معرفی استان های کانادا 2023
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کانادا یکی از محبوب‌ترین کشورهای جهان برای مهاجرت است. هر ساله بیش از 300 هزار نفر به عنوان دانشجو یا نیروی کار ماهر با دریافت اقامت دائم به کانادا مهاجرت می‌کنند. بسیاری از این تازه واردان برای کار و زندگی در کانادا، برخی از بزرگترین شهرهای این کشور مانند تورنتو، ونکوور یا مونترال که به مراکز چند  فرهنگی شهرت دارند را انتخاب می‌کنند.

    بسیاری از استان‌های کانادا توانسته‌اند فرصت‌های بسیار خوبی را برای داشتن یک سبک زندگی ایده آل و کسب موفقیت‌های شغلی به مهاجران ارائه دهند. شناخت هر یک از ایالت‌های کانادا می‌تواند مقصد مهاجرتی شما را مشخص کند. پس اگر قصد تحصیل در کانادا، سفر، اشتغال و در کل مهاجرت به کانادا را دارید، در این بررسی به شما کمک می‌کنیم تا با استان‌های این کشور بزرگ آشنا شوید.

    درباره کشور کانادا

    درباره کشور کانادا

    وسعت خشکی کانادا بیش از 10 میلیون کیلومتر مربع است که با سه اقیانوس هم مرز می‌باشد. اقیانوس اطلس مرز شرقی، اقیانوس منجمد شمالی مرز شمالی و اقیانوس آرام اکثر مرزهای غربی کشور را تشکیل می‌دهند. مرز جنوبی کانادا مرز مشترک کشور با ایالات متحده است. کانادا با جمعیتی در حدود 34 میلیون نفر دومین کشور بزرگ جهان است. اکثر کانادایی‌ها در مناطق شهری زندگی می‌کنند اما جمعیت قابل توجهی نیز زندگی در مناطق روستایی و شهرهای کوچک را ترجیح می‌دهند.

    کانادا مانند ایالات متحده به عنوان یک ایالت فدرال عمل می‌کند. این کشور دارای مناطق جغرافیایی متنوع و پنج منطقه است. این مناطق عبارتند از:

    • استان‌های آتلانتیک
    • منطقه مرکزی کانادا
    • استان‌های پریری
    • ساحل غربی
    • سرزمین‌های شمالی

    قلمروها از نظر جمعیت بسیار متفاوت هستند. قلمروهای شمالی حدود یک سوم کل مساحت کانادا را تشکیل می‌دهند اما تنها حدود 100 هزار نفر جمعیت دارند. در همین حال، بیش از نیمی از کل کانادایی‌ها در منطقه مرکزی کانادا زندگی می‌کنند. پایتخت کانادا اتاوا است زیرا ملکه ویکتوریا (مادربزرگ ملکه الیزابت دوم) در سال 1857 مکانی را در سواحل رودخانه اتاوا به عنوان مکان پایتخت کانادا انتخاب کرد. اتاوا همچنین چهارمین شهر بزرگ کشور نیز محسوب می‌شود.

    آشنایی با استان‌های کانادا

    آشنایی با استان های کانادا

    در کانادا 10 استان با سه قلمرو در شمال وجود دارند. این سه قلمرو شامل مناطق شمال غربی، نوناووت و یوکان هستند. تفاوت بین یک استان و یک قلمرو به حاکمیت آن‌ها مربوط می‌شود. اساسا، مناطق دارای اختیارات تفویضی تحت اختیارات پارلمان کانادا هستند. آن‌ها با هم گروه شده و توسط دولت فدرال اداره می‌شوند. از سوی دیگر، استان‌ها اختیارات قانون اساسی را به تنهایی اعمال می‌کنند. با اعطای اختیارات تصمیم گیری محلی به مناطق، این عدم تعادل قدرت به تدریج اصلاح می‌شود.

    هر استان کانادا از بسیاری جهات نسبت به یکدیگر متفاوت هستند. اگر عاشق اقیانوس و غذاهای دریایی هستید، ممکن است یکی از استان‌های اقیانوس اطلس یا بریتیش کلمبیا را انتخاب کنید. اگر در رشته کشاورزی تحصیل کرده‌اید، ممکن است بیشترین فرصت‌های شغلی را در استان‌های دشتی آلبرتا، ساسکاچوان و مانیتوبا پیدا کنید. ممکن است به زندگی و کار در یکی از شهرهای شلوغ کانادا مانند تورنتو یا مونترال علاقه داشته باشید. در مجموع، کانادا برای همه تازه واردان چیزی در چنته دارد. در ادامه 10 استان کانادا و 3 قلمروی آن را معرفی می‌کنیم:

    1- بریتیش کلمبیا (British Columbia)

    1- بریتیش کلمبیا (British Columbia)

    بریتیش کلمبیا غربی‌ترین استان کشور است. این استان در مرز اقیانوس آرام قرار دارد و دارای آب و هوای معتدل است. با جزایر ساحلی و فضای داخلی کوهستانی، جغرافیای متنوع بریتیش کلمبیا هر گردشگری را از سراسر جهان، از جمله اسکی ‌بازان، قایق ‌رانان و دوچرخه‌ سواران کوهستان را به خود جذب می‌کند.  

    شهرهای اصلی بریتیش کلمبیا شامل ویکتوریا (مرکز استان)، ونکوور، ویستلر و کلونا هستند. ونکوور شهری پرجنب‌ و جوش، ویکتوریا شهری عجیب با کالسکه‌های اسب ‌کشی و هتل زیبای «Fairmont Empress» و ویسلر شهری با مشخصه ورزش‌های زمستانی است. فضای باز بریتیش کلمبیا به خاطر دره اوکاناگان، جزایر دور افتاده و زیبای ‌هایدا گوایی و تماشای نهنگ‌ها در گذرگاه داخلی مشهور است.

    2- آلبرتا

    آلبرتا یکی از سه استان دشتی کانادا است. این ایالت به عنوان مهمترین مقصد برای اسکی و پیاده روی شناخته می‌شود. آلبرتا مرکز عرضه و خدمات اولیه برای صنعت نفت خام کانادا، ماسه‌های نفتی آتاباسکا و سایر صنایع منابع شمالی است. آلبرتا به دلیل میزبانی از «Stampede Calgary» که فرهنگ گاوچران استان را به نمایش می‌گذارد، مشهور است.

    آلبرتا همچنین به خاطر جشنواره مردمی ادمونتون، مرکز خرید ادمونتون، کوه‌های راکی و صخره‌های بوفالو جامپ (Head-Smashed-In Buffalo Jump) شهرت دارد. در این صحره‌ها می‌توانید میراث بیش از 6 هزار سال فرهنگ بوفالو جامپ را مشاهده کنید. شهرهای بزرگ آلبرتا شامل ادمونتون (مرکز استان)، کلگری، بنف و جاسپر هستند. بنف و جاسپر دو تا از زیباترین پارک‌های ملی در آمریکای شمالی را در خود جای داده‌اند.

    3- ساسکاچوان

    3- ساسکاچوان

    ساسکاچوان استان مرکزی کانادا است که بین دو استان دیگر یعنی آلبرتا و مانیتوبا قرار دارد. اکثر جمعیت ساسکاچوان در نیمه جنوبی منطقه به ویژه در ساسکاتون و رجینا زندگی می‌کنند. صنعت اولیه استان کشاورزی است و پس از آن استخراج معادن، نفت و گاز طبیعی از اهمیت بالایی در ایالت برخوردارند.

    شهرهای بزرگ این استان شامل رجینا (مرکز استان)، ساسکاتون و پرنس آلبرت هستند. ساسکاچوان بیشتر به دلیل ماهیگیری، شکار و سایر ماجراجویی‌هایی طبیعی شهرت دارد. پردیس تاریخی دانشگاه ساسکاچوان در ساسکاتون به عنوان یکی از زیباترین دانشگاه‌های کانادا شناخته می‌شود.

    4- مانیتوبا

    مانیتوبا شرقی‌ترین استان نسبت به مرکز کانادا است که اکثریت جمعیت آن در منطقه جنوبی زندگی می‌کنند. شمال مانیتوبا شامل صخره‌های شیلد کانادا و تاندرای قطبی است که خالی از سکنه می‌باشد. این استان برای بیش از 6 هزار سال، محل زندگی بومیان و متیس‌ها (مردم بومی) بوده است که همچنان تأثیرات فرهنگی فوق العاد‌ه خود را بر منطقه گذاشته‌اند.

    شهرهای اصلی مانیتوبا شامل وینیپگ (مرکز استان) و چرچیل هستند. مانیتوبا بیشتر به خاطر پایتخت خرس‌های قطبی جهان و دو فستیوال Le Festival du Voyageur (جشنواره زمستانی بزرگ) و Folklorama (جشنواره غذا و فرهنگ) شناخته می‌شود. چرچیل یکی از سه شهر برتر استان برای رصد شفق قطبی است که به نورهای شمالی نیز شهرت دارد.

    5- انتاریو

    5- انتاریو

    انتاریو پرجمعیت‌ترین استان کانادا است. همچنین پایتخت فدرال اتاوا و پایتخت مالی غیر رسمی تورنتو نیز در این شهر قرار دارند. اکثر ساکنان انتاریو در بخش جنوبی استان در نزدیکی تورنتو و آبشار نیاگارا زندگی می‌کنند. انتاریو به ‌خاطر پارک آلگونکوین، منطقه نیاگارا، بروس تریل (قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین مسیر پیاده‌ روی عمومی پیوسته در کانادا) و جنگل‌ها و دریاچه‌های زیبای دیگر شناخته می‌شود. برج ملی کانادا (CN Tower) خط افق تورنتو را با ارتفاع بیش از 553.3 متر تعریف می‌کند. این شگفتی مهندسی یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان است.

    6- کبک

    کبک دومین استان پرجمعیت کانادا است که عمدتاً به دلیل جمعیت، فرهنگ و میراث فرانسوی زبانش شناخته می‌شود و سالانه بخش قابل توجهی از متقاضیان مهاجرت به کانادا به این استان می‌آیند. همچنین کبک از نظر مساحت بزرگ‌ترین استان کشور است. اکثر ساکنان این ایالت در امتداد و نزدیک رودخانه سنت لارنس به خصوص در داخل و بین مونترال و شهر کبک، دو شهر بزرگ زندگی می‌کنند. جاذبه‌های کبک شامل مونترال قدیمی، دشت‌های آبراهام (منطقه تاریخی) و استراحتگاه‌های عالی اسکی هستند. کبک قدیمی، گنجینه میراث جهانی یونسکو، یادآور شهرها اروپایی با دیوارهای پیرامونی (اطراف شهر) و خیابان‌های سنگفرش شده است.

    7- نیوبرانزویک

    7- نیوبرانزویک

    نیوبرانزویک یکی از سه استان دریایی کانادا است. این استان یک جزیره کوچک در ساحل شرقی، درست در زیر کبک و هم مرز با ایالت مین در ایالات متحده است. شهرهای بزرگ این ایالت شامل فردریکتون (مرکز استان)، مونکتون و سنت جان هستند. جذابیت نیوبرانزویک به دلیل خلیج فاندی، رشته کوه آپالاچی، خط ساحلی خوش منظره و فانوس‌های دریایی متعددش است.

    8- نوا اسکوشیا

    اگرچه نوا اسکوشیا دومین استان کوچک کانادا است اما دومین استان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود. این ایالت یکی از سه استان دریایی و بخشی از اقیانوس اطلس کانادا است. شهرهای اصلی نوا اسکوشیا شامل هالیفاکس (مرکز استان)، سیدنی، ولفویل، و پگیز یارو هستند. این استان به‌ خاطر فرهنگ سلتیک، قلعه لوئیسبورگ، یک مکان تاریخی ملی و یک قلعه فرانسوی قرن هجدهم و غذاهای دریایی مانند شام خرچنگ‌های تازه معروف است. کسانی که به دنبال زیبایی‌های طبیعی هستند، از زندگی در نوا اسکوشیا لذت بسیار خواهد برد.

    9- جزیره پرنس ادوارد

    9- جزیره پرنس ادوارد

     آخرین استان از سه استان دریایی یعنی جزیره پرنس ادوارد، شامل چندین جزیره (به طور دقیق 232 از جمله جزیره اصلی) است که بزرگترین آنها به نام خود استان شناخته می‌شود. این استان کوچکترین استان کانادا است. شهرهای اصلی جزیره پرنس ادوارد شامل شارلوت تاون (مرکز استان) و P.E.I هستند. پرنس ادوارد به خاطر رمان آنی شرلی از گرین گیبلز (Anne of Green Gables) که وقایع آن در این جزیره اتفاق میفتند و صدف‌های خوشمزه‌ای که در آب‌های اطراف یافت می‌شوند، معروف است.

    10- نیوفاندلند و لابرادور

    شرقی‌ترین استان کانادا، نیوفاندلند و لابرادور در اقیانوس اطلس واقع شده است و شامل نیوفاندلند و لابرادور سرزمین اصلی می‌باشد (از این رو نام آن است). بیش از 90 درصد از جمعیت در نیوفاندلند و جزایر اطراف آن زندگی می‌کنند. شهر اصلی آن سنت جان (مرکز استان) است و این استان بیشتر به خاطر رفتار دوستانه ساکنان، پارک ملی گروس مورن (معروف به آبدره‌های یخبندان سر به فلک کشیده)، کوه‌های یخ و تماشای نهنگ‌ها شهرت دارد.

    11- یوکان

    11- یوکان

      کوچکترین قلمرو از این سه منطقه، (همچنین به عنوان "یوکان" شناخته می‌شود) غربی‌ترین قلمرو است که در همسایگی آلاسکا قرار دارد. مردم از یوکان دیدن می‌کنند تا نورهای شمالی، مکان‌های تاریخی راش طلای کلوندایک، کوه لوگان (بلندترین کوه کانادا) در پارک ملی کلوان، خورشید نیمه‌ شب (زمانی که خورشید در نیمه ‌شب قابل مشاهده است) و سورتمه ‌سواری با سگ را امتحان کنند. پایتخت، وایت هورس، در بخش جنوبی قلمرو و تنها شهر یوکان است. بخشی از سواحل قطب شمال دارای آب و هوای تندرا است.

    12- سرزمین‌های شمال غربی

    سرزمین‌های شمال غربی پرجمعیت‌ترین از این سه منطقه هستند و با دو قلمرو دیگر در، همانطور که انتظار دارید، در بخش شمال غربی کشور هم مرز می‌باشند. پایتخت یلونایف است و این منطقه بیشتر به خاطر نورهای شمالی، خورشید نیمه شب، رودخانه ناهانی، مرکز حفاظت ‌شده پارک ملی ناهانی و ماجراجویی‌های ناهموار در فضای باز شناخته شده است. نیمی از جمعیت بومی هستند و سرزمین‌های شمال غربی دارای ۱۱ زبان رسمی می‌باشند. بازدیدکنندگان می‌توانند با فرهنگ ملل اول آشنا شوند.

    13- نوناووت

    13- نوناووت

    نوناووت بزرگترین و شمالی‌ترین قلمرو کانادا است. این استان همچنین جدیدترین قلمروی کشور محسوب می‌شود که در سال 1999 از مناطق شمال غربی جدا شد. این ایالت یکی از دورافتاده‌ترین نقاط جهان است که دومین جمعیت کوچک در کانادا را تشکیل می‌دهد. پایتخت این استان ایکالویت است و ماجراجویان برای تماشای ناروال‌ها (شبه نهنگ تک شاخ)، دیدن خرس‌های قطبی و کاوش در این منطقه دورافتاده به این ایالت سفر می‌کنند. این قلمرو به ‌خاطر آثار هنری بومی اینویت، کنده‌ کاری‌ها و لباس‌های دست ‌ساز سنتی‌اش شهرت دارد.

    کلام آخر

    هر کجای کانادا را برای اقامت انتخاب کنید، کانادایی‌ها را می‌بینید که صمیمی و خوش‌آمدگو هستند. تازه واردها می‌توانند در هر استان و قلمرو کانادا فرصت‌هایی برای پیشرفت در زندگی و شغل خود بیابند. درحقیقت، مهاجرت به کانادا ممکن است یکی از بزرگترین تصمیمات زندگی شما باشد. همچنین اگر وقت بگذارید و به طور کامل تحقیق کنید که کدام استان از کانادا بر اساس ترجیحات شغلی و سبک زندگی شما مکانی ایده آلی برای زندگی هستند، می‌توانید زندگی خود به کلی متحول کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهاجرت تحصیلی به کانادا با گروه مهاجران ادب تماس بگیرید.

    سوالات متداول معرفی استان های کانادا 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت