وضعیت اقتصاد قبرس شمالی 2023
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به قبرس

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    از زمان عملیات صلح ترکیه در سال 1974، بخش شمالی کنترل شده قبرس از نظر اقتصادی و سیاسی به ترکیه وابسته بوده است. اما در سال 2003، این روند تغییر کرد. از 23 آوریل 2003، اقتصاد جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) توانسته است تماس‌های بیشتری با جهان خارج برقرار کند و از این طریق اقتصاد خود را بسازد. در این بررسی به نقش ترکیه در اقتصاد قبرس شمالی، شرایط فعلی اقتصادی این کشور و فرصت‌هایی که در آینده پس از مهاجرت به قبرس شمالی وجود دارد، می‌پردازیم.

    نقش ترکیه در اقتصاد قبرس شمالی

    نقش ترکیه در اقتصاد قبرس شمالی

    نقش ترکیه در جمهوری ترک قبرس شمالی همچنان غالب است. ترکیه تمامی سازمان‌های دولتی و نهادی را کنترل می‌کند. لیر ترکیه در سال‌های اولیه پس از تهاجم، به ارز قانونی در TRNC تبدیل شد. اکنون با ایجاد یک اتحادیه پولی با ترکیه مشکلات اقتصادی و پولی به راحتی به TRNC منتقل می‌شوند. در نتیجه، اقتصاد جمهوری ترک قبرس شمالی در طول بحران اقتصادی 2000 تا 2001 در ترکیه از مشکلات بی‌ثباتی ارز و تورم بالا رنج می‌برد.

    فعالیت‌های اقتصادی در بخش شمالی قبرس با تلاش‌های سازمان ملل برای یک راه حل پایدار و شکست طرح عنان در سال 2004 شتاب گرفته است. با این حال، پایداری این روند مستلزم سیاست‌های کلان اقتصادی و مالی خوب طراحی شده و بازسازی ساختار کلی اقتصاد در بخش خصوصی و دولتی و کمک‌های قابل توجه از منابع خارجی است.

    شکی نیست که بخش شمالی جزیره در شرایط مناسب دارای پتانسیل‌های اقتصادی گسترده‌ای است. ترکیبی از سیاست‌ها در راستای هماهنگی با قوانین اروپایی و ادغام بیشتر اقتصادی بخش شمالی با مناطق تحت کنترل دولت و در نتیجه با اتحادیه اروپا، فرصت‌های فراوانی را برای قبرس شمالی به وجود خواهد آورد.

    نقش صنعت گردشگری در اقتصاد قبرس شمالی

    نقش صنعت گردشگری در اقتصاد قبرس شمالی

    گردشگری یکی از بخش‌های پیشرو در قبرس شمالی است. قبرس به دلیل موقعیت جغرافیایی دارای آب و هوا مدیترانه‌ای است. این جزیره جایی است که روزهای آفتابی و سواحل شنی زیبایی دارد. گردشگری پتانسیل‌های زیادی در جزیره دارد و بیشتر شهروندان در بخش گردشگری فعالیت می‌کنند.

    تعداد جمعیت قبرس شمالی حدود سیصد هزار نفر است. از آنجایی که قبرس شمالی یک جزیره است، بخش خدمات در اقتصاد غالب است. گردشگری یکی از بخش‌های رشد پیشرو در قبرس شمالی است و اولویت بالایی در اقتصاد دارد. قبرس شمالی همچنین دارای هتل‌های بوتیک، خانه‌های روستایی سنتی و مهمان‌خانه است که انتخاب‌های خاص و منحصر به ‌فردی را برای گردشگران ارائه می‌دهد. امکانات اقامتی توریستی جایگزین‌های مختلفی را ارائه داده که انتظارات مسافران از همه سطوح و مسافران تجاری را نیز پوشش می‌دهد.

    هتل‌های لوکس پنج ستاره، دهکده‌های تعطیلات، خانه‌های ییلاقی توریستی، هتل‌های بوتیکی و هتل‌های بوم گردی گزینه‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند. غذاخوری غنی، سالن‌های همایش و سمینار، استخرهای شنا، پارک آبی، فضاهای سبز ادغام شده با محیط، فعالیت‌های تفریحی و سرگرمی، بازی‌های ورزشی و هر نوعی امکاناتی که برای آسایش شما طراحی شده‌اند، انواع فرصت‌ها را برای تعطیلات آرام و زندگی در قبرس شمالی فراهم می‌کنند.  

    بررسی اجمالی اقتصادی و موقعیت فعلی قبرس شمالی

    بررسی اجمالی اقتصادی و موقعیت فعلی قبرس شمالی

    موضع سیاسی جمهوری ترک قبرس شمالی به ترکیه وابسته است. به دلیل عدم شناسایی در صحنه بین المللی، فعالیت‌های اقتصادی، واردات و صادرات قبرس شمالی در ترکیه انجام می‌شوند. با وجود اندازه کوچک، اقتصاد قبرس شمالی از سال 2003 نرخ رشد بالایی را تجربه کرده است. قبرس شمالی از اقتصاد بازار آزاد استفاده می‌کند. درآمد سرانه آن تا سال 2014 حدود 15 هزار دلار بود.

    جمهوری ترک قبرس شمالی تحت سلطه بخش خدمات از جمله بخش عمومی، تجارت، گردشگری و آموزش است. از منظر بلندمدت، فعالیت‌های اقتصادی به تدریج از کشاورزی و تولید به سمت خدمات، به ویژه تجارت و گردشگری، حمل و نقل، ارتباطات، تجارت و خدمات شخصی تغییر می‌کنند.

    خدمات عمومی، بخش مهمی در فعالیت‌های اقتصادی کلی باقی می‌ماند، اما اهمیت آنها در سال‌های اخیر با رشد شدید بخش خصوصی کاهش یافته است. ارزش ساخت و ساز از سال 2000 بیش از دو برابر شده است و در سال‌های اخیر قوی‌تر شده و تنها در سال 2006، 35 درصد افزایش یافته است.

    در نتیجه، سهم مربوطه در تولید از 3.3 درصد در سال 1980 به 13.5 درصد در سال 2006 افزایش یافت که این مهمترین منبع رشد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. در مجموع خدمات بین سال‌های 2000 و 2006 رشد 45 درصدی را به ثبت رساندند، در حالی که سهم آنها در کل رشد اقتصادی به ویژه در تجارت، خدمات شخصی، حمل و نقل و ارتباطات از 62.8 درصد در سال 1980 به 65.8 درصد در سال 2006 افزایش یافت.

    آموزش عالی (دانشگاه‌ها) و تحصیل در قبرس یکی از بخش‌های اصلی خدمات برای اقتصاد این کشور است. سالانه تعداد زیادی از دانشجویان ترک و بین المللی در دانشگاه‌های قبرس شمالی تحصیل می‌کنند. این وضعیت همچنین به بخش املاک و مستغلات، جایی که دانشجویان اجاره ‌دهنده اصلی هستند، رونق می‌دهد.

    همچنین، جمعیت بازنشسته اروپا (عمدتاً اروپای شمالی) در طول تابستان خانه‌هایی را در قبر شمالی خریداری و اجاره می‌کنند. این دوباره به تدریج بر اقتصاد قبرس شمالی تأثیر می‌گذارد. در حال حاضر، بیست و چهار بانک تجاری و یک بانک توسعه ای در قبرس فعال هستند.

    از زمانی که قبرس شمالی از سال 1983 به رشد اقتصادی عظیمی دست یافت، سیستم بانکی به طور اجتناب ناپذیری تغییر کرده است. امروزه علاوه بر بانک‌های ترکیه، بانک‌های محلی قبرس شمالی شعبه‌هایی از بانک‌های بین المللی را اداره می‌کنند. بانک‌ها میلیاردها دلار در جزیره واریز می‌کنند. بانک‌های بین المللی مانند  HSBC، ING، Garanti BBVA، QNB Finansbank، Groupama، AXA بسیاری دیگر خدمات بانکی و بیمه ارائه می‌دهند.

    فعالیت‌ها و مشوق‌های سرمایه گذار خارجی در اقتصاد قبرس شمالی

    فعالیت‌ها و مشوق‌های سرمایه گذار خارجی در اقتصاد قبرس شمالی

    قبرس شمالی خود را در اقتصاد بازار آزاد ادغام کرده است. این کشور از زمان شروع بسته‌های تشویقی و سیاست‌ها برای سرمایه گذاران خارجی، شاهد رشد بسیار سریعی بوده است. قانون اساسی TRNC قوانینی دارد که از حقوق مالکیت خصوصی حمایت می‌کند. سرمایه گذاران خارجی می‌توانند در انواع مختلف شرکت‌های زیر در قبرس شمالی فعالیت کنند:

    • شرکت‌های محلی
    • شرکت‌های شعبه خارجی
    • شرکت‌های منطقه آزاد تجاری
    • شرکت‌های بازرگانی بین المللی (شرکت برون مرزی)

    فقط اتباع خارجی با مجوز کار معتبر می‌توانند در قبرس شمالی کار کنند. شرکت‌های مناطق آزاد تجاری و شرکت‌های برون مرزی برای حضور نمایندگان غیر شهروندی و شهروندی در شرکت‌ها الزامی هستند. دولت قبرس شمالی به نهادهای جداگانه‌ای تقسیم می‌شود که شامل شعبه مجریه، مجلس (قوه مقننه) و شعبه قضایی هستند. امکان کار برای اتباع خارجی در قبرس شمالی به کارگرانی که دارای مجوز کار معتبر هستند، محدود می‌شود. هنگامی که ملکی را در شمال قبرس خریداری کردید و ویزای یک ماهه شما منقضی شد، موظف هستید برای اجازه اقامت در TRNC درخواست دهید.

    در قبرس شمالی هم شخص حقیقی و حقوقی موظف به پرداخت مالیات است. اهمیت سازمان‌های عمومی غیرقابل انکار است زیرا آنها تلاش می‌کنند همه متخصصان، دانشمندان و حامیانی که برای ارتقای منافع حوزه خود تلاش می‌کنند را گرد هم بیاورند. آنها معمولاً به عنوان اتاق بازرگانی ترک قبرس، اتاق مهندسین کامپیوتر ترک‌های قبرس، اتاق صنعت ترکی قبرس، انجمن زنان دانشگاه ترک قبرس و سایر موارد فعالیت می‌کنند.

    کلام آخر

    اقتصاد قبرس شمالی تحت سلطه بخش خدمات (69 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2007) است که شامل بخش عمومی، تجارت، گردشگری و آموزش است. صنعت 22 درصد از تولید ناخالص داخلی و کشاورزی 9 درصد سهم دارد. اقتصاد بر اساس بازار آزاد عمل می‌کند و بخش قابل توجهی از هزینه‌های اداری توسط ترکیه تامین می‌شوند.

     جمهوری قبرس شمالی از لیر ترکیه به عنوان واحد پول خود استفاده می‌کند که وضعیت اقتصادی آن را به اقتصاد ترکیه مرتبط می‌سازد. اقتصاد قبرس شمالی علیرغم اندازه کوچکش، نرخ رشد بالاتری را تجربه می‌کند. قبرس شمالی از رویکرد اقتصاد بازار آزاد استفاده می‌کند و امیدوار است که در آینده نزدیک بتواند با جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی و سرمایه گذاران، اقتصاد خود را بهبود ببخشد.

    سوالات متداول وضعیت اقتصاد قبرس شمالی 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (5 پاسخ)
    2023-05-23

    سلام فقط دنبال تحصیل کرده ها هستند یعنی دنبال خدمات نیستن مثل کاشی کار

    2023-05-29

    سلام. زمینه فعالیت ما صرفا مهاجرت تحصیلی برای کشورهای کانادا، استرالیا، آمریکا، قبرس شمالی و نیوزلند است و پیشنهاد ما هم برای شما و برای این کشور حتما تحصیلی می‌باشد

    2023-02-01

    سلام من فوق لیسانس کشاورزی دارم، آیا از نظر کشاورزی و ایجاد گلخانه و فروش محصولات مناسب هست؟

    2023-02-06

    سلام. ما تحصیلی اقدام داشته و پیشنهاد ما ادامه تحصیل هست

    2022-10-10

    سلام. امکان تحصیل دکترا در رشته های مهندسی عمران یا محیط زیست وجود داره؟ در صورت امکان هزینه های خوابگاه و دانشگاه تقریبا سالی چقدر می شود؟

    2022-10-12

    سلام. به امکانش وجود دارد. هزینه تحصیل حدود 2000 تا 4000 دلار در سال

    2022-09-17

    دختر من ترم سوم دانشگاه فرهنگ هنر در رشته مدیریت هتل‌داری مشغول به تحصیل هست برای ادامه تحصیل امکان مهاجرت به قبرس شمالی را داره؟

    2022-09-18

    سلام. بله و ما برای ایشون میتونیم حداقل میزان 50 درصد بورسیه رو دریافت کنیم و برای اطلاعات بیشتر تماس بگیرید: 02171400111

    2022-08-09

    سلام و عرض ادب شرایط باز گشایی موسسه ماساژ و طب سوزنی در قبرس شمالی چگونه می باشد ؟راهنمایی بفرمایید دکترای طب سوزنی از کالج بین‌المللی گرجستان دارم. ماسور حرفه ای هستم مدرک فنی حرفه ای دارم

    2022-08-09

    سلام. زمینه فعالیت ما صرفا مهاجرت تحصیلی برای کشورهای کانادا، استرالیا، آمریکا، قبرس شمالی و نیوزلند است.

    مشاوره رایگان مهاجرت