اشتباهات رایج اپلای تحصیلی در سال 2024
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    اپلای به صورت خلاصه به فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های خارج از کشور گفته می‌شود. اما بسیاری از دانشجویان در هنگام انجام این کار دچار اشتباهات مختلفی می‌شوند. این اشتباهات معمولا به دلیل بی‌اطلاعی افراد از نحوه اپلای صحیح یا عجله در هنگام انجام آن رخ داده و می‌توانند باعث به تاخیر افتادن فرآیند اخذ پذیرش یا ریجکتی آن شوند. بنابراین حتما توصیه می‌شود که در جهت پروسه مهاجرت تحصیلی خود، مراحل اپلای را با دقت کامل و بدون هر گونه اشتباهی انجام دهید. توصیه ما اقدام از طریق یک موسسه مهاجرت تحصیلی معتبر در این زمینه است. در ادامه با 37 اشتباه رایج در هنگام اپلای تحصیلی آشنا می‌شوید.

    1. بی‌توجهی به ضرب‌العجل‌های تعیین‌شده

    تمام دانشگاه‌ها و ادارات مهاجرتی در سرتاسر دنیا برای انجام کارهایی مانند ارسال مدارک، پر کردن فرم‌ها، اخذ ویزای تحصیلی و سایر موارد مشابه یک تاریخ مشخص می‌کنند. بنابراین حتما باید در بازه زمانی تعیین شده اقدام به انجام چنین مواردی بکنید زیرا در مواقعی ارسال دیرهنگام حتی یکی از مدارک می‌تواند باعث رد شدن درخواست اپلای شما شود.

    2. اشتباه در هنگام انتخاب رشته تحصیلی

    انتخاب رشته‌ یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که باید مدت‌ها قبل از اقدام به اپلای تحصیلی آن را مورد بررسی قرار دهید. در انجام این کار بسیار دقت کرده و تمام جوانب ممکن را نیز در نظر داشته باشید؛ چون قرار است حداقل ۲ سال در رشته مربوطه مشغول به تحصیل شوید که می‌تواند هزاران دلار برای شما هزینه داشته باشد. قبل از انتخاب هر رشته‌ای مطمئن شوید که به آن علاقه‌مند هستید. علاوه بر این باید از شرایط کافی (نمره زبان، معدل و...) برای تحصیل در رشته مورد نظر نیز برخوردار باشید.

    فراموش نکنید که رشته‌های دانشگاهی دارای زیرشاخه‌های مختلفی هستند و در نتیجه تمام دروس ارائه‌شده در آن‌ها را با دقت مورد بررسی قرار داده و در نهایت نیز مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. در مجموع نیز توصیه می‌شود که صرفا به دلیل معروف بودن دانشگاه مورد نظرتان اقدام به انتخاب رشته نکنید و مواردی مانند سطح کیفی دروس ارائه شده، میزان شهریه، سطح اساتید، علایق فردی، امکانات ارائه شده و... را نیز در نظر بگیرید.

    3. عدم تحقیق در مورد شرایط و قوانین دانشگاه

    برخی دانشجویان بدون انجام هیچ‌گونه‌ تحقیقی در رابطه شرایط و قوانین دانشگاه‌ها شروع به ارسال درخواست پذیرش می‌کنند که این امر می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بسیاری در فرآیند اپلای شود. فرض کنید دانشگاهی برای پذیرش دانشجویان نمره ۷ آیلتس را از آن‌ها درخواست می‌کند و شما بدون آگاهی از این موضوع خود را برای نمره ۶ آماده کرده و در نهایت نیز چنین نمره‌ای را کسب می‌کنید که این امر ممکن است موجب رد شدن درخواست شما برای اپلای شود. شرط معدل، امکان دریافت پذیرش مشروط، حداکثر گپ تحصیلی قابل قبول، مسئله بورسیه، ضرب‌العجل‌های تعیین شده، نمره آزمون زبان و میزان تمکن مالی از مهم‌ترین مواردی است که باید در رابطه با آن‌ها تحقیق کنید.

    4. ناقص بودن مدارک

    ناقص بودن مدارک یکی از اصلی‌ترین دلایل ریجکتی پذیرش و ویزای تحصیلی است. شما باید تمام مدارک، فرم‌ها و اطلاعات درخواستی را بدون هیچ کم و کاستی از طریق ایمیل یا حساب کاربری خود و در موعد مشخص شده به دانشگاه بفرستید. مدرک شناسایی، آخرین مدرک تحصیلی، گواهی تمکن مالی، مدرک زبان، انگیزه‌نامه، ریزنمرات تحصیلی، فرم اپلای، CV‌ یا رزومه و نامه مرجع از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای اپلای تحصیلی هستند. توجه داشته باشید که مدارک درخواستی دانشگاه به دانشگاه متفاوت است و علاوه بر این مدارکی مانند دیپلم، کارشناسی و ریزنمرات تحصیلی باید ترجمه رسمی شوند.

    5. عدم پرداخت هزینه اپلای

    برخی دانشگاه‌ها برای بررسی اپلای و اعطای نامه پذیرش به دانشجویان هزینه‌ای برابر با ۵۰ تا ۱۰۰ دلار را از آن‌ها دریافت می‌کنند که متاسفانه بسیاری از افراد از این مسئله نامطلع هستند یا اهمیتی به آن نمی‌دهند. به یاد داشته باشید که در هنگام اپلای تمام هزینه‌های درخواستی را به صورت کامل پرداخت کرده و از رسید آن‌ها یک نسخه کپی تهیه کنید. این نکته را نیز فراموش نکنید که در صورت ریجکتی اپلای معمولا امکان پس گرفتن هزینه پرداختی وجود ندارد. در کل بهتر است قبل از هر اقدامی برای کسب اطلاع دقیق‌تر در این رابطه با مسئول پذیرش دانشگاه مورد نظرتان تماس بگیرید.

    6. نداشتن پاسپورت معتبر

    اگر پاسپورت شما فاقد اعتبار باشد، در چنین وضعیتی به احتمال زیاد برای سفر به کشور مورد نظر خود و دریافت ویزای تحصیلی دچار مشکل خواهید شد. علاوه بر این برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان از آن‌ها مدرک پاسپورت نیز درخواست می‌کنند. در مجموع توصیه می‌شود که پاسپورت خود را سالم نگه داشته و ماه‌ها قبل از انقضا، آن را تمدید کنید.

    7. بی‌توجهی به علایق شخصی

    متاسفانه برخی از داوطلبان صرفا با قصد مهاجرت و بدون توجه به علایق خود اقدام به اپلای در رشته‌هایی نامربوط می‌کنند که این امر می‌تواند پس از مدتی باعث افت و ترک تحصیلی و بی‌انگیزگی آن‌ها برای حضور در کلاس‌های درس شود. در نتیجه برای جلوگیری از چنین مواردی حتما در رشته‌ای که به آن علاقه دارید یا مرتبط با تحصیلات قبلی شما است؛ اپلای کرده و به هیچ عنوان رشته‌هایی که هیچ آشنایی با آن‌ها ندارید را انتخاب نکنید.

    8. اشتباه در هنگام نوشتن انگیزه‌نامه

    انگیزه‌نامه یا SOP (مخفف Statement of Purpose) نوعی مدرک است که شامل یک سری اطلاعات مرتبط با سوابق تحصیلی و کاری و ... بوده و با نوشتن آن می‌توانید مشخص می‌کنید که دقیقا با چه هدفی برای اپلای در دانشگاه مورد نظرتان اقدام می‌کنید. با این حال بسیاری از دانشجویان در هنگام نوشتن انگیزه‌نامه دچار اشتباهات متعددی می‌شوند که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بی‌توجهی به اندازه متن، عدم استفاده از تجربه دیگران، داشتن غلط املایی، ارائه اطلاعات نادرست، ساختاربندی نامناسب و استفاده از زبان غیر رسمی اشاره کرد. این موارد ممکن است باعث رد شدن درخواست شما شوند و در نتیجه هنگام نوشتن انگیزه‌نامه بسیار دقت کنید.

    9. ارسال مدارک اشتباه

    ارسال مدارک اشتباه می‌تواند باعث به تاخیر افتادن زمان صدور نامه پذیرش یا ریجکت شدن ویزای تحصیلی شود. به عنوان مثال ممکن است دانشگاه از شما بخواهد مدرک انگیزه‌نامه بفرستید اما شما به جای آن اقدام به ارسال توصیه‌‌نامه کنید. یا مثلا ممکن است دانشگاه موردنظرتان تنها مدارک زبان آیلتس، PTE و CAE را قبول داشته باشد اما شما به اشتباه در آزمون تافل شرکت کرده و مدرک آن را ارسال کنید. بنابراین قبل از هر اقدامی حتما از درست بودن مدارک خود اطمینان حاصل کنید.

    10. عدم تهیه بیمه درمانی

    ۱۰. عدم تهیه بیمه درمانی

    برخی کشورها از پذیرش دانشجویانی که فاقد بیمه درمانی معتبر هستند، خودداری می‌کنند و در نتیجه در رابطه با شرایط بیمه درمانی کشور و دانشگاه‌ مورد نظرتان تحقیق کنید. به عنوان مثال دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا نیاز به بیمه OSHC دارند. جدای از پروسه اپلای تحصیلی، در کل تهیه بیمه دانشجویی برای صدور ویزای دانشجویی نیز الزامی است.

    11. سپردن پرونده مهاجرتی به موسسات غیرمجاز

    امروزه موسسات مهاجرتی متعددی در ایران و خارج از کشور وجود دارند که مدعی هستند می‌توانند به آسانی و در مدت زمان کوتاهی برای شما پذیرش و ویزای تحصیلی بگیرند. در نتیجه برای جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری بهتر است قبل از سپردن پرونده مهاجرتی خود به موسسه مورد نظرتان در رابطه با سابقه فعالیت، میزان اعتبار و مجوزهای آن‌ها تحقیق کنید.

    12. بی‌توجهی به بورسیه‌های تحصیلی

    داشتن بورسیه می‌تواند تا حد زیادی از هزینه‌های تحصیلی شما بکاهد و امروزه دانشگاه‌های کشورهای مختلفی مانند استرالیا، کانادا و آمریکا به دانشجویان در مقاطع تحصیلی گوناگونی بورسیه و کمک‌ هزینه‌های تحصیلی ارائه می‌دهند. اما بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به اشتباه فکر می‌کنند که بورسیه تنها مخصوص افراد نخبه بوده و نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند. این در حالی است که امروزه انواع مختلفی از بورسیه تحصیلی وجود دارد که به افراد با شرایط مختلفی اعطاء می‌شوند و بنابرین در هنگام اپلای حتما در رابطه با قوانین بورسیه دانشگاه انتخابی خود تحقیق کنید.

    13. نداشتن ارتباط با اداره مهاجرت

    ممکن است قوانین و شرایط اخذ ویزای تحصیلی توسط اداره مهاجرت کشوری که دانشگاه شما در آن قرار دارد، تغییر کنند. در نتیجه به منظور اطلاع از آخرین تغییرات صورت گرفته بهتر است علاوه بر دانشگاه خود به صورت منظم با اداره مهاجرت کشور مقصد نیز در تماس باشید و قوانین و شرایط آن را از وبسایت و سایر منابع وابسته به آن مطالعه کنید. به عنوان مثال دولت استرالیا از جولای ۲۰۲۳ به بعد دیگر مدرک زبان تافل را قبول ندارد و همچنین کلی تغییرات در قوانین مهاجرتی این کشور از ابتدای 2024! همچنین توصیه می‌شود که ارتباط خود را حتی پس از اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی همچنان با اداره مهاجرت مورد نظرتان حفظ کنید. هرچند که اکثر تغییرات قوانین پس از اخذ ویزا و پذیرش‌تان، شامل حال شما نخواهد شد؛ اما خوب است که همیشه احتیاط نمایید.

    14. ارسال انگیزه‌نامه مشابه به دانشگاه‌های مختلف

    هیچ وقت انگیزه‌نامه مشابهی را به چندین دانشگاه مختلف ارسال نکنید. زیرا هر رشته و دانشگاهی دارای شرایط مخصوص به خود است و علاوه بر این ممکن است ناخواسته و به خاطر بی‌توجهی به جزئیات؛ اطلاعات مرتبط با دانشگاهی که قبلا در آن اپلای کرده‌اید را به دانشگاه دیگری بفرستید. در مجموع نیز اگر واقعا به دنبال افزایش شانس پذیرش خود هستید، در چنین حالتی به جای کپی پیست کردن اطلاعات موجود حتما زمانی را برای نوشتن یک انگیزه‌نامه جدید اختصاص دهید و چند بار نیز آن را مرور کنید.

    15. استفاده از عبارت‌ها و اصطلاحات کلیشه‌ای

    اکثر افراد هیچ ایده و پلن خاصی برای نوشتن مواردی مانند انگیزنامه‌ ندارند و به همین دلیل به استفاده از واژگان و عبارت‌های کلیشه‌ای و آماده و گاها سخنان بزرگان روی می‌آورند. انجام این کار هیچ تاثیر مثبتی بر افزایش کیفیت نوشته شما ندارد زیرا تیم پذیرش تنها می‌خواهد در رابطه با سوابق کاری و تحصیلی، پروژه‌ها، مقالات، پژوهش‌ها و انگیزه واقعی شما برای تحصیل در دوره، رشته و دانشگاهی مورد نظرتان اطلاعاتی را بدست آورد.. بنابراین توصیه می‌شود که به شکلی شفاف و کاربردی اقدام به نوشتن انگیزه‌نامه کرده و از افزودن جملات حشو و تکراری خودداری کنید.

    16. نداشتن پلن B

    گاهی اوقات ممکن است شرایط آنگونه که می‌خواهید پیش نرود یا به یکباره برخی قوانین مهاجرتی کشور مقصد تغییر کنند. یا مثلا ممکن است دانشگاه مورد نظرتان بنا به دلایلی با درخواست پذیرش شما موافقت نکند. بنابراین حتما از قبل تمام سناریوهای ممکن را با دقت بررسی کرده و برای هر کدام یک پلن B یا همان برنامه و نقشه جایگزین ایجاد کنید. اگر به خاطر تاخیر در ارسال مدارک یا داشتن گپ تحصیلی با درخواستم مخالفت شد چکار کنم؟ آیا نیاز به وکیل مهاجرتی دارم؟ به کجا باید اعتراض کنم؟ بهترین راه برای متقاعد سازی اداره مهاجرت یا دانشگاه کدام است؟ آیا از شرایط لازم برای دریافت پذیرش مشروط برخوردار هستم؟ موارد اشاره شده از جمله سوالاتی هستند که می‌توانید در پلن دیگر خود آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

    17. انگیزه‌نامه طولانی

    از نوشتن انگیزنامه‌های طولانی خودداری کنید زیرا بسیاری از دانشگاه‌ها روزانه ده‌ها انگیزه‌نامه دریافت می‌کنند و در نتیجه امکان بررسی دقیق موارد طولانی وجود ندارد. هر انگیزنامه‌ای در نوع خود منحصر به فرد است و بنابراین نمی‌توان تعداد لغات خاصی را برای آن در نظر گرفت اما در مجموع بهتر است شامل حداقل ۵۰۰ و حداکثر ۱۰۰۰ واژه شود.

    18. بزرگنمایی در مورد موفقیت‌ها

    در هنگام اپلای از انجام هر گونه بزرگنمایی در رابطه‌ با موفقیت‌های بدست‌آمده خودداری کرده و در عوض بدون هیچ‌گونه اغراقی به بازگو کردن واقعیت‌ها بپردازید. متاسفانه برخی افراد بر این باورند که می‌توانند با بزرگنمایی در رابطه با سوابق آموزشی، پژوهشی و... خود شانس خود را افزایش دهند اما از این موضوع مطلع نیستند که دانشگاه‌ها تنها بر اساس مدارک محکم و معتبر اقدام به صدور نامه پذیرش می‌کنند. به عنوان مثال اگر نمره ۸ را در آیلتس گرفته‌اید، لزومی ندارد راجع به سختی‌هایی که در مسیر کسب این نمره متحمل شدید چندین خط بنویسید. یا مثلا نیاز نیست به گونه‌ای اغراق‌آمیز مطالبی را راجع به پروپوزال یا مقاله خود بازگو کنید.

    19. عدم استفاده از تجارت دیگران

    اگر برای بار اول است که اقدام به اپلای تحصیلی می‌کنید یا قبلا چند بار اپلای ناموفق داشته‌اید؛ در این صورت بهتر است به منظور جلوگیری از هر اشتباهی و افزایش شانس خود حتما از تجارب کارشناسان مهاجرت تحصیلی یا افرادی که موفق به اخذ ویزای دانشجویی شده‌اند، استفاده کنید.  

    20. اپلای دیرهنگام

    ۲۰. اپلای دیرهنگام

    برخی افراد دیرهنگام و در روزهای آخر اقدام به اپلای می‌کنند که این موضوع می‌تواند باعث کاهش شانس آن‌ها برای دریافت پذیرش تحصیلی شود. در کل بهتر است از ماه‌ها قبل به شکلی دقیق و اصولی برای انجام اپلای تحصیلی برنامه‌ریزی کرده و فرآیند آن را آغاز کنید. علاوه بر این ظرفیت هر رشته و دانشگاهی محدود است و دانشگاه‌ها معمولا تنها در یک بازه زمانی مشخصی اقدام به پذیرش و ثبت‌نام دانشجویان می‌کنند.

    21. ارسال درخواست پذیرش به مقصد اشتباهی

    گاهی اوقات ممکن است برخی دانشجویان به خاطر بی‌دقتی درخواست پذیرش خود را به اشتباه به مقصدی نامربوط بفرستند. هر دانشگاهی از ادارات و بخش‌های مختلفی تشکیل شده که معمولا هر یک دارای آدرس ایمیل مخصوص به خود است. بنابراین اگر درخواست خود را به اداره‌ای نامربوط بفرستید، در چنین شرایطی هیچگاه درخواست شما بررسی نخواهد شد. علاوه بر این برخی دانشگاه از لحاظ اسمی بسیار مشابه هستند. به عنوان مثال هر دو کشور کانادا و استرالیا دارای دانشگاهی به نام ویکتوریا هستند و بنابراین در هنگام اپلای باید به نام دانشگاه هم دقت کنید.

    22. بی‌توجهی به ارزش مقالات تحصیلی

    داشتن مقالات تحصیلی معتبر و حرفه‌ای می‌تواند باعث افزایش شانس دریافت پذیرش تحصیلی شود. با این حال بسیاری از افراد با وجود داشتن چنین مقالاتی هیچ اشاره‌ای به آن‌ها نمی‌کنند زیرا بر این باورند که مقالاتشان فاقد ارزش علمی کافی است و نیازی به مطرح کردن آن‌ها ندارند. بنابراین اگر مقاله‌ای دارید که مورد تایید اساتید مورد نظرتان است، حتما در انگیزه‌نامه خود به آن‌ اشاره کنید.

    اگر هم دانشجو هستید و قرار است در آینده نزدیک اپلای کنید، در این صورت بهتر است برای نوشتن مقالات زمانی را به تحقیق در مورد موضوعات مرتبط با رشته خود اختصاص دهید. برای انجام این کار می‌توانید از منابع و کتاب‌های معتبر، پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه‌های معتبر استفاده کرده یا در کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مختلفی شرکت کنید. در صورت امکان همچنین می‌توانید برای نوشتن مقاله از اساتید خود نیز کمک بگیرید. فراموش نکنید که لزوما هر مقاله‌ای دارای ارزش آکادمیک نبوده و علاوه بر این از خرید مقاله یا کپی کردن مطالب از سایر منابع نیز خودداری کنید.

    23. آگاه نبودن در مورد فرآیند اپلای تحصیلی

    امروزه منابع مختلفی در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که با مطالعه آن‌ها می‌توانید به خوبی با فرآیند اپلای تحصیلی و تمام جنبه‌های مرتبط با آن آشنا شوید. با این حال بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که می‌توانند به آسانی و بدون دریافت هیچ‌گونه مشاوره یا داشتن مطالعه‌ای، اپلای تحصیلی کنند. این درحالی است که انجام اپلای مهم‌ترین فرآیند برای اخذ ویزای تحصیلی است که انجام آن نیاز به دانستن یک سری نکات مهم دارد. فراموش نکنید که برای آشنایی با فرآیند اپلای تحصیلی می‌توانید از کارشناسان امور مهاجرتی نیز مشورت بگیرید. در واقع اکیدا پیشنهاد می‌شود که پروسه اپلای تحصیلی و مهاجرت تحصیلی خود را به یک موسسه مهاجرتی معتبر دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بسپارید.

    24. وارد کردن اطلاعات اشتباه در هنگام اپلای

    ارائه اطلاعات اشتباه می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در روند صدور نامه پذیرش شود. بنابراین توصیه می‌شود که با حوصله کامل اطلاعاتی مانند تاریخ فارغ‌التحصیلی، کد ملی، شماره پاسپورت، نام دقیق رشته و دانشگاه انتخابی، آدرس محل زندگی، کد پستی و جزئیات مرتبط با سوابق تحصیلی و کاری خود را نوشته و چندین بار آن‌ها را مرور کنید.

    25. عدم آمادگی برای مصاحبه

    برخی دانشگاه‌ها ممکن است برای پذیرش دانشجویان آن‌ها را دعوت به مصاحبه کنند. بنابراین از قبل به خوبی خود را برای شرکت در مصاحبه احتمالی آماده کنید. علاوه بر این با دقت تمام سوالاتی که ممکن است از شما در طول جلسه مصاحبه پرسیده شود را مرور کرده و با توجه به شرایط خود و دانشگاه انتخابی برای هر یک پاسخی مناسب پیدا کنید. چرا دانشگاه ما را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟ هدف شما برای تحصیل در رشته مد نظرتان چیست؟ آیا شما دارای سابقه کار مرتبط با رشته‌ انتخابی هستید؟ در طول دوران تحصیلی چه پژوهش‌هایی را انجام داده‌اید؟ این موارد تنها نمونه‌ای از سوالاتی است که ممکن است از شما پرسیده شود.

    26. نداشتن برنامه‌ریزی

    اپلای فرآیندی نیست که بتوانید در طول یک ساعت یا یک روز آن را انجام دهید. باید از قبل برای انجام آن برنامه‌ریزی کرده و تمام مراحل آن را با دقت طی کنید. توجه داشته باشید که شرایط هر دانشجو و دانشگاهی متفاوت است و نمی‌توان یک برنامه‌ریزی کلی برای افراد در نظر گرفت. فرآیند اپلای شامل موارد مختلفی می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به بررسی شرایط و قوانین، جمع‌آوری و ارسال مدارک، پر کردن فرم‌های مورد نیاز، انتخاب رشته، گرفتن مشورت از افراد با تجربه، ترجمه مدارک، تهیه نسخه اصل مدارک تحصیلی، آمادگی برای مصاحبه احتمالی، ایجاد حساب کاربری در وب‌سایت دانشگاه، نوشتن انگیزه‌نامه و مکاتبه با دانشگاه اشاره کرد.  

    27. عدم توجه به جزئیات دوره تحصیلی

    متاسفانه بسیاری از دانشجویان فکر می‌کنند که شرایط تحصیل در رشته‌ای خاص در تمام دانشگاه‌ها مشابه یا تقریبا یکسان است اما در واقعیت چنین موضوعی به هیچ عنوان صحت ندارد. به عنوان مثال قطعا جزئیات دروس، واحدهای تحصیلی، طول دوره، روش تدریس، امکان دریافت بورسیه، شرط معدل و نمره زبان مورد نیاز رشته شیمی در دو دانشگاه سیدنی و ملبورن برای تحصیل در استرالیا متفاوت است. بنابراین توصیه می‌شود که با دقت جزئیات هر دوره تحصیلی را به شکلی مجزا و دقیق مرور کنید زیرا ممکن است فاقد شرایط کافی برای تحصیل در رشته مورد نظرتان باشید.

    28. بی توجهی به چالش‌های بعد از مهاجرت

    دانشجویان ممکن است برای زندگی در سایر کشورها با چالش‌های مختلفی مواجه شوند. تفاوت‌های فرهنگی، مشکلات مالی، پیدا کردن محیط مناسبی برای اسکان، دوری از خانواده، اجبار به داشتن زندگی مستقل، تبعیض‌های اجتماعی، فشارهای تحصیلی، عدم سازگاری با قوانین و سبک زندگی جدید و نداشتن مهارت زبانی کافی برای ارتباط با سایر افراد جامعه از مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که قبل از اقدام به اپلای تحصیلی باید به آن‌ها توجه کرده و با دقت تمام سناریوهای ممکن را مورد بررسی قرار دهید.

    29. نداشتن آگاهی در مورد شهریه دانشگاه و سایر هزینه‌‌ها

    ۳۰. نداشتن آگاهی در مورد شهریه دانشگاه و سایر هزینه‌‌ها

    بسیاری از دانشجویان بدون توجه به میزان تمکن مالی، بودجه در دسترس، شهریه دانشگاه‌ و هزینه زندگی در شهر و کشور مقصد خود اقدام به اپلای تحصیلی می‌کنند که این مسئله می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مالی بسیاری برای آن‌ها شود. بنابراین به منظور جلوگیری از هر گونه مشکل مالی در کشور مورد نظرتان، تمام هزینه‌های موجود را مورد بررسی قرار دهید. این موضوع را نیز فراموش نکنید که هزینه تحصیل و زندگی در برخی کشورها گران و در برخی دیگر نیز به نسبت ارزان‌تر است.

    30. نداشتن اطمینان از امکان کار در حین تحصیل

    برخی کشورها این امکان را به دانشجویان می‌دهند تا در حین تحصیل مشغول به کار شوند. به عنوان مثال در کشور استرالیا دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلفی می‌توانند تا ۴۸ ساعت در هر دو هفته مشغول به کار شوند که این میزان برای افرادی که در دوره‌های ارشد پژوهش-محور یا دکترا تحصیل می‌کنند، بدون محدودیت است. یا مثلا دانشجویان در کشور کانادا می‌توانند به صورت هفتگی ۲۰ ساعت کار کنند که بین نوامبر 2022 تا آوریل 2024 این اجازه کار به صورت تمام وقت بوده است. با این حال ممکن است در برخی کشورها چنین امکانی وجود نداشته باشد. در کل بهتر است کشوری را انتخاب کنید که این امکان را به دانشجویان بین‌المللی می‌دهد تا در حین تحصیل مشغول به کار شوند زیرا داشتن کار حتی به صورت پاره‌وقت می‌تواند تا حد زیادی از هزینه‌های تحصیلی و زندگی شما بکاهد. همچنین اگر قصد ماندن در کشور مورد نظرتان را دارید، بنابراین در رابطه با شرایط کار پس از فارغ‌التحصیلی نیز تحقیق کنید.

    31. عدم تلاش دوباره پس از ریجکت شدن

    بسیاری از دانشجویان پس از ریجکت شدن دچار نا امیدی شده و دیگر اقدام به اپلای در دانشگاه‌های دیگر نمی‌کنند. این در حالی است که شما می‌توانید به آسانی به هر تعداد دانشگاه که می‌خواهید درخواست پذیرش ارسال کنید. یا مثلا در صورت نداشتن شرایط کافی می‌توانید دوباره تمام تلاش خود را برای جبران آن بکار گرفته یا از گزینه پذیرش مشروط یا کاندیشنال استفاده کنید. به عنوان مثال اگر دانشگاهی از دانشجویان نمره آیلتس ۷ را درخواست کند اما شما به خاطر نمره ۶ ریجکت شوید، در چنین حالتی می‌توانید از گزینه پذیرش مشروط استفاده کنید.

    اگر هم چنین امکانی برای شما وجود نداشت؛ توصیه می‌شود دوباره در آزمون مورد نظر شرکت کرده و سعی کنید نمره ۷ را کسب کنید. یا مثلا در صورت علاقه و امکان می‌توانید در دانشگاهی که دارای شرط آیلتس ۶ است اقدام به اپلای کنید. این تنها مثالی در رابطه با شرط نمره زبان است و معمولا همیشه راه حلی برای سایر مشکلات اپلای تحصیلی نیز وجود دارد و در نتیجه برای رسیدن به اهداف خود به هیچ عنوان نا امید نشده و تمام تلاش خود را به کار گیرید.

    32. تردید در مورد مهاجرت

    مهاجرت در هر شکلی یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که ممکن است یک فرد در طول زندگی خود بگیرد. افراد بسیاری بنا به دلایل مختلفی برای مهاجرت به سایر کشورها دچار تردید می‌شوند. از قبل لیستی از نگرانی‌های خود در رابطه با مهاجرت تهیه کرده و در صورت امکان سعی کنید آن‌ها را برطرف سازید. آیا واقعا تمایل به مهاجرت دارید؟ آیا می‌توانید از پس هزینه‌های تحصیلی در کشور مورد نظرتان برآیید؟ آیا نگران ریجکت شدن از طرف دانشگاه انتخابی خود هستید؟ آیا فکر می‌کنید از شرایط کافی برای مهاجرت تحصیلی برخوردار نیستید؟ آیا هنوز از لحاظ روانی آماده مهاجرت نیستید؟ آیا فکر می‌کنید در مصاحبه تحصیلی رد می‌شوید؟ نگرانی در رابطه با این موارد کاملا طبیعی است اما مهم‌ این است که قبل از هر اقدامی و جلوگیری از هر گونه مشکلی به چنین سوالاتی پاسخ دهید.

    33. بی‌توجهی به بازار کار در کشور مقصد

    اگر با قصد اخذ اقامت دائم و شهروندی می‌خواهید به کشور دیگری مهاجرت تحصیلی کنید، در این صورت حتما قبل از هر اقدامی از وضعیت بازار کار آنجا مطمئن شوید. نرخ بیکاری در برخی کشورها بالا و برخی دیگر نیز پایین است. به عنوان مثال یونان طبق آخرین آمارها در سال ۲۰۲۳ دارای نرخ بیکاری ۹.۶% است و در نتیجه ممکن است در پیدا کردن شغل در این کشور دچار مشکل شوید. علاوه بر این هر رشته تحصیلی لزوما در تمام کشورها از بازار کار خوبی برخوردار نیست.

    34. نادیده گرفتن مسئله اسکان

    اسکان دانشجویی و شرایط و هزینه‌های مرتبط با آن یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در هنگام اپلای به آن دقت کنید. هر کشور و دانشگاهی در رابطه با اسکان دانشجویان دارای قوانین مخصوص به خود است و در نتیجه برای کسب اطلاعات دقیق بهتر است با دانشگاه یا اداره مهاجرت کشور مربوطه تماس بگیرید. توجه داشته باشید که اجاره منزل در برخی شهرها و کشورها گران‌تر و در برخی دیگر نیز به نسب ارزان‌تر است. شما همچنین می‌توانید برای اسکان خود از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنید. علاوه بر این وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مناسب‌ترین گزینه برای اسکان را پیدا کنید که از میان آن‌ها می‌توان به SpareRoom، HomeLike و Uhomes اشاره کرد. این نکته را نیز فراموش نکنید که برخی کشورها مانند استرالیا با دادن بورسیه و تحت شرایط خاصی بخشی از هزینه اسکان دانشجویان بین‌المللی را متقبل می‌شوند.

    35. عدم مطالعه در مورد فرهنگ کشور مقصد

    هر کشوری در دنیا دارای فرهنگ مخصوص به خود است و بسیاری از دانشجویان ممکن است به خاطر این موضوع دچار سردرگمی، مردم‌گریزی، استرس و اضطراب و مشکل در برقراری ارتباط با افراد جامعه کشور مقصد شوند. بنابراین قبل از اپلای به خوبی در رابطه با فرهنگ کشور مورد نظرتان مطالعه کرده و مطمئن شوید که می‌توانید از پس چالش‌های موجود برآیید یا خیر. علاوه بر فرهنگ شما باید همچنین خود را با مواردی مانند عادات غذایی، زبان، باورها، جشن‌ها، ارزش‌ها، قوانین و بسیاری از موارد دیگر نیز وفق دهید. برای آشنایی با فرهنگ یک جامعه می‌توانید به اینترنت مراجعه کنید یا از افرادی که قبلا به کشور مورد نظرتان مهاجرت کرده‌اند، مشورت بگیرید.

    36. بی‌توجهی به شرایط آوردن اعضای خانواده

    اگر می‌خواهید در طول تحصیل همسر یا فرزندتان را نیز با خود به کشور مورد نظرتان بیاورید، در این صورت باید قبل از اپلای مطمئن شوید که از شرایط کافی برای انجام چنین کاری برخوردار هستید. در مجموع نیز امکان آوردن اعضای خانواده امتیاز بسیار مهمی محسوب می‌شود و بنابراین بهتر است به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید. علاوه بر این، فرآیند آوردن اعضای خانواده‌ در برخی کشورها آسان است؛ به عنوان مثال برای تحصیل در کانادا یا استرالیا و در برخی کشورهای دیگر نیز دشوار بالعکس دشوار باشد.

    37. عدم استفاده از پذیرش مشروط

    پذیرش مشروط یعنی این که شما فاقد شرایط لازم برای تحصیل در دانشگاه مورد نظرتان هستید اما دانشگاه با دادن فرصتی این امکان را به شما می‌دهد تا در مدت زمان مشخصی کاستی‌های موجود را برطرف کرده و سپس اقدام به دریافت پذیرش قطعی کنید. برخی کشورها و دانشگاه‌ها چنین شرایطی را برای دانشجویان فراهم می‌کنند اما مسئله اینجاست که بسیاری از افراد از این گزینه‌ مهاجرتی بی‌نظیر اطلاعی ندارند و صرفا از همان ابتدا به دنبال اخذ پذیرش قطعی هستند. برای مثال برای تحصیل در استرالیا می‌توانید به راحتی از امکان اخذ پذیرش مشروط از دانشگاه‌های متعددی در این کشور بهره‌مند شوید.

    چگونه از اشتباه در هنگام اپلای تحصیلی جلوگیری کنیم؟

    چگونه از اشتباه در هنگام اپلای تحصیلی جلوگیری کنیم؟

    همانطور که اشاره شد، انجام اشتباه در فرآیند اپلای می‌تواند باعث به تاخیر افتادن فرآیند بررسی درخواست پذیرش یا حتی ریجکتی شود که این امر می‌تواند بر آینده تحصیلی و کاری شما تاثیری منفی بگذارد. برای جلوگیری از چنین اشتباهاتی کافیست از افراد با تجربه در این زمینه کمک گرفته و نکات بررسی شده در این مقاله را رعایت کنید.

    مراحل بررسی درخواست‌های پذیرش تحصیلی

    هر کشور و دانشگاهی در رابطه با نحوه بررسی پرونده‌های پذیرش دارای شرایط و دستورالعمل‌های خاص خود است؛ با این حال اکثر آن‌ها برای انجام این کار مراحل زیر را انجام می‌دهند:

    ۱. مسئول پذیرش انگیزه‌نامه شما را دریافت می‌کند.

    ۲. انگیزه‌نامه شما و تمام مدارک موجود توسط افراد مختلفی مانند تیم پذیرش، مدیر آموزش و اساتید دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

    ۳. در صورتی که از شرایط کافی برخوردار باشید، در این صورت تیم پذیرش با اپلای شما موافقت می‌کند.

    ۴. اگر کم و کاستی در پرونده شما وجود داشته باشد؛ در چنین حالتی نیز تیم پذیرش انگیزه‌نامه شما را به سرپرست پذیرش ارسال می‌کند. سرپرست پذیرش کسی است که تصمیم نهایی را می‌گیرد.

    ۵. پس از تایید نهایی نامه‌ پذیرش به شما ارسال شده و حال می‌توانید اقدام به دریافت ویزای تحصیلی کنید.

    نکته: انگیزنامه‌ مهم‌ترین مدرکی است که تیم پذیرش بر اساس آن اقدام به صدور نامه پذیرش کرده یا با اپلای دانشجویان مخالفت می‌کند. پس حتما در نوشتن آن بسیار دقت کنید.

    در صورت ریجکت شدن اپلای چکار کنیم؟

    دانشگاه مورد نظرتان ممکن است با اپلای تحصیلی شما مخالف کند. در چنین شرایطی مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

    ۱. ابتدا نامه ریجکتی دریافتی از طرف دانشگاه را با دقت مطالعه کنید.

    ۲. سپس به منظور پی بردن به علت اصلی ریجکتی از طریق ایمیل یا تلفن با دانشگاه‌ تماس بگیرید.

    ۳. اگر اشتباه از طرف دانشگاه باشد؛ در این صورت می‌توانید این موضوع را در مدت بسیار کوتاهی حل کنید.

    ۴. اگر هم مشکل از پرونده شما باشد؛ در چنین شرایطی باید اقدام به برطرف‌سازی کاستی‌های پرونده خود کرده و مجددا اقدام به اپلای کنید.

    ۵. اگر باز هم با درخواست شما مخالف شد؛ در چنین وضعیتی می‌توانید بدون هیچ مشکلی در دانشگاه‌های مختلفی اپلای کنید.

    مراحل اپلای تحصیلی

    کسانی که قصد اپلای دارند معمولا باید مراحل زیر را دنبال کنند:

    ۱. به صورت کامل با مفهوم اپلای و جنبه‌های مرتبط با آن آشنا شوید.

    ۲. شرایط اپلای تحصیلی در دانشگاه‌ها و کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار دهید.

    ۳. قوانین مرتبط با اپلای در کشور و دانشگاه مورد نظرتان را مورد مطالعه قرار دهید.

    ۴. تمام مدارک درخواستی مانند نامه انگیزه‌نامه، مدارک شناسایی و ریزنمرات تحصیلی را جمع‌آوری کنید.

    ۵. از طریق وب‌سایت دانشگاه یک حساب کاربری ایجاد کرده و از طریق آن تمام فرم‌ها، مدارک و اطلاعات درخواستی را به بخش مربوطه ارسال کنید.

    ۶. دانشگاه با توجه شرایط پرونده شما یک نامه پذیرش قطعی یا مشروط صادر کرده یا با درخواست شما مخالفت می‌کند.

    سوالات متداول اشتباهات رایج اپلای تحصیلی در سال 2024

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت