پذیرش مشروط یا کاندیشنال چیست؟
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    هر ساله افراد ‌بسیار زیادی از سراسر دنیا به منظور ادامه تحصیلات خود به کشورهای دیگر مهاجرت مي‌کنند. با این حال درصد قابل توجهی از آن‌ها بنا به دلایل مختلفی (کسب نمره پایین در آزمون زبان، ناقص بودن مدارک و...) نمی‌توانند شرایط دانشگاه مورد نظر خود را برآورده کنند. در چنین حالتی معمولا دانشگاه‌ها این امکان را به دانشجویان می‌دهند تا به صورت مشروط به تحصیلات خود ادامه دهند.

    به عنوان مثال اگر کسب نمره 6.5 در آزمون آیلتس یکی از شروط اصلی اخذ پذیرش باشد و شما نتوانید این نمره را کسب کنید، در این صورت دانشگاه به شما پذیرش مشروط یا کاندیشنال (Conditional Admission/Acceptance) می‌دهد و از شما می‌خواهد تا در یکی از دوره‌های معتبر زبان مانند ESL شرکت کنید. اگر پس از پایان دوره مربوطه موفق به کسب نمره خوبی در آزمون آیلتس شوید، می‌توانید پذیرش قطعی بگیرید و وارد دانشگاه شوید؛ در غیر این صورت ویزای تحصیلی به شما تعلق نخواهد گرفت.

    اما انواع پذیرش کدامند؟ پس از دریافت نامه پذیرش مشروط چه کارهایی را باید انجام دهید؟ چه کسانی می‌توانند آن را دریافت کنند؟ آیا همه دانشگاه‌ها چنین فرصتی را به دانشجویان می‌دهند؟ ما در ادامه به تمام این سوالات پاسخ داده و شما را با نحوه اخذ پذیرش مشروط در کشور‌های کانادا، استرالیا و آمریکا آشنا خواهیم کرد.

    آشنایی با انواع پذیرش

    آشنایی با انواع پذیرش

    معمولا در هر کشوری پذیرش دانشجویان در کل به دو صورت مشروط و غیر مشروط انجام می‌شود:

    پذیرش مشروط

    پذیرش مشروط یعنی اینکه شما فاقد شرایط لازم برای اخذ پذیرش قطغی هستید اما این فرصت به شما داده می‌شود تا در زمان مشخصی شرایط مورد نیاز را برآورده کنید. اما اگر موفق نشوم چه اتفاقی می‌افتد؟ در این صورت درخواست شما برای اخذ پذیرش قطعی یا صدور ویزای دانشجویی رد خواهد شد.

    پذیرش غیر مشروط

    پذیرش قطعی یا غیر مشروط (Unconditional Admission) یعنی اینکه شما دارای تمام شرایط مورد نیاز برای دریافت ویزا هستید و می‌توانید بدون هیچ مشکلی به کشور مقصد مهاجرت کرده و ویزای تحصیلی دریافت کنید.

    دلایل اخذ پذیرش مشروط کدامند؟

    دلایل مختلفی باعث می‌شوند تا دانشجویان نتوانند از طرف دانشگاه مورد نظر خود پذیرش قطعی دریافت کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    • رعایت نکردن موارد ذکر شده در بیانیه GTE‌ (مخصوص استرالیا)
    • عدم کسب نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
    • عدم کسب حداقل معدل مورد نیاز
    • کسب نمره پایین در آزمون‌ زبان
    • مشکلات مرتبط با سلامتی
    • آماده نبودن برخی مدارک
    • نداشتن بیمه درمانی
    • تمکن مالی ناکافی

    توجه: هر چه موارد فوق در پرونده مهاجرتی شما بیشتر باشد، شانس شما برای دریافت پذیرش مشروط کاهش خواهد یافت و حتی ممکن است دانشگاه به کل درخواست پذیرش شما را رد کند. بنابراین قبل از اقدام به دریافت پذیرش تحصیلی مطمئن شوید از شرایط کافی برای ادامه تحصیل برخوردار هستید.

    نامه پذیرش مشروط چیست؟

    نامه پذیرش مشروط چیست؟

    وقتی دانشجویی فاقد شرایط لازم برای اخذ پذیرش دائم یا قطعی باشد، در این صورت نامه‌‌ای به عنوان نامه پذیرش مشروط از طرف دانشگاه به او داده می‌شود. در این نامه از فرد متقاضی ادامه تحصیل خواسته می‌شود تا در بازه زمان مشخصی مدارک مورد نیاز را تکمیل کرده و سپس آن‌ها را تحویل دانشگاه مربوطه دهد. این نامه شامل اطلاعاتی مانند نام‌ و نام خانوادگی فرد دانشجو، شرایط درخواستی، هزینه تحصیل، اطلاعات دوره و زمان برگزاری کلاس‌ها می‌شود. نامه پذیرش مشروط معمولا به صورت آنلاین ارسال می‌شود و بنابراین حتما به صورت منظم ایمیل یا حساب کاربری خود در وب‌سایت دانشگاه را چک کنید.

    پس از دریافت نامه پذیرش مشروط چکار کنم؟

    پس از دریافت نامه پذیرش مشروط مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

    • نامه دریافتی از دانشگاه را با دقت مطالعه کنید.
    • در صورت داشتن سوال یا وجود هر نوع مشکلی در نامه با دانشگاه مربوطه تماس بگیرید.
    • از طریق ایمیل به نامه دریافتی پاسخ دهید.
    • تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات موجود بکار بگیرید.
    • پس از حل مشکل مورد نظر دوباره تمام مدارک درخواستی را به دانشگاه بفرستید.
    • منتظر دریافت پاسخ از طرف دانشگاه بمانید.
    • اخذ پذیرش قطعی

    چه کسانی می‌توانند پذیرش مشروط دریافت کنند؟

    ​چه کسانی می‌توانند پذیرش مشروط دریافت کنند؟

    دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند اقدام به دریافت پذیرش مشروط کنند. البته در هر کشوری انواع مختلفی از ویزای موقت نیز وجود دارد که به صورت مشروط به افراد جویای کار، پناهندگان، دارندگان کسب‌وکار، سرمایه‌گذاران و... اعطاء می‌شوند. به عنوان مثال افراد جویای کار ممکن است بنا به دلایلی (ناقص بودن مدارک مرتبط با سابقه کار و...) ویزای کاری مشروط دریافت کنند. برخی از این ویزاها ماهیتی موقتی دارند و تنها برای مدت زمان مشخصی (برای مثال 6 ماه) معتبر بوده و نمی‌توان آن‌ها را تمدید کرد. برخی از ویزاهای موقت نیز در صورت رعایت شرایط و تکمیل مدارک درخواستی می‌توانند تمدید یا تبدیل به ویزای دائم شوند. با این حال توجه داشته باشید که اصطلاح پذیرش مشروط یا کاندیشنال اغلب برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بکار می‌رود.

    اخذ پذیرش مشروط از کشور استرالیا

    اخذ پذیرش مشروط یکی از روش‌های رایج برای ورود به استرالیا و تحصیل در دانشگاه‌های آن است. دلایل مختلفی مانع از دریافت پذیرش قطعی در کشور استرالیا می‌شوند که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عدم رعایت شرایط بیانیه GTE، کسب نمره پایین در آزمون‌ زبان (آیلتس، تافل، PTE و...)، سوابق تحصیلی ضعیف (GPA پایین) و نداشتن بیمه درمانی OSHC اشاره کرد.

    در استرالیا هر ایالت و دانشگاهی در رابطه با اخذ پذیرش مشروط دارای قوانین مخصوص به خود است و نمی‌توان یک سیستم کلی برای آن در نظر گرفت. بنابراین برای کسب اطلاعات دقیق‌تر بهتر است با دانشگاه یا موسسه مورد نظر خود تماس بگیرید. در پایان نیز به دانشجویان در صورت رعایت شرایط درخواستی یک نامه تاییدیه ثبت‌نام (CoE) داده می‌شود که با استفاده از آن می‌توانند اقدام به دریافت ویزای تحصیلی کنند.

    نمونه‌ای از نامه اخذ ویزای مشروط استرالیا

    نمونه‌ای از نامه اخذ ویزای مشروط استرالیا

    اخذ پذیرش مشروط از کشور کانادا

    اخذ پذیرش مشروط از کشور کانادا

    کانادا هم مانند کشور استرالیا هر ساله به تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی پذیرش مشروط می‌دهد. در کانادا اگر دانشجویی نتواند شرایط درخواستی دانشگاه انتخابی خود را برآورده کند، در این صورت به او مجوز تحصیلی یا استادی پرمیت (Study Permit) موقت داده می‌شود که مدت زمان اعتبار آن بستگی به قوانین دانشگاه و شرایط پرونده فرد متقاضی دارد. به عنوان مثال اگر شما نمره پایینی در آزمون IELTS بگیرید، در چنین حالتی ممکن است دانشگاه با اعطای نامه‌ پذیرش مشروط از شما بخواهد که به منظور تقویت زبان خود به مدت یک سال در دوره‌های ESL‌ شرکت کنید.

    در نهایت نیز به افرادی که بتوانند این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند، LOA یا نامه‌ پذیرش (مخفف Letter of Acceptance) داده خواهد شد که شامل اطلاعاتی مانند نام‌ و نام خانوادگی دانشجو، نام و نوع دانشگاه (دولتی، غیردولتی و ...)، شماره DLI، هزینه و طول دوره تحصیلی و غیره می‌شود. به این مسئله نیز توجه داشته باشید که دانشجویان پس از دریافت LOA (در استان کبک CAQ) و پیش از شروع کلاس‌های دانشگاه باید دوباره اقدام به تمدید استادی پرمیت خود کنند. فراموش نکنید که شما تنها می‌توانید از دانشگاه‌ها یا موسسات مورد تایید DLI پذیرش مشروط دریافت کنید.

    نمونه‌ای از نامه اخذ ویزای مشروط کانادا

    نمونه‌ای از نامه اخذ ویزای مشروط کانادا

    اخذ پذیرش مشروط از کشور آمریکا

    دانش‌آموزان و دانشجویان از سرتاسر دنیا می‌توانند با اخذ پذیرش مشروط از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی آمریکا به تحصیلات خود در این کشور ادامه دهند. کسب نمره پایین در نمره آزمون زبان انگلیسی مهم‌ترین دلیل صدور پذیرش مشروط در آمریکا است و معمولا از افرادی که نمره خوبی در آزمون‌هایی مانند آیلتس، تافل یا دوئولینگو کسب نمی‌کنند، خواسته می‌شود تا در یک برنامه فشرده زبان انگلیسی (Intensive English Program) شرکت کنند. زمان و نحوه برگزاری این دوره‌ها بستگی به قوانین دانشگاه دارد. به عنوان مثال برخی از دانشگاه‌ها این امکان را به دانشجویان می‌دهند تا به صورت همزمان در کلاس‌های درس و دوره‌ زبان انگلیسی مرتبط با پذیرش مشروط شرکت کنند.

    توجه داشته باشید که لزوما هر دانشگاهی در آمریکا به دانشجویان پذیرش مشروط نمی‌دهد و برخی نیز تنها در یک یا دو مقطع تحصیلی و یک سری رشته‌های خاص چنین امکانی را برای متقاضیان فراهم می‌کنند. بنابراین قبل از انتخاب دانشگاه به خوبی شرایط و قوانین آن را مطالعه کنید. دانشجویان پس از کسب نمره قبولی در آزمون درخواستی باید با بخش پذیرش دانشگاه تماس گرفته و از آن‌ها بخواهند تا وضیعت پرونده‌ خود را به‌روز کنند. در پایان نیز به دانشجویانی که شرایط درخواستی دانشگاه را برآورده ‌کنند فرمی به نام I-20 ارسال می‌شود که با استفاده از آن می‌توانند پذیرش دائم و ویزای تحصیلی (F-1 و...) بگیرند.

    نمونه‌ای از نامه اخذ ویزای مشروط آمریکا

    نمونه‌ای از نامه اخذ ویزای مشروط آمریکا

    نکاتی در رابطه با اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها

    نکاتی در رابطه با اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها

    رعایت نکات زیر می‌تواند تا حد زیادی به شما در دریافت پذیرش غیر مشروط کمک فراوانی کند. با این حال به منظور افزایش شانس خود بهتر است از یک موسسه مهاجرتی حرفه‌ای و معتبر مشاوره بگیرید.

    • به منظور اطمینان از شرایط و قوانین پذیرش با دانشگاه یا سازمان مربوطه تماس بگیرید.
    • قبل از اقدام به اخذ پذیرش حتما از کامل بودن مدارک خود اطمینان حاصل کنید.
    • در فرصت داده شده تمام تلاش خود را برای کسب شرایط مورد نظر بکار بگیرید.
    • پس از اخذ پذیرش مشروط حتما در دوره‌های پیشنهادی دانشگاه شرکت کنید.
    • قبل از اقدام برای اپلای مطمئن شوید که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستید.
    • دانشگاه یا موسسه‌ای را انتخاب کنید که برای شرایط فعلی شما مناسب باشد.
    • ضرب‌العجل‌های تعیین شده از طرف دانشگاه یا اداره مهاجرت را رعایت کنید.
    • به صورت منظم با دانشگاه، سفارت یا اداره مهاجرت در تماس باشید.
    • قوانین و شرایط اخذ پذیرش در کشور مورد نظرتان را مطالعه کنید.
    • از قبل به خوبی خود را برای شرکت در آزمون زبان آماده کنید.

    سوالات متداول پذیرش مشروط یا کاندیشنال چیست؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت