آزمون آیلتس جنرال یا آکادمیک، کدام یک برای من مناسب ‌تر است؟
  • نویسنده: علیرضا لهفتان
  • مدرک زبان

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:

    بررسی تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک یکی از مهم‌ترین مسائلی است که داوطلبان این آزمون باید به آن توجه کنند. با توجه به اینکه آزمون آیلتس در فرمت های مختلفی برگزار می‌شود، متقاضیان می‌توانند با توجه به نیاز خود مناسب‌ترین آزمون را انتخاب کنند. آیلتس جنرال و آکادمیک دو نسخه اصلی آزمون آیلتس هستند که هر یک دارای کاربردها و ویژگی‌های مخصوص به خود به شمار می‌آیند. البته این دو آزمون از بسیاری از جهات نیز شباهت‌هایی با یکدیگر دارند.

    انتخاب میان این دو آزمون بستگی به این دارد که شرکت، سازمان، دانشگاه یا کالج مورد نظرتان کدام یک را از شما درخواست می‌کند. با این حال، آزمون آیلتس آکادمیک (IELTS Academic) معمولا مناسب برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انگلیسی زبان است. از سوی دیگر، آیلتس جنرال یا عمومی (IELTS General Training) بیشتر برای مقاصد مهاجرتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

    در هر دو آزمون آکادمیک و جنرال، چهار مهارت Listening، Reading، Writing و Speaking مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بخش‌های Listening و Speaking هر دو فرمت جنرال و رایتینگ یکسان هستند، در حالی که دو بخش Reading و Writing این دو آزمون با یکدیگر تفاوت دارند.

    اشتباه در انتخاب نوع آزمون می‌تواند باعث رد شدن اپلای یا درخواست مهاجرتی شما شود، بنابراین ضروری است که از قبل به این موضوع حتما توجه کنید. حال بیایید با جزئیات بسیار بیشتری تفاوت‌های آیلتس جنرال و آکادمیک را بررسی کنیم.

    مقایسه کاربردهای آیلتس جنرال و آکادمیک

    آیلتس جنرال بیشتر مناسب افرادی است که می‌خواهند در یک کشور انگلیسی زبان مانند کانادا، استرالیا و آمریکا کار و زندگی کنند. تمرکز آزمون آیلتس جنرال بیشتر بر روی ارزیابی مهارت‌های عمومی زبان، میزان اعتماد به نفس و راحتی افراد در هنگام برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در موقعیت‌های روزمره‌ای می‌باشد که ممکن است در یک کشور انگلیسی زبان با آن‌ها مواجه شوید.

    اگر قصد ادامه تحصیل در یک دانشگاه انگلیسی زبان را دارید، باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید. آیلتس آکادمیک در واقع مهارت انگلیسی شما را در سطح آکادمیک مورد ارزیابی قرار می‌دهد و با بررسی نتایج آن می‌توان فهمید که آیا افراد از لحاظ زبانی برای تحصیل در دانشگاه یا کار در محیط‌های حرفه‌ای مانند بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و... آماده هستند یا خیر.

    هدف

    نوع آزمون

    تحصیل در مدارس

    آیلتس جنرال

    تحصیل در دوره کارشناسی

    آیلتس آکادمیک

    تحصیل در دوره کارشناسی ارشد

    آیلتس آکادمیک

    تحصیل در دوره دکتری

    آیلتس آکادمیک

    تحصیل در دوره فوق دکتری

    آیلتس آکادمیک

    مهاجرت کاری

    آیلتس جنرال

    سایر انواع مهاجرت

    آیلتس جنرال

    کار در یک سازمان حرفه‌ای

    آیلتس آکادمیک

    اقامت دائم

    آیلتس جنرال

     

    مقایسه آیلتس جنرال و آکادمیک از لحاظ دشواری

    بیشتر زبان‌آموزان و مدرسان زبان بر این باورند که کسب نمره بالا در آزمون آیلتس آکادمیک دشوارتر از آیلتس جنرال است. همانگونه که گفته شد، آزمون جنرال بیشتر مناسب ارزیابی مهارت‌های عمومی افراد در یک محیط انگلیسی زبان است؛ در نتیجه شما نیازی به یادگیری اصطلاحات و واژگان خیلی پیچیده ندارید. اما هدف از برگزاری آزمون آکادمیک بیشتر سنجش مهارت‌های زبانی افراد برای ورود به یک محیط دانشگاهی و علمی است.

    با این حال فراموش نکنید که آسانی یا دشواری آزمونی مانند آیلتس بستگی به میزان تسلط شما به زبان انگلیسی، میزان استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان و تست زنی، آشنایی با فرمت سوالات و بسیاری از موارد دیگر دارد؛ بنابراین آزمون جنرال با وجود این که کمی آسان‌تر از آیلتس آکادمیک است، اما بسیاری از افراد در کسب نمره بالا در آن دچار مشکل می‌شوند.

    نکته: به کسانی که قصد شرکت در آزمون آزمون آیلتس آکادمیک را دارند، توصیه می‌شود که به خوبی با واژگان و اصطلاحات علمی و دانشگاهی آشنا شوند.

    تفاوت بخش ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک

    این بخش از آزمون با هدف سنجش مهارت درک مطلب داوطلبان طراحی شده است. بخش ریدینگ در مجموع شامل ۴۰ سوال می‌شود که برای پاسخ به آن‌ها ۶۰ دقیقه زمان در اختیار دارید. افراد در مدت زمان مشخص شده باید قسمت‌های مختلفی را مطالعه کرده و بر اساس آن‌ها به یک سری سوال پاسخ دهند. در ادامه با تفاوت‌های مهارت ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال آشنا می‌شوید:

    بخش ریدینگ آیلتس آکادمیک

    بخش Reading آزمون آکادمیک دارای سه پاراگراف طولانی است که متون آن‌ها در واقع مربوط به گزیده‌هایی از روزنامه‌ها، آثار تحقیقاتی، مجلات، کتاب‌ها و... می‌شود. تمام موضوعات این تسک مرتبط با دروس دانشگاهی مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستند. متون بخش ریدینگ آزمون آکادمیک از نمودارها، نمودارها یا تصاویر تشکیل شده و ممکن است به سبک‌های مختلف نوشته شوند.

    موضوعات بخش ریدینگ آزمون آیلتس آکادمیک

    موضوعات متون ریدینگ آیلتس آکادمیک معمولا مرتبط با موارد زیر هستند:

    • نقاشی، مجسمه سازی، معماری، موسیقی و صنایع دستی
    • تجارت، اقتصاد، بازاریابی، مدیریت و غیره
    • زیست‌شناسی گیاه/ حیوان/ انسان
    • شیمی و فیزیک
    • نجوم و کاوش فضایی
    • ریاضیات و علوم کامپیوتر
    • داروشناسی
    • اختراعات علمی
    • تاریخ و انسان شناسی
    • روانشناسی و جامعه شناسی
    • فرهنگ و تمدن
    • آموزش و پرورش
    • زبان و زبانشناسی
    • حفاظت از محیط زیست
    • حقوق

    نمونه متن مهارت Reading آیلتس آکادمیک

    بخش ریدینگ آیلتس جنرال

    بخش ریدینگ آیلتس جنرال نیز از 40 سوال تشکیل شده است و مدت زمان پاسخگویی به آن‌ها نیز 60 دقیقه می‌باشد. مشابه فرمت آکادمیک، متن‌هایی برگرفته شده از تبلیغات، دستورالعمل‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها، کتاب‌ها، روزنامه‌ها، بروشورها و... در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. جزئیات سه بخش آزمون ریدینگ آیلتس جنرال به صورت زیر است:

    تسک 1: شامل دو یا سه متن کوتاه یا چندین متن کوتاه‌تر در مورد موضوعات روزمره می‌شود.

    تسک 2: شامل دو متن کوتاه، مرتبط با کار و وقایع مبتنی بر واقعیت می‌شود.

    تسک 3: دارای یک متن طولانی‌تر با موضوعی عمومی است.

    موضوعات بخش ریدینگ آزمون آیلتس جنرال

    نمونه متن مهارت Reading آیلتس جنرال

    متون بخش ریدینگ آزمون آیلتس جنرال نیز معمولا در مورد موضوعات زیر هستند:

    • مقالات روزنامه، مجله یا متون اینترنتی مرتبط با محیط زیست، تاریخ، فرهنگ و...
    • مطالب بروشورهای آژانس‌های مسافرتی
    • شرح مشاغل و دستورالعمل‌های شغلی
    • رویه‌های امنیتی
    • آگهی و تبلیغات
    • و...

    نکته: از آن‌جایی که متون انتخابی بخش ریدینگ آزمون آیلتس آکادمیک مرتبط با دروس دانشگاهی هستند، بنابراین پاسخ به آن‌ها می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. این موضوع باعث می‌شود که شما برای پاسخ دادن به سوالات بخش ریدینگ آزمون آکادمیک زمان بیشتری را صرف کنید. به منظور جلوگیری از این مشکل باید با جدیدترین تکنیک‌های مدیریت زمان آشنا شده و بر اصطلاحات و واژگان آکادمیک نیز مسلط باشید.

    جدول نمرات بخش ریدینگ آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک

    با استفاده از جدول زیر می‌توانید نمرات بخش ریدینگ آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک را با هم مقایسه کنید:

    تعداد پاسخ‌های صحیح

    آزمون آکادمیک

    نمره بدست آمده

    تعداد پاسخ‌های صحیح

    آزمون جنرال

    نمره بدست آمده

    ۴۰ – ۳۹

    ۹

    ۴۰

    ۹

    ۳۸ – ۳۷

    ۸.۵

    ۳۹

    ۸.۵

    ۳۶ – ۳۵

    ۸

    ۳۸ – ۳۷

    ۸

    ۳۴ – ۳۳

    ۷.۵

    ۳۶

    ۷.۵

    ۳۲ – ۳۰

    ۷

    ۳۵ – ۳۴

    ۷

    ۲۹ – ۲۷

    ۶.۵

    ۳۳ – ۳۲

    ۶.۵

    ۲۶ – ۲۳

    ۶

    ۳۱ – ۳۰

    ۶

    ۲۲ – ۱۹

    ۵.۵

    ۲۹ – ۲۷

    ۵.۵

    ۱۸ – ۱۵

    ۵

    ۲۶ – ۲۳

    ۵

    ۱۴ – ۱۳

    ۴.۵

    ۲۲ – ۱۹

    ۴.۵

    ۱۲ – ۱۰

    ۴

    ۱۸ – ۱۵

    ۴

    ۹ – ۸

    ۳.۵

    ۱۴ – ۱۲

    ۳.۵

    ۷ – ۶

    ۳

    ۱۱ – ۹

    ۳

    ۵ – ۴

    ۲.۵

    ۸ – ۶

    ۲.۵

     

    تفاوت بخش رایتینگ آیلتس جنرال و آکادمیک

    در ادامه مهم‌ترین تفاوت‌های بخش رایتینگ آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال را مشاهده کنید:

    بخش رایتینگ آیلتس آکادمیک

    در بخش رایتینگ آزمون آکادمیک از از داوطلبان خواسته می‌شود که در رابطه با موضوعات دانشگاهی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد متونی را بنویسند. بخش رایتینگ آزمون آکادمیک شامل دو تسک می‌شود که باید در حدود 60 دقیقه آن‌ها را انجام دهید.

    در تسک اول رایتینگ آزمون آکادمیک، فرد آزمون دهنده ابتدا یک برگه دریافت می‌کند که معمولا دارای نمودار، جدول یا نمودار است. فرد داوطلب سپس باید اطلاعات تصویری دریافتی را با دانش خود و به شکلی خلاصه توصیف و تجزیه و تحلیل کند. تسک اول رایتینگ آزمون ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و باید در این مدت حداقل ۱۵۰ کلمه بنویسید.

    این تسک از آزمون آکادمیک همچنین ممکن است دارای سوالاتی باشد که با استفاده از آن‌ها می‌توان فهمید که فرد آزمون دهنده چگونه اطلاعات موجود در برگه را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهد و به یک نتیجه منطقی دست پیدا می‌کند. سبک نوشتار در تسک اول کاملا رسمی است.

    در تسک دوم آزمون آیلتس آکادمیک نیز یک باید متنی را در مورد یک دیدگاه، استدلال یا مشکل به وجود آمده بنویسید. مدت زمان این تسک نیز حدود ۴۰ دقیقه است و باید حداقل شامل ۲۵۰ کلمه شود. سبک نوشتار در این تسک نیز رسمی است و برای نوشتن آن باید مثال‌های واقعی بزنید.

    نمونه سوال مهارت Writing آیلتس آکادمیک

    بخش رایتینگ آیلتس جنرال

    مهارت رایتینگ آزمون جنرال نیز دارای ۲ تسک است. در تسک اول مهارت رایتینگ آزمون جنرال، باید با نوشتن یک نامه به موقعیت یا رویدادی خاص پاسخ دهید، اطلاعاتی را درخواست کرده یا دیدگاه خود را مطرح کنید. موضوعات در نظر گرفته شده برای تسک اول رایتینگ در آزمون جنرال حالت عمومی دارند. فراموش نکنید که متن یا نامه نوشته شده با توجه به موقعیت موجود می‌تواند رسمی یا غیر رسمی باشد. تسک دوم مهارت رایتینگ آزمون جنرال مشابه آزمون آکادمیک است و باید در مدت ۴۰ دقیقه حدود ۲۵۰ کلمه را بنویسید.

    نمونه سوال مهارت Writing آیلتس آکادمیک

    در مجموع نیز بخش رایتینگ آزمون آکادمیک شامل موضوعات فنی، تخصصی و آکادمیک می‌شود، در مقابل موضوعات آزمون جنرال بیشتر عمومی هستند؛ بنابراین می‌توان گفت که بخش رایتینگ آزمون آکادمیک دشوارتر است. مدت زمان بخش رایتینگ در هر دو آزمون نیز ۶۰ دقیقه می‌باشد.

    شباهت‌های آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک

    دو آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک همانگونه که در ابتدا اشاره شد دارای تشابهات بسیاری هستند و هزینه ثبت‌نام در آن‌ها تا لحظه نگارش این مقاله نیز بین ۲۲۰ تا ۲۸۰ دلار است. در ادامه‌ مهم‌ترین شباهت‌های میان آزمون آیلتس آکادمیک و آزمون جنرال آیلتس را مشاهده می‌کنید:

    پارامتر

    تشابه میان دو آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک

    فرمت آزمون

    ۴ مهارت Listening، Reading، Writing و Speaking‌ مورد سنجش قرار می‌گیرد.

    مدت زمان آزمون

    مدت زمان امتحان در مجموع ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است.

    بخش لیسنینگ

    فرمت و سطح دشواری یکسان است و باید در این بخش به چند فایل صوتی گوش داده و سپس به سوالات مرتبط با آن‌ها پاسخ مناسب دهید. تعداد سوالات این بخش ۴۰ عدد است و شامل ۴ بخش مختلف می‌شود.

    بخش اسپیکینگ

    فرمت و سطح دشواری یکسان است و باید با فرد آزمون گیرنده در مورد موضوعات مختلفی مکالمه کنید.

    نتایج آزمون

    حداقل و حداکثر نمره در هر دو آزمون به ترتیب ۱ و ۹ است.

    روز آزمون

    مهارت‌های رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ هر دو آزمون در یک روز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند اما آزمون اسپیکینگ ممکن است در روزی جداگانه برگزار شود.

    فرمت آزمون

    هر دو آزمون به صورت کاغذی یا کامپیوتری برگزار می‌شوند.

    آسان‌ترین مهارت

    در هر دو آزمون، بخش ریدینگ آسان‌ترین مهارت است.

    دشوارترین مهارت

    در هر دو آزمون، بخش رایتینگ سخت‌ترین مهارت است.

     

    خلاصه‌ای از مهم‌ترین تقاوت‌های آیلتس جنرال و آکادمیک

    با استفاده از جدول زیر می‌توانید به صورت خلاصه با مهم‌ترین تقاوت‌های آیلتس جنرال و آکادمیک آشنا شوید:

    مورد مقایسه

    آیلتس جنرال

    آیلتس آکادمیک

    کاربردهای اصلی

    ثبت‌نام در مدارس، اثبات مهارت‌های زبانی، مهاجرت، کار در شرکت‌های خارجی

    اپلای در دانشگاه‌ها، فعالیت‌ در مشاغل تخصصی و تحصیل در موسسات آموزش عالی

    سطح دشواری

    کمی آسان‌تر از آیلتس آکادمیک است.

    سطح دشواری آن بالاتر از آیلتس جنرال است.

    بخش ریدینگ

    ۴ تا ۶ متن کوتاه و طولانی

    ۳ متن طولانی دانشگاهی

    بخش رایتینگ

    تسک ۱: نوشتن یک نامه (نامه برای اپلای کاری، درخواست اسکان و...)

    تسک ۲: نوشتن یک گزارش (ارائه توضیحات در مورد یک تجربه یا رویداد)

    تسک ۱: خلاصه کردن داده‌ها (گراف، جدول و نمودار)

    تسک ۲: نوشتن یک مقاله (تحلیلی و استدلالی)

    میزان محبوبیت

    میزان محبوبیت آن کمتر از آیلتس آکادمیک است.

    محبوبیت بیشتری از آیلتس جنرال دارد.

    میانگین کسب شده توسط داوطلبان

    ۵.۹

    ۶.۲

    سخن پایانی

    در این مقاله تلاش شد تا شما را با تمام تفاوت‌ها و شباهت‌های دو آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک آشنا کنیم. با این حال اگر هنوز هم در رابطه با تفاوت‌های این دو نسخه از آزمون آیلتس سوالی دارید، می‌توانید آن را با کارشناسان ادب ویزا مطرح کنید.

    سوالات متداول آزمون آیلتس جنرال یا آکادمیک، کدام یک برای من مناسب ‌تر است؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت