معرفی شهر کایرنیا (گیرنه) قبرس شمالی
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به قبرس

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    برای دریافت مشاوره رایگان جهت تحصیل در کانادا و استرالیا و انتخاب دانشگاه، بررسی کلیه مدارک و توانایی فردی شما و در آخر، تشکیل یک پرونده‌ی قوی مهاجرتی در کنار تیمی مجرب از متخصصین اخذ ویزای تحصیلی با داشتن مجوز رسمی از وزارت علوم، کافیست با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کایرنیا یا به تلفظ ترکی استانبولی گیرنه (Girne)، شهری در سواحل شمالی کشور قبرس است که به دلیل بندر و قلعه تاریخی بسیار زیبا و منحصر به فرد خود دارای شهرت است. این شهر پس از جدایی دو قبرس در دهه هفتاد میلادی، در کشور قبرس شمالی واقع گردیده است. این شهر در ناحیه کایرنیا به وسعت 640 کیلومتر مربع واقع شده که شامل 6 بخش از جمله خود شهر کایرنیا به عنوان مرکز می‌گردد. همچنین مطابق آخرین آمار، جمعیت شهر کایرنیا بیش از 33 هزار نفر می‌باشد.

    کایرنیا یا همان گیرنه یک مرکز فرهنگی و اقتصادی است که به عنوان پایتخت گردشگری قبرس شمالی توصیف می شود. هتل‌های متعدد، تفریحات شبانه و بندری و لب ساحلی متنوعی در آن وجود دارد. این شهر سالانه میزبان یک جشنواره فرهنگ و هنر با صدها هنرمند و مجری شرکت کننده است و سه دانشگاه با جمعیت دانشجویی حدود 14000 نفر را در خود جای داده است. بنابراین شهر کایرنیا به غیر از اینکه یک گزینه عالی برای زندگی یا سفر به دلیل توریست‌خیر بودن آن بوده، برای تحصیل در قبرس نیز گزینه بسیار خوب و مطلوبی است و دانشگاه کایرنیا (گیرنه) نیز در این شهر واقع است. برای آشنایی کامل با این شهر و شرح تاریخ، اقلیم و جغرافیا، فرهنگ، دیدنی‌ها، وضعیت و هزینه‌های زندگی، تحصیل در این شهر و... با مقاله‌ای دیگر از وبلاگ ادب ویزا همراه باشید.

    تاریخچه شهر کایرنیا

    تاریخچه شهر کایرنیا

    شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد منطقه وسیع‌تر گیرنه قبل از تقسیم قبرس و در قرن‌های قبل، پرجمعیت بوده است و این شهر توسط یونانی‌هایی به نام آخایی‌ها از پلوپونز پس از جنگ تروا (1300 قبل از میلاد) ساخته شده است. طبق اساطیر یونانی، گیرنه توسط آخائیانی از قیفئوس و پراکساندروس تاسیس شد که پس از جنگ تروا به آنجا رفتند. قهرمانان جنگی به شهر نام شهر خود یعنی همان گیرنه واقع در آخایای یونان را الحاق کردند. با رونق این شهر، رومی‌ها پایه‌های قلعه آن را در قرن اول پس از میلاد بنا کردند. گیرنه پس از قرن نهم به دلیل امنیت بالای تامین شده توسط قلعه ساخته شده بسیار اهمیت پیدا کرد و در زمان حکومت لوزینینان نقش مهمی ایفا کرد زیرا این شهر در زمان جنگ هرگز تسلیم نشد. این قلعه بعدها توسط ونیزی‌ها در قرن پانزدهم تغییراتی یافته است، اما شهر در سال 1571 به امپراتوری عثمانی تسلیم شد.

    جمعیت شهر در سال 1831 تقریبا به طور مساوی بین مسلمانان و مسیحیان تقسیم شده بود و فقط کمی بیش از 50 درصد مسلمان بودند. با این حال، با ظهور حکومت بریتانیا بر این ناحیه، بسیاری از ترک‌های قبرس به آناتولی گریختند و این شهر عمدتاً توسط یونانی‌های قبرسی ساکن شد. در حالی که این شهر از خشونت بین جمعیتی اندکی رنج می‌برد، ساکنان یونانی قبرس در آن، که حدود 2650 نفر بودند در پی تهاجم ترکیه در سال 1974 نیز یا گریختند و یا به زور به دیگر جاها تبعید شدند. در همان سال به واسطه تقسیم شدن جزیره قبرس به دو بخش جنوبی و شمالی و تشکیل کشور قبرس شمالی، شهر کایرنا نیز که در ناحیه شمالی جدا شده واقع بوده و ترکیه‌ای‌ها آن را با نام گیرنه می‌شناسند نیز جدا شده و به قبرس شمالی پیوست.

    موقعیت جغرافیایی و آب و هوا

    موقعیت جغرافیایی و آب و هوا

    شهر کایرنیا یا همان گیرنه در شمال کشور قبرس شمالی و جزیره قبرس و البته کمی مایل به شرق واقع گردیده است و در واقع یک شهر بندری است که عمده تجارت و همچنین صنعت توریسم شهر از این بنادر رونق دارد. کایرنیا دارای آب و هوای مدیترانه‌ای تابستانی گرم است که دارای تابستان‌های طولانی، خشک و گرم و زمستان‌های خنک و ملایم‌تر با آب و هوای ترکیبی از هوای آفتابی و بارانی می‌باشد. متوسط دمای سالانه‌ی این شهر 25 درجه است که در ماه‌های سرد دما به 15 درجه و در ماه‌های تابستانی نیز به بالای 33 درجه هم می‌رسد. همچنین کایرنیا در طول کل سال در مجموع به طور متوسط دارای 58 روز بارانی و بارش 534 میلیمتر در سال می‌باشد.

    فرهنگ و هنر در شهر کایرنیا

    فرهنگ و هنر در شهر کایرنیا

    این شهر هر ساله میزبان جشنواره فرهنگ و هنر گیرنه در تمام ماه ژوئن است. این جشنواره شامل کنسرت‌هایی از گروه‌ها و خوانندگان محبوب ترک تا موسیقی لاتین و همچنین موسیقی محلی این شهر در محل آمفی تئاتر شهر و میدان رمضان جمیل برگزار می‌شود که همچنین شامل نمایش‌های گفتگو، نمایشنامه‌های و موزیکال‌هایی است که توسط گروه‌های تئاتری از نواحی اطراف و عموما از ترکیه اجرا نیز می‌شود. این جشنواره در سال 2012 شاهد شرکت 500 الی 600 هنرمند و مجری بود.

    شهر کایرنیا در سال 2014 میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم جزیره طلایی بود که اولین بار بود که چنین رویدادی در قبرس شمالی برگزار شد. 20 فیلم ترکی قبرسی و همچنین تعدادی دیگر از فیلم‌های خارجی در این جشنواره به نمایش در آمدند. این شهر محل فعالیت های مختلف موسیقی و صنعت تئاتر است که یکی از این فعالیت‌ها، جشنواره بین‌المللی موسیقی بلاپاییس است که در آن نوازندگان برجسته ترک قبرس، مانند پیانیست مشهور «رویا تانر» و نوازندگان بین‌المللی در آن شرکت می‌کنند. یکی دیگر از این سازمان‌ها، جشنواره موسیقی بهار بلاپایس است که شامل اپرا و کنسرت‌های موسیقی کلاسیک از افراد و همچنین موسسات هنری ترکی قبرس، ترکیه‌ایی و بین‌المللی می‌باشد. کسانی که قصد مهاجرت به قبرس را داشته، در این شهر از نظر فرهنگ مردم و روح زندگی، احساس سرزندگی، شادی و صمیمیت خواهند کرد.

    اقتصاد

    اقتصاد

    کایرنیا از دیدگاه بسیاری از جمله دانشگاه خاور نزدیک، "شهری بسیار پر جنب و جوش" نامیده می‌شود و این شهر مرکز گردشگری در قبرس شمالی است و بنابراین یکی از مهم‌ترین شهرهای قبرس از نظر گردشگری به حساب می‌آید. این شهر میزبان مناطق و مراکز خرید متعدد، رستوران‌ها و زندگی شبانه پر جنب و جوش با امکانات رفاهی و سرگرمی بسیاری است. به ویژه بندر در این شهر که مملو از کافه‌ها و رستوران‌هایی است که مردم محلی و گردشگران از آن‌ها بازدید می‌کنند. این شهر بیش از 100 هتل بزرگ و اصلی دارد که 9 تای آنها هتل‌های پنج ستاره هستند. بنابراین می‌توان گمان رفت که بخش عمده از اقتصاد این شهر زیبا از طریق صنعت توریسم و گردشگری تامین می‌گردد.

    در اوایل دهه 2000، کایرنیا و مناطق اطراف آن با بکارگیری رویه‌های مثبتی از سوی شهرداری شاهد رونق ساخت و ساز بودند و تنها بین سال‌های 2001 و 2003، موارد ساخت ‌و ساز در سال به بیش از 3 برابر نسبت به قبل افزایش یافت و شهر شاهد مقدار زیادی املاک و سازه‌های نوساز و زیبا بود که بخش قابل توجهی از آن‌ها به خارجی‌ها فروخته شد. همچنین این رونق ساخت و ساز منجر به ساخت چندین شهرک مسکونی و ساختمان‌های آپارتمانی نیز در این شهر گردید و هنوز هم این شهر به عنوان یک شهر پویا در گسترش ساخت و ساز و بنابراین یک مرکز سرمایه گذاری شناخته می‌شود. با این حال، رکود اقتصادی که در پایان دهه 2000 و آغاز دهه 2010 قبرس شمالی را در بر گرفت، این شهر را نیز تحت تاثیر قرار داد و کارآفرینان کوچک مقیاس و صاحبان مغازه‌ها را برای حفظ مشاغل خود با مشکل مواجه نمود.

    علاوه بر بندر تاریخی خود، گیرنه یا همان کایرنیا دارای بندری به نام بندر توریستی گیرنه است که در سال 1987 افتتاح گردید. این بندر به دلیل نزدیکی نسبی به کشور ترکیه، یک مرکز حمل و نقل اصلی بین دو کشور به حساب آمده و در عین حال فعالیت‌های تجاری مهمی را در خود و به خصوص در این بندر جای داده است. همچنین بندر مذکور یک مکان محبوب برای ورود گردشگرانی که سفر با کشتی به این کشور را انتخاب می‌کنند به شمار می‌آید. این امر کمک زیادی به گسترش و رونق روابط تجاری و امور گردشگری بین ترکیه و قبرس شمالی کرده است.

    هزینه‌های زندگی در کایرنیا

    هزینه‌های زندگی در کایرنیا

    برخی از هزینه‌های زندگی و مایحتاج اصلی در شهر کایرنیا عبارتند از:

    متوسط درآمد

    6800 لیر در ماه

    میزان مالیات (درآمد بیشتر از 5000 لیر)

    10 درصد

    میزان مالیات (درآمد بیشتر از 30000 لیر)

    37 درصد

     

    هزینه خانه (به لیر ترکیه)

    اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر

    1700

    اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر

    1000

    اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر

    3000

    اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر

    1950

    قیمت هر متر خانه برای خرید در مرکز شهر

    6700

    قیمت هر متر خانه برای خرید خارج از مرکز شهر

    3500

     

    هزینه تسهیلات (به لیر ترکیه)

    متوسط هزینه قبض آب و برق و گاز برای یک ماه

    460

    1 دقیقه تماس تلفنی با موبایل

    1.25

    اینترنت نامحدود با سرعت 60Mbps یا بیشتر در ماه

    130

     

    هزینه خورد و خوراک (به لیر ترکیه)

    یک وعده غذایی در رستورانی نرمال

    25

    غذای فست فود

    19

    یک فنجان قهوه

    12.22

    یک لیوان نوشابه

    4.41

    بطری آب 330mm در رستوران

    1.45

    1 لیتر شیر

    5.29

    1 قرص نان تازه

    2.79

    1 کیلو برنج سفید

    9.64

    12 عدد تخم مرغ

    12.23

    1 کیلو پنیر محلی

    39.93

    1 کیلو مرغ

    25.77

    1 کیلو گوشت

    59.52

    1 کیلو سیب

    4.99

    1 کیلو گوجه

    5.16

    1 کیلو سیب زمینی

    3.03

    1 کیلو پیاز

    2.42

    1 بطری آب 1.5 لیتر

    2.15

     

    هزینه حمل و نقل (به لیر ترکیه)

    بلیط یک طرفه قطار درون شهری

    3.5

    هزینه ماهیانه حمل و نقل شهری بطور حدودی

    205

    هزینه تاکسی گرفتن (صرفا سوار شدن)

    5

    هزینه تاکسی به ازای هر کیلومتر

    3.40

    1 لیتر بنزین

    6.86

    تحصیل در کایرنیا

    تحصیل در کایرنیا

    شهر کایرنیا از جمله شهرهای محبوب دانشجویی برای مهاجرت تحصیلی در کشور قبرس شمالی است که دارای تعداد زیادی دانشجو از جمله دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. 3 دانشگاه محبوب و مشهور این کشور در این شهر قرار داشته که عبارتند از: دانشگاه کایرنیا، دانشگاه آمریکایی گیرنه و دانشگاه علوم قبرس که هر سه خصوصی بوده و دارای بیش از 14 هزار دانشجو در مجموع هستند و البته فارغ از خصوصی بودنشان، همگی دارای شهریه مقرون به صرفه‌ای بوده و متقاضیان تحصیل در این شهر و کشور با داشتن یک سری صلاحیت‌های خوب و حتی متوسطی به راحتی می‌توانند در دانشگاه‌های این شهر و کشور به تحصیل مشغول شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا مشاوره رایگان در این راستا با ما در تماس باشید: 02171400111

    جاذبه‌های گردشگری کایرنیا

    جاذبه‌های گردشگری کایرنیا

    برخی از جاذبه‌های گردشگری برتر شهر کایرنیا عبارتند از:

    • صومعه بلاپایس
    • قلعه سنت هیلاریون
    • بندر گیرنه
    • قلعه گیرنه
    • نجات حیوانات گیرنه
    • هتل لرد پالاس
    • ساحل لاک پشت آلاگادی
    • قلعه بوفاونتو
    • موزه کشتی غرق شده باستان
    • ماوی کوسک
    • کارائوگلان اوغلو سهیتلیگی
    • بندر قدیمی گیرنه
    • کلاب بندر اسکیپ
    • سد گتیک کوی
    • کلیسای آنتیفونیتیس
    • کلیسای سنت اندرو
    • پارک ارتفاعات سبز
    • ساحل دیانا
    • انبار خرنوب قبرس
    • مسجد آقا کافر پاشا
    • ساحل اسکیپ
    • و...

    سوالات متداول معرفی شهر کایرنیا (گیرنه) قبرس شمالی

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)

    مشاوره رایگان مهاجرت و رزرو وقت مشاوره

    021 71 400 111 مشاوره رایگان واتساپ