معرفی دانشگاه دالهاوزی کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه دالهاوزی که با نام‌ اختصاری Dal نیز شناخته می‌گردد، یک دانشگاه دولتی تحقیقاتی معتبر در استان نوا اسکوشیا کانادا می‌باشد که دارای 3 پردیس در شهر هالیفاکس و پردیس دیگری در شهر بایبل هیل این استان می‌باشد. این دانشگاه همچنین دارای مرکز تسهیلات آموزشی پزشکی در شهر سنت جان استان نیوبرانزویک نیز می‌باشد. دانشگاه دالهاوزی که در قدیم با نام کالج دالهاوزی شناخته می‌شد، بیش از 4000 کورس و 180 رشته تحصیلی را در 12 دانشکده حرفه‌ایی و پیشرفته در کلیه مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا ارائه می‌دهد. "دعا کنید و کار کنید" و "آموزش، توانایی ذاتی را تقویت می‌کند" شعارهای این دانشگاه است. دانشگاه دالهاوزی بیش از 19 هزار نفر دانشجو دارد که از این تعداد 24 درصد آن را دانشجویان بین‌المللی از بیش از 115 کشور مختلف در دنیا تشکیل می‌دهند. این دانشگاه با ارائه دوره‌های متنوع تحصیلی و با داشتن اساتید برجسته و کارکنان ورزیده و همچنین با داشتن امکانات و تجهیزات مدرن یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کانادا بوده و یک انتخاب مناسب برای تحصیل در کانادا است. برای کسب اطلاعات کامل از این دانشگاه و شرایط تحصیل در آن با مقاله دیگری از وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

    مشخصات دانشگاه دالهاوزی

    مشخصات دانشگاه دالهاوزی

    سال تاسیس دانشگاه

    1818 میلادی

    شهر و استان

    هالیفاکس، نوا اسکوشیا

    نوع دانشگاه

    دولتی تحقیقاتی

    تعداد کل دانشجویان

    19831 نفر

    تعداد دانشجویان ببین‌المللی

    4760 نفر (24 درصد)

    نرخ پذیرش

    43 درصد

    مساحت

    93 هکتار

    نسبت دانشجویان مرد به زن

    تقریبا برابر

    مقاطع تحصیلی

    کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

    نسبت مقطع کارشناسی به مقاطع بالاتر

    1 به 0.41

    مدیر دانشگاه

    دیپ ساینی

    آدرس دانشگاه

    6299 South St, Halifax, NS B3H 4R2, Canada

    سایت دانشگاه

    www.dal.ca

     

    تاریخچه دانشگاه دالهاوزی

    تاریخچه دانشگاه دالهاوزی

    دانشگاه دالهاوزی توسط جورج رمزی ستوان فرماندار استان نوا اسکوشیا تحت عنوان کالجی غیر فرقه‌ایی در سال 1818 تاسیس نمود و تامین مالی آن بطور عمده از حقوق گمرکی جمع‌آوری گردیده توسط جانشین فرماندار ماقبل؛ جان کوآپ شربروک آن هم در زمان اشغال کاستین مین در جنگ سال 1812 صورت گرفت. شربروک مبلغ 7 هزار پوند را به عنوان کمک هزینه اولیه برای این کالج سرمایه‌گذاری نمود و 3 هزار پوند را برای ساخت ساختمان کالج در نظر گرفت که بعدها پس از ترک هالیفاکس توسط جورج رمزی به قصد خدمت رسانی به فرماندار کل آمریکای شمالی بریتانیا کنسل شد. این کالج بر اساس اصول دانشگاه ادینبرگ؛ جایی که تدریس و گردهمایی‌های علمی فارغ از مذهب یا ملیت به شکل آزادانه برگزار می‌شد؛ طراحی گردید. دانشگاه ادینبرگ هم در نزدیکی خانه جورج رمزی در اسکاتلند واقع بود.

    سرانجام در سال 1821 کالج Dalhousie به طور رسمی توسط مجلس مجمع نوا اسکوشیا تحت قانون مشارکت 1821 تأسیس شد و اولین کلاس رسمی آن در سال 1838 برگزار گردید و اگرچه تا آن زمان فعالیت کالج خیلی جنبه رسمی نداشته و مدرک تحصیلی ارائه نمی‌داده اما سرانجام در سال 1841 قانون مجلس نوا اسکوشیا قدرت و اختیارات دانشگاهی را به کالج دالهاوزی واگذار کرد. دانشگاه دالهاوزی پس از مدتی تعلیق در سال 1863 بازگشایی مجدد گردید و نام دانشگاه به آن الحاق گردید. دانشگاه دالهاوزی در تاریخ 1 آوریل 1997 هنگامی که قوانین استانی ادغام این دانشگاه را با دانشگاه فنی مجاور با آن در نوا اسکوشیا اجباری کرد، گسترش یافت و به واسطه این ادغام دانشکده‌های مهندسی و کامپیوتر در این دانشگاه افتتاح گردید. همچنین در تاریخ 1 سپتامبر 2012 کالج کشاورزی نوا اسکوشیا نیز با این دانشگاه ادغام گردید و دانشگاه دالهاوزی دانشکده کشاورزی خود را نیز بدست آورد. امروزه این دانشگاه به یکی از بهترین گزینه‌های مهاجرت تحصیلی به کانادا تبدیل گشته است.

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه دالهاوزی

    پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه دالهاوزی

    پردیس‌ها

    دانشگاه دالهاوزی دارای 3 پردیس در شهر هالیفاکس و 1 پردیس دیگری که پردیس کشاورزی این دانشگاه است، در شهر بایبل هیل استان نوا اسکوشیا دارد. پردیس استادلی در هالیفاکس به عنوان پردیس اولیه و اصلی دانشگاه تلقی می‌گردد. این پردیس میزبان بسیاری از ساختمان‌های اصلی دانشگاه از جمله داشکده‌ها، مجموعه ورزشی و ساختمان اتحاد دانشجویان می‌باشد. پردیس استادلی بطور عمده توسط محله های مسکونی در شهر احاطه شده است. خیابان رابی این پردیس را از پردیس کارلتون این دانشگاه که میزبان دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و دیگر دپارتمان‌های حرفه‌ایی پزشکی می‌باشد، جدا می‌نماید. محوطه پردیس کارلتون در مجاورت با دو بیمارستان بزرگ آموزشی وابسته به دانشگاه قرار دارد که یکی مرکز بهداشت IWK و دیگری مرکز علوم بهداشت ملکه الیزابت دوم می‌باشد. پردیس سکستون نیز که در مرکز شهر هالیفاکس واقع شده، میزبان دانشکده مهندسی و معماری و نقشه‌کشی می‌باشد. پردیس سکستون قبل از ادغام به عنوان پردیس دانشگاه فنی نوا اسکوشیا فعال بود. و سرانجام پردیس چهارم در شهر بایبل هیل، پردیس کشاورزی دانشگاه می‌باشد که قبل از ادغام با دانشگاه دالهاوزی، به عنوان کالج کشاورزی نوا اسکوشیا در منطقه ترورو فعالیت می‌کرد.

    دانشگاه دالهاوزی در حال حاضر بزرگترین سیستم کتابخانه دانشگاهی را در منطقه آتلانتیک کانادا اداره می‌کند و میزبان دفتر مرکزی شبکه ردیابی اقیانوسی نیز می‌باشد. ساختمان‌های این دانشگاه از ساختمان هارت هاوس که در سال 1864 تکمیل شده گرفته تا ساختمان آموزش تعاملی بهداشت و سلامت که در سال 2015 تکمیل گردید دارای تنوع از نظر قدمت است. ساختمان اصلی دانشگاه نیز در سال 1824 در نزدیکی میدان گرند پراد شهر هالیفاکس تکمیل شد.

    دانشکده‌ها

    دانشگاه دالهاوزی دارای 12 دانشکده به شرح زیر می‌باشد:

    • دانشکده کشاورزی
    • دانشکده معماری و نقشه‌کشی
    • دانشکده هنر و علوم اجتماعی
    • دانشکده علوم کامپیوتر
    • دانشکده دندانپزشکی
    • دانشکده مهندسی
    • دانشکده مطالعات تحصیلات تکمیلی
    • دانشکده پزشکی و سلامت
    • دانشکده حقوق
    • دانشکده مدیریت
    • دانشکده یادگیری آزاد و توسعه حرفه شغلی
    • دانشکده علوم

    کتابخانه

    دانشگاه دالهاوزی دارای 5 کتابخانه می‌باشد که بزرگترین آن کتابخانه یادبود کیلام بوده که در سال 1971 و در زمینی به مساحت 21 کیلومتر مربع احداث گردیده است. این کتابخانه دارای بیش از 1 میلیون کتاب نسخه کاغذی و بیش از 40 هزار مقاله و مجله می‌باشد. این مجموعه از کتابخانه‌ها به میزان زیادی به دانشکده‌های هنر و علوم اجتماعی، علوم عمومی، مدیریت و علوم کامپیوتر خدمت می‌کنند. همچنین کتابخانه علوم بهداشتی W. K. Kellogg خدمات زیادی را برای دانشکده‌های دندانپزشکی، پزشکی و سایر مطالعات پزشکی، سلامت و بهداشتی ارائه می‌دهد. کتابخانه طراحی و تکنولوژی سکستون نیز در پردیس سکستون واقع است که کمک بزرگی برای دانشکده‌های مهندسی و معماری و نقشه‌کشی تلقی می‌گردد. همچنین کتابخانه جیمز دان دارای منابع کاملی از منابع حقوقی و قانونی می‌باشد که شامل حقوق بین‌المللی، حقوق سلامت و محیط زیست نیز می‌گردد. کتابخانه مک‌ری نیز در پردیس کشاورزی دانشگاه در شهر بایبل هیل واقع است.

    دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی در دانشگاه دالهاوزی

    دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی در دانشگاه دالهاوزی

    دانشگاه دالهاوزی دارای تعداد قریب به 20 هزار دانشجو می‌باشد که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند. این دانشگاه در رشته‌های کشاورزی، بیولوژی و بیوشیمی، شیمی، پزشکی کلینیک، مهندسی، روانشناسی، محیط زیست و اکولوژی و علوم زمین‌شناسی در جهان دارای شهرت و اعتبار بالایی است . همچنین چیزی در حدود 24 درصد از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی از بیش از  115 کشور مختلف در جهان تشکیل می‌دهند. دانشگاه دالهاوزی بیش از 4000 دوره درسی و 180 رشته تحصیلی را در مقاطع کارشناسی تا دکترا ارائه داده و می‌توان گفت که بطور تقریبی هر رشته یا دوره درسی شناخته شده در جهان را تحت پوشش در سیستم آموزش خود قرار می‌دهد. همچنین این دانشگاه دارای متوسط نرخ بالای 56 درصد اشتغال دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی می‌باشد و از نظر فرصت‌های تحقیقات و مطالعات آزاد و عملی به ویژه در زمینه پزشکی بسیار دارای شهرت و اعتبار بالایی در کانادا و در جهان می‌باشد و چندین دستاورد عظیم و قابل توجه و همچنین کشفیات پزشکی یا ارائه راه حل‌های اساسی در زمینه پزشکی برای اولین بار از جمله دیگر دستاورد‌های دانشگاه دالهاوزی می‌باشد.

    رتبه و اعتبار دانشگاه دالهاوزی در کانادا و جهان

    معیار رتبه بندی

    رتبه

    رتبه در کانادا

    بین 10 تا 12

    رتبه جهانی

    بین 201 تا 300

    سیستم رتبه بندی کیو اس (QS)

    272

    سیستم رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز (THE)

    بین 251 تا 300

     
    • دیگر امتیازبندی‌ها (از 100 امتیاز)

    معیار امتیازدهی

    امتیاز

    استناد منابع کشوری به تعالیم این دانشگاه

    77.5

    درآمد صنعتی

    43.3

    تحقیقات

    29.7

    چشم انداز بین‌المللی

    59

     

    شرایط اسکان در دانشگاه دالهاوزی

    دانشگاه دالهاوزی تعداد 10 ساختمان و محوطه مسکونی را برای اسکان دانشجویان در شهر هالیفاکس در نظر گرفته که عبارتند از: ساختمان‌های گرارد، هاو، لمارشنت، مینی رز، اوبرین، ریزلی، شیرف، گلنگری، خانه فارغ‌التحصیلان و منطقه خانه‌های اقامتی. بزرگترین ساختمان از این بین، ساختمان هاو بوده که در پردیس استادلی واقع بوده و هر ساله میزبان 720 دانشجو می‌باشد و تنها ساختمان مسکونی بوده که در هر اتاق سینک ظرفشویی مختص به خود وجود دارد. این دانشگاه همچنین 3  مرکز اقامت در پردیس کشاورزی را در شهر بایبل هیل دارا می‌باشد که عبارتند از: ساختمان چپ‌من، فریزر و ترومن که 125 دانشجو را در هر سال تحصیلی میزبانی می‌کنند. محل اقامت توسط شورای اقامتی که مسئول رفع نیازهای ساکنان، ارائه خدمات تفریحی و فراغت، سازماندهی رویدادها و رعایت قوانین و مقررات است، اداره می‌گردد. ساختمان اتحادیه دانشجویان که به عنوان هسته اصلی فعالیت‌های دانشجویی در این دانشگاه تلقی می‌گردد نیز در سال 1968 تکمیل گردید و در پردیس استادلی واقع بوده و دارای 5 رستوران و کافه در خود می‌باشد.

    همچنین دانشجویان علاقه‌مند به اقامت در خارج از دانشگاه می‌توانند به دفاتر املاک خارج از دانشگاه و داخل شهر هالیفاکس مراجعه کرده و بر اساس نیاز و بودجه‌ی در توان خود، واحدهای آپارتمانی را با قیمت مناسب که در نزدیکی دانشگاه واقع باشند اجاره نمایند. در قیاس با سایر شهرهای بزرگ کشور کانادا مانند تورنتو، مونترال، اتاوا، ونکوور و... اجاره خانه‌ها در شهر هالیفاکس مقرون به صرفه‌تر می‌باشد. در این شهر شما می‌توانید بسته به موقعیت مکانی خانه، با پرداخت متوسط اجاره به مبلغ 1440 دلار در ماه، آپارتمانی تک خواب را اجاره نمایید که این قیمت متوسط در مرکز شهر بیشتر شده و بالعکس به دور از مرکز شهر یا در حومه شهر بسیار ارزان‌تر می‌گردد.

    پذیرش در دانشگاه دالهاوزی

    • برای مقطع کارشناسی، گذراندن موفقیت آمیز  12 سال دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم
    • اخذ معدل بالای 70% برای مقطع کارشناسی و برای مقطع کارشناسی ارشد، نمره GPA بالای 3.5 (نمره B بطور میانگین) و برای دکترا GPA 3.5 تا 4
    • نمره بالای 70% در درس زبان (برای افراد انگلیسی زبان) و همچنین نمرات بالا در دروس دیگر که برای هر رشته‌ایی چند درس با نمره بالا به عنوان شرط در نظر گرفته شده که اطلاعات آن‌ها در سایت اصلی دانشگاه موجود است.
    • برای مقطع کارشناسی، شهریه سالانه بطور متوسط 15 هزار دلار برای دانشجویان بین‌المللی (و برای دانشجویان کانادایی 8900 دلار در سال)
    • برای مقطع کارشناسی ارشد مبتنی بر تز، شهریه سالانه 14 هزار دلار و در غیر این صورت 7500 دلار در سال
    • برای مقطع دکتری بطور متوسط سالانه 10 هزار دلار
    • نمره مدرک زبان آیلتس حداقل 7 یا تافل 95، PTE 65، Melab 85 و یا CAEL 70
    • مدارک مورد نیاز مانند فرم درخواست، ارائه مدرک زبان یکی از آزمون‌های مذکور در خط بالا، ترجمه مدرک و ریزنمرات دوره متوسطه یا دوره تحصیلی ماقبل، توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه، ارائه مدارک تمکن مالی یا مدارک معافیت از پرداخت هزینه در صورت وجود، مدارک هویتی مانند کپی پاسپورت، ارائه تز پایان‌نامه و دستاوردهای تحقیقاتی یا سابقه کار برای مقاطع ارشد یا دکتری در صورت نیاز و بسته به رشته مورد نظر و...

    بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه دالهاوزی

    بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه دالهاوزی

    دانشگاه دالهاوزی همانند دیگر دانشگاه‌های دولتی و موسسات آموزشی معتبر در کانادا برای دانشجویان؛ چه دانشجویان کانادایی و چه دانشجویان بین‌المللی، بورسیه‌هایی در نظر گرفته که برخی از آن‌ها کمک هزینه تحصیلی بوده و برخی دیگر بورسیه فول فاند بوده که کلیه هزینه‌های تحصیل را پوشش می‌دهد (تحصیل رایگان). همچنین دانشگاه دالهاوزی برای سال تحصیلی 2022-2023 برای مقطع دکترا، بورسیه تحصیلی فول فاند به ارزش 35 هزار دلار را در نظر گرفته که کلیه هزینه‌های تحصیلی، مخارج، هزینه اقامت و بیمه پزشکی دانشجو در ماه را پوشش می‌دهد. برای کسب اطلاع کامل از اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های کانادا به این مطلب مراجعه نمایید: بورسیه تحصیلی کانادا

    سوالات متداول معرفی دانشگاه دالهاوزی کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ