مقایسه قبرس شمالی با جنوبی 2023
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت به قبرس

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    هوای آفتابی و سیاست مالی ملایم قبرس در قبال مهاجران، باعث شده است تا مهاجرت به قبرس به تصمیمی جذاب تبدیل شود. نرخ‌های مالیات و هزینه زندگی در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار پایین است و مهاجران به شکلی راحت می‌توانند ویزای قبرس و اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

    با این حال، قبرس هنوز برای بسیاری از افراد کشوری ناشناخته است. در اخبار دیدگاهی یکسان از فرهنگ ملی قبرس ارائه می‌شود که با ماهیت دوگانه یونانی و ترکی قبرس آن مغایرت دارد. این فرهنگ دوگانه مربوط به دو بخش جدا از جمله قبرس شمالی و قبرس جنوبی است. در این بررسی ما به شمال و جنوب قبرس نگاهی می‌اندازیم و به طور کلی در مورد وضعیت زندگی در کشور قبرس می‌پردازیم.

    بهترین فرصت برای تحصیل در کانادا و استرالیا؛ برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید: 02171400111

    راهنمای کامل تحصیل در کانادا

    درباره جزیره قبرس

    درباره جزیره قبرس

    77 درصد از جمعیت جزیره را قبرس یونانی تشکیل می‌دهند، در حالی که تنها 18 درصد قبرس ترک هستند و تقسیم زمین نیز تا حدودی به نفع طرف یونانی است که ضلع شمالی 3355 کیلومتر مربع از قبرس را پوشش می‌دهد. بخش ترکی این کشور که قبرس شمالی نام دارد، پس از درگیری در سال 1974 به طور یکجانبه اعلام استقلال کرد و با وجود عدم به رسمیت شناختن بین المللی، به عنوان جمهوری ترک قبرس شمالی شناخته شد.

    دوگانگی تأثیر یونانی و ترکی بر شخصیت ملی قبرس نهادینه شده است. مرکز اصلی مالی و جمعیتی کشور در نیکوزیا قرار دارد و تنها شهر اروپایی تقسیم شده از زمان فروپاشی دیوار برلین است. نیکوزیا ک به گونه‌ای قرار دارد که خط سبز سازمان ملل مستقیماً از آن عبور می‌کند و دو بخش یونانی و ترکی را تشکیل می‌دهد.

    شرایط زندگی در قبرس

    شرایط زندگی در قبرس

    جزیره قبرس به خاطر سواحل افسانه‌ای خود مشهور است اما با کوه‌های خیره‌ کننده و دره‌های کوچک پر از تاکستان‌ها، باغ‌های پرتقال و باغ‌های زیتون، مردم را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند. زندگی در قبرس می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. زندگی در قبرس آرام است و فرصت‌های بیشتری برای گذراندن وقت در خارج از منزل وجود دارند.

    جمهوری قبرس یک کشور عضو اتحادیه اروپا است. این کشور دارای اقتصاد پویا، امکانات عالی برای مهاجران است. هزینه زندگی در قبرس به طور کلی پایین است، مالیات‌ها کم است و قیمت ملک معمولاً ارزان‌تر از کشورهای بزرگ اروپایی است. سبک زندگی معمولاً مدیترانه‌ای است که با سرعت آرام و نگرش لذت بردن از لحظه را تداعی می‌کند. میوه، سبزیجات، ماهی و غذاهای دریایی مختلفی را می‌توان در تمام طول سال به صورت تازه خریداری کرد.

    بازارهای رنگارنگ و ارزان میوه و سبزیجات نیز همه جا پر شده‌اند. این جزیره، گرم‌ترین آب و هوا را در اتحادیه اروپا دارد و حدود 320 روز در قبرس آفتابی است. قبرس همچنین در میان مناطقی با آب و هوای سالم در سراسر جهان قرار دارد. همچنین، زبان انگلیسی به طور گسترده‌ای در قبرس شمالی و جنوبی صحبت می‌شود.

    امنیت جزیره قبرس

    قبرس یکی از امن‌ترین نقاط اروپا است. میزان جرم و جنایت در هر دو طرف بسیار پایین است. با وجود تقسیم قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی، این کشور مکانی بسیار امن برای گردشگران و مهاجران است. در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، جرم و جنایت کمتری در این کشور وجود دارد. البته مواردی از جنایات خیابانی غیرخشونت آمیز نیز وجود دارد اما مشکلی خاصی محسوب نمی‌شود. اما در کل، قبرس مکانی امن و آرام برای زندگی است.

    مزایا و معایب زندگی در قبرس

    مزایا و معایب زندگی در قبرس

    اگرچه این جزیره مکان مطلوبی برای بسیاری از مهاجران است اما مهاجرت به قبرس هم مزایا و هم معایب مخصوص به خود را دارد. در ادامه به جوانب مثبت و منفی مهاجرت به قبرس اشاره می‌کنیم:

    جوانب مثبت

    هوای فوق العاده و روزهای آفتابی زیاد، روشن و طولانی

    فرصت‌های زیادی برای یک سبک زندگی فعال در فضای باز (زمین‌های گلف عالی، کوهپیمایی خیره کننده به ویژه در قبرس شمالی)

    سواحل بسیار زیبا برای انتخاب یک روز در کنار دریا

    بسیاری از مردم محلی به اندازه کافی انگلیسی بلد هستند. بنابراین، یادگیری یونانی یا ترکی غیر ضروری باشد.

    مالیات کم و هزینه‌های زندگی کمتر، مزیت فوق العاده‌ای محسوب می‌شود. این امر به ویژه در صورتی که قصد مهاجرت به قبرس شمالی را دارید، صادق است. این بخش از قبرس ارزان از بخش جنوبی است.

    کشوری بسیار مهاجرپذیر است.

    جوانب منفی

    ژانویه و فوریه اغلب باران می‌بارد و می‌تواند بسیار سرد باشد.

    جولای و آگوست می‌توانند به طور غیر قابل تحملی گرم باشد، بنابراین تهویه هوا ضروری است.

    قبرس انتخاب خوبی برای پروازهای مستقیم به سایر کشورهای اروپایی نیست اما تعداد زیادی از پروازهای مستقیم به برخی از کشورها وجود دارد.

    اینترنت با سرعت کمتر و هزینه بیشتر

    کالاهای وارداتی از هر دو طرف (قبرس شمالی و جنوبی) گران هستند.

    تفاوت قبرس جنوبی و قبرس شمالی

    تفاوت قبرس جنوبی و قبرس شمالی

    این جزیره محل زندگی دو کشور جمهوری قبرس و جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) است. همچنین یک منطقه حائل به نام خط سبز بین دو کشور وجود دارد که توسط سازمان ملل ایجاد شده است. هر دو جمهوری، کشورهای باثباتی با میزان جرم و جنایت نسبتاً پایین هستند. هر دو منطقه شمالی و جنوبی از مهاجران استقبال می‌کنند و دارای جوامع مهاجران بسیار بزرگی هستند.

    هزینه زندگی در شمال به میزان قابل توجهی کمتر است. اگر می‌خواهید یک مقصد ارزان قیمت یا محیط زیبای مدیترانه‌ای داشته باشید، قبرس شمالی می‌تواند یک انتخاب عالی باشد. وبسایت فوربس (Forbes) قبرس شمالی را به عنوان بهترین مقصد برای خریدهای ساحلی در سال 2021 رتبه بندی کرد.

    با این حال، اقتصاد قبرس جنوبی با ثبات‌تر است و مقررات شفاف‌تر و مطابق با اتحادیه اروپا را ارائه می‌دهد. همچنین، اگر می‌خواهید یک کسب ‌و کار راه‌ اندازی کنید یا از مزایای سیاست‌های مالیاتی ملایم در یک حوزه قضایی معتبر در لیست سفید استفاده کنید، جمهوری قبرس جنوبی بهتر است. خارجی‌ها می‌توانند در قبرس شمالی و جنوبی با مجوز ملک خریداری کنند.

    هر کسی می‌تواند از مرز بین قبرس شمالی و جنوبی در هر دو جهت عبور کند، به شرط اینکه قوانین ویزا را رعایت کند. شهروندان اتحادیه اروپا برای عبور از مرز بین کشورها آزاد هستند. شهروندان غیر اتحادیه اروپا باید شرایط ویزا را رعایت کنند. گزینه‌های خرید و سرگرمی در قبرس جنوبی فراوان‌‌تر هستند، در حالی که طبیعت و مکان‌های تاریخی اصلی قبرس در بخش شمالی این کشور است.

    هزینه زندگی در قبرس جنوبی

    هزینه زندگی در قبرس جنوبی

    متوجه خواهید شد که هزینه زندگی در قبرس جنوبی به طور کلی با سایر کشورهای جنوب اروپا برابری می‌کند. اگر محصولات محلی بخرید، خرید روزانه بسیار ارزان است. همچنین می‌توانید یک ملک ساحلی زیبا را با قیمت مناسبی خریداری کنید. متوجه خواهید شد که خوردن غذا در بیرون ارزان است. نیکوزیا به عنوان پایتخت قبرس جنوبی ممکن است مانند گران‌ترین شهرهای اروپا به نظر برسد و این یکی از دلایلی است که مهاجران ترجیح می‌دهند در مکان‌های دیگری غیر از اروپا زندگی کنند.

    با این حال، اگر تمام پیچیدگی‌های زندگی شهری را می‌خواهید و ازدحام گردشگران زیادی در تابستان آزرده خاطر می‌شوید، ارزش آن را دارد که برای زندگی در نیکوزیا کمی بیشتر بپردازید. قابل توجه‌ترین پس انداز در هنگام مهاجرت به قبرس، ناشی از شرایط مالیاتی عالی برای مهاجران است. حداکثر نرخ مالیات بر درآمد بر درآمد شخصی در قبرس، در حال حاضر 35 درصد برای درآمد بیش از 60 هزار یورو تعیین شده است.

    خدمات درمانی در قبرس جنوبی

    «Gesy» یک سیستم مراقبت بهداشتی همگانی است که برای شهروندان رایگان است (با پرداخت‌های خیلی کم برای خدمات خاص). کارمندان، مستمری بگیران و افراد دارای درآمد، 2.65 درصد از درآمد خود را در سیستم بیمه سلامت ملی، کارفرمایان 2.9 درصد و افراد خود اشتغال 4 درصد با سقف مالیات بر درآمدهای بالای 180 هزار یورو پرداخت می‌کنند. مزایای مراقبت‌های بهداشتی شامل یک سبد استاندارد از خدمات پزشکی، از جمله بستری شدن، جراحی، داروسازی، مراقبت‌های پزشکی عمومی و تخصصی و خدمات آزمایشگاهی می‌شوند. سقف پرداخت‌های مشارکتی حداکثر 300 یورو در سال است.

    زندگی در قبرس شمالی (TRNC)

    زندگی در قبرس شمالی (TRNC)

    مزیت اصلی زندگی در قبرس شمالی، دریافت تمام مزایای سبک زندگی مدیترانه‌ای با قیمت بسیار پایین است. با توجه به اینکه بخش شمالی جزیره فقط توسط ترکیه به رسمیت شناخته شده است، از نظر اقتصادی به اندازه قبرس جنوبی قوی نیست و همچنان از تحریم‌ها رنج می‌برد. با این حال، هزینه زندگی و ملک در قبرس شمالی بسیار کمتر از اکثر کشورهای اروپایی است. بسیاری از مهاجران از این مزیت استفاده می‌کنند و در قسمت شمالی قبرس ساکن می‌شوند تا بتوانند از یک زندگی خوب بهره مند شوند. بخش شمالی جزیره نیز بدون شک زیباترین قسمت قبرس است که دارای قلعه‌های صلیبی دراماتیک، دهکده‌های استعماری سفید رنگ و مایل‌ها سواحل شنی دست نخورده است. همچنین تحصیل در قبرس به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت تحصیلی بین بسیاری از مردم کشورهای همسایه باب گردیده است.

    هزینه زندگی در قبرس شمالی

    قبرس شمالی قطعا یکی از کم هزینه‌ترین کشورها برای زندگی در امتداد سواحل مدیترانه است. در مقایسه با هزینه زندگی در انگلستان، قبرس شمالی از نظر هزینه‌ها ارزش پس انداز زیادی دارد. خرید و اجاره ملک بسیار ارزان‌تر از هر جای دیگری در مدیترانه است. اگر خرید از بازارهای محلی میوه و سبزیجات برای شما خیلی ارزان تمام می‌شود. با این حال، محصولات وارداتی گران هستند زیرا فقط از طریق ترکیه قابل تحویل می‌باشند و مشمول مالیات‌های سنگینی می‌شوند. غذا خوردن در بیرون از منزل نیز ارزان است، به خصوص اگر بتوانید رستوران‌های محلی کوچکی را دور از مناطق توریستی پیدا کنید.

    شرایط زندگی در قبرس شمالی

    شرایط زندگی در قبرس شمالی

    شما بسته به میزان درآمدی که دارید، تقریباً می‌توانید هر سطحی از سبک زندگی که می‌خواهید را در جزیره داشته باشید. ،سینما، کلوب، کافه و مجموعه‌ای باورنکردنی از رستوران‌ها وجود دارند که همه سلیقه‌ها و همه بودجه‌ها را برای کسانی که در قبرس شمالی زندگی می‌کنند، ارائه می‌دهند. کازینو، دیسکو، انجمن‌ها و باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های ورزشی عمومی، اسپا و کلوپ‌های ساحلی نیز وجود دارند.

    علاوه بر این، از آنجایی که میانگین دستمزد محلی نسبتاً متوسط ​​است، هزینه زندگی خوب در شمال می‌تواند به راحتی در دسترسی باشد. شما می‌توانید به پزشکان و دندانپزشکان آموزش دیده بین المللی در قبرس شمالی دسترسی داشته باشید و هزینه درمان نیز پایین است. شما می‌توانید فرزندان خود را در یک مدرسه بین المللی آموزش دهید. برای مثال، مدرسه انگلیسی گیرنه، مطابق با استاندارد مدارس و دوره‌های آموزشی بریتانیا است. همچنین، این امکان را دارید می‌توانید 9 ماه از سال را به صورت رایگان آفتاب بگیرید و هرگز از آسمان آبی و سواحل خسته نشوید.

    مهاجرت به قبرس شمالی

    هنگام ورود به قبرس شمالی، به شما اجازه اقامت 90 روزه داده می‌شود. با این حال، اگر تصمیم دارید بیشتر در این منطقه بمانید، باید در اسرع وقت برای اجازه اقامت موقت اقدام کنید. تا زمانی که اقامت دائم را دریافت نکنید، تمام ویزاهای اقامت به عنوان موقتی، طبقه بندی می‌شوند. شما باید یک فتوکپی از قرارداد فروش ملک خود یا قرارداد اجاره به نام خود و یک صورت حساب بانکی محلی با حداقل 10 هزار پوند یا معادل لیر ترکیه برای هر نفر ارائه دهید.

    مجوزهای موقت برای یک سال صادر می‌شوند و باید سالانه تمدید گردند. متاهلین باید سند ازدواج خود و فتوکپی آن را ارائه دهند. همچنین قبل از تأیید مجوز باید یک بررسی سلامت انجام شود. اگر 60 سال یا بالاتر دارید، دیگر نیازی به درخواست مهر اقامت سالانه در پاسپورت خود نخواهید داشت. شما آزادید هر چند وقت یک بار که دوست دارید، به قبرس شمای وارد و خارج شوید و تا زمانی که دوست داشته می‌توانید در این کشور بمانید.

    واحد پول قبرس شمالی لیر ترکیه (TL) است. این مهم یک قاعده خیلی پایداری نیست و نرخ ارز می‌تواند به نفع کسانی باشد که درآمد خود را به پوند، یورو یا دلار می‌گیرند. معاملات را می‌توان با تمام ارزهای پیشرو در شمال انجام داد. بانک مرکزی قبرس شمالی مسئول سیاست‌های پولی، اعتباری و مبادله ای است و به عنوان بانکدار دولت عمل می‌کند. ساعات تراکنش بین 08:30 صبح تا 14 بعد از ظهر در تابستان، از 15:00 تا 18:00 در روزهای دوشنبه و 08:30 صبح تا 5 بعد از ظهر در زمستان است.

    بانک‌های تجاری در جمهوری ترک قبرس شمالی، می‌توانند شعبه‌های بانک‌های بزرگ مستقر در ترکیه یا بانک‌های محلی واقعی در TRNC باشند. افتتاح حساب بانکی در قبرس شمالی آسان است. اگرچه بانک‌های مختلف می‌توانند الزامات اداری متفاوتی داشته باشند، اما بیشتر آنها پاسپورت یا گواهینامه رانندگی شما را می‌خواهند. همچنین رقابت سالمی در بانکداری خیابانی در قبرس شمالی وجود دارد، تعدادی از بانک‌هایی که اخیراً افتتاح شده‌اند، نرخ‌های بهره بهتری را ارائه می‌کنند.

    مراقبت‌های بهداشتی در قبرس شمالی

    مراقبت‌های بهداشتی در قبرس شمالی

    اگر نیاز به مراقبت پزشکی دارید، قبرس شمالی گزینه‌ای از بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دولتی را به شما ارائه می‌دهد. امکانات بهداشتی و بیمارستانی خصوصی در قبرس شمالی با مراکز جدیدی از جمله بیمارستان و دانشکده پزشکی دانشگاه خاور نزدیک که تجهیزات و فرصت‌های درمانی در سطح جهانی دارند، بسیار خوب هستند. برخی از بیمارستان‌های خصوصی به مهاجران یک سیستم عضویت ارائه می‌دهند که در آن شما می‌توانید سطح معینی از عضویت سالانه را انتخاب کرده که به شما حق دریافت تخفیف برای هزینه‌های درمان را می‌دهد.

    بخش‌های از اورژانس تمام بیمارستان‌های قبرس شمالی، دارای پرسنل انگلیسی زبان هستند. اما آن‌ها به شما توصیه می‌کنند که برای مسائل پزشکی پیچیده‌تر، از یک مترجم کمک بگیرید. درمان فوریت‌های پزشکی در بخش حوادث و اورژانس انجام می‌شود. شماره اورژانس آمبولانس 112 است.

    از طرف دیگر، برای درمان فوری، به نزدیک‌ترین بیمارستان یا کلینیک مراقبت‌های بهداشتی بروید. هیچکس از مراقبت‌های اورژانسی خودداری نمی‌کند، خواه توانایی مالی برای پرداخت آن را داشته باشد یا نه! داروخانه‌ها در قبرس شمالی تقریباً تمام داروهای نسخه‌ای را می‌فروشند که در بیشتر موارد نیز قیمت دارو کم است.

    کلام آخر

    به عنوان یک شهروند غیر اتحادیه اروپا، شما حق اقامت خودکار در قبرس را ندارید. شما می‌توانید 90 روز بدون ویزا در قبرس جنوبی بمانید. پس از آن، اگر می‌خواهید در این کشور زندگی کنید، باید مراحل درخواست اقامت را طی کنید که این مهم برای همه شهروندان غیر اتحادیه اروپا یکسان است. از آنجایی که فرآیند ویزای قبرس می‌تواند بسیار پیچیده باشد، با یک وکیل مهاجرتی معتبر مشورت کنید.

    قسمت شمالی قبرس احتمالاً ارزان‌‌ترین منطقه برای هزینه زندگی و خرید املاک خواهد بود. سطح استانداردهای زندگی در هر دو منطقه مناسب است اما قبرس جنوبی در این زمینه امتیاز بیشتری دارد. هر دو منطقه برای مهاجرت مناسب است اما بسته به ترجیحات مهاجران، هر بخش مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. از طرفی هر دو نیمه قبرس گزینه‌های خوبی برای مهاجرت تحصیلی نیز هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر مورد مهاجرت به قبرس شمالی یا جنوبی با تیم مشاوران گروه مهاجرتی ادب در تماس باشید.

    سوالات متداول مقایسه قبرس شمالی با جنوبی 2023

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (8 پاسخ)
    2024-02-17

    سلام وقت بخیر من میخوام برا پزشکی اقدام کنم و بعدش ب انگلستان یا امریکا مهاجرت کنم قبرس شمالی مدرکش معتبرتره یا جنوبی؟ ب حدی ک بشه برای تخصص ب یه کشور دیگه اپلای کرد؟

    2024-02-20

    سلام. بسته به دانشگاهتون داره، از چه دانشگاهی مدرک تحصیلی دارید؟

    2023-09-25

    با عرض سلام آیا می‌شود با کارت اقامت کوتاه مدت ترکیه یعنی دو ساله که برای خارجی ها توزیع شده بدون ویزه داخل قبرس شمالی شد؟

    2023-09-30

    سلام. فعالیت ما صرفا در زمینه مهاجرت تحصیلی برای قبرس هستش و در این باره اطلاعی نداریم

    2023-05-13

    سلام برا شغل راننده ماشین سنگین ایااونجا کار هست

    2023-05-22

    سلام. زمینه فعالیت ما صرفا مهاجرت تحصیلی برای کشورهای کانادا، استرالیا، آمریکا، قبرس شمالی و نیوزلند است.

    2023-05-09

    درود بر شما ،قصد خرید ملک دارم در قبرس

    2023-05-10

    سلام. زمینه فعالیت ما صرفا مهاجرت تحصیلی برای کشورهای کانادا، استرالیا، آمریکا، قبرس شمالی و نیوزلند است.

    2023-02-19

    قبرس شمالی برای مهاجرت و زندگی بهتره یا قبرس جنوبی؟

    2023-02-20

    بسته به نظر هر شخص داره

    2022-11-13

    سلام، ۱- با خرید ملک میشه اقامت قبرس جنوبی رو گرفت؟ ۲- با مدرک دکتری رشته کشاورزی میتوان در قبرس جنوبی کار پیدا کرد؟

    2022-11-14

    سلام. زمینه فعالیت ما صرفا مهاجرت تحصیلی برای کشورهای کانادا، استرالیا، آمریکا، قبرس شمالی و نیوزلند است.

    2022-10-19

    سلام ،برای سفر موقت به انگلستان از طریق اقامت در قبرس و اخذ پاسپورت از آنجا،از قبرس شمالی راحت تر میتوان ویزای انگلستان را گرفت و یا از قبرس جنوبی؟

    2022-10-23

    سلام. مسلما قبرس جنوبی

    2022-09-03

    با سلام،من اگر بخواهم با دریافت اقامت قبرس و اخذ ویزای قبرس از آنجا به انگلستان مسافرت موقت داشته باشم،با ویزای قبرس شمالی میتوانم یا با ویزای قبرس جنوبی ؟

    2022-09-05

    سلام. چیزی که میفرمایید عموما با داشتن پاسپورت کشور مقصد سنجیده میشه و نه صرفا ویزا

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ