درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    ویزای تحصیلی استرالیا | شرایط، مدارک، هزینه ها 2023

    ویزای تحصیلی استرالیا چیست؟

    ویزای تحصیلی استرالیا از دیگر ویزاهای از نوع اقامت موقت و میان مدت در استرالیا می‌باشد که خود دارای ساب کلس های مختلف است. این ویزا اجازه‌ی سفر، تردد و حضور در این کشور را به دارنده‌ی آن خواهد داد که مدت زمان اعتبار ویزا بر حسب مدت زمان دوره تحصیلی شخص متقاضی صادر خواهد شد. همانطور که از نام آن پیداست، این ویزا برای گذراندن یک دوره‌ی تحصیلی در استرالیا (در مقطع مدرسه، دانشگاه، کالج، دوره فنی حرفه‌ای و...) است. اما دارنده‌ی این ویزا در حین تحصیل در خاک استرالیا اجازه‌ی اشتغال به شغل دانشجویی را هم خواهد داشت که در ادامه درباره آن و قوانین پیرامون آن به طور مفصل شرح خواهیم داد. اما ویزای استرالیا به طور خلاصه صرفا برای تحصیل در استرالیا + داشتن اجازه کار دانشجویی در کنار آن می‌باشد. به غیر از چند ویزای تحصیلی خاص دیگر، ویزای تحصیلی و دانشجویی استرالیا با عنوان ویزای ساب کلس 500 نیز شناخته می‌شود.

    دارنده‌ی ویزای تحصیلی استرالیا به غیر از اجازه‌ی حضور در خاک این کشور در دوره تحصیلی خود، اجازه دارد به صورت اختیاری از 90 روز (یعنی 3 ماه) قبل از تاریخ شروع ترم تحصیلی خود عازم استرالیا شود و بدین صورت قبل از شروع تحصیل، بتواند بهتر با نحوه زندگی در استرالیا و محیط فرهنگی این کشور آشنا شود. همچنین شخص دانشجو پس از اتمام تحصیل، می‌تواند حداکثر تا سقف 60 روز همانند یک توریست در این کشور باقی بماند و پس از آن باید به کشور خود برگردد؛ مگر آنکه با درخواست ویزای ویژه فارغ‌التحصیلی در این کشور، در استرالیا از طریق مجوز کار بماند و به اقامت دائم این کشور دست یابد. بنابراین تحصیل در استرالیا نیز از جمله روش‌های اصلی و در حال حاضر بهترین روش برای مهاجرت به کشور استرالیا محسوب می‌گردد. در ادامه مقاله درباره کلیه موارد لازم پیرامون ویزای تحصیلی از جمله پروسه اخذ اقامت و اجازه کار در استرالیا از طریق ویزای تحصیلی به طور مفصل صحبت خواهیم نمود.

    روند کلی اخذ ویزای تحصیلی استرالیا

    شما برای تحصیل در استرالیا، باید پذیرش تحصیلی معتبر از یکی از موسسات آموزشی معتبر در این کشور را اخذ نموده و سپس با ارائه این سند و دیگر مدارک لازم، برای ویزای تحصیلی استرالیا (شناخته شده با ویزای ساب کلاس 500) درخواست دهید که با استفاده از این ویزا شما مجاز به سفر، اقامت، تحصیل و کار دانشجویی در حین تحصیل در کشور استرالیا خواهید بود. مدت زمان این ویزا بسته به مقطع و رشته‌ی تحصیلی شما صادر شده و اعتبار خواهد داشت. نکته قابل توجه این است که ویزای تحصیلی استرالیا صرفا برای کسانی که در یک دوره‌ تحصیلی تمام وقت و به مدت حداقل 10 ماه در این کشور تحصیل خواهند کرد صادر خواهد شد و نهایت مدت زمان اعتبار این ویزا 5 الی 6 ساله است؛ مگر مجاز به تمدید آن تحت شرایطی خاص باشید. برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا متقاضی می‌بایست قبل از حضور در خاک استرالیا، درخواست پذیرش تحصیلی داده و پس از اخذ آن، سپس وارد پروسه صدور ویزا خواهد شد. اگر شما اجازه تحصیل در استرالیا و به دنباله آن ویزای تحصیلی استرالیا دریافت کردید، آنگاه قادر خواهید بود برای شروع و یا ادامه تحصیل، از حتی 3 ماه (90 روز) قبل ار شروع ترم وارد خاک استرالیا شوید. از مزایای داشتن ویزای تحصیلی استرالیا می‌توان به این مورد اشاره نمود که اگر شما به صورت تمام وقت در یک دانشگاه و موسسه آموزشی معتبر ثبت نام شده باشید، اجازه خواهید داشت که در حین تحصیل در استرالیا، هر 2 هفته تا سقف 48 ساعت در دوران تحصیل خود به کار دانشجویی مشغول باشید. 

    برای شروع پروسه اخذ ویزای تحصیلی استرالیا، متقاضی در آغاز باید برای اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه، کالج و یا هر نوع موسسه آموزشی معتبر در استرالیا اقدام نموده و در این راستا مسلما برای ارسال درخواست اخذ پذیرش تحصیلی خود به یک دانشگاه، یا کالج در این کشور به یک سری مدارک واجب و بدیهی و همچنین صلاحیت‌های علمی و آکادمیک مد نظر از جمله مدرک تحصیلی با نمرات قابل قبول، مدرک زبان با نمره قابل قبول، تمکن مالی به میزان کافی و... نیاز خواهد داشت. همچنین متقاضی حتما باید این را هم در نظر بگیرد که با توجه به متوسط زمانبندی اخذ پذیرش تحصیلی و پس از آن اخذ ویزای تحصیلی، بهتر است که از حداقل 6 الی 8 ماه قبل‌ از زمان و ترم مد نظرتان برای مهاجرت و آغاز تحصیل در دانشگاه و رشته‌ی مد نظر، در این راستا اقدام نمایید. اگر مدارک شما کامل و بی نقص باشد کل پروسه اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کمتر از 6 ماه طول خواهد کشید.

    شما پس از اخذ پذیرش تحصیلی از یک موسسه آموزشی معتبر از استرالیا وارد پروسه اخذ ویزای تحصیلی خواهید شد و فقط توجه داشته باشید که برای اخذ ویزای تحصیلی به تهیه بیومتریک (عکس و اثر انگشت) و حضور در سفارت استرالیا نیاز داشته و همچنین ممکن است برخی متقاضیان قبل از ارائه درخواست خود نیاز به معاینه پزشکی و بررسی قضایی داشته باشند. این را هم در نظر داشته باشید که اگر سابقه کیفری دارید، نمی‌توانید مجوز تحصیل دریافت کنید و حتما از شما خواسته خواهد شد که گواهی عدم سو پیشینه خود را برای اثبات این قضیه ارائه دهید. هزینه ویزای تحصیلی استرالیا با احتساب هزینه بیومتریک 620 دلار استرالیا می‌باشد.

    شما با دریافت پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه یا کالج در استرالیا و پس از آن ارسال نامه پذیرش به همراه دیگر مدارک مورد نیاز به اداره مهاجرت این کشور، وارد پروسه‌ی اخذ ویزای تحصیلی استرالیا خواهید شد. سپس در عرض چند هفته که زمان معمول آن بین 1 تا 6 ماه بوده ویزای دانشجویی شما صادر شده و شما اجازه‌ی ورود به خاک این کشور از 90 روز قبل از شروع ترم تحصیلی خود را خواهید داشت. البته این امر اجباری نبوده اما در صورت تمکن مالی خوب شخص از نظر هزینه زندگی و تهیه مسکن، حضور در خاک استرالیا قبل از شروع دانشگاه برای آشنایی با محیط کشور، فرهنگ، یک سری قوانین و دیگر مواردی که صد در صد به نفع شما خواهد بود.

    • توجه فرمایید که از آنجا که موضوع مورد بحث ما درباره اخذ پذیرش نبوده و بلکه صرفا درباره اخذ ویزای تحصیلی استرالیا است. پس از شرح نحوه اخذ پذیرش تحصیلی و مراحل آن صرف نظر خواهیم نمود.

    صدور ویزای تحصیلی استرالیا در 2023

    صدور ویزای تحصیلی استرالیا در 2023

    در جهت رسیدگی به امور مربوط به درخواست ویزا و صدور انواع ویزای اقامت کوتاه یا بلند مدت مانند ویزای کاری، دانشجویی، سرمایه‌گذاری و حتی ویزاهای توریستی باید گفت که در حال حاضر دیگر  محدودیت خاصی مانند دوران همه‌گیری وجود ندارد و از طرفی واکسیناسیون سراسری در استرالیا در طول سال 2021 در کنار سایر اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه به نحو احسنت انجام گردیده و وضعیت سراسری کشور در بهبود کامل به سر می‌رود. بنابراین محدودیت‌های در رابطه با سفر به این کشور در این راستا لغو گردیده است. بنابراین کلیه متقاضیان سفر یا مهاجرت به استرالیا از جمله متقاضیان مهاجرت تحصیلی با ویزای تحصیلی این کشور به شرط تزریق 2 دوز از یکی از واکسن‌های مورد تایید استرالیا و گذشت حداقل 14 روز از تزریق دوز دوم برای سفر و عزیمت به این کشور منعی ندارند. 

    لیست واکسن‌هایی که تا به امروز مورد تایید کشور استرالیا برای سفر به این کشور قرار دارند شامل واکسن‌های فایز، آسترازنکا، جانسن اند جانسن، مدرنا، سینوفارم، سینوواک، کوواکسین و اسپاتنیک می‌باشد که خبر خوب در این راستا اضافه شدن واکسن سینوفارم در اواخر سال 2021 میلادی به این لیست می‌باشد. چرا که که اکثر ایرانیان از این واکسن استفاده نموده‌اند. البته بهتر است در این راستا قبل از سفر خود از آخرین بروزرسانی اخبار و قوانین پیرامون این موضوع مطلع شوید.

    واکسن‌های مورد تایید دولت استرالیا

    فایزر

    آسترازنکا

    جانسن اند جانسن

    مدرنا

    سینوفارم

    سینوواک

    کوواکسین

    اسپاتنیک

     

    مزایای ویزای تحصیلی استرالیا به نسبت ویزای کاری

    ویزای تحصیلی استرالیا از جمله دیگر مسیرهای اصلی مهاجرت به استرالیا است. در واقع اگرچه ویزای تحصیلی استرالیا جزء ویزاهای موقت بوده اما در صورت عدم وجود مشکل، به طور قطع، قابلیت تبدیل ویزا و اخذ اقامت دائم استرالیا از طریق آن وجود دارد. از جمله مزایای اقدام برای مهاجرت به استرالیا از طریق ویزای تحصیلی نسبت به دیگر نوع ویزاها از جمله ویزای کاری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    • سهولت بسیار بالای صدور ویزای تحصیلی برای ایرانیان
    • آسان‌تر بودن اقدام از روش تحصیلی نسبت به روش کاری
    • امکان انتقال اعتبار بهتر (منظور اعتبار تحصیلی، شغلی و...)
    • آسان‌تر شدن اخذ مجوز کار در استرالیا (اولویت با شهروندان و فارغ‌ التحصیلان از دانشگاه‌های این کشور می‌باشد.)
    • آسان‌تر شدن اخذ اقامت دائم کشور استرالیا (امکان درخواست اقامت دائم با صرفا با 1 سال کار پس از فارغ‌ التحصیلی)
    • فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتر پس از پایان درس (به دلیل اعتبار بالاتر از بابت مدرک تحصیلی استرالیایی)
    • کسب تجربه زندگی بهتر برای اقامت در استرالیا
    • امکان کار دانشجویی و تجربه کار حین تحصیل
    • تجربه مهاجرت بهتر با توجه به رده سنی، فضای دانشجویی و...

    روش‌های درخواست ویزای تحصیلی استرالیا

    برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا می‌توان به 2 روش حضوری در سفارت این کشور و یا روش آنلاین، اقدام نمود که روش آنلاین بیشتر رواج دارد. در واقع همه دانشجویان بین‌المللی برای ویزایی یکسان درخواست می‌کنند که آن هم ویزای تحصیلی ساب کلس 500 نام دارد. برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا قبل از درخواست ویزا، باید تاییدیه ثبت نام (COE) یا تاییدیه نامه پیشنهادی مبنی بر اینکه در یک دوره موجود در فهرست CRICOS ثبت نام شده‌اید را نیز دریافت کنید. COE به صورت یک كد آنلاين خواهد بود كه به وارد كردن آن در اپلیکیشن فرم ویزای آنلاين نیاز خواهید داشت. همچنین لازم است برای ویزای تحصیلی استرالیا مبلغی را برای این کار پرداخت کنید. تقریبا کلیه درخواست‌ها از جمله درخواست‌های ویزا از ایران به روش آنلاین صورت می‌پذیرد. از طرفی رسیدگی به پرونده ویزای تحصیلی با روش قدیمی یعنی فرم‌های کاغذی در حالت کلی، 2 برابر بیشتر از روش نوین و آنلاین زمان‌بر خواهد برد. هزینه ویزای تحصیلی استرالیا با احتساب هزینه بیومتریک 620 دلار استرالیا می‌باشد.

    بدیهی است که برای اجرای پروسه اخذ ویزا به روش آنلاین، به داشتن کارت اعتباری برای پرداختی‌های لازم سایت سفارت و همچنین به تهیه نسخه دیجیتالی اسناد مورد نیاز برای ویزای تحصیلی خود توسط اسکنر یا دوربین با کیفیت و رزولوشن بالا نیاز خواهید داشت. همچنین در طول پروسه ویزای تحصیلی خود در صورتی که خودتان مستقیم اقدام می‌نمایید حتما دستورالعمل‌های دقیق و لازم را برای تهیه و جمع‌آوری و همچنین نحوه ارائه مدارک و درخواست‌ها دقت نمایید و اگر هم در این باره دچار چالش شده‌اید، بدانید که شما می‌توانید از نزدیکترین مرکز درخواست ویزا و سفارتخانه این کشور کمک خواسته و سوالات خود را مطرح نمایید. خوشبختانه کشور استرالیا بر خلاف دیگر مقاصد تحصیلی محبوب مانند آمریکا، کانادا و... دارای سفارت و کنسولگری فعال در خود خاک ایران می‌باشد.

    • آدرس سفارت استرالیا در تهران، خیابان خالد اسلامبولی، خیابان بیست و سوم، پلاک ۲ و تلفن تماس آن ۰۲۱-۸۸۷۲۴۴۵۶ می‌باشد.

    شرایط دریافت ویزای تحصیلی استرالیا

    شرایط دریافت ویزای تحصیلی استرالیا

    برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا در حالت کلی به دو شرط اساسی نیاز خواهید داشت:

    1. دارایی و تمکن مالی لازم و کافی برای پوشش هزینه‌های مقطع تحصیلی، شهریه دانشگاه و رشته مورد نظر + هزینه‌های زندگی (مسکن، خوراک و پوشاک و...) در کشور مقصد یعنی استرالیا
    2. اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه، کالج و در کل یک موسسه آموزشی معتبر در استرالیا که مورد تایید سفارت برای صدور ویزای تحصیلی باشد.

    البته شرط دیگری هم ممکن است الزام شود و اینکه ممکن است از برخی دانشجویان خواسته شود معاینه پزشکی و یا رادیولوژی انجام دهند تا نشان دهد که از نظر سلامتی جسمی شرایط مطلوبی دارند. این امر اغلب برای کسانی است که قصد دارند به عنوان پزشک، دندانپزشک یا پرستار در استرالیا آموزش ببینند بیشتر صادق است. حال اگر به شما گفته شود که با توجه به شرایط، ملزم به انجام این کار هستید، شما باید در طی یک ملاقات حضوری با پزشک در راستای این امر همکاری‌های لازم را به عمل آورید. به طوری که آن پزشک و مرکز پزشکی مورد نظر، مورد تایید اداره مهاجرت استرالیا باشد.

    توضیح درباره تمکن مالی

    تمکن مالی در جهت اخذ ویزای تحصیلی استرالیا برای حمایت مالی از شما در دوران تحصیل‌ و زندگی شما در این کشور در نظر گرفته می‌شود که حال توسط خود شما یا یک سرپرست مالی شما (مانند پدر و مادر و...) تامین خواهد شد. در حال حاضر مبلغ تمکن مالی معادل 20 هزار دلار استرالیا برای هر سال اقامت به علاوه‌ی هزینه شهریه موسسه آموزشی مقصد از سوی اداره مهاجرت در نظر گرفته می‌شود. برای مثال اگر شهریه دانشگاه مورد نظر 35 هزار دلار استرالیا در سال باشد، پس تمکن مالی که شما ارائه می‌دهید، باید داشتن هزینه 55 هزار دلار استرالیا در سال را اثبات نماید. البته از آنجا که معمولا هزینه زندگی و همچنین میانگین شهریه حول محور عدد بیان شده در مثال می‌چرخد، بنابراین معمولا سفارت استرالیا همان تمکن مالی حداقل 50 هزار دلار استرالیا را از متقاضیان خواهند خواست.

    الزامGTE 

    از تاریخ نوامبر 2011 ، الزامات GTE معرفی شدند که طبق آن، در برخی وارد، متقاضی ویزا باید بتواند قصد واقعی اقامت در استرالیا را به منظور تحصیل یا همراهی دانش آموز به عنوان یک وابسته (یعنی همسر یا فرزند) یا به عنوان سرپرست نشان دهد. تصمیم گیرندگان در وزارت امور داخلی عوامل زیر را در نظر می گیرند:

    • شرایط موجود در کشور متقاضی
    • موقعیت های بالقوه برای متقاضی در استرالیا
    • ارزش دوره انتخاب شده متقاضی برای آینده وی
    • تاریخ مهاجرت متقاضی

    برای تعیین اینکه آیا شرایط GTE را دارید یا خیر، ممکن است از شما خواسته شود که برای مصاحبه در نزدیکترین سفارت یا کنسولگری استرالیا شرکت نمایید. اما عموما متقاضیان در این راستا فقط نیاز به تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی استرالیا دارند و به عبارتی، ویزاهای استرالیا (بر خلاف ویزاهای آمریکا) نیاز به مصاحبه در سفارت کشور نخواهند داشت.

    مدارک لازم برای ویزای تحصیلی استرالیا

    مدارک لازم برای ویزای تحصیلی استرالیا

    • تکمیل فرم‌ها و پرداخت هزینه ویزا: فرم‌های مربوط به درخواست ویزای تحصیلی استرالیا به صورت تکمیل شده و به سفارت (به صورت آنلاین یا حضوری) تحویل داده شود که هزینه ویزای تحصیلی استرالیا با احتساب هزینه بیومتریک 620 دلار استرالیا خواهد بود.
    • مدارک هویتی و پزشکی: ترجمه شناسنامه به همراه تصویر آن‌، پاسپورت معتبر به همراه تصویر صفحه اول آن به صورت کاملا واضح و با کیفیت به طوری که تاریخ صدور و انقضای آن و لیبل یا مهر ویزاهای قبلی (در صورت وجود) کاملا  واضح باشد و دیگر مواردی مانند گواهی سوء پیشینه، مدارک معاینات پزشکی خواسته شده، چهار قطعه عکس پرسنلی با استاندارد پاسپورت، در صورت تاهل ارائه ترجمه سند ازدواج، مدارک هویتی مذکور برای همراهان (همسر، فرزند، والدین برای افراد زیر 18 سال و...)
    • برنامه تحصیلی و انگیزه نامه: شما باید برنامه تحصیلی و انگیزه‌نامه‌‌ای را که برای پذیرش به دانشگاه مقصد فرستاده‌اید را مجدد به سفارت فرستاده و اهداف تحصیلی شما در آن‌ها کاملا مشخص باشد.
    • نامه پذیرش دانشگاه: نامه‌ پذیرش‌ اخذ شده که از دانشگاه مد نظرتان اخذ نموده را باید به اداره مهاجرت تسلیم نمایید.
    • سوابق تحصیلی: کلیه سوابق و مدارک تحصیلی متقاضی به همراه ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی به صورت ترجمه و معادل‌سازی شده + برای قوی‌تر نمودن پرونده، ارائه کلیه مدارک فنی حرفه‌ای و ‌Certificateهای جانبی اخذ شده و سایر سوابق و دستاوردهای تحصیلی
    • ارائه مدرک زبان با نمره خوب و مورد قبول
    • فیش واریزی شهریه دانشگاه: برای پذیرش تحصیلی و پس از آن، شهریه‌ایی از دانشگاه که معمولا برای 1 ترم یا 1 سال است را از شما هنگام پذیرش تحصیلی خواهند خواست که شما می‌بایست آن را پرداخت کرده و فیش واریزی را ارائه دهید.
    • تمکن مالی: معرفی یک حامی مالی و تهیه نامه تمکن مالی مورد نیاز از طریق ارائه موجودی و گردش حساب بانکی چهار ماه اخیر. اگر هم که بورسیه تحصیلی دریافت کردید، ارائه نامه بورسیه تحصیلی
    • سایر مدارک مالی: ارائه مدارکی که دارایی‌های شما را در قالب سند خانه، زمین، ماشین، مغازه و... اثبات نماید به قوت پرونده کمک خواهد کرد اما اجباری نیست.
    • بیمه دانشجویی تهیه شده
    • در صورت وجود و الزام از سوی سفارت، ارائه مدارک سابقه کاری و بیمه، مقالات چاپی و پروژه‌ها و پژوهش‌ها و توصیه‌نامه‌های اخذ شده

    مدارک برای اخذ ویزا تحصیلی استرالیا

    پاسپورت معتبر

    ترجمه مدارک شناسایی و هویتی

    عکس پرسنلی 3 در 4 مربوط به 6 ماه اخیر

    مدرک زبان

    تکمیل فرم‌ درخواست ویزای تحصیلی و پرداخت هزینه

    مدرک تحصیلی ترجمه و معادل‌سازی شده همراه ریز نمرات

    نامه پذیرش تحصیلی معتبر از دانشگاه

    فیش واریزی ثبت‌ نام و پرداخت ودیعه دانشگاه

    گواهی تمکن مالی

    مدارک و اسناد از دارایی‌ها برای قوت پرونده

    انگیزه نامه (SOP) و  Study Plan

    مدارک سوابق کاری و بیمه در صورت لزوم

    توصیه‌نامه در صورت درخواست سفارت

    دیگر مدارک و سوابق تحصیلی، کاری و... برای قوت بیشتر پرونده

    مراحل دریافت ویزای تحصیلی استرالیا

    • مرحله اول: اخذ پذیرش تحصیلی از یک موسسه آموزشی معتبر و شناخته شده در استرالیا که می‌تواند دانشگاه، کالج و... باشد.
    • مرحله دوم: مرحله بعدی که پس از اخذ پذیرش تحصیلی معتبر بوده، ثبت درخواست آنلاین ویزای تحصیلی ساب کلاس 500 و دریافت بسته راهنمایی، الزامات، شرایط و مدارک مورد نیاز (چک لیست موارد لازم در طول پروسه اخذ ویزای تحصیلی) و پرداخت هزینه‌های لازم به صورت آنلاین است.
    • مرحله سوم: تسلیم کلیه مدارک خواسته شده به همراه نامه پذیرش تحصیلی معتبر به سفارت (مذکور در بند ماقبل)
    • مرحله چهارم: انتظار برای جواب اولیه و فراخوانی شما برای حضور در سفارت جهت انگشت نگاری، ارائه پاسپورت و...
    • مرحله پنجم: انتظار برای جواب نهایی ویزا و در عین حال همواره ایمیل‌های خود را برای دریافت نامه‌های مهم احتمالی از سوی دانشگاه یا سفارت چک نمایید. همچنین ممکن است باز از سوی سفارت از شما مدارک دیگری خواسته شود. پس از مثبت شدن جواب ویزا، با تحویل پاسپورت به سفارت، لیبل ویزای تحصیلی استرالیا در آن درج می‌شود. شما حتی 90 روز قبل از تاریخ شروع ترم تحصیلی، اجازه عزیمت به استرالیا را خواهید داشت.

    هزینه‌های لازم برای ویزای تحصیلی استرالیا

    هزینه‌های لازم برای ویزای تحصیلی استرالیا

    • هزینه تقاضای ویزای تحصیلی استرالیا (ساب کلس 500) برای کلیه سنین و مقاطع تحصیلی 620 دلار استرالیا می‌باشد.
    • هزینه بیومتریک در همان هزینه مذکور برای ویزای دانشجویی شامل شده است.
    • کلیه افراد بالای 5 سال خارج از استرالیا (و 10 سال برای اقدام از داخل استرالیا) ملزم به انجام بیومتریک خواهند بود.
    • خوشبختانه به دلیل فعالیت سفارت استرالیا در ایران (بر خلاف کانادا، آمریکا و...) متقاضیان نیازی به هزینه سفر به کشورهای همسایه را برای انجام امور سفارت خود نخواهند داشت. پس از این بابت یک هزینه قابل توجهی خود به خود حذف خواهد شد.
    • برای صدور ویزای دانشجویی پرداخت مبلغ سالانه بیمه دانشجویی استرالیا (که معمولا بین 550 تا 650 دلار استرالیا در سال است) نیز الزامی است. در واقع باید بیمه دانشجویی را تهیه کرده و برای اخذ ویزای تحصیلی، به سفارت ارائه دهید.

    هزینه تحصیل در استرالیا

    محاسبه هزینه‌ی تحصیل در استرالیا به طور دقیق به رشته‌ی تحصیلی انتخابی شخص متقاضی، دانشگاه، مقطع و شهر و ایالت تحصیل دانشجو بستگی دارد. اما در کل میزان شهریه دانشگاه‌های استرالیا برای دوره کارشناسی بین 20 تا 45 هزار دلار استرالیا در سال و در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا بین 15 الی 50 هزار دلار استرالیا در سال می‌باشد.

    شهریه سالانه مقاطع مختلف (دلار استرالیا)

    مدرسه عمومی: 7 تا 20 هزار دلار

    مدرسه خصوصی: 9 تا 30 هزار دلار

    کالج‌ها: 15 تا 39 هزار دلار

    مقطع کارشناسی: 20 تا 45 هزار دلار

    مقطع کارشناسی ارشد: 20 تا 45 هزار دلار

    مقطع دکتری: 15 تا 45 هزار دلار

    رشته‌های پزشکی: 70 تا 158 هزار دلار

    رشته‌های مهندسی: 20 تا 65 هزار دلار

    رشته‌ MBA: 50 تا 125 هزار دلار

    بیمه دانشجویی: شروع از 480 دلار

    مدت اعتبار ویزای تحصیلی

    مدت اعتبار برای ویزای دانشجویی استرالیا حداکثر 5 الی 6 ساله صادر خواهد شد. اما در حالت کلی، مدت زمان اعتبار ویزا به مدت زمانی که مقطع و رشته تحصیلی طول می‌کشد، صادر خواهد شد. پس ویزای تحصیلی استرالیا برای کارشناسی 3 تا 4 سال، برای کارشناسی ارشد بین 1 تا 2 سال و برای مقطع دکتری بین 3 تا 6 سال از نظر مدت زمان بنا به هر مقطع تحصیلی و همچنین رشته‌ی تحصیلی صادر می‌گردد. توجه نمایید که متقاضی تحصیل در استرالیا در هر مقطعی می‌تواند پس از اتمام تحصیل تا سقف 60 روز مازاد دیگر در خاک استرالیا باقی بماند که طبیعتا در این حالت صرفا اجازه اقامت مانند یک توریست را خواهد داشت. مگر آنکه بخواهد ویزای خود را تمدید و تغییر دهد. برای مثال درخواست ویزای ساب کلس 485 یا همان ویزای کار پس از فارغ التحصیلی که این ویزا بسته به مقطع تحصیلی می‌تواند 1 تا 4 ساله صادر شود که قابل تمدید نیز می‌باشد. هر متقاضی فارغ التحصیل از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی این کشور می‌تواند برای اخذ این مجوز کاری اقدام کرده و با ورود به بازار کار مرتبط با رشته‌ی تحصیلی خود، با صرفا 1 سال کار، درخواست اقامت دائم این کشور را دهد.

    کار با ویزای تحصیلی استرالیا

    در استرالیا کلیه دانشجویان از جمله دانشجویان بین‌المللی و دارنده‌ی ویزای تحصیلی استرالیا، می‌توانند به کار نیمه وقت برای دانشجویی مشغول شوند. کار در دوره تحصیل در استرالیا می‌بایست در مدت زمان معین تعریف شده در قوانین ویزای دانشجویی این کشور صورت پذیرد. مدت زمان مجاز شغل دانشجویی در شرایط فعلی مطابق با قانون، می‌تواند حداکثر 48 ساعت در هر دو هفته می‌باشد. اگر دانشجویی بیشتر از مدت تعیین شده مشغول به کار پاره وقت شود ممکن است باعث ایجاد مشکل و حتی ابطال ویزای دانشجویی خود شود. همچنین دانشجویان در بدو ورود به این کشور، نمی‌توانند مشغول به کار پاره وقت شوند مگر در حالتی که دوره تحصیلی آن‌ها شروع شده باشد. البته خود دانشجویان هم با توجه نیاز به آشنایی با محیط در مقصد، مدیریت بار تحصیلی و وقت آزاد و... معمولا بعد از گذشت یک ترم یا یک سال شروع به کار دانشجویی می‌کنند. اما در کل اجازه‌ی کار از تاریخ شروع ترم تحصیلی وجود دارد. 

    نرخ بیکاری در استرالیا در حال حاضر تنها 3.6 درصد است که یک نرخ بیکاری پایین به حساب می‌آید. پس با این تفاسیر، کاریابی در استرالیا کار سختی نخواهد بود؛ از جمله برای دانشجویان برای مشاغل دانشجویی. عموما دانشجویان بین‌المللی در استرالیا در مشاغل خدماتی (مانند کافه داری، پیک رستوران، گارسون، نظافت و ...)، مشاغل خرد (فروشندگی، صندوقداری، بازاریابی و...) و مشاغل خانگی (پرستاری از کودکان، نگهداری و گردش  حیوانات خانگی و...) و کارهای اداری (تایپ، ترجمه، طراحی گرافیکی، طراحی سایت و...) مشغول به کار می‌شوند.

    اقامت استرالیا از طریق ویزای تحصیلی

    اقامت استرالیا از طریق ویزای تحصیلی

    همانطور که پیش‌تر نیز گفته‌ایم، متقاضی تحصیل در استرالیا در هر مقطعی می‌تواند پس از اتمام دوره تحصیلی خود به جای بازگشت به ایران یا تمدید ویزای دانشجویی، ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید. این ویزا که ویزای ویژه فارغ‌التحصیلی در استرالیا و تحت عنوان ویزای ساب کلس 485 شناخته می‌شود، به طور متوسط به شما مجوز 18 ماه کار و زندگی در استرالیا را خواهد داد. همچنین این ویزا قابل تمدید می‌باشد. متقاضیان فارغ التحصیل شده از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در استرالیا می‌توانند برای اخذ این مجوز و ویزای کاری اقدام کنند و با ورود به بازار کار مرتبط با رشته‌ی تحصیلی خود، با صرفا 1 سال کار، درخواست اقامت دائم این کشور را بدهند.

    این قانون در گذشته‌ای نه چندان دور 3 سال بوده، سپس 2 سال شده و در سال 2023 میلادی به 1 سال کاهش یافته که خود این امر، اقامت استرالیا از طریق تحصیل را بیش از پیش محبوب‌تر کرده است. مدت زمان دقیق این ویزای کاری برای دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد آموزش محور با اعتبار 18 ماه الی 2 سال و برای کارشناسی ارشد تحقیقات محور و دوره دکترا با اعتبار 3 تا حتی 4 سال می‌تواند صادر شود.

    دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی استرالیا

    اصلی‌ترین علل ریجکتی ویزای تحصیلی استرالیا که معمولا برای متقاضیان اتفاق افتاده، در موارد زیر بوده است:

    • عدم ارائه تمکن مالی کافی به میزان اعلام شده برای تحصیل و زندگی در استرالیا
    • عدم ارائه یک یا چند مدرک الزام شده و در کل وجود نقص در مدارک ارسالی؛ حتی نقصی کوچک
    • ارائه مدارک با ترجمه ضعیف یا دارای اشتباه
    • ارائه مدارک جعلی
    • داشتن سوء سابقه
    • عدم ارائه مدرک زبان در صورت الزام سفارت برای متقاضی
    • عدم داشتن سابقه شغلی در صورتی که برای رشته و مقطع مورد نظر الزامی باشد
    • عدم وجود تطابق رشته تحصیلی انتخابی با رشته قبلی در مقطع قبلی حتی با داشتن پذیرش تحصیلی
    • رزومه ضعیف تحصیلی
    • ارائه برنامه تحصیلی و یا انگیزه‌نامه ضعیف
    • وجود گپ تحصیلی به طوری که قابل توجیه نباشد
    • عدم وجود دلایل کافی بیان شده از طرف شما برای ادامه تحصیل
    • عدم اطمینان از برگشت دانشجو پس از اتمام تحصیل بنا به تشخیص آفیسر پرونده
    • اقدام از سوی یک موسسه مهاجرتی بدون مجوز از وزارت علوم و اعتبارات لازم دیگر
    • و... 

    سفارت استرالیا در ایران

    خوشبختانه سفارت استرالیا بر خلاف دیگر مقاصد تحصیلی محبوب دیگر مانند کانادا و آمریکا، در ایران و در شهر تهران و خیابان بهار فعالیت دارد. وظیفه‌ی اصلی سفارت استرالیا در ایران حفظ منافع این کشور در ایران است. همچنین مسئولیت رسیدگی به امور شهروندان این کشور در ایران یا متقاضیان سفر یا مهاجرت به استرالیا در ایران بر عهده‌ی سفارت است؛ از جمله برای امور صدور ویزای تحصیلی استرالیا. سفارت استرالیا در تهران در کل علاوه بر ارائه خدمات کنسولگری و گذرنامه‌ای در ایران، وظایف مهم و دیگری مانند حفظ و تقویت روابط سیاسی بین ایران و استرالیا، اطلاع رسانی دقیق در رابطه با سیاست‌های این کشور و... را بر عهده دارد.

    آدرس دقیق سفارت استرالیا

    تهران، خیابان ولیعصر، خیابان بهار، خیابان یکتا، پلاک 11

    شماره تماس سفارت استرالیا

    02172068666

    شماره فکس سفارت استرالیا

    00982172068777

    آدرس پست الکترونیکی سفارت استرالیا

    dfat-tehran@dfat.gov.au

    وبسایت رسمی سفارت استرالیا

    www.iran.embassy.gov.au

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول ویزای تحصیلی استرالیا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ