بورسیه تحصیلی کانادا | شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • بورسیه های تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    تحصیل در کانادا و داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه‌‌های معتبر کانادا یک امتیاز عالی برای رزومه شما برای ورود به بازار کار به حساب می‌آید. بسیاری از متقاضیان تحصیل در کانادا با تمام مشقت‌های این راه از جمله شرایط پذیرش برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا و هزینه‌های تحصیل، برای برخورداری از این امتیاز قدم برمی‌دارند.

    اما باید گفت که هزینه‌های تحصیل در کانادا اصلا ارزان نمی‌باشد و بنابراین در راستای تحصیل در کانادا و مخارج آن، احتمالا به ذهن خیلی‌ها بحث بورسیه تحصیلی خطور می‌کند. دولت کانادا و دانشگاه‌های آن نیز برنامه‌های بورسیه‌ تحصیلی متعددی را برای متقاضیان در رشته‌های متنوعی در نظر گرفته است.

    انواع بورسیه تحصیلی در کانادا به 3 دسته‌ی بورسیه دولتی، بورسیه غیردولتی و بورسیه ارائه شده از طرف هر دانشگاه و موسسه آموزشی تقسیم می‌شود که در ادامه هر کدام را شرح خواهیم داد.

    از طرفی نیز بورسیه از نظر پوشش هزینه‌ی تحصیلی به 2 دسته تقسیم می‌شود که یکی بورسیه کامل بوده که به آن بورسیه فول فاند هم گفته می‌شود و با این بورسیه کلیه هزینه‌های دوره تحصیل شما رایگان خواهد بود و دسته‌ی دیگر بورسیه کمک هزینه می‌باشد که تنها بخشی از هزینه‌های تحصیلی را پوشش می‌دهد.

    • بهترین فرصت بورسیه تحصیلی کانادا، استرالیا، آمریکا، نیوزلند و قبرس در سال 2022؛ برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید: 02171400111

    شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا

    شرایط اخذ هر نوع بورسیه ارائه شده از هر دانشگاه یا موسسه آموزشی متفاوت می‌باشد، اما کلیه آن‌ها عموما در چند مورد وجه اشتراک دارند:

    • تقریبا برای همه‌ی بورسیه‌های دانشگاهی، اتمام کامل دوره متوسطه و سن 18 سال (برای کارشناسی) الزامی می‌باشد که شرط سن یاد شده بوضوح برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بنا به مدت زمان تحصیل در دوره‌های مذکور بالاتر می‌رود.

    • برای درخواست بورسیه تحصیلی، ابتدا باید در دانشگاه مربوطه ثبت نام کرده باشید یا درحال تحصیل در آن دانشگاه باشید.

    • نمره بالای مدرک زبان مانند آیلتس؛ بویژه برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا

    • معدل بالا از دوره تحصیلی ماقبل (بطور متوسط بالای 60 الی 65% و برای مقطع دبیرستان عموما بالای 80%) و گاها لزوم به بالا بودن نمرات برخی دروس مربوط به رشته تحصیلی مد نظر برای ادامه تحصیل.

    • در اکثر مواقع، توصیه‌نامه از اساتید معتبر دانشگاه برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا

    • از طرف برخی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، الزام به قبولی در تست PCAT و یا Casper

    • انجام مصاحبه در جهت ارزیابی صلاحیت‌های لازم و ارائه انگیزه‌نامه.

    پینوشت:

    • تست PCAT یک آزمون با 232 سوال چندگزینه‌ایی بعلاوه نگارش متنی درخواستی (مانند انگیزه و اهداف شما، تجربیات‌‌تان در زمینه مورد نظر و...) می‌باشد.

    • تست casper هم یک آزمون 90 دقیقه‌ایی 12 قسمتی است که شامل 8 بخش شفاهی و 4 بخش کتبی بوده که بگونه‌ای برای قضاوت و نگرش شما در وضعیت‌های مختلف بوده و حاوی سوالاتی برای هم موقعیت‌های فرضی و هم واقع‌گرایانه پیرامون موارد عمومی و تخصصی مانند رشته تحصیلی مورد نظر می‌باشد.

    شرایط اخذ بورسیه تحصیلی

    شرایط اخذ بورسیه برای هر مقطع تحصیلی

    • مقطع کارشناسی: علاوه بر شرایط عمومی مذکور، معمولا باید یک یا دو ترم از تحصیل شما بگذرد.

    • مقطع کارشناسی ارشد: علاوه بر شرایط عمومی مذکور، داشتن توصیه‌نامه از اساتید معتبر آن دانشگاه و دارا بودن مقالات علمی و تحقیقاتی در سطح بین‌المللی نیز مورد نیاز است.

    • مقطع دکترا: علاوه بر شرایط عمومی مذکور، شما تحت عنوان دستیار پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه مورد نظر بورسیه می‌شوید که در طول تحصیل در دانشگاه تدریس می‌نمایید و یا در انجام تحقیقات و پژوهش‌های علمی سهیم خواهید شد. همچنین همانند کارشناسی ارشد داشتن توصیه‌نامه از اساتید معتبر آن دانشگاه و دارا بودن مقالات علمی و تحقیقاتی در سطح بین‌المللی در سطح بالا هم در اکثر موارد واجب بوده یا حداقل در صورت اجباری نبودن، می‌توان گفت که امتیاز محسوب می‌گردد.

    شرایط بورسیه کامل تحصیلی (تحصیل رایگان یا همان فول فاند) در کانادا

    • مقطع کارشناسی: معدل دیپلم بالای 16، نمره آیلتس بالای 6.5 و توصیه‌نامه از اساتید.

    • مقطع کارشناسی ارشد: همانند مقطع کارشناسی، معدل بالای 16 در مقطع کارشناسی، نمره آیلتس بالای 6.5 و توصیه‌نامه از اساتید و داشتن پایان نامه و مقالات تحقیقاتی و پژوهشی معتبر و ارائه انگیزه‌نامه‌ی قوی و قانع‌کننده.

    • مقطع دکترا: داشتن کلیه شروط ذکر شده در بند فوق، با این تفاوت که نمره آیلتس شما باید حداقل 7 یا بیشتر باشد.

    کمک هزینه های تحصیلی کانادا

    میزان کمک هزینه‌ها برای بورسیه‌ تحصیلی در کانادا

    بطور کلی از آنجا که چندین نوع بورسیه تحصیلی در کانادا وجود دارد، کمک هزینه‌های هر کدام از آن‌ها، با یکدیگر متفاوت می‌باشد. از طرفی این کمک هزینه‌ها، فارغ از نوع بورسیه تحصیلی تعلق گرفته شده، از طرف هر دانشگاه نیز می‌تواند متفاوت باشد اما بطور عمومی:

    • برای مقطع کارشناسی، بین 2000 تا 5000 دلار به شما کمک هزینه تعلق خواهد گرفت.

    • برای مقطع کارشناسی ارشد، مبلغی در حدود 14000 دلار

    • برای مقطع دکترا، تا سقف 18000 دلار

    • و با بورسیه تحصیلی کامل یا همان فول فاند، تحصیل در هر مقطعی کاملا رایگان خواهد بود.

    انواع بورسیه تحصیلی در کانادا

    بورسیه‌های دولتی کانادا

    بورسیه‌های تحصیلی‌ در نظر گرفته شده از طرف دولت کانادا، خود شامل چند برنامه بشرح زیر است:

    • بورسیه بنتینگ (Banting) :شامل بورسیه‌ها در زمینه رشته های علوم طبیعی، علوم اجتماعی و تحقیقات در حوزه سلامت در مقاطع دکترا و فوق دکترا می‌باشد.

    • بورسیه تحصیلات تکمیلی کانادا: برای افراد ثبت نام کرده در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های شامل برنامه CGS-M (برنامه هدفمند تحصیلات تکمیلی کانادا) می‌باشد.

    • بورسیه جوایز تحقیقاتی از مرکز تحقیقاتی بین المللی یا همان IDRC : برنامه‌ایی است که برای تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان کشورهای درحال توسعه‌ بوده که دارای مدرک ارشد یا محصل در مقطع دکترا در زمینه‌های تحقیقاتی شناخته شده و مد نظر توسط دانشگاه‌های کانادا برای این برنامه می‌باشند.

    • بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد از سوی سازمان NSERC : که شامل دانش آموزان ممتاز در رشته‌های علوم تحقیقاتی و مهندسی بوده که کمک هزینه‌های گوناگون تحصیلی و مالی مانند هزینه‌های زندگی و رفت و آمد، از سوی دولت کانادا برایشان لحاظ می‌گردد.

    • بورسیه تحصیلی وانییِر: از دیگر برنامه‌های بورسیه تحصیلی در نظر گرفته شده از طرف دولت کانادا برای دانشجویان بین‌المللی مقطع دکترا برای تحصیل در یکی دانشگاه‌های منتخب در کانادا می‌باشد.

    • سازمان برنامه‌های بورسیه آکادمیک کشورهای آمریکایی: این برنامه شامل دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از ایالات مختلف آمریکا و همچنین کشورهای آمریکای لاتین و جزایر کارائیب می‌گردد.

    بورسیه‌های غیردولتی

    بورسیه‌های تحصیلی غیردولتی شامل موارد زیر می‌باشد:

    • صندوق سرمایه زیست محیطی Anne Vallee : بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی از سوی یک دانشگاه معتبر در استان کبک یا بریتیش کلمبیا که در سطح دکترا تحقیقات ویژه در موضوعاتی درنظر گرفته شده را انجام می‌دهند.

    • بورسیه تحصیلی یادبود کانادا: بورسیه کامل (تحصیل رایگان) که برای دانشجویان کشور انگلیس دارای تحصیلات تکمیلی در دسترس بوده تا در یک دانشگاه معتبر کانادا در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند که برای آن‌ها کلیه مخارج شهریه تحصیلی، هزینه سفر و بلیط هواپیما و محل اقامت را تأمین می‌نماید.

    • بورسیه تحصیلی حریم خصوصی و امنیت Surfshark: کمک هزینه‌ایی 2000 دلاری برای دانش‌آموزان ثبت‌نام شده در دبیرستان‌های کانادا می‌باشد.

    • بورسیه و کمک هزینه تحصیلی ترودو: موسسه خیریه ترودو برنامه‌های بورسیه تحصیلی متعددی برای دانشجویان بین‌المللی در جهت تحصیل در سطح دکترا در موسسات آموزشی منتخب از طرف این نهاد را ارائه می‌کند.

    بورسیه تحصیلی ارائه شده هر دانشگاه در کانادا

    بورسیه‌های‌ ارائه شده توسط هر دانشگاه در کانادا

    هر دانشگاه معتبری در کانادا برنامه بورسیه تحصیلی خاصی را در رشته‌های مد نظر خود ارائه می‌دهد که آن‌ها می‌تواند شامل همان بورسیه‌های دولتی ذکر شده نیز باشند. قوانین ارائه بورسیه تحصیلی در هر دانشگاه دارای تفاوت با دیگر دانشگاه‌ها در مواردی مانند مبلغ کمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته شده (بسته به رشته مورد نظر، مقطع تحصیلی و دیگر موارد) و همچنین صلاحیت‌های لازم مانند حداقل معدل و نمره مدرک زبان و یا مهلت تقاضا می‌باشد که بدلیل تغییرات و بروزرسانی‌های مکرر این قوانین و شرایط در هر سال و ترم تحصیلی، بهتر است که هنگام اقدام، اطلاعات کامل را از وبسایت اصلی خود دانشگاه بدست بیاورید.

    دراینجا قصد داریم وبسایتی حاوی یک بانک اطلاعاتی قوی و بروز از بورسیه‌های تحصیلی در کانادا را معرفی کنیم که در آن با جست و جوی رشته‌ی مورد نظرتان، لیستی کامل از بورسیه‌های سال جاری در رشته مورد نظرتان را خواهید دید و اطلاعات خوبی مانند نوع و عنوان بورسیه، میزان کمک هزینه تحصیلی و آخرین مهلت تقاضای آن را می‌توانید مشاهده نمایید. البته برای دیدن لیست کامل در این وبسایت نیاز به ثبت نام دارید که رایگان می‌باشد.

    آدرس وبسایت: scholarshipscanada.com
     

    سوالات متداول بورسیه تحصیلی کانادا | شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (3 پاسخ)
    2023-08-14

    سلام وقت بخیر ، با معدل 19 دبیرستان تیزهوشان و آیلتس 7 ، و سن 20 سال ، امکان چه بورسیه هایی وجود داره امکان داره با توصیه نامه بشه فول فاند گرفت؟

    2023-08-19

    سلام. اخذ بورسیه برای مقطع کارشناسی سخت و رقابتیه اما شرایط شما بسیار خوبه و توصیه می کنم در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-05-03

    سلام وقتتون بخیر منظورتون از توصیه نامه چیه و امکان ثبت نام دانشگاه با معدل ۱۵ وجود نداره؟

    2023-05-09

    سلام. معدل 15 بد نیست و خوبه البته برای بورسیه بهتره معدل بالاتر داشته باشید.

    2022-10-20

    آیا با داشتن یک فرزند و متاهل بودن می تونم بازم برای مهاجرت و گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری کانادا اقدام کنم؟

    2022-10-23

    سلام. بله با داشتن شرایط تحصیلی مناسب مثل معدل، نمره زبان و... میتونید و همسر و فرزند زیر 18 سال هم میتونن همراهیتون کنن و به همسر هم مجوز کار تعلق میگیره

    مشاوره رایگان مهاجرت