مقدمه تحصیل در قبرس

کشور قبرس شمالی یکی از بهترین مقصد‌های مهاجرت برای دانشجویان ایرانی به شمار می‌آید. برای تحصیل در قبرس نیازی به ارائه مدرک زبان وجود نداشته و دانشجویان می‌توانند در صورت قبولی در آزمون زبان انگلیسی دانشگاه بلافاصله تحصیل خود را آغاز کنند. همچنین، هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی مقرون به صرفه‌تر است. علاوه بر آن، دانشجویان می‌توانند پس از گذشت چند ترم از تحصیلشان در دانشگاه‌های قبرس برای شرکت در طرح مبادله دانشجو شرکت کرده و ادامه تحصیلات خود را در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی طی کنند. به عبارت بهتر، تحصیل در قبرس می‌تواند همچون پلی برای تحصیل و مهاجرت در کشورهای پیشرفته دیگر جهان عمل کند. ما در گروه مشاوران مهاجرتی ادب، با در اختیار داشتن کادری مجرب و متخصص به عنوان نماینده رسمی دانشگاه مدیترانه شرقی، دریافت پذیرش تحصیلی را برای شما تضمین می‌کنیم.

ویدیو فرآيند تحصیل در قبرس در 2 دقیقه

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    تحصیل در قبرس

    کشور قبرس در واقع کشوری جزیره‌ای است و جزیره قبرس یکی از بزرگترین جزایر دریای مدیترانه است که در جنوب کشور ترکیه قرار دارد. کشور قبرس شمالی در بخش شمال شرقی جزیره‌ی قبرس واقع شده است که بخش شمالی آن از سال 1974 از بخش جنوبی جدا شده و بدین ترتیب 37 درصد از خاک جزیره به تسخیر و حاکمیت ترک نشین‌های این جزیره درآمده و از سال 1983 به عنوان کشور قبرس شمالی اعلام استقلال نموده است. با اینکه دو کشور قبرس شمالی و جنوبی در یک جزیره و در واقع متصل بهم هستند اما قومیت و نژاد، قوانین، فرهنگ و حتی زبان آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. به طور خلاصه مردم قبرس شمالی عمدتا مسلمان و ترکیه‌ای و مردم قبرس جنوبی عمدتا مسیحی و یونانی هستند.

    قبرس شمالی با جمعیت حدود 320 هزار نفر، در مجموع به 6 ناحیه کشوری تقسیم بندی می‌گردد و 5 شهر مهم قبرس شمالی عبارتند از: نیکوزیا (پایتخت آن که نام دیگر آن لفکوشا است)، فاماگوستا، گیرنه، لفکا و مورفور است. این جزیره بسیار مورد علاقه مردم دنیا و از جمله کشورهای آسیایی و اروپایی اطراف به ویژه از نظر گردشگری و توریستی و همچنین تحصیل و سرمایه‌گذاری می‌باشد و جای تعجب ندارد که مشاغل پیرامون مهمانداری و توریسم در این کشور (و مسلما ارائه رشته‌های درسی پیرامون آن‌ها در دانشگاه‌های آن) در کنار صدها رشته آموزشی دیگر و رشته‌های پر درآمد با آینده‌ی درخشان در این کشور، بسیار رواج دارد.

    همانطور که اندک اشاره‌ای شد، قبرس شمالی امروزه یکی از کشورهای پر طرفدار دنیا برای تحصیل می‌باشد؛ به ویژه از کشورهای آسیایی و حتی اروپایی و عمدتا اروپای شرقی. عمده دلایل محبوبیت تحصیل در قبرس شمالی عبارتند از: اعتبار بالا و ویژه دانشگاه‌های این کشور به ویژه 5 دانشگاه برتر آن از جمله دانشگاه EMU در سطح جهانی، انعطاف شرایط تحصیل در آن و نرخ قبولی خوب برای دانشجویان بین‌المللی، هزینه‌های مناسب و پایین برای تحصیل و زندگی در این کشور، تنوع دوره‌های درسی، بورسیه‌های بسیار زیاد و در دسترس برای مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف، شرایط راحت زندگی در قبرس، جاذبه‌ها، تفریحات و زیبایی‌های توریستی آن، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و... بیشتر مورد توجه متقاضیان به ویژه دانشجویان بین‌المللی قرار دارد. دو شهر نیکوزیا (لفکوشا) و فاماگوستا دو شهر برتر این کشور از همه نظر و معیارها از جمله از نظر تحصیلی و دانشجویی می‌باشند.

    البته قبرس شمالی سالیان سال است که پس از جدایی به عنوان کشوری مستقل، بسیار در زمینه‌های مختلف دیگر از جمله ساخت و سازهای عمرانی و شهری و به دنباله‌ی آن مسلما پیشرفت در امور وسیعی از جمله تکنولوژی و کامپیوتر، اقتصاد، تجارت، آموزش و پرورش، خدمات دولتی و روابط بازرگانی و اقتصادی با دیگر کشورها پیشرفت زیادی کرده است و بنابراین به قبرس شمالی صرفا نمی‌توان به عنوان یک مقصد تحصیلی یا توریستی نگاه کرده و بلکه این کشور بستر بسیار مناسبی برای تحصیل، اشتغال، سرمایه‌گذاری و در کل زندگی را از سرتاسر جهان و به ویژه کشورهای آسیایی و نزدیک به آن، فراهم ساخته است. همچنین قبرس شمالی امروزه با توجه به رشد چشمگیر اقتصاد و همچنین بازار املاک مسکونی، اماکن تفریحی، تجاری و در کل پروژه‌ها و ساخت و سازهای وسیع عمرانی در آن، به یکی از قطب‌های سرمایه‌گذاری در جهان به ویژه در کشورهای اطراف آسیا و اروپا تبدیل شده است. همچنین توریست‌های زیادی در تابستان از کشورهایی همچون انگلستان، فرانسه، اسپانیا، یونان و... به سواحل این کشور سفر می‌کنند.

    فرودگاه بین‌المللی کشور قبرس شمالی، ارجان نام دارد و با علامت اختصاری ECN نمایش داده می‌شود. تمامی پروازهایی که به قبرس شمالی در رفت و آمد هستند حتما باید یک توقف در ترکیه داشته باشند.  برای مثال پرواز ترکیش ایرلاینز از تهران به ارجان یک توقف در استانبول خواهد داشت و پرواز سان اکسپرس تهران به ارجان نیز یک توقف در ازمیر خواهد داشت. مدت زمان پرواز تهران به ارجان با احتساب توقف و تغییر پروازها، تقریبا 6 تا 7 ساعت است. زبان اصلی مردم قبرس شمالی ترکی استانبولی است. اما بسیاری از مردم این کشور به زبان یونانی نیز مسلط هستند. زبان انگلیسی از محبوبیت کمتری نسبت به زبان یونانی دارد اما در بسیاری مناطق و اقشار و به خصوص در محیط‌های فرهنگی و دانشجویی، در مناطق گردشگری و فرهنگی و همچنین محیط‌های تحصیلی پرکاربرد است و اکثر مردم عادی این کشور به ویژه در شهر گیرنه با زبان انگلیسی آشنا هستند. 

    مختصر اطلاعات کلیدی قبرس شمالی

    مختصر اطلاعات کلیدی قبرس شمالی

    • نام رسمی: جمهوری ترک قبرس شمالی
    • پایتخت: نیکوزیا (لفکوشا) شمالی
    • نوع حکومت: جمهوری
    • واحد پول: لیر ترکیه / یورو و دلار در سطح کشور به عنوان واحد پول غیر اصلی نیز رایج هستند.
    • زبان رسمی: ترکی استانبولی
    • مساحت کل کشور: 3354 کیلومتر مربع
    • تقسیم‌ بندی کشوری: 6 ناحیه رسمی
    • جمعیت: قریب به 350 هزار نفر
    • بزرگ‌ترین شهر: نیکوزیا
    • معروف‌ترین شهرها: نیکوزیا، فاماگوستا، گیرنه، مورفو و لفکا
    • شرایط آب و هوایی: معتدل مدیترانه‌ای؛ تابستان‌هایی گرم و نسبتا خشک و زمستان‌های معتدل مدیترانه‌ای با باران
    • میزان تولید ناخالصی: 4.234 میلیارد دلار در سال اخیر
    • متوسط سرانه در سال: 15 هزار دلار
    • متوسط هزینه زندگی برای دانشجو: 250 تا 300 دلار هزینه مایحتاج در ماه / هزینه اقامت 110 تا 300 دلار در ماه (350 تا 600 دلار در مجموع)
    • متوسط هزینه تحصیل برای دانشجو: 4 تا 8 هزار دلار در سال بسته به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی (بدون اعمال بورسیه)
    • تعداد دانشگاه‌های معتبر: 19

    شرایط تحصیل در قبرس در سال 2023

    کشور قبرس شمالی یکی از اولین کشورهایی بود که مرزهای خود را در دوران کرونا به روی دانشجویان بین‌المللی گشود و از سال 2021 کلیه دانشگاه‌های قبرس به طور تمام و کمال فعالیت خود را آغاز کرده بودند. همچنین دولت قبرس شمالی به تمامی دانشجویان ثبت نامی در آن زمان که در حین تحصیل بوده‌اند، مبلغی قابل توجه را به عنوان کمک هزینه برای خریدهای ضروری آن‌ها اعطا کرده بود. البته در آن زمان تمامی افراد از جمله دانشجویان برای ورود به این کشور باید در فرودگاه تست PCR کرونا را به صورت رایگان انجام می‌دادند. کشور ایران نیز از جمله کشورهایی است که شهروندان آن پیش از ورود به قبرس شمالی باید گواهی واکسینه بودن خود را نشان داده و یا تست کرونا را انجام دهند (مطابق با همان قوانین ترکیه) و تنها در این صورت اجازه ورود به قبرس را خواهند داشت. بدین ترتیب که افراد باید حداقل 2 دوز از یکی از واکسن‌های فایزر/بیونتک، سینوفارم، آسترازنکا، سینوواک، اسپاتنیک، مدرنا و یا 1 دوز از واکسن جانسون اند جانسون را تزریق کرده و از تزریق دوز دوم واکسن آن‌ها حداقل 14 روز گذشته باشد که یعنی فرد به اصطلاح کاملا واکسینه باشد. همچنین حتی در صورت کاملا واکسینه بودن فرد در صورت وجود حتی اندک علایمی از کرونا، از شخص تست PCR گرفته می‌گردد که در این حالت شخص می‌بایست با مامورین فرودگاه و پزشکان همکاری لازم را به عمل آورد. شما با داشتن پذیرش تحصیلی از دانشگاهی در قبرس و همچنین گواهی واکسینه بودن به صورت کامل، می‌توانید در این کشور تحصیل کرده و از / به ایران در حین تحصیل و به ویژه در تعطیلات تردد داشته باشید که تردد راحت بین ایران و قبرس و همچنین بین قبرس و ترکیه از دیگر ویژگی‌های برتر تحصیل در قبرس می‌باشد. در حال حاضر که شیوع ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان از جمله قبرس شمالی و ترکیه که جزء کشورهای پیشتاز در زمینه سرعت و تعداد افراد واکسینه بودند فروکش کرده، دانشگاه‌های معتبر این کشور به ویژه دانشگاه مدیترانه شرقی در حال جذب دانشجو و اعطای پذیرش به دانشجویان جدید هستند و به غیر از معقوله مهاجرت تحصیلی، کلیه انواع سفرها و پروازهای به مقصد قبرس شمالی به روال سابق برقرار شده است.

    شایان ذکر است که به دلیل افت تعداد دانشجویان در این کشور و از طرفی نیاز به جذب سرمایه‌های بین‌المللی و همچنین سرمایه‌های علمی و در دراز مدت سرمایه‌های در قالب نیروی کار، در این کشور نوپا و در حدود نیم قرن، در حال حاضر اخذ پذیرش دانشجو در قبرس شمالی از نظر تعداد نفرات و سهولت برای ایرانیان و در کل متقاضیان بین‌المللی، وارد موج افزایشی جدیدی شده و بنابراین اخذ پذیرش از دانشگاه معتبری در این کشور با داشتن یکسری صلاحیت‌های علمی و شرایط نه چندان پیچیده، به سادگی قابل انجام خواهد بود. همچنین در صورت اقدام برای تحصیل در قبرس از گروه مهاجرتی ادب، ما برای شما اخذ حداقل 50 درصد بورسیه تحصیلی را تضمین کرده و همچنین با توجه به شرایط، دانشگاه مد نظر و رشته تحصیلی متقاضی، امکان اخذ بورسیه تا 75 درصد را هم می‌توانیم انجام دهیم؛ برای اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان، رزرو وقت مشاوره تخصصی و یا تشکیل پرونده، با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    ویژگی‌های برتر تحصیل در قبرس

    ویژگی‌های برتر تحصیل در قبرس

    قبرس شمالی مزایای زیادی را برای ادامه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی بخصوص دانشجویان ایرانی دارد. از کیفیت و رفاه بالای زندگی، آب و هوای معتدل و ایده آل، فرصت تفریح و بازدید از نقاط گردشگری قبرس و زندگی شاد، نظام آموزشی سطح بالا، نزدیک بودن به ایران، عدم نیاز به ویزا برای ایرانیان، رواج 2 زبان ترکی و انگلیسی در کشور و امکان تحصیل در هر یک از 2 زبان یاد شده و... برخی از دلایل مهم علاقمندی دانشجویان ایرانی به ادامه تحصیل در قبرس شمالی است. از دیگر دلایل قابل توجه در این راستا باید گفت:

    • دانشجو با تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی می‌تواند پس از گذشت مدتی از شروع تحصیل در رشته مورد نظر خود (معمولا بعد از 1 تا 2 سال تحصیل در مقطع کارشناسی) درخواست exchange یا تبادل دانشجو به دانشگاه‌های کشورهای دیگر از جمله کشورهایی مانند آمریکاف کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و... را داشته باشد و بنابراین تحصیل در قبرس شمالی با داشتن مزیتexchange  راه حل بهینه ای برای ادامه تحصیل و کار در کشورهایی همچون، کانادا، آمریکا و ... است.
    • تحصیل در قبرس شمالی الزامی به داشتن مدرک زبان رسمی و معتبر ندارد و دانشجو می‌تواند در قبرس به آموزش زبان بپردازد. در واقع اجباری نبودن مدرک زبان معتبر یکی از بزرگ‌ترین مزایای قبرس شمالی برای افرادی است که مدارک زبانی مانند IELTS Tofel یا PTE و... ندارند.
    • ارز رسمی کشور قبرس شمالی لیر ترکیه است اما اکثر ارزهای رایج جهانی در قبرس شمالی کارایی دارند و در برخی مناطق از ارز پوند، یورو و دلار آمریکا برای خرید و فروش و معاملات نیز استفاده می‌کنند.
    • ارائه شدن اکثر رشته‌های تحصیلی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی در کلیه مقاطع تحصیلی.
    • ارائه شدن برخی رشته‌های تحصیلی خاص، متنوع و پر طرفدار جدیدتر مانند روابط بین‌المللی و یا انیمیشن و بازی سازی.
    • تحصیل در قبرس شمالی نسبت به بیش از 90 درصد مقاصد محبوب تحصیلی ارزانتر است.
    • برای تحصیل در قبرس (و سفر) ایرانیان نیاز به ویزا ندارند و در نتیجه دغدغه‌های صدور و ویزای دانشجویی را نخواهید داشت.
    • زبان مکالمه‌ی این کشور ترکی استانبولی و انگلیسی است که بنا به انتخاب دانشجو، تحصیل در هر یک از زبان‌های یاد شده امکانپذیر است.
    • تحصیل در قبرس یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که دوست دارند بدون هزینه هنگفت، مهاجرت قانونی داشته باشند و در خارج از کشور تحصیل کرده و در نهایت به اقامت برسند.
    • تحصیل در قبرس شمالی به دلیل نزدیکی به ایران و نداشتن ویزا از نظر بحث تردد و به ویژه در تعطیلات بسیار عالی است.
    • از آنجایی که دانشجویان ایرانی در قبرس می‌توانند کارت اقامت این کشور را دریافت کنند می‌توانند بعد از مدتی کار و تحصیل در این کشور درخواست شهروندی و پاسپورت این کشور را داشته باشند.
    • قبرس کشوری پیشرفته و مرفه و در عین حال ارزان است، بنابراین قبرس یک گزینه مناسب برای افرادی که به دنبال یک زندگی مناسب با هزینه‌های پایین می‌گردند، می‌باشد.
    • دانشگاه‌های قبرس برای دانشجویانی که به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی می‌باشند، بهترین گزینه هستند؛ چرا که در دانشگاه‌های قبرس همچون دانشگاه EMU به صورت پیشفرض حداقل 50% بورسیه به دانشجویان بین‌المللی تعلق میگیرد.

    شرایط و مدارک مورد نیاز تحصیل در قبرس

    برای ادامه تحصیل در قبرس نیازی به جمع آوری مدارک زیادی نیستید! مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های قبرس تنها آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات آن می‌باشد. مثلا اگر می‌خواهید برای مقطع کارشناسی اقدام کنید باید مدرک دیپلم به همراه ریزنمرات سال آخر دبیرستان را داشته باشید. داشتن مدارک فنی و حرفه ای و داشتن سابقه کار مربوط به رشته تحصیلی منتخب شما در دانشگاه می‌تواند در روند پذیرش شما و به ویژه بورسیه تحصیلی تاثیر بسیار بالایی داشته باشد اما موارد ذکر شده جز ضروریات نیستند. سایر مدارکی که برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های قبرس نیازمندید مدارک هویتی و پاسپورت معتبر می‌باشد. نکته بسیار مهم دانشگاه‌های قبرس آن است که برای تحصیل در دانشگاه‌های قبرس الزامی به داشتن مدرک زبان انگلیسی ندارید و در حین تحصیل در این کشور می‌توانید مهارت زبان خود را به میزان کافی برسانید. در ادامه لیست کامل مدارک مورد نیاز برای تحصیل در قبرس را خواهیم دید:

    1. یک پاسپورت با حداقل 8 ماه اعتبار
    2. چهار تا عکس پرسنلی 4×6 با پس زمینه سفید
    3. سوابق تحصیلی متقاضی اعم از مدرک دیپلم، کارشناسی یا کارشناسی ارشد همراه با ریز نمرات
    4. مدرک زبان انگلیسی یا ترکی برای شانس بسیار بیشتر در روند پذیرش و اخذ بورسیه
    5. مدارک هویتی اعم از شناسنامه و کارت ملی به همراه تصویر آن‌ها
    6. ترجمه کلیه مدارک ذکر شده به زبان انگلیسی

    در کل از جمله مزایای اصلی انتخاب قبرس شمالی به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی این است که شما در کمترین زمان و با کمترین مدارک مورد نیاز می‌توانید به این کشور مهاجرت کنید و مشغول به تحصیل در این کشور شوید. تحصیل در قبرس برای دانشجویان ایرانی بسیار آسان و مناسب است و به صورت روز افزون این محبوبیت در حال افزایش است.

    شرایط ویزای دانشجویی قبرس

    قبرس شمالی (قبرس ترک نشین) تحت حاکمیت کشور ترکیه است. بنابراین برای ایرانیان نیازی به اخذ ویزا برای تحصیل در قبرس وجود ندارد. نداشتن ویزا باعث شده تا اعزام دانشجو به قبرس شمالی از ایران، در کمترین زمان ممکن و همچنین با پروسه بسیار ساده‌تری صورت بگیرد.

    عدم نیاز به اخذ ویزای دانشجویی قبرس برای دانشجویان ایرانی باعث تردد آسان از قبرس به ایران و بالعکس شود. دانشجویان ایرانی می‌توانند با تهیه بلیط هواپیما از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد فرودگاه ارجان قبرس شمالی عازم شوند. جالب است بدانید که با تحصیل در قبرس کارت اقامت این کشور برای دانشجویان صادر می‌شود. اخذ کارت اقامت قبرس شمالی می‌تواند برای دانشجو مزایای زیادی داشته باشد. برای مثال می‌تواند مشغول به کار دانشجویی شود یا بعدها به همراه اعضای خانواده خود به این کشور مهاجرت نماید. همچنین همراهی همسر و فرنزدان زیر 18 سال با فرد دانشجو از همان ابتدا نیز میسر می‌باشد.

    تحصیل در قبرس بدون مدرک زبان

    تحصیل در قبرس بدون مدرک زبان

    برخلاف کشورها و مقاصد تحصیلی انگلیسی زبانی چون استرالیا، کانادا، آمریکا، نیوزلند و غیره که داشتن مدرک زبان انگلیسی یکی از شروط اولیه پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها هست، برای تحصیل در قبرس نیازی به داشتن مدرک آیلتس، تافل و یا هر مدرک زبان رسمی دیگری وجود ندارد. دانشجویان می‌توانند با پذیرش در یکی از دانشگاه‌های قبرس به این کشور سفر کنند. اگر دانشجو به زبان انگلیسی مسلط باشد و در آزمون زبان انگلیسی دانشجویان جدید الورود برگزار شده توسط دانشگاه موفق به اخذ نمره مناسبی باشد، می‌تواند با شروع ترم در رشته‌ی مورد نظر خود ادامه تحصیل بدهد. در غیر این صورت فرد متقاضی می‌بایست دوره زبان انگلیسی که دانشگاه برگزار می‌کند را پشت سر بگذارد و سپس به تحصیل در رشته‌ی مورد نظر خود بپردازد. تحصیل در دوره‌های زبان انگلیسی قبرس برای والدین دانشجویان نیز امکان پذیر است. در دانشگاه قبرس حتی برای شرکت در مقطع دکترا هم نیازی به ارائه مدرک زبان معتبر همچون آیلتس و تافل نیست. این ویژگی تحصیل در قبرس باعث محبوب شدن این کشور در بین دانشجویان بین‌المللی غیر انگلیسی زبان از جمله ایرانیان شده است. همچنین تحصیل به زبان ترکی استانبولی هم در دانشگاه‌های این کشور امکانپذیر است.

    تحصیل زبان در قبرس شمالی

    متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی در ابتدای فرآیند پذیرش خود باید در آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی آن دانشگاه شرکت کنند، در صورت برخوردار بودن از سطحی قابل قبول در این زبان، آن‌ها می‌توانند تحصیل خود را آغاز کنند و در غیر این صورت باید متناسب با سطح دانش زبانی خود در یکی از دوره‌های مدرسه مقدماتی انگلیسی (EPS) شرکت کنند. در این مدرسه دوره‌های زبان انگلیسی در چهار بخش اصلی منطبق با چارچوب مرجع مشترک اروپا (CEFR) ارائه می‌شود که عبارتند از: مبتدی (A1)، ابتدایی (A2)، ابتدایی+ (A2+) و متوسط (B1). همچنین دانش زبانی منطبق با مطالعات دانشگاهی و استفاده روزمره آموزش داده شده و فعالیت‌های فوق برنامه و سمینارهایی آموزشی برای تقویت مهارت‌های اجتماعی، فرهنگی و دانشگاهی دانشجویان طراحی شده است. لازم به ذکر است که مدرسه زبان دانشگاه مدیترانه شرقی (EMU) از اعتبارنامه‌ی معتبر Edexcel پیرسون (که یکی از مهم‌ترین موسسات اعتبارسنجی آموزش زبان در بریتانیا و جهان به شمار آمده) برخوردار است.

    تحصیل در رشته‌های دوگانه Double Degree programme در قبرس

    یکی از مزیت‌های تحصیل در قبرس برخوردار شدن از امکان شرکت در رشته‌هایی دوگانه است که به دانشجو این امکان را می‌دهد تا دو مدرک را از دو کشور متفاوت به طور همزمان دریافت کند. این روش حتی به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه‌تر است زیرا هزینه آن بسیار کمتر از تحصیل در دو رشته متفاوت خواهد بود. رشته‌های دوگانه به خصوص برای افرادی که به علت گران بودن شهریه دانشگاه‌ها و هزینه‌های زندگی، امکان‎‌‌ تحصیل در اروپا را ندارند، فرصتی ویژه محسوب می‌شود. به طور مثال، آن‌ها می‌توانند سه سال اول تحصیل خود را در دانشکده مدیریت دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس و سال آخر را در دانشکده بازرگانی دانشگاه پاریس فرانسه سپری کنند. دانشجویان علاقه‌مند با برخورداری از سطح زبانی قابل قبول می‌توانند برای سال آخر تحصیلات خود هر یک از کشورهای اروپایی چون آلمان، ایتالیا، اسپانیا، لهستان و... را انتخاب کرده و در رشته‌های دوگانه یا همان  Double Degree programme شرکت نمایند. دانشگاه‌های قبرس همچون دانشگاه مدیترانه شرقی سالانه دوره‌های بی‌شماری را به صورت دوگانه ارائه کرده تا دانشجویان بین‌المللی بیشتری را برای تحصیل در قبرس جذب کنند.

    هزینه تحصیل در قبرس شمالی

    هزینه تحصیل در قبرس شمالی

    یک فرد متقاضی تحصیل در قبرس شمالی باید تمکن مالی لازم برای شهریه تحصیل و هزینه زندگی در حین تحصیل در قبرس شمالی را داشته باشد. هزینه دقیق تحصیل برای یک دانشجو در قبرس شمالی مستقیما به دانشگاه مورد نظر، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی وابسته است اما در کل شهریه‌های تحصیلی در قبرس شمالی مناسب و به صرفه و این شهریه برای رشته‌های رایج و بین دانشگاه‌های مختلف تقریبا یکسان است. اختلاف‌های بیشتر و بارز در هزینه‌های تحصیل معمولا محدود به یکسری رشته‌های خاص و گران‌تر و عمدتا رشته‌های پزشکی و شاخه‌های مرتبط به آن می‌شود. همچنین این تفاوت در بین دانشگاه‌های این کشور نیز دیده می‌شود. بنابراین بسته به نوع دانشگاه، رتبه و اعتبار آن و مقطع تحصیلی برای کلیه رشته‌های تحصیلی به غیر از پزشکی، رنج شهریه تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی از سالی 1400 تا 12000 دلار تنوع دارد که این شهریه برای برخی رشته‌ها و دوره‌ها حتی به 25 هزار دلار (بیشتر مربوط به رشته‌های پزشکی) در سال هم می‌تواند برسد اما متوسط هزینه اغلب دوره‌ها بین 4 تا 8 هزار دلار در سال می‌گردد که همه‌ی این هزینه‌های ذکر شده بدون اعمال بورسیه 50 درصدی ویژه دانشجویان بین‌المللی است.

    حال بیاییم این هزینه کلی را برای مقاطع مختلف تحصیلی تفکیک کنیم؛ متوسط هزینه سالانه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در قبرس شمالی برای دانشجویان بین‌المللی از قرار زیر است؛ کلیه شهریه ها بدون اعمال بورسیه 50 درصدی ویژه دانشجویان بین‌المللی لیست شده است:

    • متوسط شهریه مهدکودک و پیش‌ دبستانی: نزدیک 3000 دلار در سال
    • متوسط شهریه مدارس: 2400 تا 3100 دلار در سال
    • متوسط شهریه مقطع کارشناسی: نزدیک 3900 دلار در سال
    • متوسط شهریه مقطع کارشناسی ارشد: حدود 4600 دلار در سال
    • متوسط شهریه مقطع کارشناسی ارشد (مبتنی بر تز): حدود 5200 دلار در سال
    • متوسط شهریه مقطع دکتری: 11 هزار دلار در سال
    • حداقل شهریه دانشگاه یا موسسه آموزشی: 1400 دلار در سال
    • حداکثر شهریه دانشگاه: 25 هزار دلار در سال
    • متوسط شهریه رشته‌های پزشکی: 9 تا 24 هزار دلار در سال
    • متوسط شهریه رشته‌ پرستاری: حدود 6200 دلار در سال

    هزینه زندگی در قبرس شمالی

    هزینه‌های جدای از تحصیل در قبرس شمالی عموما شامل محل اقامت (که خوابگاه ارزان‌ترین گزینه و اجاره خانه تک نفره گرانترین گزینه است)، هزینه‌های تسهیلات، تعمیرات، قبوض و دیگر هزینه‌های جانبی محل اقامت (در صورت عدم تهیه خوابگاه)، هزینه خورد و خوراک، البسه و پوشاک، لوازم و کتب تحصیلی، حمل و نقل شهری، سرگرمی و دیگر مخارج می‌گردد. متوسط هزینه کل زندگی یک دانشجو در قبرس شمالی (مسکن + مایحتاج) سالانه 4000 تا 7200 دلار است که یک هزینه ایده‌آل و کاملا میانگین است. در جدول زیر هزینه‌های کلی و کلیدی زندگی در قبرس شمالی ذکر شده است:

    عنوان

    مبلغ به دلار

    خوابگاه و محل اقامت

    هزینه ماهانه خوابگاه دانشجویی

    110 تا 300

    اجاره ماهانه واحد 1 خوابه نزدیک مرکز شهر

    340

    اجاره ماهانه واحد 1 خوابه به دور از مرکز شهر

    270

    حداقل اجاره ماهانه آپارتمان 1 خوابه

    210

    اجاره ماهانه با تهیه خانه دانشجویی اشتراکی

    100 تا 150

    هزینه‌های کلی و جزئی

    مجموع کل هزینه زندگی دانشجو در ماه

    350 تا 600

    هزینه زندگی ماهانه دانشجویی بدون احتساب مسکن

    240 تا 300

    هزینه ماهانه تسهیلات، قبوض برق، آب و...

    90

    هزینه ماهانه اینترنت پرسرعت با سرعت 60mbps

    23

    هزینه ماهیانه اشتراک باشگاه بدنسازی

    24

    هزینه یک ست لباس (شامل کفش، شلوار و لباس بالا تنه)

    140

    هزینه ماهانه حمل و نقل عمومی

    42

    هزینه یک دستگاه خودروی نرمال و خوب

    16000

    قیمت 1 لیتر بنزین

    1.21

    قیمت 1 وعده غذای فست فود

    7

    قیمت بلیت حمل و نقل یک طرفه شهری

    1.5

    هزینه تاکسی به ازای هر کیلومتر

    1.02

    خوابگاه دانشجویی و مسکن در قبرس شمالی

    خوابگاه دانشجویی و مسکن در قبرس شمالی

    از دیگر مزایای دانشگاه‌های قبرس شمالی، ارائه خوابگاه‌های دانشجویی با امکانات و قیمت مناسب به دانشجویان است. اگرچه برخی هم هستند که ترجیح می‌دهند تا واحد آپارتمانی را در شهر و در نزدیکی دانشگاه اجاره نموده که خوشبختانه برای آن هم نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف در قبرس شمالی نیست. اما استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های قبرس، بسیار برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین زمان و سهولت در رفت و آمد به دلیل نزدیک بودن خوابگاه‌ها به دانشکده‌ها، دپارتمان‌ها و کلاس‌ها و از طرفی روابط بهتر اجتماعی با دیگر دانشجویان انتخاب هوشمندانه‌ای است. همچنین حضور در خوابگاه فرصت بهتری را برای تبادل فرهنگی، برقراری ارتباط با سایر دانشجویان و خوی گرفتن سریع‌تر با محیط فرهنگی و تحصیلی این کشور فراهم خواهد شد. هزینه‌ خوابگاه دانشجویی در قبرس چیزی در حدود 1300 تا حدود 3900 دلار در هر سال تمام خواهد شد که این هزینه‌ها بسته به امکانات و همچنین تعداد نفرات در اتاق در بازه ذکر شده تفاوت خواهد داشت که در کل دارای قیمت بسیار مناسبی بوده و نیاز به پرداخت هزینه جانبی مانند هزینه‌های تسلیهاتی نیست و هرچند که اجاره خانه در کشور قبرس شمالی گران نمی‌باشد اما این هزینه‌ها در مقایسه با اجاره آپارتمان بسیار متفاوت (ودر واقع کمتر) است. بدین ترتیب که متوسط اجاره یک آپارتمانی تک خوابه از 200 دلار (حدود 1700 لیر ترکیه) در ماه شروع شده که با هزینه‌های جانبی مثل هزینه قبوض و... به ماهیانه بیش از 250 دلار خواهد رسید که در مقایسه با خوابگاه مخصوصا اتاق‌های 2 یا 4 نفره دارای تفاوت آشکاری در هزینه می‌باشد.

    یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان بین‌المللی پیدا کردن مسکن مناسب در کشور مقصد است. معمولا دانشگاه‌ها دارای خوابگاه‌های اختصاصی هستند که دانشجویان می‌توانند با قیمتی مناسب آن‌ها را اجاره کنند. اغلب دانشجویان ترجیح می‌دهند که در خوابگاه‌های رسمی دانشگاه اقامت کرده که از امکانات بسیار مطلوبی برخوردار هستند. وجود خوابگاه‌های دخترانه و پسرانه با نگهبان‌های 24 ساعته از مزایای تحصیل و زندگی در قبرس محسوب می‌شود. همچنین در نواحی نزدیک به دانشگاه، هاستل‌های کوچکی برای دانشجویان وجود داشته که طیف متنوعی را از اتاق‌های 6 نفره تا سوئیت‌های لوکس در بر می‌گیرند. هزینه این هاستل‌ها حدود 1000 یورو در سال است. برخی دیگر از دانشجویان زندگی در آپارتمان‌های مرکز شهر را ترجیح می‌دهند. زوج‌های دانشجو می‌توانند در واحدهای آپارتمانی مجزا با تجهیزات کافی ساکن شوند. هزینه واحدهای آپارتمانی به موارد مختلفی چون تعداد اتاق خواب، تجهیزات، مقدار اثاثیه موجود و تعمیرات مورد نیاز بستگی داشته و حداقل اجاره ماهیانه آن‌ها 350 یورو است. البته بسیاری از کسانی که به دنبال دریافت اقامت دائم قبرس هستند، می‌توانند با مبلغی حدود 40000 یورو یک واحد آپارتمان تک خوابه و یا با مبلغ 100 هزار یورو یک ویلا در سواحل قبرس شمالی خریداری کنند. لازم به ذکر است که خرید مسکن شامل مالیات بر دارایی و نیازمند طی کردن فرآیندی اداری خواهد بود، به همین دلیل تقاضا برای اجاره مسکن در این کشور نسبت به خرید آن بیشتر است.

    بیمه، خدمات درمانی و خدمات بانکی در قبرس شمالی

    دانشجویان با تحصیل در دانشگاه‌های قبرس، به عنوان بخشی از شهریه‌ای که پرداخت می‌کنند، از پوشش خدمات درمانی رایگان بهره‌مند می‌شوند. به عبارت دیگر اقدامات پزشکی و درمانی آن‌ها در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی برایشان هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت. آن‌ها می‌توانند به صورت مداوم برای چکاپ مراجعه کرده، از امکانات اورژانس بیمارستان استفاده کنند و حتی به طور رایگان تحت عمل جراحی مورد نیاز قرار بگیرند. لازم به ذکر است که خدمات دندان‌پزشکی، جراحی پلاستیک و بارداری شامل بیمه درمانی دانشجویی نمی‌شود.

    هر دانشجویی که پذیرش خود را از یکی از دانشگاه‌های قبرس شمالی دریافت نموده، پس از آغاز تحصیل می‌تواند به راحتی طی روندی ساده حساب بانکی افتتاح نماید و شماره حساب و کریدیت کارت نیز دریافت نماید که تقریبا تمام بانک‌های این کشور برای دانشجویان امکان دریافت کارت اعتباری را فراهم کرده‌اند. همچنین انتقال پول از ایران به حساب بانکی دانشجو در قبرس پروسه راحتی دارد. شما برای افتتاح حساب بانکی دانشجویی در قبرس شمالی ملزم به ارائه پاسپورت، کارت دانشجویی، فرم اشتغال به تحصیل و آدرس محل سکونت هستید.

    کار دانشجویی در قبرس شمالی

    کار دانشجویی در قبرس شمالی

    دانشجویان هنگام تحصیل در قبرس، در طول ترم حق کار پاره وقت تا 20 ساعت در هفته و در طول تابستان حق کار تمام وقت را دارند. اما ادانشجویان ایرانی بعد از ورود به قبرس کارت اقامت موقت ترکیه و قبرس تعلق میگیرد و از طرفی قبرس شمالی زیاد بر روی این تعداد ساعات کاری حساس نیست، بنابراین دانشجویان در صورت عدم ایجاد لطمه به تحصیلشان می‌توانند به صورت تمام وقت مشغول به کار در قبرس شوند.

    پیدا کردن کار در قبرس سمالی کار چندان سختی نیست! سایت‌ها و موسسات کاریابی زیادی در قبرس فعالیت می‌کنند که دانشجو می‌تواند شغل مورد نظر خود را در آن‌ها پیدا کند. هر دانشجو با اشتغال به کار در قبرس حین تحصیل می‌تواند به طور متوسط 300 تا 400 دلار در ماه درآمد داشته باشد. البته درآمد ماهانه دانشجو بستگی به شغل مورد نظر و مدت زمان فعالیت وی داشته باشد. از مشاغل پرطرفدار دانشجویان در قبرس می‌توان به مشاغلی چون بازاریابی، برنامه نویسی، مقاله نویسی، پشتیبان تلفنی، گارسون و کافه داری ، هتلداری و امور مربوط به مهمانداری و توریسم و... اشاره کرد. اگر دانشجو شرایط دریافت بورسیه کامل را نداشته باشد، کار در ضمن تحصیل در قبرس می‌تواند کمک شایانی به کم کردن هزینه‌های دانشجو بنماید.

    علیرغم اینکه تحصیل در قبرس شمالی بسیار به صرفه بوده و شهریه‌های دانشگاه‌ها پایین است، دانشجویان می‌توانند از طریق انجام کارهای پاره‌وقت، هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند. به دلیل آنکه کشور قبرس یکی از مقصدهای گردشگری جهانی است، مشاغل متعددی در هتل‌ها، رستوران‌ها، بارها و.. در این زمینه وجود دارند که دانشجویان می‌توانند در آن‌ها مشغول به کار شوند. متوسط حقوق ماهیانه کار دانشجویی در قبرس شمالی 300 تا 400 دلار است که می‌تواند هزینه‌های ماهیانه زندگی در این کشور را پوشش دهد. همچنین با وجود اینکه زبان انگلیسی به طور گسترده در قبرس شمالی استفاده می‌شود، داشتن دانش متوسطی از زبان ترکی، به دانشجویان کمک می‌کند تا موقعیت‌های شغلی بهتری برای استخدام و شانس بیشتری برای ورود به بازار کار پس از فارغ‌التحصیلی داشته باشند. همچنین دانشجویان می‌توانند در برخی مشاغل دانشگاهی همچون مسئول کتابخانه مشغول به کار شده و بدین ترتیب در هزینه‌های رفت و آمد خود صرفه‌جویی کنند. البته همواره باید توجه داشت که کارهای پاره‌وقت دانشجویی به نمرات و وضعیت تحصیلی دانشجویان لطمه‌ای وارد نکرده و آن‌ها را از پیشرفت‌های روزافزون در رشته تحصیلی خود، محروم نسازد.

    بورسیه تحصیلی قبرس

    خوشبختانه دانشگاه‌های قبرس از جمله دانشگاه EMU برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌ها و اسکالرشیپ های خوبی در نظر می گیرند. مثلا دانشگاه EMU به راحتی تا 50 % بورسیه تحصیلی به دانشجویان خود اعطا می‌کند. ثبت نام برای کمک هزینه‌های تحصیلی و بورسیه‌ها در ماه‌های سپتامبر و فوریه ثبت نام بعمل می آید. برای ثبت نام در بورسیه تحصیلی قبرس مدارکی چون پرکردن فرم درخواست، عکس پرسنلی، کپی پاسپورت، سوابق تحصیلی و ریز نمرات است. کمک هزینه‌ها و بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان در قبرس شمالی به دو نوع کلی و جزئی تقسیم می شود که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:
    1. بورسیه کامل (Full Scholarship)
    پرداخت کلیه هزینه‌های شهریه دانشگاه + هزینه خوابگاه + کمک هزینه زندگی 200 دلاری در هر ماه + کمک هزینه تحصیلی 120 لیر ترکیه در هر ترم به هر دانشجو در طول اعتبار بورسیه تحصیلی دانشجو
    2. بورسیه جزئی (Partial Scholarship)
    پرداخت کمک هزینه زندگی 200 دلاری در هر ماه + کمک هزینه تحصیلی 120 لیر ترکیه در هر ترم به هر دانشجو در طول اعتبار بورسیه تحصیلی دانشجو

    ویزای کار پس از تحصیل در قبرس

    ویزای کار پس از تحصیل در قبرس

    همانطور که گفته شد مهاجرت تحصیلی به قبرس به دلیل مزیت‌های متعددی که دارد، فرصت مناسبی برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود که از توانایی مالی کافی و یا رزومه قوی برای مهاجرت به کشورهای اروپایی، کانادا، آمریکا یا استرالیا برخوردار نیستند. از آنجایی که هدف بسیاری از افراد از مهاجرت تحصیلی، درخواست اقامت دائم است، فرصت‌های شغلی موجود در کشور مقصد برای فارغ‌التحصیلان اهمیت زیادی می‌یابد.

    در حقیقت، قبرس شمالی می‌تواند فرصت مناسبی برای تمام افرادی باشد که قصد دارند از طریق مهاجرت به یک کشور ساده‌تر، راه را برای مهاجرت به کشورهای پیشرفته‌تر هموار سازند. مهاجرت تحصیلی به قبرس ساده‌ترین راه مهاجرت به این کشور است، زیرا دانشجویان با هزینه‌هایی معقول می‌توانند علاوه بر کسب مدرک تحصیلی مورد نظر، با فرصت‌های استخدامی و فرهنگ این کشور نیز آشنا شوند. فارغ‌التحصیلان می‌توانند بعد از دریافت جاب آفر از یکی از کارفرمایان معتبر داخل قبرس، برای اخذ مجوز کاری قبرس شمالی اقدام کنند.

    در اغلب مواقع، کارفرمایان فرآیندهای لازم برای استخدام نیروی خارجی را از طریق دولت قبرس شمالی طی کرده و فارغ‌التحصیلان پس از آن برای کارفرمای مورد نظر مشغول به کار می‌شوند. برخی از دانشگاه‌ها نیز خود امکاناتی را برای دانشجویان خود فراهم می‌کنند تا با کارفرمایان بالقوه در صنعت خود آشنا شده و برای فرصت‌های استخدامی موجود درخواست دهند. به همین دلیل اغلب فارغ‌التحصیلان در قبرس در کمتر از 3 ماه پس از پایان تحصیلات خود به کار مشغول می‌شوند.

    اقامت پس از تحصیل در قبرس

    دانشجویان پس از تحصیل در قبرس می‌توانند مجوز کار در قبرس دریافت کنند و در این کشور مشغول به کار شوند. فرصت‌های شغلی زیادی در بانک‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌ها و سایر مراکز اقتصادی قبرس برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های این کشور وجود دارد. دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی می‌بایست یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرما داشته باشد. معمولا کارفرمایان با متقاضیان اشتغال به کار قبرس یک پیش قرارداد برای متقاضی ارسال می‌کنند تا فرد بتواند برای مجوز کار در قبرس اقدام نمیاد. بعد از تهیه مجوز کار در قبرس فرد متقاضی می‌تواند در قبرس مشغول به کار شود.

    برخی از دانشگاه‌های قبرس جهت کمک به دانشجویان فارغ‌التحصیل برای پیدا کردن فرصت های شغلی مناسب انجمن‌هایی دارند. دانشجویان در آخرین ماه‌های تحصیل خود به عضویت این انجمن‌ها در می آیند تا از فرصت‌های شغلی مناسب خود با خبر شوند. این انجمن‌ها به هدف نزدیک شدن صنعت و دانشگاه‌ها در قبرس تاسیس شده‌اند. اغلب دانشجویان فارغ‌التحصیل در قبرس ظرف 3 ماه بعد از فارغ‌التحصیلی‌شان در قبرس مشغول به کار می‌شوند.

    برترین دانشگاه‌های قبرس شمالی در سال 2023

    برترین دانشگاه‌های قبرس شمالی در سال 2023

    برای مشاهده لیست کامل دانشگاه‌های قبرس شمالی می‌توانید به صفحه‌ی لیست کامل دانشگاه‌های قبرس مراجعه نمایید اما جا دارد قبل از معرفی برترین دانشگاه‌های این کشور، درباره اعتبار دانشگاه‌های قبرس در سطح جهانی گفت که بسیاری از افراد ممکن است گمان کنند که دانشگاه‌های قبرس شمالی از اعتبار بین‌المللی بالایی برخوردار نیستند. اما بهتر است بدانید که دانشگاه‌های قبرس شمالی همچون دانشگاه مدیترانه شرقی (emu) نه تنها مورد تایید وزارت علوم ایران هستند، بلکه در سطح جهانی نیز معتبر به حساب می‌آیند. طبق آخرین رتبه‌بندی مجله تایمز، دانشگاه EMU رتبه 801- 1000 جهانی را به دست آورده و از نظر شاخص‌های توسعه انسانی سازمان ملل نیز در رتبه 400-600 جهان قرار گرفته است. همچنین تمام دانشگاه‌های این کشور مورد تایید وزارت آموزش، جوانان و ورزش (YODAK) و بورد آموزش عالی ترکیه (YOK) بوده که به عنوان یک سازمان آموزش عالی، استانداردهای آن در سطح بین‌المللی پذیرفته شده و مورد قبول است. در جدول زیر می‌توانید لیست دانشگاه‌های قبرس شمالی را که به عنوان بهترین دانشگاه‌های قاین کشور در سال 2023 انتخاب شدند را مشاهده نمایید.

    نام دانشگاه

    سال تاسیس

    تعداد دانشجو

    نوع دانشگاه

    شهر

    دانشگاه مدیترانه شرقی

    1979

    20000

    دولتی

    فاماگوستا

    دانشگاه خاور نزدیک

    1988

    30000

    خصوصی

    نیکوزیا (لفکوشا)

    دانشگاه کایرنیا (گیرنه)

    2013

    3000

    خصوصی

    کایرنیا (گیرنه)

    دانشگاه بین‌المللی قبرس

    1997

    18000

    خصوصی

    نیکوزیا (لفکوشا)

    دانشگاه اروپایی لفکه

    1990

    11000

    خصوصی

    لفکه

    دانشگاه آمریکایی گیرنه

    1985

    18000

    خصوصی

    کایرنیا (گیرنه)

    دانشگاه EMU قبرس

    دانشگاه EMU قبرس

    دانشگاه EMU معتبرترین و بزرگ‌ترین دانشگاه قبرس محسوب می‌شود و یکی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران نیز می‌باشد. در این دانشگاه دروس به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌شوند که ممکن است برخی از رشته‌ها فقط با زبان انگلیسی یا فقط با زبان ترکی ارائه شوند. دوره دکترا در این دانشگاه بین 2 تا 5 سال، دوره کارشناسی ارشد بین 1 تا 2 سال و دوره کارشناسی 4 سال به طول می‌انجامد . این دانشگاه بیش از 100 رشته تحصیلی متنوع در دوره کارشناسی و بیش از 80 رشته در کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میدهد و تا 50% بورسیه به دانشجویان بین‌المللی عرضه می‌کند. در ادامه کلیه رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس (پایان نامه محور یا پروژه محور) و دکترا را بررسی خواهیم کرد:

    * دوره PHD یا همان دوره دکترا به زبان انگلیسی:
    علوم کامپیوتر، معماری، شیمی، مهندسی عمران، مدیریت بازرگانی، ارتباطات و علوم رسانه، مهندسی کامپیوتر، اقتصاد، ریاضیات، علوم آموزشی، مهندسی برق، دبیری زبان انگلیسی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، فیزیک، مدیریت گردشگری، روابط بین‌المللی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش.

    * دوره PHD یا همان دوره دکترا به زبان ترکی:
    تغذیه و رژیم غذایی، فیزیوتراپی و توان بخشی.

    * دوره Master (with Thesis) یا همان دوره کارشناسی ارشد پژوهش محور به زبان انگلیسی:
    علوم کامپیوتر، معماری، شیمی، مدیریت بانکداری، علوم سیاسی، روانشناسی، معماری داخلی، طراحی شهری، مدیریت کسب و کار، مهندسی عمران، مدیریت بازرگانی، ارتباطات و علوم رسانه، مهندسی کامپیوتر، اقتصاد، ریاضیات، علوم آموزشی، مهندسی برق، دبیری زبان انگلیسی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، فیزیک، مدیریت گردشگری، روابط بین‌المللی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش.

    * دوره Master (with Thesis) یا همان دوره کارشناسی ارشد پژوهش محور به زبان ترکی:
    مدیریت کسب و کار، ارتباطات و علوم رسانه، مدیریت آموزش و برنامه ریزی تحصیلی، روانشناسی کودکان، مدیریت آموزش و نظارت، پزشکی تخصص داخلی و گوارش، مطالعات جنسیتی، مشاوره بالینی، حقوق، پرستاری، تغذیه و رژیم غذایی، فیزیوتراپی و توان بخشی، زبان و ادبیات ترکی، مدیریت گردشگری.

    * دوره Master (without Thesis) یا همان دوره کارشناسی ارشد آموزش محور به زبان انگلیسی:
    مدیریت بانکداری، معماری، مدیریت بازرگانی، سیستم‌های حقوقی، مهندسی کامپیوتر، فیلم و رسانه‌های دیجتال، مهندسی مدیریت بازرگانی، اقتصاد، مدیریت مهندسی، دبیری زبان انگلیسی ، مدیریت هتلداری، مدیریت منابع انسانی، مهندسی صنایع، مهندسی سیستم های اطلاعاتی، فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش، معماری داخلی، تجارت بین‌المللی، روابط بین‌المللی، مدیریت کسب و کار، بیوتکنولوژی پزشکی، مدیریت حمل و نقل، مدیریت گردشگری، طراحی شهری، هنرهای تجسمی و ارتباط تصویری.

    * دوره Master (without Thesis) یا همان دوره کارشناسی ارشد آموزش محور به زبان ترکی:
    مدیریت بانکداری، روانشناسی کودکان، مدیریت بازرگانی، مطالعات جنسیتی، اقتصاد، مدیریت اقتصاد، مدیریت گردشگری.

    * دوره  Undergraduateیا همان دوره کارشناسی به زبان انگلیسی:
    مدیریت بانکداری، علوم کامپیوتر، مطالعات آماری، طراحی انیمیشن و بازی‌های کامپیوتری، مدیریت بیمه، معماری، مهندسی پزشکی، مدیریت بازرگانی، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر (کلیه گرایش ها)، دندانپزشکی، اقتصاد، مهندسی برق، مهندسی مکاترونیک، دبیری زبان انگلیسی، مشاوره بالینی، مدیریت منابع انسانی، مهندسی صنایع، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی سیستم‌های اطلاعاتی، معماری داخلی، روابط بین‌المللی، تجارت بین‌المللی، مهندیسی مدیریت، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، تجارت، علوم کامپیوتر، ریاضیات، مهندسی مکانیک، مهندسی مکاترونیک، پزشکی، زیست شناسی و ژنتیک مولکولی، خبرنگاری و رسانه های جدید، پرستاری، تغذیه و رژیم‌های غذایی، داروسازی، فیزیوتراپی و توانبخشی، علوم سیاسی، روانشناسی، مدیریت، روابط عمومی و تبلیغات، مدیریت خدمات تفریحی، مهندسی نرم افزار، مدیریت گردشگری و مهمانداری، تفسیر و ترجمه، مطالعات فیلم و تلویزیون، هنرهای تصویری و ارتباط تصویری، مدیریت بازرگانی.

    * دوره  Undergraduateیا همان دوره کارشناسی به ترکی:
    مدیریت بازرگانی، مهندسی عمران، کامپیوتر و فناوری آموزشی، دندان پزشکی، دبیری ریاضی دوره ابتدایی، آشپزی، مشاوره بالینی، مدیریت بهداشت، معماری داخلی، تجارت بین‌المللی، حقوق، موسیقی، خبرنگاری و رسانه های جدید، پرستاری، تغذیه و رژیم های غذایی، فیزیوتراپی و توان بخشی، مربیگری مهدکودک، روانشناسی، روابط عمومی و تبلیغات، تربیت بدنی، مربیگری معلولین ذهنی، زبان و ادبیات ترکی، دبیری زبان و ادبیات ترکی، مطالعات فیلم و تلویزیون.

    تبادل دانشجو دانشگاه EMU با دانشگاه‌های جهان

    یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در قبرس شمالی و دانشگاه مدیترانه شرقی، امکان شرکت در برنامه‌های اکسچنج دانشگاه است. به عبارت دیگر دانشجویان می‌توانند یک ترم یا یک سال تحصیلی خود را در دانشگاهی همکار در کشورهای اروپایی و آمریکایی سپری کنند. برخی از مشهورترین دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی آمریکایی که دانشگاه مدیترانه شرقی با آن‌ها برنامه همکاری و تبادل دانشجو را امضا کرده است عبارتند از:

    • Central Connecticut State University

    • California Long Beach State University

    • San Diego State University

    • Louisiana State University

    به همین ترتیب دانشگاه‌های متعددی در کشورهای کانادا، آلمان، کره، ایتالیا و دانمارک وجود دارند که شما می‌توانید از طریق تحصیل در دانشگاه EMU در آن‌ها تحصیل کنید. این امکان، فرصت مناسبی را برای دانشجویانی فراهم کرده که از رزومه تحصیلی قوی برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی برخوردار نیستند و یا امکان پرداخت شهریه‌های آن‌ها را ندارند. سالانه دانشگاه‌های جدیدی به لیست دانشگاه‌های همکار EMU اضافه می‌شوند که دانشجویان می‌توانند از طریق دفتر مطالعات بین‌الملل از لیست کامل آن‌ها با خبر شده و شرایط تبادل دانشجو را جویا شوند. شرکت در برنامه‌های تبادل دانشجو تجربه آموزشی بی‌نظیری را برای دانشجویان فراهم آورده و در صورتی که قصد اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کشور مقصد را در مقاطع بالاتر داشته باشند، می‌تواند نقطه مثبتی در رزومه آن‌ها به شمار آید.

    دانشگاه بین‌المللی قبرس (CIU)

    دانشگاه بین‌المللی قبرس یکی از دانشگاه‌های خصوصی و انگلیسی زبان در قبرس شمالی است. این دانشگاه در سال 1997 تاسیس گشته و در نیکوزیا شمالی قرار گرفته است. پس از گسترش اینترنت و فضای مجازی به طور گسترده در سطح دانشگاه‌ها، نیاز به تاسیس دانشگاه‌های بیشتر که دوره‌هایی را به زبان انگلیسی ارائه کنند، بیش از پیش احساس شد. در نتیجه این امر دانشگاه بین‌المللی قبرس افتتاح شد تا محلی برای آموزش عالی و تقویت زبان‌های خارجی در کشور و منطقه باشد. دانشگاه بین‌المللی قبرس دارای دانشکده‌ها و رشته‌های زیر است:

    • دانشکده داروسازی

    • دانشکده آموزش
      گروه رشته‌های آموزش آموزش معلم کامپیوتر و فناوری آموزشی، آموزش زبان انگلیسی، آموزش معلم پیش دبستانی، مشاوره روانشناسی، آموزش هنر و صنایع دستی، آموزش کلاس درس، آموزش زبان ترکی و آموزش افراد استثنایی

    • دانشکده هنرها و علوم
      گروه رشته‌های روانشناسی و ادبیات ترکی

    • دانشکده هنرهای زیبا
      گروه رشته‌های طراحی صنعتی، گرافیک، طراحی داخلی معماری

    • دانشکده حقوق

    • مدرسه هنرهای فنی و حرفه‌ای
      مدرسه خدمات بهداشتی

    • مدرسه توریسم و مدیریت هتلداری

    • مدرسه علوم کاربردی

    • مدرسه زبان‌های خارجی

    دانشگاه بین‌المللی قبرس همچنین دارای چندین مرکز تحقیقاتی بزرگ است، همچون :

    • مرکز تحقیقات محیطی

    • مرکز مطالعات قبرس

    • مرکز تحقیقات سیاست های اجتماعی و استراتژیک (CIU CSSPR)

    • مرکز باستان شناسی و تصویربرداری زیر آب

    • مرکز تحقیقات میراث فرهنگی

    • مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی

    علاوه بر کتابخانه مرکزی، باشگاه‌ها ورزشی و دیگر تسهیلات دانشگاهی، دانشگاه بین‌المللی قبرس برای دانشجویان دانشکده ارتباطات امکان شرکت در برنامه‌های رادیویی را از طریق ساختمان رادیو CIU فراهم ساخته و دانشجویان می‌توانند علاوه بر یادگیری مهارت‌های مورد نیاز در این زمینه، به تبادلات فرهنگی میان دانشجویی نیز بپردازند.

    رشته‌های محبوب و پردرآمد برای تحصیل در قبرس

    رشته‌های محبوب و پردرآمد برای تحصیل در قبرس

    از آنجایی که قبرس کشور کوچکی است. اقتصاد آنچنان بزرگ و فعالی ندارد. اقتصاد این کشور با ثبات است و خبری از تورم‌های اذیت کننده نیست. هزینه زندگی در این کشور هم نسبت به کشورهای بزرگ و پرجمعیت کمتر است. اغلب شاغلین در این کشور با حداقل درآمد می‌توانند از زندگی راحتی بهره‌مند شوند. پردرآمد ترین رشته‌های تحصیلی در کشور مدیریت مالی، حسابداری، مهندسی شیمی، اقتصاد، فیزیک، مهندسی سخت افزار، دندان پزشکی، بازرگانی و طراحی مد است. برخلاف سایر کشورهایی مانند ایران بیشترین درآمد در قبرس نصیب فیزیکدانان، پزشکان و مهندسان سخت افزار و در اولویت بعدی نرم افزار است. این رشته‌ها در سال های اخیر بیشترین درآمد را نسبت به سایر رشته‌ها در قبرس دارند.

    تحصیل رشته پزشکی در قبرس

    دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته پزشکی در قبرس قبرس شمالی عموما 2 دانشگاه دولتی University of Cyprus  و دانشگاه EMU هستند. اما دانشگاه‌هایی چون دیگری چون دانشگاه فناوری قبرس و... نیز برخی رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را ارائه می‌دهند. تحصیل در رشته‌های پزشکی قبرس برای دانشجویان بین‌المللی خصوصا دانشجویان ایرانی فرصتی کم نظیر است. سالانه بیش از 30 هزار دانشجوی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی به قبرس مهاجرت تحصیلی می‌نمایند. دانشجویان از خدمات ارزنده، اساتید بین‌المللی از دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و ...، مباحث آموزشی جامع و بسیاری دیگر از خدمات دانشگاه‌های قبرس استفاده می‌کنند. هدف دانشگاه‌های قبرس ایجاد یک محیط آموزشی قابل رقابت با دانشگاه‌های بزرگ بین‌المللی در زمینه‌های پزشکی است.

    تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه EMU قبرس 6 سال و دندانپزشکی 5 سال به طول می‌انجامد که کلاس‌های این رشته به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند و شهریه تحصیل در رشته پزشکی این دانشگاه 15 هزار سالانه دلار است. تحصیل 6 ساله در رشته پزشکی دانشگاه EMU قبرس به صورت 3 سال در قبرس و 3 سال در دانشگاه مارماریس ترکیه صورت می‌پذیرد. دانشجویان می‌توانند شهریه خود را در هر ترم به صورت قسطی نیز پرداخت کنند. این میزان شهریه می‌تواند با اخذ بورسیه تحصیلی تا 50 درصد کاهش پیدا کند. توجه فرمایید برای ورود به رشته پزشکی در قبرس نیازی به اخذ مدرک زبان انگلیسی وجود ندارد.

    تحصیل داروسازی در قبرس

    با تحصیل داروسازی در قبرس دانشجو می تواند دانش نظری و عملی خود را در علوم دارویی در بهترین حالت ممکن بالا ببرد اغلب دانشگاه‌های این کشور از آزمایشگاه‌های مجهز خوبی برای آموزش داروسازی برخوردارند بگونه‌ای که تنها در یک دانشگاه 300 نفر همزمان می‌توانند از آزمایشگاه‌های مخصوص رشته داروسازی استفاده کنند. دانش آموختگان داورسازی در قبرس پس از پایان تحصیل خود در علومی مانند شیمی آلی و معدنی، فارماکولوژی، فیزیولوژی، بیوشیمی و... تبحر پیدا می‌کنند و باید بتوانند انواع داروهای شیمیایی را تولید نمایند، ویژگی‌های هر دارویی را بشناسند، عوارض جانبی داروهای مختلف را بشناسند، با استانداردهای بین‌المللی درمان و دارو آشنا باشند. رشته داروسازی در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های قبرس تقریبا 5 ساله و در 10 ترم برگزار می‌گردد. البته اغلب دانشجویان ترجیح می‌دهند تا بجای تحصیل در دوره کارشناسی داروسازی در قبرس، رشته دکتری پیوسته داروسازی به مدت 6 سال را بگذرانند که در تعداد محدودی از دانشگاه‌های قبرس از جمله دانشگاه EMU ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که تنها 9 دانشگاه در قبرس ارائه دهنده رشته داروسازی هستند و رقابت بر سر صندلی‌های این دانشگاه‌ها برای تحصیل داروسازی در قبرس بسیار سنگین است.

    تحصیل در رشته هتلداری و گردشگری در قبرس

    آب و هوای معتدل و رویایی قبرس به همراه مناظر زیبای طبیعی موجب شده تا این کشور سالانه تعداد زیادی توریست و به دنباله‌ی آن درآمد قابل توجهی را از طریق صنعت گردشگری جذب کند. اهمیت این صنعت در قبرس شمالی به حدی است که دانشگاه‌های آن ارتباطی تنگاتنگ با هتل‌های جزیره داشته و دانشجویان رشته‌های هتلداری و گردشگری می‌توانند به عنوان بخشی از تحصیلات خود در آن هتل‌ها به عنوان کارآموز مشغول به کار شوند. پس از اتمام دوران تحصیل، فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها می‌توانند در خود قبرس و یا ترکیه به سادگی جذب بازار کار شوند.

    وضعیت کار و اشتغال در قبرس جنوبی

    قبرس شمالی به عنوان یکی از بهترین کشورهای توریستی برای گذراندن تعطیلات، نه صرفا از این روش بلکه امروزه با پیشرفت‌های روز افزون در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی دیگر، فرصت‌های شغلی خوبی را برای فارغ‌التحصیلان و نیروهای کار ماهر در این کشور فراهم ساخته است. البته کشور قبرس شمالی در کل یک کشور فعال اقتصادی در سطح متوسط محاسبه می‌شود و در واقع صنعت توریستم و گردشگری آن، خود به تنهایی نقش کلیدی در این کشور را ایفا کرده و می‌توان گفت که موقعیت‌های شغلی بسیار زیاد و خوبی در زمینه گردشگری و مهمان ‌نوازی را در این کشور ایجاد کرده است. اما در کل قبرس در زمینه‌های صنعتی مختلف در طی 5 دهه اخیر، پیشرفت زیادی داشته و بنابراین موقعیت‌های شغلی متنوع در آن فراهم است. نرخ بیکاری در قبرس شمالی مطابق با آخرین آمار در سال جاری میلادی، معادل 6.2 درصد است.

    کمترین حقوق و درآمد تایین شده در قبرس شمالی حداقل 3150 لیر  (175 دلار) در ماه می‌باشد و متوسط و رایج‌ترین میزان حقوق در این کشور حدود 6 هزار لیر یا 335 دلار در ماه (مشاغل دولتی) و 4500 لیر یا 250 دلار در ماه (مشاغل خصوصی) می‌باشد. بد نیست به این نکته هم اشاره کرد که در سراسر قبرس شمالی، در کنار واحد پول رسمی کشور (لیر ترکیه)، واحدهای پول یورو و دلار نیز رایج بوده و در معاملات و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها و کسب سود از آن‌ها استفاده می‌شود.

    آشنایی با سیستم آموزشی قبرس

    آشنایی با سیستم آموزشی قبرس

    سیستم آموزشی در قبرس زیر نظر وزارت فرهنگ و آموزش ملی این کشور است. اگر بخواهیم یک دید کلی نسبت به نظام آموزشی قبرس داشته باشیم باید گفت که نظام آموزشی این کشور از 4 جز مهم تشکیل می‌شود. سه دوره در مدارس قبرس که دوره‌های پیش دبستانی، دبستان و دبیرستان هستند. و بعد از دوره مدرسه نیز تحصیل در دوره‌های دانشگاهی برای دانش آموزان فراهم شده است. کودکان زیر 6 سال می‌توانند در دوره‌های پیش دبستانی ثبت نام کنند. البته شرکت در این دوره اختیاری است و هیچ اجباری برای تحصیل در دوره پیش دبستانی در قبرس وجود ندارد. مراکز آموزشی ارائه دهنده دوره‌های پیش دبستانی هم به صورت دولتی و هم به صورت خصوصی در قبرس فعالیت می‌کنند. از شش سالگی تا یازده سالگی کلیه کودکان در قبرس دوره 5 ساله آموزش ابتدایی را می‌گذرانند. لازم به ذکر است که شرکت در دوره ابتدایی در قبرس شمالی اجباری است و کلیه مدارس دوره ابتدایی در قبرس، دولتی و رایگان هستند. دوره دبیرستان در قبرس حداقل شش سال است. در قبرس دوره دبیرستان چندین شاخه مختلف دارد. دبیرستان‌های عمومی، دبیرستان‌های خصوصی، دبیرستان‌های علوم، دبیرستان‌های فنی حرفه ای، دبیرستان‌های مهارت محور و در نهایت دبیرستان‌های هنری در قبرس پذیرای دانش آموزان هستند. حدود 50 دبیرستان در قبرس به صورت خصوصی و دولتی در حال فعالیت هستند. به طور کلی در قبرس شمالی 8 دانشگاه فعالیت دارند که 6 دانشگاه مستقل هستند و دو دانشگاه شعبه هایی از دانشگاه‌های بزرگ‌ ترکیه است. اغلب دانشگاه‌های قبرس خصوصی هستند اما برخی از دانشگاه‌های قبرس مثل دانشگاه EMU دولتی هستند. جالب است بدانید که 38% از دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه‌ها دانشجویان بین‌المللی از 70 کشور دنیا هستند.

    سیستم نمره‌‌دهی آموزشی در قبرس

    سیستم نمره‌دهی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در قبرس بر حسب GPA از 0 تا 4 بوده که به شرح جدول زیر می‌باشد:

    نمره در قبرس

    معادل در آمریکا

    معادل در ایران

    4

    A

    18-20

    3.7

    A-

    16-18

    3.3

    B+

    16

    3

    B

    15

    2.7

    B-

    14

    2.3

    C+

    13

    2

    C

    12.5

    1.7

    C-

    12

    1.3

    D+

    11.5

    1

    D

    11

    0.7

    D-

    10

    0

    F

    زیر 10

    تعطیلات سال تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها قبرس شمالی

    تعطیلات سال تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها قبرس شمالی

    در جدول زیر، روزهای تعطیل در سال تحصیلی مطابق با آخرین بروزرسانی برای سال تحصیلی جاری را مشاهده می‌نمایید. این تعطیلات عموما برای هر سال تقریبا یکسان است اما بهتر است برای هر سال تحصیلی، از آخرین بروزرسانی‌ها در همین مطلب مطلع شوید.

    عنوان تعطیلات

    تاریخ

    سال نو

    1 ژانویه

    روز کودک / روز حاکمیت ملی

    23 آوریل

    روز کارگر

    1 می

    عید رمضان

    13 می

    روز بزرگداشت آتاتورک / روز جوانان ورزش

    19 می

    عید قربان / روز آزادی و صلح

    20 جولای

    روز مقاومت اجتماعی

    1 آگوست

    روز جمهوری

    15 نوامبر

    مدارس قبرس شمالی

    سیستم آموزشی در قبرس شمالی به چهار مرحله پیش از دبستان، دبستان، دبیرستان و دانشگاه تقسیم می‌شود. کودکان زیر 6 سال می‌توانند در مهدکودک‌ها آموزش‌های لازم را فرا گرفته و سپس وارد مقطع دبستان شوند. این مقطع 5 سال به طول انجامیده و کاملا رایگان است. دانش‌آموزان در سن 11 سالگی وارد مقطع دبیرستان شده که به مدت 6 سال ادامه داشته و به دو بخش متوسطه اول و متوسطه دوم تقسیم می‌شود. طبق قوانین وزارت آموزش و فرهنگ این کشور، تحصیل تا پایان متوسطه اول برای تمامی افراد اجباری است. دبیرستان‌های قبرس به انواع دولتی، خصوصی، علمی، فنی و حرفه‌ای و هنرستان تقسیم می‌شوند.

    دانش‌آموزان بین‌المللی می‌توانند در مدارس دولتی یا خصوصی به تحصیل بپردازند. از آنجایی که آموزش‌ها در مدارس دولتی به زبان رسمی قبرس شمالی (ترکی) صورت می‌گیرد، مدارس خصوصی انگلیسی زبان برای دانش‌آموزان بین‌المللی مناسب‌تر هستند. سیستم آموزشی این دبیرستان‌ها بر اساس الگوی آمریکایی، انگلیسی و یا فرانسوی سازمان یافته و آموزش‌ها به زبان انگلیسی یا فرانسوی ارائه می‌شوند. برخی از مدارس قبرس شمالی عبارتند از:

    • Doğa International Schools
    • The English School of Kyrenia
    • Vatel Cyprus - International Hospitality School
    • Nature Eastern Mediterranean Campus Schools
    • Namık Kemal High School

    تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم

    متقاضیان محترمی که قصد ادامه تحصیل در قبرس با مدرک دیپلم را دارند می‌توانند با تهیه اصل مدرک دیپلم، ریز نمرات دوره دیپلم و دبیرستان به همراه ترجمه انگلیسی آن‌ها و مدارک شناسایی از جمله پاسپورت با حداقل 7 ماه اعتبار برای تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه‌های قبرس اقدام نمایند. اولین گام بعد از جمع آوری مدارک سوابق تحصیلی، اقدام برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های قبرس در رشته‌های مورد علاقه متقاضی است. بعد از اخذ پذیرش دانشگاه و ثبت نام در دانشگاه، متقاضی می‌تواند به قبرس سفر کرده و مشغول به تحصیل در دوره کارشناسی در قبرس شود.

    تحصیل مقطع کارشناسی در قبرس

    تحصیل مقطع کارشناسی در قبرس

    تحصیل دوره کارشناسی در قبرس به طور معمول 8 ترم (4 سال) به طول می‌انجامد. دانشگاه‌های قبرس در هر سال دو بار اقدام به ثبت نام دانشجویان در مقطع کارشناسی می‌نمایند. در دوره کارشناسی کلیه رشته‌های تخصصی، مفاهیم پایه و تئوری‌های اساسی، آزمایشگاه های مربوط به رشته تحصیلی، دوره کارآموزی و پایان نامه فارغ‌التحصیلی برگزار می‌شود. برای ورود به این مقطع در دانشگاه‌های قبرس تنها کافی است مدرک دیپلم دبیرستان، ریزنمرات این مقطع و پاسپورت داشته باشید. منظور از دیپلم دبیرستان آن است که متقاضی حداقل 12 سال سابقه تحصیل در دوره‌های دبستان و دبیرستان داشته باشد. دقت داشته باشید که مدارک باید به زبان انگلیسی ترجمه شوند. برای ورود به این مقطع در قبرس شرایط سنی خاصی مطرح نمی‌باشد و دانشجویان نیازی به ارائه مدرک زبان معتبر ندارند. کلیه دروس نیز به زبان انگلیسی یا ترکی تدریس می‌شوند که قبل از ورود به دوره دانشجو انتخاب می‌کند که چه رشته‌ای را به چه زبانی بگذراند.

    تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در قبرس

    تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در قبرس شمالی حدود 3 تا 4 ترم است. مدت زمان این دوره معمولا 2 سال می‌باشد. رشته‌های تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد قبرس به دو دسته رشته‌های با پایان نامه یا رشته‌های پروژه محور تقسیم می‌شوند. در انتهای رشته‌های با پایان نامه، دانشجویان می‌بایست یک پایان نامه در حوزه رشته خود ارائه دهند اما در رشته‌های پروژه محور دانشجویان بعد از گذراندن واحدهای تحصیلی یک پروژه قبل از فارغ‌التحصیلی خود ارائه می‌دهند. برای ورود به این مقطع دانشجویان می‌بایست مدارکی چون پاسپورت، سوابق تحصیلی اعم از مدرک کارشناسی به همراه ترجمه و ریز نمرات این مقطع، انگیزه نامه، رزومه عملی و کاری و... را داشته باشند. دراین دوره هم همانند دوره کارشناسی دروس به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌شوند که دانشجو می‌تواند زبان دوره آموزشی خود را انتخاب کند. برخی از رشته‌ها تنها به زبان ترکی ارائه می‌شوند که دانشجو قبل از اقدام به ثبت نام می‌بایست زبان رشته مد نظر خود را انتخاب نمایند. از مزایای تحصیل دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های قبرس آن است که دانشجویان می‌توانند از دانش اساتید برتری از سراسر جهان خصوصا اساتید مهمان از دانشگاه‌های آمریکا بهره‌مند شوند.

    تحصیل مقطع دکترا در قبرس

    تحصیل مقطع دکترا در قبرس

    تحصیل دکترا در قبرس برای دانشجویان ایرانی بسیار شرایط مناسبی دارد. تحصیل در قبرس برای افرادی که به دنبال ارتقاء موقعیت شغلی خود هستند و می‌خواهند در کوتاه ترین زمان مدرک دکترا اخذ نمایند بسیار مناسب است. تحصیل دکترا در قبرس به زبان انگلیسی است اما نیازی به ارائه مدرک زبان برای دانشجویان دکترا وجود ندارد. همچنین امکان تحصیل به همراه خانواده برای دانشجویان فراهم می‌باشد. دانشجویان دکترا در این دوره از تحصیل در قبرس می بایست تمرکز خود را بر روی پایان نامه دکترای خود بگذارند و همچنین یک مقاله مرتبط با پایان نامه ی خود در ژورنال‌های علمی بین‌المللی منتشر نمایند.

    تحصیل ترم تابستانی در قبرس

    بسیاری از دانشگاه‌های جهان در ماه‌های تابستانی نیز اقدام به برگزاری کلاس‌ها و حتی پذیرش دانشجو می‌کنند. ترم تابستانی فرصت مناسبی برای افرادی است که قصد دارند تحصیل خود را در مدت زمان کمتری به پایان رسانده‌اند. همچنین این ترم می‌تواند فرصت مناسبی برای شرکت در دوره‌های آمادگی زبان انگلیسی دانشگاه باشد. همانطور که اشاره شد، برای تحصیل در قبرس نیازی به ارائه مدرک آیلتس یا تافل نیست، بلکه دانشجویان در صورت کسب نکردن حداقل نمره مورد نیاز زبان انگلیسی در آزمون ورودی دانشگاه، می‌توانند از ابتدا برای دوره‌های آموزشی ثبت‌نام کنند. دانشگاه مدیترانه شرقی در ترم تابستانی خود رنج وسیعی از برنامه‌هایی متنوع را ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به کلاس‌های آمادگی زبان انگلیسی اشاره کرد. جالب است بدانید که ترم تابستانی یکی از بهترین فرصت‌ها برای شرکت در برنامه‌های فوق‌ برنامه دانشگاه و انجمن‌های علمی و فرهنگی است. دانشگاه مدیترانه شرقی قطب بین‌المللی علمی، تکنولوژیک و فرهنگی کشور قبرس شمالی است و به عنوان مرکزی برای گردهمایی دانشجویان و شخصیت‌های آکادمیک در جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلف آموزشی و فرهنگی در طول سال به ویژه ترم تابستانی عمل می‌کند. شما می‌توانید از طریق وبسایت دانشگاه نسبت به برنامه‌های برگزار شده در ترم تابستانی مطلع شده و برای ثبت‌نام در آن‌ها اقدام کنید.

    مقایسه تحصیل در قبرس شمالی و جنوبی

    مقایسه تحصیل در قبرس شمالی و جنوبی

    دو نیمه شمالی و جنوبی قبرس تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در واقع به غیر از روزهای بلند آفتابی آن در تابستان، این دو کشور تقریبا در تمامی موارد دیگر با یکدیگر متفاوتند. مذهب اصلی مردم در نیمه شمالی اسلام و در نیمه جنوبی مسیحیت ارتودوکس است. مردم قبرس شمالی به زبان ترکی و در نیمه جنوبی به زبان یونانی صحبت می‌کنند. نیمه جنوبی از اعضای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، اما نیمه شمالی توسط کشورهای محدودی به رسمیت شناخته شده است. شرایط اقتصادی در این دو کشور نیز تفاوت زیادی با یکدیگر دارد، هزینه‌های زندگی در قبرس جنوبی بیشتر از قبرس شمالی بوده و واحد پولی آن نیز برخلاف همتای شمالی خود (لیر)، یورو است.

    نظام آموزشی دو کشور قبرس شمالی و جنوبی نیز تفاوت زیادی با یکدیگر دارد. در نیمه جنوبی قبرس دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی زیادی وجود داشته و رنک علمی آن‌ها نیز در جهان به نسبت دانشگاه‌های قبرس شمالی بالاتر است. اما تحصیل در قبرس شمالی هزینه بسیار کمتری داشته و به دلیل عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی، محبوب‌تر است. همچنین دانشجویان ایرانی برای تحصیل در قبرس شمالی نیازی به اخذ ویزای تحصیلی نداشته، به همین دلیل فرآیند به مراتب ساده‌تری به نسبت مهاجرت تحصیلی به قبرس جنوبی دارد. به طور کلی تحصیل در قبرس شمالی برای افرادی که از تمکن مالی بالایی برخوردار نیستند و رزومه قوی ندارند، گزینه بهتر و به صرفه‌تری محسوب می‌شود.

    مقایسه تحصیل در قبرس شمالی و ترکیه

    نیمه شمالی قبرس تحت حاکمیت ترکیه بوده و از لحاظ اقتصادی، سیاسی و آموزشی شباهت زیادی با خود کشور ترکیه دارد. دانشگاه‌های ترکیه به لحاظ علمی از دانشگاه‌های قبرس رتبه بالاتری دارند، اما شانس پذیرش در دانشگاه‌های قبرس به مراتب بالاتر است. در هر دو کشور امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد، اما این زبان در قبرس شمالی بیشتر از ترکیه متداول است. این موضوع به همراه فرصت‌های شغلی متعدد موجود در قبرس موجب شده تا فرآیند استخدام در آن راحت‌تر از ترکیه باشد. همچنین طبق تجربه‌های شخصی افراد چنین به نظر می‌رسد که مردم قبرس شمالی به نسبت ترکیه پذیرش و نگاه مثبت‌تری نسبت به مهاجران دارند. با این حال ترکیه دروازه ورود به اروپا بوده و دانشجویان می‌توانند از این طریق برای تحصیل یا کار در کشورهای اروپایی اقدام کنند. از نظر هزینه‌های مالی نیز، شهریه دانشگاه‌های قبرس شمالی و ترکیه تقریبا در یک سطح بوده، اگرچه برخی دانشگاه‌های ترکی هزینه‌های بیشتری دارند.

    به طور کلی کشور ترکیه به نسبت قبرس پیشرفته‌تر بوده و از امکانات بیشتری برخوردار است، اما قبرس شمالی نیز کشوری رو به رشد است که آینده روشنی را پیش روی خود دارد. فرصت‌های شغلی بیشتر در قبرس و هزینه‌های زندگی پایین‌تر می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا با شرایط ساده‌تری مهاجرت کرده و سپس از طریق برنامه‌ها تبادل دانشجو شانس خود را برای تحصیل در کشورهای اروپایی و آمریکایی محک بزنند.

    مشاوره رایگان تحصیل در قبرس

    مشاوره رایگان تحصیل در قبرس

    گروه مهاجرتی ادب ویزا نماینده دانشگاه EMU قبرس در ایران، اقدام به ارائه خدمات مشاوره رایگان و اپلای دانشگاه‌های قبرس در کمترین زمان ممکن برای دانشجویان ایرانی را ارائه می‌دهد. از آنجایی که این مجموعه ارتباط مستقیم با دانشگاه‌های قبرس دارد در کمتر از دو هفته امکان اعزام دانشجو به این کشور را برای دانشجویان متقاضی فراهم نموده است. با اخذ مشاوره از مشاورین گروه مهاجرتی ادب می‌توانید شرایط خود را برای ادامه تحصیل در ترم تحصیلی جدید دانشگاه‌های قبرس به صورت رایگان بررسی کنید. امید است که این مجموعه بتواند به شایستگی خدمات مهاجرتی را برای متقاضیان گرامی ارائه دهد.

    گروه مهاجرتی ادب، با دارا بودن نمایندگی دانشگاه مدیترانه شرقی، سال‌هاست که در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی از این دانشگاه فعالیت کرده و تجربه درخشانی در این حوزه دارد. کارشناسان ما در گروه مهاجرتی ادب تمامی اقدامات لازم را برای متقاضیان انجام داده و فرآیند مهاجرت تحصیلی آن‌ها به قبرس را راحت‌تر سازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و مشاوره رایگان، با ما در تماس باشید: 02171400111

    شرایط تحصیل در دیگر کشورها:

    تحصیل در استرالیا   |   تحصیل در کانادا

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول تحصیل در قبرس

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (136 پاسخ)
    2023-10-13

    سلام خسته نباشید من مدرک زبان ندارم و تازه فارق تحصیل میشم معدلم پارسالم ۱۷/۹۶ صدم بود اما پدرومادر نمیتونن هزینه زیادی رو بدن و من اینجا نمیتونم پزشکی بخونم لطفا هیچ راهی نیست که من بورسیه فول فاند بگیریم؟

    2023-10-18

    سلام. معدل بالا، نمره زبان بسیار خوب، انگیزه نامه و در کل تشکیل پرونده قوی میتونه بهتون کمک کنه اما شانس بورسیه برای مقطع کارشناسی تو کانادا پایینه...در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-09-23

    سلام ببخشید من دیپلم علوم انسانی دارم با معدل ۱۸ و آیلتس ۷ رو دارم و تو مسابقات ورزشی مدال دارم آیا میتونم بورسیه فول فاند پزشکی رو بگیرم؟

    2023-09-25

    سلام. ما به واسطه نمایندگی داشتن از دانشگاه های برتر قبرس میتونیم براتون با فول فاند اقدام کنیم که در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-09-17

    سلام وقت بخیر من دانشجو کارشناسی طراحی لباس هستم و البته۱۴۰۳خردادش تموم میکنم میخواستم بدونم رشته طراحی لباس هم قبول میکنن برای ادامه تحصیل من تازه دارم پیگیری میکنم و خیلی چیزهارو نمیدونم

    2023-09-19

    سلام. بله مورد قبول هست و به راحتی میتونیم براتون اقدام کنیم.

    2023-09-06

    سلام وقت بخیر من سال یازدهم رشته تجربی هستم معدلم 19/27 شد و یک مقاله داخلی ثبت شده هم دارم و زبانمم سال دیگه آیلتس رو میگیرم میخواستم بدونم با این شرایط میتونم برای دانشگاهی که تایید شده توسط وزارت بهداشت ایران باشه فول فاند بگیرم یا نه؟! ممنون

    2023-09-09

    سلام. بله ما میتونیم با تشکیل پرونده قوی و رایزنی با دانشگاه ها براتون بورسیه فول فاند بگیریم، در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-09-04

    سلام من ۲۹ سالمه لیسانس IT دارم سریع ترین پیشنهاد تیم شما برای من کاری یا تحصیلی چیه؟

    2023-09-09

    سلام. سریع ترین روش اینه که برای ویزای تحصیلی استرالیا یا کانادا براتون اقدام کنیم که استرالیا سریع ترینه و اگه که مدارکتون کامل باشه کل پروسه اخذ پذیرش، ویزا و حضور شما در خاک استرالیا قطعا کمتر از 6 ماه خواهد بود، در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-08-19

    سلام به من که سربازی نرفتم اصل دیپلم رو نمیدن و شنیدم که وسط سال اصل دیپلم هم لازم میشه برای ادامه تحصیل راهکار چی هست؟

    2023-08-27

    سلام. برای اقدام برای مهاجرت تحصیلی به اصل مدرکتون نیاز خواهید داشت.

    2023-08-17

    با سلام من ۳۹ سالمه با معدل دیپلم ۱۵/۶۰ میشه برای رشته دندانپزشکی یا داروسازی اقدام کرد؟ دانشگاهEMU میشه تحصیل کرد؟شهریه شان چقدر است؟

    2023-08-19

    سلام. بله ما میتونیم با بورسیه تضمینی هم براتون اقدام کنیم. شهریه دانشگاه EMU برای هر دو رشته 18 هزار دلار در سال هستش، در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-08-10

    سلام میخواستم ت دانشگاه اداکنت قبرس دندون بخونم ولی وزارت بهداشت مدرک این دانشگاه تایید نمیکنه چیکار میشه کرد ک بعدا اگه برگشتم بهم مجوز کار بدن؟

    2023-08-13

    به هر حال دانشگاه باید مورد تایید وزارت بهداشت باشه در صورت تمایل به برگشت و اشتغال در ایران

    2023-07-31

    سلام من یازدهم رشته تجربی هستم با معدل 19.80میخواستم بدونم که شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی و هزینه های هر ترم و شرایط بورسیه شدن چطوریه؟ و چند ترم هست کلا؟

    2023-08-02

    سلام. همین مدرک تحصیلیتون کافیست و به مدرک زبان هم نیاز ندارید و با توجه به معدل میتونیم براتون بورسیه فول فاند بگیریم اما بورسیه 50 درصدی رو تضمین می کنیم براتون، در این راستا برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    2023-06-14

    سلام . معدل دیپلم من 19.67 هست رشته تجربی . سال سوم هست که دارم کنکور میدم و 20 سالمه . عاشق دندانپزشکی هستم هر سه سال رتبه من به پرستاری دانشگاه های ایران میخورد و ثبت نام نکردم . امکان تحصیل و بورسیه تو رشته دندانپزشکی برای من هست ؟

    2023-06-27

    سلام. بورسیه برای مقطع کارشناسی سخت و محدود هست و الان هم که 3 سال گپ تحصیلی پیدا کردید...اما خب باز امکانش هست و برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید: 02171400111

    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    چرا جهت اخذ پذیرش تحصیلی قبرس گروه مهاجرتی ادب را انتخاب کنیم؟

    حضور نماینده در قبرس

    حضور یکی از نمایندگان گروه مهاجرتی ادب در قبرس میتواند کمک شایانی به دانشجویان جدیدالورود در این کشور باشد.

    اعتبار بین المللی

    گروه مهاجرتی ادب با مجوز رسمی از وزارت علوم و نمایندگی تعدادی از دانشگاه های معتبر جهانی در کشورهای همچون قبرس، استرالیا و کانادا

    تضمین اخذ پذیرش

    گروه مهاجرتی ادب به متقاضیان واجد شرایط اخذ پذیرش دانشگاه های قبرس، تضمین 100 درصدی میدهد.

    عدم محدودیت سنی

    متقاضیان در هر رده ی سنی میتوانند اقدام به تحصیل در قبرس انجام دهند.

    مشاوره رایگان

    متقاضیان محترم میتوانند با کارشناسان گروه مهاجرتی ادب تماس حاصل کرده و از خدمات مشاوره رایگان این مجموعه استفاده کنند.

    صرفه جویی در زمان

    اغلب دانشجویان طی 15 روز پس از ثبت درخواست خود می توانند به تحصیل در دانشگاه مورد نظر بپردازند

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ