درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

جهت دریافت آنی مشاوره رایگان مهاجرت می توانید در ساعات کاری مجموعه با ما تماس بگیرید. در غیر این صورت اطلاعات خود را وارد نمایید تا در اسرع وقت مشاورین ادب ویزا با شما تماس بگیرند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

    دریافت بورسیه تحصیلی کانادا بهترین گزینه برای افراد واجد شرایطی است که قصد دارند با پرداخت هزینه‌ای کمتر در کشور کانادا تحصیل کنند. آموزش در سطح کیفی بالا، امکانات پژوهشی پیشرفته و تحصیل در دانشگاه‌های رتبه برتر جهان باعث شده که کانادا مقصدی جذاب برای دانشجویان بین المللی به ویژه دانشجویان ایرانی باشد. اگرچه برای تحصیل در این دانشگاه‌ها باید شهریه پرداخت کرد، اما دولت کانادا و سایر سازمان‌ها برای حمایت از دانشجویان نمونه و افرادی که نیاز مالی دارند، بورسیه تحصیلی در نظر گرفته‌اند. شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا چندان سخت نیست و با کمی تلاش می‌توانید بورسیه متناسب با شرایط‌تان را دریافت کنید. اما شرایط دریافت بورسیه تحصیلی چیست و از کجا باید شروع کرد؟ اگر قصد دریافت بورسیه تحصیلی کانادا را دارید، راهنمای جامع پیش رو را از دست ندهید.

    انواع بورسیه تحصیلی در کانادا کدامند؟

    انواع بورسیه تحصیلی در کانادا

    برای دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا، در قدم اول باید با انواع بورسیه تحصیلی در این کشور آشنا شوید:

    بورسیه تحصیلی مبتنی بر شایستگی (Merit-Based Scholarships)

    این نوع بورسیه به متقاضیانی که عملکرد تحصیلی خوبی دارند یا در دبیرستان، کالج و دانشگاه موفقیت‌های تحصیلی خاصی دریافت کرده‌اند، اعطا می‌شود. این نوع بورسیه‌ها معمولا ارزش بالایی دارند و رقابت بر سر دریافت آنها بالا است.

    بورسیه تحصیلی مبتنی بر نیاز (Need-Based Scholarships)

    این نوع بورسیه به متقاضیانی تعلق می‌گیرد که توانایی مالی برای پرداخت شهریه و سایر هزینه‌های تحصیل را ندارند. در واقع برای دریافت این نوع بورسیه، شایستگی‌های علمی متقاضی در نظر گرفته نخواهد شد و بیشتر به دانشجویان بین المللی اعطا می‌شود.

    وام دانشجویی در کانادا (Loans)

    امکان دریافت وام دانشجویی برای دانشجویان بین المللی فراهم است و آنها می‌توانند درخواست خود را به بانک‌های خصوصی اعلام کنند. نرخ سود وام دانشجویی در کانادا برای دانشجویان بین المللی مشابه شهروندان کانادایی است.

    دستیار تدریس یا TA (Teaching Assistants)

    افرادی که به عنوان دستیار تدریس انتخاب می‌شوند با نظر استاد معاف از پرداخت شهریه، هزینه خوابگاه و... خواهند شد. فردی که به عنوان TA انتخاب می‌شود وظایفی همچون تدریس، تصحیح برگه‌های امتحانی، کمک به دانشجویان برای رفع مشکلات درسی و مواردی از این قبیل را برعهده دارد.

    دستیار تحقیق یا RA (Research Assistantships)

    افرادی که علاقه‌مند به انجام پژوهش و آزمایش‌های مختلف هستند می‌توانند به عنوان دستیار تحقیق، کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند. این نوع کمک هزینه به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می‌شود و به آنها اجازه می‌دهد که در کنار پژوهش، حقوق نیز دریافت کنند.

    چه سازمان‌هایی در کانادا بورسیه تحصیلی اعطا می‌کنند؟

    تنوع سازمان‌های ارائه دهنده بورسیه تحصیلی در کانادا باعث شده که فرصت‌های بیشماری برای دریافت کمک هزینه تحصیلی وجود داشته باشد. در ادامه مهمترین سازمان‌هایی که بورسیه تحصیلی اعطا می‌کنند را بررسی می‌کنیم.

    بورسیه های تحصیلی دولتی کانادا

    در ادامه به برخی از بورسیه‌هایی که دولت کانادا برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته است، اشاره می‌کنیم.

    بورسیه Banting Postdoctoral Fellowships: این بورسیه به دانشجویان رشته‌های علوم اجتماعی، علوم طبیعی و تحقیقات بهداشتی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند، اعطاء می‌شود.

    بورسیه Canada Graduate Scholarships: این بورسیه به دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های کانادا ثبت نام کرده‌اند، تعلق می‌گیرد.

    بورسیه IDRC Research Awards: این بورسیه به دانشجویان برخی کشورهای در حال توسعه که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری در کانادا را دارند، اعطا می‌شود.

    بورسیه NSERC Postgraduate scholarships: دانشجویانی برتری که در رشته‌های مهندسی و علوم طبیعی در یکی از دانشگاه‌های مورد تایید دولت کانادا تحصیل می‌کنند، شانس دریافت این بورسیه را دارند.

    بورسیه Organization of American States Academic Scholarship Program: این بورسیه از سوی سازمان ایالت‌های آمریکا به دانشجویانی که قصد دارند در دانشگاه‌های معتبر کانادا و در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کنند، اعطا می‌شود.

    بورسیه  Vanier Canada Graduate Scholarships Program: این بورسیه برای دانشجویانی که قصد دارند در مقطع دکتری در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنند، در نظر گرفته شده است و هر سال نزدیک به 50 هزار دلار کانادا به متقاضیان پرداخت می‌شود.

    بورسیه های تحصیلی غیر دولتی کانادا

    برخی از سازمان‌های خصوصی در کشور کانادا بورسیه های تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی در نظر می‌گیرند. این سازمان‌ها بیشتر به دانشجویان کشورهای در حال توسعه یا افرادی که پژوهش های خاص را انجام می‌دهند، توجه دارند.

    برخی از بورسیه‌های تحصیلی غیردولتی کانادا شامل موارد زیر هستند:

    بورسیه Anne Vallee Ecological Fund: دانشجویان بین المللی مقطع دکتری که روی حیوانات پژوهش می‌کنند، می‌توانند این بورسیه را دریافت کنند. این بورسیه به دانشجویانی که در دانشگاه‌های معتبر کبک یا دانشگاه بریتیش کلمبیا تحصیل می‌کنند، اهدا می‌شود.

    بورسیه Trudeau Scholarships and Fellowships: بنیاد ترودو برای دانشجویان بین المللی مقطع دکتری که در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی منتخب تحصیل می‌کنند، بورسیه تحصیلی در نظر گرفته است.

    بورسیه تحصیلی دانشگاه های کانادا

    اغلب دانشگاه های کانادا کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در نظر می‌گیرند. معروف ترین بورسیه های تحصیلی دانشگاه های کانادا شامل موارد زیر هستند:

    بورسیه Carleton University Awards for International Students: این بورسیه برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه کارلتون در نظر گرفته شده است و به صورت خودکار در درخواست‌های ارائه شده اهدا می‌شود.

    بورسیه Concordia University International Undergraduate Awards: این بورسیه برای دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کنکوردیا واقع در مونترال در نظر گرفته شده است.

    بورسیه Dalhousie University Scholarships: این بورسیه برای دانشجویان بین المللی فعلی و آینده دانشگاه دالهاوزی در شهر هالیفاکس در نظر گرفته شده و به دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی اهدا می‌شود.

    بورسیه Fairleigh Dickinson Scholarships for International Students: دانشجویان دانشگاه Fairleigh Dickinson واقع در ونکوور امکان دریافت این نوع بورسیه تحصیلی را دارند. در واقع دانشگاه Fairleigh Dickinson، دانشگاهی آمریکایی است که یکی از پردیس‌های آن در شهر ونکوور قرار دارد.

    بورسیه International Student Scholarships at Humber College Canada: دانشجویان بین المللی مقطع کارشناسی در کالج هامبر واقع در تورنتو امکان دریافت این بورسیه را دارند.

    بورسیه McGill University Scholarships and Student Aid: دانشگاه مک گیل به دانشجویان بین المللی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و فوق دکتری بورسیه می‌دهد.

    شرایط بورسیه تحصیلی کانادا

    شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا توسط دانشگاه یا سازمان‌های اهدا کننده بورسیه تعیین می‌شود. با این حال، برخی از شرایط برای تحصیل در مقاطع مختلف، عمومی هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

    شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دبیرستان

    به طور معمول دانش آموزان بین المللی برای تحصیل در دبیرستان های کانادا باید شهریه بپردازند و در این مقطع تحصیلی، به ندرت بورسیه تحصیلی به آنها تعلق می‌گیرد.

    شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا با مدرک دیپلم

    کالج های کشور کانادا بین 1000 تا 5000 دلار تخفیف برای پرداخت شهریه در نظر می‌گیرند که شرایط لازم برای بهره‌مندی از این بورسیه به شرح زیر است:

    • داشتن آیلتس حداقل 6.5 یا معادل آن
    • داشتن معدل عالی به خصوص در دو سال آخر دبیرستان
    • شرکت در فعالیت های فوق برنامه

    شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی

    دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع لیسانس بسیار رقابتی بوده و تنها به افراد محدودی اهدا می‌شود که از شرایط زیر برخوردار باشند:

    • داشتن نمره آیلتس حداقل 6.5 یا معادل آن
    • کسب معدل بالای 18 در دو سال پایانی دبیرستان
    • برخورداری از موفقیت‌های علمی یا ورزشی قابل توجه

    شرایط دریافت بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

    اخذ بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد کانادا بیشتر برای دوره‌های پژوهش محور ممکن است و فرد متقاضی باید از شرایط زیر برخوردار باشد:

    • کسب معدل حداقل 17 و بالاتر
    • داشتن نمره آیلتس حداقل 7 یا معادل آن (برای بورسیه بهتره بگیم حداقل آیلتس 7)
    • داشتن مقالات معتبر ISI
    • ثبت اختراع یا چاپ کتاب (در صورت وجود)

    شرایط دریافت بورسیه کانادا در مقطع دکتری

    شانس دریافت بورسیه در مقطع دکتری بیشتر از سایر مقاطع تحصیلی است. اما مبلغ بورسیه بستگی به بودجه دانشگاه، بودجه استاد و سطح علمی دانشجو دارد. برای دریافت بورسیه کانادا در مقطع دکتری لازم است که از شرایط زیر برخوردار باشید:

    • حداقل معدل 17
    • داشتن آیلتس حداقل 6.5 یا معادل آن
    • داشتن مقالات علمی چاپ شده در ژورنال‌های معتبر
    • کسب نمره GRE بالای 300
    • ثبت اختراع یا چاپ کتاب (در صورت وجود)

    توجه داشته باشید که مدت زمان بورسیه‌های تحصیلی کانادا برای حداقل 1 سال تحصیلی (حداقل 8 ماه) و حداکثر تا دو سال تحصیلی (در کل 24 ماه) قابل پرداخت است.

    برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا از کجا شروع کنیم؟

    در قدم اول برای دریافت بورسیه تحصیلی کانادا باید بدانید که قرار است برای تحصیل در چه رشته و دانشگاهی اقدام کنید. بسته به دانشگاه یا رشته انتخابی، گزینه‌های بورسیه متعددی پیش روی شما قرار می‌گیرد. برخی از بهترین سایت‌هایی که شما را در پیدا کردن بورسیه تحصیلی متناسب با شرایط‌تان کمک می‌کنند، به شرح زیر هستند:

    بهتر است برای جستجوی دقیق‌تر، رشته و مقطع تحصیلی خود را وارد کنید تا گزینه‌های پیش روی شما محدودتر شوند. در قدم بعدی باید گزینه‌ها را یک به یک بررسی کرده و وارد سایت دانشگاه مورد نظر شوید تا از شرایط دقیق آنها اطلاع یابید.

    مراحل اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا

    مراحل اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا

    اول از همه سرعت عمل شما مهم است؛ شما می‌بایست قبل از زمان مد نظر برای اقدام به پذیرش تحصیلی یا اخذ بورسیه تحصیلی، صلاحیت‌ها و شرایط خود را کامل نموده و سپس اقدام نمایید؛ بسیاری بوده‌اند که از مقطع دبیرستان برای بورسیه دانشگاه خود درخواست داده‌اند.

    1. برای دریافت بورسیه تحصیلی، شرایط اولیه را داشته باشید

    • در اکثر موارد شما می‌بایست ضمن داشتن سن بالای 18 سال، قبل از ارائه درخواست بورسیه، از دانشگاه و یا موسسه آموزشی مورد نظر پذیرش گرفته باشید و یا در حال تحصیل در آن باشید.
    • برای مواردی که اخذ بورسیه ملزم به اخذ پذیرش یا در حال تحصیل بودن در دانشگاه مد نظر نیست، از حداقل 6 الی 8 ماه قبل از دلاین ترم مد نظر، درخواست پذیرش خود را با درخواست بورسیه مد نظر اعطاء نمایید.
    • برای برخی دانشگاه‌ها هم بدین صورت بوده که شما باید یه مدتی (معمولا 1 ترم) از زمان تحصیل شما در آن دانشگاه یا موسسه آموزشی گذشته باشد تا بتوانید برای بورسیه درخواست دهید.

    2. بورسیه‌های تحصیلی در دسترس را لیست کنید

    با توجه به 3 حالت ممکن برای درخواست بورسیه (هنگام از پذیرش از دانشگاه، بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه و بعد از 1 ترم تحصیل در دانشگاه) لیست بورسیه‌های در دسترس برای رشته تحصیلی و موسسه آموزشی مورد نظر خود را از منابع ارائه دهنده لیست بورسیه‌های تحصیلی در کانادا بدست آورید.

    کلیه شرایط، صلاحیت‌ها و الزامات لازم در بورسیه (های) بدست آورده را برآورده نموده و حتما به تاریخ و آخرین مهلت آن و همچنین دیگر اطلاعات (نوع بورسیه، میزان کمک هزینه، مواردی که هزینه توسط بورسیه پوشش داده می‌شود و...) برای درخواست توجه نمایید.

    3. برای دریافت بورسیه تحصیلی درخواست دهید

    هرگز به یک بورسیه بسنده نکنید و در صورت امکان، برای چندین بورسیه تحصیلی برای رشته و دانشگاه‌تان که با شرایط شما مطابق یا نزدیک است درخواست دهید؛ هیچ محدودیتی در تعداد درخواست‌های بورسیه‌ای که می‌توانید ارائه دهید وجود ندارد. پس از موفقیت به اخذ یک بورسیه، آن بورسیه بر شهریه تحصیل شما اعمال می‌گردد. در غیر این صورت با ارائه مدارک پذیرش بورسیه تحصیلی خود به دپارتمان مورد نظر دانشگاه، برای اعمال شدن آن اقدام نمایید.

    کانادا چه رشته‌هایی را بورسیه می‌کند؟

    محبوب‌ترین رشته‌هایی که کشور کانادا بورسیه می‌کند

    دانشگاه‌های کانادا طیف گسترده‌ای از رشته‌ها را بورسیه می‌کنند و بورسیه‌ها معمولا بر حسب شایستگی علمی، نیاز مالی یا سایر معیارها به دانشجویان اهدا می‌شوند. رشته‌هایی که بیشترین بورسیه را از دانشگاه‌ها یا سایر سازمان‌ها دریافت می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

    مهندسی و فناوری

    حوزه مهندسی و فناوری با وجود رشته‌هایی مثل مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی شیمی و مهندسی مواد بیشترین بورسیه تحصیلی را در کانادا دریافت می‌کنند. این بورسیه‌ها بیشتر از سمت دانشگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی به دانشجویان اهدا می‌شود.

    علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات

    رشته‌هایی مثل علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات، امنیت سایبری، هوش مصنوعی و علوم داده‌ها نیز از جمله رشته‌های پرطرفداری هستند که بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند. این بورسیه‌ها توسط دانشگاه و موسسات تحقیقاتی به دانشجویان اعطاء می‌شود.

    بازرگانی و مدیریت

    مدیریت بازرگانی، بازاریابی، مدیریت منابع انسانی و کارآفرینی از دیگر رشته‌هایی هستند که توسط مدارس کسب و کار کانادا و دانشگاه‌های این کشور بورسیه می‌شوند.

    علوم بهداشتی و پزشکی

    رشته‌های محبوبی مثل پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، داروسازی، تغذیه و بهداشت عمومی نیز بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند. این بورسیه‌ها توسط دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و نهادهای بهداشتی اهدا می‌شوند.

    علوم پایه و زیست شناسی

    رشته‌های زیست شناسی، شیمی، فیزیک، علوم محیط زیستی و بیوتکنولوژی از دیگر رشته‌هایی هستند که توسط دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کانادا بورسیه می‌شوند.

    هنر و علوم انسانی

    ادبیات، تاریخ، فلسفه، تاریخ، زبان شناسی، هنرهای زیبا، موسیقی و نقاشی از جمله رشته‌های محبوبی هستند که توسط دانشگاه‌ها و بنیادهای هنری بورسیه می‌شوند.

    علوم اجتماعی

    روابط بین الملل، روانشناسی، علوم سیاسی، جامعه شناسی و جرم شناسی رشته‌های خاصی هستند که می‌توان بورسیه تحصیلی برای آنها دریافت کرد.

    حقوق

    مدارس حقوق کانادا و دانشگاه‌ها رشته‌هایی مانند حقوق بین الملل، حقوق بشر و حقوق محیط زیست را بورسیه می‌کنند.

    آموزش و تربیت معلم

    رشته‌هایی مثل آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، آموزش بزرگسالان و آموزش زبان توسط دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی بورس می‌شوند.

    منابع طبیعی و علوم کشاورزی

    سازمان‌های مربوط به کشاورزی و دانشگاه‌ها رشته‌هایی مثل علوم کشاورزی، علوم غذایی، مدیریت منابع طبیعی و جنگلداری را بورسیه می‌کنند.

    بهترین دانشگاه‌های کانادا برای دریافت بورسیه تحصیلی

    دانشگاه‌های دولتی و برتر کانادا از این جهت که اعتبار بالایی دارند، بودجه بیشتری داشته و بیشترین میزان بورسیه را به دانشجویان اهدا می‌کنند. در مقابل دانشگاه‌های کوچک‌تر یا خصوصی بودجه کمتری از دولت یا سازمان‌های خصوصی کانادا دریافت می‌کنند. برخی از بهترین دانشگاه‌های کانادا که بورسیه تحصیلی اهدا می‌کنند شامل موارد زیر هستند:

    • دانشگاه کوئینز
    • دانشگاه بریتیش کلمبیا
    • دانشگاه تورنتو
    • دانشگاه مک گیل
    • دانشگاه رایرسون
    • دانشگاه اتاوا

    میزان مبلغ بورسیه تحصیلی کانادا چقدر است؟

    به طور کلی بودجه بورسیه تحصیلی کانادا توسط امور بین‌المللی کانادا با عنوان دپارتمان امور اتباع خارجه، تجارت و توسعه (DFATD) فراهم می‌شود اما باز تعیین مبلغ بورسیه در هر ترم، برای هر رشته و از طرف هر موسسه آموزشی به نوع بورسیه (که در ادامه به معرفی انواع بورسیه در کانادا نیز پرداخته) نیز بستگی دارد.

    اما در کل موسسات دانشگاهی کانادا بودجه‌ای را از سوی نهاد DFATD برای کلیه کاندیداهای موفق در قالب توافق‌نامه بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند و مسئولیت پرداخت وجه به عنوان بورسیه تحصیلی به گیرندگان را بر عهده خواهند داشت.
    میزان بورس تحصیلی بسته به مدت زمان، سطح و برنامه تحصیلی متفاوت است.

    • تنوع مبلغ بورسیه تحصیلی از سالی 1000 دلار تا حداکثر در حدود 70،000 دلار کانادا برای یک سال تحصیلی وجود دارد.
    • همچنین این حداکثر مبلغ، به میزان 130،000 دلار برای دو سال تحصیلی متوالی یعنی حداکثر 24 ماه می‌باشد.

    ترم‌هایی مانند ترم تابستان که در طی آن تحصیل به صورت تمام وقت انجام نمی‌شود یا اگر سایر فعالیت‌های دانشگاهی لازم برای اتمام دوره تحصیلی صورت نگیرد، در این شرایط فرد متقاضی تحت پوشش بورسیه تحصیلی کانادا نخواهد بود. علاوه بر وجوهی که توسط DFATD به دانشجویان متقاضی بورسیه اختصاص داده شده است، موسسه میزبان کانادا نیز می‌تواند یک بار مبلغ 500 دلار کانادا را برای هر دریافت کننده بورسیه تحصیلی جهت کمک به هزینه‌های اداری پس از ورود دریافت کننده بورس تحصیلی به کانادا اعطاء کند.

    هزینه‌های تحت پوشش بورسیه تحصیلی کانادا

    بورسیه‌های تحصیلی کانادا که عمدتا برای پوشش هزینه‌های تحصیلی بوده، می‌تواند هزینه موارد زیر را هم پوشش دهد:

    • هزینه ویزا: هزینه ویزای تحصیلی و یا هزینه سفر مربوط به انجام بیومتریک سفارت
    • بلیط هواپیمایی کلاس اقتصادی، فقط برای دریافت کننده بورسیه تحصیلی که با مستقیم‌ترین مسیر به کانادا برود و همچنین بلیط برگشت هواپیما به کشور پس از اتمام دوره.
    • همچنین ممکن است یک سفر کلاس اقتصادی بین کانادا و کشور محل زندگی دانشجویی برای دوره‌های آکادمیک دو ساله با یک ترم تابستان که در طی آن هیچ تحصیل تمام وقتی انجام نمی‌شود، تحت پوشش قرار گیرد.
    • پوشش هزینه بیمه سلامت
    • شهریه و سایر هزینه‌های لازم برای مدرک دانشگاهی، دیپلم دانشگاهی، گواهینامه دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد و دکترا
    • هزینه‌های زندگی، فقط برای دریافت کننده بورسیه تحصیلی، مانند هزینه محل اقامت، تسهیلات مانند آب و برق و همچنین خوراک و پوشاک
    • حمل و نقل عمومی زمینی، از جمله حمل و نقل عمومی درون‌شهری
    • کتاب‌ها و لوازم مورد نیاز برای مطالعه یا تحقیق دریافت کننده بورسیه تحصیلی کانادا، به استثنای تجهیزات رایانه‌ای.

    توجه داشته باشید که مزایای فوق با توجه به نوع بورسیه، شرایط و ضوابط و همچنین مدت زمان بورسیه تحصیلی متفاوت خواهد بود.

    بورسیه فول فاند کانادا

    منظور از بورسیه فول فاند همان کمک مالی است که تمام هزینه‌های تحصیل و مخارج زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد. این بورسیه از سمت دانشگاه‌ها و مراکز دولتی و غیردولتی به دانشجویان اهدا می‌شود.

    افرادی که قصد دریافت بورسیه فول فاند کانادا را دارند، باید از نظر علمی عملکرد قوی داشته باشند و در پژوهش‌های مختلف شرکت کنند. دریافت بورسیه فول فاند در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است اما بیشتر به دانشجویان دکتری تعلق می‌گیرد. برخی از بهترین بورسیه های فول فاند کانادا به شرح زیر هستند.

    نام بورسیه

    تامین کننده

    مقطع تحصیلی

    میزان بورسیه

    رشته تحصیلی

    Banting Postdoctoral Fellowship

    دولت کانادا

    دکتری

    70 هزار دلار کانادا در سال

    تحقیقات بهداشتی، علوم طبیعی، مهندسی، علوم اجتماعی، علوم انسانی

    Vanier Canada Graduate Scholarships

    دولت کانادا

    دکتری

    50 هزار دلار در سال به مدت سه سال

    مهندسی، علوم انسانی و علوم اجتماعی

    Ontario Graduate Scholarships

    دولت کانادا

    دکتری، کارشناسی ارشد

    10 هزار دلار برای دو ترم تحصیلی متوالی

    متغیر

    Trudeau Scholarships and Fellowships

    غیردولتی

    دکتری

    40 هزار دلار کانادا در سال + 20 هزار دلار کمک هزینه تحقیق به مدت سه سال

    (رشته‌های علوم انسانی + دوره‌های درسی مرتبط با آینده کشور کانادا)

    UdeM exemption scholarship

    دانشگاه مونترال

    کارشناسی ارشد، کارشناسی

    متغیر

    تمامی رشته‌ها

    International entrance scholarship

    دانشگاه بریتیش کلمبیا

    کارشناسی

    متغیر

    تمامی رشته‌ها

     

    دلایل ریجکتی بورسیه تحصیلی کانادا

    درخواست بورسیه تحصیلی کانادا ممکن است به دلایل مختلفی رد شود. برخی از شایع‌ترین دلایل ریجکت شدن بورسیه تحصیلی کانادا به شرح زیر هستند:

    گپ تحصیلی: اگر تحصیلات دانشگاهی خود را به طور پیوسته ادامه نداده‌اید و بین مقاطع مختلف تحصیلی‌تان، فاصله زمانی وجود دارد، ممکن است درخواست بورسیه شما رد شود. البته چنانچه دلایل موجهی برای گپ تحصیلی خود داشته باشید، احتمال ریجکت شدن درخواست بورسیه کاهش پیدا می‌کند.

    عدم توجه به ددلاین درخواست بورسیه: بهتر است چند ماه قبل از ددلاین اپلای، درخواست بورسیه را برای دانشگاه مدنظرتان ارسال کنید. به دلیل زیاد بودن تعداد درخواست‌ها و محدودیت منابع مالی، بورسیه‌ها به متقاضیانی اهدا می‌شود که درخواست خود را زودتر اعلام کرده باشند. این احتمال وجود دارد که درخواست بورسیه‌ای که در روزهای منتهی به ددلاین ارسال شده، ریجکت شود.

    عدم تطابق حوزه پژوهشی با اساتید دانشگاه های کانادا: معمولا بورسیه‌های پژوهشی به افرادی اهدا می‌شود که در حوزه‌ای نزدیک به فیلد پژوهشی اساتید دانشگاه فعالیت می‌کنند. بنابراین اگر در حوزه‌ای پژوهش می‌کنید که مطابق با زمینه پژوهش اساتید دانشگاه‌های کانادا نیست، احتمال اینکه درخواست بورسیه شما ریجکت شود، بالاست. 

    به اشتراک بگذارید

    سوالات متداول بورسیه تحصیلی کانادا

    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (1 پاسخ)
    2022-11-07

    من الان دانشجوی ارشد روابط بین الملل مقطع کار شناسی ام درس ام این ترم تمام می شود می توانم به بورسیه دکترای دانشگاه های کانادا اپلای کنم؟ اگر می توانم چگونه این فرایند را طی کنم؟.

    2022-11-08

    سلام. بله میتونید، تماس بگیرید و با شرح بیشتر شرایطتون کارشناسانمون راهنماییتون می کنن: 02171400111

    جهت نمایش پاسخ های بیشتر کلیک کنید

    موسسه آراد دانان برنا دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و تحقیقات برای کشورهای استرالیا و کانادا می باشد و دیگر مطالب وبسایت که با دقت بالا توسط تیم تولید محتوای ادب ویزا تولید شده است برای اطلاع رسانی شما عزیزان است.

    مشاوره رایگان مهاجرت