بورسیه‌های کشور انگلستان برای دانشجویان بین‌المللی
  • نویسنده: زهرا قمی
  • بورسیه های تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کشور انگلستان با دارا بودن برخی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در جهان، به عنوان یکی از بهترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی در جهان شناخته می‌شود. این کشور مهم اروپایی که سال‌ها به عنوان بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی و سیاسی جهان شناخته می‌شد، همچنان تاثیرات عمده‌ای بر نظام سیاسی و آموزشی سرزمین‌های پیشین خود همچون استرالیا، نیوزلند و کانادا باقی گذاشته است. بسیاری از افراد در انتخاب مقصد اصلی مهاجرت خود، کشور انگلستان را ترجیح می‌دهند، زیرا از سابقه‌ای بیشتر برخوردار بوده و نظام فکری و آکادمیک برجسته‌ای در آن حاکم است.

    تحصیل در انگلستان می‌تواند هزینه‌های زیادی را در بر داشته باشد، زیرا برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، شهریه‌های دانشگاه‌ها در آن بسیار بالاست که با احتساب هزینه‌های زندگی، فرصت‌های تحصیل در این کشور را برای افرادی که از تمکن مالی بالایی برخوردار نباشند، کاهش می‌دهد. در نتیجه، اغلب متقاضیان تحصیل در انگلستان می‌کوشند تا از بورسیه‌های متنوع ارائه شده بهره‌مند شده تا هزینه‌های تحصیل خود را کاهش دهند.

    بورسیه‌های دولتی انگلستان

    دولت بریتانیا یکی از اصلی‌ترین منابع ارائه‌دهنده بورسیه در این کشور است که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای بورسیه‌های آن درخواست دهند. مشهورترین این بورسیه‌ها عبارتند از:

    Chevening Scholarships

    بورسیه چونینگ، نوعی بورسیه مشهور دولت انگلستان ویژه دانشجویانی از برخی کشورهای جهان(شامل ایران نیز می‌شود) می‌شود که قصد دارند تا در یکی از دوره‌های کارشناسی ارشد یکساله در دانشگاه‌های انگلستان شرکت کنند. این بورسیه به صورت فول فاند بوده، یعنی علاوه بر هزینه شهریه، هزینه‌های زندگی افراد و حتی بلیط سفر آن‌ها به این کشور را نیز در بر می‌گیرد.

    Scotland Saltire Scholarships

    دولت اسکاتلند با همکاری با دانشگاه‌های این کشور (همچون دانشگاه ادینبرا) به دانشجویان کانادایی، چینی، هندی، ژاپنی، پاکستانی و آمریکایی که قصد تحصیل دوره کارشناسی ارشد را در زمینه‌های علوم، تکنولوژی، صنایع خلاق، علوم پزشکی و انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در یکی از دانشگاه‌های اسکاتلند داشته باشند، بورسیه‌ای به ارزش 8000 پوند اعطا می‌کند.

    Commonwealth Masters Scholarships

    این بورسیه ویژه دانشجویانی از منطقه کشورهای مشترک‌المنافع است (شامل ایران نمیشود)، که قصد تحصیل مقطع کارشناسی ارشد را در کشور انگلستان دارند. این بورسیه توسط دپارتمان توسعه بین‌المللی دولت بریتانیا DFID تامین می‌شود. این بورسیه شامل هزینه پرواز، شهریه، هزینه زندگی، گرنت پژوهشی و دیگر هزینه‌های جانبی ممکن می‌شود. البته بورسیه کشورهای مشترک المنافع برای مقطع دکتری نیز شرایط نسبتا مشابهی را شامل می‌شود.

    بورسیه‌های دانشگاهی کشور انگلستان

    اغلب دانشگاه‌های کشور انگلستان بورسیه‌ها، فاندها و کمک هزینه‌هایی تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی مستعد از سراسر جهان در نظر می‌گیرند که در پرداخت هزینه‌های تحصیل به آن‌ها کمک کنند. شما می‌توانید پس از ورود به سایت دانشگاه نسبت به انواع بورسیه‌ها و شرایط آن مطلع شوید. برخی از مهم‌ترین بورسیه‌های دانشگاهی انگلستان عبارتند از:

    Gates Cambridge Scholarships

    یکی از اصلی‌ترین بورسیه‌های دانشگاه کمبریج که تمامی دانشجویان بین‌المللی مقاطع تحصیلات تکمیلی در هر رشته‌ای می‌توانند برای آن اقدام کنند. این بورسیه به صورت فول فاند بوده و تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی شما را شامل می‌شود. لازم به ذکر است که دانشگاه کمبریج بورسیه‌های متنوعی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته که برخی از آن‌ها مربوط به رشته‌ یا کشوری خاص است. در نتیجه پذیرفته‌شدگان در این دانشگاه گزینه‌های متعددی برای اپلای خواهند داشت، هرچند رقابت موجود در این زمینه بسیار شدید است.

    Clarendon Scholarships at University of Oxford (UK)

    آکسفورد و کمبریج بهترین دانشگاه‌های کشور انگلستان بوده که در انواع رتبه‌بندی‌های جهانی به عنوان ده دانشگاه برتر جهان نیز به شمار می‌آیند. بیش از 140 بورسیه مختلف در این دانشگاه ارائه می‌شوند که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای برخی از آن‌ها اقدام کنند. بورسیه کلرندون از نوع فول فاند بوده و تمامی هزینه‌های تحصیل از جمله شهریه را به همراه هزینه‌های زندگی در بر می‌گیرد. معیار انتخاب افراد برای این بورسیه پذیرش آن‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه، سوابق تحصیلی و رزومه درخشان آن‌هاست. اگر قصد تحصیل در دانشگاه آکسفورد را دارید حتما پیش از اپلای، از شرایط دیگر بورسیه‌های آن نیز مطلع شوید.

    Edinburgh Global Research Scholarships

    دانشگاه ادینبرا بهترین دانشگاه کشور اسکاتلند و یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های جهان است. این دانشگاه به 30 دانشجوی بین‌المللی که قصد انجام پژوهش در یکی از رشته‌های دکتری این دانشگاه را داشته باشند، بورسیه‌ای ارائه می‌دهد. این بورسیه مابه‌التفاوت بین شهریه دانشجویان بومی و بین‌المللی را پرداخت کرده و هزینه‌های دیگر را شامل نمی‌شود.

    University of Sussex Chancellor’s International Scholarships

    دانشگاه ساسکس یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر کشور انگلستان است که برای دانشجویان بین‌المللی خود در اغلب دپارتمان‌ها بورسیه‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. دانشجویانی که در یکی ازدوره‌های تحصیلات تکمیلی آموزش محور این دانشگاه پذیرش گرفته و از رزومه تحصیلی درخشانی نیز برخوردارند، واجد شرایط دریافت این بورسیه هستند. مدت زمان اعتبار این بورسیه یکسال بوده و به صورت تخفیف 50% شهریه ارائه می‌شود.

    Bristol University Think Big Scholarships

    در سال گذشته دانشگاه بریستول بیش از 500 هزار پوند به دانشجویان بین‌المللی اعطا کرد تا امکان تحصیل در این دانشگاه را داشته باشند. بورسیه مشهور این دانشگاه Think big در دو مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه شده و رنجی میان 5000-20000 پوند را در بر می‌گیرد.

    University of West London International Ambassador Scholarships

    دانشگاه وست لندن دانشجویان مستعدی را که برای این دانشگاه اپلای کنند، شناسایی کرده و حمایت‌های مالی مورد نیاز را از آن‌ها به عمل می‌آورد. دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه را داشته باشند، می‌توانند برای این بورسیه اپلای کنند. این دانشجویان به عنوان سفیر فرهنگی دانشگاه عمل کرده و هرکدام بورسیه‌ای تا 5000 پوند را دریافت می‌کنند.

    University of West England Chancellor’s Scholarships

    دانشگاه وست انگلستان سالیانه بیش از 100 هزار پوند به بورسیه تحصیلی دانشجویان بین‌المللی اختصاص می‌دهد. این بورسیه که به مدت یکسال شهریه تحصیل دانشجویان را پرداخت می‌کند، شامل دوره‌های کارآموزی در دفتر توسعه بین‌المللی و یا دیگر دپارتمان‌ها می‌شود. این دانشگاه بورسیه‌های دیگری چون بورسیه UWE Millennium Development Scholarships را نیز به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد که شامل 50% تخفیف شهریه در برخی رشته‌ها می‌شود.

    Sheffield Hallam University Transform Together Scholarships

    این بورسیه ویژه دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان اتحادیه اروپا بوده که قصد دارند در مقطع کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی دانشگاه شفیلد به صورت تمام وقت تحصیل کنند. دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد آموزرش محور با دریافت این بورسیه می‌توانند از تخفیف 50 درصدی در شهریه برای نخستین سال تحصیل خود برخوردار گردند.

    University of Westminster Undergraduate Scholarships for Developing Country Students (UK)

    بورسیه فول فاند دانشگاه وست مینیستر که رقابت شدیدی برای دریافت آن در دانشجویان بین‌المللی جریان دارد، ویژه دانشجویانی است که از کشورهای در حال توسعه و با درآمد متوسط به قصد تحصیل در مقطع کارشناسی این دانشگاه به انگلستان آمدند. این بورسیه شامل شهریه، هزینه‌های جانبی تحصیل، خوابگاه، هزینه‌های زندگی و بلیط هواپیما می‌شود. اگر علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه وست مینیستر هستید، می‌توانید برای بورسیه Westminster Vice-Chancellors Scholarships نیز اقدام کنید.

    Warwick Chancellor’s International Scholarships

    بورسیه دانشگاه وارویک که ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه بوده و سالیانه به برترین دانشجویان مقطع دکتری اهدا می‌شود. تمامی دانشجویان بین‌المللی و اتحادیه اروپا می‌توانند برای این بورسیه اقدام کنند که شامل شهریه و هزینه‌های زندگی می‌شود.

    Developing Solutions Scholarships at University of Nottingham

    دانشگاه ناتینگهام به دانشجویان اهل کشورهای هند، آفریقا و دیگر کشورهای در حال توسعه از منطقه کشورهای مشترک المنافع که قصد تحصیل در مقطع ارشد این دانشگاه را داشته و می‌خواهند پس از اتمام آن تغییری مثبت در جهت رشد و توسعه کشور خود ایجاد کنند، بورسیه‌‌هایی در قالب 50-100% تخفیف در شهریه را اعطا می‌کند.

    چه کسانی می‌توانند بورسیه دریافت کنند؟

    بورسیه‌های تحصیلی یکی از سخت‌ترین مراحل اپلای هستند زیرا تقاضا و رقابت زیادی برای دریافت آن‌ها وجود دارد. هرساله هزاران دانشجوی بین‌المللی از سراسر جهان برای انواع بورسیه‌های دولتی و دانشگاهی در انگلستان اقدام می‌کنند که تنها درصد محدودی از آن‌ها که نسبت به دیگران از رزومه و سوابق تحصیلی بهتری برخوردارند، انتخاب می‌شوند. بالا بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی در انگلستان نیز موجب می‌شود تا اغلب افراد امکان تحصیل و زندگی در این کشور را بدون در اختیار داشتن بورسیه، نداشته باشند.

    قبل از اقدام برای بورسیه پیش از هر چیز شرایط رزومه تحصیلی خود را بسنجید. اگر دارای معدل و نمراتی بالا بوده، مقالات پژوهشی دارید، نمره آیلتس یا GRE شما از حد متوسط بالاتر است، شانس دریافت بورسیه را خواهید داشت. برای اطلاع بیشتر از انواع بورسیه‌ها و شرایط دریافت آن‌ها به مطلب چگونه بورسیه بگیریم مراجعه کنید.

    سوالات متداول بورسیه‌های کشور انگلستان برای دانشجویان بین‌المللی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2022-03-06

    سلام درصورت تغییر رشته درکارشناسی ارشد باز هم امکان تعلق بورسیه به فرد وجود داره؟

    2022-03-06

    سلام. برای انگلیس رو اطلاع نداریم.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ