دانشگاه‌های برتر قبرس شمالی
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به قبرس

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کشور قبرس شمالی یکی از اولین کشورهایی بود که مرزهای خود را در دوران کرونا بر روی دانشجویان بین‌المللی گشود و این کشور چندین سال است که تبدیل به یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت تحصیلی برای ایرانیان و خیلی دیگر از کشورهای در حال توسعه گردیده است. با وجود برخی مشکلات مانند نوظهور بودن این کشور به دلیل اشغال نیروهای ترکیه‌ایی و جدایی آن از بخش جنوبی کشور و به رسمیت شناخته شدن قبرس شمالی صرفا توسط ترکیه، این کشور از هیچ نظر مانند زندگی، کار و بخصوص تحصیل هیچگونه مشکل و تهدیدی را برای آینده ندارد و چه بسا اتفاقا کلیه دانشگاه‌های قبرس شمالی به ویژه دانشگاه‌های اشاره شده در این مطلب توسط کلیه کشورهای دنیا به عنوان دانشگاه‌هایی با استانداردها و کیفیت بالای تحصیلی مطابق با استانداردهای جهانی شناخته شده‌اند و مدرک اخذ شده از آن‌ها در همه جای دنیا دارای اعتبار بالا و قابل توجهی می‌باشد.

    علاوه بر این مورد، از دیگر مزیت‌های تحصیل در قبرس، عدم نیاز به ویزا برای ایرانیان، عدم نیاز به ارائه مدرک زبان و صرفا نیاز به قبولی در آزمون انگلیسی دانشگاه مقصد و همچنین نیاز به تمکن مالی کمتر نسبت به دیگر کشورها را می‌توان اشاره نمود. همچنین با تحصیل در دانشگاه‌های قبرس می‌توانید بعد از سپری نمودن چند ترم برای شرکت در طرح مبادله دانشجو شرکت نموده و تحصیلات خود را در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی ادامه دهید. به بیانی دیگر، تحصیل در این کشور همچون پلی می‌تواند در راستای تحصیل و مهاجرت به دیگر کشورهای پیشرفته عمل نماید. آموزش در دانشگاه‌های قبرس به زبان انگلیسی هم ارائه می‌شود و زبان اصلی مردم این کشور ترکی استانبولی بوده اما اکثر مردم به زبان یونانی نیز مسلط می‌باشند. در سطح شهر زبان انگلیسی از محبوبیت کمتری نسبت به زبان یونانی برخوردار بوده و انگلیسی بیشتر در مناطق توریستی و فرهنگی این کشور رواج دارد. با وبلاگ ادب ویزا همراه باشید تا شما را با برترین دانشگاه‌های قبرس شمالی آشنا نماییم.

    دانشگاه مدیترانه شرقی (Eastern Mediterranean University)

    این دانشگاه یک دانشگاه دولتی در شهر فاماگوستا کشور قبرس شمالی بوده که در سال ۱۹۷۹ میلادی تاسیس شد. در این دانشگاه دروس به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌شوند. دانشگاه مدیترانه شرقی معمولا از دید اکثریت به عنوان بهترین و مهمترین دانشگاه قبرس شمالی تلقی می‌گردد و عمده دانشجویان آن از قبرس شمالی، ترکیه، کشورهای عربی، ایران، پاکستان، نیجریه، آذربایجان، کشورهای اروپای شرقی و سایر کشورها می‌باشد. مساحت زیربنای این دانشگاه 890 هکتار بوده و دارای بیش از 50 گروه آموزشی و 68 رشته در مقطع کارشناسی، 39 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 18 رشته در مقطع دکتری می‌باشد که که جمعا ۱۳۹ برنامه آموزشی در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می‌دهد. دانشگاه مدیترانه شرقی عضو انجمن دانشگاه‌های بین‌المللی IAU و عضو اتحادیه دانشگاه‌های اروپا EUA و همچنین عضو رسمی ABET آمریکا می‌باشد. طبق آخرین رتبه بندی، دانشگاه مدیترانه شرقی دارای رتبه 1582 در جهان می‌باشد. کتابخانه این دانشگاه دارای بیش از 120 هزار جلد کتاب می‌باشد. دانشگاه مدیترانه شرقی دارای ۱۲ دانشکده، 3 مؤسسه بنیادی و ۴ مدرسه است که یکی از این مدرسه‌ها مخصوص دانشجویانی است که نیاز به بهبود زبان انگلیسی‌شان دارند.

    دانشگاه خاور نزدیک قبرس (Near east university)

    دانشگاه خاور نزدیک که بیشتر با نام اختصاری NEU شناخته می‌گردد، یک دانشگاه خصوصی واقع در لفکوشای پایتخت قبرس شمالی می‌باشد. این دانشگاه در سال 1988 تاسیس گردیده و دارای بیش از 25 هزار دانشجو از بیش از 100 کشور جهان می‌باشد. دانشگاه NEU دارای 16 دانشکده و 98 دپارتمان می‌باشد که در 98 هکتار زیربنا قرار گرفته است. کتابخانه این دانشگاه دارای بیش از 1 میلیون مقالات چاپی و بیش از 150 میلیون منابع الکترونیکی می‌باشد که بزرگترين و جامع ترين كتابخانه منطقه مديترانه شرقي است. شهریه سالانه این دانشگاه در حدود 5600 یورو و برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی 12500 یورو در سال می‌باشد. همچنین اولین دانشکده پزشکی و دانشکده داروسازی در قبرس شمالی در این دانشگاه بوده و بیمارستان این دانشگاه یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین بیمارستان‌ها در منطقه مدیترانه شرقی است.

    دانشگاه آمریکایی گیرنه

    دانشگاه آمریکایی گیرنه یک دانشگاه غیرانتفاعی در شهر کایرنا قبرس شمالی می‌باشد که در سال 1985 تاسیس گردیده است. دانشگاه گیرنه دارای 8 دانشکده، 2 موسسه و 3 مدرسه تحصیلات عالی می‌باشد که در کل 7500 دانشجو دارد. "ما از طریق یادگیری زندگی می‌کنیم" شعار این دانشگاه است. شهریه حدودی دانشگاه گیرنه بین 4500 تا 6000 یورو در سال می‌باشد. رشته مدیریت ساخت و ساز در مقطع کارشناسی ارشد دانشکده معماری دانشگاه گیرنه در سال ۲۰۱۳ به عنوان ۱۰۰ رشته کارشناسی ارشد برتر در دنیا منتخب گردید. از سال ۲۰۱۱ ، گروه معماری این دانشکده عضو رسمی انجمن اروپایی آموزش معماری بوده و ریاست دانشکده معماری، طراحی و هنرهای تجسمی این دانشگاه از سال ۲۰۱۲ بر عهده حسین صدری، معمار و نقاد معماری ایرانی است. از طرفی شهرساز و معمار ایرانی، دکتر شاهین کینوش نیز رئیس گروه معماری این دانشکده می‌باشد.

    دانشگاه بین‌المللی قبرس

    این دانشگاه که به اختصار به آن CIU هم می‌گویند یک دانشگاه خصوصی واقع در شهر نیکوزیای شمالی است که در سال 1997 افتتاح گردیده است و زبان اصلی تحصیل در آن انگلیسی می‌باشد که بیش از 18 هزار دانشجو را در خود جای داده است. پردیس اصلی دانشگاه در فاصله 5 کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است و دارای 12 دانشکده و 2 موسسه برنامه کارشناسی ارشد و دکترا و دارای 6 مدرسه برای تحصیلات عالی و 6 مرکز تحقیقاتی می‌باشد. کتابخانه‌ی این دانشگاه دارای منابع بزرگی از انواع کتاب، مقاله، مجله، سی دی، کتاب الکترونیک و غیره می‌گردد. CIU FM 107.2 شبکه رادیویی این دانشگاه است که در جهت تبادل اطلاعات بین دانشجویان و بخش مرکزی دانشگاه راه‌اندازی گردیده است. متوسط شهریه این دانشگاه برای مقطع کارشناسی 6200 یورو بوده که برای رشته پزشکی 12000 یورو و برای دندانپزشکی 9800 یورو در سال می‌باشد و بیش از 110 رشته را از مقطع کاردانی تا دکترا را ارائه می‌دهد.

    دانشگاه مدیترانه‌‌ای کارپاسیا

    این دانشگاه خصوصی نیز در شهر نیکوزیای شمالی واقع گردیده است که آموزش اصلی در آن به زبان انگلیسی بوده و تاسیس آن به سال 2012 باز می‌گردد و در کل دارای 5 دانشکده شامل زبان‌های خارجی، بیزینس، حمل و نقل هوایی، حقوق و مدیریت گردشگری و هتلداری و یک موسسه شامل موسسه علوم اجتماعی می‌باشد. دانشگاه کارپاسیا همچنین دارای یک مدرسه زبان برای افرادی که نیاز به تقویت زبان انگلیسی خود دارند نیز می‌باشد. این دانشگاه دو پردیس دارد که پردیس اصلی آن در همان نیکوزیای شمالی و پردیس فرعی آن در نیکوزیای جنوبی واقع می‌باشد. متوسط شهریه آن 2810 یورو برای مقطع کارشناسی و 3650 یورو برای مقطع کارشناسی ارشد در سال می‌باشد. این دانشگاه تقریبا بیش از 2000 دانشجو را در خود جای داده است.

    سوالات متداول دانشگاه‌های برتر قبرس شمالی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2021-09-04

    سلام.وقت بخیر آیا امکان مبادلات تحصیلی و جابجایی بین دانشگاه ciuبا دانشگاههای اروپایی مثلا بریتانیایی وجود دارد یا خیر و این داشگاه از چنین اعتباری برخوردار نیست؟

    2021-09-08

    سلام. یکی از شهرت های تحصیل در قبرس همین امکان تبادل دانشجو بوده که CIU هم که جز معتبرترین دانشگاه های قبرس بوده شامل حال این قضیه میشه

    مشاوره رایگان مهاجرت