دانشگاه مک گیل | McGill University
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه مک گیل یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی انگلیسی زبان است که در شهر مونترال واقع در استان فرانسوی زبان کانادا یعنی استان کبک واقع شده است. دانشگاه مک گیل در سال 1821 توسط منشور سلطنتی تاسیس شد و نام دانشگاه از نام جیمز مک گیل، تاجر اسکاتلندی برگرفته شده است که بنا به وصیت نامه‌ی وی در سال 1813، دانشگاه مک گیل چند سال بعد تحت عنوان کالج مک گیل یا کالج دانشگاه مک گیل تاسیس شد. در سال 1885، نام رسمی این موسسه آموزشی به دانشگاه مک گیل تغییر یافته و وضعیت دانشگاهی به خود گرفت. 

    پردیس اصلی دانشگاه مک گیل در دامنه کوه رویال واقع در مرکز شهر مونترال و در ناحیه ویل ماری در این شهر قرار دارد. پردیس دوم دانشگاه واقع در سنت آن دبلیو دارای فاصله‌ی 30 کیلومتری (19 مایلی) از غرب پردیس اصلی در جزیره مونترال می‌باشد. این دانشگاه در کنار دانشگاه تورنتو، یکی از دو عضو انجمن دانشگاه‌های آمریکایی واقع در خارج از ایالات متحده است. همچنین دانشگاه مک گیل تنها عضو کانادایی انجمن جهانی رهبران دانشگاه‌ها (GULF) در مجمع جهانی اقتصاد است. این دانشگاه مدارک دیپلم در بیش از 300 رشته تحصیلی را ارائه می‌دهد. اکثر دانشجویان در شش دانشکده بزرگ و اصلی این دانشگاه ثبت نام می کنند که عمدتا عبارتند از دانشکده هنر، علوم، پزشکی، آموزش، مهندسی و مدیریت. دانشگاه مک گیل به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در کانادا تلقی می‌گردد.

    فارغ التحصیلان دانشگاه مک گیل، اعضای هیئت علمی در مجامع علمی برجسته و شامل 12 برنده جایزه نوبل و 147 محقق رودز و همچنین 159 دانش پژوه لوران، 18 میلیاردر برجسته در دنیا، نخست وزیر فعلی کانادا جاستین ترودو و دو نخست وزیر سابق دیگر کانادا هستند. همچنین دو فرماندار کل کانادا و 15 قاضی دادگاه عالی رتبه‌ی این کشور، 9 برنده جایزه اسکار (برجسته ترین جایزه مربوط به سینما)، 13 برنده جایزه گرمی (برجسته ترین جایزه مربوط به موسیقی)، 13 برنده جایزه امی (مربوط به تلویزیون)، چهار برنده جایزه پولیتزر و 121 چهره نامی المپیکی با بیش از 35 مدال المپیک نیز فارغ التحصیل از این دانشگاه هستند. در این مقاله به معرفی کامل این دانشگاه و مشخصات، تاریخچه، پردیس‌ها و دانشکده‌ها، شرایط ثبت نام، خوابگاه و محل اسکان و... خواهیم پرداخت.

    مشخصات دانشگاه مک گیل

    مشخصات دانشگاه مک گیل

    تاریخ تاسیس دانشگاه

    سال 1821 میلادی

    شهر و استان

    شهر مونترال، استان کبک

    نوع دانشگاه

    دولتی، عمومی و تحقیقاتی

    تعداد کل دانشجویان

    در حدود 35 هزار نفر

    تعداد دانشجویان بین‌المللی

    12 هزار نفر (34 درصد از جمعیت کل)

    نرخ پذیرش

    46 درصد

    مساحت

    682 هکتار (مجموع مساحت پردیس‌ها)

    تعداد پردیس‌ها و دانشکده‌ها

    3 پردیس و 12 دانشکده

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    42 به 58

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    دانشجویان مقطع کارشناسی و مقاطع بالاتر

    حدود 25 هزار دانشجویی کارشناسی و بیش از 10 هزار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری

    مدیر دانشگاه

    پروفسور دیپ ساینی

    آدرس دانشگاه

    Montreal, Quebec, Canada 45°30′15″N 73°34′29″W

    سایت دانشگاه

    www.mcgill.ca

    تاریخچه دانشگاه مک گیل کانادا

    موسسه سلطنتی برای پیشرفت یادگیری (The Royal Institution for the Advancement of Learning و با عنوان اختصاری RIAL) در سال 1801 میلادی بر اساس قانون مجلس قانونگذاری کانادا (قانون 41 جرج سوم بخش 17) برای تاسیس مدارس رایگان و پیشرفت یادگیری در این استان ایجاد شد. موسسه آموزشی RIAL در ابتدا مجاز به راه اندازی دو مدرسه گرامر سلطنتی جدید در شهرهای کبک و مونترال استان کبک بود. این تصمیم به عنوان یک نقطه عطف برای آموزش عمومی در استان کبک و حتی کل کانادا بود. زیرا مدارسی که توسط قانون مجلس قانونگذاری کانادا ایجاد شدند، به وضوح نشان دهنده تمایل دولت برای حمایت از هزینه‌های آموزش و حتی حقوق یک مدیر مدرسه و پرسنل آموزشی آن بود. این تصمیم اولین گام مهم در ایجاد مدارس غیر حوزوی در کانادا بود. هنگامی که جیمز مک گیل در سال 1813 میلادی درگذشت، وصیت او که شامل تاسیس دانشگاه مک گیل نیز بوده توسط موسسه آموزشی RIAL تاسیس و اداره شد. اسم دانشگاه نیز به وضوح از نام جیمز مک گیل اقتباس شده است.

    در سال 1846 میلادی مدرسه گرامر سلطنتی در شهر کبک بسته شد و مدرسه مونترال با دبیرستان مونترال در این شهر ادغام شد. در اواسط قرن نوزدهم موسسه آموزشی RIAL کنترل هشتاد و دو مدرسه گرامر دیگر را که بر عهده داشت را از دست داد. با این حال، در سال 1853 میلادی مدیریت دبیرستان مونترال را از هیئت مدیره مدرسه گرفت و تا سال 1870 به فعالیت خود ادامه داد. پس از آن، تنها هدف باقیمانده آن اداره این کالج دانشگاهی مطابق با وصیت نامه جیمز مک گیل از طرف کالج خصوصی بود. موسسه آموزشی RIAL تا به امروز نیز به فعالیت خود ادامه داده است. این موسسه در واقع یک هویت آکادمیک است که دانشگاه و ارگان‌های مختلف تشکیل دهنده خود را اداره می کند. از جمله کالج مک دونالد سابق (یا همان پردیس مک دونالد فعلی دانشگاه مک گیل)، موسسه عصب شناسی مونترال و کالج رویال ویکتوریا (کالج سابق ویژه بانوان که تبدیل به محل اقامتی این دانشگاه شد). از زمان منشور سلطنتی اصلاح شده در سال 1852، متولیان موسسه آموزشی RIAL عضو هیئت مدیره دانشگاه مک گیل شده‌اند.

    جیمز مک گیل در 6 اکتبر 1744 در گلاسکوی کشور اسکاتلند به دنیا آمد. او که بعدها به کانادا مهاجرت کرده، یک تاجر موفق در استان کبک بود و در سال 1756 در دانشگاه گلاسکوی اسکاتلند ثبت نام کرد. بلافاصله پس از آن، مک گیل برای کشف فرصت‌های تجاری در قاره‌ی آمریکای شمالی، عازم آمریکای شمالی شد. بین سال‌های 1811 و 1813، او وصیت‌نامه‌ای تنظیم کرد که در آن ذکر نمود «املاک برنساید» خود که شامل زمینی به مساحت 19 هکتار از زمین روستایی و به ارزش 10 هزار پوند را به مؤسسه سلطنتی برای پیشرفت یادگیری اهدا خواهد نمود. در شرط وصیت وی ذکر شده است که زمین و وجوه آن باید برای تاسیس «دانشگاه یا دانشکده به منظور آموزش و پیشرفت تحصیل در استان مذکور» استفاده گردد و کالج مؤسس دانشگاه مورد بحث با نام او باید ظرف کمتر از 10 سال پس از مرگ وی تاسیس شود. در غیر این صورت وصیت به ورثه همسرش باز خواهد گشت.

    در 31 مارس 1821، پس از مبارزات قانونی طولانی با خانواده Desrivières (که وارثان همسر مک گیل بوده‌اند)، کالج مک گیل منشور سلطنتی را از پادشاه جرج چهارم دریافت کرد و مطابق آن اساسنامه‌ای ارائه شد که کالج را باید به عنوان یک دانشگاه با قدرت اعطای مدرک تحصیلی در نظر گرفت. سومین لرد اسقف کبک و کشیش راست، دکتر جورج ماونتن به عنوان اولین مدیر کالج مک گیل و استاد الهیات این کالج منصوب شد. او همچنین مسئول ایجاد دانشگاه بیشاپ در سال 1843 و مدرسه کالج بیشاپ در سال 1836 در شهرستان‌های شرقی در کانادا بوده است.

    اگرچه کالج مک گیل منشور سلطنتی خود را در سال 1821 دریافت کرد، اما تا سال 1829 موسسه پزشکی مونترال، که در سال 1823 تاسیس شده بود، به اولین واحد دانشگاهی کالج و اولین دانشکده پزشکی کانادا تبدیل شد. این دانشکده پزشکی اولین مدرک خود که دکترای پزشکی و جراحی بود را در سال 1833 اعطاء کرد. دانشکده پزشکی کالج مک گیل تا سال 1843 تنها دانشکده فعال مدرسه باقی ماند آن هم در زمانی که دانشکده هنر شروع به تدریس در ساختمان تازه ساخته شده هنر و تالار داوسون نمود. دانشکده حقوق مک گیل در سال 1848 تاسیس شد و همچنین جزء قدیمی ترین دانشکده‌ها در زمینه حقوق  در کشور کانادا است. در سال 1896، مدرسه معماری مک گیل دومین مدرسه معماری بود که در کل کانادا تاسیس شده بود

    دانشگاه مک گیل در تاسیس چندین دانشگاه و کالج مهم دیگر نیز نقش داشت. این دانشگاه اولین موسسات تحصیلات تکمیلی را در بریتیش کلمبیا برای ارائه برنامه‌های تحصیلی پیشرفته و در شهرهای رو به رشد شهرهای ونکوور و ویکتوریا تاسیس کرد.

    کالج داوسون در سال 1945 به عنوان پردیس ماهواره‌ای مک گیل برای جذب هجوم مورد انتظار دانشجویان پس از جنگ جهانی دوم آغاز به کار کرد. بسیاری از دانشجویان در سه سال اول خود در دانشکده مهندسی دوره‌هایی را در کالج داوسون می‌گذراندند. کالج داوسون در نهایت از دانشگاه مک گیل مستقل شد و به اولین موسسه سژپ انگلیسی زبان در استان فرانسوی زبان کبک تبدیل شد. موسسه مورد تایید سژپ دیگر پس از آن تحت عنوان کالج جان ابوت در سال 1971 در محوطه پردیس مک‌دونالد دانشگاه مک گیل تاسیس شد.

    هر دو بنیانگذار دانشگاه آلبرتا، الکساندر کامرون رادرفورد و هنری مارشال توری نیز فارغ التحصیلان مک گیل بودند. علاوه بر این، فارغ التحصیلان و اساتید مک گیل، سر ویلیام اوسلر و هوارد اتوود کلی، از جمله چهار بنیانگذار و اعضای هیئت علمی اولیه دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز بودند. دانشگاه مک گیل، در کنار سایر دانشگاه‌ها مانند دانشگاه مونترال و دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو، از سال 1920 تا اواخر دهه 1960 سهمیه‌های طولانی مدتی در مورد تعداد یهودیان پذیرفته شده در دانشگاه‌های مربوطه را داشته است. این سهمیه، جمعیت دانشجویان یهودی در رشته‌های پزشکی و حقوق را به حداکثر 10 درصد محدود می‌کرد. در سال 1961 میلادی دانشگاه مک گیل 8507 دانشجو و 925 دانشجوی کارشناسی ارشد را ثبت نام کرده بود.

    پردیس‌های دانشگاه مک گیل کانادا

    پردیس‌های دانشگاه مک گیل کانادا

    دانشگاه مک گیل به عنوان یکی از گزینه‌های برتر برای مهاجرت تحصیلی به کانادا دارای 3 پردیس می‌باشد. پردیس اصلی دانشگاه مک گیل در دامنه کوه رویال واقع در مرکز شهر مونترال و در ناحیه ویل ماری در این شهر تحت عنوان پردیس داون تاون یا مرکز شهر قرار دارد. دو پردیس دیگر دانشگاه با نام‌های پردیس مک دونالد و پردیس اوتاوایس شناخته می‌شوند.

    پردیس مرکز شهر

    پردیس اصلی دانشگاه مک گیل در مرکز شهر مونترال در جوار کوه رویال واقع شده است. بیشتر ساختمان‌های پردیس مرکز شهر و اصلی دانشگاه مک گیل (که تحت عنوان پایین پردیس نیز شناخته می‌شود) در یک محوطه پارک مانند در شمال خیابان شربروک و جنوب خیابان "پاین" و بین خیابان‌های پیل و آیلمر قرار دارد. پردیس مرکز شهر همچنین در غرب خیابان پیل (که تحت عنوان بالای پردیس نیز شناخته می‌شود) برای چندین بلوک، از شمال خیابان دکتر پنفیلد شروع می‌شود. پردیس همچنین در شرق خیابان دانشگاه گسترش می یابد، از شمال خیابان پاین شروع می‌شود که این بخش در منطقه‌ای که شامل استادیوم یادبود پرسیوال مولسون مک گیل و موسسه و بیمارستان عصب شناسی مونترال شده، قرار دارد. بخش جمعیتی قابل توجهی از این پردیس و ناحیه اسکانی پردیس در شرق خیابان دانشگاه و جنوب خیابان "پاین" در ناحیه‌ایی که تحت عنوان میلتون پارک شناخته می‌شود قرار دارد که تعداد زیادی از دانشجویان در آن ناحیه ساکن هستند. پردیس مرکز شهر نزدیک به ایستگاه‌های مترو پیل و ایستگاه مک گیل است. یک بلوار بزرگ در مرکز شهر مونترال از خیابان کالج مک گیل به سمت خیابان رودیک گیتس به ورودی رسمی و اصلی دانشگاه منتهی می‌شود. بسیاری از ساختمان‌های اصلی دانشگاه با استفاده از سنگ آهک خاکستری محلی ساخته شده‌اند. تعدادی از این ساختمان‌ها توسط تونل‌های داخلی به هم متصل هستند.

    اولین کلاس‌های دانشگاه مک گیل در برنساید پلیس برگزار شد. برنساید پلیس تا دهه 1840 تنها مرکز آموزشی دانشگاه مک گیل باقی ماند، زمانی که کالج مک گیل شروع به ساخت اولین ساختمان‌های خود کرد با عنوان بال‌های مرکزی و شرقی ساختمان هنر، بقیه محوطه دانشگاه در آن اطراف در واقع در آن زمان یک مرتع گاوچرانی بود که وضعیتی شبیه به چند دانشگاه دیگر کانادا و کالج‌های اولیه آمریکایی در آن زمان را داشت. امکانات ورزشی دانشگاه، از جمله استادیوم مولسون، در مانتن رویال، نزدیک سالن‌های اقامت و موسسه عصبی مونترال در این پردیس مقرر است.

    پردیس مک دونالد

    پردیس دوم دانشگاه مک گیل، پردیس مک دونالد واقع در ناحیه سنت آن دوبلیو شهر مونترال می‌باشد. این پردیس دانشکده علوم کشاورزی و محیط زیست، دانشکده رژیم غذایی و تغذیه انسان، موسسه انگل شناسی و دانشکده محیط زیست مک گیل را در خود جای داده است. از پاییز سال 2020، علیرغم کاهش تعداد دانشجویان ثبت نامی به نسبت 1962 دانشجوی سال قبل، پردیس در مجموع 1892 دانشجوی فعال ثبت نام کرده داشت؛ از جمله دانشجویانی که به صورت پاره وقت و تمام وقت که در تمام برنامه‌های درسی موجود این دانشکده تحصیل می‌کنند. از مجموع این عدد تعداد 1212 دانشجو به ترتیب در مقطع کارشناسی، 374 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 248 دانشجو در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند. همچنین درصد جنسیت و نسبت خانم‌ها به آقایون بدین صورت بود که 70.7 درصد از دانشجویان زن و 29.3 درصد مرد بوده‌اند. همچنین حضور دانشجویان بین‌المللی در کل دانشگاه مک گیل و به ویژه در پردیس مک دونالد به میزان بالایی قابل مشاهده است که در این پردیس از هر 5 دانشجو، یک دانشجو از خارج از کانادا آمده است.

    دانشجویانی که در پردیس مک‌دونالد شرکت می‌کنند، اغلب به این پردیس به اختصار پردیس مک می‌گویند. موقعیت مکانی این پردیس در نزدیکی رودخانه سنت لارنس است که همین قضیه پردیس را به طور قابل توجهی ساکت تر و با طبیعتی متراکم‌تر از پردیس اصلی دانشگاه یعنی پردیس مرکز شهر مونترال می‌کند. درختکاری مورگان و رصدخانه رادار جی اس مارشال نیز در جوار این پردیس قرار دارند. محوطه درختکاری شده‌ی مورگان در سال 1945 ایجاد شد که این محل یک ذخیره گاه جنگلی به مساحت 2.5 کیلومتر مربع (0.965 مایل مربع) با هدف "آموزش عمومی" است. اهداف اجباری آن ادامه تحقیقات مربوط به حفظ سلامت مزارع درختکاری و جنگل‌ها، توسعه برنامه‌های جدید مرتبط با انتخاب گونه‌های سازگار با شرایط محیطی در حال توسعه و توسعه شیوه‌های جنگل‌کاری است که تنوع زیستی را هم در توده‌های طبیعی و هم در مزارع حفظ کرده و افزایش می‌دهد.

    پردیس اوتاوایس

    در سال 2019، دانشگاه مک گیل از ساخت یک پردیس جدید برای دانشکده پزشکی خود در گاتینو واقع در کبک خبر داد که به دانشجویان منطقه اوتاوایس اجازه می‌دهد تا دوره کارشناسی پزشکی خود را به صورت محلی و به زبان فرانسوی تکمیل کنند. دانشجویان پزشکی در آگوست 2020 شروع به استفاده از تسهیلات جدید در پردیس اوتاوایس کردند. مرکز جدید در بالای اتاق اورژانس در بیمارستان گاتینو به عنوان بخشی از مرکز جامع خدمات اجتماعی پردیس اوتاوایس (با عنوان اختصاری CISSS) قرار دارد. علاوه بر این، دفاتر جدید برای واحد پزشکی خانواده مرتبط برای آموزش نیز در این پردیس قرار دارد. اگرچه سال مقدماتی برای دانشجویانی که وارد برنامه آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی از سژپ می‌شوند در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود که صرفا در پردیس مرکز شهر مک گیل در مونترال ارائه شود، اما شروع همکاری دانشگاه با پردیس جدید خود یعنی پردیس اوتاوایس، امکان ارائه این برنامه برای دانشگاه کبک نیز به واسطه‌ی این پردیس نیز فراهم شد.

    دانشکده‌های دانشگاه مک گیل کانادا

    واحدهای درسی دانشگاه مک گیل در 11 دانشکده اصلی و 13 مدرسه سازماندهی شده‌ ارائه می‌شوند. مراکز اشاره شده عبارتند از: دانشکده معماری، دانشکده علوم کامپیوتر، دانشکده مطالعات اطلاعات، دانشکده تغذیه انسانی، دانشکده مدیریت خرده فروشی بن‌سادون، مدرسه سیاست عمومی مکس بل، دانشکده فیزیکی و کاردرمانی، دانشکده پرستاری، دانشکده مددکاری اجتماعی، دانشکده برنامه ریزی شهری، و دانشکده محیط زیست بیلر. این مراکز همچنین شامل موسسه مطالعات اسلامی (تاسیس شده در سال 1952) می‌شوند که دوره‌های تحصیلات تکمیلی را ارائه داده و مدارک کارشناسی ارشد و دکتری را هم ارائه می‌دهد. همچنین دپارتمان تحصیلات تکمیلی و فوق دکترای دانشگاه مک گیل بر پذیرش و ثبت نام دانشجویان تحصیلات تکمیلی (اعم از کارشناسی ارشد و دکترا) نظارت می‌کند. لیست 13 دانشکده اصلی دانشگاه مک گیل از قرار زیر است:

    • دانشکده ها/مدارس
    • دانشکده علوم کشاورزی و محیط زیست
    • دانشکده هنر
    • دانشکده ادامه تحصیل
    • دانشکده دندانپزشکی
    • دانشکده تعلیم و تربیت
    • دانشکده مهندسی
    • دانشکده حقوق
    • دانشکده مدیریت دساتلز
    • دانشکده پزشکی
    • دانشکده موسیقی شولیچ
    • دانشکده علوم دینی
    • دانشکده علوم

    رتبه، اعتبار و شهرت دانشگاه مک گیل در کانادا و جهان

    شهرت دانشگاه مک گیل کانادا

    دانشگاه مک گیل رتبه اول را در کانادا در میان دانشگاه‌های پزشکی-دکتری در رتبه بندی دانشگاه‌های کانادایی مکلین در سال 2023 را بدست آورده است. این دانشگاه برای 18 سال متوالی مقام برتر را در این رتبه بندی داشته است. گزارش دانشگاهی Globe and Mail در کانادا در سال 2019، دانشگاه مک گیل را به دلیل کمک‌های مالی، تجربه دانشجویی و تحقیقاتش در رده "بالاتر از میانگین" و برای منابع کتابخانه‌ای در رده "متوسط" طبقه بندی کرد. Research Infosource، نیز دانشگاه مک‌گیل را در میان بهترین دانشگاه‌های کانادایی دارای دانشکده‌های پزشکی خود از دانشگاه‌های تحقیقاتی سال رتبه‌ بندی کرد.

    در سطح بین المللی، دانشگاه مک گیل در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2023 در رتبه 30 جهان و دومین دانشگاه برتر در کانادا قرار گرفت. همچنین در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی CWUR در سال 2023 در رتبه 26 جهان و در رتبه دوم در کانادا قرار گرفت. از طرفی بر اساس رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی تایمز (THE) در سال 2023 در رتبه 46 در جهان و در رتبه سوم در کانادا قرار گرفت. همچنین در رتبه بندی US News & World Report برای سال تحصیلی 2022-23 برای رنکینگ بهترین دانشگاه‌های جهان، دانشگاه مک گیل در رتبه 54 جهان و در رتبه سوم در کانادا قرار گرفت.

    در رتبه بندی جهانی اشتغال پذیری دانشگاه‌ها در سال 2022 که توسط Times Higher Education منتشر شده است، دانشگاه مک گیل در رتبه 29 جهان و در رتبه دوم در کانادا قرار گرفت. نشریه Nature در ویرایش 2021 خود دانشگاه مک گیل را در رتبه 67 جهان برای تحقیقات با تاثیرگذاری بالا قرار داد. همچنین بر اساس رتبه بندی Wealth-X در سال 2019 از فارغ التحصیلان با ثروت و دارایی خالص بسیار بالا (کسانی که دارای ثروت خالص 30 میلیون دلار یا بیشتر هستند) دانشگاه مک گیل در رتبه 34 در جهان و در رتبه هشتم در خارج از ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.

    برنامه MBA مک گیل، ارائه شده توسط دانشکده مدیریت دساتلز این دانشگاه، در چندین رتبه بندی در جایگاه‌های برتر ظاهر شده است. Quacquarelli Symonds در رتبه بندی جهانی رشته MBA خود در سال 2021، MBA دانشگاه مک گیل را در رتبه 59 در جهان و در رتبه دوم در کانادا قرار داد. همچنین فایننشال تایمز، در رتبه بندی جهانی MBA در سال 2020، برنامه MBA را در رتبه 91 جهان و در رتبه دوم در کانادا قرار داد. از طرفی در رتبه بندی بهترین مدارس کسب و کار Bloomberg BusinessWeek در سال تحصیلی 2019-2020، دانشکده مدیریت دساتلز دانشگاه مک گیل در رتبه هفتم کانادا قرار گرفت.

    مک گیل یکی از اعضای انجمن جهانی رهبران دانشگاه (GULF)، متشکل از روسای 29 دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه تنها دانشگاه کانادایی عضو گروه GULF یا همان انجمن جهانی رهبران دانشگاه‌ها است. دانشگاه مک گیل همچنین یکی از تنها دو دانشگاه غیر آمریکایی در کنار دانشگاه تورنتوی این کشور است که به عضویت انجمن دانشگاه‌های آمریکا که سازمانی از دانشگاه‌های پژوهش‌گر برتر جهان بوده، درآمده است.

    چندی از معروف ترین رتبه بندی‌های تخصیص داده شده به این دانشگاه همانطور که ذکر شد، در یک نگاه عبارتند از:

    معیار رتبه بندی

    رتبه

    رتبه در کانادا

    2

    رتبه جهانی کیو اس (QS)

    30

    رتبه بندی شانگهای

    70

    رتبه جهانی THE

    46

    رتبه جهانی Usnews

    54

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه مک گیل کانادا

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه مک گیل کانادا

    دانشگاه مک گیل نیز محل اقامت و خوابگاه دانشجویی و کلیه خدمات مربوط به آن با بهترین کیفیت را از جمله سرویس غذا، اماکن اقامت، امکانات رفاهی مربوطه، امکانات تفریحی، ورزشی، پشتیبانی آکادمیک و... را برای دانشجویان خود ارائه می‌دهد. خدمات مربوط به خوابگاه و محل اسکان دانشگاه برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که از کشورهای دیگر مهاجرت به کانادا می‌کنند، مهم و می‌توان گفت حتی در بیشتر موارد یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دانشجویان به ویژه برای دانشجویان سال اولی و مقطع کارشناسی تلقی می‌شود.

    سیستم اقامتی دانشگاه مک‌ گیل شامل 16 ملک مخصوص به خود است که خوابگاه‌ها، آپارتمان‌ها و مسکن‌هایی به سبک هتل را برای حداقل تعداد 3100 دانشجوی مقطع کارشناسی و همچنین تعدادی از دانشجویان مقاطع بالاتر از مرکز شهر و پردیس مک‌ دونالد فراهم می‌کند. به استثنای دانشجویانی که به‌ عنوان «دانشجویان همکار» شناخته شده، معمولا تعداد کمی از دانشجویان مک‌گیل پس از سال اول تحصیل در مقطع کارشناسی، در محل سکونت زندگی می‌کنند. اکثر دانشجویان سال دوم یا بالاتر به مسکن‌های آپارتمانی خارج از دانشگاه می‌روند و همچنین اکثر دانشجویان مقطع ارشد و دکتری. بسیاری از دانش‌آموزان در محله‌ی پارک میلتون مستقر هستند که گاهی اوقات این ناحیه «مک گیل گتو» نیز نامیده می‌شود که در شرق پردیس مرکز شهر قرار دارد.

    بسیاری از دانشجویان سال اول در آپر رزیدنس زندگی می‌کنند، که شامل خوابگاه‌های سبک دهه شصت میلادی با نام‌های McConnell Hall، Molson Hall و Gardner Hall بوده و در دامنه کوه رویال در کنار تالار تاریخی داگلاس در کنار یک اقامتگاه دانشجویی دیگر واقع شده است. کالج سلطنتی ویکتوریا به عنوان یک کالج مسکونی ویژه بانوان در سال 1899 افتتاح شد و اگرچه که الان به حالت عمومی درآمده اما همچنان بخش غربی آن همچنان فقط به بانوان اختصاص دارد. ساختمان اصلی کالج توسط بروس پرایس و پرسی ارسکین نوبز و جورج تیلور هاید طراحی شد که مجسمه ملکه ویکتوریا نیز در مقابل این ساختمان قرار دارد.

    شرایط پذیرش در دانشگاه مک گیل کانادا

    برای اخذ پذیرش از دانشگاه مک گیل کانادا در مقاطع تحصیلی مختلف باید شروط عمومی و کلی زیر را به تفکیک مقطع تحصیلی داشته باشید:

    شرایط اخذ پذیرش برای مقطع کارشناسی:

    • ارائه مدرک معتبر دیپلم 12 ساله 
    • حداقل معدل 17 و ترجیحا 18 به بالا
    • ارائه مدرک مهارت زبان آیلتس 6.5
    • انگیزه‌نامه، کاور لتر و دیگر مدارک بدیهی مورد نیاز مانند مدارک هویتی و...

    شرایط اخذ پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

    • ارائه مدارک مقاطع تحصیلی ماقبل با حداقل معدل 18
    • ارائه مدرک مهارت زبان آیلتس 6.5 و ترجیحا 7 به بالا برای شانس بیشتر
    • ارائه انگیزه‌نامه، کاور لتر، حداقل 2 الی 3 توصیه‌نامه معتبر، رزومه تحصیلی، ارائه حداقل 2 مقاله بین‌المللی معتبر ISI برای مقطع دکتری، نتایج پروژه، تحقیقات، پایان‌نامه و دیگر دستاوردهای علمی...
    • دیگر مدارک بدیهی مورد نیاز مانند مدارک هویتی و...

    تحقیقات و پژوهش دانشگاه مک گیل کانادا

    تحقیقات و پژوهش دانشگاه مک گیل کانادا

    دانشگاه مک گیل دارای 12 برنده جایزه نوبل از میان فارغ‌التحصیلان خود است. به گفته انجمن دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا، "محققان مک گیل به حدود 75 مرکز و شبکه تحقیقاتی بزرگ کشور و جهان وابسته هستند و در مجموعه‌ای گسترده از مشارکت‌های تحقیقاتی با سایر دانشگاه‌ها، دولت و صنعت در کبک، کانادا و در سراسر قاره آمریکای شمالی و جهان مشغول هستند." در سال 2016، دانشگاه مک‌گیل بیش از 547 میلیون دلار درآمد تحقیقاتی تحت حمایت از دولت داشت، که دومین دانشگاه از این بابت در کانادا است و شدت تحقیق به ازای هر دانشکده 317 هزار دلار بوده است که در این حالت نیز سومین مقام را در میان تمام دانشگاه‌های کانادا دارا بود. دانشگاه مک گیل یکی از بزرگترین پورتفولیوهای ثبت اختراع را در بین دانشگاه‌های کانادا دارد. محققان دانشگاه مک گیل توسط کتابخانه دانشگاه مک گیل که شامل 13 شعبه کتابخانه بوده و بیش از 11.5 میلیون نسخه الکترونیکی و چاپی را در خود جای داده است، پشتیبانی می‌شوند.

    از سال 1926 میلادی، دانشگاه‌ مک گیل عضو انجمن دانشگاه‌های آمریکا (با عنوان اختصاری AAU) به عنوان سازمانی از دانشگاه‌های تحقیقاتی پیشرو در آمریکای شمالی است. دانشگاه‌ مک گیل یکی از اعضای موسس گروه Universitas 21 نیز می‌باشد که این گروه یک شبکه جهانی منحصر به فرد بوده و 29 دانشگاه پیشرو در پژوهش جهان را گرد هم می‌آورد و یک شبکه بین المللی از دانشگاه های پیشرو با تحقیقات فشرده است که با هم همکاری می‌کنند تا دامنه جهانی خود را گسترش دهند و برنامه های خود را برای بین المللی شدن بیشتر، پیش ببرند. دانشگاه مک گیل همچنین یکی از 26 عضو انجمن جهانی رهبران دانشگاه (با عنوان اختصاری GULF) است که به عنوان یک جامعه فکری در مجمع جهانی اقتصاد برای مشاوره به رهبری خود در مورد مسائل مربوط به آموزش عالی و تحقیقات عمل می‌کند و این تنها دانشگاه کانادایی عضو انجمن جهانی رهبران دانشگاه می‌باشد. مک گیل همچنین عضو گروه U15 کانادا که به مجموعه‌ و گروهی از دانشگاه‌های تحقیقاتی برجسته در کانادا اشاره دارد، می‌باشد.

    سر ویلیام اوسلر، وایلدر پنفیلد، دونالد هب، دونالد ایون کامرون، برندا میلنر و دیگران در حین کار در مک گیل، که بسیاری از آن‌ها در موسسه نورولوژی مونترال در این دانشگاه کار می‌کردند، به اکتشافات مهمی در پزشکی، علوم اعصاب و روانشناسی دست یافتند. اولین هورمون حاکم بر سیستم ایمنی (که بعدها تحت عنوان سیتوکین "اینترلوکین-2" نامگذاری شده بود) در سال 1965 توسط گوردون و مک لین در این دانشگاه کشف شد. همچنین اختراع اولین سلول مصنوعی جهان توسط توماس چانگ در زمانی که دانشجوی کارشناسی در دانشگاه مک گیل بود انجام شد. در حالی که فیزیکدان هسته ای، ارنست رادرفورد در این دانشگاه آزمایشی را انجام داد که منجر به کشف ذره آلفا و عملکرد آن در واپاشی رادیواکتیو شد، که جایزه نوبل شیمی را در سال 1908 برای او به ارمغان آورد. همچنین جک دبلیو فارغ التحصیل این دانشگاه، جایزه نوبل پزشکی سال 2009 را برای کشف مکانیسم کلیدی در عملیات ژنتیکی سلول‌ها دریافت کرد.

    کتابخانه، آرشیو و موزه دانشگاه مک گیل کانادا

    کتابخانه دانشگاه مک گیل شامل 12 شعبه کتابخانه مختلف است که شامل 11.5 میلیون نسخه چاپی و کاغذی در مجموعه خود است. شعبه‌های آن شامل دپارتمان کتاب‌های کمیاب و مجموعه‌های ویژه است که حدود 350 هزار مورد از جمله کتاب، نسخه‌های خطی، نقشه‌ها، چاپ‌ها و مجموعه کتاب‌های کمیاب را در خود جای داده است. کتابخانه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل شامل بیش از 125 هزار جلد و تعداد فزاینده‌ای از منابع الکترونیکی است که کل تمدن اسلامی را شامل می‌شود، از جمله حدود 3 هزار کتاب و نسخه خطی کمیاب در این زمینه. کتابخانه تاریخ پزشکی اوسلر در این دانشگاه بزرگترین کتابخانه تاریخ پزشکی در کانادا و یکی از جامع‌ترین کتابخانه‌های در کل جهان است.

    آرشیو دانشگاه مک گیل که اکنون به عنوان بخشی از کتابخانه مک گیل اداره می شود، سوابق رسمی افراد و فعالیت‌های مرتبط با دانشگاه مک گیل یا مربوط به آن‌ها را در خود جای داده است. این مجموعه شامل نسخه‌های خطی، متون، عکس‌ها، مواد سمعی و بصری، اسناد معماری، مواد کارتوگرافی، چاپ، طراحی، میکروفرم‌ها و مصنوعات است. در سال 1962 "افر کریل جیمز" اعلام کرد که آرشیو دانشگاه مک گیل (با نام اختصاری MUA) که به تازگی تاسیس شده است، در حالی که بر سوابق سازمانی مک گیل تمرکز می‌کند، ماموریت دارد که مقالات خصوصی اعضای هیئت علمی سابق را به دست آورد.

    موزه ردپث (Red Path) دانشگاه مک گیل مجموعه‌های زیادی از آثار با ارزش پیرامون قوم‌ شناسی، زیست‌ شناسی، دیرینه‌ شناسی، کانی‌ شناسی و زمین‌ شناسی را در خود جای داده است. ردپث که در سال 1882 احداث شد، قدیمی ترین ساختمان در کانادا است که به طور خاص برای موزه ساخته شده است.

    موزه پزشکی مک گیل مجموعه‌هایی را فهرست‌ بندی، حفظ، نگهداری و به نمایش می‌گذارد که مطالعه و تمرین پزشکی در دانشگاه مک گیل و بیمارستان‌های آموزشی مرتبط با آن را مستند می‌کند. موزه پزشکی دانشگاه مک گیل دارای مجموعه‌ها، نمونه‌های انفرادی، مصنوعات، دفترچه‌های ثبت تجهیزات، مجلات کالبد شکافی، مواد کاغذی و ابزار و دستگاه‌های پزشکی، 25 مدل مومی، 200 نمونه خشک عمدتا اسکلتی و 400 اسلاید فانوس از نمونه‌های آناتومیک است. در این موزه همچنین 2 هزار نمونه آناتومیکی و پاتولوژیکی حفظ شده پر از مایع وجود دارد. به عنوان مثال، مجموعه اوسلر شامل 60 نمونه مرطوب  آناتومیکی و پاتولوژیکی حفظ شده است؛ در حالی که مجموعه Abbott موزه دانشگاه مک گیل شامل 80 نمونه است.

    فارغ‌التحصیلان مشهور دانشگاه مک گیل

    فارغ‌التحصیلان مشهور دانشگاه مک گیل

     

    چندی از فارغ‌التحصیلان مشهور دانشگاه مک گیل عبارتند از: 

    • جاستین ترودو، نخست وزیر کنونی و بیست و سومین نخست وزیر کانادا (کارشناسی ارشد در سال 1994)
    • سومین نخست وزیر کانادا، سر جان ابوت (لیسانس حقوق مدنی، سال 1847)
    • هفتمین نخست وزیر کانادا، سر ویلفرد لوریر (لیسانس حقوق مدنی، سال 1864)
    • مخترع بازی بسکتبال؛ جیمز نیسمیت (لیسانس هنر، سال 1887)
    • اولین زن انتخاب شده به مجلس ملی کبک ماری-کلر کرکلند (لیسانس هنر در سال 1947، لیسانس حقوق مدنی در سال 1950)
    • مخترع CCD و برنده جایزه نوبل در فیزیک ویلارد بویل (کارشناسی در سال 1947، کارشناسی ارشد در سال 1948 و دکترا در سال 1950)
    • ویلیام شاتنر برنده جایزه امی که به خاطر ایفای نقش کاپیتان کرک در سری فیلم‌های Star Trek شناخته شده است.
    • برندا میلنر (مدرک دکتری در سال 1952) برنده جایزه بالزان، که به عنوان "بنیانگذار عصب روانشناسی" شناخته می‌شود.
    • برنده جایزه گرمی و شاعر لئونارد کوهن (لیسانس هنر در سال 1955)
    • وایرا ویجه فریبرگا، ششمین رئیس جمهور لتونی (مدرک دکتری در سال 1965)
    • چهل و هشتمین نخست وزیر مصر احمد نظیف (مدرک دکتری در سال 1983)
    • جولی پایت، فضانورد سابق و بیست و نهمین فرماندار کل کانادا (لیسانس مهندسی در سال 1986)
    • یوشوا بنجیو برنده جایزه تورینگ (لیسانس مهندسی در سال 1986، فوق لیسانس علوم در سال 1988 و مدرک دکتری در سال 1991)
    • رئیس بین المللی سابق پزشکان بدون مرز، جوآن لیو (دکترای پزشکی و فوق لیسانس جراحی در سال 1991 و کارشناسی ارشد بین المللی برای رهبری سلامت در سال 2014) 

    سوالات متداول دانشگاه مک گیل | McGill University

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ