آزمون GRE چیست و چه اهمیتی دارد؟
  • نویسنده: زهرا قمی
  • مدرک زبان

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    برای دریافت مشاوره رایگان جهت تحصیل در کانادا و استرالیا و انتخاب دانشگاه، بررسی کلیه مدارک و توانایی فردی شما و در آخر، تشکیل یک پرونده‌ی قوی مهاجرتی در کنار تیمی مجرب از متخصصین اخذ ویزای تحصیلی با داشتن مجوز رسمی از وزارت علوم، کافیست با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    آزمون GRE چیست و چه اهمیتی دارد؟

    آزمون GRE مخفف Graduate Record Examinations یکی از آزمون‌های معتبر بین‌المللی هست که دانشجویان تحصیلات تکمیلی در آن شرکت می‌کنند. این آزمون اغلب در دانشگاه‌های کانادا و آمریکا رواج داشته و در حوزه اروپا کمتر ممکن است به دانشگاهی بربخورید که از شما این آزمون رو درخواست کند. دانشجویان مقطع دکتری و یا ارشد تخصصی برخی از رشته‌ها (مثل تجارت و یا مهندسی) ملزم هستند که در این آزمون شرکت کنند. در واقع شما با شرکت در این آزمون مهارت‌های تحلیل خودتان را به عنوان یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی سنجیده و به سوپروایزر یا کمیته پذیرش اثبات می‌کنید. شرکت در آزمون GRE برای پذیرش در برخی دانشگاه‌ها اجباری و در برخی اختیاری است. توجه داشته باشید که وقتی در دانشگاهی با گزینه Optional بودن رو به رو می‌شوید، به معنی این است که ارائه این مدرک اگرچه ضروری نیست اما تاثیر مثبتی در روند پذیرش شما خواهد داشت. ما به اغلب افرادی که به دنبال دریافت بورس و فاند تحصیلی هستند، توصیه می‌کنیم که در این آزمون شرکت کنند، زیرا نقطه قوت بسیار مهمی برا پرونده آن‌ها محسوب می‌شود.

    بهترین فرصت برای تحصیل در کانادا و استرالیا؛ برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید: 02171400111

    راهنمای کامل تحصیل در کانادا

    ساختار آزمون

    آزمون GRE از دو نوع جنرال (General) و سابجکت (subject) تشکیل شده و به دو شکل کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود. اغلب دانشگاه‌ها از متقاضیان آزمون جنرال رو درخواست کرده و نوع سابجکت تنها در رشته‌های تخصصی مانند زیست، شیمی، ادبیات، ریاضی، فیزیک و روانشناسی کاربرد دارد.

    ساختار این آزمون از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

    Verbal Reasoning (استدلال کلامی یا درک مطلب): بخش اول آزمون به توانایی درک مطلب شما مربوط می‌شود. در این بخش شما باید بتوانید از گفتمان‌ها نتیجه‌گیری کنید، داده‌های کامل نشده را استدلال کنید، سطوح مختلف معنا مانند معنای لفظی، استعاری و نیت نویسنده را درک کنید، به خلاصه‌سازی متون بپردازید، نکات مهم را از نکات کم‌اهمیت‌تر در متن تفکیک سازید، رابطه میان مفاهیم و معنای لغات و جملات را درک کنید.

    این بخش مجموعا از 40 سوال تشکیل شده که در قالب دو مجموعه 20 تایی ارائه می‌شود. برای پاسخگویی به هرمجموعه 30 دقیقه زمان خواهید داشت و در نهایت می‌توانید امتیازی مابین 130-170 از این بخش کسب کنید.

    Quantitative Reasoning (استدلال ریاضی): اغلب افراد باور دارند که این بخش سخت‌ترین بخش آزمون GRE بوده، زیرا از سوالات ریاضی و هوش تشکیل شده است. در واقع بخش استدلال ریاضی توانایی شما را در درک، تفسیر و تحلیل داده‌های کمی می‌سنجد، شما همچنین باید بتوانید مسئله‌ها را به کمک مدل‌های ریاضی حل کرده و با کاربردهای اولیه جبر، حساب، هندسه و تحلیل داده‌ها آشنا باشید. به طور کلی تاکید اصلی این بخش بر مهارت استدلال کمی و ریاضی است.

    مانند بخش قبل دو مجموعه 20 سوالی وجود داشته که شما برای پاسخدهی به هر مجموعه 35 دقیقه مهلت دارید. مجددا نمره قابل کسب در بخش استدلال ریاضی برابر با 130-170 امتیاز است.

    Analytical Writing (نگارش تحلیلی): تفکر نقادانه و توانایی نگارش تحلیلی مسائلی است که در این بخش سنجیده می‌شود. شما باید بتوانید ایده‌های سخت و پیچیده را مفصل‌بندی کرده و از طریق دلایل و مثال‌های مرتبط پشتیبانی کنید. ارزیابی ادعاها و شواهد ارائه شده از دیگر مواردی است که توانایی نگارش تحلیلی شما را اثبات می‌کند.

    این بخش شامل 2 سوال می‌شود که شما مجموعا باید در 1 ساعت به آن‌ها پاسخ دهید. امتیاز کل بخش نگارش تحلیلی برابر با 6 نمره است.

    نمونه سوالات بخش استدلال کلامی یا درک مطلب:

    در بخش استدلال کلامی با سه نوع سوال مواجه می‌شوید:

    • درک مطلب

    • تکمیل متن

    • معادل‌سازی جملات

    در قسمت درک مطلب شما با یک متن روبه‌رو هستید که بر اساس آن باید به سوالات مربوطه پاسخ دهید. متون مطرح شده در آزمون GRE از تناسبی در موضوعات علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی برخوردار بوده و طول آن‌ها ممکن است 1-5 پاراگراف باشد. سوالات این قسمت ممکن است به شکل چندگزینه‌ای و یا انتخاب یک عبارت باشد.

    به مثال زیر دقت کنید:

    مثال آزمون جی ار ای

    مثال دوم آزمون جی آر ای

     

    Sample Select-in-Passage Question

    بخش تکمیل متن از متنی کوتاه تشکیل شده که 1-5 جای خالی داشته و برای هر جای خالی سه تا پنج گزینه ارائه می‌شود. متقاضیان باید از میان گزینه‌ها، گزینه صحیح را انتخاب کنند که شامل تمامی پاسخ‌های صحیح برای هر جای خالی است. برای کسب امتیاز در این بخش باید حتما تمامی گزینه‌های صحیح را انتخاب کنید.

    به مثال زیر توجه کنید:

    مثال آزمون

     

    قسمت معادل‌سازی، شامل یک جمله، یک جای خالی و شش گزینه می‌شود که باید از میان آن‌ها دو پاسخ صحیح را انتخاب کنید. توجه کنید که انتخاب تنها یک پاسخ صحیح منجر به اخذ هیچ امتیازی نمی‌شود.

    به مثال زیر دقت کنید:

    معادل سازی در ازمون جی ار ای

     

    نمونه سوالات بخش استدلال ریاضی و کمی

    بخش استدلال ریاضی و کمی از 4 نوع سوال تشکیل شده است:

    • سوالات مقایسه‌ای کمی

    • چند گزینه‌ای با یک پاسخ صحیح

    • چندگزینه‌ای با بیش از یک پاسخ صحیح

    • پرسش‌های عددی

    این پرسش‌ها ممکن است به صورت مستقل و یا در یک دسته تفسیر داده ارائه شوند. تمامی سوالات بخش تفسیر داده‌ها بر اساس جداول، نمودارها و اطلاعات داده شده مطرح می‌شوند.

    به مثال‌های زیر دقت کنید:

    Quantitative Comparison Questions

     

    Multiple-choice Questions

    Multiple-choice Questions

    Numeric Entry Questions

    نمونه سوالات بخش نگارش تحلیلی

    نگارش تحلیلی شامل دو سوال شده که در هرکدام باید یک Task یا Argument را تحلیل کنید. در بخش اول توانایی شما در تفکر نقادانه نسبت به موضوعی عمومی و بیان افکار خود به روشنی درباره آن موضوع سنجیده می‌شود. هر عبارت حاوی یک ادعا بوده که شما می‌توانید از نقطه‌نظرهای متفاوت به آن پرداخته و شرایط مختلفی را متصور شوید. در این بخش شما با دستورالعمل‌هایی دقیق مواجه می‌شوید که از شما می‌خواهد نظر موافق یا مخالف خود را با ادعای مطرح شده بیان کرده و دلایل کافی را برای آن مطرح سازید.

    به مثال زیر توجه کنید:

    sample GRE

    در بخش دوم نگارش تحلیلی شما باید بتوانید argumentها را درک و ارزیابی کنید. در این قسمت شما با متنی کوتاه روبه‌رو شده که در آن نویسنده به بیان یک رویداد یا کنش پرداخته و شواهد و دلایل مربوطه را ارائه داده است. وظیفه شما بررسی دلایل مطرح شده توسط نویسنده با کمک قدرت تحلیل انتقادی است.

    به مثال زیر توجه کنید:

    sample GRE 2

    نکات مهم آزمون GRE

    مدت زمان آزمون GRE 3 ساعت و 10 دقیقه است؛ متقاضیان یک ساعت برای بخش درک مطلب، یک ساعت برای نگارش تحلیلی و 70 دقیقه برای بخش استدلال ریاضی مهلت دارند تا به سوالات مطرح شده پاسخ دهند. از دو بخش استدلال ریاضی و درک مطلب در مجموع می‌توان امتیازی بین 260-340 را کسب کرده و متوسط نمره مورد نظر دانشگاه‌ها نیز در رنج 300- 320 است.

    توجه داشته باشید که ترتیب بخش‌ها در هر آزمون می‌تواند متغیر باشد. همچنین در آزمون GRE دو بخش به نام‌های research و unscored وجود داشته که در نمره نهایی شما تاثیری ندارند، اما در طول آزمون ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شوید. سوالات بخش ریسرچ در انتهای آزمون ارائه شده، در حالیکه بخش unscored در طول آزمون پنهان بوده و شما بدون آنکه آگاه باشید به سوالات آن پاسخ می‌دهید.

    یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آزمون GRE وجود قابلیتی است که به آن ScoreOption می‌گویند؛ یعنی اگر شما از نتیجه آزمونتان راضی نباشید، می‌توانید آن را برای دانشگاه‌های مورد نظر نفرستاده و مجددا در آزمون شرکت کنید. هزینه شرکت در این آزمون 205 دلار آمریکاست و شما می‌توانید بعد از گذشت 21 روز از روز آزمون، مجددا در آن شرکت کنید.

     

    سوالات متداول آزمون GRE چیست و چه اهمیتی دارد؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت