رکورد جدید کانادا در پایینی نرخ بیکاری
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • اخبار مهاجرت

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    به گزارش ادب ویزا به نقل از اداره مهاجرت کانادا، این کشور در آخرین آمار خود که مربوط به آخرین ماه میلادی به اتمام رسیده (فوریه 2022) بوده، آماری پیرامون نرخ بیکاری اعلام کرده که می‌توان گفت که برای این کشور در قرن 21 و تاریخ معاصرش تا چیزی در حدود 40 الی 50 سال اخیر یک رکورد به حساب می‌آید! در حالی که هنوز بسیاری از کشورها، حتی برخی کشورهایی پیشرفته، همچنان در حال نجات کامل خود از ضربات اقتصادی مهلک ناشی از شیوع ویروس کرونا از ابتدای سال 2020 تا به الان هستند، کانادا با ارائه آمار دقیق نرخ بیکاری در ماه فوریه 2022 به میزان 5.5 درصد، یک رقمی کم سابقه را در تاریخ این کشور رقم زد؛ در حالی که همین نرخ بیکاری در ماه فوریه 2020 میلادی و قبل از شروع همه‌گیری 5.7 بوده است.

    همزمان با کاهش فراگیری سویه اومیکرون و به دنباله‌ی آن کاهش محدودیت‌های بهداشتی در تعداد قابل توجهی از استان‌های کانادا و برگشتن اوضاع در تقریبا همه شرایط به حالت عادی، در ماه فوریه دولت کانادا گزارش یک بازپروری و بهبود کامل در بازار کار خود را از دوران اوج شیوع کرونا و قرنطینه ارائه داد. این آمار که در هفته سوم فوریه بدست آمده، دارای تغییر بسیاری نسبت به ماه‌های دسامبر 2021 و ژانویه 2022 یعنی در کمتر از 1 فصل داشته است و در همین حین بسیاری از محدودیت‌های ناشی از کرونا و همچنین حضور در اماکن عمومی (رستوران، تئاتر، سینما، باشگاه‌های ورزشی و...) در اکثر استان‌های بزرگ و پر جمعیت این کشور به حداقل رسیده و تثبیت گردیده است.

    این تغییر نه تنها در طول دو سال اخیر و نه تنها در طول بیش از 50 سال اخیر، بلکه حتی دارای تغییری ملموس و به نسبت بزرگ فقط در عرض 1 ماه داشته است؛ تا جایی که نرخ بیکاری در کانادا در ماه ژانویه 6.5 درصد بوده درحالی که در عرض یک ماه و در ماه فوریه به میزان 5.5 درصد رسیده است و در این میان تحلیل‌گران اقتصادی، کاهش خوشبینانه این آمار را تا میزان 6.2 درصد تلقی می‌کردند. اگرچه در ماه می 2019 نیز شاهد نرخ 5.4 درصدی نیز بوده‌ایم اما اگر نرخ بیکاری در کل سال ملاک باشد (که در سال مذکور 5.66 درصد بوده) نرخ بیکاری 5.5 درصدی فعلی اگر به ثبات و یا کاهش بیشتر تا انتهای سال برسد، باید گفت که کانادا شاهد یک رکوردی دیگر بعد از دهه‌ها خواهد بود؛ در حالی که نرخ بیکاری در کانادا در سال 2020 که می‌توان گفت بدترین سال اقتصادی برای تقریبا اکثر کشورها بوده، به رقم 9.48 درصد هم رسیده بود.

    رکورد جدید کانادا در پایینی نرخ بیکاری

    همچنین از طرفی بر اساس گزاش‌های فصلی تعدیل نشده، نرخ بیکاری در ماه فوریه 2022 و در میان قشر مهاجر نیز 5.7 درصد می‌باشد که این نرخ در ماه فوریه 2020 به میزان 5.9 درصد بوده است که به نسبت آمار کل، دارای تغییرات کمتری بوده است؛ چرا که در آن سال و در اوج همه‌گیری، نیروهای مهاجر در جهت تثبیت وضعیت اقامتی و کاری خود از جمله اقشاری بوده‌اند که تحت هر شرایطی مایل به حفظ وضعیت اشتغال خود بوده‌اند.

    بهبود وضعیت اشتغال در فوریه 2022 نشان داد که خسارات ناشی از همه‌گیری کرونا و اعمال محدودیت‌های بهداشت عمومی سختگیرانه حتی در چند ماه اخیر در صورت حفظ وضعیت و یا حتی بهتر شدن، کاملا جبران گردیده است. یکی از اقداماتی که باعث این تغییر خوب و قابل توجه از جمله در یک ماه اخیر به میزان 1 درصد در میزان نرخ بیکاری کانادا بوده، اشتغال‌زایی‌های فراوانی بوده که در طول یکسال اخیر میلادی انجام شده؛ به ویژه در ماه‌های اخیر که وضعیت کلی تقریبا به حالت عادی و قبل از همه‌گیری برگشته است. برای مثال صرفا در ماه فوریه 2022 تعداد 337000 موقعیت شغلی توسط دولت ایجاد گردیده است که باعث کاهش 1 درصدی میزان نرخ بیکاری در کانادا گردیده است.

    در این میان، بیشترین رونق، سود و گسترش میزان فعالیت بیشتر در بخش خدمات غذایی، حمل و نقل، خدمات اقامتی، خدمات اطلاعات و فرهنگ و صنایع تفریحی قابل توجه بود. البته احتیاج و فعالیت بی وقفه افراد مشغول در حرفه‌های مربوط به خدمات غذایی، بهداشتی، انبارداری و حمل و نقل در کل طول دوره همه‌گیری به شدت ملموس و قابل مشاهده بود. این تغییرات و موفقیت اقتصادی که بیشتر ناشی از افزایش و ایجاد شغل بوده، در میان سراسر استان‌ها و گروه‌های جمعیتی گسترده در کانادا اعمال گردیده است و وضعیت اشتغال در هشت استان و سه قلمروی کانادا افزایش داشته که این وضعیت در 2 استان آلبرتا و نیوبرانزویک ثابت و بدون تغییر مانده است.

    جیم میچل، رئیس کمپانی خدمات منابع انسانی LHH، در ایمیلی به CIC News اظهار داشت: "با وجود اختلالات اجتماعی، بازار کار در فوریه سریعتر از حد انتظار بهبود یافت. همانطور که داریم از همه‌گیری خارج می‌شویم، شاهد کاهش مستمر اخراج‌های شغلی در این ماه بوده‌ایم. کارفرمایان در سراسر کشور به دنبال حفظ استعدادها هستند و نرخ اشتغال برای اولین بار به سطح قبل از COVID-19 باز می‌گردد."

    رکورد جدید کانادا در پایینی نرخ بیکاری

    هرچند که از نظر اقتصاد دانان، وضعیت اقتصادی و بازار کار کانادا از همان سپتامبر 2021 به وضعیت قبل از شیوع کووید-19 برگشته اما از آنجا که نرخ بیکاری از 2 فاکتور میزان استخدام و اشتغال و از طرف دیگر میزان جمعیت تاثیر می‌پذیرد بنابراین رسیدن به این رقم کمی بیشتر از حد مورد انتظار طول کشیده که این امری طبیعی است. همچنین این را هم باید گفت که در این حین و در دو سال اخیر هزینه‌های زندگی در کانادا نیز با افزایش رو به رو بوده است. برای مثال میزان نرخ تورم اعلامی در ماه ژانویه حاکی از آن است که این نرخ به میزان 5 درصد دارای افزایش بوده و این میزان افزایش تورم از سپتامبر سال 1991 میلادی (که در آن زمان کانادا شاهد رشد 5.4 درصدی در تورم بوده) بی سابقه بوده است.

    این اتفاق همزمان با انتشار برنامه اقتصادی کانادا برای افزایش میزان اشتغال در طی 3 سال آینده یعنی از آغاز سال 2022 تا انتهای سال 2024 در ماه فوریه بوده که در این برنامه توجه ویژه‌ای به اشتغال افرادی که به تازگی مهاجرت به کانادا کرده و اقامت دائم این کشور را اخذ نموده‌اند، شده است.

    سوالات متداول رکورد جدید کانادا در پایینی نرخ بیکاری

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت