دانشگاه بریتیش کلمبیا | The University of British Columbia
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه بریتیش کلمبیا (با عنوان اختصاری UBC) یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی با پردیس‌هایی در نزدیکی شهر ونکوور و همچنین در شهر کلونا و واقع در استان بریتیش کلمبیای کانادا می‌باشد. دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال 1908 تاسیس شد که با این احتساب، قدیمی ترین دانشگاه استان بریتیش کلمبیای کانادا می‌باشد. این دانشگاه در بین 3 دانشگاه برتر کانادا با رتبه کشوری 3 قرار داشته و همچنین یکی از تنها 3 دانشگاه کاناداست که دارای رتبه جهانی کیو اس زیر 100 با رتبه 47 جهانی در سال جاری میلادی بوده که در نتیجه به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در کانادا تلقی می‌گردد. بودجه تحقیقاتی این دانشگاه سالانه بیش از 760 میلیون دلار است و این دانشگاه بیش از 8000 پروژه مهم در سال را تامین مالی می‌کند.

    پردیس ونکوور دانشگاه بریتیش کلمبیا در جوار زمین های موقوفه دانشگاه واقع در حدود 10 کیلومتری (6 مایلی) غرب مرکز شهر ونکوور مقرر گردیده است. دانشگاه بریتیش کلمبیا میزبان TRIUMF نیز می‌باشد که آزمایشگاه ملی کانادا برای ذرات و فیزیک هسته‌ای است و این آزمایشگاه بزرگترین سیکلوترون جهان را در خود جای داده است. علاوه بر موسسه مطالعات پیشرفته پیتر وال و موسسه ماده کوانتومی استوارت بلوسون، دانشگاه بریتیش کلمبیا و انجمن ماکس پلانک مجموعا اولین مؤسسه ماکس پلانک را در آمریکای شمالی تاسیس کردند که تخصص این موسسه در مواد کوانتومی می‌باشد. همچنین یکی از بزرگترین کتابخانه‌های تحقیقاتی در کانادا، سیستم کتابخانه دانشگاه بریتیش کلمبیا است که بیش از 10 میلیون نسخه کتاب را در میان 21 شعبه خود دارد. پردیس Okanagan که در سال 2005 خریداری شد، در شهر کلونای این استان مقرر است. برای کسب اطلاع کامل از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا و شرایط تحصیل در این دانشگاه با مقاله دیگری از وبلاگ ادب ویزا در ادامه همراه باشید.

    مشخصات دانشگاه بریتیش کلمبیا

    مشخصات دانشگاه بریتیش کلمبیا

    تاریخ تاسیس دانشگاه

    سال 1908 میلادی

    شهر و استان

    شهرهای ونکوور و کلونا، استان بریتیش کلمبیا

    نوع دانشگاه

    دولتی، عمومی و تحقیقاتی

    تعداد کل دانشجویان

    بیش از 66 هزار نفر

    تعداد دانشجویان بین‌المللی

    بیش از 17 هزار نفر (قریب به 26 درصد)

    نرخ پذیرش

    52.4 درصد

    مساحت

    6.01 کیلومتر مربع (مجموع 2 پردیس)

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    45 به 55

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    دانشجویان مقطع کارشناسی و مقاطع بالاتر

    نزدیک به 52 هزار دانشجویی کارشناسی و نزدیک به 13 هزار نفر دانشجوی ارشد و دکتری

    مدیر دانشگاه

    دبورا بوزارد

    آدرس دانشگاه

    Vancouver & Okanagan, British Columbia, Canada

    سایت دانشگاه

    www.ubc.ca

    تاریخچه دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    تاریخچه دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    تاریخ اولیه

    در سال 1877 میلادی و درست 6 سال پس از پیوستن استان بریتیش کلمبیا به کشور کانادا، سرپرست آموزشی به نام جان جسوپ، پیشنهادی برای تشکیل یک دانشگاه استانی را ارائه نمود. قانونگذار استانی نیز قانونی و معتبر دانستن دانشگاه بریتیش کلمبیا را در سال 1890 تصویب نمود. در آن زمان بحث  تنها بر سر محل استقرار دانشگاه بود و در مورد اینکه آیا دانشگاه در جزیره ونکوور ساخته شود یا در سرزمین اصلی کلانشهری ونکوور.

    قانون دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال 1908 به طور رسمی یک دانشگاه استانی را به وجود آورده اما همچنان موقعیت مکانی  آن همچنان مشخص نشده بود. این مصوبه و قانون بر اساس قانون استانی دانشگاه تورنتو در سال 1906 که یک سیستم دو مجلسی از دولت دانشگاهی را ایجاد نموده بود و متشکل از یک مجلس سنا (هیئت علمی)، مسئول سیاست‌های دانشگاهی و یک هیئت حکام از خود شهروندان متشکل بود، ایجاد شد. اختیارات رسمی دانشگاه در سایر امور در اختیار رئیس دانشگاه توسط هیئت مدیره منصوب می‌شد و این امور قرار بود ارتباط بین این دو نهاد را ایجاد کرده و در واقع به نوعی رهبری بین نهادین را انجام دهد. این قانون یک سنا با 21 عضو را تشکیل داد که شخصی به نام فرانسیس کارتر-کاتن از شهر ونکوور به عنوان معاون اول این سنا انتخاب گردید.

    قبل از قانون در جهت به عنوان دانشگاه شدن این مرکز، چندین تلاش برای ایجاد دانشگاه اعطای مدرک با کمک دانشگاه‌های تورنتو و مک گیل صورت گرفته بود. کالج کلمبیا در نیو وست مینستر نیز به واسطه وابستگی به کالج ویکتوریا از دانشگاه تورنتو، در ابتدای قرن شروع به ارائه اعتبار در سطح دانشگاهی نمود ولی دانشگاه مک گیل از همان اوایل دهه 1900 بر آموزش عالی مسلط شد و پس از تاسیس رسمی دانشگاه بریتیش کلمبیا از سال 1908 میلادی، این دانشگاه به عنوان دانشگاهی مستقل و شناخته شده شروع به ارائه دوره‌های آموزشی و اعطای مدرک تحصیلی نمود.

    تاریخ معاصر

    نخست وزیر آن زمان، پیر ترودو، پدر جاستین ترودو نخست وزیر فعلی، ایجاد موزه مردم شناسی در دانشگاه بریتیش کلمبیا را در 1 ژوئیه 1971 اعلام نمود که با هزینه ساخت 2.5 میلیون دلار، ساختمان این موزه طراحی گردید و سرانجام توسط آرتور اریکسون، در سال 1976 میلادی افتتاح شد. در همان سال، دانشگاه یک برنامه مدرسه عادی را تحت هدایت سالی روگو راه‌اندازی کرد تا روش‌هایی را به مربیان آموزش دهد و به دانش‌آموزان دارای معلولیت‌های متعدد یا دارای اختلال بینایی آموزش دهند.

    در سال 2015 دانشگاه بریتیش کلمبیا کمپین سرمایه خود را تحت عنوان "شروع یک تکامل" به پایان رساند. مرحله آرام این کمپین از تاریخ آوریل 2008 میلادی شروع شد و در سپتامبر 2011 به طور عمومی راه اندازی گردید. هدف اولیه این طرح جمع آوری و مدیریت سرمایه، جمع آوری مبلغ 1.5 میلیارد دلار بود. اما این کمپین از هدف خود با موفقیت بیشتری فراتر رفت و توانست 1.624 میلیارد دلار بودجه جمع آوری نماید.

    در اوایل ماه مه 2020، دانشگاه بریتیش کلمبیا اعلام کرد که فارغ التحصیلی مجازی برای کلاس سال 2020 در میان نگرانی ها در مورد همه گیری COVID-19 برگزار می‌کند اما در حال حاضر دوره‌های درسی دانشگاه مجددا به صورت حضوری برگزار می‌گردد.  این دانشگاه 419248 دلار در دوران همه‌گیری از دولت کانادا برای ترویج جذب واکسن‌های کووید-19 در میان رهبران بهداشت عمومی، شخصیت‌های اجتماعی، مردم بومی و رهبری در دولت شهری دریافت نمود.

    پردیس‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    پردیس‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره شد، دانشگاه بریتیش کلمبیا به عنوان یکی از گزینه‌های ارجح برای مهاجرت تحصیلی به کانادا در مجموع دارای 2 پردیس در شهرهای ونکوور (پردیس ونکوور) و کلونا (پردیس اوکاناگان) می‌باشد:

    پردیس ونکوور

    پردیس اصلی دانشگاه بریتیش کلمبیا در منطقه پوینت گری و در تقریباً 10 کیلومتر (6.2 مایلی) از مرکز شهر ونکوور واقع گردیده است. این پردیس در قلمرو واگذار نشده از مردم Musqueam قرار دارد و همچنین در نزدیکی چندین ساحل زیبای این شهر بوده و منظره‌ای از کوه‌های ساحل شمالی دارد. پارک منطقه‌ای پاسیفیک اسپیریت به مساحت 7.63 کیلومتر مربع به عنوان کمربندی سبز بین این پردیس و شهر ونکوور عمل می‌کند. ساختمان‌های پردیس ونکوور 1.09 میلیون متر مربع (معادل 11.7 میلیون فوت مربع) در مساحتی به میزان 1.7 کیلومتر مربع (420 هکتار) زمین بنا شده‌اند. محوطه دانشگاه در کاملا در محدوده شهر ونکوور و نزدیک به مرکز شهر نیست و بنابراین دانشگاه بریتیش کلمبیا توسط سازمان RCMP به جای اداره پلیس ونکوور تحت نظارت است و امنیت پردیس دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز از همین سازمان تامین شده که در محوطه دانشگاه گشت زنی می‌کند. 

    پردیس ونکوور دانشگاه بریتیش کلمبیا همچنین دارای دو پردیس ماهواره‌ای در شهر ونکوور است: در بیمارستان عمومی ونکوور، برای علوم پزشکی، و در میدان رابسون در مرکز شهر ونکوور

    باغ گیاه شناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا و مرکز تحقیقات گیاهان در این پردیس، مجموعه ای از بیش از 8000 نوع مختلف از گیاهان را در اختیار دارد که برای تحقیق، حفاظت و آموزش استفاده می شوند. سایت اصلی دانشگاه یعنی پردیس ونکوور میزبان این مرکز است. همچنین محوطه دارای مرکز هنرهای نمایش مختلف، سالن کنسرت، تئاتر استودیو تلوس و سینما رویال بانک نیر می‌گردد.

    پردیس اوکاناگان

    پردیس اوکاناگان در سال 2005 در جایی که قبلا پردیس شمالی کلونا از دانشگاه اوکاناگان بود، در کنار فرودگاه بین‌المللی کلونا تاسیس شد و از این دانشگاه در واقع خریداری شد. این پردیس در سال جاری میلادی میزبان بیش از 12 هزار دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد بوده و دارای سنای آکادمیک خود نیز می‌باشد. از سال 2005 تا 2012، پردیس اوکاناگان با ساخت چندین ساختمان مسکونی، آموزشی و تحقیقاتی، توسعه 450 میلیون دلاری خود را تکمیل کرد. این توسعه شامل مرکز تحقیقات نوآورانه Charles E. Fipke، مرکز دانشگاه، ساختمان مدیریت مهندسی و آموزش، مرکز هنر و علوم، مرکز علوم بهداشتی رایش والد، و چندین ساختمان جدید اقامتگاه دانشجویی بود. پردیس اوکاناگان دانشگاه بریتیش کلمبیا برنامه‌های متعددی برای مقطع کارشناسی و 19 برنامه تحصیلات تکمیلی را در رشته‌های متنوعی از جمله هنر، علوم، هنرهای زیبا، مهندسی، پرستاری، سینتیک انسانی، آموزش، مدیریت، مددکاری اجتماعی و تحصیلات تکمیلی بین رشته‌ای ارائه می‌دهد. دانشکده پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا از طریق برنامه پزشکی جنوبی با امکاناتی در پردیس اوکاناگان دانشگاه بریتیش کلمبیا و یک پردیس دانشگاهی بالینی در بیمارستان عمومی کلونا، آموزش پزشکان را ارائه می‌دهد.

    دانشکده‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    دانشکده‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا در کل دارای 26 دانشکده و مرکز آموزشی تحت نظر خود به شرح زیر می‌باشد:

    • دانشکده علمی کاربردی
    • دانشکده معماری و معماری منظر، دانشکده
    • دانشکده هنر
    • دانشکده شنوایی شناسی و علوم گفتار
    • مدرسه تجارت Sauder
    • دانشکده برنامه ریزی جامعه و منطقه ای
    • دانشکده دندانپزشکی
    • دانشکده آموزش و پرورش
    • دانشکده یادگیری گسترده
    • دانشکده جنگلداری
    • دانشکده تحصیلات تکمیلی و فوق دکتری
    • دانشکده روزنامه نگاری
    • دانشکده حرکت شناسی
    • دانشکده زمین و سیستم های غذایی
    • دانشکده حقوق، مدرسه پیتر ای. آلارد
    • دانشکده مطالعات کتابخانه، آرشیو و اطلاع رسانی
    • دانشکده پزشکی
    • دانشکده موسیقی، مدرسه
    • دانشکده پرستاری
    • دانشکده علوم دارویی
    • دانشکده جمعیت و بهداشت عمومی
    • دانشکده سیاست عمومی و امور جهانی
    • دانشکده علوم
    • دانشکده مددکاری اجتماعی
    • دانشکده کالج UBC Vantage
    • دانشکده اقتصاد

    رتبه و اعتبار دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا و جهان

    رتبه و اعتبار دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا و جهان

    جدای از رتبه‌های کلی و رتبه‌های مربوط به هر دوره و تخصص آموزشی عالی این دانشگاه در سطح کشور و جهان، باید گفت که 8 برنده جایزه نوبل، 74 دانشمند رودز، 65 ورزشکار المپیکی که مدال کسب کرده‌اند و همچنین 10 عضو در هر 2 آکادمی هنر و علوم آمریکا و انجمن سلطنتی و 273 عضو انجمن سلطنتی کانادا در دانشگاه بریتیش کلمبیا تحصیل کرده‌اند. همچنین 3 نخست وزیر کانادا، از جمله اولین نخست وزیر زن کانادا، کیم کمپبل و نخست وزیر کنونی کانادا جاستین ترودو در دانشگاه بریتیش کلمبیا تحصیل کرده‌اند. چندی از معروف ترین رتبه بندی‌های این دانشگاه عبارتند از:

    معیار رتبه بندی

    رتبه

    رتبه در کانادا

    3

    رتبه جهانی کیو اس (QS)

    47

    رتبه جهانی THE

    40

    رتبه جهانی Usnews

    35

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز محل اقامت و خوابگاه دانشجویی و کلیه خدمات مربوط به آن با بهترین کیفیت را از جمله سرویس غذا، اماکن اقامت، امکانات رفاهی، تفریحی، ورزشی و... را برای دانشجویان خود ارائه می‌دهد. خدمات مربوط به خوابگاه و محل اسکان دانشگاه برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که از کشورهای دیگر مهاجرت به کانادا می‌کنند، بسیار مهم و در واقع می‌توان گفت که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های آنان و در اکثر مواقع امری واقعا حیاتی و ضروری تلقی می‌گردد.

    شرایط پذیرش در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    شرایط پذیرش در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

    برای اخذ پذیرش از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا باید شروط عمومی و کلی زیر را به تفکیک مقطع تحصیلی داشته باشید:

    برای مقطع کارشناسی:

    • ارائه مدرک دیپلم 12 ساله معتبر
    • حداقل معدل 14 و ترجیحا 15 به بالا
    • ارائه مدرک مهارت زبان آیلتس حداقل 7 یا در کمترین حالت آیلتس 6.5
    • انگیزه‌نامه، کاور لتر و دیگر مدارک بدیهی مورد نیاز مانند مدارک هویتی و...

    برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

    • ارائه مدارک مقاطع تحصیلی ماقبل با حداقل معدل 14 الی 15 و ترجیحا برای شانس بهتر حداقل 16
    • ارائه مدرک مهارت زبان آیلتس حداقل 7 یا در کمترین حالت آیلتس 6.5
    • ارائه انگیزه‌نامه، کاور لتر، 2 الی 3 توصیه‌نامه معتبر، رزومه تحصیلی، مقالات ISI معتبر برای مقطع دکتری، نتایج پروژه، تحقیقات، پایان‌نامه و دیگر دستاوردهای علمی...
    • دیگر مدارک بدیهی مورد نیاز مانند مدارک هویتی و...

    سوالات متداول دانشگاه بریتیش کلمبیا | The University of British Columbia

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت