تحصیل در کالج های کانادا
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    تقریبا 53 درصد از کانادایی‌های بالای 15 سال به جای دانشگاه به کالج می‌روند. کالج‌ها طیف وسیعی از رشته‌ها، مدارک و دوره‌های تحصیلی را برای دانشجویان داخلی و بین المللی ارائه می‌دهند. ساختار آموزشی کالج‌ها متفاوت از دانشگاه‌‌هاست و این ساختار آموزشی اغلب توسط دولت محلی یا ایالت تعیین می‌شود. با این حال، تحصیل در کالج‌های کانادا می‌تواند مزایای زیادی برای دانشجویان بین المللی داشته باشد. این مزایای اغلب شامل هزینه کمتر، دوره تحصیلی کوتاه‌تر و ورود سریع به بازار کار هستند. در مقاله دیگری از وب سایت «ادب ویزا» به طور کامل در مورد شرایط و هزینه‌های تحصیل در کانادا و در کالج‌های این کشور صحبت می‌کنیم.

    تفاوت کالج با دانشگاه در کانادا

    تفاوت کالج با دانشگاه در کانادا

    برخلاف ایالات متحده که در آن اصطلاح کالج به مدارس محلی اشاره دارد که مدارک کارشناسی را ارائه می‌دهند، سیستم کالج در کانادا برای ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ایجاد شده است. کالج در کانادا به نیازهای در حال تغییر اقتصاد پاسخ می‌دهد. در حقیقت، کالج‌ها از لحاظ تاریخی وظیفه خدمت به جوامع محلی را داشته‌اند و هدفشان آماده کردن فارغ التحصیلان متخصص برای ورود به بازار کار و برطرف کردن نیازهای کارفرمایان بوده است.

    کالج‌ها معمولا بر مهارت‌های شغلی خاص و آموزش شغلی تمرکز می‌کنند. علاوه بر تمرکز ویژه بر بازار کار، اندازه کلاس‌ها در کالج‌ها کوچک‌تر از دانشگاه‌ها است. این موضوع می‌تواند تعامل دانشجو یا استاد را تقویت کند و باعث شود اساتید به طور خاص به نیازهای هر دانشجو بپردازند. دوره‌های تحصیلی ارائه شده توسط کالج‌های کانادا می‌توانند تجربه عملی بیشتری را از طریق کارآموزی فراهم کنند.

    یک دوره دیپلم در کالج‌های کانادا معمولا یک تا دو سال طول می‌کشد. در همین حال، دانشگاه‌ها برنامه‌های آکادمیک و حرفه‌ای را ارائه می‌کنند که واحدهای تئوری بیشتری دارند و اغلب بسته به مقطع تحصیلی بین دو تا چهار سال به طور می‌انجامند. بسیاری از دانشجویان مستقیماً از دبیرستان به کالج می‌آیند تا سریع وارد بازار کار شوند. برخی دیگر سال‌ها تجربه کاری دارند و به دنبال ارتقاء مهارت یا کسب مهارت جدید هستند؛ برای مثال ممکن است دانشجویانی باشند که حتی در سن 40 سالگی وارد کالج شوند.

    مدارک ارائه شده در کالج‌های کانادا

    مدارک ارائه شده در کالج های کانادا

    کالج‌های کانادا چندین نوع مدرک تحصیلی تمام وقت و نیمه وقت را ارائه می‌دهند. در ادامه در مورد مدارک ارائه شده در کالج‌های کانادا بیشتر توضیح می‌دهیم:

    گواهینامه (Certificate)

    اکثر دوره‌های گواهینامه در کانادا بر آموزش حرفه‌ای در سطح ابتدایی تمرکز دارند و تا یک سال (دو ‌ترم تحصیلی) ادامه می‌یابند، اگرچه مدت زمان تحصیل ممکن است بسته به برنامه انتخابی متفاوت باشد. دانشجویان می‌توانند در ده‌ها تخصص از جمله بهره ‌برداری از تجهیزات سنگین، لوله کشی، مدیریت اداری، جنگلداری شهری و نجاری گواهینامه کسب کنند. برخی از مدارس بین انواع گواهینامه‌ها تفاوت قائل می‌شوند. برای مثال، دوره‌های گواهینامه در کالج محلی نوا اسکوشیا (Nova Scotia Community College) با بیش از 360 ساعت، اما کمتر از 720 ساعت آموزشی برگزار می‌شوند و رشته‌های بیشتری را پوشش می‌دهند.

    نوع دیگری از گواهینامه در کالج‌ها، موسسات و پلی تکنیک‌ها ارائه می‌شود که به عنوان گواهینامه کارشناسی ارشد (Graduate Certificate) شناخته می‌شوند. دانشجویانی که مدرک لیسانس دارند می‌توانند برای گواهینامه کارشناسی ارشد درخواست دهند. این دوره‌ها برای ایجاد تخصص و مهارت در یک زمینه خاص در نظر گرفته شده‌اند و معمولاً دو تا سه ترم تحصیلی را شامل می‌شوند. به عنوان مثال، کالج پلی تکنیک ساسکاچوان مدرک گواهینامه کارشناسی ارشد در محاسبات ابری و بلاکچین را ارائه می‌دهد، در حالی که کالج هلند و دانشگاه پرنس ادوارد (PEI) این مدرک را در پیراپزشکی پیشرفته ارائه می‌دهد.

    دیپلم (Diploma)

    برنامه‌های دیپلم، دانشجویان را برای کسب شغل مناسب در طیف وسیعی از مشاغل فنی، اداری و حرفه‌ای آماده می‌کند. شما می‌توانید دیپلم تعمیر و نگهداری هواپیما، انیمیشن، ساخت بازی‌های ویدیویی، حسابداری، پرستاری، روابط عمومی و مددکاری اجتماعی دریافت کنید. این دوره‌ها بسته به برنامه و استان به دو یا سه سال تحصیل تمام وقت نیاز دارند. دانشجویان در برنامه‌های سه ساله دیپلم پیشرفته دریافت می‌کنند که آن‌ها را برای نقش‌های فنی یا مدیریتی در زمینه‌های مختلفی مانند بیوتکنولوژی، مهندسی کامپیوتر، مدیریت بازرگانی، تولید هوافضا و روزنامه نگاری آماده می‌کند.

    کاردانی (Associate Degrees)

    کاردانی دوره‌های دو ساله هستند که تمرکز اصلی آن‌ها بر یک رشته تحصیلی خاص خواهند بود. به این دوره‌های تحصیلی، برنامه‌های تخصصی فنی یا حرفه‌ای نیز می‌گویند. اگر بخواهید بعدا در آینده برای مدرک لیسانس خود از آن‌ها استفاده کنید، این امکان را دارید برای لیسانس اقدام کنند. مدارک کاردانی تخصص محور هستند و مانند دوره‌های چهار ساله لیسانس مباحث تئوری کمتری را شامل می‌شوند. با این حال، ممکن است در رشته‌های خاصی مانند مهندسی و پرستاری، صلاحیت پایه به فارغ التحصیلان ارائه شود تا بتوانند در بازار کار مشغول فعالیت شوند.

     لیسانس (Undergraduate Degrees)

     لیسانس (Undergraduate Degrees)

    برای کسب مدرک لیسانس لازم نیست به دانشگاه بروید. 98 کالج و موسسه در سراسر کانادا مجاز به اعطای مدرک لیسانس در رشته‌های مختلف مانند تاریخ هنر، جرم شناسی، مهندسی، پرستاری، اقتصاد و مدیریت زنجیره تامین و بسیاری دیگر هستند. این دوره‌ها به چهار سال مطالعه تمام وقت نیاز دارند. دوره‌های لیسانس می‌توانند تحت برنامه‌های مشارکتی بین یک کالج و یک دانشگاه ارائه شوند. برای مثال، دانشجویانی که در یک برنامه مشترک در کالج رد ریور (Red River) و دانشگاه وینیپگ ثبت نام کرده‌اند، هم لیسانس مدیریت بازرگانی و هم دیپلم مدیریت بازرگانی اخذ می‌کنند.

    فوق لیسانس (Graduate Degrees)

    تعداد انگشت شماری از کالج‌ها و موسسات کانادایی مدرک کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در توسعه اقتصادی جامعه در کالج گریت پلینز (Great Plains) در ساسکاچوان برای دانشجویانی است که قبلا مدرک لیسانس گرفته‌اند. این یک دوره پاره وقت است که در آخر هفته‌ها برگزار می‌شود و هدف آن افرادی است که می‌خواهند نقش‌های مختلفی را در رهبری استراتژیک، توسعه اقتصادی ملل اول یا سیاست عمومی داشته باشند.

    چندین دوره کارشناسی ارشد مشترک توسط کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شوند، از جمله یک دوره تحصیلی پرستاری آنلاین که با همکاری پلی ‌تکنیک ساسکاچوان و دانشگاه رجینا برگزار می‌شود. یا به عنوان مثالی دیگر دوره کارشناسی ارشد بازسازی محیط زیست در کانادا که توسط موسسه فناوری بریتیش کلمبیا و دانشگاه سایمون فریزر ارائه می‌شود.

    مدارک خُرد (Microcredentials)

    این دوره‌های کوتاه و متمرکز بر اساس تعداد مشخصی از ساعات آموزشی تعیین نمی‌شوند. در عوض، دانشجو مدارک خُرد را با نشان دادن شایستگی در مهارت‌های خاص به دست می‌آورد. این دوره‌ها اغلب برای کسانی طراحی می‌شوند که می‌خواهند مهارت‌های خود را ارتقا دهند. در کالج کانستوگا (Conestoga) دانشجویان می‌توانند با گذراندن سه دوره آنلاین، مدرک خُرد در صحنه‌ سازی خانه (Home Staging) را به دست آورند که به عنوان مقدمه‌ای بر دکوراسیون داخلی شناخته می‌شود.

    دانشجویان ملزم به انجام تکالیف و تست‌های آنلاین هستند، اما در این دوره‌ها نه امتحان نهایی و نه کار گروهی وجود دارد. همچنین مدرک خُرد در رشته مدیریت پروژه در کالج آسینی‌بوین (Assiniboine) که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، به چهار بخش تقسیم می‌شود که شامل مروری بر مدیریت پروژه، راهنمای ابزارها و الگوها، ایجاد پروژه‌ها و گزارش وضعیت است.

    هزینه تحصیل در کالج‌های کانادا

    هزینه تحصیل در کالج های کانادا

    هزینه‌های تحصیل بر اساس استان و نوع مدرک تحصیلی متفاوت است. دوره‌های گواهینامه و دیپلم در کالج محلی نوا اسکوشیا از 3820 دلار در سال شروع می‌شوند، در حالی که دوره‌های کارشناسی ارشد از 5750 دلار در سال شروع خواهد شد. هزینه دوره‌های دیپلم در اکثر کالج‌های انتاریو به طور متوسط 2400 دلار در هر سال تحصیلی است. همچنین شهریه 3600 دلار برای گواهینامه کارشناسی ارشد، 6100 دلار برای مدرک لیسانس و پنج هزار دلار برای دوره‌های مشترک از دانشجویان دریافت می‌شود. شهریه کالج‌های استان بریتیش کلمبیا به طور متوسط 3216 دلار هزینه دارد، در حالی که در موسسات 3765 دلار و در دانشگاه‌های این استان 5770 دلار شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند که این شهریه‌ها عموما برای شهروندان کانادایی است. شهریه کالج‌ها برای دانشجویان بین المللی بین 10 تا 30 هزار دلار کانادا در سال متغیر است. البته در کنار هزینه‌های مربوط به شهریه کالج، باید هزینه‌های مهاجرت به کانادا و زندگی در این کشور را هم در نظر گرفت.

    معرفی بهترین کالج‌های کانادا

    در ادامه به بهترین کالج‌های کانادا اشاره می‌کنیم:

    کالج‌ هامبر

    هامبر بزرگترین کالج در کاناداست که بیش از 200 دوره تحصیلی را به بیش از 33 هزار دانشجوی تمام وقت، 23 هزار دانشجوی پاره وقت و 1800 دانشجوی کارآموز ارائه می‌دهد. این کالج مدارکی مانند دیپلم، گواهینامه و سایر مدارک را در رشته‌های فناوری کاربردی و مهندسی، تجارت، هنرهای خلاق، مد و زیبایی، سلامت، مهمان نوازی، فناوری اطلاعات، بازاریابی، رسانه‌ها، هنرهای نمایشی و غیره ارائه می‌دهد. به طوری که بیش از 81.6 درصد از فارغ التحصیلان ظرف شش ماه کار پیدا می‌کنند و 93.3 درصد از کارفرمایان از استخدام فارغ التحصیلان کالج‌ هامبر رضایت دارند.

    کالج جورج براون

    جورج براون بیش از 34 هزار دانشجوی تمام وقت و پاره وقت را در بیش از 170 دوره تحصیلی در رشته‌های هنر، تجارت، مهمان نوازی و هنرهای آشپزی، ساخت و ساز و مهندسی، خدمات اجتماعی و خدمات دوران کودکی، مطالعات مقدماتی و علوم بهداشتی و... پذیرش می‌کند. 100 درصد دوره‌های حرفه‌ای شامل حداقل یک فرصت یادگیری تجربی است. برای مثال، دانشجویان رشته‌های مهمان ‌نوازی و آشپزی در کنار تحصیل در کالج، در رستوران‌ها نیز مهارت‌های خود را تقویت می‌کنند. 81 درصد از دانشجویان جورج براون ظرف شش ماه پس از فارغ التحصیلی شغل پیدا می‌کنند. دانشجویان جورج براون با 83.3 درصد رضایت کارفرما از موفقیت در محل کار لذت می‌برند.

    کالج سلکرک

    کالج سلکرک در استان بریتیش کلمبیا قرار دارد. این موسسه در سال 1966 تاسیس شد و از آن زمان به عنوان یک موسسه شناخته شده به دانشجویان داخلی و خارجی خدمت می‌کند. این کالج مدارکی مانند گواهینامه، دیپلم و مدرک کاردانی را در رشته‌های مختلف ارائه می‌دهد. دانشجویان بین المللی بیش از 10 درصد از کل دانشجویان کالج سلکرک تشکیل می‌دهند. علاقه این موسسه فراتر از فعالیت‌های آکادمیک رفته و به دانشجویان مهارت‌هایی جانبی مانند تفکر انتقادی، حل مسئله، صحبت در جمع، نگارش‌ حرفه‌ای، کار گروهی، سواد رسانه نیز آموزش داده می‌شود. متوسط شهریه این کالج 9800 دلار کاناداست.

    دانشگاه مموریال نیوفاندلند

    دانشگاه مموریال نیوفاندلند

    دانشگاه مموریال در سال 1925 آغاز به کار کرد. این موسسه کمترین هزینه تحصیل را در آتلانتیک کانادا دارد. 15 درصد از جمعیت دانشجویی آن را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند و آن‌ها می‌توانند بورسیه‌های تا 6 هزار دلار را دریافت کنند. این کالج محیطی دوستانه با افرادی دارد که همیشه آماده پاسخگویی به نیازهای دانشجویان خود است. همچنین این دانشگاه فرصت‌های کارآموزی زیادی را به دانشجویان ارائه می‌دهد. بنابراین آن‌ها می‌توانند آموزش عملی دریافت کنند تا برای بازار کار خود را آماده کنند. میانگین شهریه این دانشگاه 12 هزار دلار کاناداست.

    کالج لویالیست

    کالج لویالیست در بلویل (Belleville) در استان انتاریو قرار دارد. این موسسه در سال 1969 شروع به کار کرد و به عنوان یکی از کالج‌های برتر کانادا رتبه بندی شده است. بهترین دوره‌های تحصیلی آن برنامه‌های هنر کاربردی و فناوری است. محیط دوستانه این کالج یک سیستم پشتیبانی خوب را برای دانشجویان فراهم می‌کند و تجربه یادگیری را تسهیل می‌بخشد. متوسط شهریه کالج لویالیست 14335 دلار کاناداست.

    کالج لمبتون

    این کالج که در سال 1969 تاسیس شد و در انتاریو قرار دارد، رتبه اول کالج تحقیقاتی عمومی کانادا به دست آورده است. هنرهای کاربردی، مدیریت کسب و کار، مراقبت‌های بهداشتی و غیره از محبوب‌ترین دوره‌های تحصیلی این کالج هستند. هر ساله حدود 3500 دانشجو از نقاط مختلف جهان به صورت تمام وقت در این موسسه ثبت نام می‌کنند. کالج لمبتون تا 7600 دلار به دانشجویان کمک مالی می‌کند. همچنین متوسط شهریه این کالج 14800 دلار کاناداست.

    تحصیل در استرالیا با ادب ویزا

    کالج‌های کانادا بیش از حد بر نیازهای کارفرمایان متمرکز هستند. در واقع، یکی از دلایل اصلی ایجاد کالج‌ها، برطرف کردن تقاضای بازار کار است. دانشجویان خراجی می‌توانند تنها با یک یا دو سال تحصیل مدرک معتبر بگیرند و خود را برای بازار کار کانادا آماده کنند. اعتبار مدارک ارائه شده توسط این کالج‌ها بالاست و فارغ التحصیلان می‌توانند بعد از تحصیلات شغل خوب پیدا کنند و برای اقامت دائم درخواست دهند. برای طرح هرگونه سوال در مورد نحوه مهاجرت، پذیرش تحصیلی، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب از طریق شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول تحصیل در کالج های کانادا

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت