نسبتا پایین یا متوسط اقدام کنند. اگر هم فاقد یک یا چند مورد فوق هستید؛ در چنین شرایطی نیز بهتر است به دنبال اپلای در دانشگاهی با نرخ متوسط یا بالا باشید. در کل دانشگاه‌های با نرخ پذیرش کمتر از ۱۰% دارای استاندارهای پیچیده و شرایط پذیرش بسیار سختگیرانه‌ای هستند.

    توجه: بررسی‌ها نشان می‌دهند که اکثر دانشگاه‌های دنیا با حدود ۶۶% از اپلای‌های دریافتی موافقت می‌کنند و این یعنی تعداد موسسات آموزشی رقابتی در جهان چندان زیاد نیستند.

    نرخ پذیرش دانشگاه‌های کانادا

    دانشگاه‌های کانادا از جنبه‌های مختلفی مانند کیفیت آموزش، سطح اساتید، اعتبار جهانی و ... جزء بهترین‌ها در سطح دنیا به شمار می‌آیند و طبق آخرین آمارها تا ابتدای سال 2024 میلادی حدود 900 هزار دانشجوی بین‌المللی در حال تحصیل در کانادا هستند. در جدول زیر نرخ پذیرش مهم‌ترین دانشگاه‌های کانادا در سال ۲۰۲۴ را به همراه رتبه کشوری و جهانی مشاهده می‌کنید.

    نام دانشگاه

    معادل انگلیسی یا فرانسه

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    نرخ پذیرش

    دانشگاه تورنتو

    University of Toronto

    ۱

    ۱۶

    ۴۳%

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    University of

    British Columbia

    ۲

    ۲۵

    ۵۴%

    دانشگاه مک‌گیل

    McGill University

    ۳

    ۶۱

    ۴۹%

    دانشگاه آلبرتا

    University of Alberta

    ۴

    ۷۲

    ۵۸%

    دانشگاه واترلو

    University of Waterloo

    ۵

    ۸۶

    ۵۳%

    دانشگاه کلگری

    University of Calgary

    ۶

    ۹۴

    ۵۰%

    دانشگاه مک‌مستر

    McMaster University

    ۷

    ۱۳۹

    ۵۹%

    دانشگاه سایمون فریزر

    Simon Fraser University

    ۸

    ۱۴۶

    ۵۹%

    دانشگاه وسترن انتاریو

    University of

    Western Ontario

    ۹

    ۱۶۶

    ۵۸%

    دانشگاه مونترال

    University of Montreal

    ۱۰

    ۱۸۳

    ۵۷%

    دانشگاه اتاوا

    University of Ottawa

    ۱۱

    ۱۹۷

    ۴۲%

    دانشگاه کوئینز

    Queen’s University

    ۱۲

    ۲۳۲

    ۸۹%

    دانشگاه یورک

    York University

    ۱۳

    ۲۳۵

    ۲۷%

    دانشگاه دالهاوزی

    Dalhousie University

    ۱۴

    ۲۴۳

    ۶۵%

    دانشگاه ویکتوریا

    University of Victoria

    ۱۵

    ۲۴۹

    ۶۴%

    دانشگاه مانیتوبا

    University of Manitoba

    ۱۶

    ۲۶۳

    ۵۲%

    دانشگاه ساسکاچوان

    University of

    Saskatchewan

    ۱۷

    ۲۸۲

    ۷۳%

    دانشگاه لاوال

    Laval University

    ۱۸

    ۲۹۴

    ۵۹%

    دانشگاه گوئلف

    University of Guelph

    ۱۹

    ۳۲۰

    ۶۶%

    دانشگاه کارلتون

    Carleton University

    ۲۰

    ۳۳۱

    ۲۱%

    دانشگاه کنکوردیا

    Concordia University

    ۲۱

    ۳۵۷

    ۷۸%

    دانشگاه مموریال نیوفاندلند

    Memorial University of Newfoundland

    ۲۲

    ۴۲۹

    ۶۶%

    دانشگاه کبک

    Université du Québec

    ۲۳

    ۴۶۶

    ۶۴%

    دانشگاه شربروک

    Université de Sherbrooke

    ۲۴

    ۵۷۶

    ۶۸%

    دانشگاه نیوبرانزویک

    University of New Brunswick

    ۲۵

    ۶۰۳

    ۷۹%

    دانشگاه ویندزور

    University of Windsor

    ۲۶

    ۶۱۴

    ۷۰%

    دانشگاه متروپولیتن تورنتو

    Toronto Metropolitan University

    ۲۷

    ۶۴۰

    ۸۰%

    دانشگاه رجاینا

    University of Regina

    ۲۸

    ۷۸۰

    ۸۵%

    دانشگاه پلی‌تکنیک مونترال

    Polytechnique Montreal

    ۲۹

    ۷۸۵

    ۵۴%

    دانشگاه براک

    Brock University

    ۳۰

    ۸۲۷

    ۷۰%

    نرخ پذیرش دانشگاه‌های استرالیا

    نرخ پذیرش دانشگاه‌های استرالیا

    دانشگاه‌های استرالیا نیز مانند کانادا در سطح جهان شناخته‌شده هستند و بنابراین تحصیل در استرالیا یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های تحصیلی و مهاجرتی است. جزئیات نرخ پذیرش، رتبه کشوری و جهانی آن‌ها در سال ۲۰۲۴ به شکل زیر است:

    نام دانشگاه

    معادل انگلیسی

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    نرخ پذیرش

    دانشگاه ملبورن

    The University of Melbourne

    ۱

    ۳۸

    ۷۰%

    دانشگاه نیو ساوت ولز

    The University of New South Wales

    ۲

    ۴۰

    ۳۰%

    دانشگاه کوئینزلند

    The University of Queensland

    ۳

    ۴۹

    ۴۰%

    دانشگاه موناش

    Monash University

    ۴

    ۵۵

    ۴۰%

    دانشگاه سیدنی

    The University of Sydney

    ۵

    ۵۶

    ۳۰%

    دانشگاه ملی استرالیا

    Australian National University

    ۶

    ۸۲

    ۳۵%

    دانشگاه آدلاید

    University of Adelaide

    ۷

    ۱۱۱

    ۷۳%

    دانشگاه استرالیای غربی

    The University of Western Australia

    ۸

    ۱۳۱

    ۳۸%

    دانشگاه فناوری سیدنی

    University of Technology Sydney

    ۹

    ۱۵۸

    ۱۹%

    دانشگاه دیکن

    Deakin University

    ۱۰

    ۱۷۶

    ۷۵%

    دانشگاه RMIT

    RMIT University

    ۱۱

    ۲۰۳

    ۲۲%

    دانشگاه مک‌کواری

    Macquarie University

    ۱۲

    ۲۰۵

    ۵۴%

    دانشگاه کورتین

    Curtin University

    ۱۳

    ۲۱۵

    ۵۰%

    دانشگاه فناوری کوئینزلند

    Queensland University of Technology

    ۱۴

    ۲۱۹

    ۴۲%

    دانشگاه گریفیث

    Griffith University

    ۱۵

    ۲۳۴

    ۵۰%

    دانشگاه ولونگونگ

    University of Wollongong

    ۱۶

    ۲۷۲

    ۳۰%

    دانشگاه لاتروب

    La Trobe University

    ۱۷

    ۳۲۷

    ۱۰۰%

    دانشگاه نیوکاسل

    University of Newcastle

    ۱۸

    ۳۳۵

    ۸۷%

    دانشگاه تاسمانیا

    University of Tasmania

    ۱۹

    ۳۶۱

    ۷۵%

    دانشگاه استرالیای جنوبی

    University of South Australia

    ۲۰

    ۳۷۹

    ۶۵%

    دانشگاه سیدنی غربی

    University of Western Sydney

    ۲۱

    ۳۹۷

    ۳۰%

    دانشگاه فلیندرز

    Flinders University

    ۲۲

    ۴۰۱

    ۶۲%

    دانشگاه جیمز کوک

    James Cook University

    ۲۳

    ۴۷۶

    ۷۹%

    دانشگاه ادیث کوان

    Edith Cowan University

    ۲۴

    ۵۲۵

    ۶۱%

    دانشگاه مرداک

    Murdoch University

    ۲۵

    ۶۱۰

    ۷۰%

    دانشگاه چارلز استورت

    Charles Sturt University

    ۲۶

    ۷۱۰

    ۶۴%

    دانشگاه ویکتوریا

    Victoria University

    ۲۷

    ۷۲۰

    ۶۴%

    دانشگاه کاتولیک استرالیا

    Australian Catholic University

    ۲۸

    ۷۶۰

    ۶۷%

    دانشگاه نیو انگلند

    University of New England

    ۲۹

    ۷۸۸

    ۸۰%

    دانشگاه کانبرا

    University of Canberra

    ۳۰

    ۸۰۵

    ۷۸%

    دانشگاه کوئینزلند مرکزی

    Central Queensland University

    ۳۱

    ۹۲۱

    ۶۵%

    دانشگاه ساترن کراس

    Southern Cross University

    ۳۲

    ۹۵۰

    ۶۷%

    دانشگاه فناوری سوینبرن

    Swinburne University of Technology

    ۳۳

    ۹۷۵

    ۷۰%

    دانشگاه چارلز داروین

    Charles Darwin University

    ۳۴

    ۹۹۱

    ۵۹%

    دانشگاه سان شاین کوست

    University of the Sunshine Coast

    ۳۵

    ۱۰۲۳

    ۶۶%

    دانشگاه باند

    Bond University

    ۳۶

    ۱۲۱۶

    ۹۱%

    دانشگاه کوئینزلند جنوبی

    University of Southern Queensland

    ۳۷

    ۱۲۴۲

    ۶۹%

    دانشگاه فدراسیون

    Federation University

    ۳۸

    ۱۲۴۹

    ۴۸%

    نکاتی در رابطه نرخ پذیرش

    اگر قصد اپلای دارید؛ در این صورت بهتر است با نکات مرتبط با نرخ پذیرش آشنا شوید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    • هر دانشگاهی دارای نرخ پذیرش مخصوص به خود است.
    • عوامل مختلفی می‌توانند بر نرخ پذیرش دانشگاه‌ها تأثیر بگذارند.
    • بهتر است درخواست‌های متعددی را به دانشگاه‌ها با طیف گسترده‌ای از نرخ پذیرش بفرستید.
    • هزینه اپلای در دانشگاه‌های با نرخ پذیرش پایین معمولا بالاتر از میانگین است.
    • بهتر است تا حد امکان برای دانشگاه‌های با نرخ پذیرش کمتر از ۱۰ درصد درخواستی ارسال نکنید.
    • نرخ پذیرش تنها یکی از چندین عوامل مهمی است که باید در هنگام اپلای به آن‌ها توجه کنید.
    • با فهمیدن نرخ پذیرش می‌توانید متوجه شوید که چقدر برای ورود به دانشگاه مورد نظرتان شانس دارید.
    • لزوما دانشگاه‌های با نرخ پذیرش پایین از کیفیت بالایی برخوردار نیستند.
    • دانشگاه‌هایی که کمک‌های مالی کمی از طرف دولت دریافت می‌کنند؛ نرخ پذیرش نسبتا پایینی دارند.
    • نرخ پذیرش دانشگاه‌های دولتی معمولا کمی بالاتر از دانشگاه‌های خصوصی است.
    • نرخ پذیرش در دانشگاه‌های کوچک معمولا پایین‌تر است.
    • نرخ پذیرش برای دانشجویان بومی و بین‌المللی لزوما در هر دانشگاهی یکی نیست.
    • دانشگاه‌های با نرخ پذیرش بالا لزوما دارای عملکرد بدی نیستند.
    • در مجموع دانشگاه‌های با نرخ پذیرش بالا سیاست‌های سختگیرانه‌ای در رابطه با اپلای افراد ندارند.
    • در صورت داشتن شرایط ضعیف یا متوسط از اپلای در دانشگاه‌های با نرخ پذیرش پایین خودداری کنید.

    دانشگاه‌های با پایین‌ترین نرخ پذیرش در جهان

    در ادامه با معروف‌ترین دانشگاه‌های جهان که دارای نرخ پذیرش بسیار پایینی هستند؛ آشنا می‌شوید:

    نام دانشگاه

    رتبه جهانی

    نرخ پذیرش

    دانشگاه هاروارد

    ۱

    ۳.۵۹%

    دانشگاه استنفورد

    ۲

    ۳.۹۱%

    دانشگاه MIT

    ۳

    ۴%

    دانشگاه کلمبیا

    ۹

    ۳.۸۵%

    دانشگاه پنسیلوانیا

    ۱۰

    ۵.۸%

    دانشگاه ییل

    ۱۳

    ۵%

    دانشگاه پرینستون

    ۲۶

    ۴%

    دانشگاه شیکاگو

    ۲۹

    ۵.۴%

    دانشگاه براون

    ۸۰

    ۵.۲%

    مؤسسه فناوری کالیفرنیا

    ۶۳

    ۳%

     

    دانشگاه‌های با بالاترین نرخ پذیرش در جهان

    دانشگاه‌های با بالاترین نرخ پذیرش در جهان

    مهم‌ترین دانشگاه‌های جهان با نرخ پذیرش بالا نیز عبارتند از:

    نام دانشگاه

    نرخ پذیرش

    دانشگاه لاتروب

    ۱۰۰%

    دانشگاه کامرون‌ آمریکا

    ۱۰۰%

    دانشگاه بین‌المللی شیلر آلمان

    ۱۰۰%

    دانشگاه ایالتی شمال شرقی

    ۹۹%

    دانشگاه می‌سی‌سی‌پی

    ۹۷.۴%

    دانشگاه آبری استوئیت

    ۹۴%

    دانشگاه نیوکاسل استرالیا

    ۸۷%

    دانشگاه تامسون ریورز

    ۸۲%

    سخن آخر

    انتخاب میان دانشگاهی با نرخ پذیرش بالا‌، متوسط یا پایین بستگی مستقیم با اهداف آکادمیک و همچنین شرایط و سوابق تحصیلی شما و سایر جنبه‌های مرتبط با آن‌ها دارد. در مجموع نیز دانشگاه‌های با نرخ پذیرش پایین بیشتر مناسب کسانی است که از هر لحاظ دارای شرایطی عالی بوده و به دنبال حضور در محیطی رقابتی با سطح آکادمیک بسیار بالایی هستند. سایر دانشگاه‌ها نیز می‌توانند گزینه مناسبی برای افراد با شرایط متوسط باشند که علاقه چندانی به حضور در محیطی رقابتی با استانداردهای تحصیلی پیچیده و دشوار ندارند.

    توجه داشته باشید که علاوه بر نرخ پذیرش حتما مواردی مانند بورسیه‌ها و کمک‌ هزینه‌های تحصیلی، کیفیت آموزش ارائه‌شده، شهریه تحصیلی، امنیت کشور مقصد، نمره زبان و آزمون ورودی مورد نیاز، امکان کار پس از فارغ‌التحصیلی، اندازه کلاس‌ها، تمکن مالی مورد نیاز، اعتبار دانشگاه، هزینه‌های زندگی و امکانات و تجهیزات آموزشی مؤسسه آموزشی مورد نظرتان را نیز در نظر بگیرید. همچنین فراموش نکنید که مؤسسات آموزشی (دانشگاه، کالج، مدرسه و ...) کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا و کانادا جدای از نرخ پذیرش بالا یا پایین اغلب سطح آموزشی درجه یک و با کیفیتی را به دانشجویان ارائه می‌دهند.

    سوالات متداول نرخ پذیرش دانشگاه چیست؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت