اخذ پذیرش تحصیلی از کانادا 2024 | شرایط و مراحل
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    تحصیل در کانادا به عنوان روشی مهاجرتی به این کشور مدت زمان قابل توجهی شاهد جذب چند صد هزار دانشجوی بین‌المللی در هر سال تحصیلی است که این رقم به طور متوسط سالانه بیش از 400 هزار نفر است و در واقع تحصیل در کانادا به عنوان روشی برتر و ارجح مهاجرتی به این کشور نسبت به دیگر مسیرهای ممکن جواب داده است. به عبارتی با در نظر گرفتن این حقیقت یعنی محدود بودن راه‌های مهاجرتی به کانادا یا اینطور بگوییم که سخت‌تر بودن دیگر روش‌های مهاجرتی باعث شده تا اقدام از روش مهاجرت تحصیلی برای کانادا بسیار بیشتر از هر زمان دیگر طرفدار پیدا کند و بدین ترتیب گزینه‌ی تحصیل در کانادا به عنوان روش برتر تلقی می‌شود. بنابراین ما برای آن متقاضیانی که در این مسیر قدم برداشته، در جهت آشنایی با کلیات روند تحصیل در کانادا در این مقاله به بیان مراحل اخذ پذیرش تحصیلی از کشور کانادا در پنج مرحله ساده خواهیم پرداخت؛ پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

    مرحله اول: آزادسازی و آماده‌سازی مدرک تحصیلی

    مرحله اول: آزادسازی و آماده‌سازی مدرک تحصیلی

    برای کسانی که همچنان در حال تحصیل در مقطع و رشته تحصیلی فعلی خود هستند، توصیه اکید داشته که تا حد امکان دوره تحصیلی فعلی را با بالاترین معدل و ریز نمرات و به ویژه ریز نمرات مربوط به رشته تحصیلی مورد نظر به پایان برسانند؛ زیرا معدل در کنار نمره مدرک زبان از جمله شروط پایه و اساسی برای اخذ پذیرش تحصیلی هستند. برای حالتی هم که دوره تحصیلی‌تان در حال حاضر به پایان رسیده، پس هرچه زودتر نسبت به آزادسازی مدرک تحصیلی خود از سمت دانشگاه اقدام کنید. در این راستا توجه نمایید که شما به اصل مدرک تحصیلی و همچنین به همراه کلیه ریز نمرات احتیاج خواهید داشت. برای ارائه مدرک تحصیلی توجه داشته که باید مدرک شما ترجمه شده و معادل سازی شده باشد. به طور کلی و عمومی برای کشور کانادا داشتن حداقل معدل 13 الی 14 برای کارشناسی و حداقل معدل 14 الی 15 برای کارشناسی ارشد و حداقل معدل 16 برای مقطع دکتری پیشنهاد می‌شود (حال شرط معدل برای هر دانشگاه و مرکز آموزشی، رشته تحصیلی و... می‌تواند متغیر باشد) و از طرفی همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کرده‌ایم، بهتر است که ریز نمرات دروس مرتبط با رشته‌ی انتخابی نیز بالا باشد؛ به خصوص برای شانس بیشتر برای دریافت بورسیه یا انواع کمک هزینه‌های تحصیلی دیگر.

    مرحله دوم: دانش کافی در زبان انگلیسی و اخذ مدرک زبان

    مرحله دوم: دانش کافی در زبان انگلیسی و اخذ مدرک زبان

    یکی از سختی‌های مهاجرت به کانادا به روش تحصیل از در مرحله اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی این بوده شما می‌بایست از همان ابتدا مدرک زبان خود را آماده داشته باشید و آن هم با نمره قابل قبول و برعکس برخی از کشورهای مشابه مانند استرالیا نیست و این مزیت را نداشته که ارائه مدرک زبان از همان ابتدا برای پذیرش اجباری نبوده و حتی تا زمان مراجعه به سفارت و صدور ویزا هم می‌توان ارائه آن را به تعویق انداخت و این مورد درباره کانادا صدق نمی‌کند و پس حتما این را توجه داشته باشید. همچنین عین همین قضیه برای مدرک دانشگاهی هم صادق می‌باشد. (و مجدد برای استرالیا بالعکس و ارائه خود اصل مدرک از همان ابتدا اجباری نیست). در کانادا به عنوان یک کشوری که زبان انگلیسی و فرانسوی هر دو زبان رسمی آن است، پس امکان تحصیل به زبان هم انگلیسی و هم فرانسوی وجود دارد که عمدتا تحصیل (و در کل زندگی) به فرهنگ و زبان فرانسوی، عمدتا در استان کبک این کشور است اما تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور رایج‌تر است (و البته فرانسوی زبانان در این کشور نسبت به انگلیسی زبانان در اقلیت هستند). بنابراین برای اخذ پذیرش تحصیلی ارائه یکی از مدارک زبان انگلیسی معتبر (یا فرانسوی برای تحصیل در دوره‌های فرانسوی) به دانشگاه‌های کانادا با نمره قابل قبول الزامی است. برای تحصیل به انگلیسی، دانشگاه‌های کانادا عمدتا  مدارک زبان آیلتس و تافل را قبول داشته و از نظر نمره‌ی زبان نیز برای تقریبا همه‌ی دانشگاه‌های کانادا، به داشتن مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6.5 یا معادل آن برای دیگر مدارک زبان نیاز خواهید داشت (معادل تافل حداقل 79 تا 93). البته این نمره، یک حالت و شرط عمومی بوده و نمره‌ی دقیق خواسته شده از دانشجو بسته به دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی دارد اما اکثر دانشگاه‌ها همین مدرک آیلتس حداقل 6.5 را ملاک قرار می‌دهند. البته نمره 6.5 برای نمره اورال و کل آزمون است و شرط دیگر این بوده که نمره‌ی هیچ یک از 4 بخش آزمون (شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن) کمتر از 6 نگردد. همچنین برای اخذ بورسیه تحصیلی حداقل نمره‌ی آیلتس 7 الی 7.5 برای متقاضی پیشنهاد می‌شود.

    مرحله سوم: انتخاب رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه‌های مورد نظر

    مرحله سوم: انتخاب رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه‌های مورد نظر

    مقطع تحصیلی بعدی که در آن تحصیل خواهید نمود، مشخص بوده و همان مقطع تحصیلی بالاتر از مقطع فعلی شما می‌باشد؛ مگر اینکه شما قصد تحصیل در مقطع تحصیلی ماقبل را بنا به دلایل شخصی به صورت مجدد داشته باشید که اکثرا این کار را به دلیل تحصیل در رشته‌ای دیگر انجام می‌دهند و یا برای کشور کانادا، تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد به جای تحصیل در مقطع دکتری از بابت کوتاه‌تر بودن و راحت‌تر بودن مدت زمان تحصیل و همچنین میزان شهریه‌ و هزینه زندگی کمتر و همچنین در جهت دسترسی سریع‌تر به مجوز کار و اخذ اقامت دائم کشور کانادا بسیار مرسوم است. البته شهریه تحصیلی مقطع دکتری به ازای هر سال نسبت به کلیه مقاطع دیگر در کانادا بسیار ارزان‌تر است اما خب دوره‌ی دکتری 4 سال به طول می‌انجامد. برای انتخاب رشته هم شما می‌بایست رشته‌ای را انتخاب نموده که مرتبط با رشته تحصیلی مقطع تحصیلی قبلی باشد؛ حال مستقیم یا به طور غیر مستقیم. اکنون که مقطع تحصیلی و رشته‌ی انتخابی شما تا به اینجا مشخص شده، می‌توانید با توجه به شرایط خود یک یا چند دانشگاه، کالج یا موسسه آموزشی را از نظر شرایط و صلاحیت‌هایی که مد نظر دارند و در مقایسه با شرایط خود و همچنین از دیگر منظرها مانند شهریه و موارد مالی، از بابت موقعیت (شهر و استان) و... مناسب شما بوده، برای اخذ پذیرش انتخاب نمایید. در این راستا توجه داشته که شما محدودیتی در خصوص اینکه به چند دانشگاه برای پذیرش تحصیلی درخواست ارسال می‌نمایید، نخواهید داشت اما ترجیحا دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی انتخاب شده طبق مختصر شرحی که داده شد، بهتر است که از نظر شرایط و صلاحیت‌ها به شرایط و خواسته‌های شما نزدیکتر باشد. حال در این مرحله با مشخص شدن رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی و دانشگاه مد نظر، همه مدارک و الزامات خواسته شده از سوی آن دانشگاه مشخص خواهد شد که نسبت به تهیه آن‌ها می‌بایست اقدام نمایید (شرح در مرحله بعد).

    مرحله چهارم: تهیه و ترجمه مدارک و ارسال درخواست

    مرحله چهارم: تهیه و ترجمه مدارک و ارسال درخواست

    با انجام سه مرحله‌ی فوق تا به اینجای کار، کلیه مدارک و الزامات از سوی دانشگاه (ها) مد نظر و برای رشته، مقطع تحصیلی انتخابی مشخص شده است. از مدارک بدیهی مانند مدارک هویتی و... گرفته تا مدارک اصلی و عموما مدارک مربوط به سطح و سابقه‌ی تحصیل و دانش شما از جمله اصل مدرک تحصیلی، مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی و همچنین دیگر مدارک واجب و ضروری مانند انگیزه نامه و یا توصیه نامه (ویژه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری) و... حال در این مرحله شما به عنوان متقاضی مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌بایست کلیه مدارک و الزامات خواسته شده را با دقت بسیار بالایی تهیه، ترجمه و معادل سازی نمایید و بسیار به تکمیل بودن مدارک توجه کرده و در این مسیر بدون هیچگونه اشتباه و نقصی اقدام کنید. حال که مدارک الزامی دانشگاه و مرکز آموزشی مقصدتان را برای رشته و مقطع تحصیلی مد نظر خود تهیه و ترجمه کرده، آن‌ها را به همراه فرم‌های مربوط به اخذ پذیرش تحصیلی، به دانشگاه ارسال نموده و هزینه‌های لازم را که عموما شامل هزینه ثبت نام و ودیعه بوده، پرداخت نموده و توجه نمایید که همه‌ی فیش‌ها، رسیدهای الکترونیکی، ایمیل‌ها و... را نزد خود محفوظ نگه دارید.

    مرحله پنجم: اخذ ویزای تحصیلی کانادا

    مرحله پنجم: اخذ ویزای تحصیلی کانادا

    ویزای کانادا حال هر نوع ویزایی که باشد، آرزوی بسیاری از متقاضیان مهاجرت است و در مسیر مهاجرت تحصیلی می‌توان گفت که به زبان عامیانه غول مرحله آخر و در واقع چالش برانگیزترین مرحله، همین مرحله‌ی ویزا شدن است. در این مسیر پس از آنکه موفق به اخذ نامه پذیرش معتبر از یک یا چند دانشگاه در کانادا شده‌اید یعنی با درخواست پذیرش تحصیلی شما در آن دانشگاه و مرکز تحصیلی موافقت شده و حال در اینجا شما باید تنها یک نامه پذیرش تحصیلی اخذ شده از موسسات آموزشی و دانشگاه‌های اقدام شده را همراه با مدارک دیگر که مورد نیاز سفارت و اداره مهاجرت کانادا بوده و در لیست مدارک اعلام خواهد شد، تهیه، ترجمه و معادل سازی نمایید و برای تاریخی که در یکی از کشورهای همسایه وقت سفارت کانادا را اخذ نموده، آماده‌ی ارائه داشته باشید. همه‌ی مدارک خواسته شده و الزامی می‌‌بایست بدون هیچ نقص و اشتباهی برای ورود به پروسه‌ی صدور ویزای دانشجویی به سفارت این کشور تحویل داده شود.

    فقط این نکته‌ی بسیار مهم و قابل توجه را در نظر داشته باشید که بر خلاف تصور، اخذ پذیرش تحصیلی لزوما به معنای صدور قطعی ویزای دانشجویی نیست و حتی در صورتی که دانشگاه مورد نظر کاملا معتبر و مورد تایید باشد و همچنین معتبر بودن نامه اخذ پذیرش، اما باز ممکن است به هر دلیلی در پروسه‌ی صدور ویزای دانشجویی به مشکل خورده و به اصطلاح درخواست ویزای شما رد یا همان ریجکت شود که دلیل عمده‌ی این اتفاق، وجود مشکلات و مسائل قانونی بوده و یا وجود حتی یک اشتباه ساده (مانند نقص مدارک، اشتباه یا ضعف در ترجمه مدارک و ده‌ها دلیل دیگر) که در این حالت با درخواست ویزای شما موافقت نخواهد شد. اما به طور عمومی در صورتی که کلیه مراحل را به درستی و با دقت کامل و بدون هیچگونه نقص و مشکل طی نمایید، معمولا با داشتن نامه پذیرش تحصیلی معتبر از یک دانشگاه و مرکز آموزشی معتبر، مشکلی از بابت ویزا نداشته و ویزای دانشجویی شما صادر خواهد شد. توجه گردد که کانادا همانند آمریکا در خاک ایران سفارت نداشته و شما برای تحویل مدارک و انگشت نگاری می‌بایست وقت سفارت رزرو نموده و سپس در تاریخ مشخص شده به به یکی از کشورهای همسایه برای پروسه‌ی ویزای تحصیلی کانادا مراجعه نمایید.

    سوالات متداول اخذ پذیرش تحصیلی از کانادا 2024 | شرایط و مراحل

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ