آزمون های ورودی دانشگاه های کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    دانشگاه‌های کانادا در میان موسسات پیشرو در جهان قرار دارند که تحصیلات بین ‌المللی و مدارک معتبری را ارائه می‌دهند. متقاضیان برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا باید استعداد و مهارت خود را نشان دهند. از این رو، دانشگاه‌ها از دانشجویان می‌خواهند که نمره مناسب را در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کانادا به دست آورند. کسب نمره خوب در این آزمون‌ها می‌تواند شانس اخذ پذیرش را افزایش دهد. پس بیایید به طور کامل در مورد آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کانادا صحبت کنیم. با «ادب ویزا» همراه باشید.

    دانشجویان برای تحصیل در کانادا و اخذ پذیرش از موسسات علمی باید نمرات آزمون‌های زبان مانند آیلتس، تافل، و غیره PTE را ارائه دهند. همچنین متقاضیان با توجه به رشته و دانشگاهی که انتخاب می‌کنند، باید در آزمون‌های مختلف دیگری مانند GRE، GMAT، SAT و غیره شرکت کنند. به طور کلی، آزمون‌‌های ورود به دانشگاه‌های کانادا به 3 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

    • آزمون‌های زبان انگلیسی
    • آزمون‌های زبان فرانسه
    • آزمون‌های آکادمیک

    بیایید هر یک از این امتحانات را با توضیحات و لیست امتیازات مورد نیاز بررسی کنیم.

    آزمون زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

    آزمون زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

    نیاز به زبان انگلیسی یکی از فاکتورهای مهم برای تحصیل در کاناداست. دانشجویان بین‌ المللی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی نیست، ملزم به شرکت در هر یک از آزمون‌های زبان انگلیسی هستند. آزمون‌های زبان انگلیسی مورد نیاز برای تحصیل در کانادا به شرح زیر هستند:

    1- آزمون آیلتس (IELTS)

    آیلتس مخفف عبارت International English Language Testing System است. این آزمون یکی از مهمترین امتحانات زبان انگلیسی است که برای تحصیل در کانادا مورد نیاز خواهد بود. اکثر دانشگاه‌ها نسخه آکادمیک یا آنلاین را برای آیلتس در نظر می‌گیرند. همچنین توجه داشته باشید که دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه مک گیل و غیره نمرات آزمون آیلتس اندیکاتور (IELTS indicator) را نمی‌پذیرند. آزمون آیلتس اندیکاتور بعد از همه گیری ویروس کرونا ایجاد شد که به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

    دو نوع آزمون آیلتس وجود دارند که شامل آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال هستند ک هآزمون آکادمیک برای تحصیل و دانشگاه‌ها است. مدت زمان آزمون حدود 2 ساعت و 45 دقیقه است. مردک آزمون آیلتس دو سال اعتبار دارد. نتایج آیلتس در محدوده 1 تا 9 امتیازدهی می‌شود. بسته به رشته و دانشگاه، نمره مورد نیاز متفاوت خواهد بود. برای ورود به دانشگاه‌های معروف کانادا، حداقل نمره باند حداقل 6.5 الی 7 لازم است. برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا باید حداقل نمره 6 الی 6.5 را کسب کنید.

    دانشگاه

    نمره آیلتس

    دانشگاه تورنتو

    نمره کل 6.5 و حداقل 6 برای هر بخش

    دانشگاه مک گیل

    نمره کل 6.5 و حداقل 6 برای هر بخش

    دانشگاه مونترال

    پیشرفته: 7، 7.5 و 8

    متوسط: 5.5، 6 و 6.5

    دانشگاه آلبرتا

    نمره کل 6.5 و حداقل 6 برای هر بخش

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    نمره کل 6.5 و حداقل 6 برای هر بخش

    2- آزمون تافل (TOEFL)

    2- آزمون تافل (TOEFL)

    تافل مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language است. این آزمون یکی دیگر از آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کاناداست که مورد توجه موسسات علمی این کشور قرار دارد. داوطلبان باید برای شرکت در آزمون در تاریخ معین به مرکز آزمون مراجعه کنند. علاوه بر این، مدت زمان آزمون حدود 3 ساعت و 30 دقیقه است. امتیاز داوطلبان بین 0 تا 120 است و هر بخش از 0 تا 30 امتیاز دارد. آزمون تافل دو فرمت دارد که عبارتند از:

    • آزمون تافل آنلاین (iBT): این یک آزمون تافل مبتنی بر اینترنت است که در مقیاس صفر تا 120 نمره دهی می‌شود. هر  چهار بخش مهارتی از جمله لیسنینگ، اسپیکینگ، ریدینگ و رایتینگ شامل 30 نمره است. نمره قابل قبول تافل iBT توسط دانشگاه‌های کانادا بین 90 تا 100 است.
    • آزمون مبتنی بر کاغذ (PBT): آزمون کاغذی در مقیاس صفر تا 677 ارزیابی می‌شود. این آزمون شامل سه بخش از جمله لیسنینگ، اسپیکینگ و ریدینگ است. بخش رایتینگ در مقیاس متفاوتی از صفر تا 6 نمره دهی می‌شود. اکثر دانشگاه‌های کانادا به دنبال حداقل نمره 580 در تافل PBT هستند.

    دانشگاه

    نمره تافل

    دانشگاه تورنتو

    نمره کل 100 به علاوه 22 در رایتینگ

    دانشگاه مک گیل

    نمره کل 100 برای رشته‌های مدیریت و آموزش

    نمره کل 79 تا 80 برای رشته موسیقی

    نمره کل 90 برای کشاورزی، پرستاری و غیره با نمره تکی 21 در ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ

    دانشگاه مونترال

    پیشرفته: 95 تا 114

    متوسط: 72 تا 94

    دانشگاه آلبرتا

    نمره کل 905 و حداقل 21 برای هر بخش

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    نمره کل 90 تا 100

    نمره بخش لیسنینگ 22

    نمره بخش ریدینگ 22 تا 27

    نمره بخش اسپیکینگ 21 تا 22

    نمره بخش رایتینگ 21 تا 29

    3- آزمون  PTE

    PTE مخفف Pearson Test for English Academics به معنای آزمون پیرسون برای انگلیسی آکادمیک است. این آزمون یکی از امتحانات مهم زبان انگلیسی است که مورد توجه اکثر دانشگاه‌‌های کانادا قرار دارد. با کسب نمره خوب در این آزمون شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه‌های معتبر این کشور را دارید. آزمون PTE به نسبت آیلتس و تافل محبوب نیست، اما هنوز برخی از دانشگاه‌ها نمره این آزمون را درخواست یا پذیرش می‌کنند.

    دانشگاه

    نمره PTE

    دانشگاه مک گیل

    نمره کل 65 و حداقل 60 برای هر بخش

    دانشگاه آلبرتا

    نمره کل 61 و حداقل 60 برای هر بخش

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    نمره کل 65 و حداقل 60 برای هر بخش

    4- آزمون CAEL

    4- آزمون CAEL

    CAEL مخفف Canadian Academic English Language به معنای زبان انگلیسی آکادمیک کانادایی است. این آزمون باید توسط همه دانشجویانی که تحصیلات خود را در کانادا دنبال می‌کنند ارائه شود. این آزمون به سه روش کاغذی، آنلاین و کامپیوتری پذیرفته می‌شود. دامنه امتیازهای موجود این آزمون از 10 تا 90 می‌رسد.

    دانشگاه

    نمره CAEL

    دانشگاه تورنتو

    نمره کل 70 و حداقل 60 برای هر بخش

    دانشگاه مک گیل

    نمره کل 70 و حداقل 60 برای هر بخش

    دانشگاه آلبرتا

    نمره کل 70 و حداقل 60 برای هر بخش

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    نمره کل 70 و حداقل 60 برای هر بخش

    5- آزمون MELAB

    MELAB مخفف Michigan English Language Assessment Battery به معنای ارزیابی زبان انگلیسی میشیگان است. این آزمون توسط موسسه انگلیسی دانشگاه میشیگان (MELAB) نظارت می‌شود. MELAB به صورت نمره ارائه می‌شود که توسط چندین دانشگاه برتر کانادا پذیرش خواهد شد. اکثر دانشگاه‌های کانادا برای رشته‌های مبتنی بر علم مانند بیوتکنولوژی و علوم کامپیوتر به نمره MELAB نیاز دارند.

    دانشگاه

    نمره MELAB

    دانشگاه تورنتو

    نمره کل 85 و حداقل 80 برای هر بخش

    دانشگاه مک گیل

    نمره کل 85

    دانشگاه واترلو

    نمره کل 85 و حداقل 80 برای هر بخش

    دانشگاه آلبرتا

    نمره کل 85

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    نمره کل 85

    6- آزمون CELPIP

    6- آزمون CELPIP

    CELPIP مخفف عبارت Canadian English Language Proficiency Index Program به معنای شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادا است. این آزمونی است که مهارت‌های ریدینگ، رایتینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ متقاضیان را می‌سنجد. این فرم از زبان انگلیسی در طول زمان درخواست شهروندی کانادا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. چندین دانشگاه کانادایی وجود دارند که به نمره این آزمون نیاز دارند.

    دانشگاه

    نمره CELPIP

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    نمره 4 برای هر بخش

    کالج نورکوئست

    نمره 4 تا 5 برای هر بخش

    زبان فرانسه

    تعدادی از دانشگاه‌های کانادا هستند که از زبان فرانسه به عنوان زبان آموزشی خود استفاده می‌کنند. زبان فرانسه در استان کبک محبوب است و این دانشگاه‌ها عمدتا در استان کبک هستند. اکثر دوره‌های ارائه شده در دانشگاه‌های استان کبک و چند استان دیگر کانادا به زبان فرانسه تدریس می‌شوند. پس دانشجویان باید مجموعه‌ای از آزمون‌های زبان فرانسه را پشت سر بگذارند. چندین آزمون زبان فرانسه مانند DALF/DEF، TEFAQ و غیره وجود دارند، اما TEF محبوبیت بیشتری دارد.

    دانشگاه

    نمره TEF

    دانشگاه مونترال

    پیشرفته C1 (500 تا 599)

    متوسط پیشرفته B2 (400 تا 499)

    متوسطB1  (300 تا 399)

    پایه A2 (200 تا 299)

    دانشگاه فرانسوی انتاریو

    نمره کل 600

    آزمون‌های آکادمیک برای تحصیل در کانادا

    آزمون‌های آکادمیک برای تحصیل در کانادا

    در ادامه لیستی از آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کانادا که به عنوان کنکور شناخته می‌شوند را آورده‌ایم:

    1- آزمون  GRE

    GRE مخفف Graduate Record Exams است. این آزمون نحوه تفکر دانشجو را در 3 بخش واژگان، ریاضیات و تفکر تحلیلی می‌سنجد. GRE مبتنی بر کامپیوتر است و بخش‌های مهمی از جمله استدلال کمی، استدلال کلامی، مهارت‌های نوشتاری تحلیلی و تفکر انتقادی را ارزیابی می‌کند. این آزمون منحصر به فرد است، زیرا مفاد آزمون آبا رشته تحصیلی متقاضی مرتبط نیست. این آزمون در اکثر دانشگاه‌های الزامی نیست یا اختیاری محسوب می‌شود. بدین معنا که دانشجویان می‌توانند خودشان انتخاب کنند آیا در آن شرکت می‌کنند یا خیر.

    2- آزمون GMAT

    2- آزمون GMAT

    GMAT مخفف Graduate Management Test است. این آزمون از سوی بیش از 1700 دانشگاه و کالج در سراسر جهان آزمون به عنوان یک معیار اصلی در پذیرش دانشجویان بین المللی پذیرفته‌ شده است. این آزمون مبتنی بر کامپیوتر است که مهارت‌های متقاضی را در 3 بخش نوشتاری تحلیلی، مهارت‌های کلامی و ریاضی مورد سنجش قرار می‌دهد. این آزمون به طور خاص برای رشته‌های مدیریت یا کسب و کار درخواست می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب GMAT این است که به دانشجویان اجازه می‌دهد تا ترتیب بخش‌هایی را که ترجیح می‌دهند در آزمون شرکت کنند را به دلخواه انتخاب نمایند.

    دانشگاه

    نمره GMAT

    دانشکده بازرگانی روتمن

    550 یا بالاتر

    دانشگاه مونترال (MBA)

    620 یا بالاتر و حداقل 578

    دانشکده بازرگانی دانشگاه آلبرتا

    حداقل 550

    دانشکده بازرگانی DeGroote

    612 (دوره‌های تحصیلی تمام وقت)

    3- آزمون  MCAT

    MCAT مخفف Medical College Admission Test به معنای آزمون پذیرش کالج پزشکی است. این آزمون به صورت چند گزینه‌ای و آزمون کامپیوتری انجام می‌شود. دانشجویان متقاضی برای رشته‌های پزشکی باید نمره خوبی در این آزمون به دست آورند. اگر متقاضی حداقل 3 سال تجربه کاری مرتبط داشته باشد، چندین دانشکده پزشکی کانادا ممکن است از الزامی بودن آزمون MCAT صرف نظر کنند.

    دانشگاه

    نمره MCAT

    دانشگاه آلبرتا

    حداقل 124 در هر بخش

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    حداقل 124 در هر بخش

    دانشگاه تورنتو

    حداقل 125 در هر بخش

    دانشگاه ویکتوریا

    حداقل 124 در هر بخش

    4- آزمون LSAT

    4- آزمون LSAT

    LSAT مخفف Law School Admission Test به معنای آزمون پذیرش دانشکده حقوق است. هدف این آزمون درک مهارت‌های دانشجویان برای اخذ پذیرش در دانشکده‌های حقوق است. این آزمون که حدود 125 سوال چند گزینه‌ای و یک نمونه تست نوشتاری دارد. هر ساله بیش از 110 هزار دانشجو در آزمون LSAT شرکت می‌کنند. نمره LSAT تا 5 سال معتبر است.

    دانشگاه

    نمره میانگین LSAT

    صدک

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    166

    صدک 93

    دانشگاه مک گیل

    164

    صدک 91.7

    دانشگاه آلبرتا

    161

    صدک 90

    دانشگاه ویکتوریا

    160

    صدک 80.4

    دانشگاه کوئینز

    157

    صدک 80.4

    5- آزمون  SAT

    SAT مخفف Scholastic Assessment Test به معنای تست ارزیابی تحصیلی است. این یک آزمون اجباری برای دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های کاناداست. SAT یک آزمون ورودی است که فقط برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه می‌شود. این آزمون توانایی‌های زبان و استدلال ریاضی دانشجویان مورد سنجش قرار می‌دهد تا اطلاعاتی در مورد نحوه واکنش آن‌ها به موقعیت‌های مختلف کسب کند.

    دانشگاه

    نمره آیلتس

    دانشگاه وسترن انتاریو

    نمره کلی 1100 در مهارت انتقادی یا ریاضی

    دانشگاه مک گیل

    نمره 670 برای ریدینگ و رایتینگ مبتنی بر شواهد

    نمره 620 ریاضی (رشته‌های مهندسی و معماری)

    دانشگاه آلبرتا

    نمره کلی 1200 یا بالاتر و هر بخش حداقل 600

    دانشگاه ویکتوریا

    نمره کل 1250

    تحصیل در کانادا با ادب ویزا

    کانادا مقصد مهمی برای ادامه تحصیل توسط دانشجویان بین المللی بوده است. به همین دلیل است که سالانه هزاران دانشجو به این کشور مهاجرت می‌کنند تا با تحصیلات بتوانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. با این حال، دانشجویان باید برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا در آزمون‌های ورودی شرکت کنند. آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کانادا را می‌توان به دو بخش آزمون‌های زبان و آزمون‌های آکادمیک تقسیم کرد. کسب نمره خوب در این آزمون‌ها می‌تواند شانس شما برای گرفتن پذیرش افزایش دهند. برای طرح هرگونه سوال در مورد انتخاب دانشگاه یا کالج، نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول آزمون های ورودی دانشگاه های کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت