معرفی شهر نیکوزیا (لفکوشا) قبرس
  • نویسنده: نریمان پارسا
  • مهاجرت به قبرس

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    برای دریافت مشاوره رایگان جهت تحصیل در کانادا و استرالیا و انتخاب دانشگاه، بررسی کلیه مدارک و توانایی فردی شما و در آخر، تشکیل یک پرونده‌ی قوی مهاجرتی در کنار تیمی مجرب از متخصصین اخذ ویزای تحصیلی با داشتن مجوز رسمی از وزارت علوم، کافیست با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    شهر نیکوزیا (لفکوشا) شمالی، پایتخت کشور قبرس شمالی است. پیش از تقسیم کشور قبرس به دو نیمه شمالی و جنوبی، همین شهر پایتخت قبرس نیز بوده که بعد از تقسیم بندی، این شهر در قبرس شمالی با عنوان نیکوزیای شمالی یا لفکوشای شمالی (به ترکی استانبولی Kuzey Lefkoşa) شناخته شده که با جمعیت تقریبی 60 هزار نفر، پایتخت این کشور نیز می‌باشد. بعد از فروپاشی دیوار برلین، شهر نیکوزیا تنها پایتخت جهان است که با تقسیم به دو نیم، کشور قبرس را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است.

    شهر نیکوزیا یا همان لفکوشا در قبرس شمالی با تعداد 34 هزار محصل، شهری آمیخته با حال و هوای دانشجویی بوده و چندی از دانشگاه‌های مشهور کشور قبرس شمالی در این شهر واقع شده است. در واقع نیکوزیای شمالی یکی از شهرهای محبوب برای متقاضیان تحصیل در قبرس است؛ چرا که در جایگاه پایتخت بودن، موقعیت و پیشرفت آن، وضعیت تحصیلی و دانشگاه‌ها و چندی مورد دیگر این شهر را یکی از شهرهای محبوب قبرس شمالی نموده است. اداره‌ی این شهر بعد از تقسیم قبرس، تحت شهرداری لفکوشای ترک بوده و مرکز اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قبرس شمالی می‌باشد. با وبلاگ ادب ویزا همراه باشید تا به طور کامل در مورد این شهر زیبا صحبت کنیم.

    تاریخچه شهر نیکوزیا

    تاریخچه شهر نیکوزیا

    پس از بحران سال 1963 الی 64 میلادی، آن هم به واسطه تغییرات قانون اساسی یکجانبه توسط یونانیان قبرس، خشونت و درگیری داخلی رخ داد که به دنبال آن شهر نیکوزیا به نیکوزیای یونانی و نیکوزیای ترکیه‌ایی توسط منطقه‌ایی حائل به نام گرین لاین (خط سبز) تقسیم شد. این عنوان از نام خودکاری که دست افسر آمریکایی بود و خط روی نقشه را به عنوان جداکننده دو قسمت شهر کشید اقتباس گردید. این تصمیم منجر به توقف مشارکت ترکهای قبرس در امور سیاسی و دولت و به دنباله‌ی آن درگیری‌های درونی بیشتر در سال 1964 میلادی گردید.

    پس از آن ترک‌های قبرسی بیشتری وارد شهر نیکوزیا شده و این شهر را دچار بحران ازدحام جمعیت نمود. در حالی که اوضاع تقریبا به همین منوال ادامه داشت، در تاریخ 15 جولای سال 1974 ارتش نظامی یونان کودتایی را در راستای اتحاد مجدد قسمت تقسیم شده با قبرس انجام داد و در راستای این کودتا، اسقف اعظم ماکاریوس سوم به عنوان رئیس جمهور قبرس برکنار شد و توسط نیکوس سامپسون که یک ملی‌گرا بود جایگزین گردید. در پاسخ به روی کار آمدن نیکوس سامپسون، در تاریخ 20 جولای 1974 ارتش ترکیه به جزیره حمله کرد و 37 درصد از شمال جمهوری قبرس را تصرف نمود. این حمله دو مرحله داشت که در طی مرحله دوم در تاریخ 14 آگوست همان سال ارتش ترکیه جایگاه خود را بیشتر محکم نمود، 37 درصد از خاک شمال کشور از جمله شمال شهر نیکوزیا یا همان لفکوشا، شهر فاماگوستا و کایرنیا را به تصرف خود درآورد و  این نواحی را تحت عنوان کشور قبرس شمالی تحت حاکمیت خود درآورد.

    در تاریخ 23 آوریل سال 2003، لدرا پالاز در مرز گرین لاین به عنوان یک معبر بین دو نیمه کشور باز گردید که این اولین دفعه‌ایی بود که از سال 1974 تردد بین دو کشور امکان پذیر شد و به دنباله‌ی این اتفاق در تاریخ 9 مه 2003 منطقه آگیوس دومتیوس نیز به عنوان معبر دیگری بین دو کشور تقسیم شد. همچنین در تاریخ 3 آوریل 2008 خیابان لدرا به عنوان معبری دیگر نیز مجددا بازگشایی شد. از سال 1974 تا به الان، شهر نیکوزیا یا لفکوشا به عنوان پایتخت، تبدیل به مرکز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قبرس شمالی گردید. این شهر توسط شهرداری لفکوشای ترک اداره گردیده که در قانون اساسی جمهوری قبرس به رسمیت شناخته شده و این شهر میزبان وزرای این کشور می‌باشد. نیکوزیای شمالی از سال 1974 تا به حال 8 شهردار داشته که "مهمت هارمانچی" از سال 2014 تا کنون به عنوان شهردار لفکوشای شمالی روی کار است.

    موقعیت جغرافیایی و آب و هوا

    شهر نیکوزیا یا همان لفکوشا در نزدیکی شمال کشور قبرس سابق و در بخش جنوب مرکزی کشور قبرس شمالی واقع است. نیکوزیای شمالی دارای مساحت 92.9 کیلومتر مربع و کلانشهر آن 165.2 کیلومتر مربع می‌باشد. منطقه زمانی نیکوزیا UTC+2 و در تابستان UTC+3 می‌باشد. این شهر به 25 منطقه تقسیم شده که به ترکی تحت عنوان Mehallelar (محله) شناخته می‌شود. کوچوک کایماکلی با بیش از 10 هزار نفر، ارتاکوی با نزدیک به 9 هزار نفر و هامت‌کوی با جمعیت بیش از 5 هزار نفر سه محله پر جمعیت شهر نیکوزیا هستند. شهر نیکوزیا یا لفکوشا دارای آب و هوای گرم و نیمه خشکی به دلیل مجموع بارندگی سالانه کم و محدوده دمای سالانه می‌باشد. تابستان در نیکوزیای شمالی گرم و خشک و زمستان‌های آن معتدل و دلپذیر است. البته گاهی اوقات در شب‌های زمستان، یخبندان ملایمی وجود دارد و در طول سال حدود 43 روز بارانی دارد.

    بارندگی عمده در این شهر در فصل زمستان رخ می‌دهد که گاها با رگبار یا تگرگ همراه است اما بارش برف در این شهر به ندرت اتفاق می‌افتد؛ به طوری که 3 دفعه اخیری که در این شهر بطور قابل توجهی بارش برف رخ داده در زمستان سال‌های 1950، 1974 و 1997 بوده است. میانگین دما در فصول سرد این شهر بین 5 تا 18 درجه است و در فصول گرم دمای شهر بین 19 تا 34 درجه و در بهار بین 12 تا 23 درجه سانتی‌گراد نوسان دارد. کمترین دمای ثبت شده در این شهر منفی 2.2 درجه و بیشترین دمای ثبت شده 44.7 درجه سانتی گراد می‌باشد اما عموما بطور متوسط بیشترین و کمترین دما در سال در شهر نیکوزیا به ترتیب 38 و 4 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

    جمعیت و بافت فرهنگی

    جمعیت و بافت فرهنگی

    شهر نیکوزیا (لفکوشا) دارای جمعیتی در حدود 61300 نفر بوده که جمعیت کلانشهری آن از 82 هزار نفر نیز فراتر می‌رود که با توجه به مساحت شهر، نیکوزیا دارای چگالی جمعیتی معادل 660 نفر در هر کیلومتر مربع می‌باشد. نیکوزیا پر جمعیت ترین شهر قبرس شمالی است که بعد از آن فاماگوستا و کایرنیا در رتبه دوم و سوم قرار دارند. از نظر ترکیب نژادی نیز 99.2 درصد مردم شهر ترک، 0.2 درصد یونانی، 0.2 انگلیسی، 0.1 درصد مارونی‌ها و 0.3 درصد جمعیت را بقیه مردم از دیگر نژادها و کشورها تشکیل می‌دهد. از نظر مذهب نیز دین غالب در این شهر با آمار 99 درصدی، اسلام سنی است و 1 درصد دیگر را بقیه ادیان بدون داشتن اطلاعات دقیقی از تفکیک آن تشکیل می‌دهد. زبان غالب در شهر نیز ترکی استانبولی بوده اما زبان انگلیسی هم به ویژه در میان قشر تحصیل کرده و دانشجو به عنوان زبان دوم نیز در نیکوزیا و بطور کلی، در قبرس شمالی شناخته می‌شود.

    اقتصاد

    نیکوزیای شمالی (لفکوشا) مرکز اقتصادی و مالی قبرس شمالی است؛ به طوری که در سال 2012 میزبان 39.9 درصد از کل محیط‌های شغلی و 49.5 درصد از کل کارفرمایان در قبرس شمالی بوده است. بانک مرکزی قبرس شمالی نیز در خیابان بدرتین دمیرل واقع می‌باشد. شهر نیکوزیا شاهد رشد قابل توجهی در جمعیت کلانشهری در طی دهه‌های اخیر بوده است اما مقامات به دلیل عدم برنامه ریزی شهری مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. تنها در بین سال 2008 تا 2010 میلادی، میزان ساخت و ساز در منطقه کلانشهری نیکوزیای شمالی 23.9 درصد افزایش داشته است که بزرگترین رونق در احداث تاسیسات صنعتی جدید در شهر مشاهده شده است و این میزان درصد رشد در ساخت و ساز صنعتی در همین 2 سال 87.5 درصد بوده است. همچنین نیکوزیا به عنوان مرکز تجاری قبرس شمالی در ساخت ساختمان‌های اداری نیز 74.2 درصد رشد داشته است. تنها در سال 2011 به ارزش 117 میلیون لیر ترکیه صرف ساخت و ساز در این شهر گردیده است. البته اخیرا برنامه‌های مذکور به دلیل کنترل رشد شهری که کمی با حالت افراطی و غیر قابل کنترلی در حال رشد بود، به حالت قبل برگشته‌اند.

    نیکوزیای شمالی به عنوان یکی از شهرهای پیشتاز در بالا بودن سرعت توسعه و رفاه در دنیا شهرت دارد. یکی از جنبه‌هایی که به شهر نیکوزیا برتری در رشد اقتصادی می‌دهد این است که این شهر در موقعیت مرکزی قبرس شمالی بوده و دارای دسترسی و امکان تردد راحت از / به شهرهای فاماگوستا، کایرنیا و مورفو را دارد. همچنین شهر نیکوزیا میزبان نمایشگاه بین‌المللی نیکوزیا و یک منطقه صنعتی سازمان یافته می‌باشد که بسیاری از بیزینس‌ها، کسب و کارها و کارخانه‌ها در این منطقه واقع می‌باشد. موقعیت مکانی این منطقه در امتداد دیگر سازه‌ها مانند مجموعه بزرگ ورزشی شهر، به عنوان یک راه ارتباطی بین اتوبان‌هایی که شهر فاماگوستا و مورفو را به هم وصل می‌کند عمل می‌نماید.

    شهر نیکوزیا تاثیر بزرگی را در بسیاری از جنبه‌ها به خصوص اقتصادی در شهرها و نواحی اطراف خود می‌گذارد. برای مثال ساخت فرودگاه بین‌المللی ارکان در فاصله 13 کیلومتری از شهر، مناطق مربوط به شهر گیرنه (کایرنیا) را هم از نظر اقتصادی و حمل و نقل تحت تاثیر قرار داده است. این در حالی است که قبل از این دستاوردها، شهر یک رکود اقتصادی حدودا 10 ساله را از سال 2000 تجربه کرده بود. همچنین صنعت توریسم نیز از اهمیت خاص خود در لفکوشا برخوردار است؛ بطوریکه این شهر در سال 2012 میزبان 146 هزار نفر توریست بوده و همچنین بازگشایی خیابان لدرا در تاریخ 3 آوریل 2008 به عنوان معبری دیگر بین دو نیمه کشور قبرس، داد و ستد و پیشرفت‌های صنعتی و گردشگری را بطور قابل توجهی افزایش داده است.

    کیفیت و هزینه‌های زندگی در نیکوزیا

    نیکوزیا از سمت بسیاری از منابع آماری و تحقیقاتی در زمینه اقتصاد، شهری گرانتر از نظر هزینه‌های زندگی در مقایسه با دیگر شهرهای قبرس شمالی بوده و البته دارای مالیات نسبتا کمی بین 10 تا 37 درصد بسته به درآمد شخص را دارد. شهر نیکوزیا دارای سیستم حمل و نقل ریلی مانند مترو یا قطار شهری نیست و برنامه‌ایی هم برای ساخت آن فعلا وجود ندارد و فقط سیستم اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی دارد اما در زمینه ساخت جاده و بزرگراه بسیار در جایگاه خوبی دارد؛ به طوری که دارای بزرگراه‌های متعدد 4 لاینه بوده که شهرهای فاماگوستا، کایرنیا و مورفو و این شهر را به هم وصل می‌کند و این ساخت و سازها همچنان ادامه دارد. بخش اداری و تجاری شهر نیکوزیا در قبرس شمالی نسبت به دیگر شهرها بزرگترین پیشرفت و گستردگی را دارد. وجود چندی از دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر کشور در شهر، کیفیت تحصیلی و آموزشی عالی، شهرسازی و سیستم حمل و نقل شهری خوب، شهر نیکوزیا را تبدیل به یکی از مقاصد محبوب و مورد پسند بسیاری برای زندگی می‌نماید، برخی از هزینه‌های زندگی و مایحتاج اصلی در شهر نیکوزیا عبارتند از:

    متوسط درآمد

    8200 لیر در ماه

    میزان مالیات (درآمد بیشتر از 5000 لیر)

    10 درصد

    میزان مالیات (درآمد بیشتر از 30000 لیر)

    37 درصد

     

    هزینه خانه (به لیر ترکیه)

    اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر

    2145

    اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر

    1425

    اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر

    4480

    اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه خارج از مرکز شهر

    2715

    قیمت هر متر خانه برای خرید در مرکز شهر

    9845

    قیمت هر متر خانه برای خرید خارج از مرکز شهر

    8165

     

    هزینه تسهیلات (به لیر ترکیه)

    متوسط هزینه قبض آب و برق و گاز برای یک ماه

    460

    1 دقیقه تماس تلفنی با موبایل

    1.94

    اینترنت نامحدود با سرعت 60Mbps یا بیشتر در ماه

    180

     

    هزینه خورد و خوراک (به لیر ترکیه)

    یک وعده غذایی در رستورانی نرمال

    32

    غذای فست فود

    21

    یک فنجان قهوه

    11.22

    یک لیوان نوشابه

    5.78

    بطری آب 330mm در رستوران

    2.05

    1 لیتر شیر

    6.29

    1 قرص نان تازه

    3.79

    1 کیلو برنج سفید

    14.64

    12 عدد تخم مرغ

    16.23

    1 کیلو پنیر محلی

    44.93

    1 کیلو مرغ

    27.77

    1 کیلو گوشت

    47.52

    1 کیلو سیب

    6.99

    1 کیلو گوجه

    7.16

    1 کیلو سیب زمینی

    5.03

    1 کیلو پیاز

    3.42

    1 بطری آب 1.5 لیتر

    2.15

     

    هزینه حمل و نقل (به لیر ترکیه)

    بلیط یک طرفه قطار درون شهری

    -

    هزینه ماهیانه حمل و نقل شهری بطور حدودی

    330

    هزینه تاکسی گرفتن (صرفا سوار شدن)

    7

    هزینه تاکسی به ازای هر کیلومتر

    4.71

    1 لیتر بنزین

    7.86

    یک دستگاه فولکس واگن Golf 1.4 90 KW یا معادل آن

    180000

    یک دستگاه تویوتا Corolla Sedan 1.6l 97kW یا معادل آن

    150800

    تحصیل در نیکوزیا

    تحصیل در نیکوزیا

    شهر نیکوزیا میزبان 4 دانشگاه معتبر قبرسی ترکی می‌باشد که عبارتند از: دانشگاه خاور نزدیک، دانشگاه بین‌المللی قبرس، دانشگاه مدیترانه‌ای کارپاسیا و دانشگاه آمریکایی قبرس که همگی جزء معتبرترین دانشگاه‌های قبرس شمالی  بوده و ارزش مدرک آن‌ها و کیفیت نظام آموزشی در این دانشگاه‌ها هم راستا با استانداردهای بالای جهانی می‌باشد. همچنین یکی از پردیس‌های دانشگاه آنادلو ترکیه نیز در این شهر واقع است. دو مدرسه فنی و حرفه‌ایی با نام‌های آکادمی معلمان آتاتورک و آکادمی پلیس نیز در نیکوزیا مشهور هستند. در سال تحصیلی 2014-15 شهر لفکوشا میزبان بیش از 34 هزار محصل بود که به نسبت جمعیت شهر عددی بسیار قابل توجه است.

    همچنین دانشگاه خاور نزدیک با بیش از 25 هزار دانشجو بزرگترین دانشگاه در کشور قبرس شمالی می‌باشد. دانشگاه خاور نزدیک و دانشگاه بین‌المللی قبرس به ترتیب میزبان دانشجویان بین‌المللی قابل توجهی از 96 و 64 کشور مختلف در جهان هستند. در دانشگاه خاور نزدیک ابر کامپیوتری وجود دارد که در کل دنیا رتبه 13ام از نظر سرعت و ظرفیت پردازش داده را دارد. کتابخانه این دانشگاه بیش از 1 میلیون محتوا چاپی و 150 میلیون محتوا الکترونیکی را شامل می‌گردد. تحصیل در قبرس شمالی و به خصوص شهر نیکوزیا که شهری بسیار دانشجو پسند و میزبان دانشگاه‌های بسیار خوبی در قبرس شمالی می‌باشد به دلیل پذیرش آسان‌تر نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، شهریه پایین و امکان اخذ آسان بورسیه تحصیلی بسیار نزد دانشجویان به ویژه دانشجویان کشورهای آسیایی از جمله ایران محبوب است. شما اگر برای تحصیل در قبرس از طریق گروه مهاجرتی ادب ویزا اقدام نمایید، امکان اخذ بورسیه تحصیلی بین 50 تا 75 درصد را خواهید داشت.

    برخی از جاذبه‌های توریستی و دیدنی‌های شهر

    برخی از جاذبه‎‌های توریستی و دیدنی‌های شهر

    قدمت شهر نیکوزیا به بیش از 2500 سال قبل از میلاد بر می‌گردد و در نتیجه آنچه که حتما می‌توان مورد انتظار داشت، وجود جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، توریستی و معماری فراوانی در این شهر می‌باشد؛ 10 تا از جاذبه‌های توریستی شهر نیکوزیای شمالی (لفکوشا) عبارتند از :

    • حمام بیوک
    • مسجد سلیمیه کامه
    • موزه دکتر فاضل کوچک
    • موزه قومیت شناسی قبرس
    • کلیسای ارمنیان
    • محله آراباهمت
    • محله سامان باغچه
    • مسجد حیدر پاشا
    • قصر درویش پاشا
    • بدستان 

    سوالات متداول معرفی شهر نیکوزیا (لفکوشا) قبرس

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (5 پاسخ)
    2023-06-01

    در مورد تحصیل در رشته تور لیدری میتونین راهنمایی بفرمایید؟ شنیدم دوسال در قرس هست و بقیه اش رو در کشور دیگه ای میتونی ادامه بدی درسته؟ وهزینه دانشگاهش رو مایلم بدونم

    2023-06-07

    سلام به و این رشته یکی از بهترین رشته ها برای تحصیل تو قبرس شمالی هستش. برای پاسخ به سوالاتتون و اطلاعات بیشتر و مشاوره اولیه رایگان میتونین با کارشناسان ما تماس بگیرید: 02171400111

    2023-03-27

    سلام وقت بخیر میتونید کار برام پیدا کنید ترجیحا در لفکوشا مهندس عمرانم حدود ۲۰ سال سابقه سن ۵۰ حتی شغل غیر مرتبط باشه. حداقل حقوق چقدره هزینه دفتر شما چقدره و مدت زمان. سپاس

    2023-03-29

    سلام. ما فقط تحصیلی میتونیم براتون اقدام کنیم.

    2023-03-18

    شهریه رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع فوقلیسانس ترمی چقدر هست ؟ برای کار در آزمایشگاه باید زبان ترکی بلد باشیم آیا ؟

    2023-03-25

    سلام. حدود 4 هزار یورو در سال، تحصیل هم به زبان انگلیسی و هم ترکی استانبولی امکانپذیره

    2022-02-25

    باسلام واحترام ،لطفا آدرس پیست اتومبیلرانی وموتور کراس در قبرس شمالی اگردارید ارسال فرمایید ضمنا شرایط اخذ شهروندی رو بفرمایید منظورم اقامت نیست شهروندی است با تشکر

    2022-02-26

    سلام. برای قبرس شمالی فقط تحصیلی اقدام می کنیم و بنابراین صرفا در این راستا می تونم راهنماییتون کنم...

    2021-12-13

    سلام وقتتون بخیر میخواستم ک ببینم من الان دانشجو ترم اول رشته مترجمی زبان هستم ایا امکانش هست ک بتونم بورسیه ی تحصیلی رشته ی دبیری زبان رو در همین مقطع در دانشگاه مدیترانه شرقی بگیرم؟

    2021-12-13

    سلام. بله امکانش هست و برای راهنمایی کامل و اخذ بورسیه 50 الی 75 درصدی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

    مشاوره رایگان مهاجرت