شرح کامل تفاوت کالج با دانشگاه
  • نویسنده: کیوان کاری
  • مهاجرت تحصیلی

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    کالج و دانشگاه دو اصطلاحی هستند که اکثر دانشجویان در زمان بررسی گزینه‌های تحصیلی در کشورهای مختلف با آن‌ها روبرو می‌شوند. این دو اصطلاح با یکدیگر تفاوت دارند، با اینکه در برخی از کشورها مشابه هستند. هم کالج‌ها و هم دانشگاه‌ها این شانس را به شما می‌دهند که تجربیات آموزشی و اجتماعی شگفت انگیزی کسب کنید. پس اگر قصد مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور را دارید، ابتدا بیایید تفاوت کالج با دانشگاه را بررسی کنیم تا کسانی که مایل به مهاجرت تحصیلی بوده، در این راستا بهتر بتوانند تصمیم بگیرند.

    کالج (College) چیست؟ 

    کالج (College) چیست؟

    کالج‌ها، موسسات آموزشی هستند که دوره‌های دیپلم و مدارک اصلی از جمله لیسانس، فوق لیسانس و دکتری را ارائه می‌دهند. کالج‌ها این دوره‌ها را فقط در رشته‌ها یا موضوعات خاص ارائه می‌دهند. کلمه کالج از کلمه رومی Collegium گرفته شده است. اصطلاح دبیرستان نیز در بسیاری از کشورها برای کالج استفاده می‌شود.

    کالج‌ها در مقایسه با دانشگاه‌ها کوچکتر هستند و به صورت دولتی یا خصوصی کار می‌کنند. تفاوت اصلی این است که چند کالج منحصر به فرد می‌توانند بخشی از یک دانشگاه باشند. برخی از کالج‌ها مستقل هستند و جزء دانشگاهی قلمداد نمی‌شوند. این نوع کالج‌ها در سراسر جهان اوجود دارند.

    کالج‌ها ممکن است مدارک تمام وقت یا مدرک کاردانی و پاره وقت را ارائه دهند. کالج‌ها معمولاً مدارک دیپلم را در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهند و تعداد کمی نیز مدرک کاردانی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. کالج‌ها معمولاً نسبت به دانشگاه‌ها دوره‌ها و گزینه‌های تحقیقاتی کمتری دارند. در نتیجه هزینه‌های آن‌ها نیز کمتر خواهند بود.

    برنامه درسی ارائه شده توسط کالج‌ها دارای یک رویکرد عملی است که افراد را برای بازار کار آماده می‌کند. تمرکز این دوره‌ها بر توسعه یک مجموعه مهارت خاص خواهد بود. برای مثال، دانشجویی که مهندسی الکترونیک را دنبال می‌کند، فقط موضوعات مرتبط با حوزه خود را مطالعه می‌کند.

    مزایای کالج

    مزایای کالج

    • تمرکز بر مقطع کارشناسی: این دوره‌ها بیشتر بر تدریس در مقطع کارشناسی استوار هستند و در مباحث تحقیقاتی تمرکز کمتری دارند. از این رو، کالج‌ها مهارت خاصی را به دانشجویان ارائه می‌دهند که آن‌ها را برای بازار کار آماده می‌کند. دانشجویان از تخصص بیشتری در برنامه درسی خود بهره می‌برند.
    • هزینه‌های تحصیلی نسبتاً کم: شهریه یک کالج محلی بسیار کمتر از یک مدرک دانشگاهی چهار ساله است. همین امر کالج را به گزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه برای تحصیل تبدیل می‌کند.
    • زمان بیشتر برای گزینه‌های شغلی: دانشجویانی که در یک دوره دو ساله در یک کالج ثبت نام می‌کنند، الزامات آموزشی عمومی خود را تکمیل می‌کنند. از این رو، آن‌ها زمان بیشتری برای بررسی گزینه‌های شغلی پس از تکمیل مدرک چهار ساله خود دارند.
    • تعداد نفرات کمتر در هر کلاس: دانشجویان به دلیل کوچک بودن کلاس‌ها به احتمال زیاد از مشاوران و اساتید دانشگاهی می‌توانند آموزش‌ها و کمک‌های شخصی‌تر دریافت کنند.

    معایب کالج

    معایب کالج

    • محدودیت در یک برنامه درسی: تنوع دوره‌ها و برنامه‌های ارائه شده در کالج‌های دو ساله محدود است و به سختی می‌توان به مدارک پیشرفته‌تر دسترسی داشت.
    • منابع و امکانات کمتر: معمولاً کالج‌های کوچک منابع و امکانات کمتری برای انجام تحقیقات دارند. همچنین بر خلاف دانشگاه‌های بزرگ، اعضای هیئت علمی و اساتید در کالج‌ها به عنوان محققان پیشرو در جهان شناخته نمی‌شوند.
    • کمک مالی کمتر: کالج‌های خصوصی کوچک و خصوصی هنرهای لیبرال که مدرک لیسانس ارائه می‌دهند، ممکن است کمک‌های مالی کمتری به دانشجویان ارائه دهند و در نتیجه هزینه‌های بیشتری نسبت به تحصیل در دانشگاه داشته باشند.

    دانشگاه (University) چیست؟

    دانشگاه (University) چیست؟

    دانشگاه یک مؤسسه آموزشی است که دوره‌هایی را در بسیاری از رشته‌ها ارائه می‌دهد و اغلب دارای چندین کالج وابسته به خود است. دانشگاه‌ها همچنین مدارک کاردانی، لیسانس، فوق لیسانس و دکتری را همراه با دیپلم و گواهینامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. دانشگاه‌هایی که توسط دولت‌های کشورهای مربوطه تایید یا به رسمیت شناخته شده‌اند، این امکان را دارند به دانشجویان مدرک معتبر اعطا کنند.

    دانشگاه‌ها می‌توانند دولتی یا خصوصی باشند. آن‌ها معمولا دارای پردیس‌های دانشگاهی بزرگ با دانشکده‌هایی هستند که حوزه‌های مختلف را پوشش می‌دهند. دانشگاه‌ها دارای چندین مدرسه در داخل پردیس با چندین دانشکده، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و غیره هستند. به دلیل حجم زیاد دوره‌ها و امکانات موجود برای دانشجویان، هزینه‌ها اغلب در دانشگاه‌ها بالاتر است. دانشگاه‌ها همچنین مدارک حرفه‌ای و برنامه‌های ویژه‌ای را برای دانشجویان ارائه می‌دهند.

    برنامه درسی ارائه شده توسط دانشگاه دارای رویکردی مبتنی بر تحقیق است که فارغ التحصیلان را برای کسب دانش آماده می‌کند. به عنوان مثال، دانشجویی که مدرک مهندسی الکترونیک را دنبال می‌کند، این امکان را دارد هر چیزی را در مورد این حوزه از جمله سیستم‌های تعبیه شده، ریزپردازنده‌ها، مهندسی قدرت، ابزار دقیق و غیره را بیاموزد.

    مزایای دانشگاه

    مزایای دانشگاه

    • دسترسی به درجات پیشرفته: دانشجویان می‌توانند از میان طیف وسیعی از برنامه‌ها و دوره‌های پیشنهادی که مطابق با علاقه، مهارت‌ها و مسیر شغلی آن‌هاست، یکی را انتخاب کنند.
    • جامعه متنوع‌تر از دانشجویان: یکی از تفاوت‌های عمده بین دانشگاه‌ها و کالج‌ها این است که پردیس‌های متنوعی در دانشگاه‌ها وجود دارند، در نتیجه به دانشجویان این امکان را می‌دهد که با همکلاسی‌ها، اساتید و کارکنان با پیشینه‌های مختلف همکاری کنند.
    • وجود هیئت علمی معتبر: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها احتمالاً اساتید بسیار معتبری در زمینه‌های تحقیقاتی هستند که بالاترین و جدیدترین متدهای آموزشی در رشته‌های مختلف را ارائه می‌دهند.
    • فرصت‌ها و امکانات تحقیقاتی: از آنجایی که برنامه درسی در یک دانشگاه بیشتر پژوهش محور است، امکانات تحقیقاتی بیشتری برای دانشجویان وجود دارند. همین امر درها را به روی فرصت‌های حرفه‌ای پرسودتر باز می‌کنند.

    معایب دانشگاه

    معایب دانشگاه

    • تمرکز کمتر بر آموزش شخصی: به دلیل حجم کلاس‌های بزرگ‌تر در دانشگاه‌ها و تمرکز بیشتر بر روی پژوهش، اساتید و مشاوران نمی‌توانند توجه شخصی‌تری را به دانشجویان اختصاص دهند.
    • هزینه‌های بالاتر تحصیل: کل هزینه حضور در یک دانشگاه چهار ساله اغلب بالاتر است که شامل هزینه‌های تحصیل، خوابگاه و هزینه‌های انجام شده برای کتاب می‌شود.
    • رقابت سخت برای پذیرش: رقابت قابل توجهی بین دانشجویان برای گرفتن پذیرش در یک دانشگاه دولتی مشهور وجود دارد. به ویژه این موضوع برای دانشگاه‌های معتبر صادق است.

    تفاوت دانشگاه و کالج در کشورهای مختلف

    تفاوت دانشگاه و کالج در کشورهای مختلف

    معنی دو کلمه کالج و دانشگاه در کشورهای مختلف ممکن است متفاوت باشند. در ادامه تفاوت دانشگاه و کالج در کشورهای مختلف اشاره می‌کنیم:

    • کلمه کالج مترادف اصطلاح دانشگاه در ایالات متحده است و به جای هم استفاده می‌شوند.
    • دانشگاه‌ها اغلب ممکن است چندین مدرسه در مقاطع مختلف و در رشته‌های متفاوت داشته باشند. این مدارس چیزی جز کالج نیستند.
    • اصطلاح کالج عموماً به معنای تحصیلات عالی حرفه‌ای، هنری، فنی و علمی تحصیل در کانادا است.
    • کانادایی‌ها همچنین از اصطلاح کالج دانشگاهی برای موسساتی استفاده می‌کنند که مانند دانشگاه‌ها مستقل نیستند.
    • استرالیایی‌ها از کالج به معنای آموزش متوسطه (دیپلم دبیرستان) استفاده می‌کنند.
    • در کشورهای ایرلند، کانادا، استرالیا، آفریقای جنوبی و نیوزلند برای تحصیل در دبیرستان نیاز به ثبت نام در کالج است.
    • کالج‌ها در بریتانیا مدارسی در داخل دانشگاه هستند که نمی‌توانند مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری اعطا کنند. کالج‌ها حتی می‌توانند به معنای امکانات یا محل اقامت در یک داخل دانشگاه باشند.
    • برخی از کالج‌ها مانند کالج کینگ (بخشی از دانشگاه لندن) نیز تحصیلات مربوط به دبیرستان را همراه با دوره‌های گواهینامه و دیپلم ارائه می‌دهند.
    • کالج امپریال لندن تحصیلات عالی را از لیسانس تا دکتری ارائه می‌دهد.

    انواع دانشگاه

    انواع دانشگاه

    در ادامه به انواع دانشگاه‌ها در سراسر جهان اشاره می‌کنیم:

    دانشگاه دولتی

    اینها دانشگاه‌های دولتی هستند که با کمک مالیات‌های دریافتی از دولت فعالیت می‌کنند. دانشگاه‌های دولتی، بیشتر رشته‌ها و مقاطع تحصیلی در مقاطع مختلف پس از متوسطه ارائه می‌شوند. شهریه دانشجویان بین المللی نسبتاً بالاتر از دانشجویان داخلی است. با این حال، هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌های دولتی بسیار کمتر از دانشگاه‌های خصوصی است.

    دانشگاه خصوصی

    دانشگاه‌های خصوصی از دولت حمایت مالی دریافت نمی‌کنند، بلکه از طریق کمک‌های مالی فارغ التحصیلان، کمک هزینه‌های تحقیقاتی دانشکده و شهری دانشجویان تامین مالی می‌شوند. این کمک‌ها از طریق وام‌های دانشجویی و کمک‌های مالی دولتی و ملاحظات مالیاتی مطلوب دریافت می‌شوند. با این حال، هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان بین المللی و داخلی یکسان است، اما کمی بالاتر از دانشگاه‌های دولتی است.

    دانشگاه آیوی لیگ

    آیوی لیگ معروف‌ترین گروه دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا است که در ابتدا با هشت دانشگاه خصوصی تشکیل شد. اینها دانشگاه‌های بسیار معروفی هستند که در سال 1954 بر اساس علاقه مشترک آن‌ها به ورزش تشکیل شدند که به تقویت پیوند ورزشی بین کالج‌های عضو در منطقه شمال شرقی ایالات متحده منجر شد. دانشگاه‌های عضو لیگ آیوی عبارتند از:

    • دانشگاه هاروارد
    • دانشگاه کلمبیا
    • دانشگاه ییل
    • دانشگاه پرینستون
    • دانشگاه پنسیلوانیا
    • دانشگاه کرنل
    • کالج دارتموث
    • کالج براون
    • دانشگاه‌های گروه راسل

    همچنین دانشگاه‌های عضو گروه راسل شامل موسسات علمی برتر انگلستان هستند که از دو سوم کل کمک‌های مالی تحقیقاتی دولت برخوردار می‌شوند. دانشگاه‌های عضو گروه راسل چیزی شبیه به دانشگاه‌های آیوی لیگ در آمریکا هستند. در ادامه به تعدادی از دانشگاه‌های گروه راسل در انگلستان اشاره می‌کنیم:

    • دانشگاه کمبریج
    • دانشگاه بیرمنگام
    • دانشگاه بریستول
    • دانشگاه دورهام
    • دانشگاه کاردیف

    دانشگاه علوم کاربردی

    دانشگاه‌های علوم کاربردی در آلمان، آموزش مبتنی بر عمل را همراه با دانش نظری پایه در مورد موضوع خاص در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان ارائه می‌دهند. برای تکمیل این دوره، دانشجویان این فرصت را دارند که دوره‌های کارآموزی و کار در شرکت‌های مختلف را بگذرانند و تجربه عملی در زمینه‌های مختلف را کسب کنند.

    دانشگاه هنر، فیلم و موسیقی

    این موسسات در ارائه یادگیری مبتنی بر استعداد در هنر، موسیقی و سایر موضوعات خلاقانه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و سایر مقاطع هنری تخصص دارند. دانشجویان برای پذیرش در کالج‌های هنر آلمان ملزم به  ارائه نمونه کارها هستند. آن‌ها باید زبانی آلمانی بدانند، زیرا اکثر دوره‌ها به زبان آلمانی تدریس می‌شوند. با این حال، چند دوره آموزشی به زبان انگلیسی نیز وجود دارند.

    انواع کالج

    انواع کالج

    در ادامه به انواع کالج‌ها در سراسر جهان اشاره می‌کنیم:

    کالج‌های فنی

    این موسسات در ارائه دوره‌های علمی، مهندسی و تحقیقاتی تخصص دارند و بیشتر توسط دانشجویانی که پیشینه قوی در ریاضیات و علوم دارند انتخاب می‌شوند. برخی از کالج‌های فنی عبارتند از:

    • موسسه پلی تکنیک کالیفرنیا
    • موسسه فناوری ماساچوست (MIT)
    • فناوری ویرجینیا
    • موسسه فناوری جورجیا

    کالج‌های هنرهای لیبرال

    کالج هنرهای لیبرال بر ارائه دوره‌های کارشناسی در رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم لیبرال متمرکز است. مؤسسات دولتی یا خصوصی دارای اندازه کلاس‌های کوچک‌تری هستند. بنابراین با ارائه توجهات فردی و شخصی‌تر به دانشجویان، استانداردهای علمی بالایی را برای دانشجویان تعیین می‌کنند.

    کالج‌های اجتماعی

    کالج‌های محلی مدارک کاردانی دو ساله را ارائه می‌دهند تا دانشجویان بتوانند پس از دریافت مدرک، مدرک کارشناسی خود را در کالج یا دانشگاه دیگری بگذرانند. دانشجویان مقطع کارشناسی که در کالج‌های محلی تحصیل می‌کنند، این امکان را دارند  اعتبار علمی کسب کنند که به آن‌ها کمک می‌کند مدرک لیسانس بگیرند. این کالج‌ها نسبتاً ارزان‌تر از یک مدرک چهار ساله تمام وقت است. هیچ امکاناتی برای خوابگاه در محوطه دانشگاه وجود ندارد. این کالج‌ها اغلب برنامه‌های فنی و حرفه‌ای را با پیوندهای نزدیک با کارفرمایان در جامعه محلی ارائه می‌دهند.

    تفاوت بین دانشگاه و کالج

    تفاوت بین دانشگاه و کالج

    جدول زیر به دانشجویان کمک می‌کند تا تفاوت بین دانشگاه‌ها و کالج‌ها برای اقدام در جهت تحصیل در استرالیا، آمریکا، کانادا، انگلیس یا هر مقصد محبوب تحصیلی دیگر را درک کنند.

    پارامترهای مقایسه‌ای

    کالج

    دانشگاه

    تعریف

    یک موسسه آموزشی است که مدارک اصلی (لیسانس، فوق لیسانس و دکتری) و دوره‌های دیپلم را به دانشجویان ارائه می‌دهد.

    دانشگاه‌ها دوره‌هایی را در بسیاری از رشته‌ها در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهند.

    وابستگی

    کالج‌ها یا توسط یک نهاد مستقل اداره می‌شوند یا به دانشگاه خاصی وابسته هستند.

    دانشگاه‌ها وابسته به خود یا دولت هستند.

    دوره‌های ارائه شده

    کالج‌ها دوره‌های محدودی را ارائه می‌دهند.

    دانشگاه‌ها رشته‌های بسیار متنوعی را ارائه می‌دهند.

    برنامه تحقیقاتی

    برنامه‌های ارائه شده توسط کالج‌ها مبتنی بر تجربه عملی هستند و به مسیرهای شغلی مرتبط هستند.

    برنامه‌های ارائه شده توسط دانشگاه‌ها مبتنی بر تحقیق هستند و درک جامعی از حوزه موضوعی را ارائه می‌دهند.

    تعداد دانشجویان

    کمتر، به دلیل دوره های ارائه شده

    نسبتا بالاتر از کالج‌ها به دلیل دوره‌های ارائه شده بیشتر

    رئیس موسسه

    رئیس یا مدیر

    معاونت

    اندازه پردیس

    اندازه کوچکتر

    پردیس بزرگتر با چندین دانشکده وابسته

    مقاطع تحصیلی

    بیشتر محدود به دوره‌های دیپلم یا کارشناسی است.

    دوره‌ها شامل همه چیزی از دوره‌های تحصیلات تکمیلی و فوق لیسانس گرفته تا دکتری است.

    هزینه‌ها

    به دلیل فضا و زیرساخت کمتر، هزینه‌ها تحصیل کمتر است.

    هزینه‌ها به دلیل امکانات و گزینه‌های بیشتر بسیار بالاتر هستند.

    دانشگاه را انتخاب کنیم یا کالج؟

    در انتخاب بین دانشگاه و کالج به همه چیز از جمله سطح آموزشی، مهارت کسب شده، سطح علمی، امکانات رفاهی (خوابگاه یا بورسیه) رتبه موسسه، بازار کار، هزینه تحصیل و سایر شرایط نگاه کنید. سپس بهتر می‌توانید بین دانشگاه یا کالج یکی را انتخاب کنید. برای طرح هرگونه سوال در مورد انتخاب دانشگاه یا کالج، نحوه مهاجرت، دریافت ویزا و سایر موارد با مشاوران ما در گروه مهاجرتی ادب با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    سوالات متداول شرح کامل تفاوت کالج با دانشگاه

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (0 پاسخ)
    مشاوره رایگان مهاجرت