معرفی دانشگاه نیوبرانزویک کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه نیوبرانزویک (به انگلیسی: University of New Brunswick) که به اختصار با عنوان UNB هم شناخته شده، دانشگاهی دولتی، عمومی و تحقیقاتی دارای 2 پردیس اصلی در شهر فردریکتون؛ مرکز استان نیوبرانزویک و در شهر سنت جانز در همین استان می‌باشد. دانشگاه نیوبرانزویک قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی زبان در کانادا است که تاسیس آن به سال 1785 میلادی و تحت عنوان آکادمی علوم و هنرهای لیبرال باز می‌گردد و همچنین یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های قاره‌ی آمریکای شمالی است. (و البته قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها کانادا که فرانسوی زبان بوده، دانشگاه لاوال است.) این دانشگاه توسط گروهی متشکل از هفت وفادار به سلطنت انگلیسی که در طی انقلاب آمریکا، ایالات متحده را ترک کردند، تاسیس شد.

    دانشگاه نیوبرانزویک دارای دو پردیس است: پردیس اصلی، که در سال 1785 در فردریکتون و مرکز استان نیوبرانزویک  تاسیس گردید و پردیس دیگر و کوچکتری که تقریبا با 200 سال اختلاف و در سال 1964 در شهر سنت جان افتتاح شد. پردیس سنت جان محل دانشکده پزشکی انگلیسی زبان نیوبرانزویک و میزبان موسسه پزشکی دالهاوزی نیوبرانزویک که وابسته به دانشگاه دالهاوزی بوده، می‌باشد. دانشگاه مورد بحث علاوه بر دو پردیس مذکور، دارای مرکز علوم بهداشتی کوچکی در مونکتون و باترست واقع در استان نیوبرانزویک و همچنین دارای 2 دفتر و نمایندگی رسمی در دریای کارائیب و در پکن کشور چین می‌باشد. دانشگاه نیوبرانزویک بیش از 75 رشته درسی را در 12 دانشکده خود و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه داده و برای تحصیلات تکمیلی نیز در حدود 30 رشته تحقیقاتی محور ارائه می‌دهد. دانشگاه نیوبرانزویک در کل دارای حدود 9700 دانشجو در 2 پردیس اصلی خود می‌باشد که از این تعداد، حدود 8 هزار نفر در مقطع کارشناسی (82.5 درصد) در حال تحصیل هستند و همچنین از این جمعیت چیزی در حدود 800 نفر (8.25 درصد) را دانشجویان بین‌المللی از کشورهای مختلف تشکیل می‌دهند. آکادمی علوم و هنرهای لیبرال (بین سال‌های 1785 تا 1800)، کالج نیوبرانزویک (بین سال‌های 1800 تا 1828) و کالج کینگ (بین سال‌های 1828 تا 1859) اسامی پیشین این دانشگاه بوده‌اند.

    دانشگاه نیوبرانزویک چندی از وزرای کابینه فدرال کانادا از جمله سر جان داگلاس هازن، ویلیام پاگزلی و جرالد مریتیو و همچنین بسیاری از نخست‌وزیران استان نیوبرانزویک را از جمله فرانک مک‌کنا و بلین هیگز و همچنین دو قاضی مطرح دادگاه عالی کانادا با نام‌های کروکت اسوالد اسمیت و جرارد لا فارست و چندین هنرمند و نویسنده دیگر را آموزش داده است. این دانشگاه در جوایز کارآفرینی کانادا در سال 2014 به عنوان کارآفرین ترین دانشگاه در کانادا معرفی گردید. رتبه 23 کشوری و 651 تا 700 جهانی از دید رتبه بندی کیو اس، رتبه 20 تا 27 کشوری و 601 تا 900 جهانی از دید THE و رتبه 26 کشوری و 954 جهانی و همچنین رتبه 9 کشوری در رتبه بندی جامع مک‌کلینز کانادا چندی از رتبه‌بندی‌های اختصاص داده شده به این دانشگاه هستند و بنابراین با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه دانشگاه نیوبرانزویک از نظر رتبه، اعتبار و قدرت آموزش باید گفت که این دانشگاه یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای تحصیل در کانادا می‌باشد. برای کسب اطلاع کامل از شرایط تحصیل در دانشگاه نیوبرانزویک و آشنایی با جزئیات کامل این دانشگاه با مقاله‌ای دیگر از وبلاگ ادب ویزا در ادامه همراه ما باشید.

    مشخصات دانشگاه نیوبرانزویک

    مشخصات دانشگاه نیوبرانزویک

    سال تاسیس دانشگاه

    1785 تحت عنوان آکادمی علوم و هنرهای لیبرال

    شهر و استان

    فردریکتون و سنت جانز، استان نیوبرانزویک

    نوع دانشگاه

    دولتی، عمومی

    تعداد کل دانشجویان

    حدود 9700 دانشجو

    تعداد دانشجویان بین‌المللی

    حدود 800 نفر (تقریبا 8.25 درصد)

    نرخ پذیرش

    66 درصد

    تعداد پردیس و دانشکده

    2 پردیس، 12 دانشکده

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    47 به 53 به ازای هر 100 نفر

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    تعداد و درصد دانشجویان مقطع کارشناسی

    حدود 8 هزار نفر، 82.5 درصد

    مدیر دانشگاه

    پاول مازرول

    آدرس دانشگاه

    Fredericton and Saint John, New Brunswick, Canada, 45°56′44″N 66°38′27″W

    سایت دانشگاه

    www.unb.ca

     

    تاریخچه دانشگاه نیوبرانزویک

    تاریخچه دانشگاه نیوبرانزویک

    در سال 1783 میلادی، مهاجران وفادار به سلطنت انگلیس از آمریکا به کانادا رفته و شروع به ساخت و ساز بر روی ویرانه‌های یک روستای سابق  با اهالی با اصالت آکادی به نام "استیانی دسپیز باس" کردند. شهرک جدید به افتخار شاهزاده فردریک، پسر پادشاه جورج سوم و عموی ملکه ویکتوریا، با نام شهر فردریک گسترش یافت. دانشگاه نیوبرانزویک در ابتدا با الگوبرداری از آرمان‌های آنگ لیکن به سبک موسسات آموزشی اروپایی با قدمت بیشتر، در سال 1785 به عنوان آکادمی علوم و هنرهای لیبرال افتتاح گردید و شروع به آموزش سطح عالی نمود. طومار درخواست تاسیس مدرسه با عنوان مذکور، با عنوان "طومار بنیانگذاران 1785" معروف است که خطاب به فرماندار توماس کارلتون بود و توسط هفت مرد وفادار به سلطنت انگلیس که این دانشگاه را ساخته‌اند، نگارش به امضا رسید؛ نامه‌ای تاثیرگذار بر ضرورت و مزایای متعدد احداث یک موسسه آموزش عالی در این شهر که سرانجام منجر به موافقت ساخت و فعالیت این مرکز آموزشی گردید.

    در مرحله‌ی بعد، با یک منشور استانی در سال 1800، که توسط جاناتان اودل به امضاء رسید، آکادمی علوم و هنرهای لیبرال با تغییر عنوان و حوزه فعالیت، به کالج نیوبرانزویک تبدیل شد. پس از کالج مذکور، عنوان کالج کینگ که توسط منشور سلطنتی در دسامبر 1827 تصویب شد، به این کالج الحاق گردید. کالج کینگ تا سال 1859 تحت کنترل کلیسای سلطنتی انگلستان فعالیت داشت؛ آن هم زمانی که با اقدام در راستای قانون استانی که سرنوشت کالج را به گونه‌ای تغییر داد و این کالج از حالت فرقه‌ای خارج شد و از سال 1867 میلادی، کالج مورد بحث وضعیت دانشگاه را به خود گرفت و دانشگاه نیوبرانزویک به طور رسمی شناخته شد و به فعالیت خود ادامه داد. در همان سال بود که این دانشگاه خانمی را به نام مری کینگزلی تیبیتس به عنوان اولین دانشجوی زن پذیرفته شده در این دانشگاه پذیرش نمود. همچنین دانشگاه نیوبرانزویک تا سال 1867 صرفا دارای دو دانشکده بود: دانشکده هنر (که اصالت این دانشگاه با تدریس هنر شروع گردید) و دانشکده علوم کاربردی.

    دو دانشگاه فعال دانشگاه نیوبرانزویک در آن زمان، مدارک لیسانس هنر، لیسانس علوم، کارشناسی ارشد هنر و دکترای علوم را اعطا می‌کرد. بعدها نیز مدارک لیسانس و تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی برق و جنگلداری نیز اعطاء گردید. دانشگاه نیوبرانزویک یکی از تنها دو دانشگاه کانادا در اواخر قرن 1800 بود که مدرک مهندسی جنگلداری را ارائه کرد که دانشگاه دیگر نیز دانشگاه تورنتو بود. به واسطه همین قضیه هنگامی که دولت فدرال در سال‌های 1899 و 1906، ایجاد جنگل‌های دامینیون را در زمین‌های فدرال غرب کانادا گسترش داد، اکثر اولین جنگل‌بانان این منطقه، فارغ‌التحصیلان و متخصصان از دانشگاه نیوبرانزویک بودند.

    با شروع قرن بیستم و در سال 1906، دانشگاه نیوبرانزویک یک سیستم دو مجلسی از دولت دانشگاه را ایجاد نمود که شامل یک مجلس سنا که مسئول سیاست‌های آکادمیک بوده و همچنین یک هیئت مدیره می‌شد که کنترل انحصاری بر سیاست مالی و سایر موارد بر این دانشگاه را اعمال می‌کرد. مدیر آن زمان که توسط هیئت مدیره منصوب می‌شد، موظف بود تا پیوندی بین این دو نهاد ایجاد کند و رهبری نهادین دانشگاه نیوبرانزویک را فراهم نماید. در این زمان، دانشگاه دارای 156 دانشجوی پسر، 21 دانشجوی دختر و تنها یازده نفر عضو هیئت علمی بود که همگی مرد بودند تشکیل شده بود. در سال 1964 پردیس دوم و البته کوچکتر دانشگاه در شهر در سنت جان  استان نیوبرانزویک نیز تاسیس گردید.

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه نیوبرانزویک

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه نیوبرانزویک

    در حال حاضر پردیس فردریکتون تقریبا 8 هزار دانشجو داشته در حالی که پردیس سنت جان مابقی دانشجویان و نزدیک به 2 هزار نفر را در خود دارد. اگرچه که پردیس فردریکتون در حال حاضر دانشجویان بیشتری دارد، پردیس سنت جان با سرعت بیشتری در حال رشد است. البته هر 2 پردیس در طول سال‌های فعالی، توسعه قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و بسیاری از ساختمان‌های دانشگاه از شخصی به نام لرد بیوربروک و سایر صنعتگران و خیرین برجسته در سال‌های آغازین کمک‌های مالی و بودجه دریافت کرده‌اند.

    پردیس فردریکتون

    پردیس فردریکتون دانشگاه نیوبرانزویک بر روی تپه‌ای مشرف به رودخانه سنت جان واقع شده است. این پردیس به خاطر شاخ و برگ‌های رنگارنگ پاییزی، ساختمان‌های آجری به رنگ قرمز به سبک ساختمان‌های کشور گرجستان و واقع بودن ساختمان‌های مذکور بر بخش شیب دار تپه مانند، شهرت خاص خودش را داراست. پردیس فردریکتون دانشگاه نیوبرانزویک از سال 1964، زمانی که کالج سابق سنت توماس از "چتم" نقل مکان کرد، شروع به فعالیت نمود. معمار این پردیس ارنست فیرودر است که چندین ساختمان پردیس را از جمله ساختمان قدیمی مهندسی عمران که در سال 1900 معماری و افتتاح نموده و ساختمان ژیمناسیوم (ساخته شده در سال 1906) را نیز طراحی کرد. سالن یادبود جنگ UNBF (معمولا به عنوان سالن یادبود شناخته می شود)، که در ابتدا به عنوان یک ساختمان علمی در سال 1924 ساخته شد، برای ادای احترام به 35 فارغ التحصیل این دانشگاه که در جنگ جهانی اول جان باختند، می‌باشد. مرکز ریچارد جی‌کوری نیز که یک ساختمان پنج طبقه مجهز و به مساحت 139000 فوت مربع بوده، در سال 2013 در این پردیس ساخته شد.

    پردیس سنت جان

    پردیس سنت جان که با عنوان اختصاری UNBSJ نیز شناخته می‌شود، در پارک تاکر در محله میلیج‌ویل و در چندین کیلومتری شمال منطقه تجاری مرکزی شهر واقع گردیده که منظره‌ای رو به رودخانه کن بکاسیس و خلیج بزرگ شهر نیز دارد. بزرگترین مرکز مراقبت‌های بهداشتی استان نیوبرانزویک و بیمارستان منطقه‌ای سنت جان، در مجاورت پردیس سنت جان قرار دارد. از سال 2010، پردیس سنت جان محل استقرار مرکز پزشکی دالهاوزی نیوبرانزویک است که یک دانشکده پزشکی به عنوان مشارکت بین دولت استان نیوبرانزویک، دانشگاه نیوبرانزویک و دانشکده پزشکی دانشگاه دالهاوزی فعالیت می‌نماید. پردیس سنت جان در طول سال‌ها توسعه یافته است و سریعترین بخش دانشگاهی در حال رشد در سیستم دانشگاه نیوبرانزویک می‌باشد؛ آن هم با بسیاری از ساختمان‌های جدید که بین دهه 1970 و دهه اول قرن بیست و یکم ساخته شده‌اند. همچنین رشد تعداد دانشجویان بین‌المللی در این پردیس نیز بسیار در سال‌های اخیر قابل توجه بوده است.

    دانشکده‌ها

    همونطور که قبلا نیز اشاره‌ای گردید، دانشگاه نیوبرانزویک در کل دارای 12 دانشکده و مرکز آموزشی اصلی از قرار زیر می‌باشد که هر دانشکده دارای چندین بخش و دپارتمان متعدد و قابل توجهی به عنوان زیر مجموعه در خود هستند:

    • دانشکده هنر
    • دانشکده کسب و کار
    • دانشکده علوم کامپیوتر
    • دانشکده آموزش
    • دانشکده مهندسی
    • دانشکده جنگلداری
    • دانشکده سلامت
    • دانشکده حرکت شناسی
    • دانشکده حقوق
    • دانشکده پرستاری
    • دانشکده علوم
    • دانشکده مطالعات راهبردی

    رتبه و اعتبار دانشگاه نیوبرانزویک در کانادا و جهان

    رتبه و اعتبار دانشگاه نیوبرانزویک در کانادا و جهان

    همانطور که پیش‌تر نیز اندک اشاراتی که شد، دانشگاه نیوبرانزویک در کانادا همواره در اکثر رتبه‌بندی‌ها جزء 30 دانشگاه برتر کانادا قرار می‌گیرد و رنکینگ Maclean's Comprehensive به این دانشگاه رتبه 9 کشوری را اختصاص داده است. همچنین در رتبه جهانی دانشگاه نیوبرانزویک معمولا بین رتبه 600 تا نهایت 800 جهانی در میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار می‌گیرد. دانشگاه نیوبرانزویک در کانادا با رتبه‌ها و جایگاه علمی بسیار معتبر و مناسب خود یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به حساب می‌آید. در سال 2021، دانشگاه نیوبرانزویک از رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS، دومین دانشگاه در آتلانتیک کانادا که این رتبه را دریافت می کند، 5 ستاره دریافت کرد. همچنین در رتبه‌بندی دانشگاهی جامع Maclean در سال 2022، دانشگاه نیوبرانزویک از بین 15 دانشگاه مورد بررسی در رتبه نهم قرار گرفت و با دانشگاه کبک در مونترال برابری کرد.

    از طرفی در سال 2014، دانشگاه نیوبرانزویک به عنوان دانشگاه برتر کارآفرین در کانادا توسط Startup Canada منتخب گردید. این دانشگاه همچنین از راه اندازی 23 شرکت نوپا تا سال 2015 حمایت کرده است. در سال 2012، دانشکده حقوق این دانشگاه در رتبه دوم کشوری در استخدام شرکت‌های نخبه توسط Maclean's قرار گرفت. طبق مجله وکلای کانادایی، دانشکده حقوق نیوبرانزویک در بین پنج دانشکده برتر کانادا در این حیطه قرار دارد. حال در این بخش چندی از رتبه‌ بندی‌های مشهور و معتبر اختصاص داده شده به این دانشگاه را طبق آخرین آمار و رتبه ‌بندی بررسی خواهیم نمود:

    عنوان

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    رتبه‌بندی کیو اس QS

    23

    651 تا 700

    رتبه بندی THE

    20 تا 27

    601 تا 800

    رتبه US News

    26

    954

    Maclean's Comprehensive

    9

    -

     

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه نیوبرانزویک

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه نیوبرانزویک

    دانشگاه نیوبرانزویکی کانادا برای دانشجویان و مخصوصا دانشجویانی که از راه دور و دیگر استان‌ها و حتی کشورهای دیگر می‌آیند؛ از جمله دانشجویان بین‌المللی؛ محل اقامت و خوابگاه دانشجویی را به همراه خدمات مربوط به آن در 13 ساختمان اقامتی ارائه می‌دهد. خدمات مورد بحث برای متقاضیان بین‌المللی که از دیگر کشورها در جهت تحصیل، مهاجرت به کانادا کرده‌اند، امری مهم تلقی شده و همچنین تاثیر بسزایی در هزینه‌های زندگی در هنگام تحصیل خواهد داشت. این دانشگاه مجموعا دارای 13 اقامتگاه دانشجویی با امکانات متنوع و در نتیجه گزینه‌های متنوعی از نظر هزینه و نوع محل اسکان ارائه می‌دهد که این خدمات اسکان دانشجویی و 13 ساختمان مورد بحث، عمدتا در همان پردیس فردریکتون ارائه می‌شوند. اقامت در سوئیت، واحد‌های آپارتمان یا اقامت در واحد‌های اشتراکی به سبک سنتی از جمله 3 گزینه اصلی اقامتی ارائه شونده توسط این پردیس و دانشگاه می‌باشد. خود دانشگاه نیز پیشنهاد اکید دارد که در صورت تمایل خود دانشجو، اقامت در این اماکن اسکانی ترجیح داده شود. چون به غیر از مبحث صرفه‌جویی در هزینه‌های مسکن، تسهیلات، خورد و خوراک و... و همچنین راحتی رفت و آمد، زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه، دانشجو را از یک تجربه منحصر به فرد آن هم از نوع مثبت و سازنده‌ بهره‌مند خواهد ساخت.

    شرایط پذیرش در دانشگاه نیوبرانزویک

    شرایط پذیرش در دانشگاه نیوبرانزویک

    • ارائه مدرک دیپلم 12 ساله معتبر برای دوره کارشناسی یا ارائه کلیه مدارک تحصیلی مقاطع ماقبل برای شرکت در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری
    • حداقل معدل 14 برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و ترجیحا حداقل معدل 15 برای مقطع دکتری برای شانس پذیرش بیشتر
    • ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس حداقل 6.5 برای عمدتا کلیه‌ی مقاطع؛ به طوری که نمره‌ی هیچ یک از 4 بخش اصلی آزمون زیر 6 نباشد. (یا ارائه معادل آن برای دیگر مدارک زبان معتبر نزد این دانشگاه)
    • ارائه انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، رزومه تحصیلی، مقالات علمی معتبر، نتایج پروژه، تحقیقات، پایان‌نامه دیگر مدارک لازم، جانبی و بدیهی دیگر مانند مدارک هویتی، عکس پرسنلی و... برای اثبات بیشتر صلاحیت علمی‌تان و...

     

    سوالات متداول معرفی دانشگاه نیوبرانزویک کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2022-06-19

    شرایط برای مربی ورزشی و کارهای فنی به چه صورت است

    2022-06-20

    سلام. رشته های ورزشی هم در این دانشگاه ارائه میشه

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ