بورسیه های تحصیلی آلمان برای دانشجویان بین المللی
  • نویسنده: زهرا قمی
  • بورسیه های تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    آلمان را می‌توان محبوب‌ترین مقصد مهاجرت تحصیلی در اروپا دانست. این کشور که قدمتی چند صد ساله در پذیرش دانشجو و نظام آموزش عالی دارد، برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های جهان را در خود جای داده است. تحصیل در آلمان به دلایل مختلفی همچون استانداردهای آموزشی بالا، تنوع رشته‌های تحصیلی، رابطه قوی دانشگاه و بازار کار، هزینه رایگان یا بسیار ارزان تحصیل، امنیت اجتماعی و اقتصاد با ثبات در میان دانشجویان ایرانی شهرت زیادی دارد. البته اخذ ویزای تحصیلی آلمان در سال‌های اخیر به مراتب سخت‌تر شده و متقاضیان باید مدت زمان بیشتری را در انتظار بررسی پرونده‌های خود بمانند. همچنین اگرچه تحصیل در این کشور تقریبا رایگان است، اما تمکن مالی ویزای آلمان معادل 10 هزار یورو بوده که دانشجویان باید به منظور اثبات توانایی برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود آن را بلوکه کنند. از آنجایی که ممکن است دانشجویان بین‌المللی امکان پرداخت هزینه‌های زندگی و هزینه‌های جانبی تحصیل را نداشته باشند، کشور آلمان بورسیه‌های متنوعی را برای آن‌ها ارائه کرده است.

    لیست بورسیه‌های آلمان برای دانشجویان بین‌المللی

    DAAD Scholarship

    بورسیه داد مشهورترین بورسیه ارائه شده توسط دولت آلمان است. داد، موسسه‌ای مشترک از چندین سازمان آموزش عالی در کشور آلمان است که مسئولیت رسیدگی به وضعیت تحصیل دانشجویان بین‌المللی و جذب نخبگان به این کشور را بر عهده دارد. بورسیه داد به افرادی اعطا می‌شود که دارای مدرک کارشناسی و حداقل 2 سال سابقه کار هستند و قصد دارند تا در کشور آلمان به تحصیل تمام وقت در مقاطع تحصیلات تکمیلی بپردازند. مبلغ این بورسیه که به صورت کمک هزینه زندگی به دانشجویان پرداخت می‌شود، برای مقطع کارشناسی ارشد 850 یورو در ماه و برای مقطع دکتری 1200 یورو در ماه است. علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از لیست کامل بورسیه‌های ارائه شده توسط سازمان داد به این آدرس مراجعه کنند.

    Heinrich Böll Foundation Scholarships in Germany

    بورسیه هاینریش بل به صورت سالانه 1200 بورسیه به دانشجویان مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در تمامی رشته‌ها فارغ از ملیت آن‌ها اعطا می‌کند. متقاضیان باید قصد تحصیل در یکی از دانشگاه‌های دولتی آلمان را داشته و از سوابق تحصیلی درخشانی برخوردار باشند. همچنین داشتن فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی با اهدافی چون محیط زیست، توسعه پایدار، دموکراسی، حقوق بشر و عدالت اجتماعی نیز در میان متقاضیان تشویق می‌شود. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در دوران تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد ماهیانه 850 یورو و دانشجویان دکتری 1200 یورو دریافت می‌کنند. هزینه‌های ثبت و نام و شهریه دانشگاه برای دانشجویان دکتری مازاد بر مقرری ماهیانه پرداخت شده اما برای دانشجویان کارشناسی ارشد ممکن است هزینه شهریه را شامل نشود.

    DeutschlandStipendium National Scholarship Programme

    این بورسیه به دانشجویان مستعد از سراسر جهان کمک هزینه مالی اعطا می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این بورسیه این است که ملیت، درآمد و نوع دانشگاه افراد هیچ تاثیری در درخواست آن‌ها نداشته و تنها سوابق تحصیلی آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این بورسیه که همکاری میان بخش خصوصی و دولتی آلمان است، معادل 150 یورو از طرف سازمان خصوصی و 150 یورو از طرف دولت آلمان ارزش دارد که به صورت ماهیانه به واجدین شرایط اعطا می‌شود. از آنجایی که این دانشگاه به طور مستقیم از طرف دانشگاه به دانشجو پرداخت می‌شود، متقاضیان هر دانشگاه باید از شرایط مورد نیاز آن برخوردار باشند. مدت زمان اعتبار این بورسیه برای دو ترم است و پس از وضعیت تحصیلی دانشجو مجددا بررسی شده و در صورت امکان پرداخت مقرری ماهیانه ادامه می‌یابد.

    Konrad-Adenauer-Stiftung Scholarships in Germany for International Students

    دانشجویانی که دارای رزومه تحصیلی قوی هستند و به مباحث سیاسی علاقه‌مند باشند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه اقدام کنند. هدف این بورسیه بهبود وضعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری در کشور آلمان است و ویژه دانشجویانی طراحی شده که دارای مدرک کارشناسی هستند و قصد دارند برای ادامه تحصیل به این کشور سفر کنند. اولویت این بورسیه با دانشجویانی است که در مقطع دکتری قصد تحصیل داشته و یا از شهروندان کشورهای در حال توسعه هستند. دانشجویان کارشناسی ارشد به صورت ماهیانه مبلغ 850 یورو به مدت 2 سال و دانشجویان دکتری 1100 یورو به مدت 3 سال دریافت می‌کنند.

    Erasmus Scholarship Programs

    بورسیه‌های اراسموس برای تمامی افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به اروپا را دارند فرصت بسیار منماسبی را فراهم ساخته تا هزینه‌های تحصیل خود را کاهش دهند. این بورسیه ویژه دانشجویانی است که در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌های ایران بوده و قصد دارند با شرکت در برنامه تبادل دانشجو (اکسچنج) در یکی از دانشگاه‌های آلمان به تحصیل بپردازند. به منظور برخورداری از این بورسیه باید دانشگاه مبدا و مقصد عضو طرح اراسموس باشند.

    The Friedrich Ebert Stiftung Scholarship

    این بورسیه به طور ویژه برای دانشجویان رشته‌های علوم کاربردی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را در یکی از دانشگاه‌های دولتی آلمان داشته باشند، شهرت دارد، اگرچه دانشجویان مقاطع پایین‌تر نیز می‌توانند برای آن اقدام کنند. متقاضیان باید سوابق تحصیلی درخشانی از خود نشان داده و حوزه‌های مختلف همچون علوم اجتماعی، علوم سیاسی و علوم انسانی را نیز شامل می‌شود. برای برخورداری از این بورسیه باید دانش زبان آلمانی شما بسیار عالی باشد (حتی اگر رشته انتخابی شما به زبان انگلیسی ارائه می‌شود). برای دریافت این بورسیه رقابت شدیدی از سراسر جهان وجود داشته و سالیانه تنها 40 نفر انتخاب می‌شوند. دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرفته شده ماهیانه 850 یورو دریافت می‌کنند که در مقطع ارشد امکان درخواست برای بیمه درمانی نیز وجود دارد.

    چه کسانی می‌توانند بورسیه دریافت کنند؟

    اخذ بورسیه در کشور آلمان فرآیند نسبتا سختی دارد، زیرا دانشگاه‌های این کشور اغلب رایگان بوده و یا هزینه تحصیل در آن‌ها بسیار ارزان است. در واقع کسانی که برای بورسیه در آلمان درخواست می‌دهند، هدف اصلیشان دریافت مبلغی به عنوان کمک هزینه زندگی در این کشور است. به همین منظور متقاضیان باید سوابق تحصیلی بسیار عالی داشته و در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور آلمان قصد ادامه تحصیل داشته باشند. توجه داشته باشید که اخذ بورسیه در مقاطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری درصد موفقیت بالاتری داشته و دانشجویان این مقطع در صورت آشنایی با زبان آلمانی می‌توانند شانس خود را برای دریافت بورسیه افزایش دهند.

    برای اطلاع از انواع بورسیه‌های موجود، نحوه اپلای برای آن‌ها و چگونگی تقویت رزومه خود برای دریافت بورسیه می‌توانید به مطلب چگونه بورسیه بگیریم مراجعه کنید.

    سوالات متداول بورسیه های تحصیلی آلمان برای دانشجویان بین المللی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت