معرفی ده دانشگاه برتر جهان در سال 2024
  • نویسنده: نریمان رعدپارسا
  • اخبار مهاجرت

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    معیارهای مختلفی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان وجود دارد که یکی از مشهورترین آن‌ها متعلق به سیستم رتبه‌بندی QS است. این سازمان به صورت سالانه بهترین دانشگاه‌های جهان را بر اساس معیارهایی چون اعتبار دانشگاه، تعداد دانشجویان بین‌المللی، مقالات منتشر شده و دستاوردهای علمی پژوهشی آن دانشگاه ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. جدیدترین لیست اعلام شده توسط این سازمان مربوط به بهترین دانشگاه‌های جهان در سال 2023 است که در این مطلب به معرفی آن‌ها برای شما متقاضیان مهاجرت تحصیلی می‌پردازیم.

    بهترین فرصت برای تحصیل در کانادا و استرالیا؛ برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید: 02171400111

    راهنمای کامل تحصیل در کانادا

    1- Massachusetts Institute of Technology (MIT)

    1- Massachusetts Institute of Technology (MIT)

    دانشگاه MIT همواره به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان شهرت داشته که محل پرورش نوابغ بزرگی بوده است. این دانشگاه در سال 1863 تاسیس شد اما به دلیل آغاز جنگ‌های داخلی آمریکا، افتتاح آن تا سال 1865 به تعویق افتاد. نخستین کلاس برگزار شده در این دانشگاه با حضور 15 دانشجو در شهر بوستون برگزار شد، اما در سال 1916 کمپس اصلی دانشگاه به شهر کمبریج ماساچوست انتقال یافت. در طول دوران ریاست کارل، تی کامپتون این دانشگاه از یک مدرسه علوم فنی و مهندسی تبدیل به موسسه بین‌المللی و شناخته شده گشت که پیشتاز پژوهش‌های نوآورانه بود. این دانشگاه از زمان رکود بزرگ، جنگ جهانی دوم، جنگ سرد و تا به امروز به عنوان یکی از قطب‌های پژوهشی آمریکا در علوم فیزیک، کامپیوتر، هوا فضا و مهندسی شناخته می‌شود.

    دانشگاه MIT مقاطع مختلف تحصیلی را از کارشناسی تا پست داک ارائه می‌دهد. این دانشگاه متشکل از 5 دانشکده معماری و برنامه‌ریزی، دانشکده مهندسی، دانشکده علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی، دانشکده مدیریت، دانشکده علوم پایه و البته کالج علوم بهداشتی و تکنولوژی می‌شود. علاوه بر مهندسی و فیزیک، دانشگاه MIT در رشته‌های اقتصاد، علوم سیاسی، مطالعات شهری، زبان‌شناسی و فلسفه نیز از شهرت زیادی برخوردار است. اخذ پذیرش تحصیلی در این دانشگاه به دلیل رقابت گسترده، بسیار دشوار بوده و دانشجویان کارشناسی نیز اغلب می‌توانند بر ایده‌های پژوهشی و تحقیقاتی خود تمرکز کنند. این دانشگاه به طور کلی سالیانه 10 هزار دانشجو می‌پذیرد.

    2- University of Cambridge

    دانشگاه کمبریج یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر و مشهور انگلستان است که در زمینه‌های مختلف، از مسائل علمی و آکادمیک گرفته تا مسابقه قایقرانی، با دانشگاه آکسفورد رقابت می‌کند. این دانشگاه نیز همچون دانشگاه آکسفورد، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است که قدمت آن به سال 1209 بازمی‌گردد. این دانشگاه بزرگ از 150 دانشکده و 31 کالج دانشگاهی تشکیل شده است.

    دانشگاه کمبریج در تاریخ خود چهره‌های برجسته علمی، ادبی، سیاسی، فرهنگی، هنری و حتی سلطنتی را پرورش داده است. 121 برنده جایزه نوبل، 11 برنده مدال فیلدز، 7 برنده جایزه تورینگ، 14 نخست‌وزیر انگلستان و 194 مدال‌آور المپیک را در خود جای داده است.

    سیستم آموزشی دانشگاه کمبریج در دسته دانشگاه‌های کالجی قرار می‌گیرد، یعنی دانشگاه‌هایی که از کالج‌های مستقل تشکل شده‌اند و هر کدام دارایی‌ها و درآمدی مجزا دارند. این دانشگاه نیز همچون دانشگاه کمبریج در مقطع کارشناسی بر مدار کلاس‌های کوچک آموزشی سازمان یافته که توسط یک سوپروایزر اداره می‌شوند. این گروه‌های کوچک با انواع کلاس‌ها، سمینارها، آزمایشگاه‌هاو حتی گاهی سوپروایزرهای بیشتر همراه می‌شود. در حالیکه مقطع تحصیلات تکمیلی به صورت متمرکز اداره می‌شود.

    3- Oxford University

    3- Oxford University

    دانشگاه آکسفورد در برخی از سیستم‌های رتبه‌بندی همچون تایمز به عنوان بهترین دانشگاه جهان شناخته می‌‍شود. این دانشگاه مشهور انگلیسی یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است که حدودا در قرن 11 میلادی تاسیس شد. دانشگاه آکسفورد یکی از جاذبه‌های توریستی انگلستان نیز به شمار آمده که به عنوان لوکیشن فیلم‌های هری پاتر نیز استفاده شده است.

    برای پذیرش در دانشگاه آکسفورد رقابت بسیار شدیدی وجود دارد و دانشجویان بین‌المللی تقریبا نیمی از دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می‌دهند که از 160 کشور مختلف جهان به دانشگاه آکسفورد آمده‌اند. این دانشگاه قدیمی‌ترین موزه و بزرگ‌ترین روزنامه دانشگاهی جهان را در اختیار دارد. همچنین دانشگاه آکسفورد به عنوان بزرگترین کارفرمای آکسفوردشایر انگلستان شناخته می‌شود که حدود 33.700 شغل را سازمان داده و حدود 2.3 بیلیون پوند را به اقتصاد منطقه واریز کرده است.

    دانشگاه آکسفورد تا به حال 28 نخست‌وزیر انگلستان، از جمله مارگارت تاچر، تونی بلر و بوریس جانسون را در خود پرورش داده است. هم‌چنین 72 برنده‌ی جایزه نوبل، 3 برنده مدال فیلدز و 6 برنده جایزه تورینگ در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند. دانشگاه آکسفورد بورسیه‌های متنوعی را به دانشجویان مستعد و نیازمند ارائه داده که به ویژه برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مناسب است. دانشکده‌ها، ساختمان‌ها، موزه‌ها، کتابخانه‌ها و دیگر اجزای دانشگاه آکسفورد در سراسر شهر قرار گرفته و در واقع یک شهر دانشگاهی است.

    4- Harvard University

    دانشگاه هاروارد یکی دیگر از دانشگاه‌های معروف آیوی لیگ و معتبرترین دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا برای مهاجرت تحصیلی است که در شهر کمبریج ماساچوست واقع شده است. این دانشگاه در سال 1636 توسط جان هاروارد، یکی از نمایندگان مجلس ماساچوست تاسیس شد. دانشگاه هاروارد از ده دانشکده به همراه موسسه مطالعات پیشرفته رادکلیف تشکیل شده که رشته‌های متنوعی را در تمامی مقاطع تحصیلی ارائه داده و پیشتاز پژوهش‌های نوآورانه در علوم مختلف است.

    هشت عضو اعلامیه استقلال آمریکا شامل John Hancock، Robert Tree Paine، Elbridge Gerry,، William Hooper، William Williams، John Adams، Samuel Adams، و William Ellery در دانشگاه هاروارد تحصیل کرده بودند. هم چنین این دانشگاه تا به حال چندین رییس جمهور آمریکا از جمله باراک اوباما، جورج دابلیو بوش، جان اف کندی، فرانکلین روزولت، تئودور روزولت و جان آدامز را در خود پرورش داده است.

    شهریه تحصیل در دانشگاه هاروارد بسیار بالاست، با این حال دانشجویان می‌توانند برای انواع بورسیه‌های تحصیلی اقدام کنند. علاوه بر آن، متوسط حقوق فارغ‌التحصیلان این دانشگاه 60 هزار دلار در سال است. بزرگ‌ترین کتابخانه دانشگاهی جهان نیز در دانشگاه هاروارد واقع شده است. تنوع قومی فرهنگی این دانشگاه نیز بسیار بالاست به نحوی که تا به حال بیش از 85% از دانشجویان هارورارد از خارج از ایالات متحده آمریکا بودند.

    5- Stanford University

    5- Stanford University

    دانشگاه استنفورد از دیگر دانشگاه‌های آمریکایی مشهور در جهان است که در رتبه پنجم جهان قرار گرفته است. این دانشگاه در سال 1885 تاسیس و در سال 1891 افتتاح شد. دانشگاه استنفورد در قلب سیلیکون ولی، ایالت کالیفرنیا واقع شده است. از مهم‌ترین مزیت‌های این دانشگاه می‌توان به آب و هوای آفتابی آن و نزدیکی به شهرهای سان فرانسیسکو و سان جوز اشاره کرد که اوقات فراغت دانشجویان را پر کرده است. جیمز و لیلاند استنفورد این دانشگاه را به یاد پسرشان برپا ساخته و می‌خواستند که موسسه‌ای از آموزش‌های عملی باشد که شهروندانی مطلع، آگاه و مفید تربیت کند.

    امروزه دانشگاه استنفورد همچنان هدف اولیه خود را دنبال می‌کند؛ تمامی دانشجویان کارشناسی، فارغ از رشته تحصیلی خود باید دروس نگارش، زبان خارجی، علوم انسانی و مسائل مربوط به جامعه و مسائل فرهنگی را پاس کنند. دانشجویان استنفورد از 55 کشور مختلف جهان به این دانشگاه پا گذاشته که بیانگر تنوع فرهنگی موجود در این دانشگاه است. دانشگاه استنفورد تا به حال 84 برنده جایزه نوبل، 28 برنده جایزه تورینگ و 8 برنده مدال فیلدز را در خود جای داده است. همچنین این دانشگاه کارآفرینانی برتر را پرورش داده که کمپانی‌های بزرگی چون Nike، PayPal، Netflix، Yahoo، HP و NVidia را ایجاد کرده‌اند.

    دانشگاه استنفورد از هفت دانشکده تشکیل شده: دانشکده علوم انسانی، دانشکده مهندسی، دانشکده محیط زیست، انرژی و زمین، دانشکده حقوق، دانشکده پزشکی، دانشکده آموزش و دانش تجارت. این دانشگاه سالانه حدود 7000 دانشجوی کارشناسی و 9000 دانشجوی تحصیلات تکمیلی را پذیرش می‌کند.

    6- Imperial College London

    امپریال کالج لندن یکی از دانشگاه‌های دولتی و پژوهش محور انگلیسی است که در سال 1907 توسط منشور سلطنتی از ادغام چندین کالج تاسیس شد. این دانشگاه به تدریج گسترش یافت و در حال حاضر تمرکز اصلی آن بر روی علوم پایه، تکنولوژی، پزشکی و تجارت است. پردیس اصلی دانشگاه در کنزیگتون جنوبی قرار گرفته که توسط چندین دپارتمان و مراکز دیگر در سراسر لندن همراه شده است. امپریال کالج در ابتدا بخشی از دانشگاه لندن بود، اما در سال 2007 از آن مستقل گشت.

    امپریال کالج از تنوع قومی بسیار بالایی برخوردار بوده، به نحوی که حدود 59% دانشجویان آن را دانشجویان بین‌المللی از 140 کشور دنیا تشکیل داده‌اند. این دانشگاه 14 برنده جایزه نوبل، 3 برنده مدال فیلدز، 1 برنده جایزه تورینگ و بسیاری دیگر از افتخارآفرینان در عرصه‌های مختلف علمی را در خود جای داده است. 91% از پژوهش‌های انجام شده در این دانشگاه در سطح جهانی پیشتاز بوده‌اند.

    امپریال کالج از چندین دانشکده و دپارتمان تخصصی ایجاد شده که شامل دانشکده مهندسی، دانشکده علوم طبیعی، دانشکده پزشکی و دانشکده تجارت می‌شود. همچنین دپارتمان‌های تخصصی چون آزمایشگاه انرژی‌های آینده، انستیتو تغییرات آب و هوایی، انستیتو امنیت و اطلاعات، انستیتو علوم داده و بسیاری دیگر شده که مطالعات جهانی را در حوزه‌های مختلف علمی سازمان می‌دهند.

    7- ETH Zurich institute of technology

    7- ETH Zurich institute of technology

    بهترین دانشگاه کشور سوییس و هفتمین دانشگاه برتر جهان، موسسه تکنولوژی زوریخ است. این دانشگاه در سال 1854 توسط دولت فدرال سوئیس با هدف آموزش مهندسان و دانشمندان تاسیس شد. این دانشگاه به طور ویژه بر علوم پایه، مهندسی، تکنولوژی و ریاضیات تمرکز داشته و همراه با موسسه EPFL بخشی از دامنه موسسه فدرال فناوری سوییس هستند.

    این دانشگاه به دلیل شهریه نسبتا پایین آن برای دانشجویان بین‌المللی بسیار محبوب است. فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری دانشگاه ETH درآمدهای بسیار بالا داشته و از اعتباری زیاد در حیطه تخصصی خود برخوردار خواهند بود. تا به حال 21 برنده جایزه نوبل، 2 برنده مدال فیلدز، پریتزکر و 1 برنده جایزه تورینگ جزئی از این دانشگاه بوده‌اند که از جمله آنان می‌توان به آلبرت انیشتین اشاره کرد.

    دانشگاه ETH از 16 دانشکده تشکیل شده که در آن‌ها آموزش تئوری با مهارت‌های عملی ادغام شده و در اکثر آن‌ها ریاضیات به عنوان پایه اساسی رشته به شمار می‌رود. رشته‌های دوران کارشناسی بیشتر به زبان آلمانی و تحصیلات تکمیلی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

    8- National University of Singapore (NUS)

    دانشگاه ملی سنگاپور (با عنوان اختصاری NUS) یک دانشگاه دولتی ملی و دانشگاه تحقیقاتی در کشور سنگاپور است. دانشگاه ملی سنگاپورکه در سال 1905 به عنوان سکونتگاه های تنگه و دانشکده پزشکی دولتی فدرال ایالات مالایی تاسیس شد، قدیمی ترین دانشگاه خودمختار در کشور سنگاپور است. این دانشگاه برنامه‌های درجه یکی را در رشته‌های تحصیلی  در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد، از جمله در علوم، پزشکی و دندانپزشکی، طراحی و محیط زیست، حقوق، هنر و علوم اجتماعی، مهندسی، تجارت، محاسبات، و موسیقی ارائه می دهد.

    این دانشگاه بیش از 40 هزار دانشجو را در خود جای داده است. پردیس اصلی دانشگاه ملی سنگاپور در مجاورت منطقه فرعی کنت ریج در کوئینستون واقع شده است. دانشکده پزشکی DUKE این دانشگاه در پردیس اوترام آن واقع شده است. همچنین پردیس بوکیت تیماه این دانشگاه، دانشکده‌های حقوق و مدرسه سیاست عمومی لی کوان یو را در خود جای داده است. اعضای هیئت علمی و محققان وابسته به دانشگاه ملی سنگاپور شامل یک برنده جایزه نوبل، یک برنده جایزه تانگ و یک برنده واترین لود هستند.

    9- University College London

    9- University College London

    دانشگاه UCL یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های پژوهش‌محور انگلستان بوده که در شهر لندن واقع شده است. این دانشگاه یکی از اعضای دانشگاه فدرال لندن به شمار می‎‌رود. دانشگاه UCL در سال 1826 به عنوان اولین دانشگاه شهر لندن تاسیس شد و نخستین دانشگاه تمام سکولار نیز در آن زمان به شمار می‌رفت که دانشجویان را بدون توجه به دین آن‌ها پذیرش می‌کرد. این دانشگاه از لحاظ قدمت سومین دانشگاه انگلستان بوده و نخستین دانشگاه که زنان را به عنوان دانشجو ثبت نام کرد.

    دانشگاه UCL علاوه بر لندن، در شهر دوحه کشور قطر نیز شعبه داشته و بر آن نظارت می‌کند. این دانشگاه از 11 دانشکده تشکیل شده که بیش از 100 دپارتمان، موسسه پژوهشی و انستیتو را در خود جای داده است. دانشگاه UCL از اعضای سازمان‌های آکادمیک متعددی همچون راسل گروپ و لیگ دانشگاه‌های پژوهش‌محور اروپایی به شمار رفته و به همراه آکسفورد و کمبریج یکی از سه دانشگاهی است که مثلث طلایی انگلستان را شکل می‌دهند.

    مهاتما گاندی، الکساندر گراهام بل، فرانسیس کریک، جان استوارت میل، کریس مارتین و کریستوفر نولان همگی از فارغ‌التحصیلان برتر دانشگاه UCL محسوب می‌شوند. این دانشگاه 34 برنده جایزه نوبل و 3 برنده مدال فیلدز را در طول تاریخ خود پرورش داده است. دانشگاه UCL یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی انگلستان برای دانشجویان بین‌المللی بوده و بورسیه‌های متنوعی را نیز برای دانشجویان مستعد و نیازمند شامل می‌گردد.

    10- University of California, Berkeley (UCB)

    دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (شناخته شده با دیگر عناوین اختصاری از جمله UC Berkeley، برکلی، کال یا کالیفرنیا)، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در برکلی کالیفرنیا است. این دانشگاه در سال 1868 با عنوان دانشگاه کالیفرنیا تاسیس شد و اولین دانشگاه با زمین اعطایی در ایالت کالیفرنا و اولین پردیس موسس سیستم دانشگاهی کالیفرنیا است. برکلی به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر در سراسر جهان در نظر گرفته شده است که در رتبه بندی امسال QS در رتبه دهم جهانی و 7 کشوری قرار گرفت.

    اعضای موسس انجمن دانشگاه‌های آمریکا برکلی میزبان موسسات تحقیقاتی هستند که به علوم، مهندسی و ریاضیات اختصاص یافته‌اند. این دانشگاه روابط خود را 3 آزمایشگاه ملی در برکلی، لیورمور و لوس آلاموس تاسیس کرده و تا به الان حفظ کرده است و همچنین در پروژه منهتن و کشف 16 عنصر شیمیایی نقش مهمی داشت. تیم‌های ورزشی برکلی که به عنوان خرس طلایی کالیفرنیا شناخته شده، عمدتا در همایش پاسیفیک-12 رقابت می‌کنند و تا به الان 107 قهرمانی ملی را به دست آورده و همچنین دانشجویان و دانش آموختگان آن 223 مدال المپیک (شامل 121 مدال طلا) را کسب کرده‌اند.

    در میان فارغ التحصیلان، اساتید و پژوهشگران برکلی، 107 برنده جایزه نوبل، 25 برنده جایزه تورینگ، 14 مدال فیلدز، 30 برنده جایزه ولف، 34 برنده جایزه پولیتزر، 190 دریافت کننده جایزه مکرآرتور هستند. همچین این دانشگاه هفت رئیس دولت، شش رئیس دادگاه و 25 میلیاردر زنده تولید کرده است. همچنین یکی از تامین کنندگان برجسته پژوهشگران فولبرایت، یاران مک آرتور و محققان مارشال است. همچنین فارغ التحصیلان برکلی بیش از هر دانشگاه دیگری در جهان شرکت تاسیس کرده‌اند. 

    تعداد دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی بیش از 45 هزار نفر است که از این جمعیت بیش از 6700 نفر یعنی 15 درصد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. همچنین از جمعیت دانشجویی ذکر شده، چیزی بیش از 32 هزار نفر در مقطع کارشناسی تحصیل کرده و مابقی در مقاطع بالاتر به تحصیل مشغول هستند.

    سوالات متداول معرفی ده دانشگاه برتر جهان در سال 2024

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2023-12-20

    ایکاش تو هر رشته ای نمونه سوالات همون رشته مجازی میذاشتن سایت بعد میدادن اساتید اونا هم تبلیغ میکردن سر کلاس یه خورده شهریه هم شهریه گرونتر می کردن عوضش سوالات رو زرتی بتونن مجانی بگیرن

    مشاوره رایگان مهاجرت