رتبه و اعتبار دانشگاه‌های کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:

    همه ما می‌دانیم که کانادا یکی از مشهورترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است. هر ساله سیل عظیمی از متقاضیان به دنبال اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه‌های کانادا هستند. آخرین آمارها حاکی از آن هستند که بیش از 600 هزار دانشجو خارجی از 186 کشور مختلف در حال حاضر و در سال تحصیلی جاری در کانادا تحصیل می‌کنند. درست است که کانادا بهترین کشور برای مهاجرت دائمی است، اما قبل از هر چیزی دانشجویان باید در مورد رتبه و اعتبار دانشگاه‌های کانادا اطلاعات خود را افزایش دهید. در این مطلب در مورد رنکینگ دانشگاه‌ها و اعتبار مدارک کانادایی برای متقاضیان تحصیل در کانادا صحبت می‌کنیم.

    انواع موسسات و دانشگاه‌های کانادا

    انواع موسسات و دانشگاه‌های کانادا

    در کانادا، «دانشگاه» و «کالج» به دو نوع مؤسسه پس از دوره متوسطه و اتمام دبیرستان اشاره دارد. دانشگاه یک موسسه اعطای مدرک است که هم برنامه‌های کارشناسی و هم دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری را ارائه می‌دهد. دانشگاه‌ها معمولا بر برنامه‌های تئوری و تحقیقاتی تمرکز می‌کنند و طیف گسترده‌ای از رشته‌ها از جمله هنر، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، حقوق، مهندسی و پزشکی را ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، یک کالج معمولا بر برنامه‌های کاربردی و فنی مانند بیزینس، فناوری و علوم بهداشتی تمرکز می‌کند.

    کالج‌ها معمولا گواهی‌ها، دیپلم‌ها و مدارک کاربردی را ارائه می‌دهند که طول دوره تحصیلی در آن‌ها اغلب کوتاه‌تر هستند. کالج‌ها عملا تخصص محور هستند و موارد تئوری را به مقدار کمی ارائه می‌دهند. مانند ایالات متحده، سیستم دانشگاهی کانادا از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تشکیل شده است. بودجه دانشگاه‌های دولتی عمدتا توسط دولت‌های استانی تأمین می‌شود، اما از دولت فدرال کمک هزینه‌های تحقیقاتی و بورسیه برای دانشجویان دریافت می‌کنند.

    اعتبارسنجی داخلی دانشگاه‌های کانادا

    اعتبارسنجی داخلی دانشگاه‌های کانادا

    دانشگاه‌های کانادا به فرهنگ تعالی و تعهد به دستیابی به استانداردهای بالای آموزشی اهمیت می‌دهند. سیستم تضمین کیفیت دانشگاه کانادا چند لایه، جامع و دقیق است. از آنجایی که آموزش عالی در کانادا تحت صلاحیت 10 استان و سه قلمرو این کشور است، دانشگاه‌های کانادا به طور کلی مجوز اعطای مدرک را از قوانین استانی دریافت می‌کنند. تحت این اختیار، هر دانشگاه کانادایی در مسائل آکادمیک مستقل است و استانداردها و رویه‌های تضمین کیفیت خود را تعیین می‌کند.

    سیاست‌ها و رویه‌های سازمانی رسمی و شفاف هستند و تحت اعتبارسنجی حرفه‌ای قرار می‌گیرند. دانشگاه‌های کانادا درک مشترکی از ارزش مدارک تحصیلی خود دارند و استانداردهای بالایی را در سطح بین المللی ارائه می‌دهند. خط‌مشی‌ها و رویه‌های تضمین کیفیت در بین موسسات متفاوت است، اما آن‌ها عمدتا یک روش برای ارزیابی خود به شرح زیر دارند:

    • بازنگری اجباری سالانه دوره‌های تحصیلی توسط سنای دانشگاه
    • ارزشیابی برنامه درسی و بررسی‌های دوره‌ای خودآموزی
    • نظرسنجی رضایت دانشجویان و تعیین درصد ارزشمند بودن
    • بررسی همتایان توسط کارشناسان داخلی برای کاهش فاصله رقابتی

    بررسی رتبه و اعتبار دانشگاه‌های کانادا

    بررسی رتبه و اعتبار دانشگاه‌های کانادا

    مدارک تحصیلی که دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌دهند، در سراسر جهان معتبر هستند. اعتبارسنجی خارجی توسط موسسات و نظام‌های رتبه بندی انجام می‌شوند. این رتبه بندی‌ها کیفیت و دسترسی به آموزش عالی را در کشورهای سراسر جهان ارزیابی می‌کنند. در بسیاری از نظرسنجی‌ها، دانشگاه‌های کانادا در بین 10 کشور برتر قرار دارند.

    فهرستی که توسط نظام رتبه بندی کیو اس (QS) گردآوری شده است، نشان دهنده تلاش جدیدی برای استفاده از عملکرد رتبه بندی دانشگاه‌ها در کنار سایر معیارها برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف محیط آموزش عالی یک کشور است. کشورهای دارای بهترین سیستم آموزش عالی عبارت‌اند از (امتیاز از 100):

    • ایالات متحده با امتیاز 100
    • بریتانیا با امتیاز 98.5
    • آلمان با امتیاز 94
    • استرالیا با امتیاز 92.6
    • کانادا با امتیاز 90.2
    • فرانسه با امتیاز 89
    • هلند با امتیاز 84.8
    • چین با امتیاز 83.5
    • کره جنوبی با امتیاز 80.1
    • ژاپن با امتیاز 78.5

    طبق این لیست همانطور که مشاهده می‌کنید، کانادا در رتبه پنجم قرار دارد که نشان دهنده اعتبار بالای این کشور در مقایسه با بسیاری از حتی کشورهای اروپایی است. نکته مهم در این لیست، وجود چهار کشور انگلیسی زبان از پنج کشور برتر است. دانشجویان بین المللی پس از ورود به کانادا، تحت تأثیر کیفیت آموزشی بالا، اساتید حرفه‌ای، رشته‌های مختلف و زیرساخت‌های پیشرفته آموزشی قرار می‌گیرند. آنچه دانشگاه‌های کانادا به دانشجویان به اشتراک می‌گذارند، تعهد به تدریس و تحقیق با کیفیت بالا و ارائه فرصت‌های بی‌شمار برای یادگیری، پیدا کردن شغل و داشتن یک زندگی راحت است.

    کانادا یکی از کشورهای چند فرهنگی جهان است که از دانشجویان برای تحصیل و زندگی استقبال می‌کند. کسب اقامت دائم در این کشور برای دانشجویان آسان‌تر از کشورهای اروپایی و آمریکاست. این موضوع مهمترین مزیت تحصیل در کانادا محسوب می‌شود. شما در کنار تحصیلات با کیفیت می‌توانید برای زندگی در کانادا هم اقدامات لازم را انجام دهید. شهریه و هزینه‌های زندگی در این کشور به طور کلی بسیار کمتر از سایر کشورهای انگلیسی زبان است.

    دانشگاه‌های کانادا خدمات زیادی را برای کمک به دانشجویان خارجی برای سازگاری با زندگی و تحصیل در کانادا ارائه می‌دهند. این خدمات شامل مشاوره دانشجویی، پشتیبانی زبان، انجمن‌های دانشگاهی، باشگاه‌های اجتماعی و سایر برنامه‌های فوق برنامه است. دانشگاه‌های کانادا بر عکس دانشگاه‌های انگلستان، دانشجویان را بهتر برای ورود بازار کار آماده می‌کنند. به همین دلیل واحدهای درسی کارآموزی در آن‌ها اهمیت زیادی دارد. از فارغ التحصیلان مشهور دانشگاه‌های کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • فردریک بانتینگ فارغ التحصیل دانشگاه تورنتو (کاشف انسولین و برنده نوبل)
    • نور حسنعلی فارغ التحصیل دانشگاه تورنتو (دومین رئیس جمهور ترینیداد و توباگو)
    • والتر اوفوناگورو فارغ التحصیل دانشگاه تورنتو (وزیر اطلاعات و فرهنگ نیجریه)
    • مارگارت اتوود فارغ التحصیل دانشگاه تورنتو (نویسنده و شاعر)
    • جاستین ترودو فارغ التحصیل دانشگاه مک گیل (نخست‌ وزیر کنونی کانادا)
    • جوآن لیو فارغ التحصیل دانشگاه مک گیل (رئیس بین ‌المللی پزشکان بدون مرز)
    • تیموتی هریس فارغ التحصیل دانشگاه مک گیل (رئیس امور خارجی، تجارت، صنعت و بازرگانی بین‌ الملل سنت کیتس و نویس)
    • اولیویا گرانج فارغ التحصیل دانشگاه رایرسون (وزیر ورزش، جوانان و فرهنگ جامائیکا)
    • نورمن فردریک جویسون فارغ التحصیل دانشگاه تورنتو (کارگردان سینما)

    رنکینگ دانشگاه‌های کانادا در جهان

    رنکینگ دانشگاه‌های کانادا در جهان

    وقتی نوبت به انتخاب دانشگاه در کانادا می‌رسد، دانشجویان به عوامل زیادی توجه می‌کنند که رتبه دانشگاه یکی از آن‌ها است. برای تعیین میزان معتبر بودن یک دانشگاه معمولاً از نظام‌های رتبه بندی استفاده می‌شود. برای مثال، نظام رتبه بندی کیو اس (QS) به عنوان معتبرترین رنکینگ در سطح جهان شناخته می‌شود.

    کیو اس از سال 2004 تا به امروز هر سال رتبه دانشگاه‌های برتر را به صورت کلی و موضوعی منتشر می‌کند. کیو اس از بیش از 100 هزار کارشناس دانشگاهی نظرسنجی می‌کند و از آنها می‌خواهد بر اساس معیارهای رتبه بندی نظرات خود را نسبت به دانشگاه‌های برتر عنوان کنند. کیو اس عوامل متعددی را برای رتبه بندی می‌کند که مهمترین آنها طبق جدول زیر هستند:

    معیار

    معنی

    تاثیرگذاری

    شهرت و اعتبار علمی

    (Academic Reputation)

    نشان دهنده درجه اعتبار دانشگاه در بین جامعه علمی

    40 درصد

    شهرت و اعتبار کاری

    (Employer Reputation)

    نشان دهنده درجه اعتبار دانشگاه در بین کارفرمایان

    10 درصد

    نسبت استاد به دانشجو

    (Faculty/Student Ratio)

    نشان دهنده نسبت تعداد اساتید به دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه

    20 درصد

    میزان ارجاعات به ازای هر استاد

    (Citations per faculty)

    نشان دهنده میزان ارجاع مقالات بین المللی به مقالات نوشته شده توسط کل اساتید دانشگاه

    20 درصد

    نسبت اساتید بین المللی

    (International Faculty Ratio)

    نشان دهنده نسبت تعداد اساتید خارجی به تعداد کل اساتید دانشگاه

    5 درصد

    نسبت دانشجویان بین المللی

    (International Student Ratio)

    نشان دهنده درصد دانشجویان خارجی دانشگاه

    5 درصد

    رتبه بندی کیو اس (QS) برای دانشجویانی که می‌خواهند نقاط قوت یک دانشگاه یا کالج در کانادا را بسنجند مفید خواهد بود. از کارفرمایان گرفته تا دولت‌ها، همه از این رتبه بندی استفاده می‌کنند تا بتوانند نیروهای ماهر را استخدام کنند. اگر در بهترین دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنید، در موقعیت‌های شغلی عالی جذب می‌شوید.

    شهرت یک دانشگاه بسیار مهم است، اما حمایت دانشگاه از دانشجویان برای ورود به بازار کار، هیئت علمی قوی و کمک به رشد و توسعه فردی دانشجویان از جمله برای کسانی که مهاجرت به کانادا کرده‌اند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

    آخرین رتبه بندی QS دانشگاه‌های کانادا

    آخرین رتبه بندی QS دانشگاه‌های کانادا

    بر اساس توضیحات ارائه شده در بالا، در جدول زیر به بهترین دانشگاه‌های کانادا بر اساس رتبه بندی کیو اس (QS) سال 2024 اشاره می‌کنیم:

    دانشگاه

    رتبه جهانی سال 2024

    دانشگاه تورنتو

    21

    دانشگاه مک گیل

    30

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    34

    دانشگاه آلبرتا

    111

    دانشگاه واترلو

    112

    دانشگاه وسترن

    114

    دانشگاه مونترال

    141

    دانشگاه کلگری

    182

    دانشگاه مک مستر

    189

    دانشگاه اتاوا

    203

    دانشگاه کینگستون

    209

    دانشگاه دالهاوزی

    298

    دانشگاه سایمون فریزر

    318

    دانشگاه ویکتوریا

    322

    دانشگاه ساسکاچوان

    345

    دانشگاه یورک

    353

    دانشگاه کنکوردیا

    387

    دانشگاه لاوال

    441

    دانشگاه گوئلف

    486

    دانشگاه مموریال نیوفاندلند کانادا

    641 تا 650

    دانشگاه ویندزور

    641 تا 650

    دانشگاه کارلتون

    671 تا 680

    دانشگاه مانیتوبا

    671 تا 680

    دانشگاه نیوبرانزویک

    711 تا 720

    دانشگاه کبک

    751 تا 760

    دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی

    781 تا 790

    دانشگاه شربروک

    801 تا 850

    دانشگاه متروپولیتن تورنتو

    851 تا 900

    دانشگاه رجینا

    851 تا 900

    دانشگاه ونکوور آیلند

    1001 تا 1200

    تحصیل در کانادا با ادب ویزا

    کانادا برخی از دانشگاه‌های با رتبه برتر در جهان را دارد. این دانشگاه‌ها بهترین اساتید، امکانات و دوره‌های تحصیلی را ارائه می‌دهند. برندگان جایزه نوبل، سیاستمداران برجسته و بسیاری از افراد مشهور در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کرده‌اند. بنابراین کیفیت و ارزشی که دولت کانادا برای تحصیل قائل است، به خوبی در جای‌جای این کشور نهادینه شده است. برای طرح هرگونه سوال در مورد انتخاب دانشگاه یا کالج، نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول رتبه و اعتبار دانشگاه‌های کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت