معرفی دانشگاه لیکهد کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه لیکهد (به انگلیسی: Lakehead University) که با عناوین اختصاری LU یا Lakehead U نیز شناخته شده، دانشگاهی دولتی، عمومی و تحقیقاتی دارای پردیس‌هایی در شهرهای تاندر بی و اوریلیا در استان انتاریوی کانادا می‌باشد که تاسیس آن به سال 1946 و تحت عنوان موسسه فنی لیکهد باز می‌گردد که از سال 1965 وضعیت دانشگاهی به خود گرفت و با نام دانشگاه لیکهد به فعالیت ادامه داد. 2 پردیس‌ این دانشگاه هر کدام در همان 2 شهر تاندر بی و اوریلیا در استان انتاریوی کانادا واقع هستند که پردیس تاندر بی به عنوان پردیس اصلی دانشگاه تلقی می‌شود که میزبان بیش از 82 درصد از دانشجویان این دانشگاه بوده و مابقی دانشجویان در پردیس اوریلیا در حال تحصیل هستند. در واقع به طور دقیق‌تر از سپتامبر سال 2006، پردیس دوم تحت عنوان یک پردیس توسعه دائمی جدید در اوریلیا، واقع در حدود 150 کیلومتری (93 مایلی) شمال شهر تورنتو واقع شده است که حدود 1800 دانشجو را میزبانی می‌کند. دانشکده حقوق بورا لاسکین در این دانشگاه یکی از معتبرترین مدارس بازرگانی بین‌المللی (AACSB) در شمال انتاریو و همچنین در کل جهان است. "دستیابی از طریق تلاش" شعار این دانشگاه می‌باشد.

    دانشگاه لیکهد در مجموع دارای حدود 9700 دانشجو است که به صورت تمام وقت یا نیمه وقت در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری در حال تحصیل هستند. از این جمعیت چیزی در حدود 7900 نفر در پردیس تاندر بی و مابقی 1800 نفر در پردیس اوریلیا مستقر هستند. همچنین از این جمعیت قریب به 8 هزار نفر در مقطع کارشناسی در حال تحصیل بوده و از طرفی دانشگاه مورد بحث دارای 1500 دانشجوی بین‌المللی از ده‌ها کشور مختلف می‌باشد که بیش از 15 درصد از جمعیت این دانشگاه را تشکیل می‌دهند. همچنین این دانشگاه دارای بیش از 2500 پرسنل اداری و آکادمیک می‌باشد.

    رتبه 28 کشوری از دید رنکینگ شانگهای، رتبه 28 تا 31 از دید رنکینگ THE و رتبه 32 از دید رنکینگ  US Newsو همچنین در مقیاس جهانی، رتبه‌ی 901 تا 1000 از دید رنکینگ شانگهای، رتبه 801 تا 1000 از دید رنکینگ THE و رتبه 1279 از دید رنکینگ  US Newsاز جمله رتبه‌های اختصاص داده شده‌ی مشهور به این دانشگاه هستند و بنابراین با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه دانشگاه لیکهد از نظر رتبه، اعتبار و قدرت آموزش باید گفت که این دانشگاه یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای تحصیل در کانادا می‌باشد. برای کسب اطلاع کامل از شرایط تحصیل در دانشگاه لیکهد و آشنایی با جزئیات کامل این دانشگاه با مقاله‌ای دیگر از وبلاگ ادب ویزا در ادامه همراه ما باشید.

    مشخصات دانشگاه لیکهد

    مشخصات دانشگاه لیکهد

    سال تاسیس دانشگاه

    1946 میلادی تحت عنوان موسسه فنی لیکهد

    شهر و استان

    شهرهای تاندر بی و اوریلیا / استان انتاریو

    نوع دانشگاه

    دولتی، عمومی و تحقیقاتی

    تعداد کل دانشجویان

    حدود 9700 دانشجو

    تعداد دانشجویان بین‌المللی

    حدود 1500 نفر (تقریبا 15.5 درصد)

    نرخ پذیرش

    82 درصد

    تعداد پردیس و دانشکده

    2 پردیس، 9 دانشکده

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    44 به 56 به ازای هر 100 نفر

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    تعداد و درصد دانشجویان مقطع کارشناسی

    حدود 8 هزار نفر، 82.5 درصد

    مدیر دانشگاه

    مویرا مک فرسون

    آدرس دانشگاه

    Thunder Bay and Orillia, Ontario, Canada, 48°25′17″N, 89°15′38″W

    سایت دانشگاه

    www.lakeheadu.ca

     

    تاریخچه دانشگاه لیکهد

    تاریخچه دانشگاه لیکهد

    دانشگاه لیکهد از موسسه فنی لیکهد و کالج هنر، علم و فناوری لیکهد در ابتدای شروع به کار، تکامل یافته است. موسسه فنی لیکهد بنا به احتیاج و نیاز به یک موسسه آموزش عالی در شمال غربی استان انتاریو تاسیس گردید. سرانجام در تاریخ 4 ژوئن سال 1946 این موسسه به دنبال دستور شورای استان انتاریو، تاسیس شد. پس از تاسیس موسسه، کلاس‌های درسی موسسه فنی لیکهد در ژانویه 1948 در محله‌هایی که به طور موقت اجاره شده بود و در مرکز شهر پورت آرتور واقع بوده، آغاز گردید. در ماه آگوست همان سال اولین دوره‌های دانشگاهی به برنامه درسی این موسسه آموزشی اضافه شد. با تکمیل‌تر ‌شدن دوره‌های آموزشی، موسسه تغییر نامی جزئی داده و به کالج هنر، علم و فناوری لیکهد توسط اصلاحیه قانونگذاری استان انتاریو در 1 آگوست 1957 تغییر نام داد.

    سال‌های بعد، قوانین پیرامون کالج هنر، علم و فناوری لیکهد اصلاح شد و به این کالج، اجازه ایجاد دانشکده‌های جدید و اعطای مدرک در رشته‌های هنر و علوم را اعطاء نمود. قانون دانشگاه لیکهد و در واقع تبدیل شدن این مرکز آموزشی به یک دانشگاه، در 22 ژوئن 1965 موافقت سلطنتی را اخذ  نمود و سپس در تاریخ 1 ژوئیه 1965 این قانون به حالت اجرایی در آمد. در آخر کالج هنر، علم و فناوری لیکهد، که پس از آن به عنوان "دانشگاه لیکهد" شناخته شد، تحت این منشور جدید به فعالیت خود ادامه داد و اولین مدرک دانشگاهی خود را در تاریخ 5 می 1965 اعطاء نمود. اولین رئیس دانشگاه، سناتور نورمن مک‌لئود پاترسون بود. اکنون رئیس فعلی دانشگاه مویرا مک فرسون می‌باشد و دانشگاه لیکهد طبق آخرین تخمین در حدود 9700 دانشجو دارد.

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه لیکهد

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه لیکهد

    همانطور که پیش‌تر نیز اشاره گردید، دانشگاه لیکهد در مجموع دارای 2 پردیس در شهر تاندر بی به عنوان پردیس اصلی و همچنین در شهر اوریلیا می‌باشد که هر 2 شهر در استان انتاریو واقع هستند.

    پردیس تاندر بی

    پردیس تاندر بی به عنوان پردیس اصلی دانشگاه ابتدا در مساحتی در حدود 32 هکتار در بخش جنوب غربی پورت آرتور استان انتاریو واقع بود. سپس در طی سال‌های 1962 تا 1965، مساحتی به میزان 87 هکتار دیگر از زمین‌های مجاور نیز به منظور توسعه آینده دانشگاه در زمینه ساخت و سازها و گسترش امور آموزشی، خریداری شد. اولین ساختمان در این ناحیه در سال 1957 افتتاح شد و سپس در سال 2005 دانشکده پزشکی انتاریوی شمالی (NOSM) به عنوان یک ابتکار مشترک بین دانشگاه لیکهد و دانشگاه لورنتیان در منطقه‌ی سادبری تاسیس شده و شروع به فعالیت نمود که به صورت دانشکده پزشکی دانشگاه‌های لورنتیان (پردیس شرقی) و لیکهد (پردیس غربی) سازماندهی شد. دانشکده پزشکی مذکور دارای چندین سایت آموزشی و تحقیقاتی در سراسر انتاریوی شمالی می‌باشد.

    به دانشجویان پزشکی این دانشکده، حق انتخاب حضور در یکی از دو پردیس اصلی دانشکده پزشکی انتاریوی شمالی در دو پردیس غربی یا شرقی داده می‌شود. دانشکده پزشکی انتاریوی شمالی تنها دانشکده پزشکی کانادایی است که به عنوان یک شرکت غیرانتفاعی مستقل، با هیئت مدیره و قوانین شرکتی خصوصی تاسیس گردیده است. در اوایل دهه 2010 دانشکده حقوق جدیدی در این پردیس تاسیس گردید. این دانشکده اولین دانشجویان خود را از سال 2013 پذیرفت. این برنامه و ارائه دروس در موسسه کالج پورت آرتور سابق برگزار می‌شود. در سال 2014 این دانشکده بنا به یادبود چهاردهمین رئیس دادگستری کل کانادا، دانشکده حقوق "بورا لاسکین" نامگذاری شد. اکنون ساختار فیزیکی دانشگاه لیکهد در پردیس اصلی خود یعنی تاندر بی، از 39 ساختمان و 116 هکتار ملک از جمله شمال 40 هکتار محوطه و ساخت فضای آزاد نیز تشکیل شده است.

    پردیس اوریلیا

    دانشگاه لیکهد در سال 2006 پردیس جدیدی را در منطقه هریتیج پلیس در مرکز شهر اوریلیای استان انتاریو به عنوان دومین پردیس این دانشگاه افتتاح نمود. این پردیس در طول ترم اول صرفا حدود 100 دانشجو را پذیرفت. در سپتامبر سال 2010،  پردیس مورد بحث شاهد گسترش‌های قابل توجهی بود و تعداد دانشجویان در این پردیس تا به امروز نزدیک به 2 هزار نفر شده است. یک ساختمان دانشگاهی جدید در این پردیس نشان دهنده‌ی اولین مرحله در توسعه پردیس بود که ساختمان مذکور مرکز پلاتینیوم LEED در کانادا در طراحی انرژی و محیطی می‌باشد. همچنین یک مرکز اقامت و ساختمان مخصوص خوابگاه دانشجویی با ظرفیت بیش از 270 تختخواب و در کنار آن یک کافه تریا و کتاب فروشی در نوامبر 2012 در این پردیس افتتاح شد. پردیس اوریلیا اکنون نزدیک به 2 هزار نفر دانشجو دارد که در Heritage Place و University Avenue به عنوان 2 سایت اصلی این پردیس به تحصیل مشغول هستند. برنامه‌های کارشناسی این پردیس در University Avenue ارائه می‌شود، در حالی که برنامه‌های آموزشی برای مقاطع بالاتر در بخش مرکز شهری دانشگاه ارائه می‌شود.

    دانشکده‌ها

    همونطور که قبلا نیز اشاره‌ای گردید، دانشگاه لیکهد در کل دارای 9 دانشکده اصلی از قرار زیر می‌باشد که هر دانشکده دارای چندین بخش و دپارتمان متعدد و قابل توجهی به عنوان زیر مجموعه در خود هستند:

    • دانشکده مدیریت کسب و کار
    • دانشکده تحصیلات
    • دانشکده مهندسی
    • دانشکده تحصیلات تکمیلی
    • دانشکده بهداشت و علوم رفتاری
    • دانشکده قانون
    • دانشکده مدیریت منابع طبیعی
    • دانشکده علوم و مطالعات محیطی
    • دانشکده علوم اجتماعی و انسانی

    رتبه و اعتبار دانشگاه لیکهد در کانادا و جهان

    رتبه و اعتبار دانشگاه لیکهد در کانادا و جهان

    رتبه 28 کشوری از دید رنکینگ شانگهای، رتبه 28 تا 31 از دید رنکینگ THE و رتبه 32 از دید رنکینگ  US Newsو همچنین در مقیاس جهانی، رتبه‌ی 901 تا 1000 از دید رنکینگ شانگهای، رتبه 801 تا 1000 از دید رنکینگ THE و رتبه 1279 از دید رنکینگ  US Newsاز جمله رتبه‌های اختصاص شده‌ی مشهور به این دانشگاه هستند. دانشگاه لیکهد در کانادا با رتبه‌ها و جایگاه علمی معتبر و مناسب خود یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به حساب می‌آید.

    عنوان

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    رتبه بندی شانگهای

    28

    901 تا 1000

    رتبه THE

    28 تا 31

    801 تا 1000

    رتبه بندی US News

    32

    1279

     

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه لیکهد

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه لیکهد

    دانشگاه لیکهد کانادا برای دانشجویان متقاضی اسکان در پردیس دانشگاه، محل اقامت و خوابگاه‌های دانشجویی را به همراه خدمات مربوط به آن در 3 مرکز اقامتی اصلی با طیف متنوعی از خدمات ارائه می‌دهد. خوابگاه و خدمات ذکر شده برای دانشجویان بین‌المللی که از دیگر کشورها مهاجرت به کانادا کرده‌اند و در این دانشگاه مشغول به تحصیل می‌شوند، امری بسیار مهم به حساب می‌آید. واحدهای اقامتی در دانشگاه لیکهد به 3 دسته و نوع اصلی تقسیمبندی می‌شود: سوئیت‌های اقامتی، آپارتمان‌ها و خانه‌های شهری. اقامتگاه‌های موجود در پردیس تاندر بی در حال حاضر مجموعا 1196 تخت و سه کافه تریا و سالن غذاخوری دارد. دانشجویان می‌توانند از میان گزینه‌های غذایی که شامل سرویس کوچک، سرویس عادی و سرویس پکیج کامل برنامه غذایی شده، نوع سرویس غذایی خود را انتخاب نمایند.

    محل اقامت مورد بحث ابتدا برای 52 دانشجو ظرفیت داشت که در پاییز 1962 افتتاح شد و که تا به الان و به مرور زمان به یک دهکده مسکونی متشکل از 10 ساختمان جدید تبدیل شده است. این دهکده در سواحل رودخانه مک اینتایر و در فاصله پنج دقیقه پیاده‌روی از ساختمان‌های دانشگاه و پردیس اصلی واقع شده است. از سال 1989 تا 1992، مجموعه‌ای از خانه‌های شهری متعدد و همچنین چندین واحد در دسترس برای معلولان، به تسهیلات اقامتی این دانشگاه اضافه گردید. همچنین اقامتگاه دانشگاه در پردیس اوریلیای دارای ظرفیت 271 تخت خوابی می‌باشد که این بخش نیز در سال 2012 افتتاح گردیده و شروع به خدمات‌رسانی نمود. اقامتگاه در پردیس اوریلیا دارای 2 گزینه برنامه غذایی برای دانشجویان است و همچنین شامل یک کافه تریای بزرگ در خود نیز می‌باشد.

    شرایط پذیرش در دانشگاه لیکهد

    شرایط پذیرش در دانشگاه لیکهد

    • ارائه مدرک دیپلم 12 ساله معتبر برای دوره کارشناسی یا ارائه کلیه مدارک تحصیلی مقاطع ماقبل برای شرکت در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری
    • حداقل معدل 14 برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و ترجیحا حداقل معدل 15 برای مقطع دکتری برای شانس بیشتر در پذیرش
    • ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس حداقل 6.5 به طوری که نمره‌ی هیچ یک از 4 بخش اصلی آزمون زیر 6 نباشد. یا ارائه معادل آن برای دیگر مدارک زبان معتبر نزد این دانشگاه از جمله: تافل حداقل 80 و دولینگوی حداقل 110.
    • ارائه انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، رزومه تحصیلی، مقالات علمی معتبر، نتایج پروژه، تحقیقات، پایان‌نامه دیگر مدارک لازم، جانبی و بدیهی دیگر مانند مدارک هویتی و...

    سوالات متداول معرفی دانشگاه لیکهد کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت