گواهی پذیرش کبک یا CAQ چیست؟
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:

    گواهی پذیرش کبک یاCAQ  (مخفف Quebec Acceptance Certificate) به صورت خلاصه نوعی مدرک رسمی است که توسط وزارت مهاجرت کبک (MIFI) صادر شده و دانشجویان بین‌المللی برای اخذ استادی پرمیت، ویزای تحصیلی و ورود به دانشگاه‌ها و سایر موسسات آموزشی استان کبک به آن نیاز دارند. همچنین کسانی که به طور موقت و از طریق‌ برنامه‌های کاری به کبک مهاجرت می‌کنند نیز باید CAQ‌ داشته باشند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که شما برای تحصیل و کار در کبک نیاز به اخذ گواهی پذیرش کبک دارید که البته انجام این کار ملزم به داشتن شرایط و مدارک مختلفی است و از طریق وب‌سایت دولت کبک و پلتفرم Arrima صورت می‌پذیرد.

    اما چه کسانی باید CAQ دریافت کنند و چه افرادی از دریافت آن معاف هستند؟ نحوه دریافت و تمدید آن چگونه انجام می‌شود؟ دریافت گواهی پذیرش کبک نیاز به چه شرایط و مدارکی دارد؟  آخرین تغییرات صورت گرفته در سال ۲۰۲۴ کدامند؟ CSQ چیست و چه تفاوتی با CAQ دارد؟ پس از ریجکت شدن درخواست خود چکار کنیم؟ برای دریافت این گواهی چقدر باید هزینه کنیم؟ اگر شما هم مانند بسیاری از مهاجران به کبک، پاسخ این پرسش‌ها را نمی‌دانید؛‌ در این صورت شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می‌کنیم.

    گواهی پذیرش کبک

    آخرین تغییرات گواهی پذیرش کبک در سال ۲۰۲۴

    از تاریخ 13 فوریه 2024، وزارت مهاجرت کبک دستورالعمل جدیدی را در رابطه با گواهی CAQ برای دانشجویان صادر کرده است. دستورالعمل جدید، این امکان را به داوطلبان می‌دهد که مطابق با قوانین دولت فدرال که در 22 ژانویه 2024 منتشر شده‌اند، برای‌ اخذ استادی پرمیت درخواست دهند که بر اساس آن هیچ اقدام دیگری از طرف متقاضی یا موسسه آموزشی مورد نیاز نیست. اگر گواهی پذیرش کبک خود را قبل از تاریخ 13 فوریه 2024 دریافت کرده‌اید و برای اخذ استادی پرمیت نیاز به یک نامه اتستیشن جدید دارید؛‌ در این صورت باید فرم موجود در سامانه وزارت مهاجرت کبک را تکمیل کنید.  

    اگر هم مطمئن نیستید که به نامه اتستیشن جدید نیاز دارید؛ به وب‌سایت IRCC مراجعه کنید. سپس در منوی فرم‌ها، گزینه “CAQ – Updated letter of attestation” را انتخاب و در مرحله بعد، آدرس ایمیل مربوط به حساب کاربری Arrima خود را وارد کنید. حال در قالب پیامی باید مشخص کنید که آیا برای اخذ استادی پرمیت جدید مایل به دریافت نامه اتستیشن به‌روز شده و ارائه فایل نامبر خود هستید یا خیر. پس از تایید وزارت مهاجرت کبک، نامه اتستیشن جدید طی ۱۰ روز کاری در حساب کاربری شما قابل دسترس خواهد بود.

    چه کسانی نیاز به گواهی پذیرش کبک دارند؟

    گواهی CAQ تنها برای دانشجویان بین‌المللی و کارگران خارجی موقت در استان کبک صادر می‌شود که جزییات آن‌ها به شکل زیر است:

    دانشجویان بین‌المللی در کبک

    بیشتر کسانی که قصد ادامه تحصیل در موسسات آموزشی استان کبک را دارند؛ باید قبل از اقدام به اخذ استادی پرمیت یا همان مجوز تحصیلی یک گواهی CAQ دریافت کنند. برای اخذ CAQ نیز شما باید ابتدا از یک موسسه آموزشی که نام آن در سامانه DLI موجود است؛ یک نامه پذیرش دریافت کنید.

    کارگران خارجی موقت در کبک

    کسانی که می‌خواهند از طریق مجوز کار موقت برای کارفرما یا شرکتی در استان کبک کار کنند؛ نیاز به اخذ CAQ دارند. این افراد برای دریافت گواهی پذیرش کبک باید مراحل مختلفی را دنبال کنند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد. به یاد داشته باشید که شرایط و قوانین دریافت CAQ برای کارگران خارجی موقت ممکن است دچار تغییراتی شوند و بنابراین بهتر است به طور منظم وب‌سایت رسمی وزارت مهاجرت کبک را مورد بررسی قرار دهید یا با یک فرد متخصص در امور مهاجرت کاری به کانادا مشورت کنید.

    چه کسانی نیاز به گواهی پذیرش کبک ندارند؟

    افراد زیر از ارائه مدرک CAQ به وزارت مهاجرت کبک معاف هستند:

    دانشجویان معاف از گواهی پذیرش کبک

    برخی افراد ممکن است تحت شرایط خاصی از دریافت CAQ معاف شوند. به عنوان مثال اگر فردی برای تحصیل در کبک نیازی به استادی پرمیت ندارد؛ در چنین شرایطی ممکن است از او گواهی پذیرش کبک درخواست نشود. در مجموع نیز افرادی که طول دوره تحصیلی آن‌ها ۶ ماه یا کمتر از آن است، نیازی به CAQ ندارند.

    کارگران و کارکنان معاف از گواهی پذیرش کبک

    شما برای قراردادهایی کاری که مدت زمان آن‌ها 30 روز یا کمتر است، نیازی به ارائه CAQ‌ ندارید. همچنین افرادی که شغل آن‌ها معاف از مجوز LMIA است، ملزم به اخذ گواهی پذیرش کبک نیستند. اگر برای کار در کبک نیازی به ورک پرمیت ندارید یا از طرف کارفرما، شرکت یا سازمان مربوطه پرداختی به شما تعلق نمی‌گیرد؛ در چنین شرایطی نیز الزامی برای دریافت CAQ وجود ندارد.

    مدارک مورد نیاز برای دریافت CAQ

    شما برای دریافت گواهی پذیرش کبک نیاز به مدارک گوناگونی دارید که شامل موارد زیر می‌شوند:

    مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهی کبک

    • پاسپورت معتبر: پاسپورت شما باید تا زمانی که قصد اقامت در کبک را دارید؛ معتبر باشد.
    • نامه پذیرش مبتنی بر DLI: اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کبک را دارید؛ باید قبل از هر اقدامی از یک موسسه آموزشی که نام آن در سامانه DLI موجود است؛ نامه پذیرش دریافت کنید.
    • اثبات تمکن مالی: برای دریافت CAQ باید ثابت کنید که از تمکن مالی کافی برای مخارج زندگی، سفر، بیمه، تحصیل و سایر هزینه‌های احتمالی برخوردار هستید.
    • بیمه درمانی: شما باید ثابت کنید که در طول اقامت خود در کبک تحت پوشش بیمه درمانی قرار خواهید گرفت. در مواقعی ممکن است نیاز به تهیه بیمه مسافرتی نیز داشته باشید.
    • گواهی عدم سوءپیشینه: نداشتن سابقه کیفری یکی دیگر از الزامات اخذ CAQ است که برای اثبات آن نیاز به گواهی عدم سوء پیشینه دارید. داشتن این گواهی نشان می‌دهد که شما خطر امنیتی برای استان کبک یا کانادا ندارید.
    • مدرک زبان: بسته به برنامه مهاجرتی که انتخاب می‌کنید ممکن است از شما مدرک زبان فرانسه یا انگلیسی درخواست شود.
    • هزینه درخواست: دانشجویان و کارگران باید هزینه‌ای را برای انجام کارهای اداری اخذ CAQ‌ پرداخت کنند. توجه داشته باشید که این هزینه غیر قابل برگشت بوده و هر سال نیز میزان آن در تاریخ 1 ژانویه به‌روز می‌شود. علاوه بر این، هزینه دریافتی تنها مختص CAQ است و هیچ ارتباطی با سایر هزینه‌های مورد نیاز برای تحصیل یا کار در کانادا ندارد.
    • مدارک شغلی: کسانی که می‌خواهند از طریق برنامه کارگر خارجی موقت وارد کانادا شوند؛ باید مدارک مختلفی مانند قرارداد کاری، رزومه و سایر موارد مشابه را تهیه کنند.

    شرایط لازم برای اخذ CAQ

    اخذ CAQ ملزم به داشتن یک سری شرایط است که در ادامه جزییات آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

    شرایط اخذ گواهی کبک

    • رعایت قوانین مهاجرتی استان کبک و کانادا
    • داشتن نامه پذیرش (مخصوص دانشجویان و دانش‌آموزان)
    • داشتن کارفرما در کانادا (مخصوص افراد جویای کار)
    • نداشتن سوء پیشینه
    • رعایت اصل راستگویی در حین ارائه اطلاعات
    • داشتن تمکن مالی کافی
    • رعایت ددلاین‌های درنظر گرفته شده
    • موافقت با حضور منظم در دانشگاه‌ یا مدرسه انتخابی
    • پرداخت کامل هزینه‌ها
    • تعهد به ادامه تحصیل در همان مقطع و دوره‌ای که در گواهی CAQ اظهار نموده‌اید.
    • رعایت سایر شرایط درخواستی از طرف MIFI

    نحوه دریافت گواهی پذیرش کبک‌ برای دانشجویان

    همانگونه که اشاره شد؛ CAQ یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای ورود به موسسات آموزشی استان کبک است. شما برای اخذ این مدرک نیاز به انجام یک سری مراحل دارید که جزییات آن‌ها به شکل زیر است:

    مراحل اخذ گواهی کبک

    ۱. آشنایی با قوانین و شرایط تحصیل در کبک

     ابتدا به خوبی با شرایط و قوانین تحصیل در کبک آشنا شوید و توجه داشته باشید که سیستم آموزشی این استان کمی با سایر استان‌های کانادا تفاوت دارد.

    ۲. درخواست خود را آماده کنید

    شما برای ثبت درخواست اخذ CAQ نیاز به موارد زیر دارید:

    • پست الکترونیکی یا همان ایمیل
    • پاسپورت معتبر، سالم و منقضی نشده
    • نامه پذیرش از موسسه آموزشی که اطلاعات تماس و تحصیلی شما در آن موجود است.
    • رسید شهریهای که پرداخت کرده‌اید.

    در صورت وجود موارد زیر را نیز ارائه دهید:

    • گواهینامه پذیرش کبک فعلی یا قبلی شما برای تحصیل
    • اطلاعات تماس فردی که مسئولیت پرداخت هزینه‌های تحصیل شما در کبک را بر عهده دارد.
    • اطلاعات تماس کامل فردی که به نمایندگی از طرف شما کارهای مرتبط با اخذ CAQ را انجام می‌دهد.

    ۳. ایجاد درخواست آنلاین

    شما باید فرآیند ثبت درخواست را به طور کامل انجام دهید و بنابراین نمی‌توانید مراحل را ذخیره و بعدا تکمیل کنید. وقتی درخواست خود را ارسال می‌کنید:

    • باید یک حساب کاربری با عنوان “Consultation profile” ایجاد کنید تا هر بار اطلاعات جدید به ایمیل شما ارسال شود.
    • نیاز به ایجاد یک حساب کاربری در پلتفرم Arrima دارید تا بتوانید هزینه مورد نیاز برای بررسی درخواست خود را بپردازید. شما برای پرداخت هزینه‌ها ۶۰ روز فرصت دارید.
    • در هنگام ایجاد حساب کاربری Arrima، مطمئن شوید که شماره درخواست (Application Number) خود را به درستی وارد کرده‌اید.
    • اطلاعات دقیق (نام و نام خانوادگی، جنسیت و تاریخ تولد) موجود در گذرنامه و سایر موارد مورد نیاز را وارد کنید.
    • پس از انجام فرآیند پرداخت، باید دوباره به فرم درخواست خود مراجعه و لیست مدارک مورد نیاز برای تکمیل فرآیند اخذ CAQ را مشاهده کنید.
    • ظرف 48 ساعت پس از پرداخت‌ هزینه، یک شماره پرونده به بخش “Consult your file” حساب کاربری شما فرستاده می‌شود. شما برای ارسال مدارک به این شماره نیاز دارید.

    ۴. آماده‌سازی مدارک

    پس از ارسال درخواست، چک لیستی شخصی‌سازی شده از اسناد و مدارک مورد نیاز را دریافت خواهید کرد. مدارک بسته به کشور مبدا یا محل اقامت شما متفاوت است. ‌شما همچنین می‌توانید در رابطه با مدارک و اسناد درخواستی از صفحه راهنمای دولت کبک کمک بگیرید. برای آماده‌سازی و ارسال مدارک، ابتدا آنها را اسکن و سپس در قالب PDF ذخیره کنید. اگر سندی دارای چندین صفحه است، تمام آن‌ها را در یک فایل PDF‌ قرار دهید. علاوه بر این، تمام اسناد باید خوانا، کامل و دقیق باشند.

    ۵. ارسال مدارک از طریق پلتفرم Arrima

    یک حساب کاربری در Arrima ایجاد کنید. مطمئن شوید که نام و نام خانوادگی شما در حساب‌ کاربری ایجاد شده، درخواست موقت برای تحصیل و گذرنامه یکی است. اگر از قبل حساب Arrima دارید، وارد آن شوید و دستورالعمل‌های مرتبط با ارسال اسناد و مدارک را به ترتیب انجام دهید. کسانی که در یکی از کشورهای اتریش، کانادا، آمریکا و فرانسه ساکن هستند، باید از پلتفرم Arrima برای ارسال گواهی تمکن مالی خود استفاده کنند. سایر افراد برای انجام این کار باید به یکی از دفاتر خدمات ویزایی کانادا مراجعه کنند. پس از ارسال مدارک، یک پیام تایید به حساب Arrima شما فرستاده می‌شود.

    نکته ۱: توجه داشته باشید که مقامات دولت فدرال کانادا قبل از صدور استادی پرمیت، تمکن مالی شما را بر اساس معیارهای دولت کبک مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

    نکته ۲: اصل یا کپی برابر اصل اسناد ارسالی را در جایی امن نگه دارید زیرا دولت کبک ممکن است دوباره آن‌ها را از شما درخواست کند.  

    ۶. پرداخت هزینه‌ها

    در این مرحله باید هزینه درخواستی را از طریق کارت اعتباری یا بانکی (Visa، MasterCard یا American Express) پرداخت کنید. کارت مورد نظر می‌تواند به نام شما، والدین شما یا شخصی باشد که پرداخت هزینه اخذ CAQ را متقبل شده است.

    ۷. بررسی درخواست شما

    اکثر درخواست‌ها در عرض 25 روز کاری مورد بررسی کامل قرار می‌گیرند. وزارت مهاجرت کبک به محض دریافت درخواست شما، فرآیند بررسی را آغاز می‌کند. مطمئن شوید که درخواست خود را به درستی و بدون هیچ غلط املایی و اشتباهی ایجاد کرده‌اید. به عنوان مثال اگر قصد ادامه تحصیل دارید؛ به اشتباه درخواستی را برای برنامه کار موقت در کبک نفرستید. بدون پرداخت هزینه‌ها، امکان بررسی درخواست شما وجود ندارد. از کامل بودن مدارک و اطلاعات ارسالی مطمئن شوید؛ در غیر این صورت زمان بررسی درخواست شما افزایش پیدا خواهد کرد. پس از دریافت CAQ با MIFI تماس نگیرید و وزارت مهاجرت کبک به هیچ عنوان درخواست‌های غیر منطقی مانند پردازش سریعتر درخواست‌ها را نمی‌پذیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه خدمات دولت کبک مراجعه کنید.

    ۸. مراجعه به حساب کاربری

    پس از تکمیل فرآیند و پرداخت آنلاین هزینه مورد نیاز، می‌توانید به حساب کاربری خود در وب‌سایت وزارت مهاجرت کبک دسترسی داشته باشید و از میزان پیشرفت درخواست خود مطلع شوید. پیام‌های ارسال شده توسط MIFI را با دقت بخوانید و در صورت نیاز به آن‌ها پاسخ دهید. اگر لازم است، اطلاعات شخصی موجود را به‌روز کنید و رمز عبور خود را نیز حتما تغییر دهید. شما برای ورود به حساب کاربری خود نیاز به یک نام کاربری و گذرواژه دارید. به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی از یک گذرواژه سخت و ترکیبی استفاده کنید و آن را بر روی یک کاغذ یا جایی امن بنویسید.

    ۹. تصمیم‌گیری نهایی

    اگر درخواست شما پذیرفته شود، گواهی پذیرش کبک به حساب کاربری شما ارسال خواهد شد. شما از این مدرک می‌توانید برای اپلای تحصیلی در یک موسسه آموزشی و اخذ استادی پرمیت استفاده کنید. حتما گواهی پذیرش خود را دانلود و چاپ کنید.

    نکته مهم: مراحل فوق به صورت کلی بیان شده‌اند و در نتیجه بهتر است برای اقدام با یک موسسه مهاجرتی معتبر یا وزارت مهاجرت استان کبک تماس بگیرید.

    مراحل اخذ CAQ برای کارگران موقت خارجی

    همانگونه که در ابتدا اشاره شد؛ اخذ گواهی پذیرش کبک برای کارگران موقت خارجی که مایل به کار در این استان هستند، ضروری است. این نکته را در رابطه با گواهی CAQ به یاد داشته باشید که این کارفرمایان کبکی هستند که باید فرآیند اخذ CAQ برای کارگران موقت خارجی را انجام دهند و نه افراد متقاضی. کارفرمایان برای شروع فرآیند دریافت CAQ از طریق پلتفرم Arrima نیاز به ارائه یک مجوز LMIA معتبر دارند. این مجوز ار طرف اداره کار کانادا (ESDC) صادر می‌شود و بدون آن عملا امکان دریافت گواهی پذیرش کبک وجود ندارد. در ادامه مراحل اخذ گواهی CAQ برای کارگران موقت خارجی را مشاهده می‌کنید:

    مراحل اخذ گواهی کبک

     

    1- ورود به حساب کاربری Arrima

    کارفرمایان ابتدا باید وارد حساب کاربری خود در پلتفرم Arrima شوند. داشتن حساب کاربری در Arrima این امکان را به کارفرمایان می‌دهد تا برنامه‌های EIMT و CAQ کارکنان و کارگران خارجی خود را به آسانی مدیریت کنند.

    2- تهیه مدارک لازم

    فرد کارفرما قبل از شروع فرآیند ایجاد درخواست اخذ CAQ، باید از قبل تمام مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کند که شامل موارد زیر می‌شوند:

    • قرارداد امضا شده توسط فرد متقاضی کار همراه با جزییات کامل. بر اساس پیشنهاد وزارت مهاجرت کبک، بهتر است از فرمت استاندارد A-2700-CF برای تهیه پیش‌نویس قراردادهای کاری استفاده کنید.
    • فرم درخواست استاندارد برای انتخاب کارگر موقت
    • مدارک مورد نیاز برای کارگران موقت خارجی که شامل یک کپی از تمام صفحات گذرنامه، CV کامل و جدید؛ آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات مربوطه؛ مجوزهای کاری، تحصیلی و توریستی مرتبط با اقامت قبلی (در صورت وجود) و سایر اسناد و مدارک استخدامی می‌شود.
    • فرد متقاضی کار همچنین باید فرم A-0506-CA که به برنامه کارگر خارجی موقت کبک مربوط می‌شود را امضا و تکمیل کرده و سپس آن را همراه با سایر مدارک به کارفرما بفرستد.
    • علاوه بر این شما به عنوان کارگر موقت خارجی باید بخش ۱۱ فرم را حتما امضا کنید. شما در واقع با انجام این کار، این اجازه را به کارفرمای خود می‌دهید تا به نمایندگی از طرف شما فرآیند اخذ CAQ را تکمیل و با اداره مهاجرت کبک مکاتبه کند. فراموش نکنید که مدارک ارائه‌شده توسط فرد متقاضی حتما باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شده باشد.

    3) ایجاد درخواست اخذ CAQ در Arrima

    کارفرما برای ایجاد درخواست، باید ابتدا فایل LMIA که قبلا در پلتفرم Arrima ثبت کرده‌ است را پیدا و انتخاب کند. شما در واقع با انجام این کار می‌توانید درخواست جدید CAQ خود را با مجوز LMIA موجود انطباق دهید.

    4) ارائه مدارک پشتیبان

    کارفرما باید تمام مدارک پشتیبان را مستقیماً در پلتفرم Arrima بارگذاری کند که شامل یک کپی از قرارداد کار، فرم درخواست انتخاب کارگر خارجی موقت و یک سری موارد دیگر می‌شود.

    5) پرداخت هزینه

    کارفرما در این مرحله باید از طریق پلتفرم Arrima، هزینه پردازش درخواست خود را پرداخت کند.

    6) پیگیری درخواست

    کارفرما پس از انجام مراحل فوق می‌تواند در هر زمانی وضعیت درخواست خود را مستقیماً در حساب Arrima پیگیری کند. MIFI در صورت داشتن هرگونه سوالی یا درخواست مدارک اضافی با کارفرما تماس خواهد گرفت.

    7) ارسال CAQ به متقاضی

    پس از تایید درخواست ثبت‌شده، CAQ به حساب کاربری کارفرما فرستاده می‌شود. حال کارفرما باید CAQ دریافتی را به کارگر خارجی موقت انتخابی بفرستد.

    هزینه دریافت گواهی پذیرش کبک

    دانشجویان و کارگران موقت برای ایجاد درخواست اخذ CAQ، باید به ترتیب ۱۲۸ و ۲۲۲ دلار کانادا پرداخت کنند. این هزینه‌ها حتی در صورت رد درخواست شما قابل استرداد نیستند. شما همچنین نمی‌توانید آنها را از سایر هزینه‌های دریافت شده توسط دولت کانادا کسر کنید. علاوه بر این، تمام پرداخت‌ها باید با کارت اعتباری انجام شوند.

    نکاتی در رابطه با گواهی پذیرش کبک

    اگر قصد دریافت CAQ دارید؛ در این صورت بهتر است به نکات زیر حتما توجه کنید:

    • این گواهی تنها مخصوص استان کبک است و تنها برای مهاجرت تحصیلی و کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    • در هنگام وارد کردن اطلاعات در پورتال MIFI و Arrima بسیار دقت کنید.
    • گواهی پذیرش کبک و نامه پذیرش یکی نیستند.
    • برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، یک نسخه کپی از رسید پرداخت خود تهیه کنید.
    • نام موسسه آموزشی مورد نظر شما حتما باید در سامانه DLI کانادا موجود باشد.
    • شما برای اخذ استادی پرمیت جدید ابتدا باید CAQ خود را تمدید کنید.
    • تمام هزینه‌ها باید به دلار کانادا پرداخت شوند.

    تمدید گواهی پذیرش کبک

    اگر CAQ شما در هر مقطع، دوره تحصیل و زمانی منقضی شود، باید آن را تمدید کنید؛ حتی اگر در حال گذراندن روزهای آخر تحصیل خود باشید. فراموش نکنید که ایجاد درخواست برای صدور گواهی جدید قبل از انقضای CAQ فعلی باعث حفظ وضعیت تحصیلی شما در کانادا نمی‌شود. برای تمدید وضعیتی دانشجویی خود در کانادا، باید مجوز تحصیلی معتبر داشته باشید.

    ریجکت شدن گواهی پذیرش کبک

    دولت استان کبک ممکن است ‌به خاطر دلایل مختلفی با صدور گواهی CAQ مخالفت کند. اگر با چنین وضعیتی مواجه شدید و فکر می‌کنید اشتباهی رخ داده است؛ در این صورت می‌توانید با ارائه مدارک و دلایل محکم و تحت شرایط خاصی به این موضوع اعتراض و درخواست بررسی مجدد کنید.

    چگونه از پذیرفته شدن درخواست CAQ مطمئن شویم؟

    پس از اینکه درخواست شما تایید شد، وزارت مهاجرت کبک به صورت مستقیم یک نامه تاییدیه CAQ به حساب کاربری شما در پورتال MIFI ارسال می‌کند. این سند رسمی تایید می‌کند که می‌توانید از CAQ خود را برای ادامه تحصیل در کبک یا کار موقت استفاده کنید.

    CSQ چیست و چه تفاوتی با CAQ‌ دارد؟

    گواهی انتخاب کبک یا CSQ (مخفف Certificat de sélection du Québec) مدرکی است که نشان می‌دهد شما به طور رسمی توسط دولت کبک برای مهاجرت به این استان گزینش شده‌اید و می‌توان آن را گامی مهم در جهت دریافت اقامت دائم این استان به شمار آورد. با این حال توجه داشته باشید که لزوما داشتن CSQ اقامت دائم شما در کبک را تضمین نمی‌کند. در مقابل CAQ به عنوان پیش نیازی برای صدور مجوز تحصیل و کار موقت به دانشجویان، دانش‌آموزان و کارگران به شمار می‌آید.

    نکته مهم: دانشجویان و کارگران بین‌المللی که با اخذ CAQ وارد کبک می‌شوند، نیازی به CSQ ندارند؛ مگر اینکه بخواهند پس از منقضی شدن CAQ خود برای اخذ اقامت دائم اقدام کنند.

    بعد از دریافت CAQ چکار کنیم؟

    ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر، این پرسش را از خود بپرسید که دقیقا بعد از دریافت CAQ‌ چکار باید کنیم. جواب بسیار ساده است و شما با در دست داشتن CAQ، می‌توانید از طریق اداره مهاجرت کانادا (IRCC) برای دریافت استادی پرمیت یا ورک پرمیت اقدام کنید. این نکته را فراموش نکنید که برای فهمیدن آخرین تغییرات صورت گرفته در قوانین و شرایط گواهی پذیرش کبک بهتر است به طور منظم وب‌سایت IRCC و وزارت مهاجرت دولت کبک را مورد بررسی قرار دهید. پس از دریافت استادی پرمیت یا ورک پرمیت نیز می‌توانید روند دریافت ویزا را آغاز کنید و مشغول به تحصیل یا کار شوید.

    سوالات متداول گواهی پذیرش کبک یا CAQ چیست؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت