بیومتریک در کانادا (انگشت ‌نگاری و عکس) | راهنمای کامل ۲۰۲۴
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:

    بیومتریک یا بایومتریک (Biometrics) در واقع همان اثر انگشت و عکس دیجیتالی است که توسط دولت کانادا و به منظور تایید هویت و بررسی وضعیت اپلای افراد جمع‌آوری می‌شود. افرادی که قصد دریافت ویزای گردشگری، مجوز تحصیلی و کاری کانادا را دارند، باید اقدام به ارائه مشخصات بیومتریک خود کنند. البته برخی افراد از انجام این کار معاف هستند که با جزئیات آن‌ها آشنا خواهید شد.

    اما بیومتریک شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟ چه زمانی باید برای انگشت ‌نگاری و عکس دیجیتال اقدام کنیم؟ پس از انجام بیومتریک چه اتفاقی می‌افتد و هزینه انجام آن چقدر است؟ اگر شما هم قصد انجام بیومتریک دارید اما پاسخ این پرسش‌ها را نمی‌دانید، شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می‌کنیم.

    بیومتریک کانادا شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

    مراکز بیومتریک اداره مهاجرت کانادا اطلاعات زیر را از افراد متقاضی جمع‌آوری می‌کنند.

    اطلاعات بیوگرافی: این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد و سایر مشخصات موجود در صفحات گذرنامه یا تراول داکیومنت (بعدا به مقاله تراول داکیومنت کانادا لینک بدهید.) فرد متقاضی می‌شود.

    اثر انگشت: فرد متقاضی با استفاده از یک دستگاه الکترونیکی، اثر انگشت خود را ثبت و در اختیار اداره مهاجرت کانادا قرار می‌دهد. توجه داشته باشید که این کار برای هر ۱۰ انگشت دست شما انجام می‌پذیرد.  

    عکس: یک عکس دیجیتال از فرد متقاضی گرفته می‌شود.

    چه کسانی نیاز به انجام بیومتریک کانادا دارند؟

    انجام بیومتریک برای همه اتباع خارجی با سنین 14 تا 79 سال که متقاضی دریافت اقامت موقت (به جز اتباع کشور آمریکا)، اقامت دائم یا پناهندگی کشور کانادا هستند، اجباری است. پس از ثبت درخواست انگشت نگاری، نامه‌ای به عنوان BIL (مخفف Biometric instruction letter) به افراد فرستاده می‌شود که حتما باید آن را دانلود کنید. این نامه در واقع مدرکی است که با استفاده از آن می‌توانید ثابت کنید که فرآیند ثبت درخواست بیومتریک را با موفقیت انجام داده‌اید و هزینه‌های مرتبط با آن را نیز به صورت کامل پرداخت کرده‌اید. در ادامه با جزئیات افرادی که باید بیومتریک انجام دهند، آشنا می‌شوید.

    برگه BIL انگشت نگاری کانادا

    ۱. متقاضیان اخذ اقامت موقت که به دنبال دریافت موارد زیر هستند

    • ویزای اقامت موقت
    • تمدید وضعیت اقامت موقت در کانادا
    • مجوز اقامت موقت
    • بازگرداندن وضعیت اقامت موقت
    • اخذ یا تمدید ورک پرمیت یا همان مجوز کار
    • اخذ یا تمدید اولیه استادی پرمیت یا همان مجوز تحصیل (به استثنای شهروندان آمریکا)

    اگر قبلا اطلاعات انگشت نگاری خود را ثبت کرده‌اید، ممکن است برای اخذ ویزا یا پرمیت جدید، دیگر نیازی به انجام این کار نداشته باشید. فراموش نکنید که دولت کانادا تحت هیچ شرایطی برای کسانی که بیش از ۱۰ سال از آخرین تاریخ ارسال مشخصات بیومتریک آن‌ها گذشته است، ویزا یا مجوز تحصیل یا کار صادر نمی‌کند.

    نکته ۱: اگر برای دریافت ویزا یا مجوز تحصیل یا کار اپلای کرده‌اید اما اعتبار آن‌ها بیشتر از مشخصات انگشت نگاری شماست (دیرتر منقضی می‌شوند)، باز هم می‌توانید اقدام به انجام انگشت ‌نگاری و ثبت عکس جدید کنید، حتی اگر بیومتریک فعلی شما معتبر باشد.

    نکته ۲: اگر در حال بازدید از یک کشور معاف از ویزا هستید، برای تمدید اقامت خود نیازی به ارائه بیومتریک ندارید.

    نکته ۳: افراد واجد شرایط اخذ مجوز سفر الکترونیکی (eTA)، در صورتی که به عنوان توریست به کانادا سفر کنند، نیازی به ارائه مشخصات بیومتریک نخواهند داشت.

    ۲. متقاضیان دریافت اقامت دائم که به دنبال اخذ موارد زیر هستند

    • ویزای اقامت دائم
    • ماندن در کانادا به عنوان مقیم دائم
    • دریافت کارت اقامت دائم جدید. این گزینه مخصوص کسانی است که قبلا به دلیل داشتن سن زیر ۱۳ سال از انجام انگشت نگاری معاف بودند.

    ۳. شهروندان خارجی که با تراول داکیومنتی، غیر از پاسپورت اپلای می‌کنند

    اگر با تراول داکیومنتی غیر از پاسپورت اپلای می‌کنید، باید بدون توجه به کشور صادر کننده آن‌، اطلاعات بیومتریک خود را در یکی از مراکز مورد تایید ارائه دهید. این تراول داکیومنت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

    • تراول داکیومنت مخصوص پناهندگان
    • شناسنامه و مدارک هویتی
    • تراول داکیومنت مخصوص پناهندگان کشور آمریکا، به همراه یک مدرک رسمی که وضعیت اقامت دائم قانونی شما را اثبات می‌کند. این گزینه تنها برای ساکنین دائمی و قانونی کشور آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    ۴. سایر کسانی که باید بیومتریک انجام دهند

    • متقاضیان دریافت ویزای توریستی
    • دارندگان مجوز ویزیتور رکورد (Visitor Record) کانادا که می‌خواهند اقامت خود را تمدید کنند؛ به جز شهروندان کشورهایی که معاف از انجام بیومتریک هستند.
    • متقاضیان دریافت پناهندگی کانادا و کسانی که به دنبال اسکان مجدد در کشور دیگری هستند.

    ۵. افرادی که حدود ۱۴ سال سن دارند

    اگر فردی در سن ۱۳ سالگی درخواستی را برای انجام بیومتریک ایجاد کند اما درخواست‌ او پس از ورود به سن ۱۴ سالگی در اداره مهاجرت کانادا ثبت شود، در چنین شرایطی باید برای ارائه اطلاعات بیومتریک به یکی از مراکز مجاز برود. بر اساس بخش ۱۲.۲ آیین‌نامه مهاجرتی کانادا، مبنای انجام بیومتریک در این کشور، سن افراد در زمان ثبت درخواست آن‌ها در سامانه IRCC است.

    ۶. افرادی که نزدیک به ۸۰ سال سن دارند

    افراد با سن ۸۰ سال یا بیشتر که در زمان ثبت درخواست خود در سامانه IRCC، ۷۹ سال یا کمتر سن داشتند نیز باید اطلاعات بیومتریک خود را ثبت کنند. سیستم احراز هویت بیومتریک اداره مهاجرت کانادا یا CIBIDS (مخفف Canadian Immigration Biometric Identification System) این اختیار را به مراکز خدمات ویزا و دفاتر داخلی و بین‌المللی IRCC‌ می‌دهد تا حتی افراد تا سن ۱۰۰ سال را نیز ملزم به انجام انگشت نگاری کنند.

    متقاضیان دریافت اقامت موقت کانادا که سن آن‌ها کمتر از ۷۹ سال است، پس از پرداخت کامل هزینه بیومتریک، به صورت خودکار یک نامه BIL از طرف سیستم مدیریت پرونده‌های جهانی (GCMS) دریافت می‌کنند. صدور BIL برای متقاضیان اخذ اقامت دائم نیز معمولا به شکل دستی انجام می‌شود.

    توجه: برخی افراد واجد شرایط ثبت بیومتریک ممکن است تحت شرایط خاصی از انجام این کار معاف شوند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد شرایط مورد نیاز با گروه مهاجرتی ادب ویزا تماس بگیرید.

    چه کسانی در کانادا معاف از انجام بیومتریک هستند؟

    افراد زیر معاف از انجام بیومتریک کانادا هستند:

    • شهروندان کانادایی، متقاضیان اخذ شهروندی (از جمله متقاضیان دریافت پاسپورت) و افراد با اقامت دائم کانادا
    • افرادی که معاف از دریافت ویزا هستند و تنها با اهداف گردشگری به کانادا می‌آیند. این افراد معمولا تنها نیاز به دریافت eTA دارند.
    • کودکان زیر 14 سال و افراد بالای 79 سال (هیچ معافیت سنی برای متقاضیان پناهندگی وجود ندارد.)
    • سران کشورها و دولت‌ها 
    • متقاضیانی که واجد شرایط یا دارای ویزای دیپلماتیک هستند.
    • دارندگان ویزای آمریکا که قصد ورود به خاک کانادا را دارند.
    • متقاضیان دریافت ویزای توریستی، استادی پرمیت یا ورک پرمیت که برای اخذ اقامت دائم کانادا، اقدام به ارسال مشخصات بیومتریک کرده‌اند اما هنوز درخواست آن‌ها در حال بررسی است.

    نکته: شهروندان آمریکا با اینکه معاف از انجام انگشت نگاری هستند اما برای ورود به کانادا باید مدرک شناسایی معتبر مانند پاسپورت داشته باشند.

    ابزار آنلاین بیومتریک اداره مهاجرت کانادا

    انگشت نگاری یا بیومتریک کانادا

    اگر با وجود توضیحات ارائه شده، باز هم نمی‌دانید که معاف از انجام بیومتریک هستید یا خیر، مراحل زیر را انجام دهید.

    کسانی که برای بار اول انگشت نگاری انجام‌ می‌دهند:

    ۱. وارد وب‌سایت اداره مهاجرت کانادا شوید.

    ۲. گزینه “I didn’t give biometrics in the past.” را انتخاب کنید.

    ۳. کشور ایران را از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید.

    ۴. نوع درخواست خود (دریافت ویزا، استادی پرمیت و...) را مشخص کنید.

    ۵. در پایین صفحه پیامی برای شما ظاهر می‌شود که با خواندن آن می‌توانید متوجه شوید که آیا به بیومتریک نیاز دارید یا خیر.

    کسانی که قبلا انگشت نگاری انجام داده‌اند:

    ۱. وارد وب‌سایت IRCC شوید.

    ۲. نوع درخواست خود را مشخص کنید.

    ۳. در این مرحله باید تایید کنید که اطلاعات بیومتریک فعلی شما معتبر است یا خیر. در صورت انتخاب گزینه “a permanent residence application ONLY”، باید مشخص کنید که پرونده شما همچنان در حال جریان است یا خیر.

    ۴. در پایان، پیامی در پایین صفحه برای شما ظاهر می‌شود.

    چه زمانی برای بیومتریک کانادا اقدام کنیم؟

    اینکه چه زمانی باید برای ثبت مشخصات بیومتریک اقدام کنید، بستگی به نوع درخواست شما دارد که جزئیات آن به صورت زیر است:

    متقاضیان دریافت اقامت موقت

    تمام کسانی که می‌خواهند از طریق تحصیلی، کاری یا سایر موارد مشابه اقدام به اخذ اقامت موقت کانادا کنند، باید هر ۱۰ سال یکبار مشخصات بیومتریک خود را به IRCC بفرستند. اگر در ۱۰ سال گذشته برای ثبت بیومتریک اقدام کرده‌اید، تمام اطلاعات مرتبط با انگشت ‌نگاری و عکس دیجیتال به طور خودکار به ویزای جدید شما پیوست خواهد شد.

    تمدید اعتبار بیومتریک برای متقاضیان اخذ اقامت موقت

    ویزای شما پس از انقضای بیومتریک دیگر معتبر نخواهد بود؛ بنابراین یک ویزا یا مجوز تحصیلی و کاری نمی‌تواند بیشتر از ۱۰ سال اعتبار داشته باشد. برای تمدید ویزای موقت باید حتما از معتبر بودن اطلاعات بیومتریک خود مطمئن شوید. اگر بیومتریک شما منقضی شده است، جای هیچ نگرانی نیست و می‌توانید با استفاده از مراحل زیر به آسانی آن را تمدید کنید:

    • درخواستی را برای انجام بیومتریک ایجاد کرده و هزینه آن را بپردازید.
    • حال باید مدت زمانی را برای دریافت برگه BIL منتظر بمانید.
    • دستورالعمل‌های موجود در برگه BIL جدید را دنبال کرده و برای خود یک نوبت بیومتریک رزرو کنید.
    • برای تکمیل فرآیند تمدید، به یکی از مراکز رسمی دریافت بیومتریک بروید.
    • بدون داشتن نامه BIL، امکان تمدید بیومتریک وجود ندارد.

    پس از صدور ویزا یا مجوز تحصیلی یا کاری، دیگر نمی‌توانید با ارائه همان مشخصات بیومتریک قبلی، میزان اعتبار آن‌ها را افزایش دهید. فرض کنید ویزای تحصیلی شما ۲ سال اعتبار دارد و تنها ۶ ماه دیگر اطلاعات بیومتریک شما منقضی می‌شود، در چنین شرایطی نمی‌توانید با ثبت دوباره مشخصات بیومتریک فعلی خود، این ۲ سال اعتبار را به ۳ سال افزایش دهید.

    افزایش میزان اعتبار ویزا و مجوزهای مهاجرتی در کانادا تنها از روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

    • اقدام برای اخذ یک ویزا یا مجوز جدید
    • پرداخت تمام هزینه‌های مربوطه (از جمله هزینه انگشت نگاری)
    • انجام دوباره فرآیند بیومتریک

    متقاضیان اقامت دائم کانادا

    هر بار که برای اخذ اقامت دائم کانادا اپلای می‌کنید، باید مشخصات بیومتریک خود را به اداره مهاجرت این کشور ارائه دهید، حتی اگر قبلا این کار را انجام داده باشید. البته موارد خاصی وجود دارد که ممکن است نیازی به ارائه اطلاعات بیومتریک نداشته باشید. متقاضیان اقامت دائم کانادا در صورت نداشتن یکی از شرایط زیر باید انگشت نگاری انجام دهند:

    استفاده از مشخصات بیومتریک فعلی برای اخذ اقامت موقت

    کسانی که قبلا برای اخذ اقامت دائم بیومتریک داده‌اند، دیگر نیاز نیست برای دریافت یک ویزا با وضعیت اقامت موقت، دوباره چنین کاری را انجام دهند. در واقع مشخصات بیومتریک پرونده‌های اقامت دائم برای درخواست‌های اقامت موقت نیز قابل استفاده هستند. اگر با درخواست شما برای دریافت اقامت دائم مخالفت شود، نمی‌توانید از اطلاعات بیومتریک آن برای هیچ درخواست دیگری در آینده استفاده کنید.

    متقاضیان دریافت کارت اقامت دائم کانادا

    شما در هنگام اپلای برای اخذ کارت اقامت دائم کانادا، نیازی به ارائه مشخصات بیومتریک ندارید. البته یک سری استثنا نیز وجود دارد. به عنوان مثال اگر قبلا به خاطر داشتن سن کمتر از ۱۴ سال، از ارائه مشخصات بیومتریک معاف بودید اما حالا سن شما ۱۴ سال یا بیشتر است، در چنین وضعیتی باید برای دریافت اقامت دائم حتما اطلاعات بیومتریک خود را ثبت کنید.

    متقاضیان تراول داکیومنت اقامت دائم

    شما برای دریافت تراول داکیومنت اقامت دائم یا همان PRTD، نیازی به ثبت بیومتریک ندارید.

    PRTD

    نحوه ارسال اطلاعات بیومتریک در کانادا

    شما برای انجام بیومتریک کانادا باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

    ۱. پرداخت هزینه بیومتریک

    شما برای انجام بیومتریک باید هزینه مورد نیاز را به صورت کامل پرداخت کنید. البته متقاضیان دریافت ویزای ترانزیت (Transit Visa) نیازی به پرداخت هزینه بیومتریک ندارند. اگر درخواست خود برای دریافت ویزا یا مجوز تحصیلی یا کاری را به صورت اینترنتی ارسال کرده‌اید، باید هزینه بیومتریک را از طریق وب‌سایت دولت کانادا پرداخت و در پایان رسید خود را مستقیما در حساب امن اداره مهاجرت کانادا یا با استفاده از فرم IRCC آپلود کنید.

    افرادی که درخواست ویزا یا پرمیت خود را به صورت کاغذی یا همان حضوری ثبت کرده‌اند نیز باید ابتدا هزینه بیومتریک را از طریق وب‌سایت دولت کانادا پرداخت کنند و سپس رسید خود را با استفاده از فرم مورد اشاره به اداره مهاجرت کانادا بفرستند. هر فرد برای انجام بیومتریک در سال ۲۰۲۴ باید ۸۵ دلار کانادا پرداخت کند.

    اگر به صورت خانوادگی برای بیومتریک اقدام می‌کنید، هزینه دریافتی از شما حداکثر ۱۷۰ دلار کانادا خواهد بود. گروه‌های ۳ نفره (یا بیشتر) فعال در حوزه پرفورمنس آرت و کارکنان آن‌ها نیز باید در مجموع ۲۲۵ دلار هزینه پرداخت کنند. توجه داشته باشید که شما پس از پرداخت هزینه تنها یکبار می‌توانید برای بیومتریک کانادا اقدام کنید.

    ۲. دریافت نامه BIL

    پس از پرداخت هزینه بیومتریک، برگه‌ای به نام BIL دریافت خواهید کرد. این برگه ثابت می‌کند که شما واجد شرایط ثبت مشخصات بیومتریک در یکی از مراکز مورد تایید هستید. همچنین از طریق برگه BIL می‌توانید متوجه شوید که برای انجام انگشت نگاری باید به کجا مراجعه کنید. در هنگام مراجعه به مرکز مشخص شده، باید هر دو مدرک BIL و پاسپورت خود را همراه داشته باشید. متقاضیان پناهندگی و افراد تحت حمایت بدون پاسپورت نیز پس از دریافت BIL باید یکی از مدارک زیر را با خود به مرکز انجام بیومتریک ببرند:

    • سند مدعی حمایت از پناهندگان (RPCD) به پیوست یک عکس
    • یک کپی تایید شده و رسمی از گذرنامه

    ۳. مراجعه به یکی از مراکز جمع‌آوری بیومتریک

    قبل از مراجعه به یکی مراکز ثبت مشخصات بیومتریک باید به ۵ نکته زیر حتما توجه کنید:

    • ثبت مشخصات بیومتریک تنها به صورت حضوری انجام می‌شود.
    • برای ارائه مشخصات بیومتریک خود باید قرار قبلی داشته باشید.
    • در مواقع اضطراری ممکن است بتوانید زودتر یا خارج از نوبت هم در جلسه انجام بیومتریک حاضر شوید، اما بهتر است همیشه از قبل نوبت بگیرید. علاوه بر این، رزرو نوبت انگشت نگاری رایگان است.
    • به محض دریافت BIL، قرار حضوری خود را رزرو کنید.
    • برای پیدا کردن محل دقیق اخذ مشخصات بیومتریک، به وب سایت رسمی اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید. شما در واقع با انجام این کار می‌توانید از هرگونه کلاهبرداری احتمالی جلوگیری کنید.

    نکاتی در رابطه با عکس بیومتریک کانادا

    در ادامه توجه شما را به مهم‌ترین نکات مرتبط با عکس دیجیتال بیومتریک کانادا جلب می‌کنیم:

    • چشمان شما باید به وضوح در تصویر مشخص باشند.
    • هیچ نوری نباید بر روی لنز عینک شما باشد.
    • موهای شما نباید چهر‌ه‌تان را بپوشاند.
    • در صورت استفاده از روسری، چهره شما باید کاملا در عکس مشخص باشد.
    • روسری یا هر پوشش دیگری نباید بر روی صورت شما سایه ایجاد کند.
    • شما نباید از عینک آفتابی، فانتزی یا رنگی استفاده کنید.
    • استفاده از لنز، حتی لنزهای پزشکی نیز غیر قابل قبول است.
    • امکان پوشیدن کلاه و لباس پزشکی یا مذهبی که به صورت روزانه از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، وجود ندارد.
    • دست‌های شما نباید حنا داشته باشد.
    • آسیب‌های موقت دست شما (ترک روی انگشتان، شکستگی، خراش و...) باید قبل از انجام بیومتریک بهبود یابند.

    نکته: اگر اثر انگشت شما از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، ممکن است از شما خواسته شود تا بیومتریک خود را دوباره در تاریخ دیگری انجام دهید.

    پس از انجام بیومتریک چه اتفاقی می‌افتد؟

    این پرسشی است که برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت به کانادا پیش می‌آید. اطلاعات اثر انگشت و عکس دیجیتال شما، پس از پایان فرآیند ثبت بیومتریک، رمزنگاری شده و به صورت الکترونیکی به یکی از پایگاههای داده امن دولت کانادا ارسال می‌شود. انجام رمزنگاری در واقع مانع از دسترسی افراد به اطلاعات بیومتریک می‌شود، مگر اینکه دولت کانادا به فرد یا نهاد خاصی اجازه دسترسی بدهد.

    به اشتراک گذاری اطلاعات بیومتریک

    دولت کانادا اطلاعات بیومتریک افراد را در اختیار پلیس سواره‌نظام سلطنتی کانادا (RCMP) قرار می‌دهد. RCMP سپس به منظور جلوگیری از مشکلات امنیتی یا هر مشکل دیگری، اطلاعات دریافتی را با سوابق اثر انگشت افراد زیر مورد مقایسه قرار می‌دهد:

    • افرادی که دارای سابقه کیفری و جنایی هستند.
    • کسانی که خواهان دریافت پناهندگی هستند.
    • افرادی که قبلا از کانادا دیپورت شده‌اند.
    • کسانی که درخواستی را برای دریافت اقامت موقت کانادا ایجاد کرده‌اند.

    انجام این کار در واقع به دولت کانادا کمک می‌کند تا برای صدور ویزا تصمیم مناسب‌تری بگیرد. اطلاعات بیومتریک شما همچنین ممکن است با سازمان‌های زیر به اشتراک گذاشته شوند:

    • سازمان‌های مجری قانون در کانادا
    • موسسات دولتی کانادا یا دولت‌های کشورهای خارجی که البته انجام این کار بر اساس قوانین حفظ حریم خصوصی کانادا صورت می‌پذیرد.
    • کانادا همچنین ممکن است تحت شرایط خاصی اطلاعات اثر انگشت و عکس شما را در اختیار دولت‌های ۴ کشور آمریکا، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند قرار دهد که البته در انجام این کار، مسائلی مانند حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مدنی و حقوق بشر (از جمله منشور حقوق و آزادی‌های کانادا) قطعا مورد توجه قرار می‌گیرند.
    • اطلاعات بیومتریک شما به منظور تایید هویت مهاجران در هنگام ورود به خاک کانادا، ممکن است در اختیار آژانس خدمات مرزی کانادا (CBCA) قرار بگیرد.

    نحوه ذخیرهسازی و انتقال اطلاعات بیومتریک کانادا

    محل‌های جمع‌آوری مشخصات بیومتریک (VAC، ASC و...) به هیچ عنوان اطلاعات شما را نزد خود نگه نمی‌دارند. اطلاعات شما در واقع پس از ارسال به پایگاه‌‌های داده اداره مهاجرت کانادا از سیستم چنین محل‌هایی حذف می‌شوند. هیچ اجباری برای انجام بیومتریک وجود ندارد اما اگر تصمیم به انجام چنین کاری دارید، ممکن است با درخواست مهاجرت شما مخالفت شود.

    بیومتریک کانادا

    نکته ۱: دولت کانادا این حق را به شما می‌دهد تا به اطلاعاتی که ثبت کرده‌اید، دسترسی داشته باشید و در صورت نیاز اشتباهات موجود را درست کنید. شما برای انجام این کار باید ابتدا وارد وب‌سایت دولت کانادا شوید و سپس روی گزینه “Apply Online” کلیک کنید. برای ثبت درخواست بررسی و ویرایش اطلاعات بیومتریک نیز باید یکی از دو شماره PIB زیر را وارد کنید:

    • PIB IRCC PPU  039، 068 و 042 (برای اطلاعات فردی)
    • PIB RCMP PPU  030 (برای اثر انگشت)

    نکته ۲: در صورت داشتن هر گونه نگرانی در مورد امنیت داده‌ها و حریم شخصی خود می‌توانید از طریق شماره 001-819-994-544 با دفتر کمیسیونر حریم شخصی کانادا تماس بگیرید. شما همچنین می‌توانید با گرفتن وقت قبلی به دفتر مورد اشاره مراجعه کنید.

    آدرس دفتر کمیسیونر حریم شخصی کانادا: 30 Victoria Street - Gatineau QC K1A 1H3

    بررسی اعتبار بیومتریک

    با استفاده از ابزار موجود در وب‌سایت دولت کانادا می‌توانید مطمئن شوید که آیا هنوز اطلاعات بیومتریک شما معتبر است یا خیر. برای بررسی وضعیت اعتبار بیومتریک مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

    ۱. وارد صفحه خدمات آنلاین وب‌سایت دولت کانادا شوید.

    ۲. قوانین و شرایط موجود را با دقت مطالعه کنید و سپس بر روی گزینه “I Accept” کلیک کنید.

    ۳. شناسه یکتای متقاضی (UCI)، نام خانوادگی، تاریخ تولد میلادی و کشور محل تولد خود را وارد و در پایان گزینه “Check Status” را انتخاب کنید.

    بیومتریک کانادا

    ۴. حال می‌توانید آخرین وضعیت بیومتریک خود را مشاهده کنید.

    نکته ۱: تمام وب‌سایت‌های دولتی کانادا دو زبانه هستند؛ بنابراین می‌توانید به دلخواه خود یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسه را برای انجام کارهای آنلاین خود انتخاب کنید.

    نکته ۲: قوانین مرتبط با انگشت نگاری کانادا ممکن است به مرور زمان دچار تغییراتی شوند؛ بنابراین برای کسب جدیدترین تغییرات صورت گرفته یا در صورت نیاز به انجام انگشت نگاری و ثبت عکس دیجیتال بهتر است حتما به وب‌سایت اداره مهاجرت کانادا مراجعه کنید.

    نکته ۳: شما نیاز نیست برای انتقال مشخصات بیومتریک از مرکز خدمات ویزا به اداره مهاجرت کانادا هزینه‌ای پرداخت کنید.

    چگونه مدت زمان بررسی بیومتریک را کاهش دهیم؟

    با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید مدت زمان بررسی بیومتریک کانادا را کاهش دهید:

    • درخواست خود برای رزرو جلسه بیومتریک را به صورت آنلاین یا با حضور در یکی از مراکز درخواست ویزا انجام دهید و نه از طریق ایمیل.
    • سعی کنید انگشت نگاری خود را نهایت ۱ یا ۲ روز پس از دریافت برگه BIL انجام دهید.
    • از قبل برای حضور در جلسه ثبت اطلاعات بیومتریک برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید سفر شما به تعویق نمی‌افتد.
    • کسانی که همراه با اعضای خانواده خود برای دریافت ویزا یا پرمیت اپلای می‌کنند، بهتر است در صورت امکان همگی به صورت همزمان به مرکز ثبت مشخصات بیومتریک بروند.
    • اگر آسیب یا مشکل پزشکی دائمی در صورت یا دستان خود دارید که با گذشت زمان بهبود نمی‌یابد، حتما تمام مدارک پزشکی مورد نیاز را همراه خود به جلسه انگشت نگاری ببرید.  

    بیومتریک افراد چند ملیتی

    افراد با تابعیت چندگانه برای انجام بیومتریک کانادا باید تنها از یک تراول داکیومنت (مانند پاسپورت) استفاده کنند. اگر قبلا درخواستی را ارسال کرده‌اید و حال می‌خواهید تابعیت ثبت شده در آن را تغییر دهید، در چنین وضعیتی باید درخواست خود را لغو کنید. برای انجام این کار، حتما باید با دفتر ویزایی که درخواست خود را در آن ثبت کرده‌اید، تماس بگیرید. پس از اینکه دفتر ویزا درخواست شما را لغو کرد، باید درخواست جدیدی ایجاد و هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید.

    ریجکت شدن اپلای کانادا به دلیل عدم انجام بیومتریک

    همانگونه که اشاره شد، دولت کانادا ممکن است با اپلای کسانی که اقدام به ارسال مشخصات بیومتریک نکرده‌اند، مخالفت کند. اگر درخواست شما به این دلیل رد شده است، تنها در موارد زیر می‌توانید اطلاعات بیومتریک خود را دوباره ثبت کنید:

    • ایجاد یک درخواست جدید
    • پرداخت تمام هزینه‌های مربوطه، از جمله هزینه انگشت نگاری
    • دریافت برگه BIL جدید

    نکته: استفاده از برگه‌های BIL قدیمی ممکن است باعث ایجاد تاخیر در روند بررسی درخواست شما یا ریجکتی آن شود؛ بنابراین بهتر است همیشه مجوز BIL خود را به‌روز نگه دارید.

    محل انجام بیومتریک کانادا

    شما پس از دریافت BIL، حداکثر ۳۰ روز فرصت دارید تا برای انجام بیومتریک به یکی از مراکز مورد تایید دولت کانادا بروید. قبل از رفتن به جلسه بیومتریک حتما اطلاعات موجود در BIL را با دقت بخوانید. برای جلوگیری از هر گونه تاخیری بهتر است به محض دریافت برگه BIL، فرآیند رزرو جلسه انگشت نگاری را شروع کنید. مکان‌ها و مراکزی که اقدام به دریافت اطلاعات بیومتریک می‌کنند، عبارتند از:

    مخفف

    نام محل

    معادل انگلیسی

    POE

    پایگاه‌های ورودی (در مرز کانادا)

    Port of Entry

    VAC

    مرکز درخواست ویزا

    Visa Application Centre

    SCO

    دفاتر خدماتی کانادا

    Service Canada Centre

    ASC

    پشتیبانی درخواست

    Application Support Center

     

    به تعویق انداختن زمان انجام بیومتریک

    اگر نمی‌توانید در زمان تعیین شده در برگه BIL، به مرکز ثبت اطلاعات بیومتریک بروید، باید با استفاده از فرم اینترنتی اداره مهاجرت کانادا، علت آن را همراه با جزئیات کامل توضیح دهید. حتما در توضیحات خود تاریخ جلسه بیومتریک را مشخص کنید و یک اسکرین شات نیز از برگه BIL خود تهیه و سپس آن را به اداره مهاجرت کانادا بفرستید.

    برای پیدا کردن نزدیک‌ترین محل ثبت بیومتریک، از جدول موجود در وب‌سایت IRCC استفاده کنید. هر مرکزی دارای یک سری قوانین است که قبل از مراجعه باید از آن‌ها مطلع شوید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که جلسات بیومتریک به صورت رایگان برگزار می‌شوند؛ بنابراین برای رزرو آن‌ها هیچ گونه هزینه‌ای نباید پرداخت کنید.

    سخن پایانی

    در این مقاله تلاش شد تا شما را با تمام جنبه‌های بیومتریک کانادا آشنا کنیم و به مهم‌ترین سوالات مرتبط با آن پاسخ دهیم. با این حال اگر باز هم نگرانی یا سوالی در مورد این فرآیند مهاجرتی مهم دارید، می‌توانید با کارشناسان موسسه ادب‌ویزا مشورت کنید یا به صورت مستقیم با اداره مهاجرت کانادا یا همان IRCC تماس بگیرید. 

    سوالات متداول بیومتریک در کانادا (انگشت ‌نگاری و عکس) | راهنمای کامل ۲۰۲۴

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت