تحصیل مقطع دیپلم در کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کانادا یکی از بهترین کشورها برای تحصیلات عالی و مهاجرت است. دانشجویان زیادی در سراسر جهان هر ساله به کانادا می‌آیند تا در دوره‌های تحصیلی مختلف مانند دیپلم تحصیل کنند. دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا دوره‌های تحصیلی در مقطع دیپلم را در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهند. اکثر دوره‌های مقطع دیپلم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دانشجویان را با مباحث اصلی رشته تحصیلی مورد نظر خود در مدت زمان کوتاهی آشنا می‌کند تا زودتر بتوانند وارد بازار کار شوند. اگر می‌خواهید در مورد تحصیل در کانادا و در مقطع دیپلم اطلاعات خود را افزایش دهید، با مقاله دیگری از «ادب ویزا» همراه باشید.

    مقطع دیپلم در کانادا چیست؟

    دیپلم یک نوع مدرک است که به صورت کوتاه مدت از طریق کالج‌ها و برخی دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند. دوره‌های تحصیلی در مقطع دیپلم اغلب یک ساله و دو ساله هستند و مباحث درسی در آن‌ها موضوعات تخصصی را شامل می‌شود. این دوره‌های کوتاه مدت از نظر شهریه بسیار مقرون به صرفه هستند و سختگیری‌های کمتری برای اخذ پذیرش دارند. هدف اصلی از تحصیل مقطع دیپلم در کانادا عموما 2 مورد زیر است است:

    • آشنایی بیشتر دانشجویان با رشته انتخابی قبل شروع دوره‌های طولانی مدت در مقطع لیسانس چهار ساله یا فوق لیسانس دو ساله
    • ارائه فرصت‌هایی برای گذراندن دوره‌های کارآموزی جهت کسب تجربه شغلی و ورود سریع‌تر به بازار کار کشور کانادا

    یکی از مهمترین مزایای استفاده از برنامه دیپلم دو ساله این است که دانشجویان پس از اتمام تحصیلات خود ویزای کار سه ساله پس از تحصیل دریافت می‌کنند؛ بنابراین مهاجرت تحصیلی به کانادا از طریق دوره‌های دیپلم روشی آسان برای دریافت اقامت دائم خواهد بود. فقط باید بعد از پایان تحصیل، کار پیدا کنید و ویزای کار کانادا را بگیرید.

    انواع مقطع دیپلم در کانادا

    دو نوع دوره دیپلم در کانادا ارائه می‌شوند که عبارتند از:

    1- دیپلم کارشناسی (Undergraduate Diploma)

    این دوره برای افرادی مناسب است که مدرک دیپلم متوسط را از دبیرستان اخذ کرده‌اند. آن‌ها به دو بخش معمولی و پیشرفته تقسیم می‌شوند. دیپلم کارشناسی معمولی دوره‌های دو ساله‌ای هستند که در یک زمینه خاص مدرک تخصصی ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، طول دوره دیپلم پیشرفته (Advanced Diploma) سه سال است. دوره‌های دیپلم پیشرفته همچنین فرصت‌های کارآموزی را برای تقویت مهارت‌های شغلی به دانشجویان ارائه خواهند داد.

    2- دیپلم کارشناسی ارشد (Post Graduate Diploma)

    این دوره برای افرادی مناسب است که مدرک فوق دیپلم و لیسانس دارند. مدت زمان این دوره‌ها یک تا دو سال است. دوره‌های یک ساله دیپلم کارشناسی ارشد مهارت‌ها و توانایی‌های حرفه‌ای شما را افزایش می‌دهند. از سوی دیگر، دوره‌های دو ساله دیپلم کارشناسی ارشد می‌تواند مزیت اقامت بعد از تحصیل برای سه سال و سپس درخواست برای اقامت دائم را فراهم کند.

    بهترین دوره‌های تحصیل مقطع دیپلم در کانادا

    بهترین دوره‌های تحصیل مقطع دیپلم در کانادا

    برخی از دوره‌های محبوب برای تحصیل در مقطع دیپلم در کانادا در ادامه آورده شده‌اند:

    1- دیپلم مهندسی

    دیپلم مهندسی دوره تحصیلی است که دانش لازم در مورد فرآیندهای صنعتی و مهندسی را ارائه می‌دهد. این دیپلم فرصت‌های متفاوتی را به دانشجویان مانند تکنسین‌ها، سرپرستان و غیره ارائه می‌دهد. دوره‌های دیپلم متفاوتی برای دانشجویان رشته‌های مختلف وجود دارند. دوره‌های مختلف دیپلم کارشناسی و ارشد شامل دیپلم مهندسی مکانیک، دیپلم مهندسی هوانوردی، دیپلم الکترونیک و غیره هستند.

    2- دیپلم IT

    فناوری اطلاعات در حال حاضر سریعترین و پرتقاضاترین حوزه در حال رشد در جهان است. گزینه‌های شغلی زیادی نیز پس از ادامه تحصیل در رشته IT وجود دارند. دوره‌های دیپلم مهارت‌های مورد استفاده در صنعت IT را به دانشجویان آموزش می‌دهند که می‌توانند برای بازار کار آینده مفید باشند.

    3- دیپلم اقتصاد

    دیپلم اقتصاد دانش عمیقی از اقتصاد خرد و کلان ارائه می‌دهد. این دوره برای دانشجویانی که می‌خواهند دانش تخصصی در این حوزه به دست آورند، بسیار مفید خواهد بود. دیپلم اقتصاد به رشد شغلی دانشجویان کمک می‌کند و می‌تواند به عنوان پلی برای ادامه تحصیل برای مدارک کارشناسی تا دکتری باشد.

    4- دیپلم علوم داده

    با دیجیتالی شدن زندگی، علم داده و تجزیه و تحلیل یکی دیگر از گزینه‌های شغلی است که در حال حاضر محبوب است. دیپلم علم داده به دانشجویان می‌آموزد که نکات و ترفندهای مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده‌ها را بهتر درک کنند. این دوره برای همه افراد جهت افزایش بهره‌وری و بهبود کسب و کارشان مفید است.

    5- دیپلم بازاریابی و روابط عمومی

    بازاریابی یکی از بخش‌های مهم برای رشد فروش و ارتقای کسب و کار است. چه شرکت در حال ارائه خدمات باشد و چه فروش محصولات، ارتباط با مصرف کنندگان هدف برای دریافت بازخورد بسیار مهم است. با دیجیتالی شدن دنیای امروز، فرصت‌های زیادی در بخش بازاریابی دیجیتال در دسترس هستند. در این دوره، دانشجویان درک بهتری از تحقیقات و تجزیه و تحلیل کاربران برای اهداف بازاریابی پیدا می‌کنند.

    6- دیپلم حسابداری

    دانشجویانی که مشتاق به کار در بخش مالی و بانکی هستند، بهتر است دوره‌های دیپلم حسابداری را انتخاب کنند. این دوره دانش و درک عمیقی از مدیریت مالی را ارائه می‌دهد. دیپلم حسابداری می‌تواند پیش زمینه ورود به دوره‌های لیسانس تا دکتری تخصصی باشد. این رشته در سراسر جهان بازار کار خوبی دارد.

    7- دیپلم طراحی گرافیک

    امروزه تقاضا برای طراحان گرافیک نیز در حال افزایش است. دوره دیپلم طراحی گرافیک، مبانی گرافیک و نرم افزارهای مختلف مورد استفاده برای طراحی را ارائه می‌دهد. پس از گذراندن این دوره، دانشجویان این فرصت را خواهند داشت تا به عنوان طراح، تصویرگر، انیماتور و غیره فعالیت خود را در بازار کار شروع کنند.

    8- دیپلم لجستیک و مدیریت زنجیره تامین

    اگر مشتاقانه به دنبال ایجاد حرفه‌ای در مدیریت تدارکات و زنجیره تامین هستید، این دوره انتخاب مناسبی برای شماست. در این دوره، دانشجویان اقدامات مدیریتی مهم در کنترل موجودی، برنامه ریزی، تدارکات و ارزیابی ریسک در تدارکات و زنجیره تامین را خواهند آموخت.

    9- دیپلم مدیریت منابع انسانی

    وجود بخش منابع انسانی در همه صنایع یک ضرورت است؛ بنابراین دامنه وسیعی از فرصت‌های شغلی در مدیریت منابع انسانی وجود دارند. این دوره تحصیلی اصول اولیه مدیریت منابع انسانی را ارائه می‌دهد تا متخصصان بتوانند در افزایش کارایی کارکنان و بهبود فرآیندهای سازمانی نقش موثری ایفا کنند.

    لیست دوره‌های تحصیل در مقطع دیپلم در کانادا

    لیست دوره‌های تحصیل در مقطع دیپلم در کانادا

    متقاضیان مهاجرت به کانادا برای تحصیل در مقطع دیپلم بدانند که دانشگاه‌های کانادا دوره‌های مختلفی را در مقطع دیپلم به دانشجویان ارائه می‌دهند که در جدول آورده شده‌اند:

    دیپلم کارشناسی

    دیپلم کارشناسی ارشد

    دیپلم مدیریت آشپزی

    دیپلم تولید فیلم

    دیپلم مدیریت دفتر بهداشت

    دیپلم عدالت و خدمات اجتماعی

    دیپلم خدمات مدیریت دادگستری

    دیپلم مدیریت هنرهای نانوایی و شیرینی پزی

    دیپلم مدیریت فناوری اطلاعات

    دیپلم مدیریت اطلاعات سلامت

    دیپلم تفریح درمانی

    دیپلم برنامه نویسی کامپیوتر

    دیپلم هنرهای عمومی و علوم

    دیپلم طراحی و تولید ویدیو

    دیپلم مهندسی مکانیک

    دیپلم فیزیوتراپی

    دیپلم مهندسی برق

    دیپلم بیوتکنولوژی

    دیپلم چند رسانه‌ای

    دیپلم پرستاری عملی

    دیپلم پرستاری و داروسازی

    دیپلم تکنیک‌های آرایشی و مدیریت

    دیپلم فناوری آتش نشانی و ایمنی

     

    دیپلم انیمیشن و چند رسانه‌ای

     

    دیپلم طراحی مد

     

    هزینه تحصیل مقطع دیپلم در کانادا

    ما تعدادی از بهترین کالج‌های کانادا را برای ادامه دوره‌های دیپلم همراه با شهریه آن‌ها فهرست کرده‌ایم:

    دوره

    دانشگاه و کالج

    هزینه سالانه

    مدت تحصیل

    دیپلم مهندسی مکانیک

    کالج سنتنیال

    18036 دلار کانادا

    2 سال

    دیپلم فناوری معماری

    کالج هامبر

    19557 دلار کانادا

    3 سال

    دیپلم روزنامه نگاری

    کالج سنکا

    15883 دلار کانادا

    2 سال

    دیپلم برنامه ریزی مالی

    کالج جورج براون

    15190 دلار کانادا

    2 سال

    دیپلم هنرهای زیبا

    کالج دورهام

    13852 دلار کانادا

    3 سال

    شرایط تحصیل مقطع دیپلم در کانادا

    شرایط تحصیل مقطع دیپلم در کانادا

    دوره‌های دیپلم در کالج‌های کانادا سختگیری کمتری دارند. به همین دلیل، دانشجویان با برآورده کردن شرایط اولیه می‌توانند وارد کالج شوند. شرایط تحصیل در مقطع دیپلم اغلب شامل موارد زیر است:

    • اگر می‌خواهید دوره‌های دیپلم را در مقطع کارشناسی دنبال کنید، باید مدرک دیپلم متوسطه به همراه ریز نمرات را ارائه دهید. این موضوع برای دیپلم کارشناسی ارشد هم صادق است.
    • شما باید مدرک آیلتس (سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی) داشته باشید. این آزمون به منظور سنجش مهارت در زبان انگلیسی برگزار می‌شود. نمره آزمون برای مقطع دیپلم بین 6 تا 6.5 بسته به رشته و کالج متغیر است.
    • شما باید مدارکی دال برای تمکن مالی ارائه دهید. دولت کانادا می‌خواهد مطمئن شود که شما می‌توانید از پس شهریه و هزینه‌های تحصیل برآیید. ارائه گردش حساب یا موجودی حساب می‌تواند به عنوان مدرک معتبر در نظر گرفته شود.

    نکته: دانشگاه‌ها و کالج‌ها از دانشجویان مدارکی مانند توصیه نامه، انگیزه نامه، پاسپورت معتبر و سایر اسناد را درخواست می‌کنند.

    فرآیند پذیرش تحصیل مقطع دیپلم در کانادا

    روند پذیرش دوره‌های دیپلم در کانادا بسته به کالج یا دانشگاه متفاوت است. با این حال، مراحل اخذ پذیرش شامل مراحل زیر است:

    • انتخاب دانشگاه یا کالج و رشته مورد علاقه
    • برآورده کردن شرایط و تهیه مدارک لازم
    • ارسال مدارک لازم از طریق وبسایت موسسه
    • انتظار برای پاسخ کالج یا دانشگاه مبنی برای قبولی یا ریجکتی
    • دریافت نامه پذیرش و اقدام برای ویزای تحصیلی کانادا

    فرصت‌های شغلی بعد از فارغ التحصیلی

    فرصت‌های شغلی بعد از فارغ التحصیلی

    گزینه‌های شغلی زیادی وجود دارند که می‌توانید بعد از فارغ التحصیلی در مقطع دیپلم در کانادا برای آن‌ها اقدام کنید:

    عنوان شغلی

    رشته تخصصی

    درآمد

    تکنسین کامپیوتر

    دیپلم تکنسین سیستم‌های کامپیوتری

    48282 دلار کانادا

    مدیر هتل

    دیپلم هتلداری و مدیریت عملیات هتل

    74910 دلار کانادا

    بیوتکنولوژیست

    دیپلم تکنسین بیوتکنولوژی

    63141 دلار کانادا

    مسئول شبکه‌های کامپیوتری

    لیسانس محاسبات و ارتباطات شبکه

    34 تا 42 هزار دلار کانادا

    مهندس کامپیوتر

    مهندسی کامپیوتر

    76784 دلار کانادا

    تحصیل در کانادا با ادب ویزا

    تحصیل مقطع دیپلم در کانادا می‌تواند فرصت خوبی برای دانش اندوزی در یک رشته خاص و مهاجرت به این کشور زیبا باشد. انتخاب رشته و کالج مناسب اولین قدم برای تحصیل در این مقطع است. سپس باید مدارک لازم را تهیه کرده و برای ویزا اقدام کنید. اخذ پذیرش از کالج‌های کانادا که دوره‌ای دیپلم را ارائه می‌دهند، آسان‌تر از مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری از دانشگاه برتر این کشور است. برای طرح هرگونه سوال در مورد نحوه مهاجرت، دریافت ویزای کانادا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول تحصیل مقطع دیپلم در کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت