بورسیه تحصیلی نروژ برای دانشجویان بین‌المللی
  • نویسنده: زهرا قمی
  • بورسیه های تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    نروژ یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی است که در زمینه مهاجرت تحصیلی و آموزش عالی شهرت زیادی دارد. این کشور مشهور اروپایی در سال‌های اخیر در میان علاقه‌مندان به مهاجرت تحصیلی محبوبیت زیادی پیدا کرده که مهم‌ترین علت آن را می‌توان امکان تحصیل رایگان در نروژ دانست. در واقع دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در این کشور نیازی به پرداخت شهریه نداشته و می‌توانند به صورت رایگان به تحصیل بپردازند. لازم به ذکر است که دانشگاه‌های نروژ در زمره برترین دانشگاه‌های جهان بوده، به نحوی که دانشگاه‌ اسلو و دانشگاه برگن رتبه جهانی زیر 200 را در سیستم رتبه‌بندی QS کسب کرده‌اند.

    علاوه بر برخورداری از نظام آموزشی برجسته، کشور نروژ از منظر استانداردها و کیفیت زندگی نیز یکی از بهترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. سطح رفاه و امنیت اجتماعی در این کشور به حدی است که هر ساله در ردیف بهترین شهرهای جهان برای زندگی انتخاب می‌شود. نرخ جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین بوده و خدمات بهداشتی دولتی در سطح گسترده وجود دارد. به دلیل تعادل مناسب میان زندگی خصوصی و شغلی افراد، بسیاری از جوانان رویای مهاجرت به نروژ را در سر دارند که یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دستیابی به آن از طریق روش تحصیلی است.

    اگرچه تحصیل در نروژ برای دانشجویان بین‌المللی رایگان است، اما دانشجویان خارجی برای دریافت ویزای تحصیلی باید مبلغ 12000 یورو بلوکه کنند که معادل هزینه‌های یک سال زندگی در کشور نروژ است. به طور کلی هزینه‌های زندگی در این کشور که معادل ماهیانه 1400-2200 یورو است، موجب می‌شود تا دانشجویان برای بورسیه‌های مختلف درخواست دهند. در ادامه با مشهورترین بورسیه‌ها برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی در کشور نروژ آشنا شوید.

    بورسیه‌های دولتی نروژ برای دانشجویان بین‌المللی

    Norwegian Quota Scheme

    این بورسیه مختص دانشجویانی است که از کشورهای در حال توسعه برای دانشگاه‌های نروژ اپلای کرده‌اند (شامل ایران نمی‌شود). هدف از ارائه این بورسیه کمک به افزایش ظرفیت‌های آموزشی و علمی کشورهای مبدا دانشجویان است، به عبارت دیگر دولت نروژ از این طریق می‌کوشد در راستای رشد و توسعه کشورهای در حال توسعه قدم بردارد. این بورسیه معمولا شامل رشته‌های ارائه شده به زبان انگلیسی و حتی دوره‌های تخصصی در این کشور نیز می‌شود. دانشجویان بین‌المللی از مقرری برابر دانشجویان بومی برخودار بوده که 40% آن به صورت کمک هزینه تحصیل و 60% باقیمانده به صورت وام به آن‌ها اعطا می‌شود.

    Erasmus+ Scholarship Program in Norway

    سازمان اراسموس یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های اعطا کننده بورسیه و کمک هزینه تحصیلی در اروپا است. دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در کشورهای اروپایی، در صورتی که دانشگاه مقصد آن‌ها عضوی از برنامه اراسموس باشد، می‌توانند از انواع مختلف بورسیه استفاده کنند. مشهورترین نوع این بورسیه‌ها ویژه شرکت در برنامه تبادل دانشجو بوده که در آن هر دو دانشگاه مبدا و مقصد باید در طرح اراسموس عضویت داشته باشند. این برنامه‌ها در تمامی مقاطع تحصیلی، کارشناسی تا دکتری ارائه شده و متقاضیان واجد شرایط 250-850 یورو به صورت ماهیانه دریافت می‌کنند. همچنین دانشجویان طرح اراسموس به طور کلی از پرداخت شهریه، هزینه ثبت‌نام، آزمایشگاه یا دیگر امکانات دانشگاهی معاف هستند.

    بورسیه‌های دانشگاهی نروژ برای دانشجویان بین‌المللی

    از آنجایی که تحصیل در نروژ شهریه‌ای برای دانشجویان در بر نمی‌گیرد، تعداد بورسیه‌های دانشگاهی در این کشور نیز بسیار محدود است. با این حال برخی از دانشگاه‌های نروژ همچون دانشگاه نروژ در مقاطع تحصیلات تکمیلی خود اقدام به ارائه فلوشیپ تحقیقاتی می‌کنند. بدین معنا که دانشجویان دارای رزومه تحصیلی درخشان می‌توانند از طریق مکاتبه با استاد یا دپارتمان مربوطه و ارسال مدارک مورد نیاز، جهت شرکت در پروژه‌ای تحقیقاتی در دانشگاه درخواست داده و در هنگام تحصیل خود به عنوان دستیار پژوهشی در آن دانشگاه مشغول به کار شوند. دستیاران پژوهشی اغلب به صورت ماهیانه مبلغی را دریافت می‌کنند که هزینه‌های زندگی آن‌ها را در کشور نروژ پوشش می‌دهد.

    چه کسانی می‌توانند بورسیه دریافت کنند؟

    به دلیل رقابت شدیدی که وجود دارد، دریافت بورسیه می‌تواند امری سخت و پیچیده باشد. سالانه هزاران نفر برای بورسیه‌های مختلف دولتی و دانشگاهی ارائه شده درخواست می‌دهند، اما تنها برخی از آن‌ها واجد شرایط دریافت بورسیه می‌شوند. بورسیه‌ها می‌تواند بر اساس سوابق تحصیلی فرد و یا نیازهای مالی او باشد که از میان آن‌ها اخذ بورسیه‌های مربوط به سوابق تحصیلی (merit-based) دشوارتر است. با این حال دریافت بورسیه امری غیرممکن نیست، شما می‌توانید با تقویت رزومه خود از طریق کسب نمره زبان بالا، داشتن مقالات پژوهشی، شرکت در آزمون GREف انجام فعالیت‌های داوطلانه، سوابق کاری مرتبط و ... شانس خود را برای اخذ بورسیه و فاند افزایش دهید.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بورسیه و شرایط دریافت آن‌ها به مطلب چگونه بورسیه بگیریم مراجعه کنید.

    سوالات متداول بورسیه تحصیلی نروژ برای دانشجویان بین‌المللی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ