تحصیل در استان کبک کانادا
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کبک (Quebec) استانی پهناور در کشور کانادا با زبان رسمی فرانسوی و جمعیتی حدود ۹ میلیون نفر است. طبق آخرین آمارهای موجود در سال ۲۰۲۴ حدود ۹۳ هزار دانش‌آموز و دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در کانادا، استان کبک را انتخاب نموده‌اند که این امر نشان‌دهنده محبوبیت بالای این استان برای مهاجرت تحصیلی است. مهاجرت تحصیلی به کبک دارای مزیت‌های گوناگونی است که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان شهریه مقرون‌به‌صرفه، کیفیت بالای آموزش، دانشگاه‌های با رتبه برتر و تنوع دوره‌های تحصیلی را نام برد.

    کبک با اینکه یک استان فرانسه زبان است اما نکته مثبت این است که برخی دانشگاه‌های آن برنامه‌ها و دوره‌های تحصیلی مختلفی را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. هزینه تحصیل در کبک نیز پایین‌تر از میانگین کشوری است و دانشجویان در سال حدود ۲۰،۰۰۰ دلار کانادا شهریه پرداخت می‌کنند.

    اما مزایا و معایب تحصیل در کبک دقیقا کدامند؟ سیستم آموزشی آن به چه صورتی است؟ در این استان تحصیل به زبان انگلیسی به چه صورتی انجام می‌پذیرد؟ بهترین دانشگاه‌های آن کدامند؟ برای تحصیل در دانشگاه‌های این استان به چه مدارک و شرایطی نیاز داریم؟ نحوه اخذ پذیرش و استادی پرمیت در آن چگونه است؟ اگر شما هم مانند بسیاری از دانشجویان پاسخ این پرسش‌ها را نمی‌دانید؛ در این صورت توجه شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می‌کنیم.

    سیستم آموزشی استان کبک

    کبک تنها استان با اکثریت فرانسوی زبان در کانادا است و از این رو برخی از سیاست‌ها و قوانین تحصیلی‌ آن با سایر استان‌ها کمی تفاوت دارد و بیشتر از سیستم آموزشی فرانسه الگو گرفته‌ است. به عنوان مثال در کبک بیشتر دوره‌ها به زبان فرانسه برگزار می‌شوند؛ با این حال همانگونه که اشاره شد تعداد دانشگاه‌های انگلیسی زبان در آن کم نیستند. یا به عنوان نمونه در کبک معمولا دوره کارشناسی در ۳ سال انجام می‌پذیرد. سیستم آموزشی کبک از چند سطح مختلف تشکیل شده و شامل پیش دبستانی، دبستان و دبیرستان، کالج، دانشگاه و تحصیلات پس از دکترا می‌شود و کلاس‌ها نیز در اکثر موسسات آموزشی مختلط است.

    مدارس در کبک

    آموزش در مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه به زبان فرانسه انجام می‌پذیرد، با این وجود دولت تحت شرایط خاصی این امکان را به برخی دانش‌آموزان می‌دهد تا به زبان انگلیسی تحصیل کنند. دانشگاه‌ها و کالج‌ها نیز سیاست زبانی خود را دارند و برخی ممکن است تنها به زبان فرانسه، برخی انگلیسی و برخی نیز به صورت دو زبانه باشند. مدارس در کبک در مجموع به دو دسته دولتی و غیرانتفاعی تقسیم می‌شوند که همگی مورد تایید دولت بوده و برنامه‌های تحصیلی متنوعی را ارائه می‌کنند.

    حضور در دوره‌ پیش‌دبستانی که به آن مهدکودک نیز می‌گویند، اجباری نبوده و کودکان از سنین 4 یا 5 سالگی می‌توانند وارد آن‌ها شوند. دوره ابتدایی ۶ سال به طول می‌انجامد و دانش‌آموزان از اولین روز پس از تولد ۶ سالگی مشمول حضور اجباری در این دوره تحصیلی هستند. دوره متوسطه نیز معمولا در ۱۶ سالگی پایان می‌پذیرد و دانش‌آموزان باید تا آخرین روز از تقویم تحصیلی یا زمان صدور مدرک دیپلم به مدرسه بروند. برای بزرگسالان نیز دوره‌ای به نام آموزش عمومی بزرگسالان در نظر گرفته شده که در آن افراد مشمول حضور اجباری در مدارس نیستند و می‌توانند در پایان دوره تحصیلی دیپلم یا سایر گواهینامه‌های آموزشی را دریافت کنند.

    بهترین مدارس استان کبک

    مدارس کبک نیز مانند سایر استان‌های کانادا از کیفیت آموزش بسیار بالایی برخوردار هستند و از میان مزیت‌های آن‌ها می‌توان به وجود مدارس دو زبانه، شهریه مناسب، دسترسی به امکانات مدرن و ... اشاره کرد. بهترین مدارس کبک برای تحصیل عبارتند از:

    مدرسه ECS

    مدرسه Selwyn House

    مدرسه BCS

    مدرسهF.A.C.E.

    مدرسه EEI

    دبیرستان Loyola

    مدرسه Study

    کالج Saint-Louis

    آکادمی Kells

    دوره‌های فنی‌حرفه‌ای کبک

    در این استان مدارس و دوره‌های فنی‌حرفه‌ای مختلفی وجود دارد که این امکان را به افراد می‌دهند تا مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به یک حرفه خاص را فرا بگیرند. دانش‌آموزان برای ورود به دوره فنی‌حرفه‌ای حداقل باید بسته به شرایط موجود حداقل پایه نهم یا دهم را با موفقیت به پایان رسانده باشند و در پایان به افراد یکی از ۳ مدرک DVS (دیپلم مطالعات حرفه‌ای)، AVS (گواهی تحصیلات حرفه‌ای) و STC (گواهینامه آموزش مهارتی) اعطا می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، به صفحه آموزش فنی‌حرفه‌ای وب سایت Québec métiers d’avenir مراجعه کنید.

    دوره CEGEP

    همانگونه که در ابتدا اشاره شد سیستم آموزشی کبک کمی با سایر استان‌ها تفاوت دارد و در آن دانش‌آموزان پس از پایان مقطع یازدهم برای مدت ۲ سال وارد مدارسی به نام CEGEP می‌شوند که از جنبه‌های مختلفی مشابه مدارس پیش‌دانشگاهی نظام قدیم هستند.

    تحصیل کالج در کبک

    در کبک همچنین انواع مختلفی از کالج‌ وجود دارد که بیشتر با هدف آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه ایجاد شده‌‌اند.‌ کالج‌ها را می‌توان به عنوان پلی میان دبیرستان و دانشگاه در نظر گرفت؛ با این حال برنامه‌های تحصیلی آن‌ها کوتاه‌تر از دانشگاه بوده و معمولا افراد با حضور در آن‌ها می‌توانند در یک حوزه مشخصی تخصص پیدا کنند.

    تحصیل در دانشگاه‌های کبک

    دانشگاه‌های کبک جزو بهترین در کانادا هستند و با اخذ پذیرش از آن‌ها می‌توانید از مزیت‌ها و امکانات مختلفی بهره‌منده شوید و تا حد زیادی نیز شانس خود برای دریافت اقامت این کشور را افزایش دهید. تحصیلات دانشگاهی در کبک در ۴ دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و پسا دکترا برگزار می‌شود:

    • مقطع کارشناسی بسته به نوع رشته، سه یا چهار سال به طول می‌انجامد.
    • تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بین یک یا دو سال زمان می‌برد.
    • طول دوره دکترا یا Ph.D سه سال یا بیشتر است.
    • طول دوره پسا دکترا نیز بستگی به نوع رشته و دانشگاه دارد.

    مزایای تحصیل در استان کبک

    تحصیل در استان کبک مزیت‌های مختلفی دارد که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

    تحصیل مقرون‌به‌صرفه: موسسات‌ آموزشی در کبک شهریه نسبتا پایینی را از افراد دریافت می‌کنند و میزان آن نیز اغلب کمتر از سایر استان‌های کانادا است.

    تنوع دوره‌های تحصیلی: در کبک دوره‌ها و برنامه‌های تحصیلی گوناگونی به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه برگزار می‌شود.

    هزینه زندگی متوسط: در مجموع مخارج زندگی در استان کبک پایین‌تر از بیشتر استان‌های کانادا است.

    طبیعت زیبا: کبک دارای پارک‌های طبیعی و محافظت شده، انواع آبشارها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، جنگل‌ها و حیات وحش زیبا و بکری است.

    برنامه PEQ: برنامه تجربه کبکی یا PEQ (مخفف Québec Experience Program) روشی است که استفاده از آن دریافت اقامت دائم کانادا برای فارغ‌التحصیلان و کارگران خارجی موقت را آسان می‌کند.

    برنامه‌های تفریحی متعدد: هر ساله کارناوال‌ها، مراسم‌ها، کنسرت‌ها، برنامه‌ها و رویدادهای تفریحی سرگرم‌کننده گوناگونی در این استان برگزار می‌شود.

    کیفیت بالای آموزش: دانشگاه‌ها، کالج‌ها، مدارس و سایر موسسات آموزشی کبک از سطح آموزشی بسیار خوبی برخوردار هستند. علاوه بر این تعدادی از دانشگاه‌های این استان از جنبه‌های مختلفی جزو برترین‌ها در سطح کانادا و جهان می‌باشند.

    فارغ‌التحصیلی دوره کارشناسی در ۳ سال: دانشجویان دوره کارشناسی معمولا پس از ۳ سال می‌توانند فارغ‌التحصیل شوند.

    نرخ بیکاری پایین: طبق آمار وب‌سایت Statista کبک با نرخ بیکاری ۴.۵% بهترین عملکرد را در میان تمام استان‌ها و قلمروهای کانادا دارد و در نتیجه دانشجویان چه در حین تحصیل و چه پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند به آسانی شغل مورد نظر خود را پیدا کنند.

    معایب تحصیل در استان کبک

    معایب تحصیل در کبک چندان نیستند؛ با این حال بهتر ممکن است به صورت غیر مستقیم بر زندگی شما تاثیر بگذارند و مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    مشکل زبان فرانسه: با اینکه دوره‌های بسیاری به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند و درصد قابل‌توجهی از ساکنان کبک دو زبانه (انگلیسی و فرانسه) هستند اما فرانسه زبان نیتیو شهروندان و رسمی این استان است. بنابراین کسانی که هیچ آشنایی با این زبان ندارند ممکن است در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکلاتی شوند. علاوه بر این لهجه فرانسوی شهروندان کبک کمی متفاوت‌تر از کشور فرانسه بوده و درک آن می‌توان برای برخی دشوار باشد.

    شاخص توسعه انسانی پایین‌تر از میانگین کشوری: طبق آخرین آمارهای موجود کبک با شاخص توسعه انسانی (HDI) ۰.۹۲۳ در رتبه ۶ کانادا و پایین‌تر از استان‌ها و قلمروهای آلبرتا، بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان انتاریو، جزیره پرنس ادوارد، قلمروهای شمالی، یوکان و نوناووت قرار دارد.

    آب‌ و هوای نسبتا سرد: میانگین دمای کلی در استان کبک حدود ۵ درجه است و بیشتر روزهای سال نیز هوا سرد است. با این حال شهرهایی بزرگی مانند مونترال و کبک سیتی از آب‌وهوای متعادلی برخوردار بوده و به عنوان مثال دمای هوا به طور میانگین در ماه‌های ژوئن تا سپتامبر  بین ۱۱ تا ۲۶ درجه متغیر است.

    سرانه درآمدی پایین‌تر از میانگین کشوری: کبک دارای سرانه درآمدی سالانه ۶۲،۹۱۳ دلار کانادا است که نسبت به میانگین کشوری و استان‌های مهمی مانند آلبرتا، بریتیش کلمبیا و انتاریو پایین‌تر است؛ با این حال این فاصله درآمدی در سال‌های اخیر کمی کاهش یافته است.

    تحصیل در کبک به زبان انگلیسی

    تحصیل در کبک به زبان انگلیسی

    فرانسه زبان اکثریت مردمان کبک است و از این رو بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این استان وجود ندارد. با این حال دانشگاه‌ها، مدارس و کالج‌های مختلفی را می‌توان نام برد که دوره‌های آموزشی متعددی را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. به عنوان مثال دانشگاه‌های مک‌گیل، بیشاپ و کنکوردیا از معروف‌ترین و بهترین دانشگاه‌های انگلیسی زبان این استان هستند. توجه داشته باشید که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در مدارس کبک نسبتا پایین است و بهتر است فرزند شما آشنایی ابتدایی با زبان فرانسه داشته باشد. در مجموع مدارک آزمون‌های IELTS، TOEFL، PTE و CAE اغلب مورد تایید موسسات آموزشی انگلیسی زبان هستند. برای اخذ پذیرش نیز معمولا نیاز به کسب نمره ۶.۵ آیلتس یا معادل آن در سایر آزمون‌های انگلیسی دارید.

    این نکته را نیز به یاد داشته باشید که لهجه انگلیسی در کانادا متفاوت از آن چیزی است که ساکنان آمریکا یا بریتانیا بدان تکلم می‌کنند. بیشتر دانشگاه‌های انگلیسی زبان نیز در شهر مونترال قرار دارند که یکی از پرطرفدارترین مقاصد دانشجویی در این کشور است. در سطح کالج نیز هر دانش‌آموز واجد شرایط تحصیل در کبک می‌تواند در یکی از دوره‌های انگلیسی AEC یا DEC ثبت‌نام کند؛ با این حال تعداد این کالج‌ها اخیرا کاهش یافته‌اند.

    معروف‌ترین دانشگاه‌های انگلیسی زبان کبک

    با اینکه تعداد دانشگاه‌های انگلیسی زبان کمتر از دانشگاه‌های فرانسه زبان است اما این دانشگاه‌ها اغلب جزو برترین‌های استان کبک هستند و در ادامه جزئیات ۳ دانشگاه مهم مک‌گیل، بیشاپ و کنکوردیا را مشاهده می‌کنید:

    دانشگاه مک‌گیل: یکی از بهترین‌ها دانشگاه‌ها در سطح کبک، کانادا و جهان است که در سال ۱۸۲۱ تأسیس شد و تمام دوره‌های آن به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. دانشگاه مک‌گیل در شهر مونترال واقع شده و یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کانادا با حدود ۳۵ هزار دانشجوی بین‌المللی است. این دانشگاه دوره‌های بسیار متنوعی را برگزار می‌کند و طبق آخرین آمارها در رتبه 2 کشور کانادا قرار دارد. دانشگاه مک‌گیل همچنین خدمات و تسهیلات آکادمیک و غیرآکادمیک گوناگونی مانند کتابخانه، مسکن، امکانات ورزشی، کمک‌های مالی، بورسیه تحصیلی و ... را برای دانشجویان فراهم می‌کند. نرخ پذیرش این دانشگاه نیز ۴۶٪ است و دانشجویان نیز به طور میانگین سالانه ۲۹،۰۰۰ هزار دلار پرداخت می‌کنند. توجه داشته باشید که اخذ پذیرش از این دانشگاه کمی دشوار است و بنابراین بهتر است از قبل به خوبی خود را برای رقابت با تعداد زیادی دانشجو آماده کنید.

    دانشگاه بیشاپ: قدمت این دانشگاه به سال 1843 باز می‌گردد و بیشتر دوره‌های آن نیز عمدتاً در مقطع کارشناسی برگزار می‌شوند. دانشگاه بیشاپ در شهر شربروک واقع شده و بیشتر اعضای هیئت علمی آن از دانشمندان برجسته در حوزه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و طبیعی، کسب‌وکار و آموزش هستند. پردیس زیبای دانشگاه و اندازه کوچک کلاس‌های آن فضایی دلپذیر و جذاب را برای دانشجویان ایجاد می‌کند. این دانشگاه دارای طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی است که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به روانشناسی، انگلیسی، تاریخ، علوم اعصاب و ورزشی اشاره کرد. دانشگاه بیشاپ در مقایسه با سایر دانشگاه‌های مورد اشاره چندان بزرگ نبوده و تنها حدود ۳،۰۰۰ دانشجو در آن تحصیل می‌کنند و تعداد اعضای هیئت علمی آن نیز ۱۱۵ نفر است. این دانشگاه همچنین دارای نرخ پذیرش ۷۵% است و در نتیجه می‌توانید تقریبا به آسانی از آن پذیرش دریافت کنید. میزان شهریه آن در سال ۲۰۲۴ نیز بسته به نوع رشته و مقطع بین ۲۰ تا ۲۷ هزار دلار متغیر است.

    دانشگاه کنکوردیا: یکی از بهترین دانشگاه‌های انگلیسی زبان واقع در شهر مونترال می‌باشد که در سال ۱۹۷۴ تاسیس شد و به دلیل ارائه امکانات تحقیقاتی پیشرفته و آموزش با کیفیت بالا در سطح کبک و کانادا شناخته شده است. این دانشگاه از چهار دانشکده اصلی (علوم و هنر، هنرهای زیبا، دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر جینا کودی و دانشکده کسب‌وکار جان مولسون)، یک دانشکده تحصیلات تکمیلی و یک مرکز آموزش بزرگسالان تشکیل شده و امروزه نزدیک به 48،000 دانشجو در آن  مشغول به تحصیل هستند.

    دانشگاه کنکوردیا از تمام استان‌های کانادا و بیش از 150 کشور جهان دانشجو می‌پذیرد و طبق داده‌های رسمی در سال ۲۰۲۳ - ۲۰۲۲ بیش از ۴۹ هزار دانشجو در دوره‌ها و برنامه‌های تحصیلی آن شرکت کردند. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان است که در سال ۲۰۲۴ توانست در نظام رده‌بندی جهانی QS رتبه 3۵7 را بدست آورد. علاوه بر این بر اساس آمار‌های منتشر شده توسط دانشگاه کنکوردیا، بیش از 94 درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه توانستند در کانادا مشغول به کار شوند. نرخ پذیرش و میانگین شهریه سالانه این دانشگاه نیز به ترتیب ۷۸٪ ‌و ۲۶،۰۰۰ دلار کانادا است.

    معروف‌ترین دانشگاه‌های فرانسوی زبان کبک

    در ادامه به صورت خلاصه با ۳ دانشگاه‌ معروف فرانسه زبان کبک و جزییات مرتبط با آن‌ها آشنا می‌شوید:

    دانشگاه مونترال: در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال تأسیس شد و امروزه بیش از ۶۶ هزار دانشجو از سراسر دنیا در آن تحصیل می‌کنند. دانشگاه مونترال (UdeM) طیف گسترده‌ای از دوره‌های تحصیلی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برگزار می‌کند و دارای نرخ پذیرش حدود ۴۵ درصد است که همین امر باعث می‌شود تا هر ساله دانشجویان بسیاری از آن پذیرش دریافت کنند. این دانشگاه طبق آخرین آمارها در رتبه ۱۴۱ دنیا قرار دارد و میزان شهریه‌ آن نیز حدود ۲۲،۰۰۰ دلار در سال است. دانشگاه مونترال همچنین سالانه بیش از 680 میلیون دلار بودجه تحقیقاتی جذب می‌کند که همین مسئله آن را به چهارمین دانشگاه تحقیقاتی بزرگ در کانادا تبدیل کرده و در حال حاضر تعداد اساتید و پژوهشگران آن نیز ۲،۳۰۰ نفر است.

    دانشگاه کبک: یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کانادا با بیش از ۱۰۰،۰۰۰ دانشجو و ۵۰۰ رشته مختلف است. این دانشگاه در شهر کبک سیتی واقع شده و در مجموع دارای ۱۰ پردیس مختلف در سرتاسر استان کبک است. این دانشگاه دولتی در سال ۱۹۶۸ تاسیس شد و امروزه بیش از 5800  استاد و عضو هیئت علمی در آن مشغول فعالیت هستند. دانشگاه کبک از سال ۲۰۰۵ همواره جزو ۱۰ دانشگاه برتر کانادا بوده و دانشجویان معمولا برای حضور در کلاس‌های آن باید سالانه به طور میانگین حدود ۲۰،۰۰۰ دلار شهریه پرداخت کنند. نرخ پذیرش این دانشگاه‌ فرانسوی زبان ۵۰ درصد است و بر اساس وب‌سایت رتبه‌بندی Webometrics در رتبه ۹۶۲ دنیا قرار دارد.

    دانشگاه لاوال: این دانشگاه اهمیت ویژه‌ای به امر نوآوری و خلاقیت می‌دهد و طبق آمارها با داشتن ۵۱۵ میلیون دلار بودجه تحقیقاتی یکی از برترین دانشگاه‌های پژوهشی کانادا به شمار می‌آید. دانشگاه لاوال در شهر زیبای کبک واقع شده و از لحاظ شاخص آموزش در نظام رتبه‌بندی تایمز از میان ۱۴۰۶ دانشگاه در رتبه ۳۶ قرار دارد. این دانشگاه همچنین تنها دانشگاه با چهار کرسی تحقیقاتی در سرتاسر کانادا است و امروز بیش از ۴۷،۰۰۰ دانشجو از ۱۲۰ کشور دنیا در آن تحصیل می‌کنند. دانشگاه لاوال دارای ۱۷ دانشکده مختلف است و امروزه حدود ۵۵۰ برنامه تحصیلی گوناگون را برگزار می‌کند. دانشگاه لاوال در زمینی به مساحت ۲ کیلومتر مربع قرار دارد که از این لحاظ مشابهی در استان کبک ندارد. این دانشگاه فرانسوی زبان بر اساس وب‌سایت QS در رتبه ۴۴۱ دنیا قرار دارد و میزان شهریه سالانه آن حدود ۲۴،۰۰۰ دلار است.

    هزینه تحصیل در کبک

    هزینه تحصیل در کبک

    عوامل مختلفی می‌توانند بر هزینه تحصیل در کبک تأثیر بگذارند که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان مواردی مانند نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته و دوره انتخابی را نام برد. با این حال کبک یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین استان‌های کانادا برای تحصیل است و دانشجویان طبق آمارهای سال ۲۰۲۴ باید به طور میانگین سالی ۲۰،۰۰۰ دلار کانادا شهریه پرداخت کنند.

    نام دانشگاه

    میانگین شهریه در سال ۲۰۲۴

    (دلار کانادا)

    دانشگاه مک‌گیل

    ۲۹،۰۰۰

    دانشگاه لاوال

    ۲۴،۰۰۰

    دانشگاه کنکوردیا

    ۲۶،۰۰۰

    دانشگاه مونترال

    ۲۲،۰۰۰

    دانشگاه شربروک

    ۲۰،۰۰۰

    مدرسه پلی‌تکنیک مونترال

    ۲۵،۰۰۰

    دانشگاه HEC

    ۵۹،۰۰۰

    دانشگاه کبک

    ۲۰،۰۰۰

    دانشگاه عالی فناوری

    ۱۲،۰۰۰

    دانشگاه بیشاپ

    ۲۴،۰۰۰

    هزینه زندگی در استان کبک

    کبک یکی از ارزان‌ترین استان‌ها در این کشور است و دانشجویان بین‌المللی معمولا باید به طور میانگین سالانه حدود ۲۱ هزار دلار کانادا به هزینه‌های زندگی خود بودجه اختصاص ‌دهند. توجه داشته باشید که مانند سایر استان‌ها در کبک نیز هزینه زندگی شهر به شهر متفاوت است و معمولا برای زندگی در شهرهای بزرگ باید بیشتر هزینه کنید. با این وجود دانشجویان می‌توانند از طریق روش‌های گوناگونی هزینه‌های خود را کاهش دهند که از میان آن‌ها می‌توان مواردی مانند مدیریت بودجه، استفاده از حمل‌ونقل عمومی و عدم خرید کالاهای غیر ضروری را نام برد.

    هزینه زندگی

    سالانه ۲۱،۰۰۰ دلار

    هزینه تحصیل

    سالانه ۲۰،۰۰۰ دلار

    حمل‌ونقل

    ماهانه ۶۶ دلار

    هزینه آب، برق، تلفن و ...

    ماهانه ۱۱۳ دلار

    هزینه بیمه درمانی

    ماهانه ۷۵ دلار

    هزینه دریافت استادی پرمیت

    حدود ۱۲۸ دلار

    هزینه سفر هوایی به کبک (سال ۱۴۰۳)

    شروع از ۸۲ میلیون تومان

    هزینه باشگاه

    ماهانه ۵۰ دلار

    اسکان در خوابگاه دانشجویی

    ماهانه ۱۰۰۰ دلار

    اجاره منزل

    ماهانه ۱۱۰۰ دلار

    هزینه غذا

    ماهانه ۶۴۹ دلار

    برنامه‌های تفریحی

    ماهانه ۵۶ دلار

    هزینه خرید لباس

    حدود ماهانه ۸۷ دلار

    هزینه اسکان در سال اول

    ۵۰۰ دلار

    گواهینامه رانندگی

    سالانه ۹۱ دلار

    نرخ مالیات

    ۱۴ تا ۲۵.۷۵%

    شرایط مورد نیاز برای تحصیل در کبک

    تحصیل در کبک نیز مانند سایر استان‌های کانادا نیاز به یک سری شرایط دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند:

    داشتن مدرک زبان: شرکت در یکی از آزمون‌های زبان مورد تایید دانشگاه انتخابی و کسب نمره مورد نیاز در آن معمولا یکی از مهم‌ترین شرایط مهاجرت به کانادا و تحصیل در استان کبک است. ثبت‌نام در مدارس معمولا نیازی به مدرک زبان ندارد.

    اخذ نامه پذیرش DLI: افراد به منظور دریافت استادی پرمیت باید از یکی از موسسات آموزشی مورد تایید DLI نامه پذیرش داشته باشند.

    داشتن نامه CAQ: افراد علاوه بر اخذ پذیرش عادی دانشگاه باید اقدام به دریافت نامه CAQ‌ کنند. CAQ نوعی مدرک است که توسط دولت کبک صادر شده و دانش‌آموزان و دانشجویان با استفاده از آن می‌توانند اقدام به دریافت استادی پرمیت کنند.

    رعایت قوانین مهاجرتی: تمام دانشجویان باید شرایط موجود در گواهی پذیرش کبک (CAQ) و قوانین مهاجرتی این استان را رعایت کنند.

    داشتن بیمه دانشجویی: افرادی که به صورت تمام وقت در کبک مشغول به تحصیل هستند باید اقدام به دریافت بیمه درمانی (RAMQ) کنند.

    داشتن مجوز تحصیل: استادی پرمیت یا مجوز تحصیل مدرکی است که با استفاده از آن می‌توانید در یکی از موسسات آموزشی مورد تایید DLI تحصیل کنید.

    پرداخت تمام هزینه‌های تحصیلی: عدم پرداخت به موقع شهریه دانشگاه یا هزینه‌های مرتبط با اخذ ویزا می‌تواند منجر به ریجکت شدن درخواست شما شود.

    داشتن تمکن مالی: تمام دانشجویان باید با ارائه مدارک بانکی ثابت کنند که از تمکن مالی کافی برای تامین هزینه‌های زندگی و تحصیلی در استان کبک برخوردار هستند. حداقل تمکن مالی مورد نیاز ۱۰،۰۰۰ دلار است؛ با این حال بهتر است حداقل ۲۵،۰۰۰ دلار کانادا در حساب بانکی خود پول داشته باشید.

    شرط سن: دانشجویان برای ورود به دانشگاه باید حداقل ۱۷ سال سن داشته باشند. حداقل سن ورود به مدرسه نیز معمولا ۶ سال است.

    نکته: کسانی که طول تحصیل آن‌ها کمتر از ۶ ماه یا کمتر است نیازی به دریافت CAQ ندارند.

    مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کبک

    کسانی که می‌خواهند به تحصیلات خود در استان کبک ادامه دهند نیاز به ارائه مدارک مختلفی دارند که شامل موارد می‌شود:

    • آخرین مدرک تحصیلی
    • ریز نمرات تحصیلی
    • گواهی تمکن مالی معتبر
    • کپی شناسنامه و کارت ملی
    • مدارک مرتبط با گاردین یا فرد همراه (در صورت نیاز)
    • استادی پرمیت
    • توصیه‌نامه (در صورت نیاز)
    • نامه پذیرش DLI
    • گواهی CAQ
    • انگیزه‌نامه‌ حرفه‌ای (مخصوص دانشجویان)
    • مدارک مرتبط با سوابق کاری (در صورت نیاز)
    • ۴ قطعه عکس رنگی جدید
    • فتوکپی از صفحات اطلاعات شخصی پاسپورت
    • بیمه درمانی RAMQ
    • رسید هزینه‌های پرداختی (در صورت درخواست)
    • گواهی عدم سوء پیشینه
    • فرم‌های IMM 1294، IMM 5707 و IMM 5483
    • سایر مدارک درخواستی از طرف موسسه آموزشی یا اداره مهاجرت

    توجه: برخی از مدارک فوق نیاز به ترجمه رسمی فرانسه یا انگلیسی و مهر آموزش، وزارت علوم و دادگستری دارند.

    بورسیه‌های تحصیلی استان کبک

    دولت کبک انواع مختلفی از بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی را به دانشجویان ارائه می‌دهد که این امر باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های آن‌ها شده و مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    وام و بورسیه برای تحصیلات تمام وقت: این بورسیه به دانشجویانی داده می‌شود که فاقد تمکن مالی کافی برای ادامه تحصیلات در این استان هستند.

    وام و بورسیه برای تحصیلات پاره وقت:‌ مشابه بورسیه قبلی است اما به دانشجویانی اعطاء می‌شود که در دوره‌ای با مدت زمان بین ۷۶ تا ۱۷۹ روز شرکت کرده‌ باشند.

    بورسیه شایستگی: بورسیه‌ای است که به افراد با سوابق تحصیلی برجسته داده می‌شود و معمولا میزان آن حدود سالانه ۱۰،۰۰۰ دلار است.

    بورسیه کشور مبدا: برخی کشورها برای شهروندان خود که در کبک مشغول به تحصیل هستند بورسیه تحصیلی در نظر می‌گیرند.

    بورسیه سازمان‌های خصوصی و دولتی: برخی سازمان‌ها مانند آژانس دانشگاهی فرانکوفونی تحت شرایط خاصی به دانشجویان بین‌المللی بورسیه می‌دهند.

    بورسیه دولت کبک: بورسیه‌ای است که از طرف دولت کبک به دانشجویان بین‌المللی داده می‌شود و معمولا نیز دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می‌توانند از آن‌ بهره‌مند شوند.

    نکته ۱: دو گزینه اول مخصوص شهروندان کبک است و دانشجویان بین‌المللی نیز می‌توانند از سایر موارد استفاده کنند.

    نکته ۲: دریافت هر بورسیه و کمک‌هزینه‌ای دارای شرایط و قوانین مخصوص به خود است.

    نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کبک

    نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کبک

    افرادی که می‌خواند از دانشگاه‌های کبک پذیرش دریافت کنند باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهند:

    ۱. در رابطه با کبک و شرایط و قوانین مهاجرتی آن به خوبی تحقیق کنید.

    ۲. شرایط و شهریه دانشگاه‌های آن را با هم مورد مقایسه قرار دهید.

    ۳. دانشگاه‌ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

    ۴. تمام مدارک، اطلاعات و فرم‌های مورد نیاز را در وب‌سایت دانشگاه بارگذاری کرده و درخواستی را برای اخذ پذیرش ایجاد کنید.

    ۵. تیم پذیرش دانشگاه درخواست شما را بررسی کرده و سپس با آن موافقت یا مخالفت می‌کند.

    ۶. در صورت موافقت دانشگاه نامه پذیرش به شما ارسال می‌شود.

    ۷. در صورت عدم موافقت نامه ریجکتی دریافت خواهید کرد.

    ۸. اگر با درخواست شما موافقت شد؛ مراحل دریافت ویزای تحصیلی را آغاز کنید.

    نحوه اخذ ویزای تحصیلی در کبک

    برای اخذ ویزای تحصیلی یا همان استادی پرمیت استان کبک باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

    ۱. تمام مدارک درخواستی مانند پاسپورت، نامه پذیرش دانشگاه، کارت بانکی و مدارک مرتبط با شهریه پرداختی را آماده کنید.

    ۲. یک حساب کاربری در وب‌سایت وزارت مهاجرت کبک (MIFI) و پلتفرم Arrima ایجاد کنید.

    ۳. تمام اطلاعات درخواستی را با دقت در پورتال MIFI وارد کنید.

    ۴. هزینه صدور ویزا را از طریق پلتفرم Arrima پرداخت کنید.

    ۵. به محض پرداخت چک لیستی از مدارک مورد نیاز برای شما ارسال می‌شود.

    ۶. مدارک مورد نیاز را در پلتفرم Arrima بارگذاری کنید.

    ۷. در صورت موافقت با درخواست شما یک نامه CAQ‌ به شما ارسال می‌شود.

    ۸. حال اقدام به دریافت استادی پرمیت کنید.

    ۹. ویزای دریافتی را دانلود کرده و سپس خود را برای سفر به کبک آماده کنید.

    توجه: مراحل فوق به صورت کلی هستند و برای اطلاع دقیق‌تر از جزییات موجود با کارشناسان ما تماس بگیرد.

    رده‌بندی دانشگاه‌های کبک

    دانشگاه‌های مختلفی در استان کبک فعالیت می‌کنند که در ادامه فهرست آن‌ها را به تفکیک رتبه استانی، کشوری و جهانی، درصد پذیرش، شهر و زبان آموزش مشاهده می‌کنید:

    نام دانشگاه

    معادل انگلیسی یا فرانسه

    رتبه کشوری

    رتبه جهانی

    شهر

    زبان‌ اصلی آموزش

    درصد پذیرش

    دانشگاه مک‌گیل

    McGill University

    ۳

    ۶‍۱

    مونترال

    انگلیسی

    ۴۶%

    دانشگاه مونترال

    Université de Montréal

    ۱۰

    ۱۸۳

    مونترال

    فرانسوی

    ۵۷%

    دانشگاه لاوال

    Université Laval

    ۱۸

    ۲۹۴

    شهر کبک

    اغلب فرانسوی

    ۵۰%

    دانشگاه کنکوردیا

    Concordia University

    ۲۱

    ۳۵۷

    مونترال

    انگلیسی

    ۷۸%

    دانشگاه کبک

    در مونترال

    Université du Québec à Montréal

    ۲۳

    ۴۶۶

    موتنرال

    فرانسوی

    ۴۹%

    دانشگاه شربروک

    Université de Sherbrooke

    ۲۴

    ۵۷۶

    شربروک

    اغلب فرانسوی

    ۶۸%

    مدرسه پلی‌تکنیک

    مونترال

    École Polytechnique de Montréal

    ۲۹

    ۷۸۵

    مونترال

    فرانسوی

    ۶۵%

    دانشگاه کبک

    Université du Québec

    ۳۲

    ۹۶۲

    شهر کبک

    فرانسوی

    ۶۴%

    دانشگاه عالی فناوری

    École de Technologie Supérieure

    ۳۴

    ۱۰۳۷

    مونترال

    فرانسوی و انگلیسی

    ۸۲%

    دانشگاه کبک در تروا ریویر

    Université du Québec à Trois-Rivières

    ۳۵

    ۱۱۰۹

    تروا ریویر

    فرانسوی

    ۸۱%

    دانشگاه HEC مونترال

    HEC Montréal

    ۳۷

    ۱۲۶۷

    مونترال

    دوزبانه بیشتر فرانسوی

    ۳۸%

    دانشگاه کبک در شیکوتیمی

    Université du Québec à Chicoutimi

    ۳۹

    ۱۳۴۶

    سگنه

    فرانسوی

    ۸۸%

    دانشگاه کبک در ریموسکی

    Université du Québec à Rimouski

    ۵۳

    ۲۳۸۷

    ریموسکی

    فرانسوی

    ۸۵%

    دانشگاه کبک در اوتاوایس

    Université du Québec en Outaouais

    ۵۴

    ۲۳۹۱

    گتینو

    فرانسوی

    ۵۰%

    دانشگاه بیشاپ

    Bishop's University

    ۶۲

    ۳۱۱۰

    شربروک

    انگلیسی

    ۷۵%

    انواع کالج در استان کبک

    تحصیل کالج یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سیستم آموزشی کبک است و در مجموع نیز ۳ نوع کالج در این استان وجود دارد که جزییات آن‌ها به صورت زیر است:

    آموزش پیش‌دانشگاهی: این دوره دو سال به طول می‌انجامد و با هدف آماده‌سازی دانش‌آموزان دوره متوسط به دانشگاه برگزار می‌شود و در پایان نیز دیپلم مطالعات کالج به آن‌ها اعطاء می‌شود.

    آموزش فنی در سطح کالج: در این دوره‌ها دانش‌آموزان تا زمانی که وارد بازار کار یا دانشگاه‌ نشده‌اند می‌توانند آموزش‌های فنی دریافت کنند. این دوره نیز ۳ سال به طول می‌انجامد و در پایان افراد می‌توانند در زمینه‌ای خاص دیپلم مطالعات کالج (DCS) اخذ کنند.

    دوره کالج کوتاه مدت: این نوع کالج مخصوص آن دسته از بزرگسالانی است که تجربه کاری دارند یا قبلا در یک دوره آموزشی شرکت کرده‌اند. این دوره نیز بین ۶ تا ۱۸ ماه به طول می‌انجامد و به افراد در صورت موفقیت گواهی مطالعات کالج (ACS) داده می‌شود.

    بهترین کالج‌های استان کبک

    بهترین کالج‌های استان کبک

    در ادامه فهرستی از بهترین کالج‌های فرانسوی و انگلیسی زبان و دو زبانه کبک را مشاهده می‌کنید:

    کالج LaSalle: بزرگترین کالج دو زبانه آمریکای شمالی است که 40 درصد از جمعیت آن را دانش آموزان بین‌المللی تشکیل می‌دهد. این کالج همچنین جزو بهترین‌ها در سطح کانادا است.

    کالج John Abbott: جان ابوت یکی از بهترین کالج‌های انگلیسی زبان در کبک است که تمرکز آن بیشتر بر آموزش و توسعه مهارت‌های عملی می‌باشد.

    کالج TAV: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کالج دو زبانه پایین بودن تعداد دانش‌آموزان کلاس‌های آن است که این امر تا حد زیادی سبب بهبود یادگیری می‌شود. این کالج همچنین در راستای افزایش تمرکز دانش‌آموزان تلاش بسیاری می‌کند.

    کالج Vanier: دومین کالج بزرگ انگلیسی زبان در کبک است که بیشتر به خاطر ایجاد یک محیط دانش‌آموزی چند فرهنگی شناخته می‌شود.

    کالج Dawson: در وست‌مونت واقع شده و قدیمی‌ترین کالج انگلیسی زبان و بزرگترین CEGEP در کبک است. کالج داوسون تخصص ویژه‌ای در علوم اجتماعی و فناوری‌های مرتبط با کسب‌وکار دارد.

    کالج Marianopolis: تنها کالج خصوصی زبان انگلیسی در کبک است که به صورت ویژه در راستای آماد‌ه‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌های این کشور فعالیت می‌کند.

    توجه: نام تمام کالج‌های اشاره‌شده در پایگاه‌داده DLI موجود بوده و توسط استانداردهای دولت کانادا برای میزبانی از دانش‌آموزان بین‌المللی تأیید شده‌اند.

    دوره‌های زبان استان کبک

    برای مهاجرت تحصیلی به کانادا، امروزه موسسات، کالج و مدارس گوناگونی در استان کبک دوره‌های زبان فرانسه و انگلیسی مختلفی برگزار می‌کنند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مهارت‌های زبانی خود را در مدت زمان کوتاهی افزایش دهید و معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    موسسه InTuiton

    موسسه HLI

    مدرسه زبان BLI

    مدرسه زبان Edu-Inter

    کالج Upper Madisson

    موسسه M.I.I.L.A

    موسسه EC English

    موسسه Atpal Languages

    مدرسه زبان ACA

    نکاتی در رابطه با تحصیل در کبک

    کسانی که قصد تحصیل در استان کبک دارند بهتر است قبل از هر اقدامی به نکات زیر توجه کنند:

    • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بسیاری از مدارس، دانشگاه‌ها و کالج‌های آن وجود دارد.
    • بهتر است به منظور برقراری ارتباط با افراد جامعه تا حدی با زبان فرانسه آشنا باشید.
    • مطمئن شوید که نام موسسه یا دوره آموزشی مورد نظر شما در سامانه DLI موجود باشد.
    • در صورت اقدام از طریق یک موسسه مهاجرتی مطمئن شوید که دارای مجوز بوده و از سابقه خوبی برای اعزام دانشجویان به کبک برخوردار باشد.
    • تمام اطلاعات، مدارک و فرم‌ها باید به درستی  و بدون غلط املایی ارسال شوند.
    • قوانین موجود ممکن است به مرور زمان دچار تغییراتی شوند.
    • بهتر است در صورت امکان از بورسیه تحصیلی استفاده کنید.
    • خود را برای مصاحبه احتمالی آماده کنید.

    معرفی استان کبک

    با استفاده از جدول زیر می‌توانید به آسانی با مهم‌ترین آمار و ارقام مرتبط با استان کبک در سال ۲۰۲۴ آشنا شوید:

    مرکز

    شهر کبک

    (Ville de Québec)

    بزرگترین شهر

    مونترال

    (Montréal)

    سرانه درآمد سالانه

    ۶۲،۹۱۳ دلار کانادا

    نرخ بیکاری

    ۴.۵ درصد (رتبه ۱)

    جمعیت

    ۸،۹۸۴،۰۰۰ نفر (رتبه ۲)

    تولید ناخالص ملی

    ۵۴۵ میلیارد دلار (رتبه ۲)

    زبان رسمی

    فرانسوی

    شاخص توسعه انسانی

    ۰.۹۲۳

    نوع آب‌وهوا

    نسبتا سرد

    درصد سخنوران بومی زبان فرانسه

    ۷۸ درصد

    درصد سخنوران بومی زبان انگلیسی

    ۱۳ درصد

    جمعیت افراد دوزبانه

    ۴۴ درصد

    مدارک زبان مورد نیاز برای استان کبک

    شما معمولا برای تحصیل در دانشگاه‌های استان کبک باید در یکی آزمون‌های مورد تایید شرکت کرده و نمره مورد نیاز را بدست آورید که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

    نام مدرک

    تعداد سوالات

    مدت زمان

    هزینه

    میانگین نمره مورد نیاز

    میزان محبوبیت در کبک

    میزان اعتبار

    رایج‌ترین آزمون‌های مورد پذیرش دانشگاه‌های فرانسه زبان کبک

    TCF Canada

    ۸۴ سوال و تاپیک

    ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه

    ۲۳۰ تا ۴۶۰ دلار

    ۴۰۰ تا ۵۰۰

    بالا

    ۲ سال

    TEF Canada

    ۱۱۰ سوال و ۴ تاپیک

    ۲ ساعت و ۵۵ دقیقه

    ۳۹۰ دلار

    ۴۵۰

    بالا

    ۲ سال

    TEFAQ

    ۸۴ سوال و تسک

    حدود ۳ ساعت

    ۲۱۵ دلار

    ۵۴۱ تا ۶۹۸

    بالا

    ۱ سال

    رایج‌ترین آزمون‌های مورد پذیرش دانشگاه‌های انگلیسی زبان کبک

    IELTS Academic

    ۸۰ سوال و ۵ تسک

    ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

    ۲۸۰ تا ۳۴۰ دلار

    ۶ تا ۷

    بالا

    ۲ سال

    TOEFL

    ۴۸ سوال و ۶ تسک

    حدود ۲ ساعت

    ۲۶ دلار

    ۸۰ تا ۱۰۰

    متوسط

    ۲ سال

    PTE Academic

    ۲۰ تسک

    تقریبا ۲ ساعت

    ۲۴۵ دلار

    ۵۹ تا ۷۵

    متوسط

    ۲ سال

    CAE (C1 Advanced)

    ۸۶ سوال و ۶ تسک

    حدود ۴ ساعت

    ۱۶۵ تا ۱۹۵ دلار

    حدود ۱۷۶

    متوسط

    بدون محدودیت

    Duolingo

    ۲ بخش

    ۱ ساعت

    ۴۹ دلار

    ۱۱۵

    متوسط

    ۲ سال

    نکته ۱: لزوما هر دانشگاهی تمام آزمون‌های فوق را قبول ندارد.

    نکته ۲: نمرات جدول فوق به صورت میانگین هستند و ممکن است دانشگاه مورد نظر شما نمره متفاوتی را درخواست کند.

    اسکان دانشجویی در کبک

    اسکان دانشجویی در کبک

    دانشجویان برای اسکان دانشجویی می‌توانند از گزینه‌های مختلفی استفاده کنند. اگر به فکر صرفه‌جویی در هزینه‌های خود هستید؛ در این صورت می‌توانید از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنید. اگر هم مشکل مالی ندارید؛ در چنین حالتی نیز اجاره منزل می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. علاوه بر این پانسیون‌های دانشجویی متعددی در سرتاسر این استان وجود دارد که با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را برای خود پیدا کنید. همچنین وب‌سایت‌هایی مانند Bonjourquebec، Rentseeker و Dorms کار یافتن اقامتگاه‌های دانشجویی را بسیار ساده می‌کنند. در کبک نیز مانند سایر استان‌ها دانش‌آموزان برای اسکان می‌توانند از مدارس شبانه‌روزی یا گزینه زندگی در منزل خانواده کانادایی استفاده کنند.

    تحصیل بدون مدرک زبان در کبک

    شما می‌توانید به روش‌های مختلفی و بدون داشتن مدرک زبان از دانشگاه‌های این استان پذیرش بگیرید. به عنوان مثال می‌توانید از گزینه پذیرش مشروط استفاده کنید. پذیرش مشروط یعنی اینکه شما نتوانسته‌اید شرایط مورد نیاز دانشگاه را برآورده کنید اما دانشگاه با ارائه نامه‌ای این فرصت را به شما می‌دهد تا در مدت زمان مشخصی آن‌ها را جبران کرده و اقدام به دریافت پذیرش قطعی کنید. برای اطلاع از سایر روش‌ها می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

    ریجکت شدن ویزای تحصیلی در کبک

    گاهی اوقات ممکن است درخواست شما برای دریافت ویزای تحصیلی بنا به دلایل مختلفی از طرف دانشگاه یا اداره مهاجرت این استان ریجکت شود. در چنین شرایطی ابتدا نامه ریجکتی را با دقت مطالعه کرده و سپس در صورت داشتن دلیل قانع کننده به آن اعتراض کنید. اگر مجددا با مخالفت مواجه شدید؛ در این صورت بهتر است برای افزایش شانس خود تمام تلاش خود را برای جبران کاستی‌های موجود به کار گرفته و درخواست جدیدی را ایجاد کنید.

    اگر باز هم موفق نشدید؛ جای هیچگونه نگرانی نیست زیرا شما می‌توانید درخواست خود را به هر تعداد دانشگاه‌ها یا مدرسه که می‌خواهید بفرستید.

    مقایسه تحصیل در کبک و سایر استان‌های کانادا

    ممکن است شما هم مانند بسیاری از دانشجویان در انتخاب میان کبک و سایر استان‌ها دچار تردید شوید. بنابراین بهتر است قبل از شروع فرآیند تحصیل در کبک با دقت عوامل مختلفی مانند هزینه زندگی و شهریه را مورد بررسی قرار دهید.

    نام استان

    شهریه

    دانشگاه

    هزینه زندگی

    شرایط سنی تحصیل در مدارس

    زبان اصلی

    تحصیل

    تعداد دانشجویان بین‌المللی

    کبک

    ۲۰،۰۳۴ تا ۳۱،۸۷۷

    ۲۰،۰۰۰

    زیر ۱۸ سال

    اغلب فرانسه

    ۹۳،۳۷۰

    انتاریو

    ۲۸،۱۵۲ تا ۴۶،۴۳۳

    ۲۰،۶۳۵

    زیر ۱۸ سال

    انگلیسی

    ۴۱۱،۹۸۵

    بریتیش کلمبیا

    ۲۳،۴۴۱ تا ۳۵،۲۶۶

    ۳۶،۶۰۰

    زیر ۱۹ سال

    انگلیسی

    ۱۶۴،۸۷۵

    آلبرتا

    ۱۸،۰۱۸ تا ۳۱،۵۴۹

    ۳۷،۲۴۸

    زیر ۱۹ سال

    انگلیسی

    ۴۳،۴۸۵

    مانیتوبا

    ۱۲،۷۴۸ تا ۱۸،۹۱۲

    ۱۸،۱۲۰

    زیر ۱۸ سال

    انگلیسی

    ۲۲،۰۷۰

    نوا اسکوشیا

    ۲۲،۷۶۸ تا ۲۵،۵۲۱

    ۱۸،۰۰۰

    زیر ۱۹ سال

    انگلیسی

    ۲۰،۸۵۰

    نیوبرانزویک

    ۱۳،۶۵۴ تا ۱۷،۸۰۰

    ۲۵،۲۰۰

    زیر ۱۹ سال

    دو زبانه (اغلب انگلیسی)

    ۱۱،۴۱۰

    نیوفاندلند

    ۴۸۰۶ تا ۱۷،۴۷۷

    ۲۱،۰۰۰

    زیر ۱۹ سال

    انگلیسی

    ۶،۱۷۵

    جزیره پرنس ادوارد

    ۱۱۵۰۲ تا ۱۹۷۵۰

    ۱۶،۸۴۸

    زیر ۱۸ سال

    انگلیسی

    ۴،۴۸۵

    ساسکاچوان

    ۸،۹۶۵ تا ۲۷،۷۸۱

    ۲۰،۳۱۶

    زیر ۱۸ سال

    انگلیسی

    ۱۳،۱۳۵

    سوالات متداول تحصیل در استان کبک کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت