دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی 2023
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    متاسفانه بسیاری از افراد متقاضی تحصیل در یکی از مقاصد محبوب تحصیلی در برخی موارد که چه بسا موارد کمی هم نیستن، بعد از اخذ پذیرش از یک دانشگاه یا مرکز آموزشی و اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی، با ریجکت شدن درخواست ویزای تحصیلی خود توسط اداره مهاجرت کشور مقصد مواجه می‌شوند. همه ساله و به ویژه در سال‌های اخیر به دلیل بالا رفتن حساسیت‌های اداره مهاجرت کشورهای محبوب و مهاجرپذیر مانند کانادا، آمریکا، استرالیا، آلمان، انگلیس و... در خصوص امر مهاجرت و کلیه جزئیات مربوط به آن به ویژه در قبال مهاجرت مردم بسیاری از کشورهای خاورمیانه از جمله ایرانیان به آن کشورها، احتمال ریجکتی ویزا از جمله ویزاهای تحصیلی بالا رفته است. این به معنای عدم وجود انصاف در قبال متقاضیان در این مسیر نیست بلکه به معنی وجود یکسری حساسیت‌های قابل توجه بوده که اگر در این مسیر و وجود حساسیت‌ها، طبق روال صحیح و به دست افراد خبره در این زمینه قدم برداشته شود، این احتمال یعنی احتمال ریجکت شدن یا همان رد شدن ویزای تحصیلی فرد می‌تواند بسیار کمتر شود.

    البته برای بعد از ریجکت شدن در بسیاری از موارد این امکان نیز وجود دارد که پرونده شخص (مجددا توسط افراد وارد و مجرب در این زمینه) به دادگاه برده شده و برای رد ویزا اعتراض کرد و در بسیاری از موارد نیز با همین اعتراض، تصمیم‌گیری دوباره صورت گرفته و برای شخص ویزا صادر شود؛ آن هم بدون نیاز به آن مدت زمان، هزینه‌ها و طی کردن مسیرها به طور مجدد. برای مثال موارد بسیاری بوده که برای متقاضیان تحصیل در کانادا پس از درخواست رد ویزا، اگر تشخیص داده شده که این حکم با توجه به پرونده متقاضی ناعادلانه بوده، اعتراض صورت گرفته و اداره مهاجرت کشور مقصد با بازبینی مجدد برای شخص ویزا صادر نمده است. اما صحبت ما در این مطلب، مراحل لازم برای بعد از ریجکتی (یعنی اعتراض یا اقدام مجدد برای ویزا) نیست و بلکه موضوع اصلی مورد بحث، شرح مهمترین دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی می‌باشد و در واقع به واسطه‌ی شرح این موارد، به نوعی یک راهنما برای اجتناب از هرگونه اشتباهی که منجر به ریجکت شدن ویزای تحصیلی شخص متقاضی گردد نیز ارائه می‌گردد؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

    اقدام از طریق موسسه‌ای بدون داشتن مجوز از وزارت علوم

    اقدام از طریق موسسه‌ای بدون داشتن مجوز از وزارت علوم

    اگر چنانچه که می‌خواهید پرونده مهاجرت تحصیلی خود را به دست یک موسسه مهاجرتی یا حقوقی معتبر در امر مهاجرت بسپارید، جدای از اعتبار و سابقه درخشان آن موسسه و تحقیق و جست و جوی کامل پیرامون این موضوع یعنی اعتبار و رضایت متقاضیان قبلی در اولویت با کلیه معیارها از جمله چند معیار ذکر شده، این است که آن موسسه مهاجرتی یا حقوقی فعال در زمینه مهاجرت، برای امر ویزای تحصیلی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری دارای مجوز رسمی و معتبر باشد. این مجوز می‌بایست در وبسایت آن موسسه و همچنین محیط فیزیکی خود آن موسسه قابل مشاهده بوده و یا قابل ارائه در صورت درخواست متقاضی و ارباب رجوع باشد. (و در کل برای هر حیطه مهاجرتی، داشتن مجوز از وزارت ذی‌ربط ضروری است، برای مثال برای مهاجرت کاری داشتن مجوز از وزارت کار و...). چرا که وقتی آن موسسه فارغ از اینکه چقدر کارشان خوب و حرفه‌ای باشد یا خیر، در هر حال به عنوان نماینده و Agent از سوی شما و دیگر متقاضیان عمل نموده یعنی موظف بوده تا در زمینه مهاجرت تحصیلی قدم به قدم مطابق قانون و استانداردهای تعریف شده عمل کرده و در صورت ایجاد هر مشکلی، پرونده شخص به طور قانونی کاملا قابل پیگیری است و بدین ترتیب سرنوشت، هزینه و وقت شما در دست افراد درستی خواهد افتاد.

    عدم ارائه تمکن مالی کافی و معتبر

    عدم ارائه تمکن مالی کافی و معتبر

    از جمله دیگر دلایل اصلی رد شدن یا همان ریجکتی ویزای تحصیلی، عدم ارائه و اثبات تمکن مالی به میزان کافی می‌باشد. معمولا قانون همه‌ی کشورها برای مهاجرت تحصیلی در راستای تمکن مالی این بوده که دانشجو باید مبلغ تمکن معادل یک سال تحصیل در دانشگاه یا مرکز آموزشی مورد نظر به علاوه هزینه یک سال زندگی در کشور مقصد را به سفارت آن کشور ارائه دهد. پس در صورت عدم برآورد این الزام، آفیسر اداره مهاجرت می‌تواند به دلیل ناکافی بودن منابع مالی شخص اقدام کننده، درخواست ویزای تحصیلی شخص را رد نماید.

    بنابراین در این راستا بررسی دقیق مدارک مالی متقاضی و ارائه یک راهنمای جامع در جهت گردآوری مدارک به طرز صحیح، از جمله مهم‌ترین اقداماتی بوده که یک تیم اجرایی متخصص در زمینه امر مهاجرت تحصیلی در کلیه موارد از جمله درباره بحث تمکن مالی برای متقاضی انجام خواهد داد. برای مثال برخی از موارد فارغ از میزان مبلغ تمکن مالی، باید مواردی مانند نوع منبع تمکن مالی، حساب بانک‌های مورد تایید، اینکه حساب باید به نام چه کسی باشد، یا اینکه چه اسنادی برای تمکن مالی قابل ارائه است و... را هم در نظر داشت.

    نقص مدارک / ارائه مدارک نامعتبر یا جعلی

    نقص مدارک / ارائه مدارک نامعتبر یا جعلی

    وجود هرگونه نقص در کلیه مدارک خواسته شده از سوی سفارت و اداره مهاجرت کشور مقصد (فقدان یک یا چند مدرک خواسته شده حتی مدارک کم اهمیت تر  با اولویت کمتر) یا اینکه مدارک تحت شرایطی ارائه شوند که دارای اعتبار مورد نظر نباشد (برای مثال مدرک تمکن مالی نامعتبر نباشد، ترجمه مدارک ضعیف باشد، مدرکی کامل بوده اما پای آن مهر نخورده باشد و...) و در درجه بدتر از کلیه حالات، ارائه هرگونه مدرک جعلی به دلیل عدم امکان تهیه اصل مدرک و دیگر موارد مانند عدم شفاف ‌سازی در هنگام ارائه مدارک در روز مصاحبه (مانند مصاحبه سفارت آمریکا) و از این قبیل مشکلات می‌توانند تاثیر بسیار مضری بر روی پرونده ویزای تحصیلی متقاضی داشته و منجر به ریجکتی ویزای تحصیلی فرد گردد.

    وجود گپ تحصیلی

    وجود گپ تحصیلی

    گپ تحصیلی به معنای فاصله زمانی بین آخرین دوره تحصیلی تا زمان درخواست برای پذیرش تحصیلی در مقطعی دیگر (یا همان مقطع برای گذراندن مجدد) می‌باشد. استاندارد اکثر مقاصد تحصیلی محبوب در جهان می‌گوید که این فاصله بین دو مقطع تحصیلی یا همان به اصطلاح گپ تحصیلی نباید بیشتر از 1 سال (تا نهایت 2 سال) باشد و اگر این فاصله بیشتر از حد اعلام شده باشد، باید با مواردی قابل قبول، توجیه پذیر و قابل پر کردن باشد (مواردی مانند سابقه کار، خدمت سربازی، فرصت برای آموزش زبان، صدمه فیزیکی حاد، ازدواج یا.... از جمله مثال‌های برای توجیه گپ تحصیلی هستند) و در غیر این صورت حتی با وجود نامه پذیرش معتبر از یک دانشگاهی معتبر می‌تواند در راستای اخذ ویزای تحصیلی، اثر منفی بر نظر آفیسر اداره مهاجرت کشور مقصد بگذارد. پس متقاضیان مهاجرت تحصیلی بهتر است که در زودترین زمان پس از پایان مقطع تحصیلی ماقبل خود نسبت به تهیه مدارک و اخذ پذیرش تحصیلی اقدام نمایند.

    پذیرش از موسسه‌ آموزشی فاقد اعتبار یا با رتبه و اعتبار نامقبول

    پذیرش از موسسه‌ آموزشی فاقد اعتبار یا با رتبه و اعتبار نامقبول

    اگر نگوییم اصلی‌ترین دلیل، به جرات می‌توان گفت که 3 دلیل برتر ریجکتی ویزاهای تحصیلی همین مورد یعنی ارائه نامه پذیرش از موسسه‌ آموزشی فاقد اعتبار یا با رتبه و اعتبار نامقبول است که بسیاری از افرادی که خود اقدام کرده یا از طریق موسسات کم اعتبار و بدون داشتن سابقه درخشان و موفقیت آمیز اقدام می‌کنند، برای روند ساده مهاجرت تحصیلی به ظن خود از این موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها اقدام کرده تا به راحتی پذیرش اخذ نمایند (که در بیشتر موارد نیز در این راستا هم موفق خواهند بود) و نامه پذیرش اخذ شده از این موسسات را به سفارت کشور مقصد ارائه می‌دهند اما برای کشورهایی که در سطح بالایی از نظر سیستم آموزشی و دانشگاهی قرار دارند (کانادا، آمریکا، استرالیا و...) برای دانشجویان بین‌المللی از دانشگاه‌ها یا موسسات حتی معتبر اما با رتبه‌های پایین و بد، ویزای تحصیلی صادر نمی‌کنند. حال شما همین قضیه را برای حالتی در نظر بگیرید که شخص از یک موسسه به ظاهر معتبر و در عمل بدون اعتبار یا با اعتبار کم اقدام نماید.

    مدرک زبان با نمره پایین

    مدرک زبان با نمره پایین

    این مورد را هم جا دارد که به دنباله‌ی مورد فوق بیان کنیم؛ چرا که برای اخذ پذیرش تحصیلی از مقاصد محبوب و قوی در زمینه آموزشی، داشتن مدرک زبان آکادمیک با نمره‌ی بالا ضروری می‌باشد. اگرچه که هر کشوری قانون خاص خود را داشته اما تقریبا دانشگاه‌های همه مقاصد انگلیسی زبان به طور تقریبا مشترک به عنوان نمونه به مدرک آیلتس آکادمیک با نمره حداقل 6.5 برای مهاجرت تحصیلی نیاز خواهند داشت (یا معادل آن برای دیگر مدارک زبان مورد قبول در دانشگاه و کشور مقصد مانند تافل، PTE و...)؛ مگر درباره دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی که در بند ماقبل درباره آن صحبت کرده‌ایم که برای پذیرش ممکن است نمرات کمتر را پذیرفته یا حتی مدارک زبانی که دیگر اعتبار خاصی نداشته (مانند دولینگو، آزمون‌های آنلاین و...) را هم بپذیرند و سپس به واسطه همین مدرک زبان، پذیرش دانشگاهی اخذ شده اما هنگام ارائه مدرک زبان به سفارت کشور مقصد به دلیل کم بودن نمره آن از حد نصاب مد نظر و یا نامعتبر بودن آن مدرک زبان، درخواست ویزای شما احتمالا رد خواهد شد.

    موفقیت آمیز نبودن پروسه مصاحبه سفارت

    موفقیت آمیز نبودن پروسه مصاحبه سفارت

    برای کشورهایی که برای اخذ هر نوع ویزا حتی یک ویزای توریستی ساده و چند روزه نیاز به مصاحبه دارند (مانند آمریکا، انگلیس و...)، مصاحبه سفارت داشته، اگر روند پیشروی مصاحبه، صداقت و نحوه پاسخ به سوالات در مصاحبه و همچنین ارائه مدارک تا حتی مسائل جزئی مانند نوع لباسی که می‌پوشید، زبان بدنتان، طرز برخورد و... به خوبی پیش نرود می‌تواند مستقیما برای تصمیم‌گیری برای صدور ویزای شما و در واقع ایجاد تاثیر مستقیم در ذهن افسر بررسی کننده پرونده شما تاثیرگذار باشد؛ به ویژه که در این راستا بحث، بر سر وقت مصاحبه کشورهای سخت‌گیری مانند آمریکا باشد و بنابراین برای روز مصاحبه آ‌ن‌ تایم بودن، پوشش و طرز برخورد مناسب، صداقت کامل در پاسخ‌گویی به سوالات، آماده داشتن کلیه مدارک و مرتب بودن آن‌ها و... تاثیر مثبت داشته و برعکس این موارد عمل کردن، در کاهش شانس شما برای ویزا شدن تاثیر خواهد گذاشت.

    داشتن سوء سابقه

    داشتن سوء سابقه

    ارائه گواهی عدم سوء سابقه از دیگر مدارک ضروری برای رفتن به هر کشور دیگر حتی برای یک سفر ساده و اخذ ویزای توریستی می‌باشد که داشتن این مدرک برای صدور ویزاهای بلند مدت‌تر مانند همین ویزای تحصیلی، ویزای کاری و... ضروری‌تر به نظر می‌رسد و عدم ارائه این مدرک پایه و ضروری به سفارت کشور مقصد درجا منجر به تصمیم برای رد درخواست ویزای فرد می‌گردد.

    عدم هم‌خوانی رشته تحصیلی انتخابی با رشته قبلی

    عدم هم‌خوانی رشته تحصیلی انتخابی با رشته قبلی

    ممکن است از دید بسیاری علت این حساسیت و تصمیم‌گیری سفارت بر سر این معیار بحث برانگیز باشد اما سفارت اکثر مقاصد محبوب تحصیلی حتی در صورت داشتن نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی معتبر، ممکن است به دلیل عدم هم‌خوانی رشته تحصیلی انتخابی با رشته مقطع قبلی شما، درخواست ویزای شما را ریجکت کنند. البته اگر دانشگاه مد نظر از نظر رتبه و اعتبار در جایگاه خوب و مناسبی باشد، خود آن دانشگاه نیز معمولا با این حالت یعنی عدم هم‌خوانی رشته تحصیلی انتخابی با رشته مقطع قبلی موافق نخواهد کرد و کار حتی به مرحله اخذ پذیرش تحصیلی نیز نخواهد رسید.

    عدم وجود وابستگی خانوادگی در ایران (Family Tie)

    عدم وجود وابستگی خانوادگی در ایران (Family Tie)

    از جمله عوامل دیگر برای ریجکتی پرونده‌های ویزای تحصیلی، عدم اثبات وجود وابستگی خانوادگی در ایران است. چرا که در این شرایط اداره مهاجرت کشور مقصد در نظر دارد تا شخص متقاضی پس از اتمام تحصیل، دلیلی برای بازگشت به کشور خود داشته باشد و بنابراین عدم اثبات وجود وابستگی خانوادگی در ایران یا همان فملی تای باعث بی‌اعتمادی افسر بررسی کننده پرونده شما نسبت به صدور ویزای شما خواهد شد. در واقع آفیسر اداره مهاجرت به دلیل عدم وجود دلیل کافی برای بازگشت متقاضی به کشور پس از پایان درس، می‌تواند درخواست ویزای شخص را رد نماید. اگرچه که سیاست کشورهای مهاجرپذیری مانند کانادا، استرالیا و... اینطور است که دانشجو پس از تحصیل با اخذ مجوز کاری می‌تواند اقامت خود را تمدید نماید. برای مثال یک شخص با تحصیل در استرالیا و اخذ مدرک از دانشگاهی در این کشور بنا به سیاست‌های دولت استرالیا، یک شخص و نیروی کار ارزشمند تلقی شده و می‌تواند با تغییر ویزای خود به ویزای کاری، در این کشور مانده و حتی اقامت دائم هم اخذ نماید اما قبل از این پروسه که پروسه‌ای مربوط به پس از اتمام تحصیل بوده، در حالت پیش فرض نظر بر این است که شخص دانشجو پس از اتمام تحصیل به کشور خود باز می‌گردد.

    عدم ارائه دلایل کافی برای ادامه تحصیل

    عدم ارائه دلایل کافی برای ادامه تحصیل

    دلایل و انگیزه برای ادامه تحصیل، همان چیزی است که شما در انگیزه‌نامه خود که هم به دانشگاه و هم به سفارت کشور مقصد به عنوان یکی از مدارک اصلی ارائه می‌دهید‌، به آن اشاره خواهید کرد و بنابراین انگیزه‌نامه و محتویات آن یکی از مهم‌ترین مدارکی است که متقاضیان به اداره مهاجرت کشور مقصد ارائه می‌دهند. پس اگر این سند مهم به درستی و به دست فردی با تجربه نگارش، تدوین و آماده نشده باشد، باعث عدم توجیه آفیسر بررسی کننده پرونده در راستای دلیل ادامه تحصیل متقاضی در آن کشور می‌شود.

    پناهندگی حتی یکی از اقوام  درجه 1 در کشور مقصد

    پناهندگی حتی یکی از اقوام  درجه 1 در کشور مقصد

    شاید این مورد همانند دیگر موارد فوق، به طور مطلق و قطعی باعث ریجکتی ویزای تحصیلی شما نشده اما مطمئنا در نظر افسر بررسی کننده پرونده تاثیر قابل توجهی خواهد داشت؛ به ویژه که اگر فرد پناهنده از خانواده و اقوام درجه 1 فرد باشد، آنگاه این قضیه حساس‌تر می‌شود و آفیسر بررسی کننده پرونده این ظن را پیدا کرده که فرد متقاضی تحصیل در آن کشور نیز ممکن است تحت هر شرایط و اتفاقی، تحصیل خود را رها کرده و اعلام پناهندگی نماید؛ به ویژه آن که هم اکنون یکی از اعضای درجه 1 خود را در آن کشور از همین طریق دارد.

    سوالات متداول دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2023-11-09

    سلام میخاستم بپرسم ریجکتی ویزا توریستی در سفارتهایی غیر از سفارت المان که الان درخواست ویزا توریستی دادم میتونه باعت ریجکتی ویزا تحصیلیم بشه

    2023-11-11

    سلام. از اونجا که در این زمینه اقدام نداریم بنابراین اطلاعات دقیق ندارم اما توصیه میشه با پرونده قوی، برای یک کشور حوزه شینگن اقدام کنین چون کشورهای شینگن در کل با هم مرتبط هستند و ممکن است این مورد رو بررسی کنن و در صورتی که متوجه این قضیه بشن به احتمال بسیار بالا ریجکتتون خواند کرد...

    مشاوره رایگان مهاجرت