آموزش زبان با هوش مصنوعی (ChatGPT)
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • آموزشی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دنیای تکنولوژی و هوش مصنوعی، همیشه به دنبال راه‌های جدید و در عین حال کارآمد و سرگرم‌کننده برای کمک به متقاضیان در یادگیری زبان انگلیسی بوده و می‌باشد که در ماه‌های اخیر، یک ابزار جدید و بسیار هیجان‌انگیز، دنیا را در کلیه زمینه و موضوعات و چالش‌های مربوط به بشر زیر و رو کرده است که حتما در مورد آن از همه جا شنیده باشید و آن هم چیزی نیست جز چت جی پی تی (Chat GPT).

    این مدل شگفت‌انگیز هوش مصنوعی بر روی یک پایگاه داده زبان عظیم ساخته شده و چت جی پی تی حتی می‌تواند شریک زبان مجازی جدید برای آموزش زبان شما باشد و همچنین یک راه حل عالی برای راحت شدن کار با این ابزار و ایجاد اعتماد به نفس در صحبت کردن به زبان انگلیسی هم بتواند برای شخص به ارمغان آورده شود. اخیرا بسیاری که به دنبال مهاجرت بوده، اپلای تحصیلی در مقاصد محبوب برای مثال تحصیل در کانادا، آمریکا، استرالیا و... بوده و همچنین دیگر اهداف (مانند اهداف شغلی، ایده پردازی و...)، از این ابزار برای آموزش زبان استفاده نماید.

    چت جی پی تی می‌تواند بهترین ارتباط را به زبان انگلیسی با فرد برقرار کند. البته اگر که شخص متقاضی آموزش زبان از جمله زبان انگلیسی بتواند دانش اولیه زبان انگلیسی را در قالب کلمات و جملات اولیه، بخواند و بنویسد، می‌تواند بهتر ادامه‌ی آموزش خود را با چت جی پی تی شروع نماید و پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید.

    فقط لازم است که موردی را از همین ابتدا رفع ابهام نماییم و آن اینکه چت جی پی تی اگرچه که یک سیستم بر پایه چت هوش مصنوعی بوده اما بدانید که برای آموزش زبان صرفا مبتنی بر چت و در نتیجه تقویت صرفا دو مهارت خواندن و نوشتن نیست؛ بلکه چت جی پی تی را می‌توان به هزاران روش مختلف و با ترفند‌های جالب، به چالش‌های بی نظیری کشاند.

    در نتیجه می‌توان هر 4 مهارت اصلی زبان یعنی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن را با استفاده از چت جی پی تی به طور کامل تقویت کرد و در جاهایی که برای موارد مربوط به صوت که شخص به چالش خورده، می‌تواند از ابزارهای عالی تبدیل متن به صوت و بالعکس استفاده نماید که ابزارهای عالی در این راستا را می‌توانید از خود چت جی پی تی بپرسید تا بهترین‌ها را به شما پیشنهاد دهد. حال بدون توضیحات مضاعف، به روش‌های آموزش زبان با هوش مصنوعی (چت جی پی تی) بپردازیم.

    کاربردهای اصلی و مشهور چت جی پی تی برای آموزش زبان

    کاربردهای اصلی و مشهور چت جی پی تی برای آموزش زبان

    • استفاده از چت جی پی تی برای تمرین مکالمه
    • استفاده از چت جی پی تی برای بهبود تسلط گفتاری خود استفاده کنید
    • استفاده از چت جی پی تی برای تمرین مونولوگ و دیالوگ
    • استفاده از چت جی پی تی به عنوان شریک زبان
    • استفاده از چت جی پی تی برای بررسی اشتباهات خود
    • استفاده از چت جی پی تی برای یادگیری گرامر
    • استفاده از چت جی پی تی برای یادگیری و افزایش دایره لغات
    • استفاده از چت جی پی تی برای بهبود تلفظ
    • استفاده از چت جی پی تی برای ایجاد یک طرح مطالعه
    • استفاده از چت جی پی تی برای بهبود نوشتار خود استفاده کنید
    • استفاده از چت جی پی تی برای تمرینهای مخصوص آزمون‌های تافل یا آیلتس
    • استفاده از چت جی پی تی برای اهداف خاص مانند نگارش مقاله، رزومه تحصیلی، رزومه شغلی، انگیزه نامه، درخواست شغل، تمرین انواع مصاحبه مانند مصاحبه شغلی و غیره و الگوبرداری از آن‌ها
    • و هزاران کاربرد دیگر از جمله در زمینه صدها زمینه‌ی دیگر در آموزش هر زبان زنده در دنیا

    روش‌های اصلی برای یادگیری زبان با چت جی پی تی

    روش‌های اصلی برای یادگیری زبان با چت جی پی تی

    چت جی پی تی یک نرم افزار جدید A.I است که می‌توانید برای بهبود زبان انگلیسی خود از آن استفاده کنید و طبیعتا در این راستا روش‌های مختلف وجود داشته و همانطور که اشاره نیز کردیم چت جی پی تی را می‌توان به هزاران روش مختلف و با ترفند‌های جالب، به چالش‌های بی نظیری کشاند. همچنین با چت جی پی تی می‌توانید کارهای زیاد دیگری را مانند نوشتن مقاله (از جمله برای دانشگاه و اپلای تحصیلی)، ایمیل، رزومه، انگیزه نامه و... و حتی کتاب انجام داد. حال ما در این بخش از این مقاله، نکات و روش‌های جالب را در مورد استفاده از چت جی پی تی برای یادگیری زبان انگلیسی با شما اشتراک می‌گذاریم:

    از اصول اولیه شروع نمایید

    ممکن است تعیین اینکه هنگام یادگیری زبان انگلیسی از همان ابتدا باید از کجا شروع کنید، چالش برانگیز باشد. با این حال، نگران نباشید چت جی پی تی اینجاست تا به شما کمک ‌می‌کند. این واقعیت که چت جی پی تی می‌تواند تمام واژگان، گرامر و ساختارهای جملاتی را که برای شروع به آن نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد که یکی از بهترین ویژگی‌های آن است

    به زبان واضح‌تر اگرچه ما پیش‌تر گفته بودیم که اگر شخص متقاضی آموزش زبان از جمله زبان انگلیسی بتواند زبان انگلیسی اولیه را در قالب کلمات و جملات اولیه، بخواند و بنویسد، می‌تواند بهتر ادامه‌ی آموزش خود را با چت جی پی تی شروع نماید و موفق‌تر است اما اگر هم صفر هم باشد، این هوش مصنوعی از کلیه زبان‌های دنیا ساپورت کرده و می‌تواند برای تک تک واژگان، اصطلاحات و جملات از زبان مادری و کشور مبداء خود استفاده نمایید.

    همانطور که شما ارتباط زبانی را با یک دوست جدید انجام می‌دهید، می‌توانید با شروع چت ساده با چت جی پی تی نیز همین ارتباط مشابه را شروع نمایید، از آن سوال بپرسید، در مورد علایق مشابه صحبت کنید و روی استفاده از اصطلاحات خود کار کنید. همانطور که به مرور زمان راحت‌تر می‌شوید، می‌توانید به تدریج به موضوعات پیچیده‌تری مانند بیان ایده های خود یا بیان رویدادهای جاری بپردازید.

    راز این مسیر این است که شما به تدریج به سمت جلو حرکت کنید و در حین حرکت در این مسیر، اعتماد به نفس به دست ‌می‌آورید. شما می توانید در حین یادگیری اصول زبان انگلیسی با چت جی پی تی به عنوان مربی شخصی خود احساس حمایت و الهام کنید و اینجاست که از سرعت افزایش راحتی و اطمینان از خود در یادگیری مهارت‌های زبان انگلیسی شگفت زده شوید.

    از چت جی پی تی به عنوان شریک زبان استفاده کنید

    از چت جی پی تی به عنوان شریک زبان استفاده کنید

    شما هم اکنون با یک افزونه Chrome که به راحتی می‌توانید به مرورگر خود اضافه کنید، می‌توانید با چت جی پی تی صحبت کنید و مکالمه شما با صدایی تولید شده توسط A.I پاسخ داده خواهد شد. این خود یک پیشرفت شگفت انگیز است و به ویژه برای افرادی که تصورشان از چت جی پی تی یک سیستم مبتنی بر چت متنی بوده که اصلا اینطور نیست! زیرا صحبت کردن و گوش دادن دو بخش از دشوارترین بخش‌های انگلیسی برای تمرین و یادگیری هستند و اگر چت جی پی تی این امکان را نداشته باشد، عملا نصف یا چه بسا بیش از نصفی از هدفمان در راستای آموزش را نمی‌تواند برآورده کند که خوشبختانه اصلا اینطور نیست.

    اگر واقعا می‌خواهید تسلط خود در زبان را به نحو احسنت تقویت کنید، این تمرین شاید بهترین گزینه نباشد و توصیه می‌کنیم تا در کلاس انگلیسی حضوری یا آنلاین و با افراد واقعی مشارکت داشته باشید اما گزینه و مزیت ارجح آن نسبت به تمرین حضوری و با انسان، استرس کمتر و اعتماد به نفس بالاتر است.

    از چت جی پی تی برای تمرین گرامر و نقاط نگاری استفاده کنید

    چت جی پی تی یک منبع عالی برای تمرین دستور زبان و گرامر انگلیسی شما خواهد شد. در این راستا چند دستور و نکته وجود دارد که می‌توانید از آ‌نها استفاده کنید: چه زمانی باید از یک مورد خاص (حرف اضافه، زمان حال کامل، "او" و...) استفاده کنم یا اینکه بپرسید: آیا می‌توانید جملاتی را برای من مثال بزنید که با آن‌ها متوجه بشوم که چه زمان‌هایی یا صفات نسبتی را در جاهای مختلف گرامر خود استفاده کنم (مثلا استفاده از "به" یا "برای"، یا استفاده از کاما یا سمی کالن و...) یا اینکه مثلا بپرسید چه تفاوتی بین این دو جمله وجود دارد:

    • welcome aboard: به جمع ما (تیم ما) خوش آمدید
    • welcome on board: به کشتی (عرشه) خوش آمدید

    از چت جی پی تی برای تمرین واژگان استفاده کنید

    از چت جی پی تی برای تمرین واژگان استفاده کنید

    شما همچنین می‌توانید از چت جی پی تی برای بهبود و گسترش دایره لغات خود استفاده کنید و می‌توانید از این ابزار بخواهید توضیح دهد که یک کلمه به چه معناست و چگونه از آن استفاده کنید، کجاها استفاده کنم، چند مترادف برای آن بیاور، برای من 20 جمله مثال که در آن کلمه مربوطه بکار برده شده، نشان بده! و دیگر نمونه‌های از این قبیل. اگر بخواهیم یک مثال بزنمی، درباره کلمه "شوخ طبعی" می‌توان سوالات زیر را از چت جی پی تی بپرسید:

    • شوخ طبعی یعنی چه؟
    • چگونه از عبارات شوخ طبعانه در جملات استفاده کنیم؟
    • آیا می‌توانید در این راستا جملاتی را برای من مثال بزنید؟
    • تفاوت بین شوخ طبعی و خنده دار چیست؟
    • آیا می توانید یک تمرین در سبک پر کردن جای خالی با 10 مثال به من بدهید که در آن باید صفت صحیح را برای سطح B2 انگلیسی یا در سطح آیلتس با نمره 7 بنویسم؟
    • آیا می‌توانید پاسخ‌ها را به جای بعد از جملات در بالا لیست کنید تا من بتونم صفات صحیح را بهتر حدس بزنم؟

    قدرت بی نظیر چت جی پی تی را می‌توان تو این موارد حس کرد، برای مثال در دو بند بالا که از سیستم مورد بحث، تمرین بخواهید، سبک تمرین را مشخص کنید، زبان تمرین و سطح زبان برای آزمون را هم به آن گوشزد کنید!

    از چت جی پی تی برای بررسی اشتباهات خود استفاده کنید

    شما همچنین می‌توانید از چت جی پی تی برای بررسی اشتباهات خود در متنی که می‌نویسید استفاده کنید. شما به سادگی می‌توانید متن خود را در چت جی پی تی کپی و جایگذاری کنید و ببینید آیا در نوشتن خود اشتباهی مرتکب شده اید یا خیر.

    و نکته جالب آنکه نه تنها فقط اشتباهات، بلکه برای جملات و کلمات کلیدی بهتر و به عبارتی کمک برای مکالمه و مکاتبه حرفه‌ای‌تر از این هوش مصنوعی بی نظیر استفاده کنید. مثلا شما می‌نویسید:

    • we should find some solutions

    که کاملا از لحاظ گرامری و معنایی و در کل از همه لحاظ، کاملا درست و بدون مشکل و معنادار است و ما گفتیم: "ما باید دنبال چند راه حل باشیم!". اما در مکالمات و مکاتبات حرفه‌ای‌تر، معمول‌تر و رایج‌تر ممکن است جمله‌ای بهتر از این را بتوانید به کار ببرید و بنابراین از چت جی پی تی می‌پرسید که: لطفا یک جمله جذاب‌تر و رایج‌تر از جمله فوق رو به من پیشنهاد بده! و به احتمال زیاد چت جی پی تی یک چنین جمله بهتر و جایگزینی را به شما پیشنهاد خواهد داد:

    • Let’s find some solutions

    همچنین توجه داشته باشید که این جمله بندی‌ها، انتخاب عبارات، اصطلاحات و اسلنگ‌ها و... بسته به کشور مقصد شما و فرهنگ زبانی و گفتاری مردم آن کشور نیز بستگی دارد؛ مثلا شاید بخواهید در حین تحصیل در استرالیا برای نوشتن یک مقاله بازرگانی از چت جی پی تی کمک بگیرید اما خب می‌خواهید در راستای قوانین و رسومات تجارت در استرالیا برای شما اطلاعات دهد و یا درباره موضوع خودمان یعنی زبان، از Slang‌ های استرالیایی که کشوری به داشتن اصطلاحات مخصوص به خود معروف بوده، در آن مقاله استفاده نماید.

    از چت جی پی تی برای رفع شک و تردید خود استفاده کنید

    از چت جی پی تی برای رفع شک و تردید خود استفاده کنید

    چت جی پی تی یک ربات چت است، بنابراین شما به معنای واقعی می‌توانید هر چیزی را که به زبان انگلیسی نمی‌دانید از آن بپرسید و به عبارتی از چت جی پی تی برای رفع شک و تردید خود استفاده کنید. بسیار عالی است که از این عملکرد چت استفاده کنید و بدانید که چت جی پی تی فقط برای سوال و جواب‌های محض و مشخصی نیست و بلکه برای مشورت هم از آن استفاده کنید و اینجاست که اشتباهات یا تاییدیه‌های دال بر درستی کار شما بر پایه‌ی آن شک و تردیدها مشخص می‌شوند و تا زمانی که چیزی را متوجه نشده‌اید یا روش به چالش کشاندن چت جی پی تی را فرا نگرفتید، چیزی را برای رفع شک و ابهام خود را فرا نگرفتید (که نیاز به تمرینات شخصی و بازی با کلمات و جملات بوده) و باید از آن به صورت مداوم در باره موضوع مورد نظرتان سوال بپرسید. این می‌تواند به شما در انجام تکالیف انگلیسی یا تقریبا هر چیزی که فکرش را بکنید، کمک نماید.

    از چت جی پی تی برای یادگیری زبان انگلیسی برای اهداف خاص استفاده کنید

    چت جی پی تی یک منبع عالی برای استفاده در صورت نیاز به یادگیری زبان انگلیسی برای هدف خاصی مانند تجارت، مسافرت یا تحصیلات آکادمیک است. بنابراین شما می‌توانید اصطلاحات و عبارات خاصی را از چت جی پی تی دریافت کنید که به موضوع مورد علاقه شما مربوط می‌شود.

    به عنوان مثال، چت جی پی تی ممکن است اصطلاحات مربوط به جلسات، مذاکرات و ارائه‌ها را در صورت نیاز به یادگیری زبان انگلیسی برای اهداف تجاری به شما آموزش دهد. یا اگر قصد بازدید از یک کشور انگلیسی زبان یا مهاجرت به کشوری مانند مهاجرت به کانادا، استرالیا، انگلیس و... را دارید، چت جی پی تی می‌تواند کلمات سفر، اقامت، زندگی، فرهنگ کشور مقصد و... را به شما آموزش دهد. همچنین شما می‌توانید از چت جی پی تی برای بهبود زبان انگلیسی آکادمیک خود با دریافت واژگان برای نوشتن، تحقیق و ارائه سخنرانی‌های آکادمیک استفاده کنید.

    علاوه بر واژگان، چت جی پی تی می‌تواند به شما امکان دسترسی به جملات و دستور زبانی را بدهد که اغلب در زمینه تخصصی یا حوزه مورد علاقه‌تان استفاده می‌شوند. این قابلیت می‌تواند از ارتباطات موثرتر و مطمئن‌تر در زمینه تخصصی شما پشتیبانی کند.

    ریسک‌های استفاده از چت جی پی تی

    ریسک‌های استفاده از چت جی پی تی

    هنگام یادگیری زبان انگلیسی با چت جی پی تی چند ریسک وجود دارد که بهتر است آن‌ها را مد نظر بگیرید:

    چت جی پی تی اعتیاد آور است!

    در حالی که چت جی پی تی امکانات جدید و بسیاری را در مورد آموزش و تمرین زبان از جمله زبان انگلیسی شما ارائه می‌دهد، اما به راحتی واضح است که چگونه افراد بیشتر وقت خود را صرف تولید منابع به جای تمرین آن‌ها می‌کنند و بجای آموزش، صرفا با زدن یک دکمه، کارهای خود را می‌خواهند به انجام برسانند، زیرا چت جی پی تی سرگرم کننده و همچنین آسان‌تر از انجام کار واقعی در دنیای واقعی است. پس مطمئن شوید که در دام "توهم یادگیری" نیفتید و روی استفاده از بیشتر وقت خود برای اجرای آنچه که یاد می‌گیرید تمرکز کنید. چرا که حداقل در حال حاضر چت جی پی تی از زمینه و تفاوت‌های فرهنگی مانند یک انسان آگاه نیست. علاوه بر این، هوش مصنوعی مورد بحث نمی‌تواند به اندازه یادگیری با معلم یا افراد دیگر جالب و انگیزشی باشد. در نهایت، چت جی پی تی عمدتا برای تولید متن، راهکار و پیشنهاد خوب است، اما نمی‌تواند سایر وظایف مرتبط با زبان مانند تشخیص گفتار یا درک را به دقت حال حاضر انسان انجام دهد.

    آموزش زبان برای تعامل با مردم است

    آموزش زبان برای تعامل با مردم است

    تعامل انسانی برای بهره‌مندی از یک تجربه دقیق‌تر اهمیت بالایی دارد و صحبت کردن با مردم به عنوان بخشی از تمرین آموزش زبان مانند زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس و تسلط خود را افزایش دهید و به شما این امکان را می‌دهد که یاد بگیرید چگونه صحبت کنید و در عین حال چالش ارزیابی شدن توسط یک انسان دیگر را نیز تجربه کنید. همچنین تعامل مستقیم با دیگر آدم‌ها به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید که چگونه افکار خود را توسعه دهید و به زبان بیاورید و در عین حال به دیگران گوش دهید و احساس راحتی کنید و این بخش جدایی ناپذیر یادگیری زبان است. همچنین چالش‌هایی ضروری مانند روش‌های مقابله با ترس‌ها، نارضایتی و اضطراب بخشی از این روند کار و آموزش شما است و پس شما نباید این تجربه را از خودتان سلب کنید.

    دریافت اطلاعات نادرست

    جستجوی محتوا با استفاده از چت جی پی تی، به ویژه توضیحات عمیق و کامل در مورد گرامر یا زبان شناسی، ممکن است همیشه مرتبط ترین یا دقیق ترین اطلاعات را به شما ارائه نکند. حتی متن ایجاد شده ممکن است حاوی اشتباهات یا نادرستی باشد و چت جی پی تی ممکن است به طور کامل، زمینه اطلاعات مورد جستجو را درک نکند و حداقل در بهترین حالت لازم باشد که چندین بار با نوع و تعویض سوال و بیان‌تان، قضیه را بیشتر به هوش مصنوعی تفهیم نمایید.

    اگرچه که این سامانه شگفت انگیز با سرعت و هر روز بیشتر و بهتر از دیروز در حال توسعه بوده و همچنین تا حد امکان تا به الان کارآمدی‌اش در همه زمینه‌ها دارای کارنامه مثبتی بوده، اما آیا کسی هست تضمین کند که هوش این مصنوعی به صورت تمام و کمال عاری از خطاست؟ یا اصلا خود انسان به طور کامل فاقد خطا و اشتباه بوده که وسیله ساخت وی بتواند این خصوصیت را داشته باشد؟

    به یاد داشته باشید که چت جی پی تی عمدتا برای تولید متن خوب است. برای محتوا، استفاده از منابع با اعتبار بیشتر مانند وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های یادگیری زبان انگلیسی و همچنین یادگیری با معلم و استاد بیشتر توصیه می‌شود و از چت جی پی تی می‌توان در کلیه زمینه‌ها کمک، ایده و آموزش گرفت اما هرگز نمی‌توان آن را اولویت اصلی در همه چالش‌های زندگی قرار داد؛ از جمله برای موضوع مورد بحث پست یعنی آموزش زبان چه در سطح ابتدایی بوده یا چه در حال تکمیل مهارت خود در این راستا.

    سوالات متداول آموزش زبان با هوش مصنوعی (ChatGPT)

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت