تحصیل در استان کبک کانادا رایگان خواهد شد!
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • اخبار مهاجرت

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    در تاریخ پنجشنبه 19 می 2022 برابر با 29 اردیبهشت 1401، بیانیه‌ای مطبوعاتی در رسانه‌های استان کبک و سپس به سرعت در سطح کل کانادا پخش شده که به دنباله‌ی آن توجه رسانه‌های جهان به ویژه رسانه‌های مهاجرتی نیز بسیار جلب گردیده و از آن با عناوینی مانند "خبر فوری"، "خبری شگفت انگیز"، "فرصتی استثنایی" و... یاد کرده‌اند و این خبر چیزی نیست جزء اعلام به رایگان شدن دانشگاه‌های استان کبک در کانادا در آینده‌ای نزدیک و از پاییز سال آینده که می‌تواند‌ خبری شگفت‌‌انگیز برای متقاضیان تحصیل در کانادا باشد. در ادامه برای اطلاع از جزئیات این خبر و شرایط اعلام شده‌ی آن با مطلب دیگری از وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

    منشاء تصمیم برای تحصیل رایگان در کبک

    منشاء تصمیم برای تحصیل رایگان در کبک

    اول از همه شاید برای اکثریت این سوال باشد که چه شد که کانادا به عنوان یکی از مقاصد محبوب و برتر برای مهاجرت تحصیلی در جهان که به شهریه‌های نسبتا بالا مخصوصا به نسبت کشورهای اروپایی شهرت داشته، دومین استان بزرگ آن یعنی کبک؛ هم از نظر جمعیتی و هم مساحتی با وجود کلی شهر، دانشگاه و موسسه آموزشی در خود، تصمیم به رایگان کردن و تقلیل دادن حداکثری شهریه‌های تحصیلی خود کرده است؟

    برای جواب این سوال به صورت مختصر و مفید، باید گفت که فارغ از دیگر مسائل جانبی و همچنین سیاست‌های جذب مهاجر و جمعیت، اصلی‌ترین و مهمترین دلیل برای این تصمیم گیری، عطش بسیار زیاد و وافر استان کبک برای جذب و نگهداری نیروی کار است و در واقع این نیاز نه تنها برای پیشرفت روز افزونی که این استان بنا به جمعیت و بزرگی‌اش وجود داشته، بلکه همینک نیز دارای کمبود قابل توجهی در نیروی کار و به ویژه در برخی حوزه‌ها و مشاغل کاری مشخصی می‌باشد. بنابراین یکی از بهترین روش‌ها‌ برای جبران این نیاز و کمبود، جذب دانشجویان بین‌المللی از طریق پیشنهاد تحصیل رایگان بوده و همچنین تا حد امکان نگهداری آنان پس از تحصیل از طریق اعطای مجوز کار در مشاغل شغلی رده بالا و رضایت بخش و همچنین اعطای اقامت دائم به آنان می‌باشد.

    جزئیات تحصیل رایگان در استان کبک کانادا

    جزئیات تحصیل رایگان در استان کبک کانادا

    ژان بوله وزیر کار، اشتغال و همبستگی اجتماعی استان کبک، در بیانیه‌ای اشاره نمود: "این استراتژی بخشی از برنامه کبک برای جذب و نگهداری دانشجویان بین‌المللی در منطقه فرانسوی زبان [این کشور] است. در مجموع 80 میلیون دلار کانادا طی چهار سال آینده برای تشویق دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیلات بعد از دیپلم و به زبان فرانسوی در مناطقی منتخب اختصاص داده خواهد شد."

    در راستای این طرح، وعده داده شده که تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها و کالج‌های استان کبک کانادا به غیر از ناحیه کلانشهری مونترال تا پاییز و به بیان دقیق‌تر از شروع ترم سپتامبر 2023 عملی شده و یا شهریه‌ها به میزان حداقل برسد و بنابراین دانشجویان بین‌المللی شهریه‌ای رایگان یا همانند دانشجویان بومی پرداخت کنند. بنابراین در حالی که دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور در مقطع کارشناسی و در سال اول تحصیلی به ترتیب سالیانه 17 و 24 هزار دلار شهریه پرداخت می‌کرده‌اند، بدین ترتیب برای کالج‌ای دولتی شهریه برایشان رایگان بوده و همچنین شهریه دانشگاه‌های دولتی و عمومی این استان نهایت تا سقف 3 هزار دلار در سال (همانند شهروندان کانادایی) شهریه در نظر گرفته خواهد شد. توجه نموده که در این طرح، دانشجو باید به صورت تمام وقت و همچنین حضوری ثبت نام شده باشد. از طرفی این طرح صرفا شامل دانشجویان جدید‌الورود از تاریخ مذکور (ترم سپتامبر 2023) خواهد شد و دانشجویان از قبل ثبت نامی؛ هرچند که در آن تاریخ همچنان در حال تحصیل باشند؛ شامل این طرح نخواهند شد.

    همچنین توجه داشته باشید که در استان کبک به عنوان استانی فرانسوی زبان، کلیه این موارد گفته شده صرفا درباره دانشگاه‌های فرانسوی زبان و دوره‌های فرانسوی زبان در این دانشگاه‌ها صادق است. بنابراین اگر دانشگاه یا مرکز آموزشی مد نظر انگلیسی زبان باشد (که در کبک در کل 3 دانشگاه از جمله مک گیل و کنکوردیا و همچنین چند کالج محدود انگلیسی زبان هستند) و یا دوره‌ی برداشته شده در مرکز آموزشی فرانسوی زبان، به زبان انگلیسی باشد، شامل این طرح نخواهد شد. همچنین در راستای موضوع مورد بحث، باید گفت که تصمیم گرفته شده در حال حاضر برای یک سری رشته‌های خاص (و طبعا مورد نیاز استان کبک) و همچنین پر متقاضی اولویت‌بندی قرار داده می‌شود که این رشته‌ها و زمینه‌های شغلی عموما تا به الان عبارتند از: مهندسی، پزشکی و سلامت، تکنولوژی، خدمات اجتماعی و رشته‌های آموزشی. البته با توجه به سیاست‌های استان کبک در راستای جذب تعداد بالای مهاجر و همچنین تقویت بسیار سریع و البته موثر بازار و نیروی کار خود، انتظار می‌رود که به مختصر لیست اشاره شده، تعداد قابل توجهی از رشته‌های تحصیلی دیگر نیز اضافه گردد.

    شرایط تحصیل رایگان در استان کبک

    شرایط تحصیل رایگان در استان کبک

    با جمع‌بندی از گفته‌های فوق که در خبر مورد بحث تا به الان از سوی منابع موثق منتشر شده، بنابراین شرایط کلی برای تحصیل رایگان در استان کبک از جمله برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به این کشور از قرار زیر هستند:

    • تحصیل صرفا شامل دوره پس از متوسطه و کلیه مقاطع دانشگاهی خواهد بود.
    • دانشجو باید به صورت حضوری و تمام وقت ثبت نام شده باشد.
    • دانشجو باید در یک کالج از جمله کالج‌های سژپ (CEGEP) و یا دانشگاه دولتی تحصیل نماید.
    • کلیه مراکز و موسسات آموزشی در استان کبک به غیر از کلانشهر مونترال شامل این طرح می‌گردد.
    • دانشگاه یا کالج مد نظر و همچنین دوره‌ی تحصیلی انتخابی باید به زبان فرانسوی باشد.
    • اولویت اجرای طرح با رشته‌های پر متقاضی و به اصطلاح منتخب از سوی نهادهای اعلام شده در این استان می‌باشد.
    • تا به الان رشته‌های مهندسی، تکنولوژی، سلامت و پزشکی، خدمات اجتماعی و رشته‌های آموزشی شامل این طرح می‌شوند.
    • طرح مورد بحث از ترم سپتامبر 2023 (شهریور 1402) اجرا شده و صرفا شامل دانشجویان جدیدالورود از ترم مذکور خواهد شد.

    سوالات متداول تحصیل در استان کبک کانادا رایگان خواهد شد!

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (3 پاسخ)
    2023-12-01

    وقت بخیر میخواستم اسم این طرح و قانون رو بپرسم برای شناسایی دانشگاه ها که اجرایی دارن میکنن این طرح رو ممنون

    2023-12-03

    سلام. دقیقا کدام طرح منظورتان است؟

    2023-09-04

    سلام . منظورتون از ثبت نام حضوری چیه؟ چطور منی که ایران هستم حضوری ثبت نام کنم؟دوم اینکه چقدر تمکن مالی نیاز داره؟ ممنون.

    2023-09-09

    سلام. اگر که در راستای تحصیل رایگان در کبک میپرسید که هنوز قانونش تثبیت نشده اما اگه در کل برای تحصیل در کانادا می پرسید که خیر لزوم به حضور نیست و کل کاراتون رو به صورت آنلاین هم میتونیم براتون انجام بدیم و تمکن مالی هم بستگی داره اما عموما تمکن حداقل 40 هزار دلار کانادا لازم هست. در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2022-09-02

    تحصیل رایگان چیه دخترم دیپلم تجربی گرفته انگلیسی‌ش خیلی خوبه و ربان فرنسوی ترم اوله

    2022-09-03

    سلام. این مورد در صورت اجرایی شدن در متن توضیح داده شده و لیست شرایط هم آورده شده است.

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ