اپلای تحصیلی چیست؟
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کلمه اپلای (Apply) در انگلیسی معانی مختلفی می‌دهد که یکی از معانی آن "درخواست دادن" می‌باشد. پس اپلای تحصیلی به معنای درخواست تحصیل برای شروع یا ادامه تحصیل در هر نوع موسسه و مرکز آموزش مانند مدرسه، دانشگاه، کالج، مراکز فنی حرفه‌ای و... می‌باشد.

    اپلای تحصیلی لزوما به معنای اقدام و درخواست دادن برای کشور خارجی نمی‌باشد اما این اصطلاح در میان ایرانیان و در کل کشورهای غیر انگلیسی زبان، بیشتر به معنای درخواست پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه یا موسسه آموزشی از خارج از کشور می‌باشد.

    بسیاری از کسانی که درخواست اپلای تحصیلی (و به واسطه‌ی آن دریافت ویزای تحصیلی) را داده، قصد مهاجرت تحصیلی به کشور دیگری را دارند؛ یعنی مهاجرت از طریق تحصیل و بدین صورت که هنگامی که دوره تحصیلی شخص به اتمام می‌رسد، شخص به جای بازگشت به ایران و در اکثر مواقع از طریق ویزای کاری، اقامت موقت خود را تمدید کرده تا سرانجام به اقامت دائم و در نهایت، شهروندی آن کشور برسد.

    برای مثال کشورهای مانند کانادا و استرالیا در این راستا شرایط بسیار خوبی را برای فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این کشور فراهم کرده‌اند و بدین صورت که هر دانشجو پس از اتمام تحصیل با 12 ماه کار (استرالیا) و یا 18 ماه کار (کانادا) می‌تواند برای اقامت دائم خود درخواست دهد. ما تا به اینجای مطلب، یک شرح کلی و البته می‌توان گفت کافی را درباره اپلای تحصیلی داده‌ایم و در ادامه به بررسی روش اپلای، شرایط، مدارک، بورسیه، مقاصد برتر تحصیلی و دیگر موارد مورد نیاز خواهیم پرداخت.

    روند اپلای تحصیلی چگونه است؟

    روند اپلای تحصیلی چگونه است؟

    روند اپلای تحصیلی می‌تواند دو حالت داشته باشد، حالت اول آنکه اگر شما دانش کافی در این زمینه و همچنین زبان کشور مقصد دارید و همچنین تجربه‌ای مناسب، خودتان برای اخذ پذیرش دانشگاهی و ویزای دانشجویی خود اقدام می‌نمایید و حالت دیگر بدین صورت است که شما با پرداخت مبلغی به عنوان مبلغ قرارداد به یک موسسه مهاجرتی و اعزام دانشجوی معتبر، کلیه این پروسه اپلای تحصیلی خود را به آن موسسه یا نماینده حقوقی وارد در این کار می‌سپارید.

    البته حالتی هم بین این 2 حالت وجود دارد و بدین ترتیب که ممکن است بخش‌هایی از پروسه اپلای تحصیلی را خودتان انجام دهید و برخی قسمت‌ها را که در آن مهارت و اطلاعات کافی را نداشته یا پیرامون اقدام توسط خودتان دچار شک و تردید هستید، بسپارید به موسسات معتبر مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو؛ مثلا پذیرش دانشگاهی را خودتان گرفته اما پروسه ویزای تحصیلی را بسپارید به یک موسسه مطمئن.

    ما در ادامه به طور کامل و عمومی درباره‌ی قدم به قدم اپلای تحصیلی توضیح خواهیم داد (که شما باید چه کارهایی را انجام داده یا آن موسسه مهاجرت تحصیلی معتبر قرار است که چه اقداماتی برای شما انجام دهند) اما در ادامه به طور مختصر به بررسی و شرح هر دو  حالت ذکر شده و همچنین حالت بین آن‌ها و مزایا و معایب هر کدام از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

    اپلای تحصیلی از طریق خود شخص

    اپلای تحصیلی از طریق خود شخص

    در طی انجام پروسه انجام اپلای تحصیلی از طریق خود شخص، کلیه مراحل اپلای تحصیلی که در بخش مربوطه درباره آن توضیح کامل داده شده، انجام می‌پذیرد؛ از مراحل آماده سازی کلیه مدارک و الزامات خواسته شده و ارسال درخواست پذیرش تحصیلی گرفته تا پروسه اخذ ویزای تحصیلی و کلیه پیگیری‌های لازم برای آن. در این حالت شخص اقدام کننده برای اپلای تحصیلی باید دانش و اطلاعات کافی را داشته باشد که مسلما منظورمان صرفا دانش زبان نیست؛ بلکه علاوه بر داشتن دانش بالا و کافی زبان، به کلیه امور مربوط به پروسه و مراحل اپلای تحصیلی مسلط باشد؛ اینکه از کجا باید شروع کرد، چه دانشگاه‌هایی را باید با توجه به شرایط خود انتخاب نماییم، چگونه باید انگیزه نامه بنویسیم، کاور لتر، توصیه نامه و... تهیه کنیم، چگونه باید استاد پیدا نموده و مکاتبه نماییم، چگونه و تحت چه شرایطی می‌توانیم برای بورسیه تحصیلی درخواست تحصیلی دهیم و ده‌ها چالش و ریزکاری‌های دیگر و ضمن آنکه قوانین هر کشور می‌تواند متفاوت باشد؛ برای مثال پروسه تحصیل در کانادا، استرالیا، آمریکا، انگلیس، آلمان و... ممکن است با یکدیگر در مواردی جزئی و حتی کلی دارای تفاوت‌های واضح باشند.

    مزیت اپلای تحصیلی از طریق خود شخص این است که شخص از بخشی از هزینه‌های قابل توجه مربوط به اقدام از طریق موسسات مهاجرتی و اعزام دانشجوی معتبر معاف خواهد بود. همچنین اگر شخص به این پروسه تسلط کامل داشته باشد، شاید بنا به نظر شخصی، خیالش نسبت به اقدام توسط خود راحت‌تر باشد تا اینکه شخص دیگری برای وی همین امور را انجام داده و به زبان خودمانی شاید شخص بگوید که هیچکس دلسوزتر از خودم برای من کاری انجام نمی‌دهد.

    اما یکی از معایب اپلای تحصیلی از طریق خود شخص، این است که اگر شخص ممکن است به این پروسه مسلط نبوده و یا تسلط نسبی داشته اما نسبت به همه‌ی امور واقف نباشد و بنابراین ممکن است با کوچکترین اشتباه، پروسه اپلای تحصیلی، اخذ پذیرش و به ویژه اخذ ویزای دانشجویی را برای خود مختل کرده و به خطر اندازد که این قضیه در نقطه‌ی مقابل اقدام توسط یک موسسه مهاجرت تحصیلی و اعزارم دانشجوی معتبر و با سابقه‌ی درخشان است که با تسلط و تجربه چندین ساله در این امور، بدون هیچ اشتباه و ریسک، این امور را انجام داده و خیال شخص متقاضی بسیار راحت‌تر خواهد بود.

    اپلای تحصیلی از طریق موسسات معتبر

    اپلای تحصیلی از طریق موسسات معتبر

    در طی انجام پروسه اپلای تحصیلی از طریق موسسات معتبر مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو، شما با ارائه مدارک اصلی و از قبل آماده شده (که درباره مدارک هم در ادامه توضیحات لازم داده خواهد شد)، کلیه پروسه اپلای تحصیلی خود و به واسطه‌ی آن (و پس از اخذ پذیرش تحصیلی)، پروسه سخت، پیچیده و حساس اخذ ویزای تحصیلی خود را به آن موسسه می‌سپارید. با عقد قرارداد با موسسه مورد نظر، آن موسسه از ابتدای کار تا لحظه تحویل گرفتن پاسپورت خود با لیبل ویزای درج شده در آن، با شما همراه بوده و نسبت به پرونده شما، تعهد و تضمین خدمات دارد که این نوع تضمین بر حسب اپلای تحصیلی، اخذ یا عدم اخذ ویزا، میزان درصد از مبلغ قرارداد به عنوان تضمین و... دیگر بستهگی به سیاست هر موسسه مهاجرتی و اعزام دانشجو دارد.

    وقتی که می‌گوییم با اپلای تحصیلی از طریق موسسات معتبر مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو، صفر تا صد کار شما با موسسه‌ی آموزشی بوده، در عمل همینطور خواهد بود؛ برای مثال حتی برای تهیه مدارک مورد نیاز، آن‌ها شما را کمک خواهند کرد؛ اینکه دقیقا چه مدارکی می‌خواهید، چطور باید تهیه‌اش کنید، در صورت فقدان یک مدرک راه حل جایگزین چیست، تهیه چه مدارکی ضرورت نداشته و فقط وقت و هزینه شما بی جهت گرفته می‌شود، چه مدارک و اقدامات را موسسه به جای شما می‌تواند انجام می‌دهد یا باید انجام دهد؛ برای مثال تهیه یک انگیزه نامه آن هم بسیار قوی و معتبر، کاور لتر، پیدا کردن استاد و...

    همچنین موسسه مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو در مواردی مشاوره‌هایی به شما داده که ممکن است مسیر اپلای تحصیلی و حضور شما در کشور مقصد به عنوان دانشجو و شاغل را به کل تغییر دهد یا اگر مسیری (مانند انتخاب مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و...) را به اشتباه انتخاب کرده و برای اپلای تحصیلی و ویزای تحصیلی شما ممکن است دردسرساز شود، از همان ابتدا مسیر اشتباه شما را تغییر داده و پس از صحبت‌های ابتدایی، دریافت مشاوره تخصصی، دریافت مدارک اصلی و پایه برای اپلای تحصیلی و عقد قرارداد، با خیال راحت از موارد ذکر شده، کار شما پیش خواهد رفت و تا حد امکان از بهترین دانشگاه ممکن با توجه به شرایط شما برایتان اپلای تحصیلی انجام شده و در زمینه پروسه‌های مربوط به اخذ ویزای تحصیلی، مطمئن خواهید بود که کادری حرفه‌ای و مجرب با تجربه چندین و چند ساله پشت پرونده‌ی شما و در واقع، زمان، هزینه، آینده و سرنوشت شما خواهد بود.

    اولین چالش در طی انجام پروسه انجام اپلای تحصیلی از طریق موسسات معتبر مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو، پیدا کردن موسسه‌ای معتبر و دارای سابقه‌ی درخشان می‌باشد که در این باره به متقاضیان واقعا حق داده؛ چرا که پیدا کردن موسسه برای اپلای تحصیلی با این شرایط که بتواند اعتماد متقاضی را کامل جلب کند، واقعا کاری سخت است. چالش دیگر در زمینه اپلای تحصیلی توسط موسسات، هزینه قرارداد با آن موسسه است و بسته به موسسه مورد نظر این هزینه متغیر بوده و اغلب ممکن است هزینه‌ی قابل توجهی داشته باشد.

    اپلای همزمان از طریق خود و کمک از موسسات

    اپلای همزمان از طریق خود و کمک از موسسات

    پروسه‌ی اپلای تحصیلی به صورت همزمان از طریق خود و در عین حال کمک از موسسات آموزشی، دقیقا ترکیب مشروح دو بند ماقبل می‌باشد. همانطور که خودتان حدس زدید، در این حالت ممکن است بخش یا بخش‌هایی از اپلای تحصیلی خود را خودتان انجام داده و مابقی موارد را یک موسسه مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو انجام دهد. جالب آنکه میزان سهم هر شخص در این حالت یک میزان مشخصی نیست؛ برای مثال ممکن است اصل کار را شما انجام دهید و فقط بخشی را که فکر می‌کنید برای آن بخش نیاز به شخصی متخصص داشته، بسپارید به آن موسسه و یا بالعکس؛ شاید شما یکسری مقدماتی (که آن موسسه هم برایتان به راحتی انجام داده) را شما خودتان انجام دهید و اما برای مراحل حساس تر و جدی‌تر و از یک جایی به بعد، دیگر ادامه پروسه اپلای تحصیلی خود را به یک موسسه مهاجرتی و اعزام دانشجو بپردازید.

    یا به طور اورال در طی اپلای تحصیلی توسط خودتان، برای چند مورد؛ حال کوچک یا بزرگ به موسسات یا افراد حقوقی مجرب در زمینه مهاجرت مراجعه نمایید. فقط در این راستا این مورد را مد نظر داشته باشید که ممکن است بسیاری از افراد یا موسسات حقوقی و مهاجرتی این حالت را قبول نکنند؛ چرا که اگر بخشی از کار شما را انجام داده اما پروسه اپلای شما به واسطه‌ی انجام بخش‌های دیگر توسط خودتان بدون علم و آگاهی کافی به مشکل بخورد، در این حالت ممکن است اعتبار آن موسسه یا شخص را زیر سوال برود. در عین حال افراد حقوقی و مجرب زیادی هم در زمینه مهاجرت هستند که ممکن است برای پرونده اپلای متقاضی، حتی در زمینه بخش‌های کوچک، یا برای مثال نگارش یک نامه SOP و... خدمات ارائه دهند.

    مدارک لازم برای اپلای تحصیلی

    مدارک لازم برای اپلای تحصیلی

    • ارائه پاسپورت دارای اعتبار
    • ارائه عکس و دیگر مدارک شناسایی و هویتی
    • ارائه گواهی عدم سوء سابقه به صورت ترجمه‌ شده
    • ارائه مدارک تحصیلی مقاطع ماقبل به صورت ترجمه و معادل‌سازی شده و به همراه ریز نمرات باشد.
    • ارائه مدرک زبان کشور مقصد؛ با حداقل نمره به میزان حد نصاب خواسته شده
    • تکمیل و ارائه فرم درخواست پذیرش تحصیلی از دانشگاه یا موسسه آموزشی مد نظر
    • پرداخت هزینه ثبت نام و ودیعه خواسته شده موسسه آموزشی مد نظر و ارائه فیش واریزی آن
    • ارائه انگیزه نامه (SOP) و استادی پلن قوی و معتبر
    • ارائه Cover Letter در جهت قوت بخشیدن بیشتر به پرونده تحصیلی
    • ارائه حداقل 2 الی 3 توصیه‌نامه (برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری)
    • ارائه سابقه کاری یا کارآموزی / ارائه مدارک سوابق کاری در صورت وجود به همراه سابقه بیمه و ترجمه آن‌ها (اختیاری یا برای برخی رشته‌ها و دوره‌های خاص)
    • ارائه فرم کاستودین و گاردین مخصوص متقاضیان زیر 18 سال
    • ارائه مقالات، مجلات و کتب چاپی، اسناد و نتایج مربوط به پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی، ارائه هرگونه گواهی و مدارک و Certificate های فنی حرفه‌ای اخذ شده و در یک کلام، هرگونه دستاورد تحصیلی دیگر در جهت قوت بیشتر بخشیدن به پرونده

    مراحل لازم برای اپلای تحصیلی

    مراحل لازم برای اپلای تحصیلی

    اکنون که پیرامون یکی از مقوله‌های اصلی و اساسی برای اپلای تحصیلی، مدارک مورد نیاز برای متقاضی صحبت کرده‌ایم، حال جا دارد که مراحل لازم برای مهاجرت تحصیلی را برای شخص متقاضی به صورت ساده و در 6 مرحله خلاصه شده بیان نماییم:

    • مرحله اول: آماده‌سازی مدرک تحصیلی
    • مرحله دوم: اخذ دانش کافی و مدرک زبان کشور مقصد
    • مرحله سوم: انتخاب رشته، مقطع تحصیلی و موسسه(های) آموزشی مد نظر
    • مرحله چهارم: تهیه، معادل‌سازی و ترجمه کلیه مدارک لازم
    • مرحله پنجم: اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی از یک یا چند موسسه تحصیلی
    • مرحله ششم: اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی پس از اخذ پذیرش تحصیلی

    اخذ بورسیه تحصیلی هنگام اپلای

    اخذ بورسیه تحصیلی هنگام اپلای

    بسیاری از افرادی که اپلای تحصیلی کرده، در صورتی که تحصیل در دانشگاه و کشور مقصد رایگان نباشد و چه بسا هزینه‌های آن هزینه‌های قابل توجه و بالایی باشد (مانند تحصیل در آمریکا، انگلستان و...)، به دنبال اخذ بورسیه‌های تحصیلی هستند و در صورتی که با بورسیه، اپلای شوند از پرداخت بخش یا کل شهریه تحصیلی معاف خواهند شد و بسته به نوع بورسیه، شاید هزینه‌های زندگی و حتی سفرشان به کشور مقصد نیز پوشش داده شود. بنابراین همانطور که اشاره شد و خودتان هم متوجه شده‌اید، بورسیه و فاند تحصیلی از نظر نوع پوشش هزینه به دو دسته بورسیه کامل (فول فاند) و بورسیه کمک هزینه تحصیلی تقسیم می‌شود که معنا و ماهیت هر کدام از عنوان هر یک پیداست. در حالت کلی اینطور است که اغلب (نه همیشه اما در اکثر مواقع)، بورسیه‌های تحصیلی برای مقطع دکتری از همه بیشتر و بهتر بوده، برای کارشناسی ارشد نیز به میزانی خوب در دسترس بوده اما برای مقطع کارشناسی، بورسیه‌های تحصیلی بسیار کمتر هستند و برای اعطای آن‌ها فضای رقابتی بالا بوده و متقاضی نیازمند به صلاحیت‌های بسیار بالایی می‌باشد. همچنین کشور مقصد، دانشگاه، رشته انتخابی و عوامل دیگری نیز می‌توانند در اخذ بورسیه تاثیرگذار باشند.

    همانطور که خودتان هم حتما مطلع هستید، بورسیه به هر کسی تعلق نخواهد گرفت و شخص درخواست کننده بورسیه در حین اپلای تحصیلی، نیازمند به صلاحیت‌های خاص و بالایی به نسبت شخصی که بدون بورسیه اپلای تحصیلی می‌نماید، می‌باشد. این شرایط باز ممکن است مجددا نسبت به کشور مقصد، مقطع تحصیلی، دانشگاه، رشته انتخابی و... متغیر باشد و همچنین داشتن همه‌ی موارد ذکر شده به صورت هم زمان ضروری نیست، بلکه هر کدام از عوامل و داشتن صلاحیت‌های زیر می‌تواند در اخذ بورسیه تحصیلی برای تحصیل در استرالیا، کانادا، آمریکا، انگلیس و هر مقصد تحصیلی محبوب دیگر، تاثیرگذار باشد. این عوامل و فاکتورها عبارتند از:

    • معدل و ریز نمرات بالا و به خصوص نمرات مرتبط با رشته تحصیلی
    • مدرک زبان با نمره بالا (آیلتس حداقل 7 یا بیشتر ملاک است)
    • سطح تحصیلی بالا (اخذ بورسیه در مقاطع تحصیلی بالاتر راحت‌تر است)
    • انگیزه نامه‌ قوی و توصیه‌ نامه‌های قوی
    • ارائه مقالات ISI معتبر و قوی
    • داشتن سابقه کاری تخصصی و بسیار درخشان (مرتبط با رشته تحصیلی)
    • داشتن سابقه تحقیقاتی، پژوهشی و پروژه‌های علمی تخصصی و بسیار درخشان
    • داشتن دستاوردهای فرهنگی، هنری، ورزشی و... در سطح ملی یا بین‌المللی (به خصوص در سطح بین‌المللی)
    • داشتن سابقه انجام کارهای داوطلبانه اجتماعی
    • انتخاب دوره تز محور و مکاتبه و ارتباط مستقیم با استاد (ویژه ارشد و دکتری)
    • و...

    اپلای تحصیلی زیر 18 سال

    اپلای تحصیلی زیر 18 سال

    تقریبا در همه‌ی مقاصد محبوب تحصیلی جهان، امکان تحصیل زیر سن 18 سال و حتی مقاطع ابتدایی و دبستان هم وجود دارد. امروزه هم بسیاری از آنجا که سعی دارند به نسبت نسل‌های بزرگتر از خود، زودتر در پروسه‌ی مهاجرت و رسیدن به زندگی دلخواهشان قرار بگیرند، بنابراین جای تعجب ندارد که تعداد افرادی از سن کم و به ویژه نوجوانان در مقطع دبیرستان، در زمینه اپلای تحصیلی نیز اقدام کنند به صورت روز افزون در حال افزایش باشند. شما در هر مقطع مدرسه که اقدام کنید، خواه 6 سالتان باشد و یا 17 سال، بدانید که قوانین اکثر کشورها و مقاصد محبوب تحصیلی بدین گونه است که تنها یکی از والدین شما می‌تواند تحت عنوان ویزای گاردین، شما را همراهی نماید و آن هم در شرایطی که برای مدرسه‌ای غیر شبانه روزی اپلای نمایید اما در صورتی که سنتان بالای 18 سال شود و یا در مدرسه‌ای شبانه روزی تحصیل کنید، امکان همراهی حتی همان یکی از والدین هم از شما سلب خواهد شد.

    مزایای اپلای تحصیلی زیر 18 سال

    • مهاجرت از سن کمتر و رشد سریع‌تر در جامعه
    • عدم نیاز به مدرک زبان جزء برای سال (ها) آخر
    • قبول کردن آیلتس جنرال در اکثر مواقع
    • آسان‌تر بودن دروس تحصیلی
    • عدم نیاز به ارائه مدرک زبان برای دانشگاه در صورت حداقل 3 سال تحصیل

    معایب مزایای اپلای تحصیلی زیر 18 سال

    • سختی پذیرش نسبت به دانشگاه
    • وابستگی مالی و عاطفی بیشتر
    • سردرگمی در دنیایی جدید در سن کمتر
    • امکان همراهی تنها یکی از والدین
    • طولانی شدن پروسه اخذ اقامت به نسبت مقطع دانشگاه

    بهترین مقاصد برای اپلای تحصیلی

    بهترین مقاصد برای اپلای تحصیلی

    با در نظر گرفتن کلیه معیارها در زمینه‌های آکادمیک و تحصیلی مانند کیفیت و قدرت نظام آموزش و پرورش کشور مقصد، کیفیت زندگی دانشجویی، فرصت‌های تحصیلی و شغلی در حین و پس از تحصیل، کیفیت زندگی در کشور مقصد در همه‌ی زمینه‌ها، فرصت برای اخذ اقامت دائم پس از شهروندی و... برای بهترین مقاصد برای اپلای تحصیلی می‌توان کشورهای زیر را نام برد:

    • کانادا
    • استرالیا
    • آمریکا
    • انگلستان
    • آلمان
    • فرانسه
    • هلند
    • نروژ
    • دانمارک
    • سوئد
    • سوئیس
    • ژاپن
    • سنگاپور
    • قبرس شمالی
    • نیوزلند
    • کره جنوبی

    سوالات متداول اپلای تحصیلی چیست؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ