داشتن مقاله برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا چه تاثیری دارد؟
  • نویسنده: زهرا قمی
  • دانشگاه های کانادا

درخواست مشاوره رایگان مهاجرت

آنچه در این مقاله می خوانید:
    اطلاعیه اداره مهاجرت (آپدیت دی 1402): بر طبق آخرین اخبار اداره مهاجرت کانادا، اجازه کار تمام وقت دانشجویی تا آوریل سال 2024 برای کلیه دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا تمدید شد. جهت اطلاع از آخرین شرایط مهاجرت با شماره 02171400111 تماس بگیرید.

    اخذ پذیرش از دانشگاه‌ برای مهاجرت تحصیلی فرآیند ساده‌ای نبوده و شرایط متعددی را شامل می‌شود. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری را دارند، اغلب با ملزومات بیشتری به نسبت تحصیل در مقطع کارشناسی یا کالج روبه‌رو هستند، زیرا تحصیلات تکمیلی اهمیت بسیار زیادی در نظام دانشگاهی هر کشور دارد. در واقع دانشجویان تحصیلات تکمیلی افرادی هستند که به پیشبرد علم و دانش در کشور خود کمک کرده و با نوآوری‌ها و پژوهش‌های خلاقانه خود می‌توانند موجب پیشرفت تکنولوژی و ارتقا دانش در سطح جهان شوند. یکی از این ملزومات داشتن مقاله است که در این مطلب به تاثیر و اهمیت آن در اخذ پذیرش می‌پردازیم.

    تحصیل کارشناسی ارشد و دکتری در کانادا

    آگاهی از روش‌ شناسی علمی از مهم‌ترین پیش شرط‌های اخذ پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. دانشجویان بهتر است دارای سوابق پژوهشی کافی باشند تا کمیته پذیرش دانشگاه مقصد و یا سوپروایزر احتمالی که رزومه آن‌ها را بررسی می‌کند، نسبت به مهارت‌های تحقیقاتی آن‌ها اطمینان یابند. کشور کانادا به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی در جهان، اهمیت زیادی برای تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی قائل است، به همین دلیل تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در کانادا فرصتی عالی برای کسانی است که قصد دارند به طور جدی در رشته تحصیلی خود به پژوهش و تحقیق بپردازند.

    تحصیل در کانادا بسته به نوع رشته یا دانشگاه فرآیند متفاوتی دارد. به طور کلی اخذ پذیرش برای مقطع کارشناسی یا ارشد آموزش محور به کمیته پذیرش (Admission Committee) بستگی داشته و دانشجویان به طور مستقیم از طریق پرتال دانشگاه اپلای می‌کنند. کمیته پذیرش پس از بررسی مدارک دانشجویان، سوابق تحصیلی آن‌ها و نمره زبان نسبت به قبول یا رد درخواست آن‌ها اقدام می‌کنند. برای قبولی در مقطع کارشناسی و ارشد آموزش محور نیازی به داشتن مقاله یا سوابق پژوهشی نیست، زیرا هدف از اپلای برای این مقاطع به طور کلی ورود به بازار کار است و نه پژوهش علمی.

    ارشد تحقیقاتی و دکتری به دلیل پژوهش محور بودن خود اهمیت زیادی برای سوابق تحقیقاتی متقاضیان قائل هستند. دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در این مقاطع باید ابتدا با یکی از اساتید رشته انتخابی خود مکاتبه کنند تا یکی از آن‌ها دانشجو را به عنوان سوپروایزر خود بپذیرد. انتخاب سوپروایزر و مکاتبه با او مرحله حساس و بسیار مهمی است، زیرا تعیین‌کننده آینده تحقیقاتی دانشجو است. بهتر است ابتدا نسبت به حوزه‌های تخصص استاد اشراف کامل پیدا کرده و سپس مکاتبه با او را آغاز کنید. زیرا در این حالت می‌توانید با دقت بیشتری سوپروایزر خود را انتخاب کرده و دلایل کافی برای پذیرش خود را فراهم سازید.

    تاثیر داشتن مقاله بر روند اخذ پذیرش از دانشگاه

    اغلب دانشگاه‌ها در شرایط مورد نیاز خود برای ارائه پذیرش اشاره‌ای به داشتن مقاله نمی‌کنند، اگرچه به طور کلی مهارت‌های پژوهشی به عنوان پیش شرط به ویژه دوره دکتری ذکر می‌شود. یکی از بهترین راه‌های نشان دادن مهارت‌های پژوهشی داشتن مقاله مرتبط با رشته تحصیلی انتخاب شده است. به عبارت دیگر شما حتی با داشتن یک مقاله در رزومه تحصیلی خود، مهارت‌های پژوهشیتان را اثبات کرده و شانس پذیرش خود را افزایش می‌دهید.

    داشتن مقاله برای متقاضیان تحصیل در مقطع ارشد تحقیقاتی که به طور مستقیم از کارشناسی به ارشد اپلای می‌کنند، ضروری نیست اما تاثیر بسیار مثبتی در روند پذیرش آن‌ها و مکاتبه با اساتید خواهد داشت. به دلیل رقابت شدیدی که در این زمینه وجود دارد، افراد بدون مقاله ممکن است شانس چندانی برای پذیرش از یک دانشگاه با رتبه بالا نداشته باشند. اگرچه نداشتن مقاله به معنی ریجکت شدن یا پیدا نکردن سوپروایزر نیست، بلکه دانشجویان می‌توانند از طریق ارائه نمره زبان بالا، نمرات عالی، انگیزه‌نامه و یا حتی نمونه کار تحقیقاتی (writing Sample) احتمال اخذ پذیرش خود را تا حد بسیار زیادی افزایش دهند.

    داشتن مقاله برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری یکی از ناگفته‌های ضروری است. مقطع دکتری کاملا بر محور پژوهش بوده و به همین دلیل داشتن سوابق تحقیقاتی کافی از مهم‌ترین شرایط اخذ پذیرش در این مقطع است. از آنجایی که برای اپلای در مقطع دکتری باید ابتدا با اساتید مرتبط مکاتبه کنید، نداشتن مقاله ممکن است در کیفیت رزومه شما تاثیرگذار بوده و شانس شما را برای پیدا کردن سوپروایزر کاهش دهد.

    تاثیر داشتن مقاله برای دریافت فاند و بورسیه

    متقاضیان دریافت انواع بورسیه و فاند بهتر است دارای چندین مقاله (ترجیحا ISI) باشند تا در رقابت شدیدی که برای آن وجود دارد، واجد امتیاز کافی محسوب شوند. اگرچه داشتن مقاله تنها معیار دریافت بورسیه نیست و معیارهای دیگری نیز همچون سوابق تحصیلی یا شغلی فرد، نمره زبان، فعالیت‌های داوطلبانه و... در این زمینه تاثیرگذار هستند، اما معمولا دریافت فاند تحصیلات تکمیلی بدون داشتن مقاله امر نامحتملی به نظر می‌رسد. البته این موضوع به رشته تحصیلی شما بستگی داشته، زیرا در برخی از رشته‌ها شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی، کار آزمایشگاهی یا مهارت‌های شغلی تاثیر بیشتری در دریافت فاند به نسبت داشتن مقاله دارد. با این حال به متقاضیانی که علاقه‌مند به دریافت فاند و بورسیه هستند، توصیه می‌شود که حتما دارای مقاله معتبر باشند.

    برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بورسیه و فاند به مطلب چگونه بورسیه بگیریم مراجعه کنید.

    چه مقالاتی در روند پذیرش و بورسیه تاثیر مثبت دارند؟

    درست است که داشتن مقالات پژوهشی امتیاز شما را به عنوان یک متقاضی تحصیل در کانادا افزایش می‌دهد، اما توجه کنید که هر مقاله‌ای چنین خاصیتی ندارد. برخی افراد گمان می‌کنند تعداد مقالات بیشتر معادل شانس قبولی یا فاند بیشتر نیز هست، اما حقیقت این است که در این زمینه آنچه حائز اهمیت است کیفیت مقالات شماست و نه کمیت آن‌ها.

    به طور کلی ارزیابی کیفیت مقالات شما از طریق بررسی نام مجله و رتبه آن صورت می‌گیرد. به همین دلیل اگرچه داشتن مقالات داخلی تاثیر منفی برای رزومه شما ندارد اما این مقالات اغلب اعتبار مقالات ISI را نداشته و بهتر است حتما حداقل یک مقاله ISI در پرونده خود داشته باشید.

    برخی از اساتید ممکن است از شما چکیده مقاله یا پایان‌نامه پیشین را درخواست کنند تا میزان آشنایی شما را با متدولوژی موجود در رشته علمی‌تان بسنجند. توجه کنید که اگر پروپوزال تحقیقاتی شما برای مقطع بعدی که برای آن اپلای می‌کنید بر اساس روش تحقیق خاصی (به طور مثال روش کمی و آمارسنجی) سازمان یافته یا استاد مورد نظرتان در روش خاصی تخصص دارد، بهتر است مقالاتی را ارائه دهید که نشان‌دهنده مهارت شما در آن روش باشد. در این صورت شانس خود را برای اخذ پذیرش و فاند بالا می‌برید.

    اخذ پذیرش بدون داشتن مقاله

    همانطور که گفته شد داشتن سوابق پژوهشی و مقالات در روند پذیرش شما تاثیری مثبت دارد، اما امری الزامی نیست. به عبارت دیگر نداشتن مقاله به معنای این نیست که هیچ شانسی برای پذیرش ندارید، بلکه می‌توانید از طریق روش‌های دیگر به تقویت رزومه خود پرداخته و یا دانشگاه‌هایی با رتبه‌های پایین‌تر را برای تحصیل انتخاب کنید. آنچه در فرآیند پذیرش دانشگاهی اهمیتی اساسی دارد، پیگیری و پشتکار شما در این مسیر است. گروه مهاجرتی ادب برای تمامی متقاضیان تحصیل در کانادا در تمامی مقاطع تحصیلی ادب خدمات مشاوره تخصصی را فراهم کرده و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پر کردن فرم ارزیابی پذیرش تحصیلی با کارشناسان ما در تماس باشند تا نسبت بهترین مسیر مهاجرتی با توجه به شرایط خود مطلع گردند.

    سوالات متداول داشتن مقاله برای پذیرش در دانشگاه‌های کانادا چه تاثیری دارد؟

    به اشتراک بگذارید
    دیدگاه یا سوال خود را با ما در میان بگذارید
    دیدگاه ها (3 پاسخ)
    2023-06-08

    پیدا کردن فرمول جدید برای ریاضی

    2023-06-11

    بله تاثیر گذار هست اگر در قالب مقاله ای معتبر ارائه بشه

    2023-03-29

    سلام، وقت بخیر یه سوال داشتم، امکان پذیرش گرفتن از دانشگاه های خارج از کشور قبل از کنکور و ورود به دانشگاه هست؟

    2023-04-03

    سلام. بله اصلا نیازی به کنکور و پذیرش دانشگاه از ایران ندارید

    2022-03-22

    سلام،وقتتون بخیر.من مدیریت صنعتی خوندم اگه بخوام ارشدمجدد بخونم درکانادا دررشته مدیریت زنجیره تامین یا مدیریت بازرگانی ، وروی مقاله ISIبخوام کارکنم موضوع مقاله حتمابایستی درارتباط بامدیریت صنعتی باشه یامی تونه درارتباط بامدیریت زنجیره تامین هم باشه؟

    2022-03-26

    سلام. بهتره که پیرامون همان مدیریت صنعتی باشه

    مشاوره رایگان مهاجرت