سخت‌ ترین دانشگاه های جهان برای ورود
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    اخذ پذیرش در سخت‌‌ترین دانشگاه‌های جهان برای ورود مانند فتح اورست است. مطمئنا تحصیل در دانشگاه‌هایی که گرفتن پذیرش از آن‌ها دشوار است، هیجان انگیز بوده و چشم انداز روشنی را پیش روی شما قرار می‌دهد؛ اما باید بدانید که این موسسات معمولا به دنبال متقاضیان با استعداد هستند. پس مهم است که دانشجویان به ویژه برای مهاجرت تحصیلی به سطح تحصیلات، نمرات و دستاوردهای خود برای ورود به سخت‌ترین دانشگاه‌ها توجه کنند.

    بسیاری از دانشجویان در پیش زمینه ذهنی خود می‌دانند که دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس اغلب سخت‌ترین شرایط را برای پذیرش ارائه می‌دهند، اما شاید دقیقا ندانند کدام موسسات کمترین نرخ پذیرش را دارند. در این مقاله از وبسایت «ادب ویزا» لیست سخت‌‌ترین دانشگاه‌های جهان برای ورود را برای شما آماده کردیم.

    نرخ پذیرش به چه معناست؟

    نرخ پذیرش (Acceptance Rate) نسبت متقاضیان به دانشجویان پذیرفته شده است. نرخ پذیرش معمولا به صورت درصد بیان می‌شوند که درک آن را ساده می‌کند. برای محاسبه نرخ پذیرش تعداد کل پذیرفته شدگان بر تعداد کل متقاضیان تقسیم می‌شود. به مثال زیر توجه کنید:

    «دانشگاه X از مجموع 5 هزار متقاضی که درخواست پذیرش ارائه داده‌اند، تنها 1500 دانشجو را پذیرفته‌اند. بدین ترتیب میزان قبولی 1500 تقسیم بر 5 هزار برابر با 0.3 است. اگر این نتیجه را به عنوان درصد بیان کنیم، نرخ پذیرش 30 درصد است.»

    نرخ پذیرش 10 درصد یا کمتر معمولا نرخ پایین در نظر گرفته می‌شود. نرخ پذیرش پایین معمولا با شهرت دانشگاه ارتباط مستقیم دارد و عملا معیاری برای تعیین سخت‌‌ترین دانشگاه‌های جهان برای ورود است. کالج‌هایی با پایین‌ترین نرخ پذیرش معمولا مزایای زیادی مانند امکانات آموزشی قوی، دریافت مدرک معتبر، فرصت‌های شغلی خوب در آینده و سایر موارد را دارند؛ اما این بدان معنا نیست که موسسات با نرخ پذیرش بالاتر، از نظر آموزشی سطح پایینی دارند.

    برای مثال، دانشگاه تورنتو در کانادا که رتبه 21 بهترین دانشگاه‌های جهان در رتبه بندی کیو اس (QS) سال 2024 را دارد، نرخ پذیرش 43 درصد را ارائه می‌دهد. از طرفی، دانشگاه ادینبورگ در بریتانیا که رتبه 22 بهترین دانشگاه‌های جهان در رتبه بندی کیو اس (QS) سال 2024 را دارد و یک رتبه پایین‌تر از دانشگاه تورنتو است، نرخ پذیرش 10 درصد را تعیین کرده است؛ بنابراین دانشگاه تورنتو با رتبه کلی بالاتر، نرخ پذیرش بیشتری دارد که این موضوع نشان می‌دهد این دانشگاه امکانات و فضای کافی برای پذیرش دانشجویان بیشتر را دارند.

    نرخ‌ پذیرش کیفیت آموزشی را منعکس نمی‌کنند و پایین‌ترین نرخ تنها نشان دهنده پرستیژ و اعتبار موسسه نیست. همچنین نرخ پذیرش پایین نشان دهنده موفقیت 100 درصدی دانشجو بعد از پایان تحصیلات نخواهد بود. به طور کلی، نرخ پذیرش با وسعت دانشگاه، نوع رشته تحصیلی، نسبت دانشجو به استعداد و سایر موارد تعیین می‌شود. دانشگاه با وسعت کم اغلب نرخ پذیرش کمتری دارند، زیرا فضای کافی برای برگزاری کلاس نخواهند داشت. به همین دلیل است که دانشجویان باید در انتخاب دانشگاه مورد نظر خود تنها به نرخ پذیرش بسنده نکنند، بلکه به کیفیت تدریس، امکانات آموزشی و تسهیلات رفاهی نیز توجه داشته باشند.

    لیست سخت‌‌ترین دانشگاه‌های جهان برای ورود

    همانطور که قبل‌تر بیان کردیم، نرخ پذیرش بیانگر سخت بودن دانشگاه برای ارائه درخواست و اخذ پذیرش است. با این حال، بیایید بینیم سخت‌‌ترین دانشگاه‌های جهان برای ورود کدام موسسات هستند که در جدول زیر لیست آن‌ها آورده شده است.

    دانشگاه

    موقعیت

    نرخ پذیرش

    دانشگاه Tsinghua

    پکن، چین

    2 درصد

    موسسه فناوری کالیفرنیا

    کالیفرنیا، ایالات متحده

    4 درصد

    موسسه فناوری ماساچوست (MIT)

    کمبریج، ایالات متحده

    4 درصد

    دانشگاه‌ هاروارد

    کمبریج، ایالات متحده

    4 درصد

    دانشگاه پرینستون

    پرینستون، ایالات متحده

    4 درصد

    دانشگاه استنفورد

    استنفورد، ایالات متحده

    4 درصد

    دانشگاه ییل

    نیوهیون، ایالات متحده

    5 درصد

    دانشگاه ملی سنگاپور (NUS)

    سنگاپور، سنگاپور

    5 درصد

    دانشگاه براون

    پراویدنس، ایالات متحده

    6 درصد

    کالج دارتموث

    هانوفر، ایالات متحده

    6 درصد

    دانشگاه دوک

    دورهام، ایالات متحده

    6 درصد

    دانشگاه شیکاگو

    شیکاگو، ایالات متحده

    6 درصد

    دانشگاه پنسیلوانیا

    فیلادلفیا، ایالات متحده

    6 درصد

    دانشگاه واندربیلت

    نشویل، ایالات متحده

    7 درصد

    دانشگاه جان هاپکینز

    بالتیمور، ایالات متحده

    8 درصد

    موسسه فدرال فناوری زوریخ

    زوریخ، سوئیس

    8 درصد

    دانشگاه کرنل

    ایتاکا، ایالات متحده

    9 درصد

    دانشگاه رایس

    هیوستون، ایالات متحده

    9 درصد

    دانشگاه سائوپائولو

    سائوپائولو، برزیل

    9 درصد

    دانشگاه تولان

    نیواورلئان، ایالات متحده

    10 درصد

    دانشگاه تافتس

    ماساچوست، ایالات متحده

    10 درصد

    دانشگاه ادینبورگ

    ادینبورگ، انگلستان

    10 درصد

    دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA)

    لس آنجلس، ایالات متحده

    11 درصد

    دانشگاه کیوتو

    کیوتو، ایالات متحده

    11 درصد

    دانشگاه جورج تاون

    واشنگتن، ایالات متحده

    12 درصد

    دانشگاه نیویورک

    نیویورک، ایالات متحده

    12 درصد

    افزایش شانس پذیرش در سخت‌‌ترین دانشگاه‌های جهان برای ورود

    افزایش شانس پذیرش در سخت‌ ترین دانشگاه‌های جهان برای ورود

    سخت‌ترین دانشگاه‌های جهان برای ورود به دنبال دانشجویان مستعد هستند. این موسسات بر اساس معیارهای خاصی اقدام به انتخاب دانشجویان برتر می‌کنند؛ اما برای اینکه شانس خود را برای تحصیل در کانادا، استرالیا، آمریکا، انگلیس و دیگر مقاصد محبوب تحصیلی افزایش دهید به نکات مهم زیر توجه کنید:

    1- دستاوردهای خود را بررسی کنید

    احتمالا می‌دانید که عوامل تحصیلی مانند نمرات مدرک تحصیلی و نمرات آزمون نقش مهمی در پذیرش دارند. بسیاری از دانشگاه‌های برتر از چیزی به نام شاخص علمی (AI) برای ارزیابی متقاضیان استفاده می‌کنند. شاخص علمی موسسات را قادر می‌سازد تا دانشجویان را بر اساس یک نمره عددی واحد مقایسه کنند و برخی مدارس از آن به عنوان ابزار غربالگری بهره می‌برند. شاخص علمی بر اساس معدل مدرک قبلی (دیپلم دبیرستان، لیسانس وی غیره)، نمرات آزمون استانداردها مانند SAT و سایر موارد عمل می‌کند.

    نمره‌ای که شاخص علمی برای معیار محاسبه می‌کند بین 20 تا 80 متغیر است که 80 بالاترین امتیاز ممکن است. سپس کمیته پذیرش نمرات معیارهای جداگانه را با هم جمع می‌زنند که نمره کل 240 است. پس مهم است که دستاوردها خود را بررسی کنید و ببینید آیا نمرات بالایی در هر بخش به دست آورده‌اید یا خیر. اگر معدل پایینی دارید، سعی کنید نمرات آزمون‌هایی مانند SAT را بالا بگیرید تا شانس خود را افزایش دهید.

    2- به کارهای فوق برنامه خود توجه کنید

    بسیاری از دانشجویانی که برای دانشگاه‌هایی مانند هاروارد درخواست می‌دهند، نمرات فوق العاده‌ای بالایی دارند؛ اما دانشگاه‌های برتر به فعالیت‌های فوق برنامه دانشجویان نیز توجه دارند. در واقع، کارهای فوق برنامه حدود 35 درصد از احتمال قبولی درخواست شما را تشکیل می‌دهند و به اندازه معدل و نمرات آزمون‌های مهم هستند. در حالی که انجام فعالیت‌های خارج از کلاس به طور غیر قابل انکاری مهم هستند، این اشتباه است که فکر کنید همه فعالیت‌های فوق برنامه در همه دانشگاه‌ها یکسان هستند. سخت‌‌ترین دانشگاه‌های جهان برای ورود شرایط مخصوص به خود را برای فعالیت‌های فوق برنامه دارند.

    فعالیت‌های فوق برنامه تنوع گسترده‌ای دارند که نشان می‌دهند دانشجو در زمینه خاصی مستعد است. ورزشکاران ملی یا کسانی که در المپیادهای علمی مدال دارند یا چیزی را اختراع کرده‌اند در بالای لیست قرار دارند. همچنین دانشجویانی که در هنر (موسیقی یا نقاشی)، تسلط به چند زبان و سایر موارد مهارت بالایی را از خود نشان می‌دهند، توجه کمیته پذیرش را جلب می‌کنند. هدف ایجاد یک رزومه تحصیلی قوی است که طیف متنوعی از علایق را با دستاوردهای مهم برجسته می‌کند. دانشگاه‌های برتر به دنبال دانشجویانی با مهارت‌های مختلف هستند، زیرا فعالیت‌های فوق برنامه را معیاری برای بررسی شخصیت و تیپ فکری دانشجویان می‌دانند.

    3- درخواست رسمی جذابی بنویسید

    3- درخواست رسمی جذابی بنویسید

    نامه درخواست رسمی (Essay) فرصت ارزشمندی را برای کمیته پذیرش فراهم می‌کند تا با متقاضیان آشنا شوند و آنچه برایشان مهم است را از درخواست دریافت کنند. در حالی که معدل، نمرات آزمون و فعالیت‌های فوق برنامه موضوعاتی کمی (با اعداد و ارقام بررسی می‌شوند) هستند، نامه درخواست رسمی مستقیما شخصیت، ویژگی‌ها و نقاط قوت دانشجویان را هدف قرار می‌دهد. هدف از نامه Essay این است که نشان دهید چرا دانشگاه مورد نظرتان برای شما ایده‌آل است و چه چیزی را می‌توانید به آن دانشگاه اضافه کنید.

    برای این منظور، بهترین نامه‌های درخواست به عنوان یک مزیت رقابتی محسوب می‌شوند که خواننده را از همان ابتدا به خود جذب می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید با یک حکایت، یک توضیح واضح یا یک سوال شروع کنید. هدف جلب توجه خواننده و ترغیب او به فکر کردن در مورد شماست. علاوه بر این، درخواست‌های قوی داستانی قانع کننده در مورد هدفمند بودن و میزان لایق بودن متقاضی بیان می‌کنند. سخت‌‌ترین دانشگاه‌های جهان برای ورود از Essay برای بررسی طرز تفکر و دیدگاه شما در مورد زندگی، تحصیل و اهداف استفاده می‌کنند.

    سعی کنید مهمترین تجربیات خود در دبیرستان که باعث رشد شما شده‌اند را با لحنی ساده و صادقانه بیان کنید. شما می‌توانید یک پروژه شخصی مانند ساختن یک ماشین حساب و اینکه چرا عاشق برنامه نویسی هستید را توضیح دهید. همچنین این امکان را دارید درباره معایب هوش مصنوعی بنویسید و بررسی کنید که این حوزه می‌تواند‌ خلاقیت انسان را به کلی نابود کند. فقط یادتان باشد نامه درخواست خود را بدون اقرار بیان کنید تا خواننده به واقعیت صحبت شما پی ببرد.

    مهاجرت تحصیلی با ادب ویزا

    پذیرش در سخت‌‌ترین دانشگاه‌های جهان برای ورود بسیار رقابتی است و دانشجویان اغلب برای افزایش شانس خود برای چندین دانشگاه به طور همزمان اقدام می‌کنند. توجه به این موضوع مهم است که نرخ پذیرش پایین نشان دهنده کیفیت آموزشی بالاتر نیست و حتی گاها بالعکس می‌تواند‌ نشان دهنده وسعت کم یا امکانات محدود دانشگاه باشد.

    برخی از موسسات علمی تنها برای تعداد کمی از دانشجویان امکانات آموزشی و رفاهی دارند و در نتیجه نرخ پذیرش آن‌ها پایین است. پس مهم است فارغ از نرخ پذیرش به دانشگاه مورد نظر خود از نظر اعتبار، نحوه تدریس، اساتید و امکانات نیز توجه نمایید. همچنین مقدار شهریه، امکان کار حین درس خواندن، شرایط آب و هوایی شهر محل تحصیل و امکان مهاجرت بعد از تحصیل نیز فکر کنید. برای طرح هرگونه سوال در مورد نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول سخت‌ ترین دانشگاه های جهان برای ورود

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت