معرفی دانشگاه مک کواری استرالیا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های استرالیا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه مک کواری دانشگاهی دولتی و عمومی تحقیقاتی واقع در شهر سیدنی استرالیا و در جوار پارک مک کواری در ایالت نیو ساوت ولز می‌باشد که توسط دولت این ایالت در سال 1964 تاسیس گردید. این دانشگاه سومین دانشگاه تاسیس شده در کلانشهر سیدنی است که دارای رتبه 15 در کشور و 214 در جهان می‌باشد که یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای تحصیل در استرالیا است. دانشگاه مک کواری دارای 4 دانشکده و مرکز تحقیقاتی بوده که بیمارستان مک کواری و مدرسه مدیریت مک کواری هم در خود جای داده است و در کل دارای بیش از 40 هزار دانشجو می‌باشد که از این تعداد حدود 32 هزار نفر در مقطع کارشناسی و مابقی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می‌نمایند. مدرسه مدیریت مک کواری دارای 3 ساختمان در پردیس اصلی دانشگاه در سیدنی و دانشکده دیگری در کشور چین می‌باشد. دانشگاه مک کواری اولین دانشگاه در استرالیا است که سیستم مدرک تحصیلی‌اش را مطابق با توافق بولونیا تراز کرد. برای اطلاع از شرایط تحصیل در دانشگاه مک کواری استرالیا با مقاله دیگری از وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

    مشخصات دانشگاه مک کواری

    مشخصات دانشگاه مک کواری

    سال تاسیس دانشگاه

    1964

    شهر و استان

    سیدنی، ایالت نیو ساوت ولز

    نوع دانشگاه

    دولتی تحقیقاتی

    رتبه کشوری

    15

    رتبه جهانی

    214

    تعداد کل دانشجویان

    40209 نفر

    تعداد دانشجویان ببین‌المللی

    8641

    نرخ پذیرش

    35 درصد

    مساحت

    126 هکتار

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    100 زن به ازای هر 85 مرد

    مقاطع تحصیلی

    فوق دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    نسبت مقطع کارشناسی به مقاطع بالاتر

    80 درصد مقطع کارشناسی

    بودجه و دارایی

    900 میلیون دلار استرالیا

    مدیر دانشگاه

    اس بروس داوتون

    آدرس دانشگاه

    Sydney, New South Wales, Australia

    سایت دانشگاه

    www.mq.edu.au

     

    تاریخچه دانشگاه مک کواری

    تاریخچه دانشگاه مک کواری

    ایده تاسیس سومین دانشگاه در سیدنی در اوایل دهه 1960 هنگامی مطرح شد که دولت جدید نیو ساوت ولز کمیته‌ای را در زمینه آموزش عالی برای رسیدگی به وضعیت اضطراری ثبت نام در دانشگاه نیو ساوت ولز تشکیل داد و سنای دانشگاه سیدنی، ماموریتی فرعی در راستای تاسیس الساعه دانشگاه سوم در منطقه کلانشهری سیدنی را در دستور کار خود قرار داد. پس از مذاکرات زیادی، درباره برقرار سازی پردیس دانشگاه در منطقه نیمه روستایی نورث راید شهر سیدنی، تصمیم گرفته شد که نام این دانشگاه را با اقتباس از "لاچلن مک کواری" فرماندار نظامی سابق منطقه تحت استعمار نیو ساوت ولز در قدیم، مک کواری بگذارند. سرانجام دانشگاه در سال 1964 با موافقت پارلمان نیو ساوت ولز احداث گردید.

    ایده‌ی اولیه تاسیس این دانشگاه ایجاد محوطه‌ای وسیع و اصلی در زمینه تکنولوژی و تدریس آن بود. این ایده که همانند دانشگاه استنفورد کالیفرنیا پیاده سازی شد، در جهت ایجاد تعامل بیشتر بین صنعت و دانشگاه‌ها بود. هسته اصلی آکادمیک و معماری این دانشگاه توسط والتر آبراهام، برنامه‌ریز شهر پیاده‌سازی گردید و توسعه‌ی آن تا 20 سال بعد نیز توسط وی تحت نظارت بود. اولین رئیس دانشگاه الکساندر جورج میشل بود که در سال 1964 برای ریاست دانشگاه مک کواری انتخاب شد. این دانشگاه برای اولین بار درهای خود را در سال 1967 به روی دانشجویان باز نمود که میزان استقبال و ثبت نام در این دانشگاه بیشتر از حد انتظار بود؛ به طوری که کمیسیون دانشگاه‌های استرالیا اجازه ثبت نام 510 نفر را داده بود اما در آن زمان 956 نفر ثبت نام و 622 دانشگاه تمام وقت حضور پیدا کردند. سال بعد 1200 نفر به این تعداد اضافه گردید و سال بعد آن یعنی 1969 مدرسه مدیریت مک کواری در این دانشگاه تاسیس شد.

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه مک کواری

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه مک کواری

    پردیس‌ها

    پردیس اصلی دانشگاه مک کواری در 16 کیلومتری و شمال غربی مرکز تجاری شهر سیدنی واقع گردیده که در زمینی به بزرگی 126 هکتار و دارای فضای سبز طبیعی شامل چمنزار، بوته‌ها و درخت‌های زیبایی قرار دارد. این دانشگاه در شمال غرب منطقه فوق پیشرفته از نظر تکنولوژی در سیدنی و در مجاورت پارک مک کواری واقع است. توسعه‌ی فضای پردیس دانشگاه مک کواری به عنوان دانشگاهی عمومی تحقیقاتی حیاتی بود و قبل از توسعه فضای پردیس، بیشتر این منطقه را باغ‌های هلو ، مغازه‌های خوار و بار و مرغداری‌ها تشکیل می‌داد.

    اولین برنامه‌ریز معماری دانشگاه، والتر آبراهام بود که مسیر پیاده‌روی مخصوصی را بین شمال تا جنوب و در واقع دو بخش اصلی دانشگاه ساخت که فاصله پیاده‌روی بین دو سر پردیس را حداکثر 10 دقیقه نماید. این مسیر در واقع پارک علم و فناوری دانشگاه مک کواری را به دانشکده هنر وصل می‌کند. نام این بخش، مسیر والی (مخفف والتر) به احترام والتر آبراهام یکی از مهمترین همکاران در توسعه پردیس اصلی گذاشته شد. به غیر از دانشکده‌ها و دپارتمان‌های دانشگاه، این پردیس شامل پارک علم و فناوری، موزه، گالری هنر، پارک مجسمه‌سازی، یک بخش نظارت، مرکز ورزش، مرکز آبزیان و بیمارستان خصوصی دانشگاه مک کواری نیز می‌گردد.

    بیمارستان دانشگاه مک کواری

    دانشگاه مک کواری اولین دانشگاه استرالیا است که یک مرکز پزشکی خصوصی را مالک بوده و آن را مستقیما اداره می‌کند که این اتفاق با افتتاح بیمارستانی 300 میلیون دلاری در سال 2010 در داخل پردیس این دانشگاه اتفاق افتاد. بیمارستان دانشگاه مک کواری اولین و تنها بیمارستان خصوصی داخل پردیس دانشگاهی با هدف آموزش و تعلیم و نه هدف تجاری و محور سودمندی مالی است. این بیمارستان در ضلع شمالی پردیس اصلی و به سمت زمین‌های ورزشی دانشگاه واقع گردیده و دارای 183 تخت، 13 اتاق عمل مجهز و 2 مجموعه آنژیوگرافی قلبی و عروقی می‌باشد. مدرسه پزشکی پیشرفته استرالیایی در این دانشگاه نیز در محوطه همین بیمارستان واقع است.

    کتابخانه دانشگاه

    کتابخانه دانشگاه میزبان بیش از 1 میلیون 800 پرونده آموزشی شامل کتب، مقالات و جزوات و همچنین انواع فایل‌های آموزشی الکترونیک است و از سیستم رده‌بندی کتابخانه کنگره استفاده می‌نماید. کتابخانه قدیمی این دانشگاه در آخر جولای سال 2011 بسته شد و ساختمان کتابخانه جدید در 1 آگوست همان سال افتتاح گردید. از ساختمان قدیمی کتابخانه در حال حاضر به عنوان محل خدمات دانشجویی و محوطه برای مطالعه استفاده می‌گردد. کتابخانه دانشگاه مک کواری در ساختمان جدید اولین کتابخانه درون دانشگاهی در استرالیا است که از سیستم ذخیره سازی و بازیابی خودکار مکانیکی استفاده می‌کند.

    موزه و تسهیلات ورزشی

    بخش مربوط به موزه‌ها و کلکسیون‌های دانشگاه مک کواری شامل 9 موزه و گالری هنر می‌شود. مرکز ورزشی و آبزیان دانشگاه مک کواری هم در نواحی غرب پردیس واقع است. در این مرکز باشگاه‌های ورزشی، مرکز آبزیان، استخری به طول 50 متر در محوطه باز و استخری سرپوشیده به طول 25 متر قرار داشته و دارای زمین‌های ورزشی متعدد برای اسکواش، بدمینتون، بسکتبال، والیبال و... می‌باشد. این دانشگاه همچنین دارای 7 هکتار زمین برای فوتبال و تنیس نیز می‌باشد که برخی تیم‌های نامی محلی سیدنی از این زمین بازی استفاده می‌کنند.

    دانشکده‌ها

    دانشگاه مک کواری دارای 4 دانشکده اصلی که شامل بیش از 35 دپارتمان هستند به شرح زیر می‌باشد:

    • دانشکده هنر
    • دانشکده علوم و مهندسی
    • دانشکده مدیریت مک کواری
    • دانشکده علوم پزشکی و سلامت

    همچنین مراکز تحقیقاتی و دیگر موسسات آموزشی داخل پردیس دانشگاه عبارتند از:

    • بیمارستان دانشگاه مک کواری
    • موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی محیط زیست و پایداری استرالیا
    • مرکز شنوایی استرالیا

    مرکز شنوایی استرالیا در این دانشگاه با شرکت داروسازی کوچلیر شراکت دارد.

    دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی در دانشگاه مک کواری

    دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی در دانشگاه مک کواری

    دانشگاه مک کواری بیش از 341 دوره درسی را ارائه داده که 187 تا برای مقاطع کارشناسی و فوق دیپلم و 154 برای کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد. این دانشگاه دارای بیش از 40 هزار بوده که از این بین بیش از 8600 نفر، دانشجوی بین‌المللی از بیش از 100 کشور جهان هستند. رشته هنر و علوم انسانی این دانشگاه در جهان 41 و رتبه 76 در رشته اکولوژی و محیط زیست را دارد. دانشگاه توسط شورایی 17 نفره و به ریاست بروس داوتون اداره می‌گردد. در سال 2012، بیش از 85 درصد مطالعات تحقیقاتی و رشته‌های پژوهشی این دانشگاه هم سطح یا بالاتر از سطح استاندارد بین المللی بود. همچنین در سال 2013 دانشگاه مک کواری جز 3 دانشگاه برتر استرالیا از نظر تعداد نشریات مورد بررسی تولید شده توسط هر یک از اعضای هیات علمی قرار گرفت. همچنین این دانشگاه دارای همکاری تحقیقاتی با دانشگاه هامبورگ آلمان و دانشگاه فودان کشور چین دارد. دپارتمان زبانشناسی دانشگاه مک کواری دیکشنری مخصوص به خود را که مطابق با استاندارد زبان انگلیسی استرالیایی است را نیز منتشر کرده است. برای دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی در دانشگاه مک کواری تحصیل نمایند، این دانشگاه ممکن است کالج بین‌المللی را پیشنهاد می‌دهد که متقاضیان مهاجرت تحصیلی به این دانشگاه به مدت یک سال در آن به مطالعه در سطح پیش دانشگاهی و یا دیپلم در سطح دانشگاهی می‌پردازند و پس از اتمام موفقیت آمیز دوره دیپلم MUIC به عنوان دانشجوی سال دومی مقطع کارشناسی خود را شروع می‌کنند.

    رتبه و اعتبار دانشگاه مک کواری در استرالیا و جهان

    رتبه و اعتبار دانشگاه مک کواری در استرالیا و جهان

    معیار رتبه بندی

    رتبه

    رتبه در استرالیا

    15

    رتبه جهانی

    214

    سیستم رتبه بندی کیو اس (QS)

    200

    سیستم رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز (THE)

    195

    رتبه US News

    117

     

    دانشگاه مک کواری دارای نرخ بالای رضایت دانشجویان از تحصیل می‌باشد. به طوری که 77.4 درصد در رشته تجارت، 90.3 در پزشکی و سلامت، 91.4 درصد در رشته هنر و 93.8 درصد در رشته‌های علوم عمومی از تحصیل خود رضایت داشته‌اند. همچنین این دانشگاه در سال 2014 در رشته زبانشناسی، روانشناسی، زمین شناسی و دریا شناسی و فلسفه جز 50 دانشگاه برتر جهان و در رشته فلسفه جز 5 دانشگاه برتر استرالیا قرار گرفت. در زمان حاضر نیز رشته هنر و علوم انسانی این دانشگاه در جهان 41 و رتبه 76 در رشته اکولوژی و محیط زیست را دارد.

    شرایط اسکان در دانشگاه مک کواری

    شرایط اسکان در دانشگاه مک کواری

    دانشگاه مک کواری دارای  2 ساختمان محل سکونت و خوابگاه در خود پردیس اصلی دانشگاه به نام‌های ساختمان دانمور لنگ و ساختمان رابرت منزیس می‌باشد که هر دو در سال 1972 ساخته شده‌اند. این خوابگاه‌ها به غیر از محل اسکان و تهیه خورد و خوراک، در زمینه پشتیبانی آکادمیک از دانشجویان و برگزاری انواع فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی نیز فعال هستند. به غیر از 2 خوابگاه مذکور، دهکده دانشگاه مک کواری واقع در منطقه مارس فیلد در شمال سیدنی که برای اسکان دانشجویان در نظر گرفته شده نیز دارای بیش از 900 اتاق برای اسکان دانشجویان می‌باشد. این محل دانشجویان را به تعامل در فضای مشترک تشویق نموده و در سال رخدادهای اجتماعی بسیار و متنوعی را برگزار می‌نماید.

    در صورتی هم که به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی تمایل به اسکان در خوابگاه‌ها نداشته و مایل به اجاره خانه هستید، بدانید که قیمت اجاره یک خانه تک خواب در داخل شهر بیش از ماهیانه 1880 دلار تمام می‌شود و برای استودیو آپارتمان نیز این مبلغ از ماهیانه 1200 دلار هم فراتر می‌رود.

    پذیرش در دانشگاه مک کواری

    پذیرش در دانشگاه مک کواری

    دانشجویان بین‌المللی‌ای که می‌خواهند در مقطع کارشناسی در دانشگاه مک کواری تحصیل نمایند باید بدانند که این دانشگاه ممکن است در مواردی کالج بین‌المللی را برای این امر پیشنهاد می‌دهد که متقاضیان باید به مدت یک سال در آن به مطالعه در سطح پیش دانشگاهی و یا دیپلم در سطح دانشگاهی بپردازند و بعد از اتمام موفقیت آمیز دوره دیپلم دانشگاهی تحت عنوان MUIC، به عنوان دانشجوی سال دوم در مقطع لیسانس شروع به تحصیل نمایند.

       برای مقطع کارشناسی:

    • مدرک معتبر دبیرستان با حداقل میانگین معدل بالای 55 درصد که این نمره برای رشته‌های مختلف به مراتب می‌تواند بالاتر رود.
    • مدرک زبان که آیلتس حداقل 6.5 و برای برخی رشته‌ها آیلتس 7 مورد قبول است.
    • متوسط هزینه تحصیل در هر سال برای یک دانشجوی بین‌المللی در مقطع کارشناسی در دانشگاه مک کواری حدود 34 هزار دلار می‌باشد که 16 هزار دلار آن ابتدا باید پرداخت گردد.
    • مدارک مورد نیاز هم عبارتند از: ترجمه مدارک هویتی، مدرک تحصیلی دبیرستان با ریز نمرات، فرم درخواست پذیرش، ارائه مدرک و نمرات آزمون آیلتس، انگیزه‌نامه، مدارک تمکن مالی یا مدارک معافیت از پرداخت هزینه، گذراندن تست‌های پزشکی و...

       برای مقطع کارشناسی ارشد:

    • مدرک معتبر کارشناسی با نمرات قابل قبول و معدل بالای 60 الی 65 درصد
    • همانند مقطع کارشناسی مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل 6.5 (برای برخی رشته‌ها 7)
    • هزینه تحصیل در هر سال برای یک دانشجوی بین‌المللی کارشناسی ارشد حدود 38 هزار دلار می‌باشد.
    • مدارک مورد نیاز هم عبارتند از: ترجمه مدارک هویتی، مدرک تحصیلی کارشناسی با ریز نمرات، فرم درخواست پذیرش، ارائه مدرک و نمرات آزمون آیلتس، حداقل 2 توصیه‌نامه از اساتید، انگیزه‌نامه، مدارک تمکن مالی یا مدارک معافیت از پرداخت هزینه، گذراندن تست‌های پزشکی و... 

     برای مقطع دکتری:

    • مدرک معتبر کارشناسی ارشد با نمرات GPA بالای 4.38 از 7 نمره یا معدل بالای 67 الی 70 درصد
    • مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 7 یا حداقل 6.5 (بسته به رشته مورد نظر)
    • پروپوزال‌های تحقیقاتی
    • سابقه کاری برای برخی از رشته‌ها
    • گذراندن آزمون ISAT
    • هزینه تحصیل در هر سال برای یک دانشجوی بین‌المللی دکتری حدود 46 هزار دلار می‌باشد.
    • مدارک مورد نیاز هم عبارتند از: ترجمه مدارک هویتی، مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد با ریز نمرات، فرم درخواست پذیرش، ارائه مدرک و نمرات آزمون آیلتس، حداقل 2 الی 3 توصیه‌نامه از اساتید، انگیزه‌نامه، مدارک تمکن مالی یا مدارک معافیت از پرداخت هزینه، پروپوزال‌های تحقیقاتی، مدارک سابقه کار در صورت نیاز، گذراندن تست‌های پزشکی و... 

    بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه مک کواری

    بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه مک کواری

    دانشگاه مک کواری متعهد بوده تا با ارائه بورسیههای تحصیلی برای دانشجویان به ویژه دانشجویان بین‌المللی فرصت‌های آموزشی برای تحصیل در این دانشگاه را فراهم سازد. این دانشگاه برای ایرانیان 10 برنامه بورسیه در نظر گرفته که هر کدام ممکن است بین 10 تا 25 درصد از هزینه‌ها را پوشش دهند و یا کمک هزینه 5 یا 10 هزار دلاری را اعطا کنند؛ برای کسب اطلاع کامل از اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های استرالیا به این مطلب مراجعه نمایید: بورسیه تحصیلی استرالیا

    سوالات متداول معرفی دانشگاه مک کواری استرالیا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2024-03-22

    با سلام برای پر کردن application دانشگاه مک کواری اقدام کردم. پس از تعیین username و password به دلیل تحریم های اقتصادی علیع ایران اجازه ی دسترسی ندارم. چه کار کنم؟

    2024-03-24

    سلام. ما صفر تا صد پرونده را انجام می‌دهیم و در زمینه جزئیات مربوط به کار اجرایی اپلای راهنمایی نخواهیم داشت. با خود دانشگاه مکاتبه داشته باشید یا می‌توانید از طریق موسسه اپلای کنین، اطلاعات بیشتر: 02171400111

    مشاوره رایگان مهاجرت