هنر و فرهنگ مردم در قبرس شمالی
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به قبرس

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    مردم قبرسی شمالی به میراث فرهنگی خود که بیش از 9 هزار سال قدمت دارد، بسیار افتخار می‌کنند. سنت‌ها و آداب و رسوم یک فرهنگ را می‌توان به بهترین نحو در مراسم و در مناسبت‌های خاص رعایت کرد. از موسیقی گرفته تا فرهنگ رقص، قبرس شمالی همچنان ریشه های سنتی خود را در دنیای مدرن حفظ کرده است. از سویی دیگر، قبرس شمالی مملوء از مکان‌های تاریخی، سواحل شنی و مناظر باشکوه است اما این کشور آرامش بخش و زیبا، چیزهای بیشتر در خود دارند که هر فردی را به خود می‌خواند. در این بررسی به هنر و فرهنگ مردم در قبرس شمالی برای متقاضیان سفر یا مهاجرت به قبرس می‌پردازیم.

    فرهنگ مردم در قبرس شمالی

    فرهنگ مردم در قبرس شمالی

    قبرس شمالی دارای فرهنگی غنی و متنوع با تأثیرات قوی از کشور ترکیه و کشورهای اطراف مدیترانه است. در میان بسیاری از لذت‌هایی که در قبرس شمالی وجود دارند، تفاوت‌های فرهنگی نیز به چشم می‌خورند. مردم قبرس شمالی بسیار دوستانه هستند. زبان آنها گرچه ترکی است اما به زبان قبرسی نیز مسلط هستند. بسیاری از آداب و رسوم آنها ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف است که در طول قرن‌ها جزیره را فرا گرفته است.

    اگرچه قبرسی‌ها مسلمان هستند اما دینشان برایشان مهم است و لزوماً نیازی به بازدید منظم از یک مکان مقدس ندارند. آنها می‌گویند: «دین من در درون من است.». هنگام ملاقات با کسی، معمولاً دست دادن، لبخند زدن و نگاه کردن به چشمان او و سپس خداحافظی جداگانه با هر مهمان معمول است. قبل از ورود به خانه یا مسجد، کفش‌ها را درآورند زیرا مردم روی فرش‌های روی زمین می‌نشینند.

    اگر کسی به شما پیشنهاد می‌کند دانه‌های قهوه را در انتهای فنجان قهوه بخوانید، فنجان را وارونه روی نعلبکی قرار دهید تا این حروف خوانده شوند. تاولی مانند تخته نرد، بازی معمولی است که در قهوه خانه‌ها انجام می‌شود. موزه‌ها و گالری‌های هنری مانند جشنواره‌های محلی، مکان‌های خوبی برای به دست آوردن بینش نسبت به فرهنگ قبرس شمالی هستند.

    جشنواره‌ها رویدادهای ایده آلی برای لذت بردن از فرهنگ واقعی محلی هستند. رقص‌های محلی داستان زندگی روزمره را به تصویر می‌کشند و دختران آرام‌تر از پسرها مهارت‌های خود را به رخ خواهند کشید. چشم آبی (nazar boncuk) که در درها، روی لباس‌ها، ماشین‌ها و جواهرات آویزان است، برای دفع نگاه‌ها و ارواح شیطانی است.

    خانواده در فرهنگ قبرس شمالی

    خانواده در فرهنگ قبرس شمالی

    بین مردمان قبرس شمالی زندگی خانوادگی بسیار مهم است، بنابراین بیشتر اوقات فراغت خود را با جمع‌های خانوادگی، پیک نیک، باربیکیو و جشن می‌گذرانند. ساختار خانواده ترک‌های قبرس، ساختار خانواده‌ای است که متشکل از سه نسل از افراد نزدیک به هم هستند. تأثیر خانواده بر افراد، غیرقابل اندازه گیری است. اگرچه این جزیره در زمان‌های اخیر دستخوش تغییرات اجتماعی زیادی شده است اما ساختار سنتی خانواده در قبرس به همان شکل باقی مانده است.

    خانواده‌های قبرسی پدرسالار هستند و سلطه مردان، امری عادی در میان آنهاست. از مردان انتظار می‌رود که مخارج خانواده را تامین کنند، در حالی که زنان وظیفه خانه داری و مراقبت از کودکان را بر عهده دارند. اگر مردان در کارهای خانه کمک کنند، به عنوان یک امتیاز در نظر گرفته می‌شود. اعیاد مذهبی یکی دیگر از رویدادهای مهم خانوادگی است. اعضای خانواده دور، کنار هم جمع می‌شوند تا با هم غذا بخورند و بخندند.

     بچه‌ها برای این جشنواره‌ها با لباس‌های نو پذیرایی می‌شوند و به عنوان هدایا، پول دریافت می‌کنند تا هر طور که می‌خواهند آن را خرج کنند. غذا محور اصلی گردهمایی‌های خانوادگی در عید است و همه با پختن غذاهای مرزه و دسر برای به اشتراک گذاشتن با یکدیگر مشارکت می‌کنند. در واقع میز آشپزخانه قلب خانه خانوادگی در قبرس شمالی است. مردم قبرس از غذا خوردن با هم لذت می‌برند و هیچ وقت کمبود غذا در خانه وجود ندارد. زنان معمولاً در صورت ملاقات غیرمنتظره اعضای خانواده یا دوستان، بیشتر از مقدار لازم غذا می‌پزند.

    مراسم ازدواج در قبرس شمالی

    مراسم ازدواج در قبرس شمالی

    عروسی‌ها در قبرس شمالی رویدادهای خانوادگی بزرگی هستند. خاله‌ها، عموها و عمه‌ها در تدارک عروسی شرکت می‌کنند تا مطمئن شوند که عروس و داماد بهترین روز ممکن خود را خواهند داشت. خانواده‌های بزرگ معمولاً یک مکان مبله برای زندگی زوجین فراهم می‌کند. خانه یا آپارتمان معمولاً توسط خانواده داماد تهیه می‌شود که دکوراسیون داخلی، اثاثیه و لوازم برقی را بر عهده می‌گیرد. این سنت در قبرس باعث می‌شود که یک زوج جوان بدون هیچ نگرانی اساسی وارد زندگی زناشویی شوند.

    والدین همیشه از خانه فرزندان خود بازدید می‌کنند و معمولاً به حمایت مالی و عاطفی خود ادامه می‌دهند. در جامعه قبرس شمالی، خانواده حرف اول را می‌زند. ازدواج معمولا برای موفقیت نیاز به تایید خانواده دارد. هر چند این ممکن است امری سنتی به نظر برسد اما زندگی شاد در جامعه‌ای که بدون تأیید همسر برای خانواده ارزش زیادی قائل است، دشوار می‌باشد. تایید زمانی داده می‌شود که والدین در مورد خانواده، تحصیلات و وضعیت اجتماعی شریک تحقیق کرده باشند. شادی کودکان نیز در قبرس مهم است.

    آداب و رسوم مردمان قبرس شمالی

    آداب و رسوم مردمان قبرس شمالی

    مردم قبرس شمالی بسیار اجتماعی هستند و دوست دارند بیرون بروند. همه شهرها کافه‌های محلی دارند که مردم در فضایی گرم در آن می‌نشینند و گپ می‌زنند. آنها همچنین جشنواره‌هایی را به ویژه در اوایل تابستان ترتیب می‌دهند. در قبرس شمالی نیز افسانه‌هایی وجود دارند. این شهر زادگاه الهه عشق و خانه قهرمانان و مقدسین متعدد است.

    یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ترک‌های قبرس، مهمان نوازی آنها است. در گذشته اهمیت مهمان نسبت به موقعیت اجتماعی و سن آنها مربوط می‌شد. پذیرایی از مهمانان معمولاً با قهوه یا شربت مخصوصاً عسل، گلاب و خرنوب شروع می‌شد. سرو رب میوه نیز در بین مهمانان اهمیت داشت. فرهنگ قبرس نیز در هنرهای محلی غنی این جزیره منعکس شده است. صنایع دستی قدیمی که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند، با وفاداری تا به امروز توسط دستان ماهر و انگشتان هنرمندی انجام می‌شوند.

    کارناوال یکی از شناخته شده‌ترین کارناوال‌های قبرس است و در طول سال نیز نمایشگاه‌ها، کنسرت‌ها، جشنواره‌های نمایشی و فولکلور برگزار می‌شوند. وضعیت امروزی هر چه که باشد، قبرس مملوء از یادآوری از تاریخ این جزیره است. بسیاری از روستاها در یک هنر خاص تخصص دارند و در حین سفر در قبرس شمالی، سفال، نقره و ظروف مسی، سبد بافی، ملیله کاری و توری‌های معروف به لفکارا را مشاهده خواهید کرد.

    توری  لفکارا مربوط به دوران ونیزی‌ها، برای استفاده به عنوان روتختی و رومیزی و سایر موارد تهیه می‌شود. فستیوال‌ها نیز زمان ایده آلی برای امتحان غذاهای قبرس شمالی هستند. ترکیبی از غذاهای مدیترانه‌ای، ترکی و خاورمیانه‌ای و خوراکی‌ها معنایی کاملاً جدید را به شما القاء می‌کنند.

    از ابتدای تأسیس رقص سنتی قبرس شمالی توسط مردم محلی، شهرداری‌ها و ایالت‌ها، رقص را به عنوان نماد مهم فرهنگ، هویت و تاریخ ملی اجرا می‌کنند. نه تنها رقص محلی قبرس شمالی تاریخ و ریشه‌های متنوع جزیره نشینان را در هزاره گذشته نشان می‌دهد بلکه شامل رقص مردان بالغ با شمشیر و داس نیز می‌شود.

    جشنواره‌ها در قبرس شمالی در چند سال گذشته بسیار محبوب شده‌اند و اغلب رویدادهای فرهنگی مختلفی را به نمایش می‌گذارند. بیشتر رویدادهای فرهنگی قبرس شمالی در مکان‌های تاریخی مانند قلعه گیرنه، برج اتللو، صومعه بلاپایس و آمفی تئاتر سالامیس برگزار می‌شود. موسیقی در قبرس شمالی از رسیتال‌های کلاسیک در ویرانه‌های ابی بلاپایس گرفته تا جاز در بندر ونیزی گیرنه یا موسیقی رقص پیشرفته در ساحل مهتابی، موسیقی در این کشور به همان اندازه فرهنگ رقص محبوب است.

    کلام آخر

    ترک‌های قبرس ترک زبان هستند، خود را مسلمان سکولار می‌دانند و به میراث عثمانی خود افتخار می‌کنند. هویت و فرهنگ ترک قبرس به شدت بر پایه پیوندهای خانوادگی مرتبط با والدین، خواهران و برادران و خویشاوندان است. بیشتر زندگی آنها حول محور فعالیت‌های اجتماعی می‌چرخد ​​و غذا یکی از ویژگی‌های اصلی گردهمایی‌ها است. رقص محلی، موسیقی و هنر نیز بخش جدایی ناپذیر فرهنگ ترک‌های قبرس هستند.

    برای ترک‌های قبرسی، زندگی خانوادگی از اهمیت بسیار برخوردار است و بنابراین مقدار زیادی از اوقات فراغت آنها در جمع‌های خانوادگی صرف می‌شود. آنها بسیار اجتماعی هستند و دوست دارند بیرون بروند. همه شهرها و برخی روستاها جشنواره‌هایی را معمولا در اوایل تابستان برگزار می‌کنند.

    سوالات متداول هنر و فرهنگ مردم در قبرس شمالی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ