بورسیه‌های تحصیلی آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی
  • نویسنده: زهرا قمی
  • بورسیه های تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    استفاده از بورسیه‌های متنوع تحصیلی می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های تحصیل شما را کاهش دهد و یا حتی آن را کاملا رایگان گرداند. هرساله دانشگاه‌ها، برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی مستعد و نیازمند بورسیه‌های مختلفی را تدارک می‌بینند تا از هزینه‌های تحصیل آن‌ها کاسته و جذب جوانان برجسته در حوزه‌های مختلف علمی را تقویت کند. اگر شما نیز قصد دریافت بورسیه برای تحصیلات خود دارید، برای بهره‌مندی از بورسیه باید در رقابت شدیدی با دیگر دانشجویان بین‌المللی شرکت کنید. این موضوع به عوامل مختلفی چون رزومه تحصیلی، سوابق تحقیقاتی، سوابق شغلی، کارهای داوطلبانه، دستاوردهای ورزشی و هنری بستگی داشته که توسط کمیته پذیرش دانشگاه بررسی می‌گردد.

    کشور آمریکا دهه‌هاست که به عنوان یکی از مقصدهای اصلی مهاجرت در جهان شناخته می‌شود. زندگی در شهرهای بزرگ آمریکایی همچون نیویورک، بوستون و سیاتل در میان دانشجویان بین‌المللی محبوبیت زیادی داشته و تعدد دانشگاه‌های برجسته این کشور با رتبه کمتر از 100 یکی از دلایل این امر است. تنوع قومی و فرهنگی در میان دانشجویان حاضر در کانادا به همراه طیف گسترده رشته‌های ارائه شده در دانشگاه و فرصت‌های پژوهشی بی‌شمار مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در آمریکا به شمار می‌آیند. این کشور بورسیه‌های مختلفی را نیز در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار داده تا فرصت تحصیل را برای افراد مستعد و علاقه‌مند از سراسر جهان فراهم کند.

    لیست بورسیه‌های تحصیلی ایالات متحده آمریکا

    اصلی‌ترین بورسیه‌های دولتی و دانشگاهی ارائه شده در این کشور عبارتند از:

    بورسیه‌های دولتی آمریکا

    Foreign Fulbright Student Program

    بورسیه‌های فولبرایت مجموعه‌ای از بورسیه‌های فول فاند در سرتاسر آمریکا هستند که به دانشجویان بین‌المللی در مقاطع تحصیلات تکمیلی تعلق می‌گیرد. این بورسیه که مشهورترین بورسیه دولت آمریکاست، شامل هزینه شهریه، هزینه‌های زندگی، بیمه درمانی و هزینه‌های جانبی دانشجویان می‌شود. از مهم‌ترین مزیت‌های بورسیه فولبرایت می‌توان به عدم محدودیت کشور یا رشته خاص در شرایط مورد نیاز آن اشاره کرد.

    Humphrey Fellowship Program

    فلوشیپ تحقیقاتی هامفری شامل یکسال شرکت در تجربه‌ای منحصر به فرد در یکی از دانشگاه‌های آمریکا می‌شود. سالیانه 200 نفر برای این فلوشیپ از شمار محدودی از کشورها انتخاب شده (شامل ایران نمی‌شود) که از خود توانایی‌های علمی و رهبری درخشانی نشان داده و قصد دارند در یکی از اولویت‌های پژوهشی این کشور کار کنند. لازم به ذکر است که برگزیدگان امکان انتخاب دانشگاه مقصد خود را نداشته، تنها پس از بررسی رزومه تحصیلی و تحقیقاتی آن‌ها، به دسته‌های 7-15تایی تقسیم و بر اساس سوابق و علائق افراد به دانشگاه مشخصی ارجاع داده می‌شوند. رشته‌های اصلی در این برنامه عبارتند از:

    • توسعه كشاورزي و روستايي

    • ارتباطات / روزنامه‌نگاری

    • توسعه اقتصادی

    • مدیریت آموزشی ، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری

    • امور مالی و بانکی

    • اداره آموزش عالی

    • سیاست‌های پیشگیری از HIV / AIDS

    • مدیریت منابع انسانی

    • حقوق و حقوق بشر

    • منابع طبیعی ، سیاست‌های زیست محیطی و تغییرات اقلیمی

    • سیاست‌گذاری حوزه مدیریت بهداشت عمومی

    • سیاست‌گذاری عمومی و مدیریت عمومی

    • آموزش ، درمان و پیشگیری از سوء مصرف مواد

    • آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی

    • سیاست و مدیریت فناوری

    • سیاست و پیشگیری از قاچاق انسان

    • برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای

     

    بورسیه‌های دانشگاهی آمریکا

    American University Scholarships

    بورسیه AU نوعی بورسیه جزئی در دانشگاه آمریکاست که بر اساس صلاحیت‌های تحصیلی و علمی به دانشجویان بین‌المللی محدودی که قصد آغاز مقطع کارشناسی را دارند، اعطا می‌شود. این بورسیه بین 6000-25000 دلار در سال را شامل شده و وضعیت مالی افراد تاثیری در دریافت آن ندارد.

    دانشجویان این دانشگاه همچنین می‌توانند برای AU Emerging Global Leader Scholarship اقدام کنند که ویژه دانشجویانی از مقطع کارشناسی بوده که قصد دارند تغییر مثبتی در جامعه و کشور خود ایجاد کنند. این افراد در ازای این بورسیه باید به کشور خود بازگردند تا از تحصیلاتشان در راستای توسعه کشور خود استفاده کنند.

    Amherst College Scholarships

    این بورسیه از نوع بورسیه‌های نیازمحور بوده که در آن پس از سنجش وضعیت مالی دانشجویان، بر اساس نیاز آن‌ها نوعی از بورسیه به ایشان تعلق می‌گیرد. ممکن است این بورسیه به شکل یک موقعیت شغلی و استخدام باشد، یا کمک هزینه تحصیلی، و یا هردو در قالب یک پکیج. از مهم‌ترین مزیت‌های این بورسیه می‌توان به عدم محدود شدن به رشته‌ای خاص اشاره کرد و حتی دانشجویان می‌توانند برای خرید کامپیوتر از وام دانشجویی استفاده کنند.

    Berea College Scholarships

    این کالج تنها کالج کشور آمریکاست که همه هزینه تحصیل تمامی دانشجویان خود را در سال اول پذیرش آن‌ها تقبل می‌کند. ترکیبی از کمک‌های مالی و بورسیه برای پرداخت هزینه‌های شهریه، خوابگاه، ثبت‌نام و... استفاده می‌شود. در سال‌های بعدی تحصیل دانشجویان باید سالیانه 1000 دلار برای هزینه‌های خود پس‌انداز کنند. آن‌ها حتی می‌توانند در مشاغل تابستانی کالج شرکت کنند تا از عهده این مهم بربیایند.

    Clark University Scholarships

    دانشجویان بین‌المللی که در یکی از رشته‌های دانشگاه کلارک پذیرفته شده‌اند، در صورتی که از رزومه تحصیلی مناسبی برخوردار باشند، می‌توانند واجد شرایط دریافت یکی از بورسیه‌های این دانشگاه شوند. متداول‌ترین نوع این بورسیه‌ها مختص دانشجویان سال اول کارشناسی بوده ممکن است سالیانه 15000-25000 دلار ارزش داشته باشد.

    Colby-Sawyer College Scholarships

    دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از کمک هزینه تحصیلی این کالج که بر اساس شایستگی علمی به افراد اعطا می‌شود، بهره‌مند گردند. این بورسیه بر اساس معدل و نمرات افراد مبلغ آن متغیر بوده و ممکن است 15000-28000 دلار را در سال شامل گردد.

    Columbia College Scholarships

    کالج کلمبیا به دانشجویان برگزیده‌ای که موفق به اخذ پذیرش در یکی از رشته‌های این کالج شده‌اند، بورسیه‌ای به صورت تخفیف 25-100 درصدی شهریه اعطا می‌کند که قابل تجدید نیست.

    Concordia College Scholarships

    کالج کونکوردیا بر اساس معیارهای مختلفی چون صلاحیت‌های علمی و نیازهای مالی انواع مختلفی از بورسیه‌های تحصیلی را به دانشجویان خود اعطا می‌کند. این بورسیه‌ها بخشی از هزینه‌های تحصیل افراد را پوشش داره و حداکثر معادل 28000 دلار در سال است.

    Dartmouth College Scholarships

    دارتموث کالج انواع بورسیه‌های تحصیلی و وام‌های دانشجویی را به منظور کمک هزینه‌های مالی به دانشجویان کارشناسی خود ارائه می‌دهد که رنج وسیعی را، حتی تا هزینه سفر به آمریکا ممکن است شامل شوند.

    East Tennessee State University

    دانشگاه تنسی شرقی به دانشجویان واجد شرایط کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی بورسیه‌‌ای را به ارزش سالیانه 12500 دلار برای دانشجویان کارشناسی و 11500 دلار برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می‌کند.

    East West Center

    فلوشیپ تحقیقاتی ایست وست به دانشجویان آسیا و اقیانوسیه در مقطع تحصیلات تکمیلی (ارشد تحقیقاتی و دکتری) دانشگاه هاوایی برای مدت یک سال اعطا می‌شود تا یکی از برنامه‌های توسعه رهبری، اقامتی و آموزشی این مرکز شرکت کنند.

    Emory College Scholarships

    این کالج سالیانه به دانشجویان نیازمند بین‌المللی نوعی کمک هزینه مالی اعطا می‌کند. متقاضیان می‌توانند تا نیمه ماه نوامبر برای بورسیه‌های کالج اقدام کنند که ممکن است بخشی از شهریه یا تمام آن را در بر بگیرد.

    Illinois Wesleyan University Scholarships

    دانشگاه ایلینویز وستلین هر ساله به دانشجویان مستعد با رزومه تحصیلی برجسته و نمرات عالی در آزمون ورودی دانشگاه، بورسیه‌ای را بر اساس صلاحیت‌ها و شایستگی‌های تحصیلی اعطا می‌کند. این بورسیه رنج وسیعی از 16000-30000 دلار را در بر گرفته و هرساله قابل تجدید است. همچنین دانشجویان ممکن است واجد شرایط بورسیه ویژه ریاست دانشگاه نیز باشند که تمامی شهریه آن‌ها را پوشش می‌دهد.

    Iowa State University International Merit Scholarships

    دانشجویان تازه‌وارد بین‌المللی می‌توانند از بورسیه‌های محدود ارائه شده در این دانشگاه بهره‌مند شوند. معیار انتخاب افراد برگزیده نمرات مربوط به دبیرستان و آزمون‌های SAT یا ACT بوده و ممکن است 2000-10000 دلار ارزش داشته باشند.

    Michigan State University International Scholarships

    دانشگاه میشیگان تعداد محدودی بورسیه تحصیلی به دانشجویان برگزیده بین‌المللی اعطا می‌کند که تنها بخشی از هزینه‌های تحصیل آن را در بر می‌گیرد.

    New York University Wagner Scholarships

    بورسیه دانشگاه نیویورک بر اساس صلاحیت‌های علمی و تحصیلی به دانشجویان برگزیده این دانشگاه اعطا می‌شود. این بورسیه ممکن است بخشی از هزینه‌های تحصیل آن‌ها را پوشش داده و یا به شکل فول فاند ارائه شود و این موضوع به رزومه و سوابق تحصیلی متقاضیان بستگی دارد. ارزش مالی آن معادل 25000-47000 دلار است.

    Oregon University Scholarships

    دانشگاه اورگان سالیانه حدود یک میلیون دلار به انواع بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده توسط این دانشگاه به دانشجویان داخلی و بین‌المللی در تمامی مقاطع تحصیلی اختصاص می‌دهد. یکی از این بورسیه‌ها ICSP نام داشته که در هر ترم ارائه شده و به شکل تخفیف در تمام شهریه یا بخشی از آن به دانشجویان تعلق می‌گیرد. معیارهای انتخاب افراد برگزیده صلاحیت علمی، نیازهای مالی و توانایی ارائه مطالب به گروه‌های مختلف افراد است.

    Wesleyan University Scholarships

    دانشگاه وزلین بر اساس نیازهای مالی و شایستگی‌های تحصیلی به تعداد محدودی از دانشجویان خود بورسیه‌های متعددی را ارائه می‌دهد. به طور مثال بورسیه فریمن ویژه دانشجویان آسیایی مقطع کارشناسی بوده و هزینه شهریه آن‌ها را پوشش می‌دهد. برخی دیگر از بورسیه‌های این دانشگاه صرفا بر اساس نیازهای مالی بوده و برای حمایت از دانشجویان نیازمند ارائه می‌شود.

    University of the West Scholarships

    دانشگاه وست به دانشجویان بین‌المللی تازه‌وارد که از صلاحیت‌های علمی کافی برخوردار بوده و به لحاظ مالی نیز نیازمند هستند، بورسیه‌های متعددی را اعطا می‌کند مانند بورسیه پرزیدنت و دین که تمامی هزینه شهریه دانشجویان را تقبل می‌کند.

    بورسیه‌های سازمان‌ها و نهادها برای تحصیل در آمریکا

    Joint Japan World Bank Graduate Scholarships

    این بورسیه به دانشجویان کشورهای عضو بانک جهانی (شامل ایران نیز می‌شود) اعطا می‌شود که قصد دارند در رشته‌های مرتبط با توسعه در برخی دانشگاه‌های سراسر جهان تحصیل کنند. دانشگاه‌های منتخب بورسیه در کشور آمریکا شامل دانشگاه هاروارد، دانشگاه جان هاپکینز، دانشگاه شیکاگو، دانشگاه کورنل و دانشگاه کلمبیا می‌شود. از آنجایی که این بورسیه در نوع فول فاند است، علاوه بر هزینه شهریه، هزینه‌های زندگی دانشجویان را نیز در بر می‌گیرد.

    AAUW International Fellowships

    دانشجویان بین‌المللی خانم که قصد تحصیل تمام‌وقت یا پژوهش در آمریکا را دارند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه درخواست دهند که برای مقطع ارشد 18000 دلار، مقطع دکتری 20000 دلار و مقطع پست داک 30000 دلار ارزش دارد.

    Aga Khan Foundation International Scholarship Programme

    بنیاد آقاخان سالیانه تعداد محدودی بورسیه به دانشجویان برجسته در مقاطع تحصیلات تکمیلی اعطا میکند. این دانشجویان باید از کشورهای در حال توسعه بوده و راه دیگری برای پرداخت هزینه‌های تحصیل خود نداشته باشند. این بورسیه برای تحصیل در اغلب کشورهای جهان امکان‌پذیر است و به صورت نیمی گرنت تحقیقاتی و نیمی دیگر وام دانشجویی ارائه می‌شود.

    چه کسانی می‌توانند برای دریافت بورسیه اقدام کنند؟

    اخذ بورسیه تحصیلی فرآیندی سخت و دشوار دارد چون رقابت زیادی از سراسر جهان برای آن در جریان است. معیارهای مختلفی برای انتخاب افراد وجود دارد که برخی از آن‌ها مربوط به سوابق تحصیلی فرد و برخی دیگر بر اساس نیازمندی‌های مالی اعطا می‌شوند. نکته حائر اهمیت در مورد اخذ بورسیه توجه به نحوه ثبت‌نام و ددلاین‌های مربوطه است که متقاضیان باید حتما پیش از اپلای نسبت به آن از طریق مسئولین دانشگاه اطلاعات لازم را کسب کنند.

    برای آشنایی با انواع بورسیه‌ها و نحوه افزایش شانس خود می‌توانید به مطلب چگونه بورسیه بگیریم مراجعه کنید.

    سوالات متداول بورسیه‌های تحصیلی آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2022-06-08

    با سلام و عرض ادب پسر من در مقطع یازدهم در دبیرستان تیزهوشان شهید مدنی تبریز تحصیل می کنه ایا می تونیم برای تحصیل در رشته پرشکی در آمریکا از بکی از دانشگاههای امریکا بورسیه تحصیلی بگیریم؟

    2022-06-11

    سلام. بورسیه تحت شرایط مختلفی تعلق میگیره. برای مشاوره بهتر با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ