معرفی دانشگاه مانیتوبا کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه مانیتوبا (به انگلیسی: University of Manitoba) که با نام‌های اختصاری U of M، UM یا UManitoba نیز شناخته می‌شود دانشگاهی دولتی، عمومی و تحقیقاتی در شهر وینیپگ و در استان مانیتوبای کانادا بوده که با تاسیس در سال 1877 میلادی، اولین دانشگاه غرب کانادا به حساب می‌آید. دانشگاه مانیتوبا هم از نظر مساحت پردیس دانشگاه و هم تعداد دانشجویان ثبت نامی، بزرگترین دانشگاه استان مانیتوبا و 17امین دانشگاه بزرگ در کل کانادا می‌باشد که ده‌ها دانشکده و موسسه را در خود جای داده و صدها رشته تحصیلی را در این اماکن به دانشجویان ارائه می‌دهد. قهوه‌ای و طلایی دو رنگ نمادین این دانشگاه بوده و "شکوفایی" شعار این دانشگاه است.

    پردیس اصلی دانشگاه مانیتوبا در محله فورت گری واقع در نواحی جنوبی شهر وینیپگ قرار داشته اما به غیر از این محل، دانشگاه مورد بحث 4 مجموعه و مرکز بزرگ دیگر را هم اداره می‌کند که عبارتند از: پردیس بناتین، مرکز آموزش اجرایی جیمز دبلیو برنز، مرکز ویلیام نوری و اسمارت پارک. علاوه بر این، دانشگاه مانیتوبا همچنین شعبه فرانسوی زبان خود تحت عنوان Université de Saint-Boniface را نیز در بخش Saint بونیفیس شهر وینیپگ اداره می‌کند. دانشگاه مانیتوبا همچنین یکی از اعضای گروه U15 دانشگاه های پژوهش فشرده در میان دانشگاه‌های کانادا است. در حالی که وابستگی های جهانی آن شامل انجمن بین‌المللی دانشگاه‌ها و انجمن دانشگاه‌های مشترک المنافع است. به این ترتیب، با گسترش فعالیت جهانی، این دانشگاه یکی از متنوع ترین هیئت های دانشجویی در سطح بین‌المللی در کانادا را دارد.

    دانشگاه مانیتوبا در وینیپگ دارای بیش از 31 هزار دانشجوی تمام وقت و پاره وقت بوده که از این رقم بیش از 26 هزار نفر در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند و از طرفی بیش از 3 هزار نفر دانشجویان بین‌المللی از بیش از 120 کشور می‌باشند.  همچنین دانشگاه مانیتوبا دارای 2250 نفر کارمند آکادمیک می‌باشد. با توجه به جایگاه ویژه دانشگاه مانیتوبا از نظر رتبه، اعتبار و قدرت آموزش باید گفت که این دانشگاه یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل در کانادا می‌باشد و معمولا در اکثر رتبه‌بندی‌ها در هر سال تحصیلی، این دانشگاه جزء 20 دانشگاه برتر کانادا و همچنین بین 400 الی 500 دانشگاه برتر در کل دنیا رتبه‌بندی می‌گردد. برای کسب اطلاع کامل از شرایط تحصیل در دانشگاه مانیتوبا و جزئیات کامل آن با مقاله دیگری از وبلاگ ادب ویزا در ادامه همراه باشید.

    مشخصات دانشگاه مانیتوبا

    مشخصات دانشگاه مانیتوبا

    سال تاسیس دانشگاه

    1877 میلادی

    شهر و استان

    وینیپگ، استان مانیتوبا

    نوع دانشگاه

    دولتی، عمومی، تحقیقاتی

    تعداد کل دانشجویان

    بیش از 31 هزار نفر

    تعداد دانشجویان بین‌المللی

    بیش از 3000 نفر (9.67 درصد)

    نرخ پذیرش

    52 درصد

    تعداد پردیس و دانشکده

    2 پردیس و 3 مرکز اصلی دیگر، 24 دانشکده و مرکز آموزشی

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    56 به 44 به ازای هر 100 نفر

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    درصد دانشجویان مقطع کارشناسی

    85 درصد

    مدیر دانشگاه

    آن ماهون

    آدرس دانشگاه

    66 Chancellors Cir, Winnipeg, MB R3T 2N2, Canada

    سایت دانشگاه

                                  www.umanitoba.ca

     

    تاریخچه دانشگاه مانیتوبا

    تاریخچه دانشگاه مانیتوبا

    دانشگاه مانیتوبا که توسط الکساندر موریس تاسیس شد، تحت قانون به عنوان یک دانشگاه استانی در 28 فوریه 1877 بنای آن به اتمام رسید و بدین ترتیب این دانشگاه اولین موسسه آموزش عالی در سراسر غرب کانادا گردید. اولین رئیس این دانشگاه در طی سال‌های 1877 تا 1904 کشیش جان مکری بود که اسقف اعظم سرزمین روپرت بود. اولین معاون دانشگاه نیز در طی سال‌های 1877 تا 1889 دادستان کل مانیتوبا یعنی جوزف رویال بود که همان شخص لایحه قانون دانشگاه مانیتوبا را ارائه نمود. این دانشگاه به طور رسمی در تاریخ 20 ژوئن 1877 افتتاح شد که دانشگاه مورد بحث عملا توسط فدراسیون 3 کالج فرقه‌ای در آن زمان تشکیل شد و صرفا در آن زمان به دانشجویان فارغ‌التحصیل از یکی از این کالج‌ها مدرک اعطا کرد که 3 کالج مورد بحث عبارتند از: کالج سن بونیفاس (کاتولیک رومی)، کالج سنت جان (انگلیسی) و کالج مانیتوبا (پرسبیتریان).

    از آن دوره، دانشگاه مانیتوبا تعدادی کالج را به بدنه تشکیلاتی خود اضافه نمود. در سال 1882، کالج پزشکی مانیتوبا، که به طور خصوصی توسط تعدادی از پزشکان و جراحان در وینیپگ تاسیس شد، بخشی از این دانشگاه شد. سپس 6 سال بعد از آن، در سال 1888، کالج وسلی (یا همان متدیست) نیز به دانشگاه مانیتوبا الحاق گردید. ساختمان تحقیقات باکتریولوژیک دانشکده پزشکی مانیتوبا توسط معماری به نام چارلز هنری ویلر در سال 1897 طراحی گردید و این در حالی بود که ساختمان علوم این دانشگاه، بین سال‌های 1899 و 1900 توسط معمار جورج کریفورد براون طراحی و ساخته شد. در سال 1895، قانون دانشگاه مانیتوبا اصلاح شد تا به کالج‌های فرقه‌ای ذکر شده قدرت اعطاء مدرک در زمینه الهیات را بدهد. همچنین 2 سال بعد و در طی اصلاح قانونی، دولت منیتوبا اجازه پیدا کرد تا مبلغ 60 هزار دلار را برای دانشگاه اعطا کند. در سال 1900، با مصوبه مجلس قانونگذاری مانیتوبا، دانشگاه به یک موسسه آموزشی تبدیل شد. به زودی و پس از آن، سایر کالج‌های دخیل در تشکیل این مرکز آموزشی نیز وضعیت وابسته به این دانشگاه دریافت کردند از جمله:

    • کالج داروسازی مانیتوبا (در سال 1902)
    • کالج کشاورزی مانیتوبا (در سال 1906)
    • کالج سنت پل (در سال 1931)
    • کالج براندون (در سال 1938)
    • کالج سنت اندرو (در سال 1981)

    از طرفی در سال 1938، کالج وسلی و دانشگاه مانیتوبا نیز با هم ادغام شدند و کالج یونایتد را تشکیل دادند. سه دهه بعد، در سال 1967، کالج یونایتد به دانشگاه وینیپگ تبدیل شد و کالج براندون به دانشگاه براندون تبدیل شد. در مقابل، کالج دانشگاه سنت بونیفیس وابستگی خود به این دانشگاه را همچنان حفظ کرده است. اگرچه که کالج مذکور به طور مستقل در محوطه دانشگاه خود در منطقه سنت بونیفیس در شهر وینیپگ فعالیت می‌کند. علاوه بر این، کالج سنت جان، سنت پل، و سنت اندرو نیز به روابط وابسته خود با دانشگاه مانیتوبا تا به امروز ادامه دادند و در محوطه پردیس فورت گری (پردیس اصلی دانشگاه) مستقر هستند.

    دوران مدرن

    در سال 1966، دانشکده حقوق منیتوبا به طور کامل به عنوان دانشکده حقوق در دانشگاه گنجانده شد. در پاسخ به فشار جمعیت، سیاست آموزش دانشگاهی در دهه 1960 آغاز شد. در نتیجه، در سال 1967، دو کالج که در ابتدا بخشی از دانشگاه مانیتوبا بودند، توسط دولت استانی وضعیت دانشگاهی خود را دریافت کردند: کالج یونایتد، که با ادغام کالج وسلی و کالج مانیتوبا تشکیل شده بود، تبدیل شدن به دانشگاه وینیپگ؛ و کالج براندون به دانشگاه براندون تبدیل شد. در سال 1968، مرکز تئاتر مانیتوبا و دپارتمان انگلیسی U of M برای ارائه دوره های تئاتر در دانشگاه ترکیب شدند. در سال 1970، دانشکده هنر و علوم جدا شد تا دانشکده‌های علوم و هنرهای فردی را تشکیل دهند. در 28 ژانویه 1981، کالج سنت اندرو، که در ابتدا وزارت کلیسای ارتدوکس اوکراینی کانادا را آموزش می داد، تبدیل به یک کالج وابسته شد و اولین کالج اوکراینی زبان بود که توسط کلیسای ارتدوکس شرقی در آمریکای شمالی افتتاح شد.

    کالج سنت اندرو امروزه محل نگهداری یک کتابخانه بزرگ فرهنگی و مذهبی اوکراینی است. در سال 1993 تا 94 دانشگاه مانیتوبا اولین دانشگاه در کل کانادا بود که مدرک کارشناسی ارشد در رشته طراحی داخلی را ارائه نمود. همچنین در سال 1999، دانشگاه مرکزی را تحت عنوان Smartpark، یک پارک تحقیقاتی و فناوری 100 هکتاری را در پردیس اصلی‌اش یعنی فورت گاری راه اندازی نمود. همچنین در اکتبر سال 2019 سمت اداری "معاون رئیس بومی" در دانشگاه ایجاد شد تا توسعه و اجرای ابتکارات، تعامل و تحقیقات با محوریت بومی را رهبری نماید.

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه مانیتوبا

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه مانیتوبا

    پردیس‌ها

    همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، دانشگاه مانیتوبا در کل دارای 2 پردیس و 3 مرکز اصلی وابسته به خود از قرار زیر می‌باشد:

    پردیس فورت گری

    پردیس اصلی فورت گری، در نزدیکی میدان صدراعظم و در نزدیکی رودخانه قرمز در جنوب شهر وینیپگ واقع می‌باشد. این پردیس شامل بیش از 60 ساختمان آموزشی و تحقیقاتی اصلی مربوط به دانشگاه بوده و در بیش از 280 هکتار مساحت قرار دارد. در میان این ساختمان‌ها، 33 ساختمان برای اهداف تدریسی مورد استفاده قرار می‌گیرند و این پردیس 4 کالج تشکیل دهنده‌ی آن در زمان احداث را در خود شامل میشود که آن 4 کالج اصلی عبارتند از عبارتند از: کالج سنت جان، کالج سنت پل، کالج سنت اندرو و کالج دانشگاه. همچنین تعداد دیگری از ساختمان‌های باقی‌مانده شامل آزمایشگاه‌ها، دفاتر اداری و خدماتی، مجتمع تحقیقاتی و اقامتگاه‌ها نیز در این پردیس قرار دارد. در سال 2013، دانشگاه مانیتوبا از یک رقابت طراحی برنامه‌ریزی شهری حمایت و پشتیبانی مالی نمود تا برنامه‌ریزی در راستای گسترش پردیس فورت گری تسریع شود. هدف اصلی این رقابت در پردیس فورت گری بهبود تجربه عمومی پردیس و هدایت رشد آتی آن با کمک ایجاد یک چارچوب شهری برای مسکن، ساختمان‌های دانشگاهی و حمل‌ و نقل عمومی مرتبط در منطقه می‌باشد.

    پردیس بناتین

    پردیس مرکز شهر دانشگاه تحت عنوان پردیس بناتین دارای جامعه‌ای شهری پر جنب و جوش و در مجاورت مرکز علوم بهداشتی این دانشگاه واقع می‌باشد. این مجموعه 9 ساختمانی که به متخصصان سلامت آینده استان مانیتوبا خدمت قابل توجهی می‌کند، بر همکاری در بین رشته‌های متنوع تمرکز دارد. همچنین این پردیس پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی را به نحو احسنت آموزش می‌دهد که این آموزش‌ها در سراسر استان منیتوبا و حتی فراتر از آن در حال انجام می‌باشد. این پردیس به غیر از مراکز و ساختمان‌های آموزشی، به مراکز متعدد تفریحی و غرفه‌ها، کافه و رستوران‌هایی برای صرف غذا، گذراندن فراغت با بازی در سالن‌های ورزشی و... نیز مجهز است.

    دیگر مراکز اصلی

    • مرکز ویلیام نوری در خیابان سلکرک 485 در دانشگاه مانیتوبا برای برنامه مددکاری اجتماعی درون شهری با همکاری دانشکده مددکاری اجتماعی تعبیه شده است. این برنامه برای دانش آموزان بالغ و البته با تمکن مالی کم (دارای سن 21 سال یا بیشتر) که در خود شهر وینیپگ زندگی می‌کنند و دارای تجربه کار داوطلبانه در همین شهر بوده و به حمایت علمی نیاز دارند، طراحی شده است. دانشکده مددکاری اجتماعی همچنین دارای یک برنامه لیسانس با عنوان برنامه کار اجتماعی در تامپسون بوده و در کل این بخش به عنوان یک توسعه برای پردیس فورت گری به حساب می‌آید.
    • همچنین مرکز آموزش اجرایی جیمز دبلیو برنز دارای برنامه آموزش اجرایی مدرسه کسب و کار "آسپر" است که آموزش‌هایی را در زمینه توسعه حرفه‌ای، رهبری اجرایی و غیره ارائه می‌دهد. این مرکز واقع در طبقه دوم خیابان لومبارد 177 و نزدیک به "پورتیج اند مین" در مرکز شهر وینیپگ می‌باشد. ساختمان مورد بحث ابتدا در سال 1911 قبل از کارایی امروزی و به عنوان بخشی از دانشگاه مانیتوبا، به عنوان دفتر مرکزی جدید برای شرکت بیمه گریت وست افتتاح شد. همچنین این ساختمان در سال 1985، به عنوان میراث استانی منتخب گردید.
    • ایستگاه تحقیقاتی گلنلی یک ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی است که این مرکز هم بخشی از دانشگاه مانیتوبا است. ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی گلنلی توسط دپارتمان علوم دامی و با حمایت مالی از کشاورزی مانیتوبا و دانشگاه اداره می‌شود. این مرکز با پوشش تقریبا 405 هکتار در بزرگراه 75، توسط گلنلی و در فاصله‌ی تقریبا 20 کیلومتری جنوب پردیس فورت گری واقع شده است. این مرکز به طور رسمی در ژوئن 1966 توسط نخست وزیر وقت "داف رابلین" افتتاح شد. در مرکز ملی دام و محیط زیست ایستگاه تحقیقاتی گلنلی، مزرعه و مرکز کشف غذا بروس دی کمپبل واقع شده است. این مرکز یک مرکز عملی است که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا روش‌های مختلف تهیه غذای سالم در کانادا را مطالعه و کشف کنند.

    دانشکده‌ها

    همونطور که قبلا نیز اندک اشاره‌ای گردید، دانشگاه مانیتوبا در کل دارای  24 دانشکده و مرکز آموزشی وابسته به خود از قرار زیر می‌باشد:

    • دانشکده کشاورزی
    • علوم کشاورزی و غذایی
    • دانشکده معماری
    • دانشکده هنر
    • مدرسه هنر ادوارد یورکوفسکی
    • کالج دندانپزشکی دکتر جرالد نیزنیک
    • دانشکده محیط زیست، زمین و منابع استفان فلوگماچر لیما
    • دانشکده آموزش
    • دانشکده مهندسی
    • بخش آموزش گسترده
    • دانشکده تحصیلات تکمیلی
    • دانشکده علوم بهداشت
    • دانشکده حرکت شناسی
    • دانشکده حقوق و تجارت
    • کالج پزشکی ماکس رادی
    • دانشکده موسیقی Marcel A. Desautels
    • کالج پرستاری
    • کالج داروسازی
    • کالج علوم توانبخشی
    • دانشکده علوم
    • دانشکده مددکاری اجتماعی
    • دانشکده اکولوژی انسانی
    • مدرسه کسب و کار گدی جیکوبی
    • دانشکده بازیگری

    رتبه و اعتبار دانشگاه مانیتوبا در کانادا و جهان

    رتبه و اعتبار دانشگاه مانیتوبا در کانادا و جهان

    همانطور که پیش‌تر نیز اندک اشاراتی که شد، دانشگاه مانیتوبا همواره جزء 20 دانشگاه برتر کانادا و همچنین رتبه بین زیر 400  الی 500 در دانشگاه‌های برتر در کل دنیا قرار می‌گیرد. دانشگاه مانیتوبا در کانادا با این رتبه‌ها و جایگاه علمی بسیار بالای خود یکی از گزینه‌های عالی برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به حساب می‌آید. حال در این بخش چندی از رتبه‌ بندی‌های مشهور و معتبر اختصاص داده شده به این دانشگاه را طبق آخرین آمار و رتبه ‌بندی بررسی خواهیم نمود:

    عنوان

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    رتبه بندی شانگهای

    13 الی 18

    301 تا 400

    رتبه‌بندی کیو اس QS

    21

    601 تا 650

    رتبه بندی US News

    15

    387

    رتبه Times World

    15 تا 16

    301 تا 350

    رتبه  مک‌لینز پزشکی در کانادا

    14

    -

     

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه مانیتوبا

    خوابگاه و شرایط اسکان در دانشگاه مانیتوبا

    دانشگاه مانیتوبای کانادا نیز برای دانشجویان و به خصوص دانشجویان از راه دور از جمله دانشجویان بین‌المللی محل اقامت، خوابگاه دانشجویی و کلیه خدمات مربوطه به آن را به بهترین نحو احسنت ارائه می‌دهد. امکان اسکان در خوابگاه و داشتن محل اقامت و خدمات مربوط به آن در دانشگاه مقصد امری بسیار مهم برای دانشجویان بین‌المللی که از دیگر کشورها مهاجرت به کانادا کرده تا در این کشور تحصیل کنند تلقی شده و در واقع از جمله چالش‌های اصلی آنان است که خوشبختانه با اماکن اسکانی متنوع و مجهز در نظر گرفته شده‌ در مراکز مسکونی خود دانشگاه‌ دیگر دغدغه‌ایی در این راستا وجود نخواهد داشت. خدمات اقامت در دانشگاه مانیتوبا عموما در 4 ساختمان ارائه می‌گردد:

    محل اقامت آرتور وی. مائورو

    در این محل اسکان دانشجویی، حریم خصوصی بیشتر و انتخاب‌های بسیار بیشتر و متنوع‌تری را می‌توان تجربه کرد. این اقامتگاه زندگی در محوطه دانشگاه را به تجربه‌ای فراموش نشدنی برای دانشجویان تبدیل می‌کند. محل اقامت دانشجویان سال بالا در این بخش بوده که دانشجو باید حداقل یک سال تحصیل را جهت اقامت در آن گذرانده باشد. دانش آموزان با سن 27 سال و بالاتر فقط می‌توانند برای زندگی در طبقه ششم این مجموعه درخواست دهند.

    محل اقامت مری اسپیچی

    این مجموعه مکانی عالی برای تجربه ملموس و عمیق از زندگی دانشجویی در محیط خود دانشگاه است. در اینجا تعداد زیادی فضاها و فرصت‌های اجتماعی را پیدا خواهید کرد که به ملاقات افراد جدید و یک جامعه فعال بروید و وجود مکان‌های آرام برای مطالعه در هر زمانی از روز به مطالعه شما در محیطی مناسب برای تمرکز کمک می‌کنند. دانشجویان سال اول و افراد با سن 20 سال و کمتر نیز می‌توانند برای اقامت در این مجموعه درخواست دهند.

    اقامتگاه پمبینا هال

    جدیدترین محل اقامت دانشگاه مانیتوبا، 360 دانشجو را در ساختمانی مرتفع و امروزی با چشم اندازی عالی از محوطه دانشگاه در شمال و مشرف به رودخانه سرخ در جنوب شهر وینیپگ نگهداری می‌کند. دانشجویان سال اول و افراد با سن 20 سال و کمتر نیز می‌توانند برای اقامت در این مجموعه درخواست دهند.

    کالج اقامتی دانشگاه

    در این محل، تمام فضای آرامی را که برای استراحت، مطالعه و در کل یک زندگی دلپذیر دانشجویی نیاز دارید، با کارهای زیادی که زمان معاشرت با دیگران فرا می‌رسد، پیدا خواهید کرد. این مجموعه با 40 نفر در هر طبقه، یک جامعه قوی داشته و به عنوان شهرکی کوچک تلقی می‌گردد. دانشجویان سال اول و افراد با سن 20 سال و کمتر نیز می‌توانند برای اقامت در این مجموعه درخواست دهند.

    شرایط پذیرش در دانشگاه مانیتوبا

    شرایط پذیرش در دانشگاه مانیتوبا

    • ارائه مدرک دیپلم 12 ساله معتبر برای دوره کارشناسی یا ارائه مدارک تحصیلی مقاطع قبل برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری
    • حداقل معدل 14 و برای شانس بهتر ترجیحا معدل بالای 15
    • ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی آیلتس حداقل 6.5 به طوری که نمره اکتسابی در هیچ یک از 4 بخش اصلی آزمون (گفتاری، شنیداری، خواندن و نوشتن) کمتر از 6 نباشد. این شرط زبان برای برخی رشته‌ها و همچنین اکثر رشته‌های مقاطع دکتری ممکن است بیشتر هم گردد.
    • ارائه انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، رزومه تحصیلی، مقالات علمی معتبر، نتایج پروژه، تحقیقات، پایان‌نامه دیگر مدارک لازم و جانبی برای اثبات بیشتر صلاحیت علمی‌تان و...

    سوالات متداول معرفی دانشگاه مانیتوبا کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت